پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره ۴۱۴۶ - Nov 30, 2006
طرح جمع آوري مكانيزه زباله تا پايان ماه تكميل مي شود
آغاز به كار 600 دستگاه مكانيزه خدمات شهري
004089.jpg
عكس: جواد گلزار
گروه شهري- شهردار تهران از نهايي شدن طرح ويژه مسكن كاركنان شهرداري تهران تا پايان امسال خبر داد و گفت: شهرداري تهران امروز در ابتداي راه يك جهش بزرگ براي انجام كارهاي بزرگ در پايتخت است.
به گزارش سما محمدباقر قاليباف شهردار تهران صبح ديروز در مراسم آغاز به كار بزرگترين ناوگان مكانيزاسيون خدمات شهري كه در محل ايستگاه خدمات شهري حكيميه برگزار شده بود گفت: شايد 8 ماه قبل كه در همين جا به مناسبت آغاز عمليات اجرايي طرح مكانيزاسيون جمع آوري زباله هاي شهري دور هم جمع شده بوديم باور نمي كرديم كه امروز اين طرح در 105 ناحيه شهر تهران عملياتي شده باشد و 10 تا 15 ناحيه باقي مانده نيز تا پايان آذرماه تحت پوشش اين طرح قرار بگيرد.
وي با تاكيد بر اينكه نبايد احساس كنيم كه با اجراي طرح مكانيزاسيون خدمات شهري در تمام شهر تهران كار در همين جا تمام مي شود تصريح كرد: امروز ما در شهرداري در ابتداي يك جهش بزرگ براي كارهاي بزرگ هستيم.
وي با تاكيد بر اينكه جهت اين حركت بزرگ بايد در راستاي تغيير چهره و دگرگوني شهر تهران باشد تصريح كرد: اين تغيير هم بايد در بخش كالبدي شهر و همچنين در خصوص مسائل فرهنگي، اجتماعي و تربيتي در سطح شهر تهران صورت بگيرد.
شهردار تهران با اشاره به اين كه در سال 84 شهرداري تهران بيش از 60 ميليارد تومان در بخش جمع آوري زباله ها متحمل هزينه شده است، تصريح كرد: بحث زباله براي شهري مانند تهران نبايد يك موضوع زيست محيطي و هزينه اي باشد بلكه بايد تدبيري انديشيد تا اين موضوع خود به مهمترين مركز درآمد شهرداري تبديل شود.
قاليباف با تاكيد بر اينكه اميدواريم در آينده در بحث تفكيك و جمع آوري زباله در شهر تهران بيش از زمان حال به روش هاي نوين دست يابيم، تصريح كرد: اميدواريم در آينده نزديك منطقه كهريزك به جاي محل جمع آوري زباله كه مشكلات زيست محيطي فراواني را نيز براي شهروندان و ساكنان آن محدوده ايجاد كرده به يك پارك بزرگ تبديل شود.
تسهيلات مسكن براي كاركنان شهرداري
قاليباف همچنين از ارائه تسهيلات وي ه به كاركنان شهرداري در بخش مسكن در آينده نزديك خبر داد و گفت: تا پايان امسال طرح وي ه مسكن كاركنان شهرداري تهران آماده خواهد شد.
قاليباف با تاكيد بر اينكه هم اكنون با وضعيت فعلي با وامهاي 5 تا 10 ميليون توماني نيز مشكلات مسكن كاركنان شهرداري حل نمي شود و بايد به دنبال روشهاي بهتر و مناسب تر بود، تصريح كرد: بر اساس طرح وي ه اي كه هم اكنون دردست بررسي است تصميم داريم به كاركنان شهرداري تهران در هر سمت و رده اي كه باشند چه رسمي و چه غيررسمي، چه كارمند و چه كارگر بر اساس ميزان سابقه كار تسهيلات وي ه اي را ارائه كنيم.
دادستاني در مورد زباله هاي بيمارستاني
دخالت كند
شهردار تهران همچنين در حاشيه اين مراسم در خصوص زباله هاي بيمارستاني گفت: متاسفانه هنوز مشكلات بهداشتي و زيست محيطي زباله هاي بيمارستاني به قوت خود باقيست و اقدام جدي در اين زمينه صورت نگرفته است.
وي با بيان اين كه جمع آوري نامناسب زباله هاي بيمارستاني، تهديدات و خطراتي را براي شهر و شهروندان به دنبال دارد، مجددا تاكيد كرد كه دادستاني كشور به عنوان مدعي العموم نسبت به وضعيت زباله هاي بيمارستاني رسيدگي كرده تا مشخص شود به چه دليل روند جمع آوري نامطلوب و خطرزاي زباله هاي بيمارستاني همچنان ادامه دارد.
قاليباف افزود: بر اساس قانون، وزارت بهداشت وظيفه دارد تا نسبت به ساماندهي زباله هاي بيمارستاني اقدام جدي انجام دهد؛ اما هنوز كاري نشده و لذا مجددا پيشنهاد دارم تا دادستاني كشور در اين زمينه دخالت كرده و وارد عمل شود؛ چراكه در غير اين صورت با ادامه روند فعلي، سلامت شهروندان به مخاطره مي افتد.
004071.jpg
عكس: جواد گلزار
ورود تاكسي هاي جديد
وي همچنين در خصوص ورود تاكسي هاي وي ه بانوان در سطح شهر گفت: هم اكنون بيش از 18 شركت خصوصي براي فعاليت در تاكسيراني اعلام آمادگي كرده اند كه از اين تعداد بيش از 6 شركت با انجام كارهاي مقدماتي، فعاليت خود را آغاز خواهند كرد.
به گفته قاليباف، بخشي از اين تاكسي ها كه رنگهاي مشخصي دارند، وي ه بانوان است و هدف از فعاليت آنها تامين احساس امنيت بيشتر در جابجايي بانوان است.
شهردار تهران گفت: تا پايان امسال و قبل از نوروز 86، حدود 5 هزار تاكسي با رنگ، سبك و شيوه جديد وارد سطح شهر خواهند شد و حمل و نقل مسافران را بر عهده خواهند داشت.
وي با بيان اين كه حدود 40 سال است كه تاكسيراني شاهد تحول نبوده است، اظهار داشت: در كنار استفاده از تاكسي ها و اتوبوس هاي بخش خصوصي، بر اساس سياست هاي جبراني، توسعه حمل و نقل عمومي رايگان شهروندان در دستور كار قرار دارد تا مشكلي در اين زمينه ايجاد نشود.
مكانيزاسيون پس از 15 سال انتظار
از سوي ديگر مصطفي سليمي مديرعامل سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران صبح ديروز در مراسم به كارگيري بزرگترين ناوگان مكانيزاسيون خدمات شهري با 600 دستگاه خودروي مكانيزه جمع آوري زباله و رفت و روب شهري كه در محل ايستگاه خدمات شهري حكيميه برگزار شده بود گفت: شهرداري تهران از 15 سال پيش تاكنون در فكر اجراي طرح مكانيزه جمع آوري زباله هاي پايتخت بود و چند سال پيش طرح به طور آزمايشي در تعدادي از نواحي منطقه 8 به اجرا گذاشته شد اما متاسفانه به دلايل مختلف ظرف يك هفته، ادامه كار متوقف شد.
وي با بيان اينكه شهرداري تهران همواره به دنبال فرصتي براي اجراي طرح مكانيزاسيون خدمات شهري بوده است افزود: تلاش براي جلب مشاركت بخش خصوصي و جذب سرمايه گذاري در اين بخش و استفاده از توانمنديهاي بخش خصوصي همواره يكي از مهم ترين دغدغه هاي پيش روي سازمان طي سالهاي اخير بوده است.
سليمي تجميع پيمانكاران را يكي از آرزوهاي بزرگ شهرداري و سازمان خدمات موتوري برشمرد و اظهار داشت: در گذشته اين امكان وجود نداشت كه در دو ناحيه يك منطقه مديريت واحد را اجرا كنيم؛ به طوري كه در 120 ناحيه شهر تهران 120 پيمانكار به فعاليت هاي جداگانه مي پرداختند اما در حال حاضر با اجراي طرح مكانيزاسيون خدمات شهري و همچنين تجميع پيمانكاران در مناطق و نواحي 120 پيمانكار متعدد به 9 پيمانكار كاهش يافته است.
حركت به سمت بازيافت زباله
از سوي ديگر قائم مقام معاونت خدمات شهري تهران به خبرنگار همشهري گفت: ماشين هاي مكانيزه حمل زباله به دليل فشرده كردن زباله ها علاوه بر آنكه از گنجايش بيشتري در حمل زباله برخوردار هستند، بدون نياز به دخالت نيروي انساني و خطر آلودگي هاي بهداشتي و زيست محيطي كار انتقال زباله از مخازن به ماشين هاي حمل ونقل زباله را انجام مي دهند. به گفته عيديان در حال حاضر در 105 ناحيه شهر تهران، جمع آوري و حمل زباله ها به صورت مكانيزه صورت مي گيرد و ظرف 20 روز آينده نيز در كل 123 ناحيه دستگاه ها و تجهيزات مكانيزه جمع آوري زباله مستقر مي شوند.
عيديان تاكيد كرد: شهرداري تهران مصمم است از آخرين تجهيزات در امر بازيافت زباله استفاده كند؛ چرا كه در كشورهاي پيشرفته با اين اقدام سود سرشاري عايد اقتصاد شهري و ملي خود مي كنند تا حدي كه از آن به عنوان يك گنجينه يا طلاي كثيف نام برده مي شود.
وي، مكانيزه شدن دفع و بازيافت زباله ها را منوط به توجه وي ه دولت به اين امر دانست و اظهار داشت: دولت بايد براي حفظ محيط زيست سرمايه گذاري كند و در راستاي بازيافت زباله به سازمان هاي ذيربط ياري رساند.

نگاه
004068.jpg
ثنا حسين پور

مديرعامل شركت متروي تهران:
منوريل در اولويت چهارم توسعه حمل نقل عمومي قرار دارد
فارس: مديرعامل شركت متروي تهران گفت: ساخت منوريل بعد از مترو، اتوبوسراني و تراموا در مرحله چهارم توسعه حمل نقل عمومي در شهر تهران قرار دارد و بيشتر به عنوان يك سيستم لوكس به آن نگاه مي شود.
محسن هاشمي صبح ديروز در مراسم افتتاح نمايشگاه فرصت هاي سرمايه گذاري در كلان شهر تهران با رد برخي اظهارنظرها مبني بر عدم تاثيرگذاري فشار برخي ابرقدرت ها در وضعيت داخلي كشور تصريح كرد: اتفاقا اين فشارها تاثير زيادي در فرار سرمايه گذاران داخلي و خارجي براي مشاركت در اجراي پرو ه ها دارد. وي با تأكيد بر اين كه نبايد با طرح مسايل غيرضروري فرصت  سرمايه گذاري هاي داخلي و خارجي از ايران گرفته شود، افزود: با بررسي سابقه 25 ساله كشور به خوبي مي توان شاهد بود كه سرمايه گذاراني هستند كه بدون توجه به تهديدها و فشارها به همكاري و فعاليت خود در ايران ادامه داده اند و طي اين مدت نه تنها چيزي را از دست نداده اند بلكه منافع زيادي نيز عايدشان شده است.
ساير سرمايه گذاران نيز با توجه به فرصت هاي موجود در كشور مي توانند از درآمد بالايي در مقابل ساير كشورها برخوردار باشند.
مديرعامل شركت متروي تهران با بيان اين كه ساخت مجتمع هاي ايستگاهي به عنوان يكي از بخش هاي مهم فعاليت مترو نيازمند حضور جدي سرمايه گذاران داخلي و خارجي است، تصريح كرد: احداث مجتمع هاي ايستگاهي تقريبا براي كليه ايستگاه هاي مترو ديده شده است بر همين اساس،
هم اكنون مجموعه اي تحت عنوان شركت مجتمع هاي ايستگاهي در اين راستا در حال فعاليت است.
وي هدف از احداث اين مجتمع ها را كاهش سفرها و بارترافيك و رفاه حال مسافران مترو عنوان كرد و افزود: در كنار بخش خصوصي اميدوار هستيم كه سيستم بانكي با سرمايه گذاران اين بخش همچون ساير بخش هاي صنعتي و كشاورزي در اعطاي وام همكاري كند. هاشمي در بخشي از سخنان خود احداث منوريل را در اولويت بسيار پايين عنوان كرد.

جشن بانوان سرپرست خانوار تحت پوشش شهرداري
گروه شهري - هفته آينده همزمان باميلاد حضرت رضا (ع) مراسم جشني با شركت 1500 بانوي سرپرست خانوار تحت پوشش شهرداري تهران در فرهنگسراي بهمن برپا مي شود.
به گزارش همشهري، مهرداد حاجي خاني مدير عامل خدمات اجتماعي و رفاهي شهرداري تهران گفت: در اين مراسم علاوه بر توزيع 40 هزار تومان سبد غذايي بين كليه بانوان، مراسم قرعه كشي دهها اقلام از انواع لوازم خانگي بر گزار مي شود. وي همچنين خبرداد: شهرداري تهران در نظر دارد همزمان با فرارسيدن فصل سرما كليه غرفه هاي خود اشتغالي بانوان سرپرست خانوار را از سطح بوستانهاي شهر به دليل نامناسب بودن سازه هاي اين غرفه ها در برابر ريزش هاي جوي و سرما جمع آوري كرده به طور موقت در بازار گلستان خيابان جيحون منتقل سازد.
حاجي خاني تعداد اين غرفه ها در بازار گلستان جيحون را 340 عدد اعلام كرد و ادامه داد: اين غرفه ها به صورت رايگان بدون نياز به پرداخت هيچ گونه وجهي هر دو هفته يك بار به صورت گردشي در اختيار بانوان سرپرست خانوار قرارداده مي شود تا به اين وسيله اقدام به عرضه محصولات توليدي خود نمايند. وي گفت: همچنين قرار است همزمان با اين اقدام در مناطق يك تا هشت تهران فضاهاي مناسب اين فصل در اختيار بانوان سرپرست خانوار قرار داده شود كه تعداد آنها متناسب با درخواست هاي مطروحه قابل افزايش است.
به گفته حاجي خاني، شهرداري تهران در نظر دارد تعدادي لوازم خانگي و حتي خودرو را در بازارچه هاي خود اشتغالي در معرض قرعه كشي قرار دهد.

وزارت بهداشت اعلام كرد
برنامه ايران براي كنترل ايدز
گروه اجتماعي: برنامه هاي ايران براي كنترل ايدز در كشور اعلام شد.
رئيس مركز مديريت بيماريهاي وزارت بهداشت در گفت وگو با خبرگزاري فارس با اعلام جزئيات برنامه دوم كنترل ايدز در ايران گفت اين برنامه ها از سوي رئيس UNAIDS در 8 مورد به عنوان الگوي كنترل بيماري در جهان اعلام شده است.
محمد مهدي گويا افزود: در اين برنامه اطلاع رساني همه به اقشار مردم در مورد اين بيماري در اولويت قرار گرفته است.
وي ادامه داد:  در اين برنامه همچنين به خدمات مراقبت و درمان بيماران بهاي بيشتري نسبت به گذشته داده شده است و به خصوص به آموزش و مراقبت از گروههاي پرخطر و دسترسي بيشتر به آنها توجه بيشتري شده است.
وي گفت:  يكي از هدفهايي كه در اين برنامه براي آن خيلي سرمايه گذاري كرده ايم اين است كه به طور مداوم با بيماران مبتلا به ايدز كه دچار عفونت شده اند در ارتباط باشيم. اين كار دو فايده دارد؛ اول اين كه بيماران به خدمات درماني و مراقبتي بهتري دسترسي پيدا مي كنند، دوم اين كه پيشگيري از انتقال عفونت ايدز از افراد مبتلا به ديگران به نحو مطلوب تري انجام مي شود.
وي ادامه داد: برنامه جديد ديگر گسترش آموزش به پرسنل بهداشت و درمان كشور و رعايت حداكثري اصول استاندارد ايمني در برخورد با بيماران آلوده به ويروس HIV در مراكز درماني است، كه در اين بخش ضدعفوني كردن وسايل و تجهيزات پزشكي و دندانپزشكي و آموزش اصول صحيح ايمني به پرسنل مد نظر است.
گويا گفت: در اين برنامه همچنين تلاش مي شود تا سازمان انتقال خون با استفاده از جديدترين تكنولو ي هاي دنيا، موارد ابتلا از طريق خون را كماكان در حد صفر نگه دارد.
وي افزود: در برنامه دوم، كاهش آسيب در بين گروه هاي پرخطر جايگاه وي ه اي دارد. هدف ما گسترش صحيح، دقيق و علمي  برنامه هاي كاهش آسيب در بين معتادان تزريقي و گروهي است كه روابط جنسي غيرمتعارف دارند. گويا افزود: مهمترين چالش در زمينه گسترش بيماري ايدز دسترسي نداشتن به گروه هاي داراي رفتار پرخطر به خصوص زنان روسپي و مرداني است كه با اين زنان ارتباط جنسي دارند؛ به همين علت، اگر به موقع نجنبيم و نسبت به اين مسئله حساس نباشيم، عفونت از گروه هاي پرخطر به كل جامعه و مردم عادي گسترش مي يابد.
وي افزود: مهمترين اقدام براي كنترل ايدز در كشور ما كه در برنامه دوم به آن توجه شده است، گسترش آموزش ها به همه مردم به خصوص نسل جوان است. متأسفانه واقعيت هاي موجود نشان مي دهد سن ابتلا به عفونت HIV روز به روز در حال پايين آمدن است و اكنون به سنين دبيرستان و حتي پايين تر رسيده است.

قاليباف در جمع نمايندگان اتوبوسراني:
حل مشكلات كارگران در دستور كار شهرداري است
گروه شهري - شهردار تهران گفت: طبق نظرسنجي هاي صورت گرفته امروز مهمترين دغدغه شهروندان معضل ترافيك است و ما با ايجاد شبكه حمل و نقل عمومي مطلوب مي توانيم اين معضل را حل كنيم.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران
محمد باقر قاليباف شهردار تهران در نشست مشترك با نمايندگان شوراي اسلامي كار شركت واحد اتوبوسراني تهران و حومه افزود: حل مشكل كارگران از جمله برنامه هايي است كه در دستور كار ما قرار دارد و امروز مي توانم بگويم كه از بحران بيرون آمديم اما همچنان مشكلات بسياري در بستر كارگري وجود دارد.
وي با بيان اينكه بايد اتوبوسراني را آنچنان توسعه دهيم كه مردم خدمات رساني شركت واحد را احساس كنند، گفت: روند خصوصي سازي يكي از اقداماتي است كه بايد حتما در اتوبوسراني دنبال شود و من معتقدم اول بايد مديريت را خصوصي كنند بعد مالكيت را.
قاليباف افزود: ابتدا بايد سياستهاي جبراني را جايگزين كرده سپس خصوصي سازي كنيم؛ زيرا عده اي از شهروندان توانايي پرداخت همان 20 تومان بليت اتوبوس را ندارند و ما در اين سياستها بايد به اين قشر آسيب پذير توجه كنيم؛ به طوري كه هنگام خصوصي سازي بخشي از شركت واحد همچنان دولتي بماند تا آن عده از قشر آسيب پذير بتوانند از آن استفاده كنند و اگر ما اين كار را نكنيم، مردم را مي رنجانيم.
به گفته وي، قرار بود اين كار تا پايان امسال صورت گيرد اما به دلايلي انجام نشد و تا سال آينده انجام خواهد شد. وي با اشاره به 4 ميليون مسافري كه توسط شركت واحد جا به جا مي شوند گفت: ما بايد اين رقم را به 8 ميليون برسانيم و حدود 2 ميليون نفر نيز بايد شامل سياست جبراني شوند.
قاليباف اتوبوس را يك مدرسه سيار دانست و گفت: در اين مدرسه سيار همه مسافران و زنان و دختران بايد احساس امنيت كنند و چه بهتر است يك سبد داخل اتوبوسها جانمايي شده و در آن كتابچه هاي مختلف در موضوعات گوناگون و يا روزنامه قرار گيرد تا مسافران آن دقايقي را كه در اتوبوس سپري مي كنند بتوانند مطالعه داشته باشند. شهردار تهران افزود: به نظر من بايد به جاي تبليغاتي كه اين روزها بر روي بدنه اتوبوسها ديده مي شود، كتيبه هايي زيبا از روايات، احاديث، آيات و شعرهاي شاعراني چون حافظ، مولوي، فردوسي، رودكي و غيره نوشته شود تا شهروندان با مشاهده آن شاد شوند و خستگي روز از تنشان به در رود.
وي با تاكيد بر نوع لباس رانندگان اتوبوسهاي شركت واحد گفت: رانندگان بايد بهترين لباسها و بهترين كفشها را به تن كنند و اتوبوسها نيز بايد بسيار تميز باشند و براي اين كار پول و امكانات به اندازه كافي هست فقط كمي سليقه و اراده مي خواهد.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |