سه شنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۵
ليگ قهرمانان اروپا
روز سرنوشت براي مدعيان جام
007479.jpg
حسن حيدري
روز سرنوشت ساز ديگري فرا رسيد تا قدرت هاي بزرگ اروپا يك 90دقيقه پراضطراب را تجربه كنند. امشب در ليگ قهرمانان بازي هاي حساسي برگزار مي شود كه طي آن تلاش چندين ماهه تيم هايي مانند بارسلونا، وردربرمن،  آث  رم، منچستر يونايتد، سلتيك، آرسنال و  پورتو به آن بستگي دارد.حضور اين تيم ها در مرحله يك هشتم نهايي بازي ها را جذاب تر خواهد كرد.به طور مثال تصور ليگ قهرمانان در مراحل بعدي بدون تيم هاي منچستر، بارسلونا و آرسنال بسيار سخت است و از كيفيت اين بازي ها مي كاهد.
در همين حال تيم هايي نيز بودند كه از آغاز بازي ها با تمام قدرت امتيازهاي لازم را به دست آوردند تا وضعيت صعود آنها به روز آخر كشيده نشود. چلسي، بايرن مونيخ، اينترميلان، ليورپول، آيندهوون، والنسيا، ليون، رئال مادريد و آث ميلان از اين دسته از تيم ها بودند. با پايان اين مرحله تيم هاي سوم هر گروه به جام يوفا راه پيدا مي كنند تا فرصت دوباره اي داشته باشند تا در جام ديگري بخت خود را مورد آزمايش قرار دهند. در روز پاياني اين نوع بازي  ها نيز در گروه هاي هشت گانه جذابيت خاصي دارد.
***
شب سخت كاتالان
نيوكمپ خود را آماده پذيرايي از آلماني ها مي كند تا با يك پيروزي بزرگ مقابل وردربرمن به دروازه هاي صعود نزديك شود. بارسلونا در بازي رفت خود در آلمان با وردربرمن به تساوي يك بر يك رسيده بود و اكنون براي صعود به مرحله بعدي بايد به يك پيروزي برسد.
در حال حاضر چلسي با 10امتياز و تفاضل گل بهتر در صدر قرار دارد، وردربرمن با همين تعداد امتياز و تفاضل گل كمتر در جاي دوم و بارسلونا با 8 امتياز در جاي سوم قرار دارد. وردربرمن با پيروزي در دور پنجم مقابل چلسي، بخت صعود خود را افزايش داد تا در اسپانيا در جستجوي يك نتيجه خوب باشد. فرانك ريكارد، سرمربي بارسلونا كه موفق شد فصل پيش بارسلونا را براي دومين بار در اين جام به مقام قهرماني برساند، در مورد اين بازي گفت: ما به صعود از گروه خود اميدواريم البته بازي دشواري را در پيش داريم. تيم ما داراي بازيكنان خوبي است كه توانايي بالايي دارند و مي توانند سرنوشت  بازي را تغيير دهند.
در بازي ديگر گروه A تيم چلسي در خانه بازي آساني را مقابل لفسكي صوفيا در پيش دارد كه با يك گل زده و 15گل خورده بدون امتياز در انتهاي جدول ايستاده است. خوزه مورينيو در مورد صعودش به مرحله بعدي گفت: ما در گروه سختي قرار داشتيم و صعود از اين گروه كار آساني نبود. اميدوارم در مرحله يك هشتم نهايي با تيمي قوي  برخورد نكنيم تا بتوانيم به مراحل بالاتر راه پيدا كنيم. در تيم چلسي ديديه دروگبا با۵ گل زده يكي از سه گلزن برتر مسابقات است.
جنگ صدرنشيني در مونيخ
امشب در آره نا آليانز تيم هاي بايرن مونيخ و اينترميلان آسوده خاطر از صعود براي صدرنشيني با يكديگر جدال مي كنند. در گروه B صعود بايرن با 11امتياز و اينتر با 9 امتياز به دور بعدي مسجل شده است. آخرين تصويري كه از بازي دو تيم به ياد داريم، ديدار پربرخورد و خشني بود كه 3 اخراجي حاصل آن بود. البته دامنه اين درگيري ها به بيرون از زمين نيز كشيده شد و ميهايلوويچ دستيار مانچيني نيز در بازي رفت وارد معركه گرديد. در آن ديدار بايرن مونيخ به پيروزي رسيد تا زمينه موفقيتش را در اين گروه فراهم كند. مانچيني درباره اين بازي كه امشب برگزار مي شود، گفت: مي توانيم بايرن مونيخ را در خانه اش شكست دهيم تا به عنوان سرگروه به مرحله يك هشتم نهايي راه يابيم. هدف ما همين است و براي آن كوشش زيادي به خرج مي دهيم. در بازي ديگر گروهB، اسپورتينگ در خانه ميزبان اسپارتاك مسكو است تا با پيروزي مقابل تيم روسي به جام يوفا راه يابد. بعد از 4سال اسپارتاك مسكو به ليگ قهرمانان راه يافت، اما نمايش قابل قبولي از خود ارائه نداد و بعد از 5بازي هنوز به پيروزي نرسيده است.
آرامش در گروه C
ليورپول با پيروزي قاطعانه مقابل آيندهوون نشان داد قدرت اول اين گروه است. از سوي ديگر بوردو نيز با پيروزي سه بر يك مقابل گالاتاسراي در فرانسه توانست بخت خود را براي صعود از اين گروه به جام يوفا افزايش دهد. در روز پاياني اين گروه ليورپول به استانبول مي رود تا در يك بازي تشريفاتي با گالاتاسراي ديدار كند و آيندهوون نيز در خانه با بوردو ديدار مي كند.
گالاتاسراي در ديدار مقابل ليورپول آراد توران، بازيكن خود را به دليل اخراج در بازي قبلي در اختيار ندارد. اريگ گرتس، سرمربي گالاتاسراي، در مورد اين بازي مي گويد: پيروزي مقابل ليورپول حتي در استانبول هم دشوار است، اما تلاش خود را در اين زمينه خواهيم كرد تا هواداران يك شب خوب را پشت سر بگذارند. نيروهاي امنيتي تركيه در هفته جاري با تلاش گسترده از حضور طرفداران سابقه دار ليورپول به استانبول ممانعت به عمل آورده اند تا اين بازي در كمال آرامش برگزار شود. در گروهC ليورپول با 13، آيندهوون با 10، بوردو با 4 و گالاتاسراي با 3امتياز در مكان هاي اول تا چهارم جدول حضور دارند.
بازي سرنوشت ساز رم
با شكست دور از انتظار آث  رم در بازي هفته پنجم مقابل شاختار دونيتسك اوكراين شرايط صعود براي آث رم كمي سخت شد. اگر ايتاليايي ها در اين بازي پيروز مي شدند بازي هفته آخر اين تيم باوالنسيا تشريفاتي مي شد اما در شرايط تازه رم بايد در بازي امشب مقابل حريف به پيروزي برسد.البته شاختار دونيتسك كه بخت صعود به دور بعدي دارد، بايد در يونان به مصاف المپياكوس برود. تيم يوناني در اين بازي براي رسيدن به جام يوفا بايد شاختار را شكست دهد. اين موضوع باعث خواهد شد رم بدون دردسر به عنوان تيم دوم گروه به مرحله بعدي راه يابد و تيم يوناني نيز در جام يوفا حضور پيدا كند. المپياكوس در 5بازي قبلي خود هنوز به پيروزي نرسيده است.
صعود بدون دردسر ليون و رئال مادريد
تيم ليون در مادريد هم اقتدار خود را از دست نداد و موفق شد اين تيم را در سانتياگو برنابئو متوقف كند. ضربه پنالتي كه نيستلروي در دقيقه 86 از دست داد، تمام آرزوهاي قوهاي سپيد را براي پيروزي در اين بازي به هدر داد. در مجموع رئال در بازي هاي اين دوره حضور درخشاني نداشت. تيم كاپلو در بازي قبلي نيز به سختي از سد استوابخارست گذشت. ليون در آخرين بازي خود ميزبان استوابخارست است. فرانسوي ها در بازي رفت سه بر صفر به پيروزي دست يافتند و در اين بازي نيز به كمتر از پيروزي فكر نمي كنند. در اين بازي فلورنت مالودا هافبك بازيساز ليون به دليل دو اخطاره بودن، غايب است.
روز سرنوشت ساز
سلتيك قهرمان جام باشگاه هاي اروپا در سال۱۹۶۷ بعد از سال ها دوري در اين رقابت ها در سال جاري با رهبري گوردون استراچان در آستانه صعود به مرحله يك هشتم نهايي قرارگرفته است. شرايط در گروه F بسيار پيچيده شده و سه تيم سلتيك، منچستر يونايتد و بنفيكا بخت صعود به مرحله بعدي را دارند. سلتيك فردا شب در كپنهاگ در يك بازي سرنوشت ساز به مصاف كپنهاگن مي رود. گوردون استراچان سرمربي تيم سلتيك در مورد اين بازي گفت: در اين ديدار اواندراسنو را به دليل محروميت در اختيار نداريم اما به جاي او مگ گادي را در خط مياني قرار مي دهيم. كار ما در بازي با كپنهاگن بسيار سخت است و بايد بدون در نظر گرفتن نتيجه بازي دو تيم منچستر و بنفيكا 3امتياز اين بازي را به دست بياوريم. سلتيك در حال حاضر با 9امتياز در صدر جدول قرار دارد. براي منچستر يونايتد بار ديگر تاريخ بعد از گذشت يكسال تكرار مي شود. اين تيم فصل پيش نيز صعودش به مرحله دوم به روز آخر كشيده شد اما در پرتغال برابر بنفيكا شكست خورد تا در همان مرحله مقدماتي حذف شد.
شياطين سرخ اين بار در خانه مقابل همان بنفيكا بايد بار ديگر براي صعود مبارزه كند البته اين بار شرايط كمي بهتر است و منچستر با 2 امتياز بيشتر نسبت به بنفيكا در جاي دوم ايستاده است. تنها راه صعود پرتغالي ها پيروزي دراين بازي سرنوشت ساز مي باشد. الكس فرگوسن در اين باره گفت: نگران بازي با بنفيكا نيستيم. ما بايد كمي جنگنده تر بازي كنيم و شانس هايمان را به گل برسانيم، البته ما پيش از اين بازي چند بازي بزرگ را پشت سر گذاشتيم و اميدوارم اين بازي ها انرژي ما را كاهش نداده باشد. وي در ادامه افزود: به دليل ناكامي تيم ما در بازي قبلي روحيه تيمي كمي دچار تزلزل شده است. وقتي كه پنالتي ساها در بازي مقابل سلتيك گل نشد، او روحيه اش را به كلي از دست داد اما هم من و هم بازيكنان به او روحيه دادند تا بتواند در بازي هاي بعدي بدون مشكل به ميدان وارد شود. مسئله از دست دادن پنالتي امري عادي در فوتبال دنياست. در اين بازي تقابل نونوگومژ و ميكولي مهاجمان سرشناس بنفيكا با مدافعان منچستر بسيار جذاب و ديدني خواهد بود. البته بنفيكا به بازي در انگليس آشنايي كافي دارد و فصل قبل يكي از شاهكارهاي اين تيم پيروزي مقابل ليورپول در مرحله يك چهارم نهايي در آنفيلد بود كه باعث صعود اين تيم به مرحله نيمه نهايي شد.
آنري غايب بزرگ
آرسنال سومين نماينده انگليس در ليگ قهرمانان اروپا با پيروزي ارزشمند مقابل هامبورگ نوار ناكامي هاي خود را قطع كرد تا با 10 امتياز بخت صعود از اين گروه را داشته باشد. پورتو نيز زسكامسكو را در روسيه مغلوب كرد تا شرايط گروه G پيچيده تر از گذشته شود.
در روز پاياني، آرسنال به مصاف پورتو در پرتغال مي رود. اين دو تيم هر دو هم امتياز هستند ولي از سوي ديگر زسكامسكو كه در آلمان با هامبورگ ديدار دارد، اين دو تيم را در صورت پيروزي احتمالي مقابل هامبورگ تهديد خواهد كرد. آرسنال در اين بازي با يك مشكل بزرگ روبه روست كه مي تواند تأثير منفي در روند اين تيم داشته باشد. آنري به دليل دريافت كارت زرد در ديدار با هامبورگ دو اخطاره شد و اين بازي حساس را از دست داد. او با يك حركت ناشايست روي يوريس ماتياس  هافبك  هامبورگ از لارسن داور دانماركي كارت زرد دريافت كرد.
در ورزشگاه AOL هامبورگ، تيم فوتبال اين شهر ميزبان زسكا مسكو است. هامبورگ با توماس دال يكي از بدترين دوره هاي خود را پشت سر مي گذارد و معلوم نيست همكاري دال با مقامات بلندپايه اين تيم تا چه زماني ادامه داشته باشد. زسكا در اين ديدار الوير راهميچ، هافبك و لو واگنر مهاجم خود را در اختيار ندارد. اين دو نفر در بازي قبلي دو اخطاره شدند.
ليل در ميلان
در گروه H آث ميلان در جوزپه مه آتزا به مصاف ليل فرانسه مي رود. ليل با 6 امتياز هنوز شانس خود را براي صعود از دست نداده است. ايتاليايي ها در اين بازي ديدا، دروازه بان برزيلي خود را به دليل آسيب ديدگي، در اختيار ندارند و به جاي او كالج وارد ميدان مي شود. آث ميلان با 10 امتياز صعودش از اين گروه قطعي شده است. در بازي ديگر اين گروه اندرلشت در خانه با ااك آتن ديدار مي كند. ااك در بلژيك براي كسب يك پيروزي كه در نهايت به صعود اين تيم منتهي خواهد شد، پا به ميدان مي گذارد. اين تيم در بازي هاي اين فصل به رهبري لورنزوسرا با 7 امتياز نتايج خوبي به دست آورده است و در مقايسه با المپياكوس عملكرد خوبي داشته است. ااك در اين بازي خوليوسزار مهاجم برزيلي خود را به دليل دو اخطاره بودن در اختيار ندارد. در گروه H اندرلشت با 3امتياز از گردونه رقابت ها حذف شده است.
برنامه بازي هاي ليگ قهرمانان
امشب
گروهA
چلسي- لفسكي صوفيا
بارسلونا- وردربرمن
گروهB
اسپورتينگ ليسبون- اسپارتاپراگ
بايرن مونيخ- اينترميلان
گروهC
گالاتاسراي- ليورپول
آيندهوون- بوردو
گروهD
المپياكوس- شاختار دونيتسك
آث رم- والنسيا
فردا شب
گروهE
ديناموكيف- رئال مادريد
المپياكوس- استوابخارست
گروهF
منچستر يونايتد- بنفيكا
كپنهاگن- سلتيك
گروهG
پورتو- آرسنال
هامبورگ- زسكامسكو
گروهH
اندرلشت- ااك يونان
آث ميلان- ليل

گلف گرانترين در دنيا، رايگان در ايران
007476.jpg
علي شاكري
ورزش گلف گرچه حدود 90 سال پيش در استان خوزستان توسط انگليسي ها بازي مي شد، اما اين ورزش مفرح، زيبا و جذاب كه در تمركز اعصاب، آرامش و افزايش قدرت تصميم گيري تأثير زيادي دارد از سال 1370 در سازمان تربيت بدني به عنوان كميته فعاليت خود را آغاز و در سال 74 به صورت فدراسيون مستقل درآمد.
ورزش گلف تا سال 83 شاهد حضور دو رئيس فدراسيون بود، تا اين كه در مرداد سال 83 عيسي اسحاقي ،سخنگو و مديركل امور بين الملل و روابط عمومي سابق سازمان تربيت بدني به عنوان سومين رئيس فدراسيون گلف انتخاب شد. از اين تاريخ بود كه گلف كم كم در افكار عمومي مطرح شد. برگزاري دوره هاي آموزش رايگان گلف و فعال كردن ليگ استاني تهران و خوزستان و تشكيل تيم هاي ملي گلف بانوان و آقايان از مهم ترين اقدامات فدراسيون گلف در زمان رياست اسحاقي است.
درخشش گلف بازان، روزهاي روشني را براي اين رشته در آينده نويد مي داد اما سال گذشته گلف ايران در اولين تورنمنت بين المللي ايران- كه با حضور 7 كشور برگزار شد- صاحب مدال برنز شد تا همين امر باعث شود تا امسال رئيس جمهور در مراسم تجليل از قهرمانان از گلف بازان زن و رئيس فدراسيون گلف نيز تقدير كند.به همين منظور گفت وگويي با عيسي اسحاقي، رئيس فدراسيون گلف انجام داده ايم كه در زير مي خوانيد:
* از چه تاريخي رئيس فدراسيون شديد، چه طور شد كه وارد گلف شديد؟
- مرداد ماه 83 سرپرست فدراسيون گلف شدم و در مهرماه همان سال با برگزاري انتخابات به عنوان رئيس فدراسيون گلف انتخاب شدم. من با اين ورزش زيبا در سال 82 در اتريش آشنا شدم و يك سال روي اين ورزش تحقيق و مطالعه انجام دادم و ورودم به گلف با آگاهي و شناخت كامل بود.
* فكر نمي كنيد اين رشته، مخصوص پولدارها و قشر خاصي از جامعه است؟
- اتفاقاً در ابتداي ورودم دو موضوع بيش از ساير موارد ذهن مرا مشغول كرده بود، يكي اين كه گلف ورزش پولدارهاست و دوم آن كه لوازم آن گران است. من هم در نقطه مقابل اين موضوع، برنامه ريزي كردم و در سال 84، طرح آموزش رايگان گلف را به صورت پايلوت، روزهاي جمعه در تهران برگزار كرديم و لوازم آن را نيز به صورت رايگان در اختيار علاقه مندان قرار داديم كه حدود 3 هزار نفر در اين طرح آموزش ديدند. اين طرح باعث شد تا به عنوان مبتكر آموزش رايگان گلف در جهان شناخته شويم و جايزه 10 هزار پوندي فدراسيون جهاني گلف را نيز دريافت كنيم. امسال اين موضوع را به استان ها نيز تعميم داديم و خوشبختانه طي هشت ماه اول سال، پنج هزار نفر در اين طرح آموزش ديده اند.
* آيا برنامه اي براي توسعه گلف تدوين كرده ايد؟
- شايد اولين فدراسيوني بوديم كه برنامه پنج ساله توسعه گلف ايران را تدوين كرديم و تمام كارهاي ما اعم از آموزش رايگان مربي... براساس برنامه پنج ساله پيش مي رود.
* آيا در بعد قهرماني نيز گام برداشته ايد؟
- افتخار من و شايد مهم ترين دستاورد مديريتي من در فدراسيون گلف همگاني كردن اين رشته و قابل دسترس بودن آن براي اقشار مختلف جامعه است، حتي امسال آموزش رايگان كارمندان دولت را نيز اجرا كرديم. همه اينها و توجه به همگاني كردن، مقدمه اي براي توسعه و توجه به بعد قهرماني بود و خوشبختانه توانستيم در سال 84 ليگ كشوري را با حضور 8 تيم راه اندازي كنيم و تيم هاي ملي خانم ها و آقايان را نيز تشكيل داديم و امروز دو تيم ملي الف و ب خانم ها و نوجوانان و دو تيم ملي و جوانان آقايان را تشكيل داديم. اين در حالي است كه استقبال خانم ها نسبت به آقايان در اين رشته بيشتر است و فكر مي كنم بتوانيم در بازي هاي آسيايي چهار سال بعد در آسيا حرفي براي گفتن داشته باشيم. نكته حائز اهميت اين است كه حدود 6 نفر از۸ نفر عضو تيم ملي خانم ها را افراد زير 25 سال تشكيل مي دهند و استقبال نوجوانان نيز از اين رشته بسيار اميدوار كننده است، به طوري كه تابستان امسال 280 نوجوان گلف را آموزش ديدند.
* براي اين كه تمام مردم بتوانند در استان ها و شهرهاي مختلف با اين ورزش آشنا شوند، چه برنامه اي داريد؟
- در سال جاري گلف را در 12 استان كشور فعال كرديم و علاوه برآن سعي داريم هر چه سريع تر زمين هاي گلف در استان ها راه اندازي شود. با حمايت هاي مهندس علي آبادي و دستور ايشان مقرر گرديد ورزشگاه هاي بزرگ به زمين هاي گلف مجهز شوند و ديگر اين كه قصد داريم با همكاري آموزش و پرورش و شهرداري ها زمين هاي ميني گلف را كه به زمين به مساحت 200 متر و 500 هزار تومان هزينه نياز دارد، راه اندازي كنيم و مطمئن هستيم از اين طرح استقبال خوبي نيز مي شود. به نظر من اگر شهرداران بدانند كه گلف در كاهش آسيب هاي اجتماعي و همچنين اوقات فراغت جوانان نقش بسزايي دارد و ورزش بسيار آساني است كه مي توان در تمام پارك ها راه اندازي كرد، از آن استقبال مي كنند و من در اينجا از آقاي سهرابي استاندار محترم استان مركزي تشكر مي كنم كه توجه ويژه اي به اين ورزش دارند چرا كه ايشان دستور تجهيز پارك هاي اين استان را به زمين هاي ميني گلف صادر كرده اند.
* در مدارس چه اقداماتي انجام داده ايد؟
- ما نخستين فدراسيوني بوديم كه تابستان سال جاري براي دبيران ورزش تهران طرح آموزش مربيگري رايگان گلف را برگزار كرديم كه 78 نفر در اين دوره ها شركت كردند و 40 نفر موفق به كسب كارت مربيگري درجه 3 پس از گذراندن 60 ساعت شدند و قصد داريم از طريق اين مربيان ابتدا آموزش ميني گلف را از زمين هاي واليبال مدارس (جاي ميله واليبال) آغاز كنيم و سپس به زمين هاي چمن فوتبال گسترش دهيم. در ضمن ما آمادگي هرگونه همكاري با دانشگاه ها، مدارس، شهرداري ها، شركت هاي خصوصي و دولتي در زمينه راه اندازي زمين هاي گلف، ميني گلف و آكادمي گلف را داريم.
* آيا زمين گلف استاندارد در كشور وجود دارد؟
- فكر مي كنيم تا پايان بهار سال آينده بزرگترين زمين گلف خاورميانه توسط بخش خصوصي در كيش راه اندازي شود. خوشبختانه گلف از جمله ورزش هايي است كه بازگشت سرمايه آن بسيار زود است و در جذب توريست و سرمايه گذاران اقتصادي نقش مؤثر دارد. به غير از اين در هشتگرد نيز زمين گلف 9 هول چمن آماده افتتاح مي باشد. در استان لرستان نيز زمين چمن آموزشي آماده است و در استان آذربايجان شرقي، فارس و قم نيز زمين هايي در دست احداث است و اميدواريم با كمك مسئولان محترم وزارت نفت بتوانيم زمين هاي گلف استان خوزستان را كه گلف قدمتي 90 ساله در اين استان دارد، به زمين چمن مجهز كنيم و در آخر از همه كساني كه براي پيشرفت و توسعه اين رشته ورزشي  فعاليت مي كنند تشكر مي كنم و تقاضا دارم ما را در اين راه ياري كنند.

ورزش
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
شهرآرا
موسيقي
|  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  شهرآرا  |  موسيقي  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |