تغيير سيستم مالي شهرداري يك اتفاق مهم در مديريت شهري
جامه اي نو به قامت اين شهر فرتوت
|
|
گروه شهري - شهرداري تهران با سابقه صدساله در مديريت شهري امروزه به عنوان بزرگترين نهاد اداره پايتخت محسوب مي شود. سالها اداره تهران و توجه به نيازهاي شهروندان اين سازمان را به هيأت مجموعه اي بزرگ در آورده، كه شركت ها و سازمان هاي مختلفي را تحت پوشش خود دارد. شهرداري تهران با داشتن در حدود 78 شركت در زير مجموعه خود و سرمايه گذاري در بسياري از مراكز تجاري پايتخت دارايي هاي فراواني را به عنوان منبع مالي و حمايتي براي انجام فعاليت هاي عمراني تعريف كرده است.بودجه اين سازمان بزرگ درسال بيش از دوهزار ميليارد تومان بين۴۰تا 50 ميليارد دلار بوده و لزوم شفاف سازي در نحوه انجام خدمات شهري ضروري به نظر مي رسد. از سويي شهرداري تهران هر ساله به دليل رفع مشكلات شهري و انجام پروژه هاي عمراني مختلف به منظور فراهم آوردن تسهيلات بيشتر براي شهروندان هزينه هاي قابل توجهي را متحمل مي شود. به ويژه اينكه انجام بسياري از پروژه ها نيازمند صرف بودجه هاي كلان و اختصاص اعتبارهاي گسترده اي است. با مروري بر تاريخچه صد ساله شهرداري و توجه به عدم شفافيت مالي در نظام مالي اين سازمان همواره مشكلات بي پاياني را براي مديران مختلف در دوران هاي گوناگون به وجود آورده است. بسياري از مديران ارشد و مديران مياني شهرداري تهران در طول يك قرن فعاليت اين سازمان به دلايل مختلف از جمله فساد مالي از كار بر كنار شده اند. اما هيچگاه در طول ساليان گذشته نظام مالي اين سازمان عريض و طويل مورد توجه قرار نگرفت تا موجب كارآمدي بيشتر شهرداري را فراهم آورد و از سويي زمينه هرگونه شائبه را در اين مورد از ميان بردارد. از سويي گردش مالي شگفت انگيز اين نهاد هر گونه امكان تغيير در آن را غير ممكن مي ساخت و شهرداري تهران با توجه به داشتن دارايي هاي بسيار زياد و حتي حيرت آور به هيأت شيري بي اثر در عرصه كلان شهري پويايي و كارآمدي خود را از دست مي داد. اما اين روند در سال 85 پايان يافت و تنها نهاد اداره كننده پايتخت ناگهان جامه كهن از تن درآورد و سيمايي دگرگون يافت و با تكيه بر الگوهاي جديد توانست چهره اي نو از خود به تصوير كشد. شايد هنگامي كه بسياري از پروژهاي عمراني شهر تهران در هاله اي از ابهام فرورفته بود و كمتر كسي مي توانست تصويري روشن از پايان آن را در ذهن مجسم كند و درست در روزهايي كه شهرداري تهران با مشكلات مالي فراوان دست به گريبان بود ناگهان انقلابي در نظام مالي آن به وجود آمد و شهرداري توانست بر اساس شيوه اي نوين ساختار مالي خود را ساماندهي كند و به يكباره ثروتي عظيم را براي خود به وجود آورد و خيلي زودتر از آنچه همگان فكر مي كردند عمليات ساخت بسياري از طرح هاي عمراني خود را ساماندهي كند و شهر را كه از مدت ها پيش در بن بستي ناخواسته مانده بود به ناگاه نجات بخشد. اين انقلاب در نظام مالي شهرداري يك تحول جدي در نهادي بود كه هميشه با مشكلات مالي گريبانگير بود و امكان رهايي از آن به هيأت رويايي دست نيافتني درآمده بود. تغيير نظام مالي از نقدي به تعهدي .
ماجرا چيست؟
از سالها پيش قرار بر اين بود كه هر آنچه در سازمانهاي دولتي به صورت نقدي پرداخت و دريافت مي شود محاسبه شود. بنابراين قابل تصور بود كه خيلي زود درآمد شركت ها و سازمان ها صورتي تازه يابد. اگرچه اين نگرش نمي توانست بسياري از معاملات و مبادلات مختلف شركت ها را كه به صورت نقدي انجام نمي شده تحت پوشش قرار دهد. به ناچار فهرست بلند بالايي از مبادلات سازمان ها كه به شيوه تعهدي انجام مي گرفت از دايره تنگ اين محاسبه كنار گذاشته شد و موجب ظهور بحران هاي گوناگوني در سطوح مختلف سازمان هاي متعدد شد. شهرداري تهران نيز به مانند تمام شركت ها و سازمان ها با اعمال اين روش در نحوه محاسبات خود به نوعي پا در دايره اي گذاشت كه پيشتر شعله هاي سوزان ناكارآمدي اش بسياري از ادارات را در بر گرفته بود.
سالها بر اين مدار گذشت و تجارب بسياري از كشورهاي بزرگ صنعتي مهر تائيدي بر ناكارآمدي اين شيوه محاسبه زد. اما باز هم اين شيوه مخدوش همواره مورد توجه ادارات و نهادهاي زير مجموعة آنها بود. بلاخره شهرداري تهران در اقدامي قابل توجه اين نظام فرتوت و ناكارآمد را به حاشيه راند و با به كارگيري شيوه جديد حسابرسي مديريت جديد شهري را با مفاهيم جهان جديد پيوند زد. در واقع شهرداري تهران با بهره گيري از اين روش توانست راه بسياري از اقدامات ابهام انگيز و توام با ترديد را ببندد و از سويي با به كارگيري سيستم تعهدي به جاي نقدي امكاني را براي مديريت شهري فراهم آورد تا از پتانسيل هاي ذاتي شهرداري استفاده كند. به عنوان نمونه شهرداري تهران با محاسبه دارايي هاي خود در 78 شركت زير مجموعه موفق شد ميزان دارايي هاي خود را در مجموع به ميزان 30 هزار ميليارد تومان برساند. اين اندازه اعتبار مالي با استفاده از روش نوين راهي مطمئن و تازه بود كه مديريت شهري با تكيه بر آن توانست اعتبارات نقدي بسياري را به خدمت بگيرد و بسياري از پروژهاي شهري را با فعاليت شبانه روزي به سامان برساند.
نگاهي دوباره
سيستم مالي نقدي سالها در شهرداري تهران موجب بروز بسياري از مشكلات شده بود. از سويي ارقام نجومي كه هر ساله در تراز نامه شهرداري ديده مي شد به نوعي حساسيت ويژه اي را به وجود آورده و انعكاس نامتقارن هزينه ها و درآمدها در سيستم حسابداري نقدي را موجب شده بود و از سويي ديگر زمينه اي مساعد را براي هرگونه سوءاستفاده افرادي فراهم آورده بود كه به منابع مالي كلان شهرداري دسترسي داشتند و جود 140ميليارد تومان چك برگشتي كه متعلق به بخش هاي مختلف دولتي و غير دولتي و بخشي هم مرتبط با اشخاص حقيقي و حقوقي در شهرداري عملا بدون استفاده باقي مانده بود كه با فعال كردن شيوه حسابداري تعهدي اين چك ها مورد استفاده قرار گرفت و به عنوان اعتبار در مراكز مالي به كار گرفته شد. از سويي شهرداري تهران تعهدات بسيار زيادي در سطوح مختلف داشت كه در هيچ بخشي از مراكز و ادارات شهرداري به ثبت نرسيده بود و به عنوان تعهدات پنهان از آن ياد مي شد كه با فعال سازي سيستم تعهدي بسياري از اين تعهدات به عنوان مطالبات شهرداري به ثبت رسيد و زمينه اي براي اعتباربخشي به شهرداري فراهم كرد. هنگامي كه شهرداري تهران 78 شركت تابعه خود را به عنوان بزرگترين دارايي هاي خود به حساب آورد، بسياري از دارايي هاي اين سازمان در شركت هاي مختلف ناشناخته بود وشايد كمتر كسي از آن اطلاع داشت. به عنوان نمونه 12در صد از فروشگاه هاي زنجيره اي رفاه به شهرداري تهران تعلق داشت كه اين دارايي شهرداري در هيچ كدام از بخش هاي مالي به ثبت نرسيده بود.يكي ديگر از موانع و مشكلات شهرداري در شيوه حسابرسي نقدي محاسبه كمتر از پنجاه درصد از تعهدات مالي شهرداري بود كه در سيستم نقدي نشان داده نمي شد.
اين مشكلات و بسياري ديگر از مشكلات كه صرفا به دليل نوع خاص ثبت حساب ها به وجود آمده اند. در نتيجه مي توان چنين عنوان كرد كه با تغيير سيستم حسابداري شهرداري منابع بسياري كه به صورت نهان و غير استفاده در اختيار شهرداري بوده ، آشكار شده و در اختيار شهرداري قرار گرفته است .
|