شنبه ۹ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۷۱ - Dec 30, 2006
با ورود سربازان اتيوپي به موگاديشو
دولت موقت سومالي روي كار آمد
008433.jpg
گروه بين الملل- سرانجام پس از چند روز درگيري شديد، سربازان اتيوپي و نيروهاي وابسته به آنها وارد موگاديشو پايتخت سومالي شدند. رئيس اتحاديه دادگاه هاي اسلامي سومالي كه تا پيش از اين، كنترل امور را در دست داشت اعلام كرد: ما دستور عقب نشيني تمام نيروهاي وابسته به دادگاه اسلامي را از موگاديشو صادر كرده ايم.
به گزارش ايسنا دولت آمريكا با حمايت نظامي خود از نيروهاي اتيوپي در سومالي موضع خود را در قبال نيروهاي دادگاه هاي اسلامي سومالي عيان كرد. واحد مركزي خبر به نقل از مليس زيناوي نخست وزير اتيوپي اعلام كرد كه اتيوپي و آمريكا براي حمله به سومالي همكاري اطلاعاتي وسيعي داشته اند. از طرف ديگر مقر سابق سفارت آمريكا در موگاديشو به ستاد عملياتي نيروهاي اتيوپي تبديل شده و نيروهاي دولت موقت سومالي در آن مستقر هستند. خبرگزاري فارس در گزارش وضعيت فعلي موگاديشو يادآور شده است كه دولت انتقالي سومالي كه از زمان تشكيل در سال 2004 تاكنون موگاديشو را در دست نداشته، اكنون ابراز اميدواري مي كند دواير دولتي و ايستگاه هاي پليس را در هفته آينده راه اندازي كند.
محمدعلي جدي نخست وزير دولت موقت سومالي در اولين اظهارنظر در موگاديشو به آسوشيتدپرس گفت: دولت وي وظيفه خطير بازسازي اين كشور را پس از پانزده سال جنگ داخلي برعهده دارد و اين كار دشوار از هم اينك آغاز شده است. به گزارش ايسنا، مليس زيناوي نخست وزير اتيوپي نيز گفته است: مأموريت ما در سومالي خيلي خيلي محدود است. ما آنجا نيستيم تا سومالي را از لحاظ اقتصادي، سياسي و غيره بسازيم. ما آنجا هستيم تا خطر شبه نظاميان محاكم اسلامي را براي سومالي و اتيوپي دفع كنيم.شبه نظاميان محاكم اسلامي نوعي طالبان آفريقايي معرفي مي شوند. اين گروه به ارتباط وسيع با القاعده متهم است و حمله اتيوپي كه به بهانه ادعاي ارضي اين شبه نظاميان و تقاضاي دولت موقت سومالي صورت گرفت، درواقع واكنش غرب براي جلوگيري از تأسيس حكومتي مشابه طالبان در منطقه استراتژيك شاخ آفريقاست.
گرچه فعلا نيروهاي اتيوپي در موگاديشو مستقر هستند، اما باتوجه به عقب كشيده شدن نيروهاي محاكم اسلامي از صحنه نبرد، اين نيروها احتمالا با پيروي از مدل عراق، سازمان دهي و اجراي عمليات بر ضد اتيوپي را دير يا زود شروع خواهند كرد.

حماس: سرباز اسرائيل به زودي با اسراي
فلسطيني معاوضه مي شود
گروه بين الملل - اسماعيل هنيه پيش از سفر به عربستان براي انجام مناسك حج و گفت وگو با مقامات عربستان گفت كه به زودي اسير اسرائيلي با اسراي دربند فلسطيني معاوضه خواهد شد. اين خبر از آن روي اهميت دارد كه گلعاد شليط سرباز اسرائيلي توسط بازوي نظامي حماس اسير شده و اين نخستين بار است كه يك مقام ارشد حماس در خصوص زمان مبادله سخن مي گويد.
به گزارش فارس، هنيه در گفتگو با خبرنگاران با اعلام اين خبر افزود كه تبادل اسرا با مشاركت مصر صورت خواهد گرفت. نخست وزير فلسطين در اين مصاحبه خبري كه در صحراي سينا انجام شد همچنين اظهار داشت كه با محمود عباس در خصوص نحوه كمك رساني خارجي به مردم فلسطين به توافق و تفاهم رسيده است. وي گفت به اين ترتيب ديگر نيرو هاي اسرائيلي نمي توانند براي ارسال اين كمك ها كه از گذرگاه رفح صورت مي گيرد مانع تراشي كنند.
در همين حال به گزارش واحد مركزي خبر وي بار ديگر به انتقاد از جنبش فتح پرداخت و گفت كه حماس تاكنون براي توافق در خصوص تشكيل دولت وحدت ملي از خود نرمش ها و انعطاف هاي فراواني نشان داده است اما فتح حاضر نيست از هيچ كدام از خواسته هاي خود كوتاه بيايد. به موازات اين خبر ديروز جنبش حماس با صدور اطلاعيه اي اعلام داشت كه بعد از عيد قربان محمود عباس و اسماعيل هنيه براي تشكيل دولت وحدت ملي در فلسطين به گفت وگو هاي خود ادامه خواهند داد.

مقاومت فلسطين ادعاهاي اسرائيل را تكذيب كرد
رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين ادعاهاي يك مقام اسرائيلي را مبني بر اينكه مصر با هماهنگي اسرائيل مقادير زيادي سلاح به نيروهاي طرفدار محمود عباس داده است، رد كرد. به گزارش روزنامه  الاهرام - چاپ مصر - نبيل ابوردينه سخنگوي رياست تشكيلات خودگردان فلسطين گفت: آنچه كه رسانه ها در اين باره اعلام كرده اند، عاري از صحت است؛ لذا ما از تمام رسانه ها مي خواهيم تا در خصوص انتشار اين اخبار دقت بيشتري داشته باشند.

آمار هولناك از جنايات اسرائيل
اين بار يك موسسه مدافع حقوق بشر در اسرائيل به افشاگري در خصوص اين رژيم پرداخت.
بنا بر اين گزارش در سال 2006 تعداد 660 فلسطيني به دست ارتش رژيم اسرائيل كشته شدند. بر اساس گزارش مذكور از اين تعداد 141 نفر از اين افراد زير 18 سال بوده اند و 322 تن از آنها در هيچ درگيري شركت نداشتند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه به نقل از اطلاعات موسسه بيت سلم پس از به اسارت گرفته شدن سرباز اسرائيلي توسط حماس،اين رژيم 405 فلسطيني از جمله 88 نفر زير 18 سال را كشته است. به گزارش موسسه مذكور حدود 9075 فلسطيني از جمله 345 تن زير 18 سال در زندان هاي اسرائيل بسر مي برند.
پيش از اين محمود عباس در انتقاد از سياست اسيرگيري حماس آمار مشابهي ارائه كرده بود.

ابهام در زمان اجراي
حكم اعدام صدام
گروه بين الملل- زمان و نحوه اجراي حكم اعدام صدام حسين رئيس جمهور پيشين  عراق به چالش جديد در اين كشور تبديل شده است. طي دو روز گذشته خبرگزاري هاي جهان زمان هاي متفاوتي را براي اعدام وي اعلام كردند. از سويي گفته مي شد كه شايد روز جمعه صدام اعدام شود و از ديگر سو، روزهاي شنبه، سه شنبه، روز بعد از عيد قربان و زمان هاي ديگر براي انجام حكم مطرح است. اما در اين خصوص چيزي كه تاكنون قطعي به نظر مي رسد اصل اجراي حكم اعدام صدام است.
در اين خصوص ديروز خبرگزاري فرانسه گزارش داد كه نوري مالكي نخست وزير عراق در جمع خانواده تعدادي از شهداي عراقي گفت كه هيچ كس نمي تواند مانع اعدام صدام شود. به گزارش ايسنا وي در اين سخنراني افزود: چنين اقدامي توهين به خون شهداست و در اجراي حكم اعدام هيچ تأخيري را نيز نمي پذيريم.

نگاه
پيامدهايي براي اعدام صدام
حسين رويوران
دادگاه  عالي جنايي عراق پس از يك سال رسيدگي به پرونده كشتار 148 نفر در شهر دجيل در شمال بغداد سرانجام حكم خود را صادر كرد و صدام حسين (رئيس جمهور سابق عراق) و برادر ناتني او برزان ابراهيم تكريتي (رئيس وقت سازمان امنيت عراق) را به اعدام با چوبه  دار محكوم كرد. طبق قانون قضائي عراق كه مصوب مجلس منتخب مؤسسان است، محكومان يا وكلاي آنها مي توانند از روز پس از صدور حكم و به مدت يك ماه به آن اعتراض كنند، از اين رو وكلاي صدام در مهلت مقرر درخواست تجديدنظر كردند و دادگاه تجديدنظر پس از سپري شدن زمان استيناف، رأي نهايي خود را بدون هيچ گونه محدوديت زماني اعلام كرد. در پي اين روال قانوني دادگاه استيناف نيز هفته گذشته حكم اعدام صدام را تاييد كرد.
از زمان آغاز محاكمه صدام در تاريخ 27/7/1384 نزديك به 500 اتهام عليه صدام حسين مطرح شده است اما مقام هاي دادگاه تصميم گرفتند تنها در 12 مورد صدام را محاكمه كنند كه در اين ميان اشاره اي به حمله صدام به ايران و كويت نشده است. تاكنون دادگاه عالي جنايي عراق براي رسيدگي به جرائم ملي صلاحيت خود را احراز و تأييد كرده است، اما براي رسيدگي به جرائم بين المللي تاكنون خود را صالح نمي داند. مهمترين اتهاماتي كه بر ضد صدام حسين مطرح است عبارتند از آزار و شكنجه زندانيان، اخراج دست جمعي گروه هايي از مردم عراق به دلايل سياسي، مصادره كردن اموال مخالفان، تجاوز به نواميس مردم به عنوان ابزار سركوب و ارعاب، محروم كردن مردم از حقوق قانوني آنها، دستگيري و ترور نخبگان علمي و مراجع ديني، جنايات گسترده و كشتار دست جمعي در انتفاضه شيعيان در جنوب و انفال در كردستان در سال 1991، سوءاستفاده از قدرت و فساد مالي و اداري .
صدور حكم اعدام صدام حسين در استان هاي مختلف عراق واكنش هاي متفاوتي به دنبال داشت. در استان هاي شيعه نشين عراق در جنوب  صدور حكم با استقبال روبه رو شد و مردم اين مناطق سرانجام طاغوت عراق را جشن گرفتند. در استان هاي كردنشين عراق نيز مراسم جشن و سرور و شادي براي محكوم شدن صدام به اعدام برپا گرديد. در استان هاي عربهاي سني، مردم يا اين كه كاملاً سكوت كردند و يا اين كه با برپايي تظاهراتي حمايت خود را از جلاد عراق اعلامه كردند. بسياري از تحليلگران سياسي بر اين باورند كه تفاوت واكنش ها در عراق عمدتاً به مواضع سياسي گروه هاي قومي و مذهبي برمي گردد. رژيم صدام حسين و حزب بعث در دوران حاكميت خود از سال 1968 تا 2003 شيعيان و كردها را به شدت سركوب كرد و اين مسأله علت شادي آنها از محكوميت اين دوره را نمايان مي كند. در مقابل سني هاي عرب كه در دوره صدام حسين از قدرت بهره مند بودند، تاكنون تحولات سياسي اين كشور را باور ندارند و با مقاومت در برابر آن مي كوشند از تحولات بنيادي جلوگيري كنند و با فشار نظامي- سياسي زيان هاي خود را به حداقل برسانند.
اين تحليلگران مي گويند كه اعدام صدام حسين گرچه ممكن است در كوتاه مدت واكنش هاي امنيتي شديدي در پي داشته باشد اما در بلندمدت به كاهش ناامني خواهد انجاميد.
در حال حاضر حزب بعث در دو سطح در عراق فعال است. اين حزب در بعد سياسي و علني تحت نام حزب العوده مجوز فعاليت گرفته و بدون نسبت دادن خود به حزب منحله بعث، نقطه نظرهاي آن  را تبليغ مي كند. همچنين اين حزب در چارچوب چند سازمان مختلف مانند كتابت ثوره العشرين و الجيش الاسلامي بر ضد دولت منتخب كنوني و اشغالگر آمريكايي فعاليت نظامي دارد و تا زماني  كه صدام حسين رهبر حزب منحله بعث زنده است شيوه و نگاه تك حزبي و استبدادي اين جريان فكري- سياسي به همان شكل گذشته دنبال خواهد شد ولي با كشته شدن و اعدام صدام ممكن است رهبران و شيوه هاي رفتاري آنان تغيير يابد.

كوتاه از جهان سياست
ناتو و كنترل تمامي مراكز استراتژيك
جمهوري آذربايجان
واحد مركزي خبر: صلح الدين اكبر از اعضاي ارشد حزب مساوات جمهوري آذربايجان و رئيس گروه موسوم به گروه دوستي جمهوري آذربايجان با ناتو گفت: ناتو كنترل تمامي مراكز استراتژيك جمهوري آذربايجان را به دست آورده است. به گزارش واحد مركزي خبر از باكو، صلح الدين اكبر در گفت وگو با روزنامه گوندليك آذربايجان با اشاره به اين كه اخيراً شعبه امنيت انرژي و تحليل اطلاعات در تشكيلات ناتو تاسيس و آغاز به كار كرده است، هدف از تاسيس اين شعبه را در ناتو همكاري تنگاتنگ با كشورهاي عضو و همكار ناتو در حراست از طرحهاي انرژي عنوان كرد.
وي افزود: از آنجا كه كشورهاي قفقاز جنوبي در محدوده منافع و مصالح ناتو قرار دارند، اين سازمان توجه خاصي به گرجستان و جمهوري آذربايجان نشان مي دهد و با تاسيس نمايندگي هاي اين شعبه در خاك اين دو كشور، حضور فعالي در حراست از امنيت خط لوله باكو- تفليس- جيحان خواهد داشت.
رئيس گروه دوستي جمهوري آذربايجان با ناتو افزود: هم اكنون نيروهاي نظامي ناتو به طور غيررسمي در خاك جمهوري آذربايجان فعاليت دارند و كنترل حريم هوايي و مراكز استراتژيك را به دست خود گرفته اند و در اصل ايران و روسيه به خوبي اطلاع دارند كه مدرنيزه سازي شبكه دفاع هوايي و فرودگاه هاي جمهوري آذربايجان توسط ناتو به منزله آغاز تمهيدات استقرار نيروهاي نظامي ناتو در خاك جمهوري آذربايجان است.


توصيه شوراي امنيت ملي تركيه
واحد مركزي خبر: شوراي عالي امنيت ملي تركيه به دولت اين كشور توصيه كرد اجراي طرحي را براي برخورد با حزب كارگران كردستان اين كشور ، پرهيز از دادن هرگونه امتياز به اتحاديه اروپا و حمايت از تلاشهاي صلح آميز براي تعامل با پرونده هسته اي ايران در دستور كار قرار دهد. به گزارش شبكه تلويزيوني العالم آخرين نشست شوراي امنيت ملي در سال 2006 ميلادي به مثابه ارزيابي سياست خارجي و داخلي دولت تركيه بود و در اين نشست سياست كلي تركيه براي سال آينده مشخص شد. شوراي امنيت ملي تركيه توصيه كرد پرونده هسته اي ايران به ويژه پس از قطعنامه اخير شوراي امنيت سازمان ملل متحد در اولويت كاري دولت اين كشور قرار گيرد.

كشته شدن بيش از 10 طالب در درگيري
با نيروهاي ناتو
واحد مركزي خبر: پليس افغانستان ديروز جمعه از كشته شدن بيش از ده نفر از نيروهاي طالبان در درگيري با نيروهاي افغان و سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) در جنوب اين كشور خبر داد.به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس از كابل، محمد ايوب فرمانده پليس استان خواست افغانستان اعلام كرد: افراد طالبان ديشب به يك پاسگاه پليس در اين استان حمله كردند كه در پي آن نيروهاي ناتو به تبادل آتش با آنها پرداختند و در نتيجه آن بيش از ده عضو طالبان كشته شدند.

كره جنوبي: كره شمالي تهديدي جدي است
ايسنا: وزارت دفاع كره  جنوبي در گزارش رسمي دوسالانه  خود اعلام كرد كه برنامه هاي تسليحات هسته اي كره شمالي تهديدي جدي عليه سئول محسوب مي شود.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، وزارت دفاع كره جنوبي در گزارش دوسالانه  خود آورده است: رژيم كمونيستي كره  شمالي طي سه سال گذشته نزديك به 30 كيلوگرم (معادل 66 پوند) پلوتونيوم توليد كرده كه اين مقدار براي ساخت و توليد پنج بمب اتمي كافي است.
براساس اين گزارش، كره  شمالي همچنين از 200 واحد توپ آتشبار برخوردار است كه در صورت استقراردر مرز كره جنوبي مي تواند اين كشور را مورد هدف قرار دهد. علاوه بر اين، حدود 40 درصد از 820 فروند هواپيماي جنگنده  ارتش كره  شمالي در فاصله  اندك با سئول در شمال مرز كره جنوبي مستقر شده اند.

تركيه: عمليات در شمال عراق ربطي به آمريكا ندارد
گروه بين الملل - وزير امورخارجه تركيه همزمان با اظهار اميدواري نسبت به كاهش خطر فروپاشي عراق گفت كه تركيه به مقابله با نيرو هاي معارض كرد اين كشور موسوم به پ.ك.ك كه در مرزهاي تركيه با عراق مستقر هستند ادامه مي دهد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه عبدالله گل در يك مصاحبه تلويزيوني اظهار داشت كه امروز خطر فروپاشي و متلاشي شدن عراق رو به كاهش است.
وي گفت آمريكا بايد بيش از ديگر كشور ها براي پايان يافتن خونريزي ها در عراق تلاش كند.در همين حال به گزارش ايسنا وي روز گذشته در واكنش به اين خبر كه تركيه به آمريكا تعهد داده تا پيش از هر اقدامي عليه پ.ك.ك در شمال عراق از آمريكا كسب تكليف كند گفت:تركيه از حق خود در تصميم گيري هايش در قبال مسئله مبارزه با تروريسم و جلوگيري از تجاوزات حزب پ.ك.ك دفاع خواهد كرد. گل افزود:تركيه مطلقا خود را به عدم اجراي عمليات نظامي در شمال عراق متعهد نكرده است و در اين خصوص از واشنگتن اجازه نخواهد گرفت.

سازمان ملل متحد مخالفت خود را با
كاربرد مين هاي ضد نفر اعلام كرد
مهر: سازمان ملل متحد با ابراز نگراني از تصميم پاكستان براي مين گذاري مرزهاي خود با افغانستان، مخالفت خود را با استفاده از مين هاي ضد نفر اعلام كرد. عليم صديق سخنگوي نهاد سازمان ملل مامور در افغانستان به خبرگزاري فرانسه گفت: تصميم پاكستان سبب نگراني ماست و سازمان ملل متحد با استفاده از مين هاي ضد نفر مخالف است و از اسلام آباد مي خواهد تا توافقنامه اوتاوا در خصوص ممنوعيت كاربرد مين هاي ضد نفر را تصويب كند.

بين الملل
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
فرهنگ و آموزش
سياسي
شهر تماشا
سلامت
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   شهر تماشا   |   سلامت   |   شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |