مريم درستاني
از زمان افتتاح راديو گروه صبا تنها گروهي بود كه تاكنون توانسته بود به شكل زنده از راديو موسيقي پخش كند؛ يعني حدود دهه هاي 20 تا به امروز كه مهمترين اتفاق راديويي ما در آذرماه رخ داد. كنسرت موسيقي سمفونيك به شكل زنده در دو نوبت اجرا شد؛ يك نوبت پنجم، ششم و هفتم آذرماه بود و نوبت ديگر پانزدهم، شانزدهم و هفدهم آذرماه. از اين دو نوبت چهار روز به شكل زنده كنسرت موسيقي از تالار وحدت از راديوي سراسري ايران پخش شد و انگشت تعجب را بر دهان خيلي ها گذاشت؛ اين بهانه اي شد براي تهيه گزارشي در رابطه با اين كنسرت و دلايل پخش زنده آن از راديو.
مسلم است كه بهترين سوژه مورد نظر در رابطه با پخش زنده اين كنسرت از راديو، مدير عامل انجمن موسيقي ايران است. او شش ماهي است كه به اين سمت رسيده و فعاليت هاي تازه اي در عرصه موسيقي صورت داده كه يكي از اين موارد، پخش زنده موسيقي از راديوست. بابك رضايي كه تحصيل كرده مديريت دولتي است، در اين رابطه گفت: مهمترين اصل، بازگشت انجمن موسيقي به جايگاه خودش است و از آنجا كه اين انجمن مي تواند به عنوان بازوي تواناي مركز موسيقي عمل كند، ارتباط مستقيمي با مراكز دولتي و دستگاه هاي مرتبط دارد. به اين دليل يكي از موارد تقويت انجمن هاي موسيقي در سراسر كشور دفاتر و شعبات آن است كه بايد تقويت شود. او ادامه داد: در سال آينده تلاش داريم ساماندهي صورت بگيرد چون امروزه توليد و تحليل موسيقي در دست بنگاه هايي است كه بيشتر جنبه اقتصادي دارند نه جنبه هنري و تلاش داريم با تقويت انجمن موسيقي، سيستمي را ايجاد كنيم كه در راستاي هنر موسيقي فاخر باشد. رضايي در ادامه صحبت هايش به شناسايي گروه هاي موسيقي در كشور اشاره كرد و افزود: گروه موسيقي كه در تهران است خوب توسط ما اداره مي شود ولي ما مي خواهيم توسط شعبه هايي كه در شهرستان برگزار مي شود مسير برگزاري كنسرت ها و همين طور جشنواره هاي موسيقي را پربارتر كنيم. بابك رضايي كه خود نيز از فعالان عرصه موسيقي و تئاتر بوده در رابطه با اين اتفاق و اين رويداد كه چگونه شرايط فراهم شد تا اين كنسرت به شكل زنده از راديو پخش شود گفت: وقتي ذهن شما متمركز مسأله اي باشد، بهترين راه آنتن و برد است؛ توفيقي كه به همت دوستان وعزيزان اتفاق افتاد و به نظر من هيچ اتفاقي در بخش سياستگذاري رخ نداده؛ فقط ايده اي بود كه به شكل خوبي تعريف شد و جا دارد از معاونت صدا (دكتر خجسته) تشكر كنم.
كنسرت سمفونيك اركستر گراني است
مهدي لطفي برگزاركننده موسيقي زنده اركستر سمفونيك نيز در اين رابطه به مواردي اشاره مي كند. او تا شهريورماه گذشته مديريت نظارت مركز موسيقي را به عهده داشت، اما در اين رابطه مي گويد: در همه جاي دنيا اين رسم هست كه موسيقي هاي زنده به شكل زنده از شبكه هاي راديويي و تلويزيوني پخش مي شود اما اين اتفاق در ايران تنها در زمان افتتاح راديو رخ داده بود. او درباره مراحل پخش زنده آن از راديو گفت: براي اولين بار استوديوي سياري در تالار وحدت تشكيل شد و دكتر فرهت به شكل زنده كنسرت موسيقي را براي راديو گزارش دادند.
لطفي درباره اين كه استقبال عامه از اين گونه كنسرت خاص كه مي تواند طرفداران خاص داشته باشد گفت: اركستر سمفونيك، اركستر گراني است؛ حتي در همه كشورهاي دنيا هم براي اين كه مردم را به سمت اين نوع كنسرت ها بكشانند سوبسيدهايي مي دهند؛ يعني در كشورهاي ديگر هم اين نوع كنسرت ها به جاي نفع، ضرر هم دارند. ولي بايد اسپانسرهايي داشته باشند. اما تماشاگران اين نوع اركسترها معمولا نخبه ها هستند. وقتي برنامه اي در تالار وحدت برگزار مي شود تماشاگران آن به اندازه تالار وحدت هستند و اين مقدار نسبت به كشور ما رقم پاييني است؛ به شكلي كه ما هنوز سفر اركستر سمفونيك به شهرستان ها را هم فراهم نكرديم و به اين شكل اين اركسترها پرهزينه تر خواهند شد. اما ساده ترين راه براي آنها رسانه هاي صوتي و تصويري است كه اين امكان توسط دكتر خجسته و ديگر مديران راديو ايران فراهم شد و در كل كشور پخش شد و حتي روي شبكه ماهواره اي هم رفت.
لطفي در پاسخ به اين سئوال كه آيا قرار است اركستر سمفونيك هاي خاص به شكل كنسرت اجرا شوند گفت: تاكنون صحبت از موسيقي هايي است كه قابل دفاع در اين عرصه هستند و هر كنسرت زنده اي در ايران را نمي توان به شكل زنده از راديو پخش كرد.
او در پايان افزود: موسيقي هنر مظلومي است كه بايد به هر شكلي مورد حمايت قرار گيرد.
اركستر سمفونيك مداد دومي است
نادر مشايخي - رهبر اركستر سمفونيك- نيز درباره اين كنسرت و موضوع آن گفت: مسأله اوليه براي ما اين بود كه براي اولين بار آهنگ هايي از آروپرت آهنگساز مشهور استوني را اجرا كرديم و براي اين كه نشان دهيم اركستر سمفونيك توانايي نشان دادن بالايي دارد در روزهاي اول قطعات اورتور 1812 چايكوفسكي را اجرا كرديم. در سه روز بعد كنسرت پي نوته چايكوفسكي را اجرا كرديم كه براي خود من خيلي مهم است و علاقه من به اين نوع قطعات است چون از لحاظ فرم، متفاوت هستند؛ قطعاتي هستند مثل كارهايي كه به هم چسبانده مي شوند يا مثل كارهاي دي جي كه ميكس مي شوند.
مشايخي همين طور درباره عدم استقبال مردم از اين نوع كنسرت ها گفت: بعضي كنسرت هاست كه در ايران برگزار مي شود ولي در خارج، انعكاس آن بيشتر است. يا اين كه مثلا سال گذشته بزرگترين واقعه موسيقايي ما، اركستر ايراني بود كه به آلمان رفته بود ولي در ايران هيچ بازتابي نداشت. او درباره اين عدم توجه گفت: بيشتر ما خودمان را جدي نمي گيريم و خودمان را قبول نداريم، در صورتي كه اين اركستر كاملا حرفه اي است. او در رابطه با صحبت خود به مثال خوبي اشاره مي كند و مي گويد: مهم اين است كه تبليغ خوبي در اين رابطه صورت نمي گيرد. به عنوان مثال ما يكشنبه اگر كنسرت داشته باشيم چهارشنبه پلاكارد آن چاپ مي شود و فقط پنج شنبه و جمعه زمان تبليغ آن است كه تعطيل است. به نظر من مهمترين معضل موسيقي ما مسأله مالي است؛ يعني برگزاري يك اركستر فقط ضرر دارد. او درباره پخش زنده كنسرت از راديو استقبال خوشايندي كرد و گفت: متأسفانه اركسترهاي سمفونيك ما اسم ندارد و كسي كه مي خواهد به يك كنسرت بيايد اولين سئوالي كه مي كند اين است كه خواننده شما كيست؟ براي شما مثال مي زنم؛ من يك ميز دارم با يك مداد خوب كه با آن كار مي كنم و نوك مداد را عوض مي كنم و مراقب آن هستم كه از بين نرود. در مقابل يك مداد ديگري هم دارم كه كسي آن را به من داده اما خوب نمي نويسد و من مراقب آن نيستم؛ اركستر سمفونيك مداد دومي است نه اولي.
|
|
جشنواره موسيقي فجر
در پايان بابك رضايي درباره فعاليت هاي آينده انجمن موسيقي گفت: اول اين كه بايد راه هاي تبليغ و اطلاع رساني براي مردم را پيدا كنيم.
تلاش كرديم كه ابتدا به شكل پيش فيلم يعني آنونس در سينماها كنسرت هاي موسيقي كشور خودمان را پخش كنيم و مسلم است كه استارت آن از جشنواره فيلم فجر امسال شروع مي شود تا بتوانيم از طريق سينما اين تابو را بشكنيم.
او در ادامه افزود: قرار است از طريق 7تا۱۰ سينماي منتخب تهران اين كار را شروع كنيم و بيشتر تلاش داريم نه تنها موسيقي پاپ بلكه موسيقي را از شكل تفنني آن خارج كنيم و بيشتر مردم را به جنبه علمي و جدي آن توجه بدهيم كه اين حلقه مفقوده اين عرصه است و در ضمن تلاش كنيم رپرتوارهايي را از آهنگسازان خودمان برگزار كنيم. رضايي كه امسال به عنوان دبير اجرايي جشنواره موسيقي فعاليت دارد در اين رابطه گفت: امسال براي اولين بار از سالن اصلي تئاتر شهر استفاده مي شود. همين طور در سالن هاي شهيد آويني، اجراهاي موسيقي ويژه دانشجويان داريم و براي اولين بار كتابي مربوط به 22دوره قبل جشنواره موسيقي منتشر مي شود كه مي تواند منبع خوبي براي جوانان باشد و اين كه گروه نوازي سازهاي سنتي ما رونق بيشتري خواهند يافت. رضايي در پايان از شبكه هاي ماهواره اي نام برد و افزود: قرار است اجراي كنسرت هاي جشنواره موسيقي فجر از شبكه جام جم، سحر، العالم و الجزيره هم پخش شود.