نگاه اروپا به برنامه هسته اي ايران
رويكرد فراآتلانتيكي
|
|
محسن پيريايي
تصويب قطعنامه تحريم برنامه هسته اي جمهوري اسلامي ايران از سوي شوراي امنيت سازمان ملل به عنوان نهاد حافظ صلح و امنيت بين المللي، موضوعي است كه حكايت از انحراف اين نهاد مرجع از وظايف قانوني خود دارد؛ نهادي كه جهانيان از زمان تأسيس آن تاكنون بارها شاهد تناقضات آشكار ناشي از نفوذ ابرقدرت ها در عملكرد آن بوده اند.
چنانچه به شرايط حاكم بر تأسيس سازمان ملل پس از جنگ جهاني دوم بنگريم، شايد موضع گيري هاي سياسي شوراي امنيت به عنوان نهادي حقوقي كه مصوبات آن براي كشورهاي عضو سازمان ملل حكم قانون را دارد، چندان شگفت به نظر نرسد. فضاي امنيتي پس از پايان جنگ دوم جهاني و تلاش متفقين براي شكل دادن به ترتيبات بين المللي بر اساس تمايلات خود به شكلي كه از آن پس هيچ عامل ديگري نتواند روند سلطه طلبي آنان را به چالش بكشد، دليلي است كه مي توان آن را به عنوان يكي از عوامل اصلي ايجاد ركن امنيتي سازمان ملل با ترتيبات كنوني به حساب آورد. طبيعي است كه در اين نگاه توهم توطئه دخالتي ندارد، چراكه رويكردهاي متناقض اين شورا به مسائل گوناگون بين المللي در برهه هاي مختلف زماني خود دليل محكمي بر شكست شوراي امنيت در عملي كردن شعارهاي زيبا و فريبايي است كه در مقدمه منشور ملل متحد بر آنها تأكيد شده است.
ايرانيان از جمله مردماني هستند كه بارها شاهد شكل گيري فرآيندهاي تبعيض آميز در شوراي امنيت سازمان ملل بوده اند و همان گونه كه اشاره شد آخرين آنها را در قطعنامه 1737 اين شورا برضد پرونده هسته اي كشورشان كه هيچ كدام از معيارهاي طرح در شوراي امنيت را نداشت، مشاهده كردند.
از آژانس تا شورا
از ابتداي جدي تر شدن موضوع طرح پرونده هسته اي ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي يكي از قابل تأمل ترين مسائل، روند موضع گيري هاي اروپا در قبال پرونده است. سه كشور اروپايي انگليس، آلمان و فرانسه كه همواره به روابط فراآتلانتيكي خود نگاهي راهبردي داشته اند، در جريان برخورد با پرونده هسته اي ايران نيز ثابت كردند علي رغم تمامي تحليل ها مبني بر حركت اتحاديه اروپا به سمت استقلال در سياست خارجي به ويژه پس از فروپاشي بلوك شرق، همچنان در نهايت بر اساس هنجارها و اصول مشترك خود با ايالات متحده آمريكا رفتار مي كنند.
تا پيش از آن كه ايران پروتكل الحاقي پادمان ان پي تي را بپذيرد رويكرد اروپا كاملاً هم جهت با آمريكا و نسبت به ايران بسيار سختگيرانه بود. هرچند كه با پذيرش پروتكل از جانب ايران و ازسرگيري مذاكرات ميان ايران و سه كشور اروپايي در قالب 4 كميته تخصصي در نگاه اول، رويكرد اروپا به موضوع هسته اي ايران معتدل تر و واقع بينانه تر به نظر مي رسيد اما مخالفت جمهوري اسلامي ايران با ادامه يافتن تعليق داوطلبانه غني سازي اورانيوم به دليل درخواست غيرمنطقي اروپا مبني بر ادامه تعليق، موجب شد تا اروپا بار ديگر نشان دهد اختلافات آنها با ايالات متحده در خصوص پرونده هسته اي ايران صرفاً اختلافاتي تاكتيكي و ناشي از تفاوت سليقه در دستيابي به هدف واحد مدنظر آنان است و نمي توان اين اختلافات را ناشي از تفاوت هاي مبنايي و راهبردي سياست خارجي ايالات متحده آمريكا و اتحاديه اروپا دانست.
در نهايت همين نگاه واحد، موجبات ارجاع پرونده هسته اي ايران را به شوراي امنيت فراهم آورد؛ نه بدين علت كه تهديد بودن برنامه هسته اي ايران براي صلح و امنيت جهاني از سوي آژانس اثبات شد، بلكه بدين علت كه آژانس با درخواست قدرتهاي داراي اعمال نفوذ در نهادهاي بين المللي و از جمله آژانس و شوراي امنيت اعلام كرد امكان بررسي و تدقيق بيشتر در مورد برنامه هسته اي ايران را ندارد، هرچند كه هيچ مدركي هم مبني بر انحراف برنامه هسته اي ايران از مسير صلح آميز پيدا نكرده است.
تصويب قطعنامه
قطعنامه 1737 شوراي امنيت در خصوص تحريم ايران طي فرايندي در شوراي امنيت به تصويب رسيد كه فرضيه پيشين ما را اثبات مي كند. پس از آن كه كشور هاي اروپايي با قاطعيت از ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت حمايت كردند، باز هم مشخص شد چنانچه تفاوت هايي هم در رويكرد اروپا و آمريكا به پرونده هسته اي ايران به چشم مي خورد تفاوت هايي تاكتيكي است. بسته پيشنهادي اروپا كه كشورهاي اروپايي آن را به عنوان جايگزين برنامه هسته اي به ايران ارائه كردند، كاملاً حكايت از تلاش آنها براي فراهم كردن شرايط لازم در جهت اعمال فشار بيشتر بر جمهوري اسلامي ايران داشت، چراكه پاسخ منفي ايران به اين پيشنهادات با توجه به غيرقابل مقايسه بودن آن با مزيت هاي بهره برداري از انرژي صلح آميز هسته اي آشكار بود و آنگاه اين واكنش ايران مي توانست شرايط را براي اعمال فشار بيشتر اروپا و آمريكا در شوراي امنيت فراهم كند. علاوه براين عدم توجه اروپا به پاسخ ايران به بسته پيشنهادي نيز مي تواند دليل ديگري در جهت اثبات رويكرد غيرقانوني، سياسي و ناعادلانه اروپا در قبال پرونده هسته اي ايران باشد كه در نهايت به تصويب قطعنامه 1737 انجاميد.
|