بافت هاي هويتي پايتخت نيازمند توجه ويژه مديريت شهري است
يادگار فراموش شده
|
|
مديريت شهري نيازمند يك نظام پايدار درآمدي است. همه سازمانها و نهادها اعم از دولتي و غيردولتي به همراه كليه شهروندان بايد به نسبتي كه از خدمات مختلف در سطح شهر استفاده مي كنند بهاي آن را در قالب عوارض پرداخت كنند
آناهيتا گودرزي
كلانشهرها در همه نقاط دنيا با مسائل نسبتا پيچيده اي روبرو هستند، تهران نيز از اين موضوع مستثني نيست. در سال هاي اخير گام هاي مثبتي در موضوعات شهري برداشته شده اما نبايد فراموش كرد شهر و مردم بسيار سريعتر از تصميمات مديران آن در حركت هستند، از اين رو غالبا سياستگذاري ها و راهكارهاي گرفته شده در مقابله با مسائل جاري در حكم برخوردهاي مقطعي و التيامي به شمار مي رود.
امروز بيش از هر زمان ديگر در اداره پايتخت نيازمند توجه ويژه در امور شهري هستيم تا با آگاهي از فرصت ها و تهديدهاي موجود، به حل مشكلات بپردازيم. از سوي ديگر نگاهي بلند و كلان در به مسائل جاري تهران مي تواند روند سامان دهي امور شهري را بيشتر كند. براساس برنامه چشم انداز 20 ساله كشور قرار است ايران به قدرت اول اقتصادي منطقه ارتقا يافته و در كنار آن تهران نيز براساس پيش بيني ها با رشد 8 درصدي ( براساس برنامه چهارم توسعه) به يكي از 5 شهر مهم خاورميانه تبديل شود.
از آنجايي كه مديريت شهري نيز با توجه به اهميت اثرگذاري سياست ها به عنوان حكومت محلي، نقش مهمي در تعامل روشن و شفاف با بخش دولتي و خصوصي ايفا مي كند، بايد در برنامه ريزي هاي خود براي پايتخت به اين موضوع توجه ويژه داشته باشد.
از آنجايي كه هرگونه تصميم گيري درخصوص كالبد شهر اثرات مهمي بر اقتصاد شهري خصوصا در مورد كلانشهر تهران به دليل مركزيت سياسي - اقتصادي كشور دارد، نمي توان نسبت به آن بي تفاوت بود. سياستگذاري هاي مختلف درخصوص ميزان تراكم، نحوه احداث بناهاي بلند مرتبه و جانمايي آنها، نحوه برخورد با تخلفات ساختماني، بازسازي و نوسازي بافت هاي فرسوده و ... از اين دسته است.
در اين راستا ضروري است نگاه و توجه ويژه اي به پهنه هايي كه هويت تاريخي و كالبدي خاصي داشته و يا براساس سبقه هاي اجتماعي و فرهنگي حامل يادمان هاي عاطفي بوده و حس تعلق شهروندان و خاطره تاريخي شهر در دوران هاي قديم و معاصر را بر مي انگيزد، داشت.
پرسش اساسي در اين زمينه اين است كه عملكرد برنامه ريزان شهري در اين زمينه بايد به چه صورت باشد تا هم زمينه هاي پايداري، ايمني و ارتقاي كيفي محيط شهر حفظ شود و هم به شكل گيري اقتصاد شهري بالنده كمك نمايد و هم با سياست هاي كلان كشور و نقش تهران در افق زماني آينده همسو باشد؟
در مواجه با بافت هاي هويتي توجه به نكات زير اهميت دارد:
۱ - روح و معناي غالب و حاكم بر فضاي بافت درك شده و در تهيه برنامه ها وسياست هاي اعمال شده لحاظ شود.
۲ - حتي الامكان نگاه مرمتي و اصلاحي به اين بافت ها غالب باشد و از مداخله با رويكردهاي نوسازي و بازسازي پرهيز شود. بنا به ضرورت مي تواند طرح هاي ساماندهي و بهسازي با تدوين شيوه هاي اجرايي خاصي مد نظر قرار گيرد به نحوي كه كليت بافت مورد لطمه قرار نگردد. در مورد بعضي از بافت هاي هويتي (اعم از تاريخي ،اجتماعي ؛ فرهنگي و طبيعي ) كافي است ضمن اتخاذ تدابيري قوي، كاربرد ابزارهايي ملايم در دستور كار قرار گيرد بطوري كه ديگر نيازي به مداخله فعال و گسترده مديريت شهري نباشد.
۳ - مطالعات اقتصادي - اجتماعي عميق از بافت هاي هويتي، شامل برآورد سهم محدوده از اقتصاد منطقه، مشاغل موجود و طبقه بندي درآمد سرانه ساكنين و نحوه قشربندي اجتماعي، سهم واقعي سكونت در محدوده، سوابق سكونتي، علقه هاي ساكنين، مدل هاي مسكن و روابط موجود مبناي تصميم گيري ها قرار گيرد.در حقيقت نبايد از خاطر برد كه با نگاهي جديد از زاويه ديد ساكنان اين بافت ها به آنها و ضمن استفاده از نظرات مردم براي سنجش مشكلات، تنگناها و مسائل مختلف، براي منافع شهر و حقوق عمومي شهروندان (اهميت بافت هاي هويتي در بعد فرا منطقه اي و بعضا ملي است ) طرح هاي مناسب تهيه و راهكارهاي متناسب تر با آن نيز از همين فرآيند استخراج خواهد شد.
۴ - با توجه به فقدان زمينه هاي واقعي مشاركت مردمي در تصميم سازي ها كه ريشه هاي عميق تاريخي - فرهنگي دارد، مسئولين براي موفقيت خود در تدوين طرح ها و بالا بردن درصد اطمينان از تحقق پذيري آن در اجرا امروز ناگزير از حركت هاي عملي قوي هستند.اگر چه بستر سازي براي جلب مشاركت پروسه اي نسبتا زمانبر است و بايد در دستور كار سازمان ها و نهادهاي فرهنگي قرار گيرد با اين وجود توجه به چند مقوله مي تواند در اين مسير ياري كننده دست اندركاران باشد كه از آن جمله تلاش در مسير " اعتماد سازي و تحقق حقوق شهروندي" است. مردم بايد عملا بيش از پيش تلاش هاي مديريت شهر را در مسير شفاف و با صداقت مشاهده كنند. اين موضوع با تبيين هرچه بيشتر سياستها و آماده سازي شرايط حضور فعال مردم در تهيه و اجراي طرحها اعم از تدوين تا اجرا تحقق خواهد يافت.
در اين خصوص شايد لازم باشد مديريت شهري ( از منظر رسالت بخش عمومي در پاسداري از منافع عام و درازمدت ) در بعضي از پروژه ها و اجراي آنها شركت فعال داشته باشد و به مدلسازي بپردازد.5 - لزوم حضور نهاد بخش عمومي با نقش حمايتي غالب در خصوص بافتهاي هويتي - تاريخي ضروري است و موفقيت آن با تكيه بر مقوله هاي زير قابل تحقق خواهد بود.
درآمد هاي پايدار شهري
مديريت شهري نيازمند يك نظام پايدار درآمدي است. همه سازمانها و نهادها اعم از دولتي و غيردولتي به همراه كليه شهروندان بايد به نسبتي كه از خدمات مختلف در سطح شهر استفاده مي كنند بهاي آن را در قالب عوارض پرداخت كنند و چنانچه نخواهيم مديريت شهر در تنگناها براي اداره شهر ناچار به اتخاد سياست هاي مقطعي براي كسب درآمد شود كه غالبا نيز مخالف راهبردهاي توسعه پايدار است، همراهي و كمك دولت در تحقق اين فرآيند و الزام سازمان ها و نهادها به پرداخت سهم خود به عنوان عوارض و بدهي هاي قبلي ضروري است.مسئولين در فرايند اداره شهر اگر ناگزير به درآمد هاي كوتاه مدت نيانديشند و با ترسيم چگونگي حصول به درآمدهاي پايدار شهري به كمك دولت به ساماندهي بافتهاي هويتي تاريخي بپردازد، هم در ميان و بلند مدت بازده اقتصادي مناسبي خواهد داشت و هم حركت او در مسير توسعه پايدار، خردمندانه خواهد بود.مگر نه اينكه صنعت توريسم و گردشگري امروزه در كلام همه مديران دستگاههاي ذيربط جهت رشد اقتصادي مورد تاكيد است؟ چه بستري بهتر از بافت هاي هويتي - تاريخي شهر كه با استفاده درست و سنجيده هم شهر را در مسير توسعه پايدار سامان داده و هم به رشد اقتصاد شهري، و از اين رهگذر به تحقق برنامه هاي كلان ياري خواهد رساند.
تدوين قوانين و ضوابط مورد نياز
بدون شك در خصوص نحوه برخورد با بافتهاي هويتي نيازمند تدوين ضوابطي خاص هستيم. از جمله در خصوص بناهايي كه داراي سبقه فرهنگي - تاريخي بوده و مالك خصوصي دارند، لازم است براي پيشنهاد تبديل بنا به موزه، فرهنگسرا و كاربري هاي خدماتي - پذيرايي كه در راستاي سياست هاي گردشگري و رونق اقتصاد منطقه و شهر است، راهكارهاي خاصي از جمله پيش بيني اعطاي معوض مناسب، نحوه مشاركت مالكين (در صورت تمايل ) و برقراري انگيزه هاي تشويقي (معافيت عوارض و...) مورد نظر قرار گيرد.
در اينگونه بافت ها گاهي مي بينيم كه مالكين بعضي پلاك ها به دليل تمكن مالي و اينكه اختصاص ملك به كاربري هاي مختلف تجاري؛ اداري صرفه اقتصادي خاصي براي آنها ندارد، عملا ملك را بلاتكليف و بي استفاده مي گذارند كه در مسير اجرا، طرح هاي بهسازي بافت هاي مديريت شهري را دچار مشكل مي كند. در اغلب كشورهاي پيشرفته دنيا قوانيني در اين موارد وجود دارد كه عملا نگهداري بدون استفاده بنا را با وضع ماليات هاي سنگين براي مالكين غيرممكن مي سازد.
لازم است با اتكا به ذخيره ارزشمند كارشناسان دلسوز، باتجربه و توانمند شيوه هاي موفق مواجه با بافتهاي هويتي در ديگر كشورهاي دنيا ضمن انطباق آن در بستر شرايط بومي كشور مورد بهره برداري واقع گردد.
بررسي رويكردهاي معاصر و نوين جهاني
امروزه در پرتو دستاوردهاي مشترك بشر و الزام دولت ها به حركت در مسير توسعه پايدار شيوه هاي نوين بيشماري در برخورد با عناصر طبيعي، تاريخي، فرهنگي و هويتي ارائه شده، كه همخوان با شرايط روز دنيا و در راستاي جهاني شدن اطلاعات است. ازآن جمله مي توان به استراتژي توسعه شهر cds اشاره كرد كه در آن نقش شهرها مستقل از نقش كشور در تعامل با ديگر شهرهاي دنيا تعريف مي شود. (تعاملات اقتصادي، زيست محيطي، علمي، فرهنگي و...)
به اين صورت كه پتانسيل هاي ويژه هر شهر در نظر گرفته مي شود، مثلا شهري با رويكرد شاخص توريستي - فرهنگي كه مي تواند خدمات گردشگري به شهرهاي همجوار ارائه كند و يا شهري با قابليت ارائه دانش نرم افزاري، شهري با قابليت صدور گل و... كه اين ويژگي به عنوان جاذبه غالب آن شهر در تعامل با ديگر شهرها زمينه ساز رشد و پويايي اقتصادي خود شهر و كشور خواهد شد. بد نيست در اين مرحله كه طرح جامع تهران مراحل بررسي نهايي و تصويب را مي گذراند علاوه بر اينكه با تبيين اهميت اين بافت ها كه ابعادي بعضا ملي دارد بر نحوه خاص مواجه با آنها تاكيد شود، همسو و در راستاي سياست هاي كلان كشور از جمله سند چشم انداز 20 ساله و برنامه چهارم توسعه راهبردهاي عملي مناسب معرفي شود و در اين راستا در خصوص ضرورت همراهي دولت به معرفي نحوه سمت گيري و بستر سازي هاي مورد نياز و شيوه هاي محتمل برخورد بپردازد.بايد اضافه كرد كه حركت در راستاي حفظ هويت و يادمان هاي آن در پيوند با هستي و زندگي جاري امروز ميسر مي شود همچنان كه شادابي و سرزندگي شهر نيز بي شك بر بستر غناي ريشه هاي آن و حفاظت از آن استوار است.
|