شنبه ۲۳ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۱ - Jan 13, 2007
پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله وسلم مي فرمايد:
در نظر من، بهترين سخن آن است كه راست تر باشد.

نهج الفصاحه، حديث 81
امروز با حافظ
به خال هندويش بخشم سمرقند و بخارا را
اگر آن ترك شيرازي به دست آرد دل ما را
كه عشق از پرده عصمت برون آرد زليخا را
من از آن حسن روزافزون كه يوسف داشت دانستم
آب و هوا
009987.jpg

عكس روز
009999.jpg
عكس: گتي ايمجز
اين مرد چيني در جريان جشنواره طب سوزني، 1200 سوزن داخل پوست سر خود فرو برد. در حال حاضر ركورد جهاني خود درماني با طب سوزني متعلق به يك پزشك چيني 60 ساله است كه 1790 سوزن داخل پوست صورتش كرده بود.

بازتاب
... هم به قدر تشنگي بايد چشيد
در آستانه عيد پربركت غدير، همشهري به موازات وظايف معمول خود در پاسداشت، تجليل و ترويج امير مؤمنان، در قالب يك نظرسنجي از حدود 1200 تن از هم ميهنان خواست بارزترين ويژگي هاي حضرت علي ع را از نگاه خود بيان كنند.
جمع بندي پاسخ هاي ارائه شده، روز پنجشنبه گذشته در همين صفحه از نظر خوانندگان ارجمند گذشت.
برخي مخاطبان محترم در اين باره كه چرا بعضي ويژگي  ها پايين تر يا بالاتر از ديگر خصلت هاي آن بزرگوار قرار گرفته است پرسش هايي را مطرح كرده اند كه وظيفه خود مي دانيم ضمن ارج نهادن به توجه و دقت آنان، به اين پرسش ها، پاسخي مختصر بدهيم:
قطعا شيفتگي مؤمنان نسبت به شخصيت بي نظير آن بزرگوار متأثر از همه خصال نيكويي است كه در ايشان به كمال رسيده است. اما آنچنان كه گفته اند:
آب دريا را اگر نتوان كشيد
هم به قدر تشنگي بايد چشيد
در نظرسنجي يادشده از شهروندان خواسته شد خصال حضرت اميرع را برشمارند. هر يك از آنان به چند خصلت اشاره كردند كه مطابق مدل هاي نظرسنجي اولين خصلتي كه نام برده اند ملاك قرار گرفته است و اين بدان معنا نيست كه ساير خصال حضرتش از چشم علاقه مندانش مغفول واقع شده است.
شايد به همين جهت بر اساس آموزه اي كه ايرانيان از اين كلام نوراني دارند كه لافتي الاعلي لاسيف الاذوالفقار صفت جوانمردي حضرت مولي الموحدين سريعتر به ذهنشان متبادر مي شود.وقتي از افراد خواسته شود يكي از اين وجوه را به عنوان بارزترين وجه برگزينند طبعا نتايجي به دست مي آيد كه احتمالا با يكديگر قابل تطبيق نيست و درحقيقت منشوري به نمايش درمي آيد كه هر وجه آن نوري را مي تاباند.

در شهر چه خبر
نان بي نام و نشان
صف هاي شلوغ نانوايي ها و مشغله هاي روزمره شهروندان موجبات فروش گسترده تر نان هاي بسته بندي شده را فراهم آورده است. اين كالاي جديد كه قيمت آن خود را از تمامي جار و جنجال هاي پيرامون نرخ مصوب نان دور نگه داشته و به صورت خودسرانه يكه تاز بازار نان است، سوددهي بالايي دارد اما نكته قابل توجه در مورد آن ها به قيمت سليقه اي و منطقه اي آن ها ختم نمي شود. اين اواخر انواع بي نام و نشان نان كه پروانه سلامت و يا تاريخ توليد و انقضايي روي آن ها درج نشده سلامت شهروندان را به خطر انداخته و به همين دليل است كه با وجود مشغله هاي شهروندان، صف هاي نانوايي ها طولاني تر شده است.

تمديد بن باطله كتاب
اعتبار بن هاي كتاب مرحله دوازدهم تمديد و علاقه مندان به كتاب مي توانند زمستان سال جاري نيز با اين بن ها خريد كنند. در همين حين دلال هاي كتاب و بن در حوالي ميدان انقلاب با عبارت بن باطله كتاب خريداريم ايستاده و بن كتاب را به قيمت هاي بسيار پايين خريداري و سپس آن ها را با سود قابل توجهي مي فروشند. بنابراين يادآوري اين نكته ضروري است كه تمامي شعب بانك رفاه كارگران بن هاي مرحله دوازدهم را تا پايان سال از ناشران دريافت مي كنند.

آماده باش رايانه
بازار رضا و بازار پايتخت به عنوان مراكز عمده عرضه رايانه خود را براي رونق نوروزي خريد و فروش آماده مي كنند و به همين دليل امكان توقف روند كاهشي قيمت ها وجود دارد. بسياري از خريداراني كه با جو ناپايدار قيمت هاي شب عيد آشنايي دارند پيش از رسيدن اين سامانه پرخطر يا همان گراني سخت افزاري و نرم افزاري بازار، كالاي خود را هرچه سريع تر تهيه مي  كنند. با اين كه ماه هاي اخير بسياري از قيمت هاي اين بازار عقب  گرد كرده اند اما اين موضوع در مورد حافظه هاي فلش و ام پي تري پليرها بيشتر به چشم مي خورد. ورود پليرهاي داراي 20 تا 30 گيگابايت ظرفيت به بازار و كاهش تدريجي قيمت آن ها انواع 512 مگابايتي و يك گيگابايتي را به شدت ارزان كرد. به نظر اين دستگاه ها راه  درازي تا رسيدن به قيمت واقعي بايد بپيمايند.

توسعه 4مركز مخابرات
به منظور تقويت شبكه كابل، عمليات كابل برگردان در مراكز شهيد بهشتي، شهيد قندي، شهيد سعادتمند و شهيد دستغيب آغاز شد. با اجراي اين عمليات ارتباط تلفني مشتركين در مركز مخابرات بهشتي با پيش شماره هاي 8845 در محدوده مركز مخابرات مربوطه و در مركز مخابرات قندي با پيش شماره 5580، 5581، 5589، 5560، 5563، 5516، 5515 و 5577 در محدوده خيابانهاي حمام قبله، سهيل، دروازه نو، كاشي ها، بازار عباس آباد، رضايي، خيام و در مركز مخابرات سعادتمند با پيش شماره هاي 4420 تا 4426 در محدوده خيابانهاي شهيد اكرمي، گلاب، بهاران، بلوار شهداي صادقيه و در مركز مخابرات دستغيب با پيش شماره هاي 2270 تا 2274 در محدوده خيابانهاي شريعتي، ماهروزاده ، بن بست ساعدي با اختلال همراه است. از سوي ديگر مشكل خط روي خط و اختلال هاي تلفني ديگري كه هفته هاي پيش موجب نارضايتي برخي مشتركان شده  بود كاهش يافته است.

بازار
صبحانه با عسل و مربا
010026.jpg
قيمت انواع مربا نسبت به زمان مشابه سال پيش بين 13 تا 29 درصد افزايش داشت و اين تغيير در اوايل سال و با گراني شكر به اوج خود رسيد.
اگرچه تمامي مواد غذايي بسته بندي شده به علت افزايش دستمزد كارگر و هزينه هاي بسته بندي تا 20 درصد گران شدند اما استفاده از مواد اوليه اي همچون ميوه و شكر كه هر دو با تغييرات بالاتري روبه رو شده بودند مرباها را در مقايسه با ساير مواد غذايي بيشتر به سوي قيمت هاي بالاتر سوق داد. در مقابل شيشه هاي عسل فقط بين 3 تا 6 درصد گران شدند كه تا حدودي نشان داد توليدكنندگان عسل چندان هم به قيمت شكر توجه ندارند و كمتر از اين ماده غذايي استفاده مي كنند، هرچند اين موضوع درمورد ظروف عسل غيرشركتي و بي نام بيشتر جاي ترديد دارد. از سوي ديگر تأكيد بيشتر پزشكان بر ضرورت صرف صبحانه كامل، عسل و مربا را با تقاضا و استقبال بيشتري ظرف يك سال گذشته روبه رو كرده است.

سكه، طلا و ارز
010023.jpg

فرهنگسرا
مجلس تعزيه
با آغاز ماه محرم، در فرهنگسراي دانشجو به مدت 10 شب مجلس تعزيه برگزار مي شود. طبق روال دو سال گذشته با آغاز ماه محرم، از اول تا دهم بهمن ماه در بوستان شفق، فضاي باز روبروي فرهنگسرا، مراسم تعزيه خواني برپا مي شود. اين مراسم از ساعت 30/18 با زيارت عاشورا آغاز و ساعت 19 تعزيه خوانان به اجراي برنامه خواهند پرداخت. علاقه مندان به شركت در مراسم عزاداري امام حسين (ع) مي توانند به خيابان سيدجمال الدين اسدآبادي خيابان 21- بوستان شفق- فرهنگسراي دانشجو مراجعه كنند و براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره 88717195 تماس بگيرند.

مسابقات ورزشي بانوان
فرهنگسراي طبيعت با هدف ايجاد انگيزه و تلاش براي ارتقاي سطح ورزش در بانوان اقدام به برگزاري مسابقه تنيس روي ميز و دارت ويژه بانوان در تاريخ 5 بهمن ماه كرده است. بانوان ورزشكار مي توانند براي ثبت نام و شركت در اين مسابقه تا تاريخ 30 دي ماه به نشاني: فلكه دوم تهرانپارس- انتهاي خيابان جشنواره فرهنگسراي طبيعت مراجعه كنند و يا با شماره تلفن 77354735 تماس بگيرند.

كارگاه هاي نمايش عروسكي
واحد هنرهاي نمايش فرهنگسراي بهمن اقدام به برگزاري كارگاه هاي نمايش عروسكي و كلاس هاي نمايشنامه نويسي كرده است. هدف از تشكيل اين كارگاه ها، ارتقاء سطح دانش و آگاهي علاقه مندان به هنرهاي نمايشي و ارتقاء سطح كيفي نمايش هاي عروسكي كودك و نوجوان عنوان شده است. هر يك از اين كلاس هاي آموزشي طي 24 نشست در ترم زمستان برگزار مي شود. علاقه مندان براي ثبت نام و شركت در كلاس ها مي توانند به نشاني ميدان راه آهن، ميدان بهمن فرهنگسراي بهمن مراجعه كنند و يا براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي 1-55312300 تماس بگيرند.

كارگاه گريم كودك
فرهنگسراي بانو در راستاي برگزاري دوره هاي آموزشي، اقدام به تشكيل كارگاه يك روزه گريم كودكان كرده است. اين كارگاه يك روزه با هدف آموزش گريم فانتزي كودكان و ساخت انواع فن هاي رنگي گريم كودكان برگزار مي شود. علاقمندان براي كسب اطلاعات مي توانند به نشاني:  خيابان وليعصرعج، ضلع شمالي پارك ساعي، كوي ساعي، فرهنگسراي بانو مراجعه كنند.

سينما
009993.jpg
تله
كارگردان: سيروس الوند
بازيگران: محمدرضا گلزار، مهناز افشار، ماه چهره خليلي و سحر زكريا
سينماهاي نمايش دهنده: قدس، آسمان آبي، سپيده،۱ پايتخت، آستارا، مركزي 1، ايران 3، جي،۲ ملت، گلريز،۲ تهران،۱ شاهد، پيروزي، پارس،۱ كانون قدس، عصر جديد،۲ قيام، بهمن،۱ جوان۲
خلاصه داستان: تلفن مشكوك، زندگي زوج جوان را در شب عروسي تحت تأثير قرار مي دهد.

تلويزيون
010020.jpg

آلودگي هواي تهران
009990.jpg

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: موسسه همشهري
مدير مسئول : حسين انتظامي
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۶۴۹۸۳۸۱

داستانك
گلدان خالي
روي تخت دراز كشيده بود و چشمش به در بود. اتاق كم كم شلوغ شد و همه دور تخت  نشستند.
چند نفر با دلسوزي حالش را پرسيدند و بعضي با اشاره نشانش دادند و گفتند: بيچاره پيرمرد! بالاخره ساعت ملاقات تمام شد و همه رفتند، بعد، زير بالش دستي برد و آهسته، عكس همسرش را بيرون كشيد، با حسرت، نگاهي به آن كرد، گلدان خالي را نشانش داد و زيرلب گفت: كاش تو بودي!
سيد رضا تولايي زاده

گشتي در دنياي خبرها
فوتبال و مراسم عروسي
مكزيكوسيتي: همزماني يك مراسم عروسي در مكزيك با يك مسابقه فوتبال باعث شده تا بيش از نيمي از ميهمانان از شركت در اين مراسم عذرخواهي كنند. اما عروس خانم و آقاي داماد كه بيم آن را دارند بقيه ميهمانان نيز براي تماشاي اين مسابقه فوتبال در مراسم آنها حاضر نشوند قول داده اند در سالن برگزاري مراسم يك دستگاه تلويزيون بزرگ قرار بدهند تا ميهمانان علاقمند به فوتبال بتوانند اين بازي حساس را پيگيري كنند.
پيرزن اميدوار
برلين: يك پيرزن 100 ساله در آلمان 6 هفته پس از اينكه وارد يك خانه سالمندان شد از اين مكان فرار كرد و به خانه بازگشت. وي در توجيه علت ترك اين مكان گفت: همه ساكنان اين مكان پير بودند و موهايشان سفيد بود به همين دليل با مشاهده آنها احساس پيري مي كردم. همچنين من عادت دارم كه شبها بيدار باشم و روزها بخوابم اما پرستاران اجازه نمي دادند كه در طول روز بخوابم به همين دليل خانه سالمندان را ترك كردم.
تبليغ داخل سبد
نيويورك: مسافران در بدو ورود به فرودگاههاي آمريكا مجبور هستند تمام وسايل همراه خود و حتي كفش هايشان را داخل يك سبد پلاستيكي قرار داده تا اين سبد از داخل دستگاههاي اشعه ايكس عبور كند. با توجه به اينكه فرايند بازرسي مسافران و وسايل آنان بسيار طولاني و هزينه بر است به همين دليل مقامات امنيتي قصد دارند از محل تبليغات، بخشي از اين هزينه هاي سنگين را تأمين كنند. بر اين اساس قرار است از اين پس كف سبدهاي پلاستيكي پيام ها و تصاوير تبليغاتي نصب شود. شايد از اين طريق بخشي از هزينه هاي پليس تأمين شود.
۲۵۰ سال زندان
كويت: يك مرد اردني كه در پوشش مأمور پليس بيش از يك ميليون دلار از مردم سرقت كرده بود تا كنون به 250 سال حبس محكوم شده و احتمال دارد كه دوران محكوميت وي افزايش يابد. وي كه خود را مأمور مخفي پليس معرفي كرده بود از شهروندان كويتي و يا جهانگرداني كه به اين كشور سفر كرده بودند اخاذي مي كرد. وي از چند ماه قبل به اتهام ارتكاب 75 فقره جرم در دادگاه محاكمه شده كه تا كنون 60 فقره از جرم هاي وي ثابت شده است. احتمال مي رود كه با اثبات بقيه جرمها مدت زمان محكوميتش افزايش يابد.

صفحه آخر
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
داخلي
شهري
همشهري ضميمه
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |