شنبه ۲۳ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۱ - Jan 13, 2007
جرايم اعمال منافي عفت، محرمانه پيگيري مي شود
۳۰ درصد از تجاوز به عنف در پوشش مسافركش ها به وقوع مي پيوندد
009942.jpg
پليس: مديركل مبارزه با جرايم جنايي پليس آگاهي ناجا با تأكيد براين كه به شكايت هاي مربوط به اعمال منافي عفت به صورت محرمانه رسيدگي مي شود، توصيه كرد: زناني كه از سوي برخي از رانندگان خودروهاي سواري مورد آزار و اذيت قرار مي گيرند با اطلاع به موقع، مانع از قرباني شدن ديگران شوند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني پليس، سرهنگ علي تواضعي، مديركل مبارزه با جرايم جنايي پليس آگاهي ناجا گفت: مجرمان در پي يك فرصت مناسب براي ارتكاب جرم هستند كه با گرفتن اين فرصت، قطعاً ميزان جرايم نيز كاهش مي يابد.
وي از   زنان خواست كه در مسافرت هاي درون شهري حتماً از وسائط نقليه عمومي و براي مسافرت هاي بيرون شهري نيز از پايانه مسافربري استفاده كنند. او اعلام داشت: 30 درصد از تجاوز به عنف در پوشش مسافركش ها در كشور به وقوع مي پيوندد.
سرهنگ تواضعي بر استفاده از آژانس هايي كه در نزديكي محل سكونت خانواده ها قرار دارند، تأكيد كرد و گفت: بررسي هاي انجام شده نشان مي دهد كه بسياري از قربانيان، اغلب تنها بودند بنابراين لازم است زنان هنگام استفاده از خودروهاي سواري شخصي حتماً كسي را به همراه خود ببرند.
مديركل مبارزه با جرايم جنايي پليس آگاهي همچنين از قربانيان خواست كه موضوع را با پليس در ميان بگذارند. وي يادآور شد: با آزاد بودن مجرم، هر آن فرد ديگري در معرض خطر قرار مي گيرد و اين وظيفه اخلاقي قرباني است كه با اطلاع به موقع، پليس را در دستگيري متهم ياري دهد.وي با اعلام اينكه كليه تحقيقات و رسيدگي به شكايات قربانيان به دستور فرمانده نيروي انتظامي و رئيس پليس آگاهي ناجا، كاملاً محرمانه صورت مي گيرد، خاطر نشان كرد: جهت رسيدگي به اين گونه پرونده ها نيز از افسران نسوان استفاده مي شود.

با ايجاد 3 دفتر در خارج از كشور
سازمان بهزيستي كمك هاي بين المللي جمع آوري مي كند
گروه اجتماعي- معاون امور مشاركتهاي سازمان بهزيستي، گفت: سازمان بهزيستي براي جذب كمك ايرانيان مقيم خارج از كشور 3دفتر در سه منطقه از جهان تأسيس مي كند.
بهرام بهرام سيري با اشاره به اينكه مجوز تأسيس اين دفاتر اخذ شده است افزود: دفتر حوزه آمريكا در كانادا، دفتر حوزه اروپا در لندن و دفتر حوزه امارات عربي متحده در دبي به زودي تأسيس مي شوند.
وي گفت از ديگر اقدامات سازمان بهزيستي براي دريافت كمك اين هموطنان هفته گذشته حساب ارزي بين المللي نيز افتتاح شده است.
معاون مشاركتهاي سازمان بهزيستي گفت: با افتتاح حساب بين المللي ارزي كه به وسيله سازمان بهزيستي افتتاح شده است هموطنانمان مي توانند از طريق مستر كارت، ويزا كارت و ساير كارتهاي اعتباري رايج در سراسر جهان به اين حساب پول واريز نمايند.
به گفته بهرام سيري در صورتي كه ايرانيان مقيم خارج از كشور مايل به ارسال كمكهاي جنسي باشند سازمان بهزيستي محموله هاي ارسال شده از تمامي نقاط جهان را در مبادي ورودي كشور تحويل گرفته و با استفاده از معافيت كامل گمركي نسبت به توزيع اين كالاها بر اساس خواسته خيرين فرستنده اقدام مي كند.

خطر سرطان معده جوانان را تهديد مي كند
گروه اجتماعي بر اساس نتايج برنامه ثبت سرطان در كشور، 52 درصد سرطان ها در مردان و كمتر از 48 درصد آنها در زنان ديده مي شود و سرطان معده از لحاظ درجه فراواني رتبه نخست را در مردان و رتبه سوم را در بين زنان دارد، لذا پيشگيري و غربالگري در اين خصوص بسيار ضروري است .
در جمعيت شهر تهران فراوان ترين سرطان ها در مردان ايراني به ترتيب سرطان معده ، خون يا لوسمي ، مثانه ، ريه ، مغز و سيستم اعصاب مركزي و مري و سرطان هاي دستگاه لنف و پروستات است كه سرطان هاي ناشي از استعمال دخانيات در مردان و تا حدودي در زنان با رشد شديدي همراه است و حاكي از مصرف بي رويه و كنترل ناپذير دخانيات در همه گروه هاي سني به ويژه در جوانان و نوجوانان است .
بر اساس اين گزارش ، سرطان معده علائمي ندارد و زماني علامت دار مي شود كه غير قابل علاج است . به نحوي كه 95 درصد از كساني كه دچار سرطان مري و يا معده مي شوند حداكثر ظرف مدت 2 سال فوت مي كنند و تنها 5 درصد از آنها كه به صورت اتفاقي به پزشك مراجعه كرده اند درمان مي شوند.
همچنين در استان هاي شمالي كشور سرطان هاي گوارش به ويژه معده و مري نسبت به ساير نقاط كشور فراوان تر است كه در شرق درياچه خزر مثل گلستان سرطان مري  و در قسمت هاي غربي مثل اردبيل سرطان معده بيشتر است .
استعمال دخانيات ، الگوهاي ناسالم غذايي، مصرف بيش از حد پروتئين و نگهداري مواد غذايي فساد پذير و به ويژه پروتئين ها در شرايط غير بهداشتي به عنوان عوامل خطر براي بروز سرطان معده هستند. شايع ترين علايم سرطان معده عبارتند از : سوء هاضمه ، سوزش معده ، درد شكمي ، نفخ ، آروغ و گاز معده ، حالت تهوع و استفراغ ، احساس مزه ترشي ، صدادادن شكم ، و از دست دادن اشتهاست كه با انجام آزمايش ادرار و يا اشعه ايكس جهت بررسي قسمت داخل معده مي توان علائم اوليه سرطان را ملاحظه كرد و انجام آندوسكوپي به تنهايي روش كاملي براي تشخيص سرطان معده نمي باشد.
يكي از عوامل اصلي وجود بالاترين رقم سرطان معده در كشور ، استفاده غير مجاز از جوش شيرين اين ماده شيميايي در پخت نان است . به رغم اينكه سازمان جهاني بهداشت از سال 1980 مصرف جوش شيرين را مضر اعلام نموده است هنوز هم استفاده اين ماده خطرناك در كل كشور به صفر نرسيده است .
همچنين به گزارش نشريه بين المللي سرطان، افرادي كه در دوران نوجواني و كودكي خود به طور معمول هر روز چيپس مصرف مي كنند نسبت به ديگران 27 درصد بيشتر به سرطان معده مبتلا مي شوند.
گفتني است، نخستين كنگره سراسري سرطان هاي مري و معده با محوريت اپيدميولوژي، پيشگيري و غربالگري ، تازه هاي تشخيصي و درماني توانبخشي و بهبود كيفيت زندگي به همت مركز تحقيقات سرطان دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي ، 22 دي آغاز شده و تا 24 دي ادامه خواهد داشت .

جزئيات طرح پيشگيري از مصرف مواد مخدردر دانشگاه ها
ايسنا :جزئيات طرح جامع پيشگيري از مصرف موادمخدر در دانشگاههاي كشور با راهبردهاي اساسي آموزش، اطلاع رساني، توسعه و تقويت فعاليتهاي جايگزين، تقويت مراكز مشاوره، مطالعات و پژوهش و حمايت از تشكلهاي دانشجويي اعلام شد.
اين طرح جامع به جزئياتي چون گنجاندن حداقل يك تا 2 واحد درسي آموزش مهارتهاي زندگي در سرفصل هاي آموزشي كليه رشته هاي دانشگاهي،  آگاه سازي و توجيه 90 درصد سياستگذاران، تصميم گيران و مسئولان اجرايي امور دانشجويي و دانشگاهي، شناسايي و غربالگري كاركنان دانشگاهي آسيب ديده و در معرض خطر و ارائه خدمات به آنها، پيگيري مستمر وضعيت دانشجويان دريافت كننده خدمات حمايتي، انجام مصاحبه هاي تشخيصي و باليني براي شناسايي موارد مشكوك به مصرف مواد مخدر، شناسايي مصرف كنندگان مبتلا به اختلالات رواني، افزايش تعداد مراكز مشاوره از 51 در سال 84 به 59 مركز در سال 88، افزايش خط تلفن بحران از دو سال در سال 84 به 10 خط در سال 88 و .... مي پردازد.
اسماعيل رهدار، مديركل فرهنگي و پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن تشريح جزئيات طرح جامع پيشگيري از مصرف مواد مخدر در دانشگاهها اظهار كرد: كاهش عوامل خطرساز و افزايش عوامل محافظت كننده، كاهش شيوع مصرف مواد و آسيب در برابر مصرف كننده ها از جمله اهداف كلي و برقراري تقويت و گسترش هماهنگي ميان واحدها و بخشهاي مختلف دانشگاهي در زمينه پيشگيري از مصرف مواد در دانشگاهها، افزايش سطح دانش و آگاهي، تغيير نگرش و رفتار، اشاعه فرهنگ پيشگيري در دانشگاهها و ... نيز از جمله اهداف اختصاصي اين طرح است.

استانداران در مبارزه با مواد مخدر اختيار تام دارند
گروه اجتماعي - دبير كل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در مبارزه با مواد مخدر اختيار تام رئيس جمهور به استانداران داده شده و هيأت نظارت اين ستاد بر نحوه فعاليت دستگاهها و يا نهادهاي مختلف نظارت مي كند.
به گزارش ستاد مبارزه با موادمخدر فداحسين مالكي در كارگاه آموزشي پيشگيري از اعتياد اجتماع محور در مشهد گفت: طي سنوات گذشته بودجه هاي سنگيني به دستگاههاي مختلف فرهنگي براي پيشگيري از مواد مخدر اختصاص يافته ولي خروجي و يا نتايج فعاليت برخي از دستگاه هاي فرهنگي در اين ارتباط بسيار كم و حتي صفر بوده است.

لايحه زندان زدايي در مجلس پيگيري مي شود
گروه اجتماعي - موسي الرضا ثروتي عضو كميسيون اجتماعي مجلس گفت: سياست زندان زدايي رئيس قوه قضائيه در رابطه با زندانيان مهريه، قتل غيرعمد، چك و مالي با توجه به هزينه هاي گزافي كه نگهداري از اين عده در زندان براي نظام دارد فوايد بسيار مثبتي دارد.
به گزارش روابط عمومي و اطلاع رساني قوه قضائيه، وي افزود: با اجراي اين سياست علاوه بر اين از مضرات حضور اين افراد در زندان كه اعتياد و آموزش هاي منفي از آن جمله است، كاهش مي يابد و در تحكيم امنيت عاطفي خانواده ها مؤثر است.

حقوق دي ماه پرسنل وزارت بهداشت از محل اعتبارات عمراني پرداخت مي شود
فارس: طرح برداشت يك ميليارد دلار از صندوق ذخيره ارزي براي جبران كسري وزارت بهداشت هفته آينده در حالي به صحن علني مجلس مي آيد كه اين وزارتخانه ماه جاري براي پرداخت حقوق پرسنل خود، از اعتبارات عمراني هزينه خواهد كرد.
حسن امين لو، معاون پارلماني وزارت بهداشت با اعلام اين مطلب ، افزود:  همان طور كه قبلا اعلام شده بود اعتبارات جاري و هزينه اي وزارت بهداشت فقط براي پرداخت 9 ماه حقوق پرسنل اين وزارتخانه و دانشگاههاي علوم پزشكي كفايت مي كرد بنابراين اكثر دانشگاههاي علوم پزشكي براي پرداخت حقوق پرسنل خود در ماه جاري علاوه بر درآمدهاي اختصاصي بيمارستانها از اعتبارات عمراني هم هزينه كردند.

با مردم
گونه ناسازگار در شهر بم
كاشت درخت اوكاليپتوس در شهر بم، به هر دليل كه انجام شده با محيط طبيعي و اقليم اين منطقه سازگاري ندارد و علاوه بر ازبين بردن گونه هاي كمياب بومي موجب فقر املاح معدني موجود در خاك مي شود. ممكن است دست اندركاران كاشت اوكاليپتوس، به اين پيامدها توجه نداشته اند كه لازم است از اين پس، براي حل اين معضل چاره اي بينديشند.
يك شهروند- بم

شايعه افزايش كرايه تاكسي و پيامدها
برخي شايعات حاكي از تصميم هاي جديد براي افزايش نرخ كرايه تاكسي در بهمن ماه امسال است كه علاوه بر به هم زدن روال افزايش قيمت ها(يك بار در سال) به افزايش تورم و گراني كه تبعات آن متوجه رانندگان تاكسي ها هم خواهد شد مي انجامد.
حسين هدايتي- تهران

محاسبه غيرعادلانه هزينه
اخيراً سيم كارتي از ايران سل خريداري كردم. با تماسي كه با بخش پشتيباني اين شركت داشتم، مطلع شدم كه هزينه  مكالمه حتي چند ثانيه اي نيز به عنوان يك هزينه يك دقيقه محاسبه مي شود. اين در حالي است كه به علت اختلال در شبكه ايران سل، بيشتر مواقع در بار اول، امكان تماس دوطرفه ميسر نيست و چند بار تماس لازم است تا چنين ارتباطي برقرار گردد؛ بنابراين روش محاسبه كنوني چندان عادلانه نمي باشد و بايد مورد تجديد نظر قرار گيرد.
حسين عبدالهي- كرج

اشتباهات در خصوصي سازي
@ بسياري از مشكلات و مسائل واحدهاي توليدي، ناشي از اشتباهات فاحشي است كه در روند خصوصي سازي وجود داشت؛ با بازنگري در اين روند و جبران اشتباهات و سپردن امور واحدهاي مهم توليدي به مديران مجرب و متعهد مي توان مسائل كنوني را كاهش داد.
آقاجاني- شهرري

وضعيت نامناسب حيوانات
@ متأسفانه حيوانات در باغ وحش ارم در وضع نامناسبي حفظ و نگهداري مي شوند. با بازديد از آنها، احساس مي شود انواع حيوانات اغلب غمگين اند و از نظر غذايي كمبود دارند. در سالي كه شعار اصلي برقراري عدالت براي همه عنوان شده است، حيوان ها نيز كه ما وظيفه نگهداري از آنها را به عهده داريم بايد از اين عدالت بهره مند شوند. متأسفانه حيوانات اين باغ وحش از نظر فيزيكي و جثه، نحيف شده اند. اگر به هر دليل امكان تأمين وضعيت زيستي مطلوب براي حيوانات در بند فراهم نيست، بر چيدن باغ وحش بهتر از دائربودن آن است.
مريم مقدم- تهران

پاسخ مسئولان
مشكلي وجود ندارد
احتراماً در ارتباط با پيام مردمي مورخ 19/9/85 در باره تقاضاي ساكنين محترم كوچه شهيد فردوسي در ابتداي خيابان دبستان مبني بر جمع آوري زباله هاي كوچه مذكور، ضمن قدرداني و تشكر از درج پيام شهروندان گرامي به آگاهي مي رساند كار جمع آوري زباله در كوچه مذكور همه روزه مستمراً انجام گرفته و در حال حاضر مشكلي وجود ندارد.
واحد مكانيزاسيون خدمات شهري
سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران

اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |