شنبه ۲۳ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۱ - Jan 13, 2007
امروز آغاز به كار مي كند
نخستين مركز كاهش رفتارهاي پرخطر در تهران
گروه شهري- امروز با حضور محمدباقر قاليباف شهردار تهران نخستين مركز كاهش رفتارهاي پرخطر ويژه كودكان و نوجوانان د ر محل بوستان بعثت به بهره برداري مي رسد.
عباس استاد تقي زاده مديركل سلامت شهرداري تهران گفت : قرار است در سطح 22 منطقه شهرتهران از اين گونه مراكز كه هدف از شكل گيري آنها آموزش مهارت هاي رفتاري و كاهش آسيب هاي اجتماعي درميان گروه هاي سني آسيب پذيراست راه اندازي شود. وي خبر داد:   در اين مركز قرار است با همكاري گروهي از جامعه شناسان ، روانشناسان و محققين فعال در حوزه آسيب هاي اجتماعي شايع ترين بزه ها در سطح هر منطقه شناسايي و پس از آن آموزش هاي لازم در اين زمينه طراحي شود.
مدير كل سلامت شهرداري تهران معتقد است : اينگونه مراكز به دنبال شناساندن فلسفه وجودي انسان و مسير تعالي و كمال به نوجوانان هستند به طوري كه سعي مي شود به بازديدكنندگان در طول 3 ساعت بازديد از اين مراكز راهكارهاي تقابل با رفتارهاي پرخطر مانند گرايش به سيگار ، مواد مخدر و... به گونه اي موثر آموزش داده شود.
تقي زاده افزود: مركز فرا آموز منطقه 15 در زميني به مساحت 700 متر مربع از امكانات و بخش هاي متنوعي شامل سالن تئاتر، خيمه شب  بازي، نرم افزار معرفي آسيب ها ، كلاسهاي شعر، خاطره نويسي ، جمله نويسي، قصه نويسي ، نقاشي، رمي شيطان و موزه برخوردار است.در اين مركز در گام نخست خطرات و آسيب هاي ناشي از رفتارهاي پرخطر و چگونگي پيشگيري از آنها به نوجوانان آموزش داده مي شود و در مراحل بعدي سطح آموزش ها فراگيرتر مي شود.

نگاه
010002.jpg
داود كاظمي

مهدي چمران در بازديد از گرمخانه ها:
شهرداري به تنهايي ساماندهي بي خانمان ها را دنبال مي كند
سما: رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با تاكيد بر عدم همكاري ارگان هاي مسئول در امر ساماندهي بي خانمان ها و متكديان، گفت: اگر شهرداري به تنهايي آستين بالا نمي زد، به مانند سال هاي گذشته همكاري نكردن ارگان ها موجب مي شد تا همچنان شاهد ساماندهي نشدن بي خانمان ها و متكديان باشيم.
مهدي چمران در بازديد از گرمخانه هاي شهرداري تهران كه معاون اجتماعي و فرهنگي شهرداري و همچنين رئيس كميسيون اجتماعي و فرهنگي شوراي شهر تهران نيز حضور داشتند، تصريح كرد: شهرداري توانسته افراد بي خانمان و كارتن خواب را در هواي سرد زمستاني جمع آوري كند و شب ها جاي گرم و محل استراحت به آنها دهد و به نيازهاي بهداشتي اين افراد نيز تا حدودي پاسخ بدهد. وي با اشاره به تلاش شوراي دوم شهر تهران به ويژه كميسيون اجتماعي در احياء مصوبه شوراي عالي اداري سال 78 و فراهم سازي زمينه همكاري 9 ارگان مسئول در امر ساماندهي
بي خانمان ها و متكديان، گفت: در طول 3 سال گذشته آقاي خادم تلاش كردند اين ارگانها شامل كميته امداد، نيروي انتظامي، دادستاني، وزارت كار، وزارت بهداشت، بهزيستي و... را دور هم جمع كند ولي آنها حرف از كمبود اعتبار زده و مي گويند نمي توانند در اين زمينه هزينه كنند.
وي در ادامه اين بازديد، با حضور در جمع
بي خانمان هاي حاضر در هر يك از گرمخانه هاي شهرداري تهران به پاي درددل ها و دل مشغولي هاي اين افراد آسيب ديده اجتماعي نشست و در پاسخ به 90 درصد از خواسته هاي اين افراد كه تامين شغل و كار بود، گفت: گرمخانه براي خوابيدن در شب ايجاد شده است و برخلاف تصور بي خانمان ها قرار نيست كار و شغلي براي آنها فراهم سازد زيرا اين امر در حد وظايف شورا و شهرداري نيست.

ساماندهي مسافربرهاي شخصي تهران آغاز شد
گروه شهري- طرح ساماندهي مسافربرهاي شخصي در تهران طي مراسمي با حضور معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران آغاز شد.
در اين مراسم كه با دعوت از يك صد نفر از رانندگان از بين 20 هزار راننده اي كه تاكنون در طرح مذكور ثبت نام كرده اند برگزار شد، برچسب موقت زردرنگ ويژه مسافربرهاي شخصي براي شناسايي اين خودروها روي شيشه به اين رانندگان تحويل شد. معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در اين مراسم با اشاره به اين كه در طول ده ها سال فعاليت تاكسيراني تهران به علت كمبود تاكسي همواره تقاضا از عرضه بيشتر و جلوتر بوده، اظهار داشت: اين مساله باعث بروز پديده اي به نام مسافربرهاي شخصي شد كه به نوبه خود در از هم گسيختگي و بي  نظمي حمل و نقل درون شهري مؤثر بوده است.
سيدجعفر تشكري هاشمي با تأكيد بر ضرورت ساماندهي مسافربرهاي شخصي از 2 منظر مسافر و راننده تصريح كرد: پيش از اين مسافراني كه از مسافربرهاي شخصي استفاده مي كردند احساس آرامش و ايمني چنداني نداشتند و رانندگان اين خودروها نيز امنيت شغلي نداشتند.وي با اعلام اين كه تاكنون بيش از 20 هزار راننده در اين طرح ثبت نام كرده اند و انتظار مي رود حدود 60 هزار نفر در آن ثبت نام كنند افزود: رانندگان از كمترين امكانات و تسهيلات برخوردار نيستند در حالي كه حرفه آنها از سخت ترين مشاغل به شمار مي رود.
تشكري هاشمي فراهم  كردن امكانات تازه براي اين قشر را از جمله اهداف اين طرح برشمرد و گفت: پرداخت وام با بهره پايين براي نوسازي خودروهاي فرسوده،  در نظر گرفتن تسهيلات بيمه اي و اختصاص سهميه بنزين در صورت سهميه بندي سوخت،  از جمله تسهيلاتي است كه به منظور رفاه اين دسته از رانندگان در نظر گرفته شده است.
مديرعامل سازمان تاكسيراني نيز در اين مراسم با اشاره به فعاليت 14 هزار تاكسي پلاك موقت در تهران اظهار داشت: با هدف تمركز زدايي از سازمان تاكسيراني، دفتر شمال غرب اين سازمان به منظور ارائه خدمات به رانندگان تاكسي كه در مناطق 2، 5 و 22 سكونت دارند، راه اندازي شده است.
۷ هزار راننده تاكسي بالاي 50 سال بيمه نيستند
از سوي ديگر به گزارش ايسنا، مديرعامل سازمان تاكسيراني شهر تهران گفت: تعدادي از رانندگان تاكسي در شهر تهران با سن 80 سال هنوز مشغول به كار هستند.
حسين تيموري با بيان اين كه اين دسته از رانندگان نيز مثل ساير مشاغل در سنين بالا هم توان كار كردن را دارند، گفت: رانندگان داراي سنين بسيار بالا، گواهينامه هاي خود را تمديد كرده اند و از نظر راهنمايي و رانندگي مشكلي ندارند و چنانچه شهروندان نمونه اي از بيماري يا بيماري رانندگان با سن بالا مشاهده كرده اند به سازمان تاكسيراني اعلام كنند.
وي با اشاره به مشكلات فراوان بر سر راه بيمه تعداد زيادي از رانندگان تاكسي گفت: در حال حاضر بيش از 7هزار راننده تاكسي بالاي سن 50 سال در سطح شهر فعال هستند كه بيمه نيستند.

پرسه در شهر
رابطه پول با انتظار مسافران
بد نيست بدانيد كه كمبود اعتبار و مشخص نبودن وضعيت بودجه شركت متروباعث شده كه در برنامه ريزي هاي آنها اخلال وارد شود. معاون بهره برداري شركت راه آهن شهري تهران و حومه گفته است كه براي رساندن زمان قطارهاي بين شهري به 2 دقيقه و تهران- كرج به 5 دقيقه، نيازمند 600 ميليون دلار نقد و 800 ميليون دلار فاينانس هستيم و اگر سهميه بودجه اي مترو مشخص شود،
بر همان اساس برنامه ريزي مي كنيم.
هم خصوصي، هم بليتي
مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني اظهار نظري كرده است تا نگراني شهروندان اتوبوس سوار را كم كند. محمد احمدي بافنده گفته است كه توسعه خطوط و اتوبوس هاي اين شركت تنها به اتوبوس هاي خصوصي محدود نمي شود و اتوبوس هاي عمومي نيز در شهر تهران افزايش مي يابد. او همچنين گفته است كه كمبود اتوبوس در جنوب غرب تهران بيشتر از ديگر نقاط شهر احساس مي شود.

تشكيل مراكز مشاوره اجتماعي با مشاركت
نيروي انتظامي و شهرداري تهران
ايسنا: مراكز مشاوره اجتماعي با مشاركت شهرداري و نيروي انتظامي تهران بزرگ تشكيل شد.
سرهنگ محمد جواد روزبهاني در همايش سراسري مديران و كارشناسان اجتماعي كلانتري ها و مراكز مشاوره انتظامي تهران بزرگ با بيان اين كه معاونت اجتماعي فرماندهي انتظامي تهران بزرگ با معدلي برابر 5/92 موفق شد، رتبه برتر را در ميان رده هاي مختلف معاونت اجتماعي استانها به دست آورد، خاطرنشان كرد: تمامي هدف گذاري ها در اين معاونت با رويكرد مشاركت عمومي در دستور كار قرار گرفت. معاون اجتماعي و ارشاد نيروي انتظامي تهران بزرگ اضافه كرد: در سال گذشته و نيز سال جاري، معاونت اجتماعي اقدامي در راستاي نظارت تخصصي بر رده هاي نيروي انتظامي به صورت معين در سركلانتري ها انجام داد.
وي اضافه كرد: در اين مدت، طرح راه اندازي پايگاه اجتماعي در 9 سركلانتري به صورت پايلوت اجرا شد.
به گفته معاون اجتماعي و ارشاد نيروي انتظامي تهران بزرگ، در حال حاضر از ميان 17 مركز اصلي مشاوره نيروي انتظامي، 4 مركز در پليس تخصصي و بقيه در فرهنگسراها و شهرداري ها مستقر شده است. سرهنگ روزبهاني با بيان اين كه در محدوده شهرداري دو، يك كار مددكاري با همكاري دانشگاه علوم بهزيستي و پزشكي صورت گرفته است كه تاثيرات بسيار مثبتي خواهد داشت، عنوان كرد: معاونت اجتماعي نسبت به برنامه هاي خود در 6 ماهه اول سال احساس هيچ گونه عقب ماندگي نداشته بلكه بيش از 94درصد برنامه هاي ابلاغي ناجا محقق شده و با رشد بيش از 100 درصدي، 40 درصد از مصوبات اجرايي شده است.
از سوي ديگر سرهنگ اسفندياري، رئيس مركز مشاركت عمومي معاونت اجتماعي نيروي انتظامي تهران بزرگ در ادامه اين مراسم با اشاره به فعاليت پليس محله گفت: پليس محله مبتني بر شوراي همياران پليس محله است كه اعضاي آن را پليس، دبير شوراي عالي محلات، بسيج و نماينده شهرداري تشكيل داده و داراي 4 كميته برنامه ريزي، آموزشي، اجرايي و خدمات شهري است.

شركت مترو هشدار داد
احتمال افزايش تأخير
در حركت قطارهاي شهري
010005.jpg
گروه شهري- ازدحام مسافرين و افزايش تقاضاي سفر و كمبود واگن و لكوموتيو، موجب افزايش 10 درصدي متوسط زماني تأخير در هر سفر نسبت به مدت مشابه در سال 84 شده است.
تأخير در زمان حركت قطارهاي خطوط سه گانه مترو، در سال 85، به دليل ضعف در تجهيز ناوگان لكوموتيوها و تقاضاي افزايش سفر با مترو و كمبود بودجه، رو به افزايش است و در هفته گذشته تأخير حركت در خطوط مترو، از 380 دقيقه نسبت به مدت مشابه در سال 84 به 686 دقيقه رسيده است.بر پايه اين گزارش، در خط يك مترو از مجموع 2208 برنامه حركتي پيش بيني شده، تعداد 2205 برنامه معادل 86/99 درصد محقق شده است.
بقيه از صفحه اول
با توجه به انجام 3 برنامه فوق العاده حركتي قطار، مي توان تحقق 100درصدي برنامه ها را عنوان كرد. از سويي تنها 41 درصد از برنامه ها با انحراف از زمان بندي حركتي مواجه بودند كه اين زمان در هر حركت به طور ميانگين 2/1 ثانيه بوده است. با توجه به كاهش سن ناوگان خط يك، به دليل ورود قطارهاي جديد،  متوسط تأخير در برنامه  زمانبندي شده نسبت به سال گذشته كاهش داشته است.
اين گزارش همچنين مي افزايد: حركت قطارهاي مترو در خط يك از مجموع 2252 برنامه حركتي پيش بيني شده، تعداد 2226 برنامه معادل 84/98 درصد انجام شده است. همچنين با اجراي 30 برنامه فوق العاده مسافري، رقم تحقق برنامه به بيش از 100 درصد افزايش مي يابد.
از سويي 4/8 درصد از برنامه هاي اين خط با تأخير در برنامه حركتي مواجه بوده كه از نظر زماني به طور متوسط هر حركت با 69/34 ثانيه تأخير مواجه بوده است. كمبود شديد واگن و قطعات يدكي از يك سو و افزايش تقاضاي سفر در خط دو با توجه به ازدحام مسافران خط 5 موجب شد تا بروز نقص فني و مشكلات قطار با 75 درصد و ازدحام مسافر با 11 درصد، بخش عمده اي از تأخيرات را موجب شوند.
در خط 5 مترو نيز علاوه بر تحقق 826 برنامه پيش بيني شده تعداد 2 برنامه حركتي فوق العاده مسافري نيز انجام شده كه نشانگر تحقق بيش از 100 درصدي برنامه است. همچنين 2/11 درصد از برنامه هاي حركتي قطارها در اين خط با انحراف مواجه بوده اند كه ميانگين زماني 95/22 ثانيه در هر حركت بوده است.

شهري
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
بـورس
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
داخلي
صفحه آخر
همشهري ضميمه
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |