شنبه ۲۳ دي ۱۳۸۵ - سال چهاردهم - شماره۴۱۸۱ - Jan 13, 2007
معادن همچنان پرطرفدارترين سهام هستند
كارنامه 20 روزه بورس تهران
009963.jpg
گروه بورس- آمار عملكرد 20 روز نخست دي ماه، نشان مي دهد بانك كارآفرين همچنان پرسودترين سهام بورس تهران در آغاز زمستان است.
در شرايطي كه بازار سهام ظرف دو هفته اخير دچار ركود نسبي شده، سهامداران 10 شركت فعال در اين بازار، با سودهاي بالاتر از 10 درصد به خانه هايشان رفته اند. در اين مدت سود ناشي از رشد قيمت سهام بانك كار آفرين به 64 درصد رسيده  است. در 20 روز گذشته 183 نفر دستور خريدهاي خود را براي 6/2 ميليون سهم اين بانك صادر كرده اند. ارزش كل داد وستدهاي انجام شده بر سهام بانك كارآفرين در مدت ياد شده از 9 ميليارد ريال فراتر رفته است. بانك پارسيان، ديگر سهام بانكي است كه در 20 روز نخست زمستان 85 مورد توجه  فعالان بازار بوده، در اين مدت دو هزار نفر 50 ميليون سهم بانك پارسيان را به سبد داراي هايشان افزوده اند. به اين ترتيب، ارزش سهام بانك مزبور در طول دوره ياد شده 10 درصد افزايش يافته است.
كوچك ها
طبق آمار موجود، ظرف 20 روز گذشته، سهام شركت هاي كوچك تر بازار، از رشد قيمت بيشتري برخوردار شده اند. همواره در دوره هاي ركود، سهام شركت هاي كوچك، با توجه به پتانسيل موجود در آن ها براي سفته بازي، رشدهاي قيمت سريعي را تجربه مي كنند. در اين ميان، در روزهاي سپري شده از دي ماه امسال ارزش سهام 3 شركت نورد و لوله اهواز، تكنوتار و قند نقش جهان بين 20 تا 23 درصد افزايش يافت، تا اين تئوري درست از آب درآيد. از ديگر شركت هاي كوچك بازار كه در اين مدت با رشد قيمت رو به  رو شده اند، مي توان به فارسيت اهواز و بوتان اشاره كرد. ارزش سهام اين دو شركت ظرف مدت ياد شده 12 تا 14 درصد بالا رفته است.
پرطرفدارها
در 20 روز نخست زمستان معادن و فلزات همچنان پرطرفدارترين سهام بورس تهران بودند؛ به طوري كه نام 3 شركت توسعه معادن روي، معادن و فلزات و باما در جمع 4 شركت اول بازار از نظر ميزان تقاضا ديده مي شد.
تعداد خريداران سهام اين 3 شركت بين يك هزار و 500 نفر تا چهار هزار نفر در نوسان بود. بانك پارسيان تنها شركت خارج از اين مجموعه بود كه سهامش مورد توجه و استقبال دو هزار خريدار قرار گرفت.
اين آمار نشان مي دهد، در مدت ياد شده، بيشترين حجم نقدينگي بازار به سوي سهام چهار شركت معدني و فلزي روانه شده  است. شركت هاي چادرملو، توسعه معادن روي، باما و فرآوري معدني از آن جمله اند. در مجموع دو هزار ميليارد ريال از نقدينگي بازار به سوي سهام اين شركت ها حركت كرده  است.
كارنامه
در 20 روز گذشته سهام 216 شركت پذيرفته شده در بورس تهران، دادوستد شد. در اين مدت 28 هزار و 600 نفر براي 568 ميليون سهم عرضه شده در تالارهاي مبادلات دستور خريد صادر كردند. ارزش كل دادوستدهاي انجام شده در اين مدت به 3 هزار و 157 ميليارد ريال رسيده است.

شركت بورس دستور العمل جديد پذيرش را تدوين مي كند
ايسنا: اميدواريم تا بهمن ماه بتوانيم بخش معاملات را از سازمان بورس و اوراق بهادار تحويل و به شركت بورس انتقال دهيم. علي رحماني ـ  مديرعامل شركت بورس اوراق بهادارـ با اعلام اين مطلب كليات دستورالعمل پذيرش شركت ها را از موارد مطرح در جلسه شركت بورس با اعضاي هيات مديره عنوان كرد و گفت: نتايج اين بررسي ها به جلسه بعدي هيأت مديره موكول شد. او با اشاره به اين كه شركت بورس با همان دستورالعمل پذيرش قبلي متعلق به سازمان بورس به كار خود ادامه خواهد داد خاطرنشان كرد: بخش پذيرش به شركت بورس منتقل شده بنابراين در اولين فرصت دستورالعمل هاي مخصوص را تهيه و به سازمان بورس براي تصويب ارائه خواهيم كرد.

بورس نفت در كمند اختلافات
مهر: تعويق در تشكيل بورس نفت ايران موجب نگراني محافل كارشناسي و رسانه اي شده است.
تقابل 2 وزارتخانه نفت و اقتصاد براي در اختيار داشتن مديريت بورس نفت مهمترين عامل در تشكيل نشدن بورس نفت پس از 6 سال محسوب مي شود.
كريستور كوك ، مدير سابق بورس بين المللي نفت خام و مشاور انرژي در لندن و از طراحان بورس نفت ايران در اين باره معتقد است : اساساً پيشرفت اين پروژه در ايران در حد صفر بوده است، به طوري كه امروز شاهد هستيم كه اين پروژه به كناري نهاده شده و تمام چيزي كه مي بينيم يك جور اداره فروش جديد براي شركت ملي نفت ايران است كه درنتيجه هر نوع اعتباري را ازدست خواهد داد. آخرين پيگيري هاي صورت گرفته درباره بورس نفت در وزارت نفت نشان مي دهد كه اين وزارتخانه عملا بخش اعظمي از مسئوليت ها را درباره تشكيل اين بورس به وزارت اقتصاد تحويل داده است. زيرا از آغاز براي تشكيل اين بورس ميان اين دونهاد اختلافاتي وجود داشت.
رئيس هيات مديره صندوق هاي بازنشستگي نفت درباره آخرين وضعيت بورس نفت كه 80 درصد از سهام آن به صندوق بازنشستگي نفت تعلق دارد، گفت : ساختمان اين بورس در كيش خريداري شده و اساسنامه و آيين نامه آن نيز در تيرماه به سازمان بورس ارائه شده است. مهدي كرباسيان گفت: باوجود اين كه ساختمان بورس نفت خريداري شده اما دبيركل آن هنوز توسط وزارت اقتصاد مشخص نشده است. صالح آبادي به عنوان رئيس سازمان بورس نيز دراين باره مي گويد : به رغم اينكه ساختار بورس تغيير يافته است اما بورس نفت مي تواند با همان اساسنامه قبلي تشكيل شود. به عبارتي ديگر بورس نفت درقالب شركتي كه در كيش به ثبت رسيده راه اندازي مي شود ، تا اينكه به تدريج دولت نسبت به تطبيق اين بورس با قانون جديد اوراق بهادار اقدام كند. وي مي گويد : در جلسه اي كه با حضور مديران و طراحان اين بورس نيز تشكيل شده ، قرار شد اين بورس طي سه برنامه كوتاه ، ميان و بلندمدت فعاليت كند و در آن در آغاز معاملات به صورت فيزيكال با محصولاتي مانند پتروشيمي ، فرآورده هاي نفتي و انواع روغن ها صورت گيرد.

رشد 368 درصدي در بورس فلزات
فارس: هفته گذشته در بورس فلزات تهران جمعا 246 هزار و 80 تن انواع فولاد، مس، آلومينيوم، و كنسانتره و موليبدن به ارزش يك تريليون و 516 ميليارد ريال داد و ستد شد.
به گزارش اطلاع رساني بورس فلزات تهران، آمار كل معاملات بورس در هفته مورد بررسي نسبت به هفته قبل از آن، از لحاظ حجم 672 درصد و از نظر ارزش 368 درصد افزايش داشت. تالار بورس فلزات در اين هفته شاهد 271 هزار تن عرضه در مقابل 452 هزار تن تقاضا براي محصولات مزبور بود. در اين هفته در گروه محصولات روي هيچگونه معامله اي انجام نشد. از كل معاملات انجام شده در هفته گذشته 244 هزار تن به صورت سلف و 2 هزار و 530 تن به صورت نقدي داد و ستد شد.

توقف نماد توسعه صنعتي
و ليزينگ خودرو غدير
گروه بورس - نماد مبادلاتي 2 شركت بورسي در پايان معاملات امروز متوقف مي ژشوند.
در پايان معاملات امروز، نماد مبادلاتي شركت سرمايه ژگذاري توسعه صنعتي ايران، جهت برگزاري مجمع عمومي عادي سالانه و نماد مبادلاتي شركت ليزينگ خودرو غدير، براي برگزاري مجمع عمومي عادي به طور فوق ژالعاده به منظور انتخاب اعضاي هيات ژمديره متوقف مي شود. براساس اين گزارش در پايان معاملات روز چهارشنبه نيز نماد مبادلاتي شركت ژهاي سرمايه ژگذاري نيرو، پارس سرام، بين ژالمللي محصولات پارس و شكر، دوده صنعتي پارس و روزدارو، متوقف شدند.

روندها
هفته اي با معاملات  اندك
شنبه: اين هفته بورس تهران اولين روز كاري خود را با بيش از 30 دقيقه تأخير آغاز كرد. همين تأخير باعث شد تا بسياري از سرمايه گذاران با توجه به جو حاكم بر بازار از خريد منصرف شوند. نقص فني در سيستم معاملات همچنين منجر شد تا در دو روز گذشته هم حجم مبناي برخي از شركت ها در تله تكست به اشتباه درج شود.
اين اشتباه برخي از معامله گران بازار را نيز گمراه كرده بود.طي اين روز فقط سه شركت نزديك به 80 درصد از ارزش كل معاملات بازار را در اختيار داشتند و بازار روز شنبه به لحاظ حجم معامله در سيطره شركت هاي فرآوري مواد معدني تكنوتار و ساختمان ايران بود. كاهش قيمت جهاني روي شركتهاي توليد كننده روي را با نگراني هاي جدي مواجه كرده است. قيمت جهاني روي (LME) روز يكشنبه به مرز 4 هزار دلار در هر تن رسيد. در گروه واسطه گري مالي نيز بانك پارسيان ضمن عرضه يك ميليون سهم خود با 7 ريال افزايش قيمت بيشترين تأثير مثبت را بر افزايش شاخص داشت.
يكشنبه: در اين روز شايع شده بود كه مديران بورس در تلاشند، نظر شركت هاي گروه هاي واسطه گري مالي، ساختمان و سيمان را براي حمايت از بازار و جمع آوري صف هاي فروش جلب كنند. گفته مي شود بورس تاكنون با مديران شركت هايي همچون ساختمان ايران، بانك پارسيان، بانك اقتصاد نوين، توس گستر و بانك كارآفرين به منظور حمايت از بازار مذاكره كرده است اما اين شركت ها در مجموعه خود هنوز به اجماع نظري در اين باره نرسيده اند. در اين روز بيمه مركزي هم در اطلاعيه اي اعلام كرده كه خريدهاي شركت از ميزان عرضه هايش در روزهاي گذشته بيشتر بوده است. اين جو حاكم بر بازار موجب افت 9 واحدي شاخص كل و كاهش ارزش معاملات تا سطح 11 ميليارد تومان شد. در روز يكشنبه سهم هاي پرمعامله جاي خود را به سهم هاي كم معامله دادند و بيشترين حجم معاملات مربوط به شركت هاي نه چندان مطرح بورس بود.
سه شنبه : گروه دارويي در بازار بعد از تعطيلات عيد سعيد غدير شاهد تشديد عرضه ها بود و معامله گران در حال كوچ از اين گروه به گروه واسطه گري مالي بودند. اما با اين عرضه هاي سنگين دارويي ها خريدار چنداني نداشتند. اظهارات وزير بهداشت مبني بر افزايش نيافتن نرخ دارو تا پايان سال جاري، رؤياهاي طرفداران گروه دارويي را در بازار سرمايه نقش بر آب كرد. پيش از اين گفته مي شد كه نرخ اقلام دارويي به زودي۲۰ درصد افزايش مي يابد. دولت در اين زمينه اعلام كرده كه دارو يك كالاي اساسي است و گراني آن موجب نارضايتي عمومي خواهد شد.
چهارشنبه: در آخرين روز هفته نيز شاخص كل به افت مقطعي خود ادامه داد. اما تفاوت عمده نزول شاخص ها طي معاملات چهارشنبه، بازگشت مجدد شاخص به زير 10 هزار واحد بود. اين اتفاق در پي اختلاف نظر حقوقي ها در جمع آوري بازار در هفته گذشته رخ داد.

تغييرات قيمت سهام
009909.jpg
009912.jpg
009915.jpg
009918.jpg

بـورس
اجتماعي
ادب و هنر
اقتصادي
دانش فناوري
زادبوم
حوادث
بين الملل
فرهنگ و آموزش
سياسي
سلامت
داخلي
شهري
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بورس
|  اجتماعي   |   ادب و هنر   |   اقتصادي   |   دانش فناوري   |   بـورس   |   زادبوم   |   حوادث   |   بين الملل   |  
|  فرهنگ و آموزش   |   سياسي   |   سلامت   |   داخلي   |   شهري   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |