چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۵
سانتريفوژ چيست؟
009390.jpg
رامتين راوندي
اين روزها يكي از واژه هايي كه در ارتباط با مباحث انرژي هسته اي، به طور مكرر شنيده مي شود دستگا ه هاي سانتريفوژ است. در مطلبي كه از پي مي آيد، مولف كوشيده است با اطلاعاتي در حد دانش عمومي خوانندگان روزنامه، سانتريفوژ را شرح دهد
اولين سانتريفوژ صنعتي دنيا بيش از نيم قرن پيش توسط يك دانشمند آلماني به نام زيپه اختراع شد و به طور عملياتي مورد استفاده قرار گرفت. البته تكنولوژي آن با سانتريفوژهاي امروزي فرق زيادي داشت، ولي اصول كار آن فرقي با سانتريفوژهاي امروزي نداشت.
در صنعت سوخت هسته اي، اين وسيله نقشي اساسي دارد جهت جدا كردن ايزوتوپ هاي اورانيوم۲۳۵ و اورانيوم۲۳۸در گاز هگزافلورايد اورانيوم(UF6) از سانتريفوژ استفاده مي شود. البته روش هاي متعددي مانند جداسازي ايزوتوپي الكترومغناطيسي، پخش ديفوزيون گازي، ديفوزيون گرمايي، فرآيندهاي آئروديناميكي، جداسازي ايزوتوپي ليزري، تبادل يوني و فرايند جداسازي پلاسمايي وجود دارد ولي در بيش از 95درصد صنعت هسته اي جهان، اورانيوم به وسيله يكي از دو روش سانتريفوژ گازي و پخش گازي جدا شده و غني مي شود.
سانتريفوژ دستگاه استوانه اي شكلي است كه درست مثل توربين هواپيما پره هايي در وسط آن وجود دارد. اين پره ها به طور متوسط در هر ثانيه 1000 دور مي زنند. در نتيجه اين چرخش، اورانيوم سنگين روي ديواره آخرين سانتريفوژ قرار مي گيرد و اورانيوم۲۳۵در كنار آن مي نشيند. بايد هزاران سانتريفوژ در كنار هم قرار گيرند تا بتوان با كمك مجموعه آنها اورانيوم را غني كرد ايران در فرآيند كاربردي غني سازي از روش سانتريفوژ گازي استفاده مي كند.
در روش پخش گازي، هگزافلورايد اورانيوم تحت فشار از ميان يك سري ديافراگم ها يا غشاهاي متخلخل عبور كرده و از آنجايي كه اورانيوم 235 سبك تر از اورانيوم 238 مي باشد آنها سريعتر حركت كرده و امكان كمي بيشتري براي عبور از سوراخ هاي موجود در غشا را دارند.
گاز UF6 كه از طريق غشا پخش مي شود اندكي غني بوده ضمن اينكه آنچه نمي تواند گذر كند از اورانيوم 235 تهي است.
در روش پخش گازي دوران سريع ماده سبب مي شود تا ايزوتوپ هاي سنگين تر به طرف ديواره خارجي حركت كنند. عامل جداسازي در اين روش به تفاوت جرمي ايزوتوپ هايي كه بايد جداسازي شوند بستگي دارد در غني سازي اورانيوم با روش سانتريفوژ گازي، از تعداد زيادي سيلندر دوار كه به صورت موازي و متوالي كنار هم قرار داده شده اند استفاده مي شود.دستگاه هاي سانتريفوژ به صورت آبشاري يا كاسكد(سيستم غني سازي دنباله اي) به هم مرتبط هستند اين دوران باعث ايجاد يك نيروي گريز از مركز مي شود، به طوري كه مولكول هاي گازي سنگين تر به طرف خارج سيلندر حركت كرده و مولكول هاي گازي سبك تر در قسمت مركزي(محورگردنده) جمع مي شوند. گاز به داخل يك سري لوله هاي خلأ وارد شده كه هر يك شامل يك گردنده با بيش از دو متر طول و قطر 15تا۲۰سانتيمتر هستند. گردنده ها با سرعت بالاي 50000 تا 70000 دور در دقيقه، مولكول هاي سنگين تر حاوي اورانيوم 238 در لبه خارجي سيلندر متمركز مي شوند. افزايش اورانيوم 235 نيز در مركز وجود دارد. جهت جداسازي بالاتر نياز به سانتريفوژهاي با سرعت بالاتر و استفاده از تعداد بيشتري از آنها است.
بايد يادآور شد كه به دليل سرعت هاي دوران بسيار بالا، طراحي آنها و همچنين مواد استفاده شده در آنها از نظر متالوژي پيچيده بوده و دقت بالايي را طلب مي كند. گاز UF6 خورنده بوده، بنابراين بايد تمام اجزايي كه با اين ماده در تماسند مقاوم در برابر خوردگي باشند .
جهت بالا بردن ظرفيت جداسازي سانتريفوژها بايد طول گردنده و سرعت ديواره گردنده افزايش يابد. براي ساخت گردنده ها از آلياژ هاي آلومينيوم، فولاد ماراژين، تيتانيوم و يا تركيباتي كه با برخي شيشه هاي خاص تقويت شده كه با نام فيبرهاي كربني معروف هستند،استفاده مي شود؛ البته متداولترين ماده در حال حاضر، فولاد ماراژين است يك سانتريفوژ مدرن از زمان راه اندازي، به مدت بيش از 10سال مي تواند بدون نگهداري به كار خود ادامه دهد. از مراكز مهم غني سازي اورانيوم كه از روش پخش گازي استفاده مي كنند در اروپا مي توان به گروناو(Gronau) آلمان و يورنكو كه متشكل از شركت هاي انگليسي، آلماني و هلندي هستند نام برد كه مكان آن در capenhurst بريتانيا مي باشد.
روسيه هم به عنوان يك غول صنعتي در اين زمينه از چهار مركز كه چهل درصد ظرفيت جهان را توليد مي كند از همين شيوه پخش گازي استفاده مي كند. آمريكا هم تكنولوژي سانتريفوژ گازي را در آينده نزديك جايگزين تكنولوژي سانتريفوژهاي پخش گاز قديمي مي كند زيرا اين روش نسبت به روش قديمي به انرژي كمتري براي رسيدن به جداسازي مشابه نياز دارد.
ژاپن، چين، برزيل، پاكستان و شايد كره شمالي هم جهت غني سازي اورانيوم از چنين روشي استفاده مي كنند. به طور كلي مجموعه آبشارهاي بزرگ سانتريفوژ گازي كه در كشورهاي فرانسه، آلمان، بريتانيا و چين مورد استفاده قرار مي گيرند براي توليد اورانيومي است كه براي مصرف داخلي و نيز صادرات است، اما در ژاپن توليد آن فقط جهت مصرف داخلي است.
باتوجه به اين آمار مي توان دريافت كه در حال حاضر و آينده هم سانتريفوژهاي گازي مهمترين نوع جهت غني سازي اورانيوم در سطح جهان بوده و هر روز در جهت افزايش تكنولوژي و راندمان آن كار مي شود؛ البته لازم به ذكر است كه روسيه اين صنعت عظيم را به عنوان يادگاري ارزشمند از اتحادجماهيرشوروي سابق به ارث برده است و در حال حاضر تأمين كننده سوخت هسته اي تعداد زيادي از راكتورهاي قدرت دنيا بوده و از اين نظر در دنيا پيش رو است.

موشك محبوب سايدويندر
009399.jpg
گروه علمي فرهنگي - در طول سال هاي جنگ جهاني دوم و قبل از آن، تنها سلاح موجود براي هواپيماهاي جنگنده براي ساقط كردن يك ديگر، توپها و مسلسل هاي آنان بود كه ابزاري بسيار غير دقيق و كوتاه برد بودند كه براي موثر واقع شدن، دو هواپيما بايد بسيار به هم نزديك شده و يك جنگ تن به تن(dogfight)واقعي را انجام دهند. سرانجام پس از اتمام جنگ، اولين موشك هاي هوا به هوا با قابليت شليك به سمت هدف بدون انحراف دماغه هواپيما به سمت آنها طراحي و ساخته شدند كه با سابقه ترين و پرفروش ترين آنان، موشك موفق سايدوايندر بود.
اين موشك كه با كد AIM-9 شناخته مي شود و مسلماً نام آن را بسيار شنيده ايد، به طور بسيار گسترده اي عليه نيروي هوايي دشمن در جنگ ويتنام توسط آمريكا به كار گرفته شد و شايد بتوان به جرات اظهار كرد كه اين سلاح، معمول ترين اسلحه هوا به هواي هواپيماهاي جنگنده در چند دهه اخير بوده است. نمونه B، يعني اولين نمونه ابتدايي آن در سال 1953 تحويل نيروي هوايي آمريكا شد كه داراي توانايي هاي نسبتاً كم و محدودي براي انجام يك نبرد تمام عيار بود. براي نمونه، اين موشك قادر به حمله به اهداف نزديك به زمين و يا اهدافي كه مستقيم به سوي هواپيما مي آمدند نبود و نواقص فراواني داشت.
موشك سايدويندر، موشكي حرارتي است كه گرماي موتور يا در حقيقت اشعه هاي مادون قرمز ساطع شده از گرماي موتور هواپيما ها را شناسايي كرده و به دنبال آن ها به تعقيب مي پردازد. قسمت هدايت مادون قرمز، شناساگر نوري هدف، كلاهك جنگي و موتور راكتي بخش هاي اساسي اين موشك كوتاه برد را تشكيل مي دهند. سايدويندر نام يك نوع مار افعي است كه شكار خود را از روي حرارت بدن او رديابي مي كند و نام اين موشك نيز بر همين اساس تعيين شده است.
اين موشك هوا به هوا، موشكي مافوق صوت، با سرعتي حدود 5/2 ماخ است و از موتور توربوراكت با سوخت جامد براي پيشرانش خود بهره مي برد. حداكثر برد اين موشك، حدود 30 كيلومتر است كه البته برد موثري كه قادر به وارد ساختن ضربه جدي به دشمن باشد، در حدود 10 كيلومتر است. اين موشك، موشكي در كلاس كوچك محسوب شده و داراي طولي به ميزان 8/2 متر و قطر 13 سانتيمتر است.
وزن اين موشك در هنگام پرتاب از 70 تا 90 كيلوگرم، بسته به نوع آن متغير است و قادر به حمل كلاهك جنگي به وزن بين 5/4 تا 10 كيلوگرم است. در سال 1958، اين موشك توسط نيروي هوايي ملي چين بر عليه ميگ۱۷هاي كمونيست هاي چيني به كار گرفته شد كه تعداد 11 فروند از آنان را سرنگون ساخت. اين موشك داراي سيستم هومينگ فعال است، به اين معني كه رادار هواپيما پس از شليك اين موشك مي تواند از حالت قفل بر روي هدف بيرون آمده و به دنبال هدف هاي ديگر رود، در حالي كه در برخي موشك ها لازم است تا لحظه برخورد به هدف رادار هواپيما موشك را هدايت كرده و مشغول باشد. سايدويندر داراي بدنه اي استوانه شكل است كه در انتها به وسيله بالچه هاي ثبات پروازي خاتمه مي يابد. بالچه هاي جلوي اين موشك، مشهور به كانارد بوده و همراه با بالچه هاي عقبي اين موشك وظيفه هدايت آن را بر عهده مي گيرند. ناگفته نماند كه براي دفاع عليه تهديد اين موشك و ساير موشك هاي حرارتي، اكثر هواپيماهاي جنگنده مجهز به سيستم پرتاب فلر يا گوي هاي آتشين بسيار داغي هستند كه موشك را با گرماي فوق العاده خود از مسير مورد نظر آن منحرف مي سازند.
اين موشك، داراي انوع بسيار مختلف طراحي و توليد شده است كه ذكر تمامي آن ها در اينجا لزومي نداشته و تنها ذكر اين نكته ضروري است كه در هر مدل از اين موشك، كارايي و قابليت هاي آن بالا رفته و افزون تر از گونه هاي قبلي گشته است.
آخرين مدل اين موشك كه هم اكنون در دست طراحي است، مدل ايكس اين موشك است كه داراي ويژگي هاي جديدي از جمله موتور نيرومندتر در نتيجه برد بيشتر و سيستم هاي هدف ياب جديدتر است. در جنگ تحميلي عليه ايران، اين موشك به طور گسترده اي عليه نيروي هوايي عراق توسط جنگنده هاي فانتوم، تامكت و تايگر به كار گرفته شد و جنگنده هاي عراقي فراواني را سرنگون كرد.

R-172 ، يكي ازدوربردترين موشك هاي هوا به هواي روسي
009393.jpg
گروه علمي فرهنگي - موشك نوواتار (Novator) موسوم به KS-172 AAM-L (نام ديگر: R-172) موشك هوا به هواي بسيار دوربرد در دفتر طراحي Novator توسعه يافته و توليد شده است. اين موشك تنها جهت نصب بر روي هواپيماهايSu-35 ، Su-37 و MiG-31BM طراحي شده است. هرچند گزارش هايي مبني بر استفاده از اين موشك دوربرد بر روي آواكس هاي A-50 نيز منتشر شده است.
هدف اصلي از طراحي اين موشك، جلوگيري از پرواز آواكس و ساير هواپيماهاي پيش اخطار بود. هرچند كه به راحتي مي توانست به عنوان سيستم ABM نيز به كار رود كه افشاي اين موضوع باعث تيره شدن روابط با ايالات متحده مي گشت، زيرا دو طرف اتحاد شوروي سابق و ايالات متحده، پيمان ABM يا منع توليد موشكهاي ضدبالستيك را امضاء كرده بودند تا بدين وسيله از گسترش بي حد و حساب موشك هاي  اس اس به نوعي جلوگيري كنند.
اين موشك بسيار دوربرد از سيستم هدايت راداري فعال بهره مي برد و مي تواند به اهدافي تا ارتفاع 100 هزار فوت كه سرعتي برابر 4 ماخ دارند هدف گيري شده و به دقت اصابت كند در حالي كه هدف مورد نظر در حال اجراي مانورهايي تا 12g است.
هرچند نوع خاصي از رادار ناشناخته توليدشده توسط زاسلون فقط جهت جنگنده هايي كه از اين موشك بهره
مي گيرند ساخته شده است كه طبق گزارش مامور CIA اين رادار ويژه، بردي برابر۵۰۰ تا 600 كيلومتر در عرضي به پهناي 60 درجه را تراك مي كند، ضمن اينكه همانند ساير رادارهاي روسي از قابليت ديد پايين - شليك پايين نيز بهره مي برد و قادر است به اهدافي به ابعاد حدود 50 سانتيمتر مربع در ارتفاع 5 فوتي نيز شليك شود! با اين حساب، جنگنده بمب افكن هاي رادارگريزي نظير F-22 ، B-2 و F-117 نيز مي توانند به آساني شكار R-172 شوند.
طرح ها و نقشه هاي R-33 ، R-37 ،MiG-31 و
R-172 در دهه 1980 از طريق يك مامور CIA با نام مستعار دونالد سر از ايالات متحده درآورد. وي بعدها توسط
كا. گ.ب شناسايي و دستگير شد و در اواخر دهه 1980 در مسكو تيرباران شد.
اين موشك براي اولين بار در نمايشگاه هوايي در ابوظبي به سال 1993 بر روي سوخوي 35 رؤيت شد. هرچند كمبود منابع مالي، مانع توليد و توسعه انبوه آن شده است، اما آزمايش هاي پرتابي آن با موفقيت همراه بوده است.
توليد اين موشك در روسيه بارها به تعويق افتاده است. در سال 1997 پروژه  اين موشك كاملاً روسي محسوب مي شد، ولي به سال 2004 قرار بر اين شده كه با توليد مشترك در هند، بر روي جنگنده هاي هندي Su-30MKI نصب شود. موشك KS-172 حدس زده مي شود كه بر پايه همان موشك ضدهوايي (9K37M1 Buk-M) طراحي شده باشد. (نام ناتو: SA-11 'Gadfly')
اين موشك از يك راكت دومرحله اي به عنوان موتور استفاده مي كند كه قادر مي سازد برد زيادي معادل 400 كيلومتر (250 مايل) داشته و به راحتي به سرعت 4 ماخ دست يابدو با سيستم ناوبري داخلي و براساس اطلاعات منتقل شده از جنگنده شليك كننده، خود را به نزديكي هدف مي رساند، سپس با استفاده از رادار دروني خود، هومينگ دقيق و نهايي خود را انجام داده و سپس سرجنگي بسيار پرقدرت آن منفجر مي شود.
اين موشك بيشتر جهت هدفگيري بسيار دوربرد عليه سيستم هاي آواكس يا تانكرهاي سوخت رسان آمريكايي يا جنگنده هاي محافظ ناوهاي دريايي (نظير اف۱۴) به كار مي رود، بدون آنكه وارد نبرد نزديك با آنها شود. سيستم بسيار پيشرفته  رهگيري اهداف دوربرد، امكان سرنگوني جنگنده هاي رادارگريز آمريكايي را به راحتي فراهم مي آورد. با اين تفاصيل، مي توان گفت كه يكي از دلايلي كه ايالات متحده دست به طراحي AIM-152 زده است، موشك هايي جديد و بسيار دوربرد و ضداستيلت روسي نظير R-37 و R-172 هستند.
مشخصات فني (تخميني)
طول: 4/7 متر
طول بالچه ها: 75 سانتي متر
قطر موشك: 51 سانتي متر
وزن: 750 كيلوگرم
سرعت: 4 ماخ
برد: 400 كيلومتر (250 مايل)
هدايت پذيري: ناوبري اوليه و هومينگ نهايي به صورت راداري فعال
سرجنگي: 50 كيلوگرم TNT
موشك هاي معادل: AIM-54C و R-33 و R-37 و AIM-152

غول هاي اينترنت و حقوق آنلاين
ايرنا: دو گروه حقوق بشر آمريكا به منظور حمايت از آزادي هاي مدني با شركت هاي گوگل، ياهو، مايكروسافت و وودافون همكاري مي كنند.
به گزارش پايگاه اينترنتي خبرگزاري فرانسه، مركز دموكراسي و فناوري در واشنگتن اعلام كرد غول هاي اينترنت در تهيه قوانيني شركت خواهند داشت كه شركت هاي اينترنتي هنگام مواجهه با قوانين، مقررات، و سياست هايي كه در دستيابي به حقوق افراد اختلال ايجاد مي كند مي توانند به آنها تكيه كنند.
لسلي هريس مدير اين مركز مي گويد شركت هاي فناوري اطلاعاتي نقش حياتي در رشد اقتصادي و اصلاحات دموكراتيك در كشورهاي در حال توسعه ايفا كرده اند، اما گاهي ابداعات ابزاري براي سركوب قرار گرفته اند.
هريس افزود: بسياري از دولت ها راه هايي براي استفاده از فناوري اطلاعاتي عليه شهروندان خود يافته اند و فعاليت هاي قانوني آنلاين آنها را نظارت مي كنند.
به گفته او يافتن راه حل هايي براي محافظت از ارزش هاي عظيم دموكراتيك كه زاييده توسعه فناوري است، براي پاسداري ازحقوق بشر و آزادي هاي مدني افراد ذي نفع جنبه حياتي دارد. سرمايه گذاران، دانشگاهيان و گروه هايي مانند گزارشگران بدون مرز، حقوق بشر چين و بنياد آزادي الكترونيك در سانفرانسيسكو در اين طرح كه قرار است امسال تكميل شود شركت دارند. يك نماينده سازمان ملل نيز به عنوان ناظر در اين گروه حضور دارد كه با همكاري سازمان غيرانتفاعي تجارت براي مسئوليت مدني ( BSR)در سانفرانسيسكو، هماهنگي اين تلاش ها را بر عهده دارد.
اين طرح حاصل مذاكراتي است كه سال گذشته گروه هاي حقوق بشر بطور جداگانه با شركت هاي فناوري انجام دادند. آرون كريمر مسئول اجرايي BSRمي گويد: ما موانع پيش روي خود و راه هايي كه شركت ها مي توانند براي حل اين چالش كمك كنند را شناسايي كرده ايم.
اين گفت وگوي مهم بيانگر تعهد مشتركي براي به حداكثر رساندن اطلاعات موجود از طريق اينترنت براساس اصول جهاني حفظ حريم خصوصي است.
گروه جديد قصد دارد شبكه اي براي اجراي اين اصول ايجاد كند كه امضا كنندگان آن مسئوليت قانوني خواهند داشت.

۵۰ درصد پچ هاي امنيتي براي مايكروسافت
پي سي ورلد- مايكروسافت، چهار سري پچ كه شامل سه پچ براي آسيب پذيري هاي بحراني در نرم افزار آفيس، آوت لوك و ويندوز خود مي شود را عرضه كرده است.
به روزرساني ماهانه شركت براي ماه ژانويه، انتظار مي رفت كه داراي هشت سري پچ شود، اما چهار پچ به طور ناگهاني از سري جدا شده اند. هيچ دليلي براي اتخاذ اين تصميم ارائه نشده است.

همايش ها
كنترل تحولات و تغييرات
۱ - زمان برگزاري: 25-23 ژانويه 2007
۲ - مكان برگزاري: آمريكا‎/ واشنگتن
۳ - پست الكترونيكي: Jhudson @ advanstar.com
۴ - صفحه الكترونيكي: http://www.ivtconferences.com/shop/scripts
۵ - نيم نگاه: تغيير و تحول بخشي از نياز مراكز توليدي و يا هر مجموعه در حال كار و فعاليتي است؛ چرا كه حفظ پويايي و در نهايت بقاي يك مجموعه تنها با پذيرش تغيير و تحول ميسر است. پانزدهمين همايش ساليانه كنترل تحولات و تغييرات با هدف تبادل نظر درباره مباحثي چون؛ معرفي زمينه تغييرات و اثرات آنها، مديريت صحيح و هدايت تحولات؛ بررسي مباحث تحقيقاتي اجرا شده در آزمايشگاه هاي مرجع و نتايج آنها؛ ارزيابي شيوه هاي تغيير و اثرات آن و كنترل روند تغييرات؛ كنترل تغييرات و تغييرات زيست محيطي با بررسي دقيق آن طي چند مرحله شامل شناسايي، برنامه ريزي براي تغيير، تغييرات ضروري و سريع و تغييرات تدريجي، كنترل فرآيند تغيير، بررسي قوانين و محدوديت هاي يك تحول زيست محيطي، بررسي نتايج و نتيجه گيري؛ كنترل تغييرات به ويژه در شرايط بحراني؛ كنترل سيستم ها و تغييرات آنها؛ شكل گيري فرآيند يك تغيير و كنترل مراحل آن؛ عوامل مداخله گر در تغييرات سيستم ها؛ برنامه ريزي براي كنترل تغييرات؛ آموزش صحيح به مديران براي كنترل تغييرات؛ مديريت، تغييرات و اقتصاد؛ رفع شكاف هاي ميان برنامه هاي تدوين شده و نتيجه برنامه هاي اجرا شده؛ شيوه هاي صحيح ارزيابي تغييرات به منظور رفع مشكلات و پيشرفت برنامه ها؛ استفاده از سيستم ها و دستگاه هاي خودكار و هوشمند راهي جهت ايجاد تغيير در روش هاي قديمي؛ تغييرات جهاني و هم سو شدن با آنها و... برگزار خواهد شد.
گياهان انگلي
۱ - زمان برگزاري: 7-3 ژوئن 2007
۲ - مكان برگزاري: آمريكا‎/ ويرجينيا
۳ - پست الكترونيكي: apollock @ vt.edu
۴ - صفحه الكترونيكي: http://www.cpe.vt.edu/wcopp
۵ - نيم نگاه: آسيب ناشي از رشد گياهان انگلي در مزارع، هر سال بالاترين ميزان خسارت را به زمين هاي زراعي بسياري از كشورها وارد مي كند. نهمين گردهمايي گياهان انگلي با هدف بررسي نكاتي چون: ارزيابي و شناخت عملكرد گياهان انگلي در مزارع مختلف؛ شناسايي ساختار بيوشيميايي و فيزيولوژي انگل ها با تمركز بر بيولوژي ملكولي انگل ها؛ بررسي پژوهش هاي انجام شده بر روي پوشش (فلور) طبيعي گياهان و انگل هاي ويژه هر پوشش گياهي؛ بررسي مطالعات انجام شده در زمينه خسارت هاي اقتصادي گياهان انگلي و تكثير سريع آنها در مزارع، شناسايي انگل هاي مهمان در كنار انگل هاي ويژه هر فلور طبيعي شامل شناسايي نحوه تكثير، انتقال و... انگل هاي مهمان؛ مديريت مزارع براي جلوگيري از آلودگي با گياهان انگلي؛ آشنايي با پژوهش هاي انجام شده براي شناسايي گونه ها، عملكرد و نحوه تكثير و آسيب گياهان انگلي، برگزار مي شود.
انجمن اندودنستيت هاي اروپا (ESE)
۱ - تاريخ برگزاري: 8-6 سپتامبر 2007
۲ - مكان برگزاري: تركيه‎/ استانبول
۳ - پست الكترونيكي:
info@eseistanbul .org
۴ - صفحه الكترونيكي:
http://www.eseistanbul .org
۵ - نيم نگاه: سيزدهمين نشست ESE با محور گفت وگو درباره؛ يافته هاي جديد درباره شاخه تخصصي اندو؛ درمان ريشه (روت كانال) و يافته هاي نو در اين زمينه؛ جرم گيري دندان ها و روش هاي جديد؛ مواد و شيوه هاي جديد مورد استفاده در درمان ريشه؛ استفاده از تركيبات باكتري زدايي جديد مورد استفاده در اندودنتولوژي؛ ارائه آخرين يافته هاي آزمايشگاهي در علم اندو؛ عصب كشي و شيوه هاي جديد كاهش درد؛ كاشت دندان و... برگزار خواهد شد. استفاده از كارگاه هاي آموزشي يكي ديگر از امكانات همايش است.
مهتاب خسروشاهي

خبر
بزرگ ترين سرقت آنلاين دنيا
گروه علمي فرهنگي- كلاهبرداران اينترنتي حدود 1/1 ميليون دلار (576 هزار پوند) را از بانك Nordea كه يكي از معتبرترين بانك هاي سوئيس است، به  سرقت بردند.
به گزارش فاوانيوز، اين طور كه رسانه هاي محلي سوئيس اعلام كرده اند، اين بزرگ ترين سرقت آنلايني است كه تاكنون رخ داده و طي سه ماه انجام شده است. اين دزدان پس از ارسال برنامه اي كه در ظاهر شبيه به نرم افزارهاي امنيتي بود، شماره  شناسايي و رمز عبور افرادي كه در اين بانك حساب داشتند را شناسايي مي كردند و از اين طريق تمام پول هاي آن را به سرقت مي بردند. بانك Nordea اعلام كرده كه خسارت وارد شده به 250 مشتري خود را پرداخت خواهد كرد و حساب هاي بانكي آنها را ايمن خواهد ساخت.سخنگوي اين بانك مي گويد: آنچه كه هم اكنون اهميت دارد آن  است كه هيچ خسارتي به مشتريان ما وارد نمي شود و آنها مي توانند با اطمينان خاطر در اين بانك به فعاليت بپردازند. ما در تلاش هستيم تا هرچه سريع تر جلوي اين سرقت ها را بگيريم. اين سرقت به وسيله يك ويروس از نوع تروجان با نام haxdoor.ki انجام شده و توانسته به كمك آن جزئيات حساب هاي بانكي افراد را به  دست آورد. گفته مي شود كاربراني كه در اين جريان خسارت ديده اند، نرم افزاري كه شبيه برنامه هاي ضدويروسي بوده را از پست الكترونيكي خود بارگذاري كرده اند. اين پست الكترونيكي كه از بانك ارسال شد بود، افراد را تشويق مي كرد كه با بارگذاري اين برنامه خود را در مقابل حملات آنلاين ايمن كنند.
009396.jpg
تار عنكبوت مشابه سازي شد
يونايتد پرس : ساخت تار كش  دار، اما محكم براي عنكبوت آسان است، اما مهندسان دانشگاه ام آي تي به سختي توانستند مشابه آن را توليد كنند. محققان موسسه فناوري ماساچوست اعلام كردند راهي براي توليد موادي يافته اند كه هم كش دار و هم محكم هستند. اين مواد كه نانو كمپوزيتهاي پليمري نام دارند، در وسايل زيست پزشكي براي محكم كردن بسته بندي يا توليد پارچه ضد فرسودگي به كار مي رود.
گرت مك كينلي گفت: دانشمندان راز استحكام تار عنكبوت را در آرايش نانو كريستالي آن مي دانند. وي گفت: تار عنكبوت از مقادير زيادي بلورهاي كوچك تشكيل شده است كه باعث استحكام آن مي شود.
گروه مك كينلي با افزودن يك ماده پلي اورتان تجاري به ذرات ريز خاك رس، توانستند ساختاري مشابه تار عنكبوت توليد كنند. مشروح اين پژوهش در شماره جديد نشريه نيچر درج شده است.
مولكول كليدي حافظه
ايسنا: حافظه ها چه طور شكل مي گيرند؟ اين سؤال سالها دانشمندان را گيج و سردرگم كرده است اما به نظر مي رسد كه با پژوهش هاي اخير يك گام به كشف پاسخ اين سؤال نزديكتر شده اند. پروسه اصلي مورد نظر روشي موسوم به توانايي بلندمدت (LTP) است كه در آن ارتباطات بين سلول هاي مغزي در هر فرد هرچه بيشتر مورد استفاده قرار بگيرند، قوي تر و توانمندتر مي شوند كه نمونه آن در طول مدت يادگيري است اما از آنجا كه پروسه LTP اغلب در قطعه هايي از مغز در شرايط آزمايشگاهي مشاهده مي شود، ضبط اين پروسه در يك مغز زنده به هنگامي كه يادگيري در حال انجام است، مشكل است. در يافته هاي اخير ليليانا ميني شيلو و دستياران وي از آزمايشگاه بيولوژي مولكولي اروپا در ايتاليا و نيز پابلو دي اولاويد از دانشگاه سويل در اسپانيا همين  كار را با ايزوله كردن مولكولي كه مسير نشانه گذاري را براي انجام LTP در مغز يك موش زنده به وجود مي آورد، انجام داده اند.
009402.jpg
راهيابي روبات هاي پرستار
به مراكز درماني

مهر: گروهي از محققان دانشگاهي با حمايت مالي اتحاديه اروپا نسل جديدي از روبات هاي تربيت شده را براي به خدمت گرفته شدن در بيمارستان ها به عنوان پرستار مي سازند. دانشمندان دانشگاه هاي وارويك، كارديف، دوبلين و نيوكسل با استفاده از تكنولوژي شگفت آوري روبات هاي پرستار را براي خدمات رساني در بيمارستان هاي انگليس ظرف 3 سال آينده طراحي مي كنند.
به گفته توماس شلگل سرپرست اجراي اين پروژه، هدف از طراحي روبات هاي پرستار جايگزيني آنها با كاركنان بيمارستاني نيست ، بلكه در اين راستا امكان برقراري تقابل دوسويه در بيمارستان هاي اروپايي دنبال مي شود. وي افزود: اجراي اين پروژه نه تنها امكان استفاده از روبات هاي سيار را در بيمارستان ها فراهم مي سازد، بلكه سيستم جامعي از اطلاعات و راهكارها را نيز ارائه مي دهد. بنا بر گزارش يونايتدپرس اينترنشنال، زمان آزمايش اوليه روي سري اول از اين روبات ها براي سال۲۰۱۰ تعيين شده و اصلي ترين نقش اين روبات ها برخوردهايي است كه با انسان ها انجام مي دهند.
تقابل بين انسان و روبات در اين طرح مهارت آميز خواهد بود زيرا روبات هاي پرستار بايد از توان لازم براي مراقبت از بيماران، افراد ناتوان و سالخورده و مجروحان و زخميان برخوردار باشند.

علم
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
شهرآرا
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  شهرآرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |