شنبه ۱۹ مهر ۱۳۸۲ - شماره ۳۱۹۲- Oct, 11, 2003
واپسين دغدغه ها
012684.jpg

اشكان نعمت پور: امشب در حالي آخرين دور مرحله نهايي جام ملتهاي اروپا برگزار مي شود كه هم اكنون چند گروه تيم هاي نخست خود را شناخته اند. اما تيم اول اين مجموعه به صورت مستقيم راهي مرحله نهايي يورو ۲۰۰۴ پرتغال خواهند شد و تيم هاي دوم در ديدارهاي پلي آف با هم روبرو خواهند شد تا پنج كشور نيز جمع شانزدهم تيم حاضر در پرتغال را كامل كنند. امشب فوتبال دوستان جهان چشم به قاره سبز دارند.
گروه اول:
هفت پيروزي پياپي، بيست و شش گل زده و تنها دو گل خورده آمار فوق العاده اي است كه مردان ژاك سانتيني از خود برجاي گذاشته اند. آنها هم اكنون به طور مستقيم راهي دور پاياني مسابقات شده اند و اسلواكي هم به عنوان تيم دوم گروه برگزيده شده است بنابراين دو ديدار قبرس - اسلووني و فرانسه - اسرائيل تنها جنبه تشريفاتي دارد.
اما آنچه پيش تر در اين گروه روي داده جالب توجه مي نمايد. در آستانه دور قبل، امانوئل پتي به سانتيني گفت مي تواند روي او حساب كند و مربي تيم ملي نيز در پاسخ گفته بود: «من روي همه حساب مي كنم.» و همين امر خشم پتي و خداحافظي او با تيم ملي را به همراه داشت. به هر روي ژاك سانتيني بسياري از چهره هاي سرشناس را به اردوي تيم دعوت نكرده . پاتريك ويراي مصدوم (آرسنال)، كلودماكه له له (چلسي)، فيليپ مكز (اوسر)، ويلي سانيول ( مونيخ) و ميكائيل سيلوستره (منچستريونايتد)، هيچيك در فهرست اعلام شده حضور ندارند اما سانتيني عنوان مي كند دوست دارد ركورد صد درصد پيروزي رابه كف بياورد: «هشت بازي، هشت برد. بايد به پيراهن ملي احترام گذارد بنابراين مسابقه بعدي را نيز دست كم نخواهيم گرفت.» ويليام گالاس، مدافع تنومند چلسي نيز كه به دليل آسيب ديدگي نبرد با اسلووني و قبرس را از دست داده بود، بار ديگر به اردوي فرانسه فراخوانده شده است. در اردوي فرانسه اين نفرات حضور دارند:
دروازه بانان: بارتز (منچستر يونايتد)، كوپه (ليون)
مدافعان: بومسانگ (اوسر)، دسايي (چلسي)، گالاس (چلسي)، ليزارازو (بايرن)، ريويله (ليون)، تورام (يوونتوس)
بازيكنان مياني: دابو (لاتزيو)، داكور (رم)، گيولي (موناكو)، پدرتي (سوشو)، پيرس (آرسنال)، ويلتورد (آرسنال)، زيدان (رئال مادريد)
مهاجمان: سيسه (اوسر)، آنري (آرسنال)، مارله (مارسي)، ترزگه (يوونتوس)
مالت ديگر تيم اين گروه است.
012678.jpg

گروه دوم
بازيهاي اين مجموعه براي روماني به پايان رسيده و آنها قطعاً عنوان تيم دوم را به خود اختصاص خواهند داد اما ديدار بسيار مهم گروه ميان بوسني و دانمارك برگزار خواهد شد. تيم پيروز به مقام اول دست خواهد يافت و تساوي دانمارك را بالاتر از همه جاي خواهد داد از اين رو بوسني با فراخواندن تمام نيروهاي خود از جمله حميد زيچ، بار بازرو باليچ با تمام توان به شكست ميهمان منسجم خود مي انديشد. ديگر مسابقه اين گروه ميان نروژ و لوكزامبورگ برگزار خواهد شد كه تنها جنبه تشريفاتي دارد. لوكزامبورگ با هفت شكست پياپي و دريافت بيست گل بدون اينكه حتي يكبار دروازه رقيبان را گشوده باشد، يكي از ضعيف ترين تيم هاي حاضر در رقابت ها بوده است.
گروه سوم
اين گروه تا دور پيش شاهد جدال پاياپاي - جمهوري چك و هلند بود اما پيروزي قاطعانه سه بر يك چك در خانه مقابل رقيب، عنوان سرگروهي را برازنده ياران پاول ندود ساخت. اكنون اين تيم با بهره جستن از چهره هاي پرآوازه اي چون روسيچكي، يان كولر، ميلان باروش- كه فعلاً آسيب ديده است - ولاديمير اسميچ و كارل پوبورسكي به كسب افتخاري در خور توجه در پرتغال مي انديشد.
در مقابل هلند تنها بايد به برگزاري ديدار پلي آف بينديشد. امشب در اين گروه اتريش پذيراي چك است و مولداوي به خاك هلند آمده است. براي اين مسابقه ديك ادووكات از رودون نيستلروي دعوت به عمل نياورده، مهاجم يونايتد در پيكار با جمهوري چك به شدت به تعويض خود اعتراض كرد كه از سوي ادووكات با جريمه روبرو شد.
نيستلروي چندي پيش از مربي تيم ملي عذرخواهي كرد. ديگر تيم اين گروه بلاروس است.
گروه چهارم
سوئد با بهره جستن از چهره هاي آشنايي نظير ليونبرگ، ملبرگ، آلاباك و زلاتان ابراهيموويچ با اقتدار كامل به رتبه اول گروه تكيه زده است اما لتوني با اميد فراوان به اسكانديناوي سفر خواهد كرد.
در حال حاضر لتوني با سيزده، مجارستان يازده و لهستان با ده امتياز رقابت سختي را براي كسب عنوان دوم گروه آغاز كرده اند. با در نظر گرفتن رويارويي مجارستان - لهستان مي توان به صعود لتوني كم سابقه به دور بعد خوشبين بود، آنها در دور قبل توانسته بودند در خانه مجارستان را با نتيجه ۳ بر يك به زانو درآورند تا شايستگي خود را به اثبات برسانند. به هر روي با توجه به دو تساوي بدون گل در مسابقات رفت، احتمال صعود لتوني بيش از دو تيم ديگر است. سن مارينو نيز با هشت شكست متوالي و دريافت سي گل به قعر جدول دوخته شده است.
گروه پنج
اسكاتلند - ليتواني و آلمان - ايسلند. چهار تيم مدعي صعود از گروه پنجم امشب به رقابت با هم مي شتابند. با توجه به دو شكست سنگين ليتواني برابر ايسلند و تفاضل گل نازل تيم، احتمال كاميابي اين تيم بسيار اندك است و آلمان پانزده، ايسلند سيزده و اسكاتلند يازده امتيازي شبي پر دغدغه را سپري خواهند كرد.
ژرمن ها براي راهيابي بدون تشويش از گروه به يك برد خانگي برابر ايسلند نياز دارند. اما مشكل اصلي فولر مصدوميت ده بازيكن تيم است كه در ميان آنها نام هاي بزرگي چون سباستين دايسلر، تورستن فرينگز، ديتمار هامان، كريستوف متزلدر و ينس نووتني به چشم مي خورند اما فولر كه پس از تساوي صفر بر صفر ماه گذشته برابر ايسلند با انتقادات فراواني روبرو بود همچنان اميدوارانه به آينده مي نگرد: «هيچ چيز ما را از مسيري كه در پيش داريم منحرف نخواهد كرد. مي دانيم چه بايد انجام دهيم و معتقدم موفق خواهيم شد.» او براي رويارويي بزرگ برابر ايسلند - كه اگر با شكست ميزبان همراه شود و در سوي ديگر اسكاتلند پيروز از ميدان خارج شود، مردان برتي فوگتس عنوان دوم گروه را به خود اختصاص خواهند داد - اين نفرات را فراخوانده است.
دروازه بانان: كان (بايرن)، لمان (آرسنال)
مدافعان: باهن (وردربرمن)، فردريش، هارتمن، رهمر (هرتابرلين)، هينكل (اشتوتگارت)، ورنز (دورتموند)
بازيكنان مياني: بالاك (بايرن)، ارنست (وردربرمن)، كهل (دورتموند)، ران (هامبورگ)، راملن، اشنايدر (لوركوزن)
مهاجمان: بوبيچ (هرتابرلين)، كلوزه (كايزرسلاترن)، كوراني (اشتوتگارت)، نوويل (لوركوزن)
گروه ششم
اتورهاگل با استادي يونان را بالاتر از اسپانيا، اوكراين، ارمنستان و ايرلند شمالي، در جدول رده بندي جاي داده است. عملكرد او وقتي تحسين برانگيز مي شود كه بدانيم مردان رهاگل در اسپانيا توانستند ميزبان را با نتيجه يك بر صفر به زانو درآورند. اكنون آنها در خانه پذيراي ايرلند شمالي هستند. تا با كسب ۳ امتياز از آوردگاه تيمي كه اسپانيا و اوكراين را با تساوي بدون گل متوقف كرده بر صدر جدول تكيه بزنند. اما در صورت توقف يونان، اسپانيا كه تنها يك امتياز از آنان كمتر دارد، به سادگي خواهد توانست ارمنستان را در خانه حريف مغلوب كند و به مقام اول دست يابد، هر چند حتي كسب عنوان دوم هم براي يونان افتخارآميز خواهد بود. حضور مرداني چون وريزاس (پروجا)، دلارس (رم) و رابيزاس (نيوكاسل) مي تواند رهاگل را به سوي كاميابي رهنمون كند. ايناكي سائس اين بازيكنان را به تيم ملي دعوت كرده است، كاسياس، كانيزارس، پويول، سالگادو، خواكين، هلگوئرا، مارچه نا، خوانيتو، ويسنته، ژابي آلونسو، آلبلدا، باراخا، والرون، اچه بريا، تورس، ريس، لوكه و رائول. البته حضور رائول در اين ديدار به دليل آسيب ديدگي در سايه اي از ترديد قرار دارد.
گروه هفتم
نبرد بزرگ گروه هفتم فرا رسيد. انگليس به جهنم سفر كرده تا برابر تركيه صف آرايي كند. در حقيقت زماني كه بشيكتاش با دوگل يالچين چلسي را در استمفورد بريج له كرد، ترك ها به مردان جزيره اولين هشدار را دادند. اكنون مردان اريكسون در ورزشگاه فنرباغچه، پرآشوب ترين ورزشگاه تركيه، در حاليكه از همراهي طرفداران خود محروم هستند ( براي جلوگيري از ايجاد درگيري هواداران انگليسي از سفر به تركيه منع شده اند) بايد به مصاف مردان آماده ،چون حسن ساس، نيهات، شوكور، ايلهان، توگاي، آلپاي و كوركماز بروند. از ديگرسو در بازي رفت كه با برد دو بر صفر انگليس همراه شد، طرفداران اين تيم به داخل زمين هجوم آوردند و با بازيكنان ترك درگير شدند و اكنون ترك ها كه پيش از اين شش بار از سوي يوفا جريمه شده اند - براي گرفتن انتقام لحظه شماري مي كنند. به هر روي دست كم در اين بازي اريكسون نفرات دلخواهش در خط مياني را پس از مدت ها در اختيار خواهد داشت. اينك نه بكام، نه جرارد و نه اسكولز آسيب ديده نيستند و پس از نزديك به يك سال همگي در اوج آمادگي در كنار يكديگر قرار مي گيرند و اين براي مرد سوئدي دلگرم كننده است. او براي صدرنشيني تنها به يك امتياز نياز دارد اما ترك ها براي گريز از عنوان دوم و پيش گرفتن از رقيب به هر سه امتياز اين ديدار خانگي نياز دارند. در ديگر ديدار اين گروه ليختن اشتاين ميزبان اسلواكي است.
گروه هشتم
كرواسي امشب در خانه پذيراي بلغارستاني است كه به طور مستقيم به دور پاياني بازيها راه يافته است اما كرواسي و بلژيك هر دو با كسب سيزده امتياز، نبردي پاياپاي را براي كسب رتبه دوم آغاز كرده اند. اگر بازيكناني نظير تودور، برادران كواچ، داريوشيميچ، زيپكويچ و ميلان راپائيچ قادر به جبران شكست دو بر صفر بازي رفت باشند و ميهمان خود را به زانو درآورند در رده دوم باقي خواهند ماند در غير اينصورت بلژيك كه در خانه پذيراي استوني است خواهد توانست از حريف پيشي بگيرد و گام به مرحله پلي آف بگذارد.
گروه نهم
ايتاليا يا ولز؟ يكي از اين دو تيم عنوان سرگروهي را از آن خود خواهند ساخت كه در اين ميان لاجوردي پوشان از بخت بسيار بيشتري برخوردارند. مردان تراپاتوني با يك امتياز بيشتر از ولز درصدر جدول قرار دارند و امشب در ديداري ساده ميزبان آذربايجان نگون بخت هستند. حتي غيبت الكس دل پيرو هم مانع چندان بزرگي در سر راه رسيدن به بردي پرگل براي ايتاليايي ها نخواهد بود. تنها در صورت توقف ايتاليا و برتري ولز در خانه برابر صربستان است كه مردان مارك هيوز، سرانجام پس از گذشت بيش از پنج دهه، پاي به رقابتي بزرگ و مهم خواهند گذاشت.
صربستان و مونته نگرو كه بازيها را بسيار ضعيف آغاز كرد، پس از كنار رفتن درآن ساويسه ويچ از سمت مربيگري تيم، دچار دگرگوني بزرگي شد و بازيهاي بسيار خوبي از خود به نمايش گذاشت. اگرچه آنها بختي براي صعود به دور بعد ندارند اما با تيكه بر ستاره هايي نظير جورجوويچ (المپياكوس)، ميلوشوويچ (سلتاويگو)، داركو كواچه ويچ (سوسيه داد) و سينيشا ميهايلوويچ (لاتزيو) قصد اعاده حيثيت از فوتبال صربستان دارند، ديدار دشواري پيش روي ياران رايان گيگز است.
گروه دهم
سوئيس دوازده، روسيه يازده و ايرلند يازده امتيازي، هر سه مدعي راهيابي به مرحله بعد ديدارها هستند بنابراين دو مسابقه روسيه - گرجستان و سوئيس - ايرلند اهميتي بسيار حياتي مي يابند. اگر روسيه در خانه به پيروزي دست يابد قطعاً به عنوان يكي از دو تيم برتر راهي دور آتي خواهد شد اما در مسابقه اي كه برايان كر، مربي ايرلند آن را مهم ترين بازي سال خود خوانده، مردان بريتانيايي براي صعود تنها به برد نياز دارند. كر درباره اين نبرد گفت: «سوئيس از مزيت ميزباني بهره مي گيرد آنها در ماه هاي اخير از ثبات والايي برخوردار بودند و سزاوارانه ما را در دوبلين شكست دادند. آن هنگام بهتر از ما به نظر مي رسيدند اما همه بازيكنان مي خواهند پيروز اين ميدان باشند.» او براي بازي با سوئيس كه از مراد ياكين، هاكان ياكين، چاپيوسات و استفان هنچوز سود مي برد اين مردان را به اردوي تيمش دعوت كرده است:
دروازه بانان: گيون (نيوكاسل)، كولگان (استوك پورت)، مورفي (وست برومويچ)
مدافعان: برين (ساندرلند)، كار (تاتنهام)، دوهرتي (تاتنهام)، فينان (ليورپول)، هارت (ليدز)، اوبراين (نيوكاسل)، اوشي (منچستريونايتد)
بازيكنان مياني: كارسلي (اورتون)، دراف (چلسي)، هيلي (ساندرلند)، هالند(چارلتون)، كواناگ (كارديف)، كيلبين (اورتون)، كينسلا (استون ويلا)، مك فيل (ناتينگهام فارست)، ريد (بلكبرن)
مهاجمان: كانولي (وستهام)، كين (تاتنهام)، موريسون (بيرمنگام).

خرافات از نوع فوتبال
012676.jpg
012686.jpg

گروه فوتبال :اسامي عجيب  و غريبي  همچون  شياطين  سرخ ،قديسان ، پاهاي  خوك ، زاغ ها وصدها نام  مشابه  كه  هيچ  ارتباطي    به  فوتبال  و يا  اقتصاد فوتبال ندارند،القابي  است  كه  باشگاههاي  فوتبال  انگليس  برگرفته  از تاريخ  و فرهنگ شفاهي  كشورشان  براي  خود بر مي گزينند.
از اسامي برگرفته  از طبيعت  گرفته همچون  نام  پرندگان ، حيوانات ، ستارگان  تا رنگها و ساير موضوعات  ديگرنامهائي  است  كه  بيش  از ساير موضوعات  مورد استفاده  باشگاهها قرار مي گيرد.
نامهائي  همچون  جغد براي  شفيلدونزدي، زاغها براي  نيوكاسل ، اسامي رنگها نظير سرخها براي  ليورپول ، آبي ها براي  بيرمنگام ،روباه ها براي  لستر، گرگها براي  وولورهمپتون ، شيرها براي  ميلوال ، شكلاتهاي  تافي  براي  اورتون  و يا اسامي منابع  طبيعي  مانند ستاره ها براي  شفيلد و يا معدنچيان  براي بارنزلي  در يوركشاير.
اينها همه  نامهائي  هستند كه  اين  باشگاهها درپيدايش  خود در آغاز سده  نوزدهم  اختيار كرده  اند.
012692.jpg
012694.jpg

و اما ريشه  و علت  اين  نامگذاري  خود تاريخچه  جالبي  براي  هريك  از تيم ها دارد.
به  عنوان  نمونه  باشگاه  نورتهمپتون  نام  پينه  دوزان  را براي  خودانتخاب  كرده است . به  اين  دليل  كه  در زمان  تاسيس  باشگاه  مهاجرت  روستائيان به  شهر كه  غالبا هم  كفاش  و پينه  دوز بودند از پديده هاي  اجتماعي  عصرنامگذاري  باشگاه  بوده  است .
نام  چكش  بدستان  و مسگران  در منطقه  تايمز شهر لندن  اساس  نامگذاري باشگاه  وستهام  بوده  است .
همچنين  نام  «هترز » لقب  باشگاه  استاك  پورت  ازكارگاههاي  فراوان  توليدي  كلاه  در اين  شهر گرفته  شده  است .
اغلب  اين  باشگاهها شكل  و شمايل  و ظاهر خود را هم  با لقب برگرفته  شان  مي سازند. به  عنوان  نمونه  نيوكاسل  كه  نام  زاغ ها را براي  خوداختيار كرده  رنگ  پيراهنش  سفيد و سياه  به  رنگ  زاغ  است .
اگر فرض  را بر اين  بگذاريم  كه  اعتقادات  خرافي  سرمنشأ اصلي  اين نامگذاري  بوده ، چندان  اين  اعتقادات  توفيقي  براي  باشگاهها به  همراه نداشته  است : مثلا منچستر يونايتد با لقب  شياطين  سرخ ، جهنم  را دورتر ازبهشت  مي بيند زيرا كه قديسان  (بهشتي )ساوت همپتون  هفته  گذشته  اين  جهنمي هارا يك  بر صفر شكست  دادند.
بولتون  كه  نام  ترايپزاند  تراترز «پاها و شكمبه  خوك » را براي  خودبرگزيده  اند چندان  اشتهاي  هم  تيمي هاي  يوري  جوركائف  را براي  بالاكشيدن  خوددر جدول  مسابقات  تحريك  نكرد و اين  تيم  همچنان  در مكان  چهاردهم  جدول ايستاده  است .
باشگاه  اورتون  هم  كه  لقب  تافيها را يدك  مي كشد، همواره  روزهاي يكشنبه  در ديدارهايش  هوادارانش  تافيهائي  به  سمت  بازيكنان  پرتاب  مي كنندو بازيكنان  هم  از   قاپ  زدن  شكلاتها در هوا دريغ  نمي ورزند.
در هر حال  باشگاههاي  انگليس  كه  تشنه  قدرت  و موفقيت  هستند با برگزيدن القاب  عجيب  و غريب ، فرهنگ  و تاريخ  و فرهنگ  شفاهي  كشورشان  را زنده  نگاه داشته اند.

سايه روشن ورزش
آرامش براي تيم ملي
012690.jpg

معراج مژده ـ حالا نوبت مطبوعات ورزشي است كه به تيم ملي كمك كنند. يادمان باشد تيم ملي فوتبال كشورمان را از همان فيلتري نگاه نكنيم كه به برنامه هاي فدراسيون.
۲۲ بازيكن براي بازي در مقابل نيوزلند انتخاب شده اند برانكو هم آمده است، در فهرست جديد چند جابجايي به چشم مي خورد. فرهاد مجيدي و كاظميان نيستند و چند بازيكن هم مي توانستند باشند كه فعلاً دعوت نشده اند اما انصافاً انتخاب بدي نيست گيريم كه برانكو آنها را انتخاب نكرده باشد. مدير فني و دستيار سرمربي كه شناخته شده اند و مي توانند فهرست پيشنهادي را به برانكو بدهند كه امري است بديهي و چندان ايرادي هم بر آن نيست، اما اينكه دوباره با تيترهاي خود تنش در تيم ملي ايجاد كنيم چندان پسنديده نيست. اين ليست را مدير فني، مربي و بقيه انتخاب كرده اند و برانكو زيرك آن اندازه كم هوش نيست كه بشود به راحتي بازيكني را به او تحميل كرد. سرتاسر ليگ را هم كه جست و جو كنيم همين ۲۲ نفر به اضافه دو سه نفر ديگر مي توانند در آن بگنجند. يوسفي، رجب زاده، خطيبي ، عباسفرد و... در تمام دنيا مرسوم است كه سرمربي دستياران خود را به شهرهاي مختلف مي فرستد تا نفرات برتر را به وي معرفي كنند، اين انتخاب را نيز اينگونه قبول كنيم كه همه در آن نقش داشته اند. اجازه دهيم تيم ملي با آرامش و خيال آسوده اين ديدار را برگزار كند.
دو و ميداني در آغاز راه
از دو و ميداني خبرهاي خوش مي رسد. معاون فني سازمان تربيت بدني هم كه خود از خانواده دو و ميداني است براي اين فدراسيون تازه جان گرفته همه گونه امكانات را فراهم نموده است.
012682.jpg

قهرمانان و مربيان تحصيلكرده اين ورزش گردهم آمده اند تا بتوانند اين رشته  مادر را به گونه اي به حركت درآورند.
حكم دبيري مهدي قرچه داغي هم براي دبير اجرايي مسابقات آسيا در داخل سالن، صادر شد. مهدي خان قرچه داغي را حتماً مي شناسيد، مربي آگاه، نويسنده توانا، كارشناس علمي و مترجم كتابهايي كه به دو وميداني هيچ گونه ارتباطي ندارد. اما دل و فكر او پيش دو و ميداني است. او قهرمانان زيادي را تحويل تيم ملي داده است و عاشقانه اين رشته را دنبال مي كند.
حكيم دبيري مسابقات داخل سالن با اختيار و خواسته فدراسيون صادر شد و كفاشيان نيز از آن استقبال كرد. اين حركت كامل كننده حركات قبلي است كه فدراسيون دووميداني انجام داده است. با وجود آنكه فاصله ما با دووميداني جهان بسيار زياد است، اما در آغاز برنامه هاي سازنده اميدواريم كه گامهاي نخستين برداشته شود.
آتش كشتي
012674.jpg

در كشتي اتفاقات جالبي در حال شكل گرفتن است. نتايج حاصله از نيويورك و عدم موفقيت فرنگي كاران شوك بزرگي بر كشتي وارد كرد تا به خود آيد و منطقي تر و اصولي تر از هميشه برنامه هاي خود را طراحي كند. هنوز نه موحد آمده است و نه برزگر و تيم زير نظر محسن فره وشي تمرين مي كند. در هفته گذشته سر و كله تني چند از قهرمانان حاضر و غايب در كشتي در تمرينات پيدا شد. اميررضا خادم به طور جدي تمرينات خود را آغاز كرد. او كشتي را تحت هيچ شرايطي رها نمي كند چه به عنوان يك قهرمان، مربي و يا رئيس فدراسيون. حالا او را در لباس يك قهرمان در سر تمرينات مي بينيم. عباس جديدي هم پس از ماهها دوباره آفتابي شد تا بوي تشك را حس كند. او كه روزگاري بر سكوي قهرماني جهان ايستاد، يك ركود و نزول داشت و حالا مي خواهد در سنگين وزن خود را بيازمايد، جايي كه قهرمان سوم جهان عليرضا رضايي قرار دارد. عليرضا دبير مرد اول كشتي پس از ناكامي در نيويورك به طور فشرده تمرينات خود را آغاز كرد تا بتواند سهميه خود را براي المپيك تحت هر شرايطي به دست آورد. او اميدوار است در آتن ناكامي نيويورك را در مقابل قهرمانان جهان جبران كند. اين جمع زير نظر فره وشي آغاز كرده اند تا ببينيم در آينده كداميك در كدام وزن به ميدان مي آيند. آتش اين كشتي هرگز خاموش نمي شود.
كومان در آژاكس ماندگار مي شود
رونالد كومان سرمربي تيم فوتبال آژاكس در مصاحبه با روزنامه ديلي تلگراف اعلام كرد كه هنوز دوست دارد در آژاكس بماند و از كار در اين باشگاه راضي است. وي در صحبتهايش گفت: در مذاكراتي كه با گرلاگنديك وكيلم و آري ون ايدن مدير اجرايي آژاكس داشتم، تصميماتي مبني بر تمديد قراردادم بعد از سال ۲۰۰۴ با آژاكس گرفته شد، البته تصميم نهايي ام را پس پايان ماه دسامبر خواهم گرفت و سپس به اطلاع علاقه مندان و طرفداران اين تيم خواهم رساند. كومان كه از دسامبر سال ۲۰۰۱ تاكنون به عنوان سرمربي تيم آژاكس مشغول به فعاليت است، قراردادش در آغاز سال ۲۰۰۴ به اتمام مي رسد.
ونگر بازيكن مي خرد
آرسن ونگر سرمربي فرانسوي آرسنال اعلام كرد كه براي تقويت تيمش در ماه ژانويه، و پس از بازشدن بازار نقل و انتقالات، چند بازيكن جديد را به تيمش اضافه خواهد كرد. وي در صحبتهايش عنوان كرد: در ژانويه آينده تصميم دارم تا تعدادي از بازيكنان را كه قراردادشان به اتمام مي رسد را به تيمهاي ديگر واگذار كنم و در ازاي آنها دو بازيكن جديد بخرم، ما به دو مهاجم آماده و قدرتمند نياز داريم. وي در خصوص ينس لمان و عملكرد وي عنوان كرد كه ما از وي راضي هستيم، او در طي اين مدت عملكرد مثبتي داشته است، ما به دنبال دروازه بان جديدي نيستيم.

خبرها و نگاه ها
شاتلر، چشم بادامي ها را شگفت زده كرد
012688.jpg

مسيح فرزانه- «رينر شاتلر»، فيناليست مسابقات سال گذشته «اوپن استراليا» با شكست سباستين گروژان فرانسوي، به مقام قهرماني رقابت هاي تنيس آزاد توكيو دست يافت. وي توانست در ۳ ست و با نتايج ۷-۶ ، ۷-۲ و ۶-۲ رقيب خود را شكست دهد. از سال ۲۰۰۱ كه وي قهرمان تنيس «شانگهاي» شده بود، تاكنون به مقام قابل توجهي دست پيدا نكرده بود. خود وي در اين ارتباط گفت: بسيار، خوشحال و سرحالم و البته دوست دارم كمي استراحت كنم. فضاي ديدار فينال و جو استاديوم محل برگزاري مسابقات به من حس خاصي داد و بسيار تشويقم كردند. اما در همين مسابقات و در قسمت بانوان «ماريا شاراپوا» توانست با نتايج ۶-۲ ، ۶-۲ ۷،-۶ و ۷-۵ آينكو كاپروس مجاري را شكست دهد و به عنوان جوانترين زن قهرمان در دوران رقابت هاي تيمي توكيو انتخاب شود. وي كه هم اكنون تنها ۱۶ سال سن دارد در رده بندي فدراسيون جهاني تيمي نيز به عنوان جوان ترين ورزشكار زن شناخته مي شود.
آيا فري راهي بايرن مي شود؟
در پي عملكرد ضعيف اوليور كان دروازه بان ۳۴ ساله بايرن و صحبتهاي او مبني بر ترك آلمان، مسئولان باشگاه بايرن مونيخ قصد دارند تا سباستين فري دروازه بان ۲۳ ساله فرانسوي پارما را جانشين وي كنند. وي كه تا سال ۲۰۰۶ با اين تيم قرارداد دارد تمام اين صحبتها را تكذيب كرده است و گفته است فعلا مي خواهد در انيوكارديني و در ايتاليا توپ بزند، از طرفي ناراحتي چشم اوليور كان مسئولان بايرن را بشدت نگران كرده است.
رالي سنت رمو
پس از آخرين رده بندي و برگزاري دور سوم مسابقات رالي سنت رمو ايتاليا و سباستين لوئب به مقام قهرماني رسيد. ريچارد برنز با ۵۰ امتياز و پژو با ۱۱۰ امتياز در صدر جدول مسابقات قرار گرفتند. در گروه رانندگان به ترتيب پيتر سولبرگ نروژي راننده تيم سائوبر با ۴۸ امتياز در مكان دوم كارلوس سانيز راننده اسپانيايي سيتروئن نيز با ۴۸ امتياز در مكان دوم، سباستين لوئب فرانسوي و راننده تيم سيتروئن با ۴۵ امتياز در مكان چهارم و ماركوس گرونهلم راننده فنلاندي پژو با ۳۸ امتياز در جاي پنجم قرار گرفتند. «ماركو مارتين» ،«كالن مك راو تامي ماكينن» نيز در رده هاي بعدي هستند. در رده بندي تيمها نيز پس از پژو، سيتروئن، سائوبر، فورد، اشكودا و هيونداي به ترتيب با ۱۱۰ ، ۷۴ ، ۹۱ ، ۲۰ و ۱۲ امتياز در مكان دوم تا پنجم جاي دارند.
قهرماني زابل با تله كام
012680.jpg

اين بار در مسابقات دوچرخه سواري قهرماني جهان در پاريس «اريك زابل» آلماني براي دومين بار قهرمان شد و توانست سلطه «الساندرو پتاكي» و «پائولو بتيني» كه در سه دوره از رقابت هاي امسال قهرمان شده بود پايان دهد. وي در اين ارتباط گفت: فكر مي كنم براي تعجب كردن ديگران و حتي خودم به اين قهرماني نياز داشتم، همانطور كه در سال ۹۴ يك بار قهرمان شده بودم. اين عنوان در حالي نصيب «زابل» عضو تيم دوچرخه سواري «تله كام» شد كه هم تيمي سابقش يعني «يان اولريش» اعلام كرده بود كه مي خواهد مجدداً به وي و تيم «تله كام» باز گردد. اما در رده بندي كلي اين رقابت ها «اريك زابل» با ۵ ساعت و ۲۴ دقيقه و ۵۵ ثانيه در مكان نخست جدول رده بندي جاي دارد.
پله، هنوز هم رونالدو را دوست دارد
پله، بازيكن افسانه اي فوتبال دنيا اعلام كرد: از اينكه رونالدو مي خواهد ركورد او را بشكند به هيچ وجه ناراحت نيست پله كه ۹۵ گل براي تيم ملي برزيل به ثمر رسانده است به خبرنگاران گفت: اگر اين مسئله به منافع برزيل و ورزش صدمه اي نزند از خداوند مي خواهم تا اين ركورد را دوبرابر نيز بكند و من حس مي كنم در تعداد گلهايي كه من به ثمر رسانده ام، خداوند بسيار كمك كرده است. من به شخصه هيچ مشكلي با روني ندارم و شايد با اين كار او مردم برزيل، گلهاي فراموش شده ام را به ياد بياورند. وي در ادامه گفت: اين كار وي به هيچ وجه جنجال برانگيز نبود و من حس مي كنم وي با اين كارش به آينده فكر كند و من بخاطر اين تصميم بزرگ او برايش احترام زيادي قائلم.
داويدز راهي رم مي شود
اومبرتو آنيلي رياست باشگاه يوونتوس اعلام كرد كه اين باشگاه آماده واگذارنمودن ادگار داويدز هافبك هلندي خود به تيم رم است. وكيل داويدز نيز اعلام كرد كه اين تصميم از سوي باشگاه يووه و از ژانويه گذشته گرفته شده بود، اما به دليل مشكلاتي تا اين زمان طول كشيد، از طرفي آنيلي در ادامه صحبتهايش عنوان كرد: از نظر ما هيچ مشكلي براي پيوستن وي به باشگاه آ اس رم وجود ندارد، اما او و مسئولان رم در نهايت بايد به تفاهم برسند.
012672.jpg

مانچيني: ما بحران نداريم
روبرتو مانچيني سرمربي تيم لاتزيو در پي انتقادهاي فراواني كه از نحوه بازي تيمش مي شود گفت: همه دوست دارند جو را طوري درست كنند كه انگار ما در تيممان بحران داريم، اما هيچ مشكلي در تيم وجود ندارد و همه بچه ها به تمريناتشان ادامه مي دهند، وي پس از برد ۳ بر صفر كيه وو گفت: واقعا دوست داشتم تيمي به مانند تيم دل پري داشته باشم، درست است كه آنها به ما باختند اما فوق العاده تيم هماهنگ و خوبي هستند و جمع كردن چنين بازيكناني يكدست و هماهنگ فو ق العاده دشوار به نظر مي رسد.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
زندگي
سفر و طبيعت
سياست
فرهنگ
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  زندگي  |  سفر و طبيعت  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |