دوشنبه ۳ آذر ۱۳۸۲ - سال يازدهم - شماره ۳۲۳۴ - Nov 24, 2003
دو آمريكايي را سر بريدند
نخستين درگيري تن به تن در عراق
001738.jpg
بنا به گفته شاهدان عيني، درحالي كه اتومبيل شخصي دو سرباز آمريكايي در راه بندان شهر موصل متوقف شده بود، مهاجمان ناشناس اين دو سرباز را از اتومبيل خود بيرون كشيده و آنها را سربريدند.
اين اولين حادثه در نوع خود مي باشد. سربريدن سربازان آمريكايي مي تواند پيام هاي متعددي را همراه داشته باشد كه مهمترين آنها ايجاد رعب و وحشت در ميان نيروهاي نظامي خارجي در عراق خواهد بود. افزون بر آنكه يادآور نوع قتل هايي است كه در جنگ ويتنام به وقوع مي پيوست.
درهمين حال منابع مرتبط با پليس عراق گزارش دادند كه سرهنگ عبدالسلام قنبر مسئول حفاظت از تأسيسات نفتي شهر موصل با گلوله افراد ناشناس به قتل رسيد.
از سوي ديگر دو سرباز آمريكايي نيز در يك انفجار در نزديكي بعقوبه واقع در شمال بغداد مجروح شدند. پرتاب موشك به يك ساختمان شركت نفت در شهر كركوك در روز شنبه موجب زخمي شدن ۷ نفر گرديد كه لااقل چهار آمريكايي در ميان آنها بودند.
نيروهاي آمريكايي تا سال ۲۰۰۶ در عراق باقي مي مانند
روزنامه نيويورك تايمز در شماره روز شنبه خود گزارش داد كه مسئولان ارتش آمريكا درحال برنامه ريزي براي حفظ يك نيروي ۱۰۰ هزار نفري آمريكايي در عراق هستند كه تا اوايل سال ۲۰۰۶ در عراق باقي خواهند ماند. اين مسئله نشان مي دهد كه برقراري ثبات در عراق خيلي دشوارتر از چيزي است كه برايش برنامه ريزي شده بود. بنا به نوشته اين روزنامه يك افسر عاليرتبه ارتش هشدار داد كه نگاهداري نيرويي با اين حجم پس از سال ۲۰۰۶ موجب ايجاد مشكلات فراوان براي ارتش آمريكا خواهد شد.
در اين خبر آمده است كه پنتاگون درحال برنامه ريزي براي كاهش تعداد سربازان آمريكايي حاضر در عراق به سطح ۱۰۵ هزار نفر است. درحال حاضر بيش از ۱۳۰ هزار سرباز آمريكايي در عراق مستقرند.
عراق خواستار نقش فعال تر اعراب در اين كشور شد
حاجم الحسيني فرستاده ويژه جلال طالباني رئيس دوره اي شوراي حكومت انتقالي عراق كه از قاهره ديدار مي كند، پس از ملاقات با عمرو موسي دبيركل اتحاديه عرب خواستار آن شد كه اعراب نقش فعالتري در بازسازي عراق و فراگيرشدن دمكراسي در اين كشور ايفا كنند.
عمروموسي و فرستاده ويژه عراق توافق كردند كه هيئتي از سوي اتحاديه عرب به بغداد سفر كند تا با نيروهاي سياسي مختلف عراق ديدار نمايد. اين سفر در ماه آينده صورت خواهد پذيرفت.
فرستاده ويژه عراق همچنين با احمد ماهر وزير خارجه مصر ديدار و پيام جلال طالباني خطاب به حسني مبارك را به وي تسليم كرد.
ازسرگيري مجدد مناسبات ديپلماتيك
بين عراق و آمريكا
هوشيار زيباري در يك مصاحبه مطبوعاتي با معرفي خانم مرند رحيم به عنوان سفير جديد عراق در واشنگتن گفت ما در تلاش براي ايجاد روابط مجدد ديپلماتيك با واشنگتن هستيم.
وي همچنين اظهارداشت كه فعاليت خود را براي تعيين سفراي عراق در كشورهاي عربي و ايران و تركيه آغاز كرده ايم.

نماينده ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي:
پرونده ايران قطعاً به شوراي امنيت نمي رود
عدم ارجاع پرونده  ايران به شوراي امنيت سازمان ملل و عدم اعلام اينكه ايران متخلف است قطعي است و در تفاهماتي كه در مذاكرات انجام گرفته، كاملا روشن شده است.
علي اكبر صالحي، نماينده  ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي در گفت وگو با ايسنا اظهار داشت: علت موكول شدن پرونده  ايران به چهارشنبه براي اين است كه از طرف اروپايي ها تلاش است تا با آمريكا به يك نوع تفاهمي برسند.
آمريكا تا روز جمعه نسبت به تحولات ناراضي بود و اصرار داشت كه پرونده يا بايد به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع شود يا ايران به عنوان متخلف از تعهداتش معرفي شود.
وي ادامه داد: اكثريت مخالف نظرات آمريكا بودند استراليا و كانادا و ژاپن تا حدودي با آمريكا همراه بودند، اما نه آن قدر كه آمريكا مي خواست.وي با تاكيد بر اينكه آمريكا كاملا منزوي شده است، گفت: باتوجه به نفوذ اين كشور در مجامع بين المللي اين چنيني و اينكه اروپا فكر مي كند ضرورت دارد در اين قضيه نظر آمريكا را به نحوي جلب كند، رايزني هاي فراواني در شرف انجام است كه به گونه اي مسائل حل و فصل شود كه حداكثر رضايت جميع اطراف در آن لحاظ شود. لذا اين پرونده به چهارشنبه موكول شد.
صالحي افزود: در حال حاضر بحث بر روي بقيه  محتواي قطعنامه  است تا بعد مشخص شود كه چه مي شود.نماينده  ايران در آژانس با اشاره به اينكه ايران در حال حاضر با تمام كشورها، ازجمله كشورهاي جنبش عدم تعهد، كشورهاي دوست در حال رايزني است تصريح كرد: فشاري كه در حال حاضر به آمريكا وارد شده به دليل اقداماتي است كه ايران به خرج داده و نه اينكه به خودي خود فشار وارد آمده باشد.وي در ادامه گفت: توانسته ايم غالب كشورها را با رايزني  و تماس با سفراي آنها و فعاليت مسئولين وزارت خارجه با پايتخت هاي ذي ربط اين كشورها با خود همراه كنيم كه همه اينها درحال به بار نشستن است و نتيجه  آن همين فشارهايي است كه انجام مي شود.
صالحي در پايان خاطرنشان كرد: به صورت جدي به رايزني هايمان ادامه مي دهيم و اميدواريم كه به لطف خداوند و توكل بر او مسئله  پيش آمده براي ايران به نحو مطلوب و رضايت بخش حل و فصل شود.درهمين حال روزنامه  الحيات به نقل از يك مقام بلندپايه آمريكايي اعلام كرد، واشنگتن تصميم به عدم محكوم كردن ايران به نقض معاهده عدم گسترش سلاح هاي هسته اي (NPT) گرفته است.اين روزنامه  چاپ لندن به نقل از مقام مذكور افزود: آمريكا با هدف تشويق تهران جهت ادامه همكاري هايش با سازمان ملل و آژانس بين المللي انرژي اتمي از تصميم خود عقب نشيني كرده است. اين مقام ادعا كرد: به رغم آن كه دولت آمريكا مطمئن است ايران در تلاش براي ساخت برنامه هسته اي است اما تصميم گرفته است كه با فرانسه، آلمان و انگليس همكاري هاي خود را ادامه دهد.اين منبع مدعي شد، دولت آمريكا با ادامه  اين همكاري درصدد صدور قطعنامه اي است كه در آن ايران را به دليل مخفي نگه داشتن اجزاء حساسي از برنامه  هسته اي خود محكوم كند. اما در اين قطعنامه واشنگتن بر ضرورت قيدشدن موضوع نقض معاهده عدم گسترش سلاح هاي هسته اي توسط ايران اصرار نخواهد كرد .

يورش پليس پاكستان به دفاتر احزاب منحله
يورش  پليس  پاكستان  به  دفاتر احزاب  منحله  همچنان  ادامه  دارد.
به  گزارش  واحد مركزي  خبراز اسلام  آباد ، نيروهاي  پليس  پاكستان  بار ديگر با يورش  به  دفاتر و مراكز احزاب  منحله  دراين  كشوراز جمله  جمعيت  الانصار ، حزب  التحرير و جماعت  فرقان ، اين  دفاتررا تعطيل  و تعدادي  از اعضاي  فعال  آنها را نيز بازداشت  كردند.
به  گفته  منابع  آگاه  ، نيروهاي  امنيتي  پاكستان  همزمان  بااين  يورش  امام  جمعه  يك  مسجد را نيز  اندكي  پس  از دعوت  وي  از مردم  به  جهاد ، بازداشت  و روانه  محل  نامعلومي كردند.

مخالفان همه ساختمانهاي حكومتي را اشغال كردند
شوارد نادزه از قدرت كناررفت
با اوج گيري بحران گرجستان وزير خارجه روسيه به تفليس رفت و با شوارد نادزه و مخالفان او گفت و گو كرد ...
اين آخرين ديدار ديپلماتيك شواردنادزه بود
001754.jpg

ادوارد شوارد نادزه رئيس جمهوري گرجستان، زير فشار مخالفان و پس از رايزني با وزير امور خارجه روسيه، از قدرت كناره  گرفت.
به گزارش خبرگزاريها از تفليس، شواردنادزه در يك گفتگوي تلويزيوني با تاييد خبر استعفاي خود گفت ديگر برايش اهميتي ندارد كه چه كسي بر گرجستان حكومت كند.
پس از كناره گيري شواردنادزه، نينو بورژانادزه رئيس پارلمان قبلي گرجستان، به عنوان رئيس جمهور موقت اداره امور كشور را به عهده گرفت. همچنين ديشب در تفليس اعلام شد:انتخابات رياست جمهوري ظرف ۴۵ روز آينده برگزار خواهد شد.
001752.jpg

پس از سرنگوني شواردنادزه مخالفان وي به خيابان ها ريختند و شادماني كردند. در گرجستان شورشي كه به سرنگوني شواردنادزه انجاميد، «انقلاب مخملي» يا آرام نام گرفته است.
پيش از اعلام كناره گيري شواردنادزه روسيه و اروپا به تلاش دامنه داري براي حل بحران گرجستان دست زدند و ظاهراً كناره گيري وي به توصيه ايگور ايوانف وزير امور خارجه روسيه صورت گرفت. ايوانف آخرين شخصيت سياسي خارجي بود كه با شواردنادزه ديدار كرد.

پنج پاكستاني از گوانتانامو آزاد شدند
پنج پاكستاني كه به تازگي از زندان گوانتانامو آزاد شده اند، روز شنبه با يك پرواز ويژه وارد اسلام آباد شدند.
به گزارش ايرنا، تلويزيون خصوصي پاكستان «جيو» به نقل از منابع وزارت كشور گزارش داد، مقام هاي امنيتي پاكستان اين افراد را به محض ورود براي انجام بازجويي هاي بعدي بازداشت كردند.منابع محلي مي گويند، آمريكا ۵۴ پاكستاني را به اتهام همكاري با طالبان و القاعده در بازداشتگاه دلتا در گوانتانامو زنداني كرده بود كه ۲۰ نفر از آنها تاكنون آزاده شده اند.

مبادله اسيران ايران و عراق پايان يافته است
رئيس  كميسيونهاي  اسرا گفت : تمام  اسراي  عراقي  وايراني  بين  دو كشورايران  و عراق  مبادله  شده اند و در حال  حاضر هيچ  اسير ايراني  و يا عراقي  درخاك  دو كشور وجود ندارد.
سرتيپ  عبدالله  نجفي ديروز در جمع  خبرنگاران  افزود: متاسفانه عوامل  وابسته  به  آمريكا و انگلستان  درصددند با طرح  توطئه اي  تازه  مبني بر اين كه  هنوز تعداد بسياري  از اسراي  عراقي  در ايران  نگهداري  مي شوند، ذهنيت  مردم  مظلوم  عراق  را به  كشور ايران  بدبين  كنند.
به گزارش ايرنا وي  خاطرنشان  كرد: آخرين  گروه  اسراي  عراقي  ۳۶ ساعت  قبل  از حمله  نظامي آمريكا و انگلستان  به  عراق ، به  مسئولان  رژيم  سابق  اين  كشور تحويل  داده شدند و ايران تنها از تحويل  ۵۹ نفر از اسراي  عراقي  كه  از شخصيتهاي  مهم  محسوب  مي شدند وبيم  آن مي رفت  كه  توسط مسئولان  عراقي  كشته  شوند، خودداري  كرد.
اين  افراد بعد از سقوط رژيم بعث  عراق ، در تاريخ  ۱۵ ارديبهشت  امسال  به  كميته  صليب  سرخ  در ايران  و ازسوي  اين  كميته  به  كميته  صليب  سرخ  بين المللي  در عراق  تحويل  داده  شدند.

طرح تازه آمريكا در برابر ايران:
همكاري با اروپا به جاي ارجاع پرونده به شوراي امنيت
دولت آمريكا پس از آن كه به دليل عدم موفقيت در جلب نظر اكثريت اعضاي شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي از موضع خود در پافشاري براي ارسال پرونده هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل عقب نشست، اكنون تلاش گسترده اي را براي همراه كردن كشورهاي اروپايي در خصوص صدور يك قطعنامه بسيار شديد در جلسه روز چهارشنبه شوراي حكام عليه ايران آغاز كرده است.
خبرگزاري رويتر به نقل از ديپلماتهاي غربي اعلام كرد روز شنبه مذاكرات غيررسمي آمريكا با مقامات سه كشور بزرگ اتحاديه اروپا (آلمان، انگليس و فرانسه) به منظور تشديد متن پيشنهادي قطعنامه آن سه كشور به شوراي حكام عليه ايران كه تاكنون دو پيش نويس آن به عنوان متون بسيار ضعيف از سوي آمريكا رد شده، ادامه يافته است.
ديپلماتهاي نزديك به اين مذاكرات اعلام كرده اند كه مقامات آمريكا درخواست خود مبني بر اين كه قطعنامه پيشنهادي بايد به صراحت به «عدم مراعات» مقررات آژانس بين المللي انرژي اتمي در گذشته از سوي ايران و نيز تعهدات اين كشور و اين كه تهران بايد به شوراي امنيت سازمان ملل كه احتمال اعمال تحريم هاي اقتصادي را در پي دارد گزارش شود، اشاره كند.با اين وجود يك ديپلمات ديگر گفته است «من فكر مي كنم كه آمريكا قطعنامه بدون اشاره صريح به واژه «عدم - مراعات» را خواهد پذيرفت.»
ديپلماتها همچنين افزوده اند آمريكا كه معتقد است ايران بمب هسته اي مي سازد وقتي نتوانست در شوراي حكام بجز ژاپن، كانادا، استراليا و نيوزيلند كشور ديگري را براي فرستادن پرونده ايران به شوراي امنيت با خود همراه كند اكنون به انگليس، فرانسه و آلمان كمك مي كند تا با تجديد نظر در متن قطعنامه پيشنهادي يك برنامه زماني براي اعمال فشار بر ايران به منظور همكاري با آژانس در آن قطعنامه بگنجانند.
از سوي ديگر خبرگزاري فرانسه از واشنگتن گزارش داد، ريچارد آرميتاژ، معاون وزارت امور خارجه آمريكا گفته است رهبران اتحاديه اروپا و آمريكا بدنبال آن هستند تا اختلاف نظر دو طرف را در خصوص برنامه هسته اي ايران برطرف كند.وي افزوده است «ترجيح مي دهيم به جاي عبارت توافق نداشتن دوطرف از عبارت هنوز به توافق نرسيده ايم استفاده كنيم.»

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
سياسي
شهري
علمي فرهنگي
ورزش
ورزش جهان
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
بازارچه همشهري
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   علمي فرهنگي   |   ورزش   |   ورزش جهان   |  
|  يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |