دوشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۸۳ - شماره ۳۳۶۰
اريكسون بر سر چند راهي
005565.jpg

اشكان نعمت پور- صداي گام جام ملت هاي اروپا آرام آرام شنيده مي شود و بر تب و تاب بازيكنان مي افزايد. حضور در مسابقاتي كه پس از جام جهاني، حساس ترين و مهم ترين رقابت هاي فوتبال در گستره ملي است مي تواند شهرت و افتخار را براي هر بازيكني به ارمغان بياورد و از اين رو همه مي كوشند تا به نوعي خود را در دل مربيان جا كنند و نام شان را در فهرست اسامي مرداني كه امسال روانه پرتغال مي شوند، بگنجانند.
در چنين گيروداري، مربيان هم دلهره هاي خاص خود را دارند. مرز شكست و پيروزي در فوتبال چون سايه اي خوفناك و گريز پا است. انتخاب بهترين نفرات، دردسر بزرگي است كه سكانداران تيم ها، بايد آن را تا كمتر از دو ماه ديگر به كناري برانند.
مشكل لذتبخش
در اختيار داشتن مهره هاي متعدد در منطقه ميانه زمين، مشكلي است كه اريكسون را به انديشه واداشته است وجود اين همه بازيكن آماده، خود مي تواند براي يك مربي دلنشين باشد اما آيا اين كه آنان به نيكي با ساير بازيكنان تيم هماهنگ خواهند شد يا مي توانند در جدال با رقيبان موفق عمل كنند يا نه، شمه اي است كه مربي سوئدي را به اضطراب انداخته.
الآن اريكسون شش بازيكن برجسته در اختيار دارد كه مي توانند ميانه ميدان انگليس را زير نگين خود درآورند. برگزينش دو تن از آنان، كه سياق بازي يكديگر را به كمال بكشند، مهم ترين مشغله او است، زيرا تيم منتخب جزيره در برخي نقاط زمين، خصوصاً كناره ها با ضعف روبه رو است و كارايي اين منطقه، مي تواند تا حدودي بر ساير كاستي ها سايه بيفكند.
نخستين گزينه براي بازي در قلب خط مياني، ديويد بكهام است. كاپيتان محبوب انگليس، تا چندي پيش به واسطه حضور مداوم در سمت راست زمين منچستر يونايتد، در تيم ملي هم در كناره ها به بازي گرفته مي شد اما با پيوستن به رئال مادريد، حالا او هافبك مياني قهرمان سابق اروپا به شمار مي رود و همين مي تواند اريكسون را براي آزمودن او در اين منطقه، برانگيزاند. ديد عالي و پاس هاي فوق العاده و مرگبار، مبارزه جويي و بازي سراسر درگيرانه- كه پيش از پيوستن به رئال نقطه ضعف او به شمار مي رفت- و سرانجام آزادي عملي كه مي تواند ثبت چند گل را در پي داشته باشد، همه در وسط زمين و نه در كناره آن بكهام را از سايرين متمايز مي كند. هافبك بيست و هشت ساله مادريدي از بيشترين بخت براي پوشيدن پيراهن ثابت انگليس در اين منطقه برخوردار است.
استيون جرارد، ديگر نامي است كه پيش روي اريكسون نقش بسته. كاپيتان ليورپول، امسال هم به سان فصل هاي پيش، به رغم نزول كيفي قرمزپوشان، پرتلألو ظاهر شده. حضور دايم پيشاروي چهار مدافع تيم و شركت در حملات، جرارد را به هافبكي كارا تبديل كرده كه بسيار خوب مي تواند خطوط سه گانه را به هم پيوند دهد. قطعاً حضور او در زمين مي تواند ضريب كيفي عملكرد هافبك هاي تيم را فزوني بخشد.

005562.jpg

تك خال منچستر يونايتد، ديگر نام پرآوازه اي است كه بر فهرست ملي پوشان انگليسي حك شده. شايد پل اسكولز بسياري از قابليت هاي يك هافبك كلاسيك را نداشته باشد اما دوندگي بي امان و حضور به موقع اش در محوطه جريمه حريفان، وجه افتراق  اسكولز با ساير هافبك هاي بريتانيايي است. پسرك مو قرمز اولدترافورد قادر است توان هجومي هر تيمي را دو چندان كند، بازيكني كه مي تواند محبوب هر مربي باشد. به هر روي افت نسبي اسكولز در اين فصل از بخت وي براي پيشي گرفتن از بكهام و جرارد كاسته است.
چند چهره جديد
اريكسون براي انتخاب مردان اصلي اش، مي تواند به چند چهره جوان هم اعتماد كند، بازيكناني كه ممكن است در طول يكي دو سال گذشته در اردوهاي تيم منتخب جزيره حاضر بوده باشند اما هيچ گاه چنين جدي قصد و قابليت پشت سرگذاردن مرزهاي نيمكت ذخيره ها و گروه يازده را نداشته اند. فرانك لمپارد برجسته ترين مرد اين دسته است. در شرايطي كه كلوديو رانيري با وجود مهره هاي گرانقيمت فراوان، از سيستم چرخشي استفاده مي كند تا به همه بخت  بازي برسد، لمپارد در پنجاه و يك مسابقه از پنجاه و دو ديدار اين فصل چلسي، از ابتدا به ميدان رفته تا بابت اين اعتماد رانيري، به خود ببالد. حالا در بيست وپنج سالگي، لمپارد با سابقه درخشش در جام قهرمانان، با شوت هايي سهمگين، تكل هاي محكم، پاس هاي كوتاه دقيق و انضباط ستودني،  به يكي از كاملترين هافبك هاي فوتبال اروپا تبديل شده است. صرفنظركردن از نام او بسيار دشوار است. در مقابل اوون هارگريوز و اسكات پاركر مي توانند ذخيره هاي بسيار مناسبي براي اين زمره باشند. خصوصاً هارگريوز- كه حالا در بايرن مونيخ به يك مهره كليدي تبديل شده- به هنگام عقب كشيدن تيم و پرداختن به دفاع، مي تواند يك رهبر تمام عيار براي خط مياني باشد.
به هر جهت، اريكسون فرصت چنداني براي انتخاب بازيكنان مورد نظرش ندارد و بايد هر چه زودتر، پاسخ پرسش هايش را بيابد؛ پاسخ هايي كه در پرتغال به محك گذارده خواهند شد.

خبرها و نگاه ها
« روي كين » در ديدار ايرلند - لهستان حضور خواهد داشت
005556.jpg
معراج مژده: «روي كين» كاپيتان سابق تيم ملي فوتبال ايرلند كه دو سال بعد از اعلام بازنشستگي، در اين هفته مجددا بطور رسمي به اين تيم بازگشت، براي ديدار تداركاتي تيم ملي ايرلند مقابل لهستان در تركيب تيم جاي گرفت.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از دوبلين و به نقل از شبكه خبري اسكاي اسپورتس انگليس، «برايان كر» مربي تيم ملي ايرلند امروز (سه شنبه) اعلام كرد كه نام كين را در فهرست بازيكنانش براي ديدار با لهستان جاي داده است.
اين ديدار در تاريخ ۲۸ آوريل (۹ ارديبهشت) در شهر بيژوسز لهستان انجام مي شود.
كاپيتان ۳۲ ساله تيم فوتبال منچستر يونايتد، از مدتها قبل از تمايل قلبي اش براي بازگشت به تيم ملي ايرلند صحبت كرده بود.
بازيكن كهنه كار تيم ملي ايرلند كه سابقه ۵۸ بازي ملي را دارد، در مسابقات جام جهاني ۲۰۰۲ به دليل توهين به ميك مك كارتي مربي، مورد بي مهري او واقع شد و از تيم اخراج شد.
بعد از اين مسابقات، روي كين به علت آسيب ديدگي و ناراحتي زانو، به توصيه پزشكان از تيم ملي خداحافظي كرد، اما مدتي قبل عنوان كرد كه دوست دارد به تيم ملي باز گردد.
۶ ماه محروميت براي
بازيكنان فوتبال آمريكاي جنوبي
«سباستين اگورن» بازيكن فوتبال اروگوئه و «آدان ورگارا» بازيكن شيليايي متهم به دوپينگ و از سوي كنفدراسيون فوتبال آمريكاي جنوبي هر يك براي شش ماه از شركت در مسابقات محروم شدند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از آسانسيون، طبق اعلام كنفدراسيون فوتبال آمريكاي جنوبي اگورن عضو باشگاه ناسيونال دو مونته ويدئوي اروگوئه متهم به مصرف كوكايين است.
او ۱۲ فوريه در ديداري از مسابقات جام باشگاههاي آمريكاي جنوبي موسوم به ليبرنادورس مقابل ناسيونال اكوادور كينو تحت آزمايش قرار گرفت.
ورگارا هم كه عضو تيم كوبرلوآي شيلي است متهم به مصرف نوعي داروي محرك است.وي در ديداري ديگر از مسابقات فوق در تاريخ ۲۶ فوريه مقابل سائوپولو در برزيل تحت آزمايش قرار گرفت كه پاسخ مثبت اعلام شده بود.

سايه روشن
يك سيلي و سه جلسه محروميت
م-م:«رودا عنتر» بازيكن لبناني تيم فوتبال فرايبورگ آلمان، به جرم اعمال خشونت عليه بازيكن حريف حين مسابقه، از شركت در سه ديدار تيمش در مسابقات باشگاههاي آلمان محروم شد.
عنتر ۲۳ ساله در ديدار تيمهاي فرايبورگ و وولفسبورگ كه به باخت ۴ بر صفر فرايبورگ انجاميد، به صورت مايك فرانتس سيلي زد.
كميسيون انضباطي فدراسيون فوتبال آلمان به اين عنوان كه رودا عنتر بعد از آنكه بازيكن حريف يك حركت غير ورزشي نسبت به او مرتكب شد، وي را كتك زد او را محروم كرده است.
تيم فوتبال بارسلونا
تابستان امسال به آسيا سفر مي كند
005559.jpg

باشگاه فوتبال بارسلوناي اسپانيا، تابستان امسال براي اولين بار با سفر به آسيا، چند ديدار دوستانه با تيم هاي مختلف آسيايي برگزار مي كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از توكيو، تيم بارسلونا در سفر به ژاپن در تاريخ اول اوت (۱۱ مرداد) با تيم كاشيما آنتلرز قهرمان چهار دوره مسابقات اين كشور و ۴ اوت (۱۴ مرداد) با جوبيلو ايواتا صدرنشين فعلي مسابقات باشگاههاي ژاپن مسابقه مي دهد.
بارسلونا بعد از ترك ژاپن، وارد كره جنوبي و چين مي شود و ديدارهايي هم در اين كشورها انجام مي دهد كه هنوز تيم هاي حريف و تاريخ مسابقات مشخص نشده است.
تعداد هواداران تيم بارسلونا در كشورهاي آسيايي ۲۰ ميليون نفر تخمين زده مي شود.
بارسلونا تيم سوم جدول ليگ مسابقات اسپانياست و با دو تيم صدرنشين والنسيا و رئال مادريد هفت امتياز فاصله دارد. تابستان گذشته هم باشگاه رئال مادريد با همه ستارگان پر آوازه اش سفري پر زرق و برق به شرق آسيا داشت كه ۲۷ ميليون دلار از اين سفر درآمد كسب كرد.
۱۳ ميليون دلار از اين رقم از محل فروش بليت مسابقات و ۱۴ ميليون دلار هم از محل فروش اقلام توليدي باشگاه حاصل شد.

ورزش
ادبيات
اقتصاد
انديشه
سياست
فرهنگ
هنر
|  ادبيات  |  اقتصاد  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  هنر  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |