شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۰۵ - Jun 12, 2004
در منطقه ويژه  اقتصادي پتروشيمي ماهشهر و پتروشيمي بندر امام
۵ طرح پتروشيمي آماده بهره برداري شد
007884.jpg
گروه اقتصادي: چهار طرح در منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي ماهشهر و يك طرح توليد ماده جايگزين سرب در بنزين موسوم به ام - تي- بي- اي در پتروشيمي بندر امام بزودي افتتاح مي شود.
به گزارش خبرنگار ما طرح پتروشيمي خوزستان، فن آوران فجر و اسكله صادراتي مايعات پتروشيمي در منطقه ويژه پتروشيمي در ماهشهر از جمله طرح هاي مهم شركت ملي پتروشيمي كشور است كه مراحل اجرايي عمليات اجرايي آن به پايان رسيده و بهره برداري از آن بزودي آغاز مي شود.
با بهره برداري از اين طرح ها جايگاه صنعت پتروشيمي كشور كه از جمله صنايع داراي مزيت توليدي در كشور است ارتقاء مي يابد. به گفته كارشناسان احداث صنايع پتروشيمي در ايران سي درصد ارزان تر و داراي سودآوري بالاست.
از جمله طرح هاي مهم در اين منطقه طرح پتروشيمي فجر است كه خدمات مورد نياز حدود ۱۳ واحد مستقر در اين منطقه، از جمله: آب، برق و بخار اكسيژن و نيتروژن و تصفيه فاضلاب را براي نخستين بار به صورت متمركز در اين منطقه در مقابل دريافت هزينه عرضه مي كند. پتروشيمي فن آوران نيز براي توليد يك ميليون تن متانول با هزينه ۱۲۸ ميليون دلار و ۴۵۶ ميليارد ريال سرمايه گذاري به بهره برداري رسيده و عمده توليدات آن كه معادل ۷۰۰ هزار تن محصول است صادر خواهد شد و بقيه به مصرف داخلي اختصاص مي يابد.
محصولات اين طرح براي ۵ سال پيش فروش شده و بازار صادرات آن كشورهاي جنوب شرق آسيا، ژاپن و هند است. جليل ابراهيم پور مدير عامل اين شركت اعلام كرد كل هزينه احداث اين طرح پس از ۳ الي ۴ سال باز مي گردد.
طرح ام- تي- بي- اي پتروشيمي بندر امام
طرح توليد سالانه ۵۰۰ هزار تن ام- تي- بي- اي پتروشيمي بندرامام از جمله طرح هايي است كه به همت متخصصان داخلي احداث و به بهره برداري رسيده و هزينه احداث آن ۱۴۲ ميليون دلار و ۳۵۲ ميليارد ريال است.
با بهره برداري از اين طرح سالانه از خروج ۱۷۵ ميليون دلار از كشور جلوگيري مي شود. ام - تي- بي- اي كه جايگزين سرب در فر ايند توليد بنزين مي شود از جمله محصولاتي است كه تا پيش از اين از خارج وارد مي شد.

رئيس جمهوري:
صنايع دستي يك جريان مهم صنعتي،اقتصادي و هنري است
007881.jpg
گروه اقتصادي: صنايع دستي يك جريان مهم صنعتي، اقتصادي و هنري است كه بايد به طور ويژه مورد توجه قرار گيرد.
سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري بعدازظهر پنج شنبه در مراسم روز جهاني صنايع دستي در تهران افزود: حمايت از صنايع دستي با اهتمام به وضع معيشتي دست اندركاران اين صنعت و زمينه سازي براي تداوم آن امكان پذير است.
رئيس جمهوري نقش صنايع دستي در ايجاد فرصت هاي شغلي را يادآور شد و گفت: با احتساب فرش در حال حاضر ۶/۲ ميليون نفردر بخش صنايع دستي مشغول به كار هستند.
پيش از سخنان رئيس جمهوري يدالله طاهرنژاد رئيس هيأت مديره و مديرعامل سازمان صنايع دستي سخنراني كرد. در اين مراسم سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري به هنرمندان برگزيده صنايع دستي لوح تقدير اهدا كرد.

طي دو ماه اول امسال
قاچاقچيان كالا ۶۰ ميليارد تومان جريمه شدند
طي دو ماه اول امسال ۱۴ هزار قاچاقچي كالا به پرداخت حدود ۶۰ ميليارد تومان جريمه محكوم شدند.
رئيس كل گمرك ايران با اعلام اين خبر افزود: در دو ماه نخست امسال ۱۲ هزار و ۵۷ پرونده قاچاق به مراجع ذي صلاح ارجاع شده است.
مسعود كرباسيان اتومبيل، پارچه، كولر گازي، چاي و شكر را از اقلام عمده قاچاق كالا اعلام كرد و افزود: بيشترين قاچاق كالا از مرزهاي استان خراسان صورت مي گيرد.وي به خبرگزاري مهر گفت: ۲۴ درصد قاچاق كالا از استان خراسان، ۲۳ درصد از سيستان و بلوچستان و ۱۹ درصد از استان هرمزگان صورت مي گيرد.
كرباسيان بالا بودن تعرفه، بيكاري در مرزهاي كشور و زمان بر بودن واردات كالا را از دلايل عمده قاچاق كالا به كشور عنوان كرد.
رئيس جمهور هفته گذشته با اشاره به اهميت مسئله قاچاق كالا و ارز به كشور، قاليباف فرمانده نيروي انتظامي را به عنوان نماينده ويژه خود در امر مبارزه با قاچاق كالا و ارز انتخاب كرد.

يك شركت براي توليد بنز در ايران تأسيس مي شود
گروه اقتصادي: مجيد شيخاني مديرعامل جديد
ايران خودرو ديزل اعلام كرد:  قرارداد توليد يك نوع بنز سواري بزودي امضا مي شود و براي توليد آن يك شركت با سرمايه گذاري مشترك به نام تاپ خودرو تاسيس مي شود.
به گزارش خبرنگار ما وي با اعلام اين خبر افزود تاخير قرارداد دلايل سياسي نداشته است و دايملر كرايسلر همكاري خود را با اين شركت ادامه مي دهد.
وي همچنين اعلام كرد كه توليد اين شركت نسبت به سال گذشته تا صددرصد و توليد كاميون تا ۲۴۰درصد افزايش مي يابد.وي كل توليد سال جاري را ۲۲هزار و ۲۲۲ دستگاه خودرو كاميون، اتوبوس و ميني بوس اعلام كرد. وي تاكيد كرد از كاهش تعرفه واردات خودروهاي سنگين حمايت مي كند و واردات به بازار اين شركت صدمه اي وارد نمي كند.

آغاز مذاكرات ايران و تركيه براي حل اختلاف در زمينه صادرات گاز
گروه اقتصادي: با حضور يك هيات ايراني در تركيه مذاكرات با مقامات اين كشور براي حل مشكل گاز صادراتي ايران به اين كشور مذاكرات طرفين از روز چهار شنبه آغاز شده است.
براساس گزارش منابع خبري دولت تركيه خواهان كاهش بيشتر قيمت گاز صادراتي ايران است.
در روزهاي اخير «حلمي گولر» وزير انرژي و منابع طبيعي تركيه در مراسم آغاز عمليات احداث شبكه گاز شهري در ارض روم اعلام كرد، مذاكرات براي كاهش قيمت گاز وارداتي از ايران آغاز شده است. اين مذاكرات تا اواخر هفته جاري ادامه مي يابد ايران در حال حاضر براي صادرات گاز به ارمنستان نيز تفاهم نامه اي امضاء كرده است كه علاوه بر مبادله گاز و برق ميان دو كشور امكان ارسال گاز صادراتي ايران به اروپا از طريق اين كشور را فراهم مي كند.
قرارداد صادرات ايران به تركيه هشت سال پيش به امضاء رسيد و براساس آن تركيه به مدت ۲۵ سال و سالانه تا سقف ۱۰ ميليارد مترمكعب گاز از ايران خريداري خواهد كرد.

مدير شركت تاو- پارس:
در انتظار تصميم شوراي امنيت ملي ايران هستيم
گروه اقتصادي: مدير شركت تاو - پارس برنده مناقصه سرمايه گذاري در تجهيز فرودگاه امام خميني با اشاره به اين كه يك روز قبل از افتتاح فرودگاه به اين شركت اعلام شد كه نيرو و افراد خود را از فرودگاه خارج كند گفت: اتفاق روز افتتاحيه به نظر ما مربوط به شركت تاو نبود و موضوعي داخلي و مربوط به دولت ايران است. نبايد اين مسائل در رابطه دو كشور به يك مسئله حاد سياسي تبديل شود.
سركان كاپتان در گفت و گو با همشهري اظهار داشت مسئله شركت تاو - پارس اكنون در شوراي امنيت ملي ايران مطرح شده و ما منتظر نظرنهايي اين شورا هستيم.
وي افزود: «تاو - پارس طبق پيش قرار داد امضاء شده عمل كرده و با توجه به اين كه در اين معامله طرف قرارداد دولت ايران است، به خواسته تهران عمل كرده ايم.»
كاپتان با ابراز اميدواري از ثمر بخش بودن رايزني هاي مقامات ايران و تركيه براي حل اين مساله تاكيد كرد: «مابه دولت ايران اطمينان داريم و معتقديم كه نهايتاً اين موضوع حل خواهد شد.» وي اخبار منتشره در برخي جرايد در مورد صهيونيستي بودن شركت تاو را كذب خوانده و تصريح كرد: «معرفي نامه تاو توسط دولت تركيه امضاء شده است و اين شركت هيچ ارتباطي با لابي صهيونيستي ندارد.»
كاپتان با اشاره بر اين كه در فاز اول فرودگاه امام خميني حدود ۱۵۰۰ نفر براي اين شركت كار مي كنند كه تنها پانزده نفرشان مليت ترك و بقيه ايراني هستند گفت: همه فعاليت هاي اين شركت در ايران طبق قانون و با نظر مقامات ايراني بوده و هيچ قصوري صورت نگرفته است. وي تأكيد كرد كه همه سهامداران شركت تاو- پارس مليت ترك دارند.

فضاي مناسب براي نگهداري مازاد توليد گندم وجود ندارد
مجري طرح گندم با اشاره به افزايش توليد اين محصول، از كم بودن فضاي مناسب براي نگهداري گندم خريداري شده از كشاورزان خبر داد.محمد اسكندري در گفتگو با ايسنا خاطرنشان كرد: در گذشته ۵۰ درصد نياز كشور از طريق واردات تامين مي شد و سيستم هاي حمل و نقل و نگهداري نيز بر اين اساس طراحي شده بود، اما امسال با خريد ۱۲ ميليون تن گندم از كشاورزان بايد براي فضاي مناسب نگهداري آن فكري كرد.

گفت وگوي امروز
خانه كشاورز و بيمه محصولات كشاورزي
گروه اقتصادي: بيمه محصولات كشاورزي از راهكارهاي مورد توجه براي حمايت بيشتر از توليدكنندگان محصولات كشاورزي است، خانه كشاورز به عنوان نماينده كشاورزان چه نقشي در اين خصوص دارد. با عيسي كلانتري دبيركل خانه كشاورز پيرامون فعاليت صندوق بيمه محصولات كشاورزي گفت وگو كرده ايم.
***
* صندوق بيمه محصولات كشاورزي خانه كشاورز را متولي انعكاس نظرات كشاورزان براي بهبود بيمه محصولات كشاورزي مي داند. خانه كشاورز چه كاري در اين خصوص انجام داده است؟
- اين خواسته درستي است و در شوراي مركزي خانه كشاورز در ماه گذشته با حضور قائم مقام صندوق بيمه محصولات كشاورزي خواسته هاي كشاورزان به اطلاع ايشان و ساير اعضاي هيات مديره صندوق رسيده است. از جمله بيمه باغات يا درختان هسته دار كه اخيراً نسبت به بيمه آنها اقدام مي شود همچنين كشاورزان خواستار بهبود كيفيت بيمه همراه با گسترش آن هستند. صرف افزايش بيمه سطح زير كشت محصولات و بيمه ناقص مشكلي را حل نمي كند. از ديگر مشكلات كشاورزان آن است كه از زمان وقوع خسارت تا مراجعه كارشناسان بيمه به واحدهاي توليدي خسارت ديده ماهها طول مي كشد و در برخي موارد آثار خسارت به طور كلي از بين رفته و سال زراعي بعد آغاز مي شود. اخيراً تصميماتي اتخاذ شده تا اختيار برآورد خسارت كه قبلاً تا سقف ۲۰۰ هزار تومان، در سطح دهستانها، يك ميليون تومان در سطح شهرستانها و ۲ ميليون تومان در سطح استانها برعهده مراكز استان بود، اين سطح برآورد در مراكز استانها افزايش پيدا كند.
* علت بيمه نشدن برخي از مزارع گندم چيست و نظارت بر بيمه اين مزارع بر عهده چه دستگاهي است؟
- بيمه قراردادي دوطرفه بين بيمه گذار و بيمه گر است و معتقدم در مورد مزارع گندم به خصوص كشت گندم آبي صندوق بيمه محصولات كشاورزي اين آمادگي را دارد تا مزارع گندم (خصوصاً گندم آبي) را كه بيمه نيست حمايت كند. در عين حال نمي توانند گندمكار را نسبت به بيمه كردن مزرعه گندم مجبور كنند. اعلام آمادگي صندوق كفايت مي كند.پيشنهاد ما نيز آن است كه حتماً در مواردي كه صندوق بيمه اعلام آمادگي مي كند حتماً همه كشاورزان نسبت به بيمه محصولات خود اقدام كنند.
* آيا صرف اعلام آمادگي صندوق بيمه محصولات كشاورزي كفايت مي كند؟
- گرچه بايد زمينه سازي فرهنگي براي متقاعد كردن كشاورزان گندمكار نسبت به بيمه اين محصول صورت گيرد اما باز هم كشاورزان بايد نسبت به انجام اين كار داوطلب شوند و ارايه آگاهي در اين خصوص نيز برعهده رسانه هاي جمعي است. كشاورزان، خانه كشاورز، وزارت جهاد كشاورزي و همه جامعه بايد تلاش كنند تا اين فرهنگ به كشاورزان منتقل شود.موضوع ديگر مرتبط با كمبود امكانات صندوق بيمه براي پرداخت به موقع خسارات است. اين صندوق با حدود ۷۰ نفر پرسنل و نيروهاي كمكي بانك كشاورزي براي تعيين خسارات اقدام مي كند.همچنين بايد صندوق بيمه از سوي دولت حمايت شود و بودجه اي كه در اختيار وزارت كشور براي پرداخت خسارت به كشاورزان است بايد به صندوق بيمه تزريق شود تا بتوانند هزينه بيمه را كمتر نموده و آن را گسترش دهند تا كشاورزاني از حمايت دولت برخوردار شوند كه در وهله اول توليدات خود را بيمه كرده اند.
* ۶۰ درصد درآمد صندوق ناشي از يارانه هاي دولتي است آيا بايد دولت حمايت بيشتري از اين صندوق به عمل آورد؟
- يارانه هاي دولتي بيشتر به محصولاتي مانند گندم پرداخت مي شود و يارانه به باغات پسته و سيب  داده نمي شود. براي بيمه قيمت تمام شده از آنها دريافت مي شود و دولت هيچ گونه يارانه اي درخصوص اين محصولات پرداخت نمي كند. صندوق بيمه نيز در راستاي سياست هاي دولت كمك هاي دولت را براي بيمه مزارع گندم يا برخي از محصولات اساسي ديگر اختصاص مي دهد.

گزارش هفته بورس تهران رشد ۲۵۷ واحدي شاخص كل
گروه  اقتصادي: بورس تهران هفته گذشته شاهد داد و ستد ۲۲۶ ميليون سهم به ارزش يك تريليون و۴۶۰ ميليارد ريال بود، كه از نظر ارزش كل نسبت به هفته پيش ۲۷ درصد كاهش و از نظر تعداد سهام معامله شده ۲۷ درصد افزايش يافت.
در تالار اصلي ۲۰۴ ميليون سهم به ارزش يك تريليون و ۲۵۲ ميليارد ريال و در تالار فرعي ۲۲ ميليون سهم به ارزش ۲۰۷ ميليارد و ۳۸۹ ميليون ريال داد و ستد شد.
شاخص كل قيمت سهام نسبت به هفته پيش ۲۵۷ واحد افزايش يافت و به ۱۱۸۶۰ واحد رسيد.
بر اساس اين گزارش هفته گذشته نيز سهامي از سوي سازمان خصوصي سازي در بورس تهران عرضه نشد و هيچ نهاد و سازمان دولتي ديگري نيز در بورس به فروش سهام نپرداخت.
بورس فلزات
در بورس فلزات تهران هفته گذشته، ميزان داد و ستد به ۵۱ هزار و ۴۸۰ تن به ارزش ۲۴۵ ميليارد و ۵۶۰ ميليون و ۸۸۰ هزار ريال رسيد.
عملكرد اين بورس در هفته مورد بررسي نسبت به هفته قبل از نظر ارزش ۵۴ درصد و از نظر حجم ۸۷ درصد افزايش يافت.
در هفته مذكور جمعاً ۵۷ هزار و ۹۴۰ تن انواع فولاد، مس و آلومينيوم در تالار بورس عرضه شد كه در مقابل آن ۹۰ هزار و ۵۸۰ تن تقاضا وجود داشت كه حاكي از افزايش حضور خريداران و تقاضا براي خريد محصولات در اين هفته است.
بر اساس اين گزارش، از كل معاملات انجام شده در هفته مورد گزارش ۴۷ هزار و ۵۰۰ تن به ارزش ۱۶۳ ميليارد و ۶۶۳ ميليون و ۶۰۰ هزار ريال مربوط به فولاد بوده كه به اين ترتيب از نظر حجم و ارزش به ترتيب ۹۲ درصد و ۶۷ درصد كل معاملات را به خود اختصاص داده است.
از كل معاملات انجام شده در بورس در هفته گذشته ۳۶ هزار و ۴۲۰ تن به ارزش ۱۳۲ ميليارد و ۵۰۵ ميليون و ۴۰۰ هزار ريال به صورت سلف و ۱۵ هزار و ۶۰ تن به ارزش ۱۱۳ ميليارد و ۵۵ ميليون و ۴۸۰ هزار ريال به صورت نقدي داد و ستد شد.

اقتصادي
اجتماعي
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |