شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۴۰۵ - Jun 12, 2004
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام:
اروپا و آمريكا بر سر محروم كردن ايران از فناوري هسته اي توافق كردند
ايران از حق خود در داشتن تكنولوژي هسته اي دست بر نمي دارد
007887.jpg
آيت الله هاشمي رفسنجاني در نماز جمعه ديروز تهران با اشاره به مسئله هسته اي ايران و پيش نويس تهيه شده از سوي سه كشور اروپايي و نيز بيانيه صادره از سوي گروه هشت درخصوص فعاليت هاي هسته اي ايران گفت: از اين پيش نويس و آن بيانيه مي توان فهميد كه اروپا و آمريكا بر سر محروم كردن ايران از مواهب فناوري صلح آميز هسته اي به توافق رسيده اند.
به گزارش ايسنا، وي تصريح كرد: اگر آنها چنين تصميمي داشته باشند، حتما پشيمان خواهند شد و مطمئن باشند كه هيچ مسئولي به خودش جرأت نمي دهد ملت و كشور را از چنين علم و تكنولوژي سرنوشت سازي محروم كند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين كه جمهوري اسلامي ايران هيچگاه حتي در مسائل كوچك به كسي باج و امتياز نداده است تأكيد كرد: در اين موضوع هم به كسي باج نخواهيم داد.
امام جمعه موقت تهران افزود: ماخواستار فنون و علوم و بهره گيري از دانش هسته اي در جهت صلح آميز هستيم. در اين راه اگر دنيا با ما همكاري كند مي توانيم مسئله را حل كنيم اما اگر زورگويي كنند بالاخره هركس وظيفه خودش را انجام خواهد داد.
همچنين به گزارش ايرنا هاشمي رفسنجاني در بخش ديگري از خطبه دوم، درمورد مسئله فلسطين اظهار داشت: در مسئله فلسطين هيچ پيشرفتي به نفع فلسطينيان به چشم نمي خورد و اين حاصل بي عمل و بدعملي قدرت هاي بزرگ است.
وي با اشاره به جهاد فلسطينيان گفت: فلسطينيان راهي جز مبارزه و جهاد كه قدرت هاي بزرگ آن را اقدامات تروريستي مي نامند، ندارند و حاميان اسرائيل نيز بايد بدانند كه فلسطيني ها پشتوانه اي به اندازه يك و نيم ميليارد مسلمان دارند.
خطيب جمعه تهران همچنين با اشاره به اوضاع عراق نيز گفت: آمريكايي ها كم كم پذيرفته اند كه در گرداب هستند، اما خوي استكباري و توسعه طلبي آنان موجب مي شود در خارج شدن از اين گرداب پا به پا كنند.
هاشمي رفسنجاني به قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل درمورد عراق اشاره كرد و افزود: قطعنامه نيم بندي كه در شوراي امنيت تصويب شد، گامي در جهت نجات مردم عراق و خود آمريكايي هاست. البته آمريكا چهار بار قطعنامه را اصلاح كرد و سرانجام قطعنامه اي بيرون آمد كه نقاط مبهم در آن زياد است.وي اضافه كرد: مسلماً، آمريكا بعد از اين همه خسارت، بي اعتباري و شكسته شدن ابهتش به راحتي نمي تواند از عراق بيرون برود، ولي چنانچه به واقعيت توجه داشته باشد، بايد چنين كاري را انجام دهد.
خطيب جمعه تهران افزود: در عراق نه تنها خرابي هاي ناشي از رژيم صدام برجاي خودش باقي مانده و كسي اقدامي براي ترميم آنها انجام نداده، بلكه در جهت حاكميت مردم عراق نيز گامي برداشته نشده است.
امام جمعه موقت تهران با بيان اين كه حتي ناتو نيز از فرستادن نيرو به عراق منصرف شده است، گفت:چيزي جز اراده مردم عراق نمي تواند مسائل و مشكلات مردم اين كشور را حل كند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخش ديگري از سخنانش درمورد لايحه برنامه چهارم توسعه گفت: مجمع در جلسه اي كه ۳۰ خرداد تشكيل خواهد شد در اين زمينه تصميم خواهد گرفت.

در واكنش به تصميمات اجلاس سي آيلند مطرح شد
اعتراض ايران به بيانيه كشورهاي صنعتي
دبير شورايعالي امنيت ملي : چنانچه روند كار به همين صورت ادامه يابد و شوراي حكام اصلاحات لازم را در پيش نويس قطعنامه خود به عمل نياورد، معلوم مي شود كه اروپا به تعهدات خود بي اعتناست
موضوع فعاليت هسته اي ايران در بيانيه پاياني اجلاس گروه هشت جاي گرفت و رهبران كشورهاي عضو اين گروه در بيانيه اي كه چهارشنبه گذشته در جورجياي آمريكا منتشر كردند نگراني خود را نسبت به اين مسئله ابراز داشتند. در اين بيانيه كه كره شمالي نيز به همراه ايران مطرح شد، كشورهاي عضو از احتمال گسترش جنگ افزارهاي هسته اي توسط اين دو كشور ابراز نگراني كرده اند. چند روز قبل هم انگليس، فرانسه و آلمان در پيش نويس قطعنامه اي كه به شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي ارائه كرده بودند از همكاري كاهلانه ايران با آژانس انتقاد كرده بودند. اين در حالي است كه دوشنبه اين هفته، اجلاس شوراي حكام در وين برگزار مي شود. نشستي كه در آن پرونده ايران مطرح و درباره آن تصميم گيري خواهد شد. در اين ميان فشارهاي واشنگتن نيز براي سوق دادن افكار بين المللي درباره اين پرونده بر ضد تهران ادامه دارد اما جالب آن كه موضع برخي كشورهاي اروپايي كه ايران به همكاري ايشان درباره پرونده هسته اي اش اميدوار بود هم چندان از مواضع آمريكا دور نيست. رهبران انگليس، آلمان، فرانسه، ايتاليا و روسيه به همراه ژاپن و آمريكا در بيانيه گروه هشت عميقا درباره پايبندي ايران به مقررات آژانس اظهار نگراني كرده و گفته اند: «ما ايران را به خاطر تأخير در اطلاع رساني، كمي همكاري و همچنين كم بودن تعداد مواردي كه درباره فعاليت هاي هسته اي خود افشا كرده، نكوهش مي كنيم.»
خبرگزاري بي بي سي در اين باره مي نويسد: «اين بيانيه اگرچه به قدر كافي شديداللحن است از موضع آمريكا نسبت به اين موضوع ملايم تر است كه همواره ايران را آشكارا به تلاش براي ساخت جنگ افزارهاي اتمي متهم مي كند.» اما اين ملايمت نسبي حتي اگر به خاطر تأثير اروپايي ها به وقوع پيوسته باشد،  انتظارات تهران را از آنها در اين باره پاسخگو نيست. چه ايران پاييز گذشته معاهده سعدآباد را با لندن، برلين و پاريس امضا كرد و غني سازي اورانيوم را به حال تعليق درآورد و چندي قبل هم اظهارنامه اي ۱۰۰۰ صفحه اي درباره فعاليت هسته اي اش به آژانس ارائه كرد.
حميدرضا آصفي سخنگوي وزارت خارجه ايران در واكنش به مواضع سران گروه هشت درباره توان هسته اي كشور گفت: «اين مواضع غيرمنطقي و مغاير با حقايق است» به گزارش ايسنا، آصفي اظهار داشت كه ايران پايبندي كاملش را در قبال منع اشاعه سلاح هاي هسته اي و پادمان در عمل نشان داده و همكاري گسترده و شفافي كه با آژانس داشته، مؤيد اين مطلب است. وي در انتقاد از كشورهاي اروپايي نيز افزود: «همكاري ايران با آژانس و كشورهاي اروپايي در پرتو تعهدات متقابل صورت گرفته و استمرار اين همكاري ها با پايبندي طرف مقابل به تعهدات خود تضمين مي شود. آصفي تأكيد كرد كه ايران استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي كه حق مسلم كشور است صرف نظر نكرده و كشورهاي گروه هشت نبايد انتظاري داشته باشند ايران از حق خود بگذرد بلكه براي استفاده ايران از اين فناوري بايد تسهيلات و امكانات لازم را در اختيار بگذارد.
حسن روحاني دبير شورايعالي امنيت ملي نيز درباره متن پيش نويس قطعنامه سه كشور اروپايي گفت: «چنانچه روند كار به همين صورت ادامه يابد و شوراي حكام اصلاحات لازم را در پيش نويس قطعنامه خود درباره ايران به عمل نياورد، معلوم مي شود كه اروپا به تعهدات خود بي اعتناست.»
به گزارش خبرگزاري فارس وي تصريح كرد كه پيش نويس ارائه شده حتي با اصل گزارش البرادعي به شوراي حكام و اطلاعات ارائه شده در آن منطبق نيست.
روحاني معتقد است كه نظرات ساير كشورهاي عضو آژانس بين المللي انرژي اتمي در اين قطعنامه منعكس نشده و تنها منعكس كننده نظر آمريكا و برخي كشورهاي غربي است.
البته كشورهاي عضو گروه عدم تعهد (NAM) هم به قطعنامه سه كشور درباره ايران اعتراض كرده اند. به گزارش فارس از وين، كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در جلسه توجيهي روز جمعه آژانس برخي بندهاي گنجانده شده در قطعنامه سه كشور را حتي فراتر از اختيارات شوراي حكام ارزيابي كردند و خواستار اصلاح آن شدند.
امروز نيز اين گروه با ايران جلسه اي در وين خواهند داشت كه به بررسي موضوع پرونده هسته اي خواهند پرداخت. البته هنوز مقامات ايراني اميدوارند كه سه كشور اروپايي در مواضع خود تغييرات و اصلاحاتي انجام دهند. جلسه توجيهي شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي با حضور اعضاي شورا و هيأت نمايندگي ايران در مقر آژانس، پنجشنبه هفته گذشته برگزار شد. به گزارش خبرگزاري مهر از وين اميرحسين زماني نيا مديركل سياسي و بين الملل وزارت خارجه ايران و رئيس هيأت ايراني در شوراي حكام، در اين باره گفت:  «پيش نويس تهيه شده از سوي آلمان، انگليس و فرانسه در خصوص فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران قطعا تغيير خواهد كرد و چيزي بيش از يك پيش نويس نيست.»
در جلسه توجيهي آژانس موضوع ابهامات گزارش البرادعي درباره ايران و سئوالات موجود در آن نيز مطرح شد. به گزارش مهر، گلد اشميت معاون بخش پارلمان آژانس بين المللي انرژي اتمي خلاصه اي از گزارش البرادعي را ارائه كرد كه در آن بر چهار موضوع منشاء آلودگي ها، ليزر، تعليق غني سازي و سانتريفوژ نسل دوم (P2) تأكيد شد. مهر مي نويسد كه پس از اظهارات معاون پارلماني آژانس تنها دو كشور سئوالات و ابهاماتي را مطرح كردند: آمريكا و كانادا.
از ديگر سو خبرگزاري فرانسه نيز با اشاره به سخنان زماني نيا مبني بر تلاش ايران براي رفع سوءتفاهمات مربوط به برنامه هسته اي تهران به ويژه در ارتباط با آمريكا به نقل از يكي ديگر از اعضاي هيأت نمايندگي ايراني نوشت: «اعضاي هيأت ايران و آمريكا در آژانس در نشستي كه قرار بود فقط نشست فني باشد، درخصوص برخي مسائل با يكديگر مشاجره كردند.» اين خبرگزاري به نقل از ديپلمات ايراني با اشاره به پيش نويس قطعنامه سه كشور اروپايي ادامه داد: «آمريكا بطور كلي از لحن پيش نويس رضايت دارد، اما بر نوعي تعيين ضرب الاجل براي ارائه اطلاعات در خصوص فعاليت هاي هسته اي ايران تأكيد خواهد كرد.»
اين در حالي است كه آنتونيونونزگارسيا سوسو رئيس شوراي حكام آژانس در گفت وگو با مهر هم با اشاره به اين كه ايران انتقادات خود را درباره گزارش البرادعي به آژانس ارائه كرد، اظهار داشت: «مديركل آژانس درصدد رفع ابهامات موجود و
مطرح شده در گزارش ايران است.»
ميشل گاروگيس سخنگوي هيأت نمايندگي آمريكا در آژانس نيز درباره انتقادات ايران به گزارش البرادعي گفت: «اين انتقادات موضوعي دوجانبه بين ايران و آژانس است و بايد دو طرف با گفت وگو آن را حل و فصل كنند و آمريكا درباره آن اظهارنظري نمي كند.»
وي پس از خروج از جلسه توجيهي درباره موضوعات باقي مانده در پرونده ايران اظهار داشت: «راكتورهاي آب سنگين در اصفهان از مسائلي است كه آمريكا روي آن حساسيت دارد و آن را از مسائل باقي مانده مي شمارد.»
او درباره مباحث مطرح شده در جلسه گفت كه اين مباحثات عموما فني بودند و موضوعات سياسي مورد گفت وگو قرار نگرفته است.
گاروگيس پيشرفت ايران در پرونده هسته اي را پيشرفت قابل ملاحظه ندانست و تصريح كرد كه در جلسه دوشنبه درباره مقدار پيشرفت هاي ايران بحث و بررسي خواهد شد.
***
بيانيه گروه هشت و لحن سه كشور اروپايي در پيش نويس قطعنامه نشان دهنده آن است كه كار ايران در اجلاس شوراي حكام روز دوشنبه چندان آسان نيست. بي .بي.سي به رغم بروز برخي اختلاف ها ميان آمريكا و فرانسه در مورد عراق در نشست گروه هشت، اين اجلاس را اجلاس وحدت اروپا و آمريكا و نزديكي مواضع ايشان به يكديگر خوانده است شايد اين نزديكي بيش از پيش در مورد پرونده هسته اي ايران رخ نموده كه برخي تحليلگران آن را پيش از اين اهرم رقابتي اروپا و آمريكا مي خواندند. ايران در مقابل پس از رايزني ها و برداشتن برخي گام ها، اكنون تهديدهايي را عليه اروپا و آژانس آغاز كرده و شايد لازم مي نمايد. منوچهر متكي نماينده تهران در مجلس هفتم گفت: «اگر شوراي حكام تحت تأثير شانتاژ سياسي برخي اعضاي بانفوذ درباره ايران نظر بدهد، جمهوري اسلامي تصميمي قاطع خواهد گرفت.»

تمام بحث آژانس با ايران بر سر قطعه اي ۲ دلاري است
به اذعان كارشناسان فني آژانس بين المللي انرژي اتمي، تمام بحث اخير اين آژانس با ايران برسر يك خريد ۳۰۰ دلاري است.
يك كارشناس بخش پادمان آژانس به خبرنگار اعزامي «مهر» به وين گفت: بنا به اظهارات مقامات تهران كه به تاييد آژانس هم رسيده است، جمهوري اسلامي تاكنون ۱۵۰ قطعه «مگنت» خريداري كرده كه هر كدام از آنها در بازار ۲ دلار ارزش دارد.
براساس گفته هاي وي، اگر هم اين موضوع را بپذيريم كه ايران سفارش خريد قطعات بيشتري از مگنت را به يك شركت ارايه كرده است، باز هم ارزش آن ۴۰۰۰ قطعه، ۸۰۰۰ دلار نيز نمي شود.وي اذعان كرد كه براساس گزارش البرادعي و نيز جلسه اخير آژانس قبول دارد كه خريدي در اين باره انجام نگرفته و ايران تنها سفارش چنين قطعاتي را پيگيري كرده است.
رويتر مدعي شده است يك شركت خصوصي ايراني خريد دهها هزار دستگاه مگنت مخصوص (دستگاه مگنت براي ايجاد دوران دروني در سانتريفوژ به كار مي رود) را كه براي استفاده در سانتريفوژهاي۲ _P بكار مي رود از يك دلال اروپايي در دستور كار خود داشته است.

تصويب منشور وفاق خانه احزاب ايران به تيرماه موكول شد
به حد نصاب نرسيدن جلسه مجمع عمومي فوق العاده خانه احزاب براي تصويب نهايي منشور وفاق سبب شد تا تصويب نهايي اين منشور به تيرماه موكول شود.
راي گيري درخصوص منشور وفاق كه به بعدازظهر روز پنجشنبه موكول شده بود به دليل به حدنصاب نرسيدن اعضا، برگزار نشد.
تصميم گيري و تصويب نهايي منشور وفاق به مجمع عمومي بعدي خانه احزاب كه در تيرماه برگزار خواهد شد، موكول شد.
به گزارش ايرنا در اجلاس  احزاب  مختلف  روز پنجشنبه بررسي هاي  لازم  درخصوص  مفاد منشور وفاق  كه  توسط خانه  احزاب  تهيه  شده  است ، انجام  شد.
انتخاب  هيأت  رئيسه ، تغييرات  احتمالي  در مفاد منشور وفاق  و بحث  و اظهار نظر احزاب  مختلف  در خصوص  اين  منشور، از برنامه هاي  اين  اجلاس  بود .
رئيس  خانه  احزاب  ايران  در اين  جلسه  گفت : آئين  نامه  منشور وفاق  خانه احزاب  ايران  با توجه  به  شرايط كنوني  در حال  تدوين  است .
حسن  غفوري  فرد خاطرنشان  كرد: پيش  از اين  كميته  وفاق  با هدف  بررسي  مهم ترين  مطالب  منشور وفاق  و بحث  و تبادل  نظر در اين  خصوص  تشكيل  شد.
وي  اظهار داشت : ۱۱۴ حزب  مختلف  راي  و نظر خود را در خصوص  محورهاي منشور وفاق  اعلام  كرده  و موافقت  خود را بر ۳۵ محور اصلي  اذعان  داشتند.
در  اجلاس  مذكور برخي  از احزاب  مخالفت  خود را با بندهايي  از منشور وفاق اعلام  كردند.
بنابراين گزارش تعدادي  از احزاب  بر حذف  بعضي  بندهاي  منشور وفاق  اتفاق  نظر داشته و برخي  معتقد به  اصلاح  برخي  بندها هستند.

دبير مجمع روحانيون:
دوم خردادي ها تندروي كردند مجلس هفتمي ها نيز مواظب باشند
رئيس دوره ششم مجلس شوراي اسلامي گفت: من امروز مي گويم كه در مورد تندروي ها، جريان ما اشتباه كرده است ولي مجلس هفتمي ها مواظب باشيد ۴ سال ديگر، شما هم مجبور نشويد به افكار عمومي اين مسأله را اعلام كنيد.
به گزارش خبرگزاري فارس دبير كل مجمع روحانيون مبارز اظهار داشت:  در همين گروه ما عده اي با انجام رفتارهاي تند و افراطي حد و مرزها را شكستند، ولي از اين پس بايد ريشه اين كارها قطع شود. چه گروه هاي اصلاح طلب و چه گروه هاي مقابل آنان بايد ضوابط را رعايت كنند كه در آينده مشكل آفرين نباشيم.
كروبي با يادآوري لزوم مراقبت نمايندگان مجلس هفتم در اين رابطه افزود: بايد به دوستاني كه در مجلس هفتم تازه آغاز به كار كرده اند بگويم كه مواظب باشيد دچار آفت تندروي و نديدن منافع ملي نشويد چون هرحادثه اي كه در اين راه پيش مي آيد، به استقلال و چهره كشور ما ضربه مي زند.
وي تأكيد كرد: ما در مورد اين مسائل در جبهه دوم خرداد مطمئنا تجديدنظر خواهيم كرد. بايد تلاش كنيم و طرح ريزي انجام شود كه ديگر تندرويها انجام نشود و از اين پس خط تعامل و اعتدال خط مشي جبهه اصلاح طلب باشد، چون اعتدال بهترين راه ممكن در شرايط كنوني است و در تجديد نظرمان لحاظ خواهد شد.
وي در بخش ديگري از مصاحبه خود كه با باشگاه خبرنگاران جوان صورت گرفت، اظهار داشت: گروه هاي خودسر در هر جايي نفوذ مي كنند .گاهي از جرياني سوءاستفاده مي كنند و عملي را انجام مي دهند كه متأسفانه به پاي همه گذاشته مي شود ولي با توجه به تجربه كنوني و با عنايت به آنكه ربع قرن انقلاب گذشته ديگر بايد اين حركات را كنار گذاشت.
وي افزود: اگر نمايندگان تحصن و استعفا را لغو مي كردند بخش اعظمي از مسائل و مشكلاتي كه ما اين روزها درگير آن بوديم حل مي شد ولي به اين شكل نشد.
كروبي در مورد وضعيت آينده جبهه دوم خرداد افزود: احزاب اصلاح طلب به هيچ وجه حاضر نخواهند شد در جايگاه اپوزيسيون قانوني يا غير قانوني نظام قرار بگيرند و اساسا اين الفاظ براي اين گروه ها مناسب نيست.رئيس دوره ششم مجلس شوراي اسلامي با اشاره به آغاز به كار مجلس هفتم و با خيرمقدم به منتخبان آن گفت: به نظر من اولويت هاي مجلس هفتم بايد توسعه پايدار باشد كه البته اولويت كاري همه ما در همه دستگاه ها است.وي افزود: ما هم اكنون در جامعه مساله اقتصادي داريم كه بسيار حائز اهميت است.
كروبي اضافه كرد: همچنين نقش نظارتي مجلس نيز بسيار مؤثر و مهم مي باشد چون پارلمان هر چه نظارتش قويتر باشد، دستگاه ها كارآمدتر حركت مي كنند.
وي در مورد شوراي نگهبان گفت: ما الان به شدت طرفدار نهاد شوراي نگهبان هستيم. ما فقط به روشهاي برخورد اين نهاد انتقاد داريم ولي علي رغم مخالفت با شيوه هاي شوراي نگهبان من وجود نهاد شوراي نگهبان را لازم مي دانم.

انتقاد كشورهاي صنعتي از برنامه هسته اي ايران و كره شمالي
اجلاس سران هشت كشور صنعتي جهان در سي آيلند آمريكا ديروز پايان يافت. شبكه خبري بي بي سي در ارزيابي از نتيجه اين اجلاس، آن را نمايش وحدت جهان صنعتي توصيف كرد و در سايت اينترنتي خود نوشت: رهبران گروه هشت كشور عمده صنعتي جهان در حالي كه در مورد كمك به رشد دموكراسي در خاورميانه و تمديد دوره بازپرداخت بدهي فقيرترين كشورهاي جهان به توافق رسيدند، به اجلاس خود در ايالت جورجياي آمريكا پايان داده اند.
جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا، در يك كنفرانس خبري پس از پايان اجلاس گفت :در حال حاضر نيروي محركه قدرتمندي براي ايجاد تغييرات در خاورميانه وجود دارد و در مورد لزوم اصلاحات در منطقه اتفاق نظر پديد مي آيد. او گفت: هدف اين نيست كه جهان شبيه به آمريكا شود، بلكه منظور پيشبرد ارزش هاي جهاني داير بر حيثيت انساني است.
رهبران گروه هشت شامل كانادا، آمريكا، فرانسه، بريتانيا، ژاپن، آلمان، ايتاليا و روسيه پنجشنبه گذشته طرحي را براي حمايت از اصلاحات دموكراتيك، اقتصادي و اجتماعي در خاورميانه و شمال آفريقا مورد تأييد قرار داده بودند.
بوش همچنين سعي كرد اختلافاتي را كه در جريان اجلاس پيرامون نقش سازمان پيمان آتلانتيك شمالي( ناتو) در عراق بروز كرد كمرنگ جلوه دهد. او گفت كه از واكنش ساير رهبران گروه هشت در زمينه لزوم ياري رساندن به عراق دلگرم شده است، اما افزود كه انتظار ندارد اعضاي پيمان آتلانتيك شمالي(ناتو) نيروهاي بيشتري به عراق اعزام كنند.
رئيس جمهوري آمريكا در جريان اين اجلاس خواستار مشاركت گسترده تر ناتو در روند استقرار ثبات در عراق شده بود. اما ژاك شيراك، رئيس جمهوري فرانسه، تلويحا با اين پيشنهاد مخالفت كرده و گفت: مشاركت ناتو در عراق از وظايف اين سازمان نيست.
اعضاي گروه هشت در جلسه روز پنجشنبه كه رسيدگي به مسائل آفريقا را در دستور كار خود داشتند با تمديد دوره بازپرداخت بدهي فقيرترين كشورهاي جهان به مدت دو سال موافقت كردند. اين دوره قرار بود در پايان سال جاري پايان يابد.
دوره بازپرداخت بدهي ۲۷ كشور جهان، كه اكثريت آنها آفريقايي هستند، براساس ابتكار عمل صندوق بين المللي پول و بانك جهاني تمديد مي شود. بيش از ۱۰ عدد از اين ۲۷ كشور كه از فقر بسيار شديد و بدهي سنگين رنج مي برند براي استفاده از اين ابتكار عمل واجد شرايط بودند. اما بسياري از آنها موفق نشده اند كارنامه اي در زمينه سياست هاي اقتصادي يا يك استراتژي مقابله با فقر، كه براي استفاده از اين ابتكار عمل ضروري است، از خود به جا بگذارند. در بسياري موارد، مثلا در مورد كشورهاي سودان و ليبريا، اين ناكامي ناشي از مناقشه و جنگ بوده است.
گروه هشت ظاهرا با تمديد دوره بازپرداخت بدهي آنها براي دو سال ديگر موافقت كرده است تا اين كشورها براي كسب شرايط لازم فرصت بيشتري داشته باشند.
بي بي سي در گزارش ديگري اعلام كرد: رهبران كشورهاي عضو گروه هشت در بيانيه اي كه روز چهارشنبه منتشر شد نگراني خود را نسبت به فعاليتهاي هسته اي ايران و كره شمالي ابراز داشتند. در اين بيانيه از احتمال گسترش جنگ افزارهاي هسته اي توسط اين دو كشور ابراز نگراني شده است.
اين بيانيه اگر چه به قدر كافي شديداللحن است از موضع آمريكا كه آشكارا ايران را به تلاش براي ساخت جنگ افزارهاي اتمي متهم مي كند ملايمتر است.
رهبران گروه هشت در اين بيانيه از ايران خواسته اند با آژانس بين المللي انرژي اتمي وابسته به سازمان ملل متحد همكاري كند و از پنهان كردن حقايق خودداري ورزد.آنها همچنين گفته اند كه عميقا درباره پايبندي ايران به مقررات آژانس نگرانند. آنها گفته اند: «ما ايران را بخاطر تأخير در اطلاع رساني، كمي همكاري و همچنين كم بودن تعداد مواردي كه درباره فعاليتهاي هسته اي خود افشا كرده، نكوهش مي كنيم.»
پيش از اين، در حاليكه فرانسه، بريتانيا و آلمان بشدت از ايران و برنامه هاي هسته اي آن انتقاد كرده بودند، يك سخنگوي دولت روسيه اعلام كرده بود كه مسكو همچنان به همكاري هسته اي با تهران ادامه خواهد داد.

كوتاه از سياست ايران
اظهارات رئيس مجلس درباره مسائل هسته اي و مشكلات فرهنگي
غلامعلي  حداد عادل  رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي  گفت : مجلس  در خصوص  مسائلي  كه در ارتباط با فعاليت هاي  صلح  آميز هسته اي  ايران  مطرح  مي شود، مدافع  منافع ملي  است . وي  ديروز پس  از پايان  نمازجمعه  تهران  در گفت  وگو با خبرنگارايرنا، افزود: نمايندگان  دور هفتم  مجلس  در ارتباط با مسائل  بين المللي  وخارجي  نيز فعال  هستند و در ارتباط با مسائل  طرح  شده  ايران  با آژانس  بين المللي  انرژي  اتمي نيز از منافع  ملي  حمايت  خواهند كرد. رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي در پاسخ  به سئوال  يكي  از خواهران  نمازگزار درخصوص  امر به  معروف  و مسائل  فرهنگي  گفت : وضع  خراب  تر از اينها است  وبايد در اين  ارتباط ريشه اي  عمل  كرد. به  گفته  حداد عادل ، براي  مقابله  با مشكلات  فرهنگي  كه  اكنون  دامنگيرجامعه  شده  است ، بايد ابتدا در برابر كساني  كه  الگوهاي  نادرست  را در جامعه  گسترش  مي دهند، ايستاد.
تظاهرات ضدانگليسي در تهران
شماري تظاهركننده به روال هفته هاي اخير ديروز پس از نماز جمعه تهران در برابر سفارت انگليس اجتماع كردند. به گزارش ايسنا، تجمع كنندگان كه حدود ۳۰ نفر بودند شعارهايي در مخالفت با ادامه اشغال عراق سر دادند. در اين تجمع شعارهايي با مضامين مرگ بر ضدولايت فقيه، ما همه سرباز توايم خامنه اي، گوش به فرمان توايم خامنه اي، واي اگر خامنه اي حكم جهادم دهد، ارتش دنيا نتواند كه جوابم دهد،سفيرانگلستان نماينده شيطان است، ۱۳ آبان ماه تكرار بايد گردد، سفارت انگليس تعطيل بايد گردد، سردادند.
حضور فعال جبهه دوم خرداد در انتخابات رياست جمهوري
مشاور وزير كشور گفت: جبهه دوم خرداد براي انتخابات رياست جمهوري در عرصه رقابت فعال ظاهر خواهد شد و داراي يك نظر واحد خواهد بود.
جواد اطاعت در گفتگو با خبرگزاري فارس با بيان اين مطلب اظهار داشت: جبهه دوم خرداد از احزاب و گروه هاي مختلف سياسي تشكيل شده كه هر كدام از آنها نقطه نظرات وسلايق متفاوتي سياسي دارند و اكثر آنها منطقي و معقول كار مي كردند. عضو فراكسيون مشاركت در مجلس ششم اظهار داشت: اساس حركت دوم خرداد به تندروي نيست ولي چون گرايشهاي متفاوت در آن وجوددارد، شايد عده اي تندرو نيز در بين آنها وجود داشته باشد همچنان كه افراد معتدل نيز وجود دارد. مشاور وزير كشور افزود: جبهه دوم خرداد در طول مجلس ششم، چيزي به عنوان تندروي و افراطي گري نداشت و براساس اعتدال و حركات معقول قدم بر مي داشت.
همبستگي هنوز نامزد ندارد
محمدرضا خباز قائم مقام حزب همبستگي گفت:  حزب همبستگي هنوز در حمايت از فرد خاصي براي انتخابات رئيس جمهوري به جمع بندي نرسيده است.
قائم مقام حزب همبستگي در گفت و گو با خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب افزود: در گذشته مردم به مقوله انتخابات به عنوان يك تكليف شرعي نگاه مي كردند و علما، بزرگان، شخصيتهاي برجسته و مراجع اعلام مي كردند كه انتخابات تكليف شرعي است و مردم با اين احساس در انتخابات شركت مي كردند.
اكنون حزب همبستگي در قبال انتخابات روشهاي نوين و مدرن را انتخاب كرده است به اين معنا كه مردم بايد بدانند كه به چي راي مي دهند نه به كي راي مي دهند؟
اعتراض به كانادا
جان  ديوسيون  كاردار سفارت  كانادا، روز چهارشنبه  در غياب  سفير آن كشور از سوي  مرتضي  جاودان  رئيس  اداره  كنسولي  وزارت  خارجه ، در خصوص  قتل  كيوان  تابش  تبعه  ايراني  مقيم  كانادا، احضار و مراتب  اعتراض  جمهوري  اسلامي  ايران  به  او ابلاغ  شد.به گزارش ايرنا، دراين  ملاقات  مرتضي  جاودان  ضمن  ابراز تعجب  از راي  صادره  مبني  بربرائت پليس  كانادا كه  با شليك  تير به  تابش ، باعث  قتل  اين  تبعه  ايراني مقيم  كانادا شده  است ، مراتب  نگراني  عميق  وزارت  امور خارجه  از اين كه  درجريان  رسيدگي  به  اين  پرونده  بصورت  كاملا بسته  عمل  شده  و حتي  وكيل  نتوانسته است  در جلسه  رسيدگي  به  گزارش  توسط دادستان  حضور يافته  و از متن  كامل  پرونده  و روز تحقيقات  مطلع  شود، به  وي  اعلام  شد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
خارجي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري دانشجو
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   خارجي   |   سياسي   |   شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |