يكشنبه ۱۴ تير ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۲۷
سايه روشن اقتصاد
نمايشگاه صنعت نساجي و منسوجات خانگي
دو نمايشگاه بين المللي منسوجات خانگي و محصولات و ماشين آلات و مواد اوليه چرم و پوست با حضور شركت هاي پيشرفته خارجي و داخلي دوم شهريور ماه در تهران برگزار مي شود.
دومين نمايشگاه بين   المللي منسوجات خانگي و دهمين نمايشگاه بين المللي محصولات و ماشين آلات نساجي و چرم بطور همزمان از دوم تا ششم شهريور ماه سال جاري در محل دائمي نمايشگاهها بين  المللي تهران برگزار مي شود.
هدف از برگزاري اين نمايشگاه ارائه آخرين اطلاعات و فن آوريها و توليدات در صنعت نساجي و منسوجات خانگي و ايجاد روابط و مناسبات تجاري بين  شركت كنندگان داخلي و خارجي ، ايجاد سيستم مناسب براي توسعه ارتباطات و عقد قراردادهاي تجاري با شركتهاي خارجي است.
فولاد قزاقستان در اروپا
010155.jpg

قزاقستان و اتحاديه اروپا توافق نامه اي را در زمينه ايجاد سيستم نظارت دو جانبه بر صادرات فولاد قزاقستان به اروپا به امضا رساندند.
 اين سند توسط «كنسانتين ژيگالف» سفير قزاقستان در اروپا و «آن اندرسن» سفير ايرلند كه كشورش در نيمه اول سال ۲۰۰۴ ميلادي رياست اتحاديه اروپا را برعهده دارد، امضا شد.
به موجب اين توافقنامه سيستم نظارت دو جانبه در زمينه ۱۲ محصول فولادي بدون محدوديت كمي آغاز مي گردد، همچنين در اين توافق نامه اشاره شده است كه اين محصولات بايد از گواهينامه  كيفيت مورد قبول بروكسل و آستانا برخوردار باشند.
بنابراين گزارش، اعتبار قرارداد امضا شده تا سال ۲۰۰۵ مي باشد.
قزاقستان در سال ۲۰۰۳ در كل ۷/۲۸ ميليون دلار فولاد به اروپا صادر كرده است.

اقتصاد انرژي
منطقه آزاد
منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي بندر امام واقع در شهرستان ماهشهر، به نخستين منطقه آزاد پتروشيمي كشور تبديل مي شود.در اين منطقه هم اكنون ۱۰ طرح بزرگ پتروشيمي با صرف ۵ ميليارد دلار و يك هزار ميليارد ريال در حال اجرا ست.
به گزارش خبرنگار شانا، رئيس هيأت مديره و مدير عامل سازمان منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي با اعلام اين مطلب، تصريح كرد: تلاش براي تبديل منطقه ويژه به نخستين منطقه آزاد پتروشيمي كشور آغاز شده است.
مهندس سيد محسن تسلطي گفت: سازمان منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي تاكنون ۲۳۰۰ ميليارد ريال (مجموع هزينه ارزي و ريالي) براي ايجاد زيرساخت هاي مورد نياز در اين منطقه هزينه كرده است.
وي افزود: اين سازمان به عنوان متولي ايجاد زمينه و بستر لازم براي اجراي طرح هاي پتروشيمي در نخستين منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي كشور، نخستين فاز از تأمين زيرساخت هايي مانند آب، برق، گاز، مخابرات و راه هاي ارتباطي؛ احداث واحدهاي گمركي و اداري و نيز تأسيس بزرگ ترين و مجهز ترين واحد آتش نشاني كشور را با موفقيت به پايان رسانده و فاز دوم طرح توسعه منطقه را آغاز كرده است.
در اين منطقه ۱۰ طرح بزرگ پتروشيمي با صرف ۵ ميليارد دلار و ۱۰۰۰ ميليارد ريال در حال اجراست كه برخي از آنها در هفته جاري به بهره برداري رسمي خواهد رسيد.
اين طرح ها در دوران ساخت و ساز براي ۲۵ هزار نفر و در دوران بهره برداري براي ۱۶ هزار نفر به طور مستقيم اشتغال ايجاد مي كند، اما با توجه به وسعت صنايع پايين دستي مصرف كننده محصولات پتروشيمي، اشتغال زايي غير مستقيم طرح ها بسيار گسترده خواهد بود.
رئيس هيأت مديره و مدير عامل سازمان منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي گفت: به منظور ايجاد زيرساخت هاي لازم در منطقه ويژه، تاكنون ۱۲۰ مورد سرمايه گذاري از سوي بخش خصوصي صورت گرفته است كه استقبال مناسب و مطلوب سرمايه گذاران بخش خصوصي را به نمايش مي گذارد.
وي ابراز اميدواري كرد كه با افزايش هماهنگي ميان سازمان ها و دستگاه هاي گوناگون كشور، بتوان طرح هاي توسعه را با سرعت بيشتري به مرحله اجرا در آورد.
هم اكنون، چهار طرح پتروشيمي در منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي ماهشهر و پتروشيمي بندر امام همراه با طرح احداث اسكله صادراتي، با سرمايه گذاري ۷۷۹ ميليون و ۵۰۰ هزار دلار و دو ميلياردو ۶۲۱ ميليون ريال ، در آستانه بهره برداري رسمي قرار دارند و روز سه شنبه هفته جاري با حضور رئيس جمهور، وزير نفت و جمعي از مديران ارشد شركت ملي صنايع پتروشيمي ايران به بهره برداري رسمي مي رسند.
به گزارش خبرنگار شانا، منطقه ويژه اقتصادي پتروشيمي در محدوده اي به وسعت ۲۰۰۰ هكتار در جنوب غربي ايران و در ساحل خليج فارس، در شهرستان ماهشهر احداث شده است و بر اساس طرح توسعه در نظر گرفته شده، وسعت اين منطقه در پايان اجراي فاز دوم، به حدود ۱۰ هزار هكتار افزايش خواهد يافت.

اقتصاد يورو ۲۰۰۴
010152.jpg
مترجم :امير بهادري نژاد
كشور پرتغال براي برگزاري و ميزباني رقابتهاي فوتبال جام ملتهاي اروپا (يورو ۲۰۰۴) ميليونها يورو هزينه كرد ، اما به نظر مي رسد كه اين ميزباني تأثير مثبت اندكي بر اقتصاد اين كشور داشته باشد، اقتصادي كه براي خارج شدن از ركود، دست و پا مي زند.
در جريان سه هفته برگزاري اين رقابت ها حداقل ۲۱۱ هزار جهانگرد به پرتغال سفر كردند كه حضور تماشاگران خارجي علاقه مند به فوتبال باعث رونق فروش رستورانها و هتل ها شد. به پيش بيني وزارت اقتصاد، درآمد پرتغال از صنعت جهانگردي در جريان رقابتهاي يورو ۲۰۰۴ در حدود ۱۱۲ ميليون يورو (۱۳۵ ميليون دلار) خواهد بود.
در طول برگزاري اين بازيها، فروش نوشيدني به شدت افزايش يافت. چون تماشاگران در هواي گرم، حجم بالايي نوشيدني مصرف مي كردند. بزرگترين شركت  توليد كننده نوشيدني پرتغال، افزايش فروش معادل ۵/۲ ميليون ليتر از محصولات خود را در جريان يورو ۲۰۰۴ تجربه كرد.
همچنين ۱۸ فروشگاه معاف از ماليات واقع در فرودگاه هاي پرتغال به دليل افزايش تعداد مسافران ورودي و خروجي ، ركورد فروش روزانه خود را شكستند.
با آنكه مغازه داران و صاحبان فروشگاه از افزايش فروش لذت بردند ،اما ميزباني رقابتهاي يورو ۲۰۰۴ تنها ۰۸/۰ درصد در رشد اقتصادي پرتغال در سال ۲۰۰۴ سهيم خواهد بود.
توليد ناخالص داخلي پرتغال در سال گذشته ۳/۱ درصد كاهش يافت و پيش بيني مي شود كه اين شاخص در سال جاري تنها ۸/۰ درصد رشد داشته باشد.
به اعتقاد كارشناسان وزارت اقتصاد پرتغال، برگزاري رقابتهاي يورو ۲۰۰۴ باعث فراري شدن جهانگردان سنتي كشور پرتغال شد چون آنها علاقه مند نبودند تا سفرشان به پرتغال با حضور تماشاگران فوتبال در اين كشور همزمان شود.
در زمان برگزاري بازيها، هتل هاي واقع در پايتخت و ۷ شهر ديگري كه ميزبان اين رقابتها بودند، مملو از جمعيت بود اما مسافران هتل هاي ساحل جنوبي آلگاروه كمتر از متوسط سال هاي پيش بود.
دولت پرتغال پيش از آغاز يورو ۲۰۰۴ پيش بيني كرده بود كه در زمان برگزاري بازيها، كليه هتل هاي اين كشور مملو از مسافر شود اما اين پيش بيني آنها، اغراق آميز بود و چنين اتفاقي رخ نداد. حتي افرادي كه قصد داشتند براي تفريح در اين زمان از سال به پرتغال سفر كنند به دليل بيم از تكميل بودن ظرفيت هتل ها، سفر خود را لغو كردند.
ساحل آلگاروه پرتغال يكي از پرطرفدارترين سواحل اروپا در نزد جهانگردان اين قاره است اما تعداد مسافران خارجي ساكن در هتل هاي اين ساحل در زمان برگزاري يورو ۲۰۰۴ ، ۵/۱۲ درصد كمتر از تعداد مسافران در مدت زمان مشابه سال گذشته بوده است. البته آژانس هاي مسافرتي، علت اصلي اين كاهش را افزايش قيمت هتل ها به دليل برگزاري رقابتهاي يورو ۲۰۰۴ مي دانند.
با اين حال، اتحاديه فوتبال اروپا (يوفا) معتقد است كه ميزباني يورو ۲۰۰۴ توسط پرتغال باعث افزايش سفر جهانگردان به اين كشور در درازمدت خواهد شد.
چنين اتفاقي دقيقاً براي شهر بارسلونا كه ميزبان رقابتهاي المپيك سال ۱۹۹۲ بود رخ داد. به گفته كارشناسان يوفا، در دراز مدت بين ۱۷۹ تا ۳۵۷ ميليون يورو به صنعت جهانگردي پرتغال پول تزريق خواهد شد. يكي از وزراي دولت پرتغال در مورد ميزباني رقابتهاي يورو ۲۰۰۴ مي گويد: ميزباني اين بازيها تصوير مثبتي از اين كشور در اذهان مردم باقي خواهد گذاشت و صنعت توريسم ما در درازمدت از اين ميزباني بهره خواهد برد.
۱۰ درصد از نيروي كار كشور پرتغال در صنعت جهانگردي اين كشور مشغول به كار هستند و سهم اين بخش در توليد ناخالص داخلي، ۸ درصد است.
ديدگاه مخالف
البته در اين زمينه ديدگاههاي متفاوتي وجود دارد. در جريان برگزاري رقابتهاي يورو ۲۰۰۴، تماشاگران خارجي كه به پرتغال سفر كرده بودند۲۶۰، ميليون يورو صرف خريد بليت مسابقات، خوراك و اسكان در هتل كردند. با توجه به اينكه كشور پرتغال تنها۱۰ ميليون نفر جمعيت دارد، حضور دهها هزار جهانگرد به نفع اقتصاد اين كشور خواهد بود. اما ورود جهانگرد به پرتغال تنها يك بخش از تأثيرات اقتصادي برگزاري اين رقابتها مي باشد. بر اثر آمار منتشر شده از سوي يوفا، پرتغال تاكنون۸۰۰ ميليون يورو از برگزاري رقابتهاي يورو ۲۰۰۴ سود كرده كه ۲۴۴ ميليون يورو از اين رقم به صنعت ساخت و ساز اين كشور تزريق شده است. ورود اين سرمايه عظيم به بخش ساخت و ساز باعث ايجاد مشاغل جديد و همچنين افزايش دستمزدها مي شود.
با توجه به اينكه تعداد جهانگردان پرتغال در سالهاي آينده افزايش خواهد يافت، ۱۴ هزار شغل جديد در اين كشور ايجاد خواهد شد كه جهانگردان۲۰۰ ميليون يورو به اقتصاد تزريق مي كنند. با اين حال، برخي از منتقدان اقتصادي معتقدند درآمد حاصل از برگزاري رقابتهاي يورو ۲۰۰۴ در صنعت جهانگردي جبران هزينه هاي ميزباني بازيها را نخواهد كرد آن هم در شرايطي كه اقتصاد پرتغال چندين سال است كه با ركود و بيكاري دست و پنجه نرم مي كند. به عنوان نمونه، بيش از ۶۵۰ ميليون يورو، صرف ساخت و يا بازسازي ۱۰ ورزشگاه محل برگزاري بازيها شد كه به احتمال بسيار زياد در آينده از اين ورزشگاهها استفاده چنداني نخواهد شد. در مجموع، پرتغال در حدود ۴ ميليارد يورو براي ميزباني اين بازيها هزينه كرده كه بخش اعظم اين رقم براي بازسازي و ساخت ورزشگاهها، توسعه شبكه حمل و نقل و ساير زيرساخت ها هزينه شد.
در صورتي  كه اين رقم را با جمعيت پرتغال مقايسه كنيم به اين نتيجه خواهيم رسيد كه اين سرمايه گذاري يكي از بزرگترين سرمايه گذاريها در تاريخ اين كشور مي باشد.
اخيراً يكي از شبكه هاي تلويزيوني كشور پرتغال از مردم اين كشور در مورد سرمايه گذاري براي ميزباني رقابتهاي يورو ۲۰۰۴ نظرسنجي كرد كه نيمي از پاسخ دهندگان معتقد بودند كه هزينه كردن چنين پول كلاني منطقي نبوده است.
يكي از پروفسورهاي دانشكده اقتصاد ليسبون مي گويد: در جريان برگزاري يك دوره رقابت ورزشي، پول كلاني نصيب ميزبان مي شود. البته اين مدت بسيار كوتاه است و پس از پايان بازيها ديگر سودي نصيب ميزان نخواهد شد و اگر هم بشود، بسيار ناچيز است.
با آنكه بسياري از كارشناسان مي گويند، ميزباني رقابتهاي يورو ۲۰۰۴ باعث ايجاد تصويري مثبت از پرتغال در اذهان مردم جهان خواهد شد اما اين پروفسور معتقد است كه برگزاري جام ملتها در پرتغال باعث فراري شدن جهانگردان واقعي از اين كشور شد چون آنها علاقه مند نبودند در زمان برگزاري بازيهاي فوتبال به سفر بروند. همچنين او معتقد است، پرتغال به اندازه كافي در نزد جهانگردان شناخته شده است و نيازي به تبليغ ندارد. اين پروفسور در پايان گفت: بيشترين بهره اقتصادي را از رقابتهاي يورو ۲۰۰۴، قهرمان آن خواهد برد.
يورو ۲۰۰۴ و چين
اما اثرات اقتصادي يورو ۲۰۰۴ تنها به پرتغال محدود نمي شود. در كشور چين ميليونها نفر قيد خواب شبانه را زدند تا اينكه از طريق تلويزيون و يا اينترنت بازيها را پيگيري كنند. علاوه بر اين، برگزاري اين رقابتها باعث رونق فروش پيراهن تيم هاي شركت كننده در اين رقابتها، افزايش ارسال پيام هاي نوشتاري كوتاه (SMS) و همچنين بازيهاي بخت آزمايي شده است. گفته مي شود كه۴۰ تا۵۰ ميليون نفر شهروند چيني، بازيهاي جام ملتها را به صورت زنده تماشا مي كردند. اين در حالي است كه بازيهاي آلمان، انگليس ايتاليا و اسپانيا تماشاگري در حدود ۱۵ ميليون نفر را جذب مي كند.
برگزاري همين رقابتها باعث رقابت شديد ميان روزنامه ها، پايگاه هاي اينترنتي، شبكه  تلويزيوني و راديويي چين براي جذب مخاطب بيشتر شد.
همچنين در جريان اين رقابتها، يك مسابقه بزرگ در چين برگزار شد. در اين مسابقه فردي كه موفق شد نتيجه ۱۳ مسابقه را به درستي پيش بيني كند، ۶۰۴ هزار دلار جايزه نقدي دريافت كرد.همچنين تماشاي رقابتهاي فوتبال باعث شد تا مردم چين به خريد پيراهن تيم هاي شركت كننده روي بياورند.
براساس آمار منتشر شده، در زمان برگزاري رقابتهاي يورو ۲۰۰۴، بيش از ۱۲ ميليون دلار پول توسط مردم براي پيگيري اين بازيها هزينه شد.
براساس پيش بيني بانك جهاني، اقتصاد چين در سال جاري بيش از ۹ درصد رشد خواهد داشت و گفته مي شود كه پس از سال ۲۰۱۷، سهم اين كشور در تجارت جهاني از سهم آمريكا نيز فراتر خواهد رفت.
به همين دليل سال گذشته تيم رئال مادريد يك تور در اين كشور برگزار كرد و امسال نيز قرار است تيم بارسلونا، اقدامي مشابه انجام بدهد.
منابع: رويترز، بيزنس ريپورت

اقتصاد
انديشه
ايران
جهان
زندگي
سياست
علم
فرهنگ
ورزش
|  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  جهان  |  زندگي  |  سياست  |  علم  |  فرهنگ   |
|  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |