يكشنبه ۱۴ تير ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۲۷
گزارشي از ضرورت ايمن سازي و تجهيز امكانات سواحل درياي مازندران
گرما، دريا، مرگ
درياي مازندران هر ساله به علت فقدان پلاژ هاي مناسب و عدم ايمن سازي سواحل بيش از ۲۰۰ قرباني مي گيرد
010200.jpg
اشاره: تابستان سال گذشته ۲۰۰ نفر از خانواده ها در سواحل زيباي درياي مازندران سوگوار عزيزاني بودند كه ناخواسته براي رهايي از گرماي تابستان تن به آب سپرده بودند.
اين مصيبت، همه ساله به گونه اي ديگر تكرار مي شود، و طرح هاي سالم سازي دريا، هشدارهاي ناجيان غريق و مسئولان شهري مناطق ساحلي نيز نتوانسته از ميزان مرگ و ميرها بكاهيد.
محمد اميري: فرا رسيدن روزهاي گرم و طولاني تابستان هوس سفر را براي ايرانگردان سواحل زيباي گيلان و مازندران دوباره زنده مي كند، اما در كنار اين گردشگري شوق انگيز، درياي مازندران همه ساله سوگوار غرق شدگان جواني است كه براي رفع عطش گرما، خود را به آبهاي نيلگون آن زده اند.
همه ساله متوليان سالم سازي درياي مازندران با ارائه خدماتي نه چندان مطلوب در تكاپوي آن هستند كه از ميزان تلفات ناشي از مرگ خاموش صدها نوجوان و جوان علاقمند به شنا در دريا بكاهند اما هيچگاه اين سالم سازي نتيجه مطلوبي در پي نداشته است.
در چند روز گذشته در درياي مازندران و آب بندان هاي شهرهاي بابلسر، تنكابن و بهشهر چهار نفر جان خود را از دست دادند. به گفته نيروي انتظامي اين افراد به دليل عدم آشنايي به فن شنا غرق شده اند، همه غرق شدگان مرد بوده و بين ۱۲ تا ۲۵ سال سن داشته اند.
اغلب مردم علت غرق شدن جوانان در درياي مازندران را نبود امكانات مناسب نجات غريق مي دانند، به باور آنها تمامي مؤسسات دولتي با ساخت و ساز پلاژهاي ساحلي، مانع از دسترسي مردم به امكانات عمومي درياي مازندران هستند، اين مسئله به نوعي باعث شده كه در مكانهاي  تعيين شده در قالب سالم سازي دريا، انبوهي از ايرانگردان از امكانات محدود و غيرمتنوعي بهره مند شوند.
فرماندار شهرستان ساري نيز با گلايه از عدم دسترسي مناسب مردم به سواحل زيباي درياي مازندران مي گويد: ۷۰ الي ۸۰ درصد از سواحل درياي مازندران را دستگاه هاي دولتي دراختيار دارند كه مانع دسترسي مردم به سواحل هستند. بنا بر اين تنها راه آسان و كم خطر دسترسي مردم به سواحل دريا، استفاده از پلاژهاي دولتي است كه حدود ۱۰ كيلومتر از سواحل دريا را شامل مي شود، اما متأسفانه كمتر امكان استفاده از اين پلاژها براي مردم وجود دارد.
وي در ادامه مي افزايد: اگر از طريق پلاژهاي دولتي نتوانيم راه دسترسي مردم  به سواحل را آزاد كنيم ازدحام بيش از حد، امنيت مردم را دچار مشكل مي كند، ازدحام كنوني در بخش كوچكي از سواحل دريا، خطرناك است و جان مردم را تهديد مي كند.
براساس اطلاعات و آمار سال هاي اخير، اغلب موارد غرق شدن افراد در درياي مازندران، خارج از طرح هاي سالم سازي بوده است، دست اندركاران طرح سالم سازي دريا در بندر انزلي براين باور هستند كه مردم با شروع تعطيلات و مساعد شدن هوا منتظر بازگشايي طرح هاي سالم سازي دريا نمي مانند. بنا بر اين لازم است براي كاهش خطر غرق، متوليان دست اندر كار هرچه سريعتر نسبت به راه اندازي و تجهيز مكان هاي عمومي سواحل درياي مازندران اقدام كنند. درست است كه آماده نمودن طرح هاي سالم سازي دريا همه ساله هزينه زيادي را به مسئولان شهري و انتظامي تحميل مي كند، ولي وقتي كه در طول سال ده ها نفر به خاطر بي توجهي مسئولان جان خود را از دست مي دهند نبايد دست روي دست گذاشت. آمار مسئولان بندرانزلي حاكي است در سال گذشته حدود ۴۷ نفر به دليل شنا در خارج از طرح هاي سالم سازي دريا جان خود را از دست داده اند.
طبق آمار مسئولان طرح سالم سازي دريا در گيلان نيز، در طول سال ۸۲ قريب ۷۰ نفر طعمه موج هاي خروشان درياي مازندران شده اند. به باور پورعسكرپرست، رئيس هيأت نجات غريق گيلان، در طي ۲۰ سال گذشته تنها ۱۵ طرح سالم سازي دريا در گيلان فعال بوده است كه اين تعداد جوابگوي حجم گسترده مسافران و استفاده كنندگان از سواحل درياي مازندران در گيلان نيست.
متأسفانه آمارهاي غرق شدگان به اين تعداد ختم نمي شود، مرگ خاموش ۲۰۰ نفر در آب هاي درياي مازندران همه ساله يكي از دغدغه هاي ذهني متوليان طرح هاي سالم سازي درياست اما متأسفانه به دليل محدوديت هاي طرح هاي سالم سازي دريا، بيشتر علاقمندان به شنا به ويژه خانواده ها براي راحتي و اجتناب از حضور در محل هاي پرازدحام به خلوت گاه هاي سواحل درياي مازندران پناه مي برند كه اين امر اغلب براي آنان و خانواده هايشان خطرآفرين بوده است. يكي از ناجيان غريق درياي مازندران با اشاره محدوديت هاي قانوني طرح سالم سازي دريا مي گويد: نبود امكانات رفاهي و بهداشتي در طرح هاي سالم سازي دريا از ديگر عواملي است كه مسافران و افراد بومي رغبتي براي شنا در محدوده طرح را ندارند.
وي اطلاع رساني مناسب در مورد خطر شنا خارج از طرح هاي سالم سازي، نصب تابلوهاي هشدار دهنده و تعيين كننده محل طرح هاي دريا را براي پيشگيري از خطر غرق شدن شناگران يك امر ضروري دانست.
وي در ادامه مي افزايد: شنا در دريا با شنا در استخر متفاوت است، در دريا عواملي مانند موج، جريان هاي آب، ناهمواري كف دريا و نبود ناجي غريق مي تواند براي مسافران خطرناك باشد.
با آغاز طرح سالم سازي دريا حدود ۲۰۰ ناجي غريق در سواحل درياي مازندران مستقر مي شوند، با اين حال با توجه به گستردگي حوزه سواحل درياي مازندران در دو استان گيلان و مازندران شايد حضور اين ۲۰۰ نفر نتواند در بروز حوادث چندان مؤثر باشد.
فراهم كردن امكان استفاده عموم از پلاژهاي دولتي و آزاد كردن آن بخش از سواحل كه دراختيار دستگاه هاي دولتي است، توسعه طرح هاي سالم سازي دريا در مناطق مختلف، تجهيز محل طرح ها به امكانات رفاهي و بهداشتي و نيز افزايش مربيان نجات غريق مي تواند تا حدود زيادي از سوانح دلخراش بكاهد. البته فراهم كردن اين امكانات نياز به بودجه و امكانات دارد اما حجم و ميزان اعتبارات لازم براي استقرار اين امكانات به هيچ وجه با خسارات هنگفت، تلفات انساني هرساله درياي مازندران برابري نمي كند. مسئولين و دستگاه هايي كه نسبت به حفظ جان و سلامت مردم مسامحه و كوتاهي مي كنند، در قبال حوادث احتمالي بايد پاسخگو باشند.

تماشاي زياد تلويزيون باعث بلوغ زودرس نوجوانان مي شود
محققان اعلام كردند كه تماشاي بيش از اندازه تلويزيون مي تواند باعث اختلال در تعادل هورموني در نوجوانان و در نتيجه بلوغ زودرس شود.
به گزارش ايسنا، به نقل از شبكه  خبري بي .بي. سي، محققان ايتاليايي دريافته اند كه جلوگيري از دسترسي كودكان به تلويزيون تنها به مدت يك هفته باعث افزايش ۳۰ درصد هورمون ملاتونين در آنها مي شود.اين هورمون ظاهرا از بلوغ زودرس جلوگيري مي كند.
بسياري از محققان معتقدند كه قرار گرفتن در معرض صحنه هاي خشونت بار و جنسي تاثيرات رواني مخربي بر كودكان دارد.
محققان بيمارستان ماير در دانشگاه آمريكايي فلورانس اعلام كردند كه اين نتايج به لحاظ آماري حايز اهميت است. مطالعات نشان مي دهد كه تماشاي تلويزيون مي تواند باعث تغييرات هورموني  شود.
برخي حيوانات از ملاتونين براي تعيين زمان فعاليت هاي توليدمثلي خود و با تغيير آن براي هماهنگ شدن با محيط زيست خود استفاده مي كنند.
در انسان اين هورمون ساعت داخلي بدن را تنظيم مي كند. مقدار اين هورمون در ساعات روز در حداقل خود و در هنگام عصر حدود ساعت ۸ بعدازظهر به حداكثر توليد خود در بدن مي رسد تا خود را براي خواب شبانه آماده كند.
ملاتونين همچنين به عنوان وسيله اي براي تنظيم الگوهاي خواب مسافراني كه در حين پرواز خسته مي شوند، بكار مي رود.
مطالعات انجام شده بر روي كودكان امروزي با كودكان ۳۰ سال پيش نشان مي دهد كه با گذشت اين زمان پديده بلوغ همچنان در تمام دنياي غرب در حال افزايش است.
با وجودي كه در حدود ۲۰ درصد از والدين ايتاليايي اظهار مي كنند كه از تماشاي تلويزيون از سوي كودكانشان بدون نظارت آنها جلوگيري مي كنند اما ۱۴ درصد ديگر نيز بدون هيچ نظارتي در اين زمينه كودكان خود را آزاد مي گذارند.

جامعه
شتاب نگيريد
010206.jpg

قرار شده در معاونت ورزش بانوان استان تهران، طرح شتاب اهداء لوازم ورزشي رايگان اجرا شود.
قبلاً  اين طرح با حمايت متوليان سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران در سطح مدارس استان تهران اجرا شد . به گفته معاون ورزش بانوان استان تهران، هدف از اجراي اين طرح، اهداي لوازم ورزشي رايگان به افرادي است كه امكان استفاده از اماكن و باشگاههاي ورزشي را ندارند. اما در اجراي طرح شتاب نبايد شتاب كرد چرا كه استفاده كنندگان آن به طور دقيق  تعريف نشده اند.
كسي از شتاب گرفتن چنين طرح هايي ناراضي نيست ولي معلوم هم نيست كه تمامي اين لوازم و تجهيزات در اختيار افراد متقاضي علاقه مند به ورزش قرار گيرد. تجربه نشان داده، اهداي اين گونه لوازم با خاصه خرجي هايي براي برخي همراه است.

بازجويي فني
010209.jpg

براساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي و بخشنامه رئيس قوه قضاييه به مراجع قضايي، مأموران پليس آگاهي اجازه ضرب و شتم و توسل به زور را در بازجويي متهمان ندارند.
رئيس بازرسي كل نيروي انتظامي با تكذيب هرگونه اعمال ضرب و شتم در اداره آگاهي از هموطناني كه از عملكرد اداره آگاهي شكايت دارند خواست شكايت خود را با بازرسي كل نيروي انتظامي در ميان بگذارند، البته اين سئوالات ممكن است به ذهن مخاطبان خطور كند كه:
* اغلب افرادي كه بخواهند شكايت كنند شايد جزو آن دسته از شهروندان متهم يا مجرمي باشند كه ادعاي آنها از منظر شرافت حرفه اي خدشه دار است. به عبارت ديگر، تمامي شاكيان از پليس احتمالاً بايد در زندان يا در مسير دادگاه باشند.
* هنوز اين موضوع روشن نيست كه چطور برخي از مجرمان با جرايم بالاتر به خلاف كاري خود به طور صريح اعتراف مي كنند، اما در دادگاه آن را كتمان مي  كنند،  موضوعي كه در دادگاه متهم به قتل لاله سحرخيزان مطرح شد.

توريست هاي كوچولو
اگر طرح هاي اجرايي و جذاب سازمان هاي گردشگري و ايرانگردي نتوانسته توريست هاي ترگل و ورگل را به خود جذب كند، اما كودكان خارجي گردشگر خياباني زياد داريم. به گفته مدير كل بهزيستي استان تهران در جمع اعضاي شوراي شهر تهران، ۶۰ درصد كودكان خياباني جمع آوري شده اتباع خارجي و بيشتر اين كودكان از كشورهاي افغانستان و پاكستان هستند.
معلوم نيست اين تعداد از كودكان خارجي به چه منظوري وارد تهران شده اند، ولي يك نكته روشن است و آن اين كه اين همه دوستان كوچولو براي تفريح و تور به پايتخت ايران نيامده اند چون به جاي خرج كردن و درآمدزايي براي اقتصاد ايرانگردي، كلي هم كاسب هستند!
ما كاري به اين مسائل نداريم بالاخره بعدها معلوم خواهد شد براي چه به ايران آمده اند؟
اما يك نكته در اين ميان روشن شده است، اغلب كودكان خياباني با فراواني آماري ۳۵۰۰ نفر در طول سه ماهه اول سال، شهرستاني هستند و بيشتر هم از استانهاي خراسان، خوزستان، لرستان، همدان و آذربايجان غربي به استان تهران مهاجرت كرده اند.

آرايشگاه يا خشكشويي؟
010203.jpg

تلفيق اتحاديه خشكشويي و آرايشگاه هاي مردانه در شهرستان شميرانات موجب بروز اختلاف نظر بين اعضاي اين دو صنف شده است.
البته معلوم نيست كدام فرد عاقلي به اين نوع تلفيق دست زده است؛ چون هر يك از صنوف يادشده از منظر كارشناسي و ماهيت كار با هم تفاوت دارند، مگر اينكه به تازگي در زمينه آرايش موي مردان و شستشو و خشك كردن آن دستورالعمل جديدي ابلاغ شده باشد و يا اين كه واژه خشكشويي با خشك كردن موي سر مراجعان ارتباطي موجه داشته باشد.
با تمامي اين كش و قوس هاي كارشناسي، رئيس اتحاديه خشكشويي و آرايشگاه مردانه شميرانات علت اصلي اين تلفيق را به حد نصاب نرسيدن واحدهاي آرايشگاه مردانه شميرانات مي داند و آنچنان گله اي هم از آنان ندارد.
در خاتمه رئيس اتحاديه آرايشگاه مردانه تهران با رد صحبت هاي يادشده گفته است، مشخص نيست روي چه اصلي صنف آرايشگران را با صنف خشكشويي همگن تشخيص داده و آنها را در يك مجموعه قرارداده اند. حال تا تكليف اين جداسازي روشن شود چه بسا كه موضوعات ديگري هم مطرح شود. راستي تا به حال از خودتان پرسيده ايد آرايشگاه با خشكشويي چه تفاوت و مشابهت هايي دارد؟

۱۳ ميليون نفر در جهان معتاد تزريقي هستند
010212.jpg
طبق گزارش دفتر مبارزه با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد، حدود ۱۳ ميليون نفر در جهان از راه تزريق، مواد مخدر مصرف مي كنند كه اين مساله موجب استفاده از سرنگ هاي آلوده و در نتيجه شيوع بيماري ايدز شده است.
به گزارش ايسنا روبرتو آلبرتريسيو، نماينده دفتر مبارزه با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد در ايران در اولين يادواره سرداران و شهداي مبارزه با مواد مخدر نيروي انتظامي با بيان اينكه در حال حاضر ۱۸۵ ميليون نفر در جهان مواد مخدر مصرف مي كنند كه اين ميزان معادل ۳ درصد جمعيت جهان است، اظهار داشت: در اين گزارش آمار مصرف مواد مخدر مشتق از ترياك موجب نگراني است، زيرا حدود ۱۵ ميليون نفر در سطح جهان هرويين، مرفين و ترياك مصرف مي كنند.
به گفته وي حدود سه چهارم توليد ترياك جهان در افغانستان است كه اين رقم در سال گذشته ميلادي به ۳ هزار و ۶۰۰ تن رسيد.
به گزارش ايسنا، نماينده دفتر مبارزه با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد در ايران خاطرنشان كرد: نتايج تحقيقي كه سال ۲۰۰۳ در ميان كشاورزان افغاني صورت گرفت، نشان مي دهد كه دو سوم كشاورزان افغانستان مصمم به افزايش سطح كشت ترياك در سال جاري ميلادي هستند.
به گفته وي قاچاق مواد مخدر با جرايم سازمان يافته و تروريسم مرتبط است و درآمد حاصل از قاچاق در راه جرايم سازمان يافته هزينه و درآمد حاصل از فروش مواد مخدر صرف تامين مالي اقدامات تروريستي مي شود.
نماينده دفتر مبارزه با جرم و مواد مخدر سازمان ملل متحد در ايران در پايان با بيان اين كه ۸۵ درصد ترياك جهان در افغانستان توليد مي شود، در خصوص ميزان كشفيات مواد مخدر گفت: جمهوري اسلامي ايران در سال ۲۰۰۲ به تنهايي ۲۵ درصد كشفيات مواد افيوني مشتق از ترياك را به خود اختصاص داده كه دستاوردي شگفت انگيز است و قهرماناني كه جان خود را در راه مبارزه با مواد مخدر فدا كرده اند، به احقاق حقوق بشر كمك كرده و پيام آوران صلح هستند.

ميزان اعتماد مردم به رسانه ها
نتايج يك پژوهش با عنوان «بررسي ميزان اعتماد مردم به رسانه هاي خبري و رابطه آن با ميزان اعتماد به نهادهاي دولتي» كه توسط دكتر نعيم بديعي انجام شده است، بيانگر آن است كه حدود يك سوم پاسخگويان معمولاً روزنامه مطالعه نمي كنند. ۳/۱۳ درصد نيز گفته اند فقط هفته اي ۳ روز روزنامه مي خوانند و ۲/۲۲ درصد گفته اند كه هر روز روزنامه مي خوانند.
اين پژوهش كه بين ۱۲۰۰ نفر از شهروندان تهراني در ۲۰ منطقه تهران انجام شده است، نشان مي دهد در بين كساني كه روزنامه مطالعه مي كنند بيش از يك پنجم معتقد به صحت و درستي «زياد» يا «بسيار زياد» اخبار روزنامه اي هستند كه مطالعه مي كنند. در مقابل، بيش از يك چهارم از شهروندان صحت و درستي اخبار روزنامه را «كم» و يا «بسيار كم» مي پندارند. همچنين بيش از يك پنجم از شهروندان تهراني به اخبار داخلي روزنامه اي كه مطالعه مي كند اعتماد «زياد» يا «بسيار زياد» دارند. در مقابل بيش از يك چهارم نسبت به اخبار داخلي روزنامه ها اعتماد «كم»  يا «بسيار كم» دارند. خلاصه يافته هاي اين پژوهش همچنين نشان مي دهد ۷/۳ درصد از شهروندان اصلاً تلويزيون تماشا نمي كنند. حدود ۱۰ درصد از شهروندان روزانه حدود يك ساعت و يا كمتر تلويزيون تماشا مي كنند، در مقابل، ۲/۱۶ درصد ۱ تا ۲ ساعت، ۱/۱۷ درصد تا ۳ ساعت ، ۶/۱۳ درصد تا ۴ ساعت و ۳/۱۲ درصد تا
۵ ساعت تلويزيون تماشا مي كنند. ميانگين مدت زمان استفاده از تلويزيون برابر ۶/۲۶۶ دقيقه (بيش از ۴ ساعت در روز) و ميانه آن نيز برابر ۴ ساعت است.
در ميان كساني كه تلويزيون تماشا مي كنند، بيش از يك پنجم معتقد به صحت و درستي «زياد» و «بسيار زياد» نسبت به اخبار تلويزيون هستند. در مقابل، بيش از يك چهارم از شهروندان صحت و درستي اخبار تلويزيون را «كم»  يا «بسيار كم» مي پندارند. همچنين حدود ۳۰ درصد از شهروندان تهران به اخبار داخلي تلويزيون اعتماد «زياد» يا «بسيار زياد» دارند. در مقابل، نزديك به يك سوم اعتماد «كم» يا «بسيار كم» دارند.
يافته هاي اين پژوهش همچنين نشان مي دهد كه ميزان تحصيلات پاسخگويان به ۵ گروه تحصيلي تقسيم شده است. سه اولويت اول بي سوادان براي كسب اطلاعات بيشتر درباره رويداد داخلي كه تازه اتفاق افتاده به ترتيب «تلويزيون ايران»، «دوستان و خويشاوندان» و «راديو و تلويزيون هاي خارجي» است. همچنين سه اولويت اول شهروندان با تحصيلات ابتدايي به ترتيب سيماي جمهوري اسلامي، روزنامه هاي كشور و دوستان و خويشاوندان و اخبار اينترنت است. همچنين سه اولويت كسب اطلاعات بيشتر درباره رويداد داخلي كه تازه اتفاق افتاده براي شهروندان با تحصيلات بالاتر از ديپلم (دانشجو، ليسانس، فوق ليسانس و دكتري) به ترتيب اخبار اينترنت، تلويزيون ايران و راديو و تلويزيون هاي خارجي است.

مديركل بهزيستي استان تهران خبر داد:
۲۰ درصد بيماران رواني در خيابان ها پرسه مي زنند
از ۱۲ هزار بيمار رواني تهران تنها ۳ هزار نفر شناسايي و ساماندهي شده اند
ليلا خاكسار- تعداد ۲۰ تا ۲۵ درصد از جمعيت ايران دچار نوعي از اختلالات رواني هستند كه از اين تعداد تنها ۴ درصد به روانپزشك مراجعه مي كنند.
به گزارش خبرنگار همشهري، مديركل بهزيستي استان تهران، طي گفت وگويي با خبرنگار ما ضمن اعلام اين مطلب گفت: اين ۴ درصد با فشار خانواده مجبور به مراجعه به روانپزشكان مي شوند و ۲۰ درصد آنها نيازمند ارايه خدمات ويژه هستند كه متاسفانه به دليل نداشتن امكانات كافي از سوي سازمان بهزيستي امكان پوشش همه اين بيماران وجود ندارد.
وي افزود: درحال حاضر سازمان بهزيستي مي تواند مجوز ايجاد مراكز غيردولتي صادر كند. اما با توجه به اعتبارات محدودي كه براي امسال در نظر گرفته شده ما تنها مي توانيم به همان تعداد سال گذشته خدمات ارايه بدهيم.
الصاق همچنين گفت: درحال حاضر بهزيستي ماهانه ۷۵ هزار تومان يارانه به مراكزي كه ۷۰۰ نفر از اين بيماران را نگهداري مي كنند، اختصاص داده است.
علاوه بر اين به تعداد ۳۲۰ نفر كه توسط خانواده ها نگهداري مي شوند، ماهانه ۲۵ هزار تومان كمك هزينه دارو و درمان داده مي شود.
وي افزود: با اشاره به اين كه اين اعتبارات حتي براي اين تعداد نيز كافي نيست، گفت: درحال حاضر تعداد زيادي بيمار رواني مجهول الهويه وجود دارد كه برخي از آنها از سوي مراكز ذيربط شناسايي شده اما عده زيادي از آنها همچنان مجهول الهويه هستند. براي ساماندهي اين عده و ايجاد انگيزه و رغبت در بخش خصوصي براي نگهداري شان نيازمند تخصيص اعتبار بيشتري هستيم.
الصاق در مورد مشكلات اين بيماران گفت: به دليل نداشتن دفترچه هزينه هاي درمان اين بيماران هم بالاست و ما نيز اختيار و امكان واگذاري دفترچه به اين اشخاص را نداريم.
مديركل بهزيستي استان تهران همچنين به آمار بيماران رواني در تهران اشاره كرد و گفت: به طور تقريبي درحال حاضر ۱۲ هزار بيمار رواني در تهران وجود دارد كه ۱۵ درصد آنها نيازمند دريافت خدمات ويژه و مراقبت دائمي هستند و در صورتي كه كنترل و نظارت دقيقي از سوي خانواده ها وجود نداشته باشد، خطر رهاشدن بيماران در خيابان ها وجود دارد.
وي افزود: سازمان بهزيستي تهران درحال حاضر با امكانات موجود تنها ۳ هزار بيمار رواني در تهران شناسايي و از خدمات بهزيستي بهره مند هستند و بيش از ۹ هزار نفر در خيابان ها رها هستند.
الصاق درمورد طرح برنامه هاي آينده سازمان بهزيستي براي شناسايي اين بيماران گفت: شناسايي بيماران رواني مدت ۳ سال است شروع شده اما اعتبارات براي ادامه اين طرح كافي نيست و متاسفانه علي رغم افزايش تورم اعتبارات اين طرح در اين ۳ سال هيچگونه افزايشي نداشته است.

پوشش تحصيلي دانشگاه هاي دولتي ۱۰ درصد افزايش مي يابد
وزير علوم، تحقيقات و فناوري اعلام كرد: ظرفيت پذيرش دانشگاه هاي دولتي طي سالهاي آينده افزايش مي يابد.دكتر جعفر توفيقي، در گفت وگو با (ايسنا)، گفت: افزايش ظرفيت دانشگاه ها يكي از سياستهاي مهم وزارت علوم است، چون از لحاظ پوشش تحصيلي و پاسخگويي به متقاضيان، هنوز در وضعيت مطلوبي قرار نگرفته ايم و اين پوشش تحصيلي بايد بيش از وضعيت فعلي افزايش يابد. وي افزود: در حال حاضر پوشش تحصيلي دانشگاههاي كشور، حدود ۲۰ درصد است كه در برنامه چهارم توسعه پيش بيني شده كه اين تعداد به ۳۰ درصد افزايش يابد.

مصرف طولاني مسكن ها و بروز افسردگي
مصرف داروهاي مسكن و خواب آور داراي آثار و عوارض مخربي هستند كه معمولاً تا چند ساعت باقي مي مانند. داروهاي مسكن و خواب آور باعث تغييرات رفتاري يا رواني همچون سرخوشي مختصر، رفتار نامناسب جنسي، پرخاشگري، اختلالات دركي، اختلال قضاوت، گيجي، رخوت، خواب آلودگي، شل شدن عضلات، به هم خوردن تعادل و اختلال عملكرد شغلي و اجتماعي مي شود.
عوارض مصرف طولاني داروهاي مسكن و خواب آور شامل افسردگي، سردرد، ناراحتي گوارشي، آسيب كبدي و اختلال حافظه است.

ايران
اقتصاد
انديشه
جهان
زندگي
سياست
علم
فرهنگ
ورزش
|  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  جهان  |  زندگي  |  سياست  |  علم  |  فرهنگ   |
|  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |