يكشنبه ۱۴ تير ۱۳۸۳ - شماره ۳۴۲۷
يونان - پرتغال آغاز و پايان جام
سزاوار قهرماني
010215.jpg
010218.jpg

اشاره:
دنياي پر هياهوي فوتبال در سه هفته اخير قاره اروپا را به تسخير خود درآورده بود. شانزده كشور برگزيده در پرتغال كه خود يكي از مهدهاي فوتبال لاتين است گردآمدند تا قهرمان برتر قاره را در رشته اي عالمگير معرفي كنند. ميزبان، پرتغال بود و پديده اين دوره مسابقات نيز يونان بود؛ مهد فلسفه و دموكراسي. اتفاقاً اين دو ،بازيها را افتتاح كردند و حال پس از سه هفته دوباره براي تعيين قهرمان به ميدان مي روند. هيچكس باور نداشت پرتغال شكست خورده به فينال برسد و هيچ پيشگويي نيز نگفت، يونان حريف پرتغال در فينال خواهد بود. امشب در پرتغال ميليونها نفر چشم به اين بازي دارند. يونان يكبار پرتغال را شكست داده و حال اين پرتغال است كه با پشتوانه اي از جمعيت قصد دارد از يونان انتقام بگيرد؛ دو سبك فوتبال و دو تفكر متفاوت ، مردان پا به توپ در مقابل بلندقامتاني كه تحت نقشه مربي خود بازي مي كنند. كداميك پيروز مي شوند؟
در ارتباط با بازي فينال وجام ملتهاي اروپا مطلبي تهيه شده است كه در صفحه ۱۱ مي خوانيد .
چگونه مي توان برابر تقدير ايستاد وقتي كه تاريخ، استمداد و حتي آسمان به ياري تيمي مي آيد؟ هيچ تيمي - جز لتوني - در پرتغال، اقبالي كمتر از يونان نداشت اما يونان، تيمي كه تا ماه پيش حتي يك بازي ساده در جام جهاني يا جام ملتها را نبرده بود، يونان كه بارها تا مرز انحطاط پيش رفته بود، يوناني كه همه آن را به ديده تحقير مي نگريستند حالا تا فينال جام ملت ها پيش آمده است.
همه چيز مثل رويا شده، مثل دنياي باشكوه كارتونهاي والت ديزني.
يك تيم كوچك و فقير از راه مي رسد و تمام بزرگان را پيشاروي انگيزه و جسارت خود به زانو درمي آورد و حالا مي خواهد جام زرين را به خانه ببرد. يونان برابر تمام آن ستاره هاي رنگارنگ پوشالي ايستاده و همه را به تحقير كشانده است.
ديدگاه هاي مردم كمي متفاوت است و به نوعي مقاومت و سرسختي برابر «پديده» اي كه حالا «واقعيتي مستمر» شده، پهلو مي زند. آنها معتقدند يونان وحشيانه و دفاعي بازي مي كند، سراسر خشونت. مردان اين تيم با نشانه رفتن ساقهاي پاي هافبكهاي حريف، سعي مي كنند بازي آنها را خراب كنند و همين شور و زيبايي مسابقه را مي گيرد. به اختصار، همه از يونان دلگيرند چون زيبا و جذاب بازي نمي كند.اين عقيده هم مثل هزاران ايده ديگر مي تواند جريان داشته باشد ولي مشكل اينجا است كه كمي نامنصفانه است.
هواداران اين عقيده معتقدند فوتبال بوجود نيامده تا تنها حس زيبايي طلب ما را ارضا كند و سرگرم مان كند. شايد اين جمله كمي درست باشد اما هيچ چيز جذاب تر از پيروزي تيم محبوب تان نيست. در كوچه هاي آتن مي توان هواداران بي شماري را يافت كه اين روزها سخت مشغول پايكوبي اند. قطعا آنها حسابي از نمايش يونان لذت مي برند.
010221.jpg
010224.jpg

در حقيقت تيم هايي نظير يونان به پرتغال نيامده اند تا زيبا بازي كنند. آنها فقط در پي نتيجه اند و با وجود محدوديت هايي كه دارند، نمي توانند به فكر چيز ديگري هم باشند. نتيجه ساده است: يونان مهره هاي لازم براي ارائه نمايشي ديگر را ندارد. آنجلوس چاريستيس، امسال در وردربرمن تنها چهار گل زد. زوج او در خط حمله، زيزيس وريزاس در سري B بازي مي كرد. جورجيوس كاراگونيس، بازيساز اصلي تيم بيشتر فصل را روي نيمكت اينتر سر كرد و ترايانوس دلاس، مدافع تيم هم گزينه چهارم در ميان مدافعان مركزي رم بود.
با چنين بازيكناني، چه كار ديگري از رهاگل بر مي آمد؟ به كار بستن شيوه اي هجومي در چنين برهه اي از سوي يوناني ها، خودكشي محض است.
در چنين شرايطي، رهاگل روي به استفاده از تاكتيكي فشرده و هوشيارانه آورد و مردانش را واداشت تا تنها از نظم تيمي پيروي كنند. حاصل آن در شكل گرفتن دفاعي سرسخت بود كه برابر پرتغال، فرانسه و چك تنها يك بار فرو ريخت و حمله هايي دقيق، كه به سادگي به دفاع رقيب رخنه مي كرد. يونان زيبا بازي نكرده اما قطعا مي توان ادعا كرد هوشيارانه عمل كرده و حالا فراتر از بزرگان سنتي، در فينال است.
010164.jpg
010170.jpg

داستاني مشابه را هم مي توان براي پرتغال تعريف كرد. سالها بود كه پرتغالي ها برخلاف غناي تكنيكي شان، به واسطه اعتماد به نفس درهم شكسته شان، در نتيجه گيري بسيار ضعيف عمل مي كردند. چه در يورو۲۰۰۰ برابر فرانسه و چه در جام جهاني ۲۰۰۲ مقابل كره جنوبي، پرتغال هيچ گاه خودباوري لازم براي رسيدن به موفقيت را نداشت اما انگار اين بار قضيه فرق مي كند.
ماهيت جو حاكم بر اردوي ميزبان را مي توان در جنجالي كه بر سر تعويض فيگو شكل گرفت ارزيابي كرد. در بازي با انگليس اسكولاري تصميم به تعويض كاپيتانش گرفت، فيگو با خشم زمين را ترك كرد و به رختكن رفت اما حادثه اي كه مي توانست به يك درگيري بزرگ تبديل شود، با درايت و شوخ طبيعي اسكولاري خيلي زود به فراموشي سپرده شد... و حالا پرتغال، برخلاف هميشه يك تيم است، يك مجموعه واحد و منسجم. از سوي ديگر، پرتغال هر چه در تورنمنت پيش مي رود بازيهاي بهتري ارائه مي كند و اين خود نشانه  دلگرم كننده اي است كه مي تواند جام دوازدهم را در خانه حفظ كند.

خبر امروز
پرتغال و يونان قهرمان جام دوازدهم را مشخص مي كنند
هيچكس باور نمي كرد، غمنامه هايي كه درروز اول جام براي پرتغال نوشته شد، امشب به مانيفست هاي فوتبال جهان تبديل شود. پرتغال كه در اولين روز جام در خانه خود مغلوب يونان شد، با پشتكار و پيگيري ستودني يك به يك حريفان را از پاي درآورد تا دوباره در فينال به حريف ميدان اول خود برسد. جهش بلند پرتغال دو فرضيه را به اثبات رساند. اول اين كه به همگان ثابت شد كه يونان چگونه تيمي بوده است كه پرتغال تنها شكست خود را پذيرفت و دوم اين كه همگان به پرتغال ايمان بياورند. پرتغال تا قبل از فينال با درخشش و جسارت سردار داخل ميدان خود فيگو بر هلنديهاي پرستاره پيروز شد. اسكولاري حالا بهترين نفرات خود را شناخته است نه او، تمام پرتغالي ها و اروپايي ها پرتغال را باور كرده اند. اين مرز هم (فينال) براي پرتغال افتخاري است. حالا فيگو از اوزه بيوي بزرگ نيز جلو افتاده است. پرتغال با اوزه بيو در جام جهاني ۱۹۶۶ به مقام سوم رسيد، اما فيگو به قهرماني فكر مي كند، افتخاري كه پرتغالي ها به آن بسيار نياز دارند. آنها به دروازه هاي شكوه و افتخار رسيده اند. يك پله تا قهرماني و انتقامي به مراتب بزرگتر. آن ها مي خواهند تاريخ ساز شوند، ريكاردو، ميگل كارواليو، آندراده، والنته كوستينيا، مانيچ، دكو، فيگو، رونالدو و گومژ.
امشب در پرتغال و يونان غوغايي است. يوناني ها در آستانه برگزاري بازيهاي المپيك، رخدادي كه فرهنگ مردمي يوناني ها را به اثبات مي رساند و پرتغالي كه با اين قهرماني به دستاوردهاي بزرگ اقتصادي، سياسي و ورزشي مي رسد.
آيا امشب اسكولاري و فيگو تاريخ تازه اي را خواهند نوشت. يك برزيلي و يك ستاره محبوب و مردمي. هر دو تيم يونان و پرتغال يك شكست در پرونده، خود دارند. در واقع قهرمان جام بدون شكست نيست. پرتغال از همين يونان در روز اول شكست خورد و يونان از روسيه كه جزو تيمهايي بود كه در دور اول حذف شد. قهرمان جام دوازدهم با شكست به اين مقام خواهد رسيد.
ماركوس مرك آلماني اين ديدار را قضاوت خواهد كرد. دندانپزشك ۴۲ ساله اي كه از سال ۱۹۷۴ داوري را آغاز كرده است. او به راحتي به آلماني، فرانسه، انگليسي و ايتاليايي صحبت مي كند. او براحتي اخطار مي دهد و از بي رحم ترين داوران اين جام است.
ديدار دو تيم پرتغال و يونان زيبايي هاي اين دوره از بازيها را به اوج خواهد رساند.

خبرها و نگاه ها
دومين تراژدي در يورو۲۰۰۴
پزشك تيم ملي اسپانيا در رقابت هاي يورو ۲۰۰۴ بر اثر سانحه  رانندگي در پرتغال جان خود را از دست داد.
شادماني هاي پرتغالي ها پس از رسيدن به ديدار نهايي يورو ۲۰۰۴ دردسرها و قرباني هاي فراواني را به دنبال داشت. اتومبيلي در اين جشن صعود به پزشك جوان تيم ملي اسپانيا برخورد كرد.اين دومين تراژدي در مدت سه هفته  گذشته در كشور پرتغال است.پيشتر يك هوادار انگليسي با ضربات چاقو از پاي درآمده بود.
سخنگوي سفارت اسپانيا در پرتغال اعلام كرد علاوه بر پزشك تيم ملي اين كشور يك زن ديگر نيز دچار سانحه رانندگي شده است كه البته شرايط او اميدوار كننده است.اين حادثه در منطقه دوكاس شهر ليسبون رخ داد.
جريمه كميته انضباطي يوفا براي رودون نيستلروي
كميته  انضباطي اتحاديه  فوتبال اروپا، يوفا به زودي جريمه اي را براي رودون نيستلروي مهاجم تيم ملي هلند تعيين مي كند.رودون نيستلروي پس از پايان ديدار برابر پرتغال در ديدار مرحله  يك چهارم نهايي يورو ۲۰۰۴ با آندرس فريسك، داور اين ديدار درگير شد.
امروز تصميم نهايي در مورد مهاجم منچستر يونايتد گرفته خواهد شد.
فيوره وكورادي در راه اسپانيا
تيم فوتبال والنسيا تصميم دارد با خدمت گرفتن استفانو فيوره و برناردو كورادي دو ستاره لاتزيو، قهرماني فصل پيش خود را در لاليگا را تكرار كند.
فيوره و كورادي با ۶/۱۶ ميليون يورو به مستايا مي روند. لاتزيو براي خريد گايزكا منديه تا هنوز به والنسيا بدهكار است، انتقال اين دو بازيكن بدهي گذشته را جبران مي كند.
دلاس:هديه پروردگاربود
010167.jpg

«ترايانوس دلاس»، كه با گل نقره اي اش در ديدار برابر چك، يونان را به ديدار نهايي يورو ۲۰۰۴ رساند از لطف پروردگار سپاسگزاري كرد.
«دلاس» در اين باره گفت: «ما كار تكرارناپذيري را انجام داديم. ما شايسته حضور در ديدار نهايي بوديم. ما ثابت كرديم كه گروهي سازماندهي شده و بسيار خوب هستيم، و در انتها پروردگار پيروزي را به ما داد. هنگامي كه آن ضربه كرنر را به دست آورديم، به طور دقيق چهارده دقيقه و سي و شش ثانيه از وقت هاي اضافه سپري شده بود. من به خودم گفتم، بايد كار را تمام كنم. گويا كسي آن را در گوش من نجوا كرد. پس از به ثمر رساندن گل، با تمام وجود و از ته دلم از هواداران يونان كه در ورزشگاه و كشورم بودند، تشكر كردم. فكر مي كنم كار تاريخي را انجام داديم.»

سايه روشن ورزش
تبريك به يونان
010161.jpg

پاياني تلخ براي ندود، پوبورسكي، بروكنر و تمامي چك هاي حاضر در يورو ۲۰۰۴. گل نقره اي، شانس نخست قهرماني را در رسيدن به ديدار نهايي محروم كرد.
پس از شكست برابر يونان، كارل بروكنر، سرمربي جمهوري چك در مورد آينده اش در اين تيم اظهارنظر نكرد.
او در اين باره گفت: «هنوز براي سخن گفتن در مورد آينده  و هدايت تيم ملي در رقابت هاي جام جهاني ۲۰۰۶ زود است.
گل يوناني ها بسيار عجيب بود، براي نخستين بار در سه سال گذشته و سي ديداري كه من در تيم ملي بودم اين چنين از روي يك ضربه كرنر توپ وارد دروازه شد. اين نشان داد كه دقايق پاياني يك ديدار فوتبال تا چه اندازه خطرناك هستند.»
بروكنر در مورد مصدوميت پاول ندود گفت: «اكنون نمي توانم درمورد شدت مصدوميت او اظهارنظر كنم. اين موضوع به متخصصان تيم ملي مربوط مي شود.»
سرمربي چك درباره  پيروزي سزاوارانه  يونان گفت: «به يوناني ها تبريك مي گويم. من ديدارهاي اين تيم برابر اسپانيا و فرانسه را ديده بودم، آنها بسيار موثر بازي مي كنند، اميدوارم اين عملكرد را در ديدار نهايي نيز تكرار كنند. كارهاي دفاعي يونان بي نظير است. البته من به پسران خود بويژه به كاپيتانمان پاول ندود گفتم كه به آنها افتخار مي كنم.»
ما قهرمانيم!
010158.jpg

«اتو ري هاگل» پيروزي يونان، برابر جمهوري چك در مرحله نيمه نهايي يورو ۲۰۰۴ را به معجزه تشبيه كرد.
محبوب ترين شخصيت اين روزهاي كشور يونان پس از پيروزي باور نكردني برابر چك در اين باره گفت: «داستان «جن وپري» ادامه دارد! كار مردان من باور نكردني بود. اين يك معجزه  كامل است. چك ها ازنظر فني از ما بالاتر بودند، اما شور و اراده در گروه ما بود. يونان چيزي را براي از دست دادن نداشت. ما مي توانستيم خودمان را به مخاطره بياندازيم. مي توانستيم براي هيچ يا براي به دست آوردن همه چيز بازي كنيم. سه سال براي رسيدن به هدفمان سخت تلاش كرديم و گام به گام به سوي آن پيش رفتيم. گروه من اعتماد به نفس بي نظيري را به دست آورده است. ما چند تصميم هم گرفتيم كه به ياري ما آمد. يونان در ديدار افتتاحيه پرتغال را شكست داده بود. اكنون آنها نيز به ديدار نهايي رسيده اند، اكنون پرتغالي ها ديدار رويايي را برابر ما تجربه مي كنند، آنها در انديشه  انتقام شكست ديدار افتتاحيه هستند. ما در ديدار نهايي تنها خواهيم بود، اما مانند ديدارهاي گذشته چيزي را براي از دست دادن نخواهيم داشت. در فوتبال چيزي قابل پيش بيني نيست. ما قهرمانان اين تورنمنت هستيم!»

ورزش
اقتصاد
انديشه
ايران
جهان
زندگي
سياست
علم
فرهنگ
|  اقتصاد  |  انديشه  |  ايران  |  جهان  |  زندگي  |  سياست  |  علم  |  فرهنگ   |
|  ورزش  |
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |