شنبه ۴ مهر ۱۳۸۳ - سال يازدهم - شماره ۳۵۰۶ - Sep 25, 2004
دولت الكترونيك در جيتكس دبي
001812.jpg
گروه دانش:دولت امارات قصد دارد آخرين دستاوردهاي خود را در زمينه دولت الكترونيك در نمايشگاه جيتكس امسال به نمايش بگذارد.
به گزارش موج ،همه وزارتخانه هاي امارات دستاوردهاي خود را در زمينه دولت الكترونيك در جيتكس امسال به نمايش مي گذارند.
بنا بر اين گزارش، ۲۶ وزارتخانه امارات بيش از هزار بخش خدماتي خود را كه به صورت الكترونيك به مردم سرويس دهي مي كنند را در جيتكس ۲۰۰۴ در معرض ديد عموم قرار مي دهند.
در جيتكس سال گذشته تنها ۶۰۰ نوع خدمات دولتي به صورت آن لاين به مردم اين كشور ارايه شده بود.
براساس اين گزارش دولت امارات سعي دارد با به نمايش گذاردن خدمات الكترونيكي وزارتخانه هاي اين كشور مفهوم دولت الكترونيك و خدمات الكترونيك را براي مردم اين كشور قابل لمس كند.
اين گزارش حاكي است اغلب وزارتخانه هاي اين كشور از سال ۲۰۰۳ تاكنون بر خدمات الكترونيكي خود افزوده اند كه تمامي اين خدمات جديد به منظور آشنايي طبقات مختلف مردم با اين نوع خدمات در نمايشگاه جيتكس ۲۰۰۴ به نمايش در مي آيد.
بازديدكنندگان از جيتكس امسال تشويق مي شوند با راهنمايي متخصصان حاضر در اين نمايشگاه استفاده از خدمات الكترونيك را تجربه كنند.
خدماتي نظير پرداخت الكترونيكي قبوض، جستجوي فرصت هاي شغلي در اينترنت، استخدام الكترونيكي، كتابخانه مجازي و آموزش الكترونيكي از جمله خدمات آن لايني هستند كه در نمايشگاه جيتكس امسال به نمايش گذارده مي شوند.

IMac G5 با ظاهري زيبا مي آيد
001806.jpg
گروه دانش- سها دادمند: اواخر آگوست سال جاري خبري مبني بر ورود iMac ، مانيتورهاي جديد شركت Apple توجه رقباي تجاري اين شركت را به خود جلب كرد اما در آن زمان تنها از قابليت هاي ساختاري آن سخن به ميان آمد و از شكل ظاهري آن صحبتي نشد.
اكنون در اواخر سپتامبر، شركت Apple درباره شكل ظاهريiMac اخبار جديدي مخابره كرده است. به گفته آنها iMac G5 desktop ، ارمغاني جديد از زيبايي، هنر و فن آوري است چرا كه به علاقه مندان اجازه مي دهد تا از مانيتور، صفحه كليد و موشواره جديد، زيبا و سبك استفاده كنند.
در نسل قبلي اين مانيتورها يعني iMac G4 ، LCD با كمك بازويي فلزي به base نيمكره مانند به كامپيوتر وصل بود اما iMac G5 تفاوتي آشكار با مدل قبلي داشته و تنها از يك صفحه تشكيل شده است.
در iMac G5 ، كليه قطعات كامپيوتر شامل DVD drive تا آداپتور دستگاه در پشت صفحه نمايش قرار داشته و صفحه با محوري مستقيم به صفحه اي به شكل پا و از جنس آلومينيوم متصل شده است.
اگرچه Sony و Gateway نيز مانيتورهايي شبيه iMac G5 ساخته اند اما iMac G5 شكلي خميده يا به عبارتي قوز كرده نداشته و تنها ۲ اينچ ضخامت دارد و اين برتري iMac نسبت به مانيتورهاي Sony و Gateway است.
كليد روشن و خاموش و دو عدد Firewire پشت مانيتور قرار داشته و در فرورفتگي كوچك پشت مانيتور به بزرگي فرورفتگي زنخدان آداپتور و بلند گوها (Speakers) قرار گرفته اند كه با حايلي از جنس پلاستيك سفيد پوشانده شده اند.
اگرچه iMac G5 با نسل قبلي خود iMac G4 و نوع iMac G4 با نسل قبلي خود يعني iMac G3 تفاوت هاي فراواني دارد ولي در واقع مي توان iMac G5 را نسل تكميل شده و هدف نهايي مهندسان طراح iMac ها براي دستيابي به سازه اي بي نقص، سبك و زيبا دانست.

آن لاين
جديدترين ربات سوني
001860.jpg
موج:  ربات QRIO سوني كه جديدترين رباط ساخت اين شركت است، براي نخستين بار در نمايشگاه جيتكس به دنيا معرفي مي شود.
مسئولان برگزاري نمايشگاه جيتكس از شركت سوني دعوت كرده اند اين ربات جذاب را در جيتكس امسال به نمايش بگذارد.
بنابر اين گزارش QRIO جديدترين ربات سوني، توانايي سخن گفتن، راه رفتن و انجام بسياري ديگر از كارهاي انساني را دارا است.سوني مدت ها است كه در زمينه ساخت ربات هاي انساني فعاليت مي كند و ربات  QRIO يكي از پيشرفته ترين انواع اين ربات ها است.ربات QRIO  سوني توانايي انجام محاسبات تجاري و انجام كارهاي اداري را نيز داراست.قرار است اين ربات به صورت تمام وقت در نمايشگاه جيتكس كه از دوم اكتبر آغاز مي شود، به نمايش گذاشته شود.



كارت ديتاي تلفن همراه جديد
001809.jpg
رويتز: شركت بلژيكي آپشن اعلام كرده است كه كارت ديتاي بي سيمي جديدش را در آمريكا اول ماه نوامبر وارد بازار خواهد كرد.
كارت ديتاي جديد شبكه هاي در دسترس EDGE/GPRS معمول در آمريكا روشن مي سازد كه آپشن امكان اتصال رايانه هاي لپ تاپ را به شبكه اينترنت در طول شبكه هاي تلفن هاي همراه فراهم مي سازد. اين كارت با سرعتي حدود ۲۴۷ كيلوبايت در هر ثانيه روي يك شبكه EDGE كه نسخه پرسرعت تر GPRS است، بين شبكه هاي تلفن همراه سنتي و تلفن هاي نسل سوم قرار مي گيرد.آپشن گفت: كارت جديد به كاربران لپ تاپ ها اجازه مي دهد تا به شبكه هاي واي فا دسترسي پيدا كند. اين كارت نخستين كارت جهاني است كه با هر دو عمليات EDGE و واي فا تواماً كار مي كند.آپشن همچنين كارت هايي را در دست ساخت دارد كه قابل استفاده در شبكه هاي GPRS و نسل سوم تلفن هاي همراه خواهد بود.


تلفن هاي حساس به بوي بد
ايسنا: يك كمپاني مخابراتي در آلمان موفق به ساخت اولين نوع تلفن همراه شده است كه به كاربران در هنگامي كه تنفس آنها بوي ناخوشايندي دارد و يا بوي نامطبوع از آنها در هوا منتشر مي شود، هشدار مي دهد.
به گزارش خبرگزاري شين هوا، اين تلفن مجهز به يك تراشه ظريف است كه كوچكتر از يك ميلي متر است و مي تواند بوهاي ناخوشايند را شناسايي كند.
يك تيم تحقيقاتي در شهر جنوبي مونيخ با استفاده از فناوري جديد حسگرها موفق به ساخت اين ابزار شده اند. اين تلفن، هواي موجود در فاصله نزديك را نسبت به وجود هر نوع بوي نامطبوع تنفس، بوي الكل و يا گازهاي جوي ارزيابي مي كند.

گياهان احتمالاً مانع تغييرات جوي نخواهند شد!
001803.jpg
بي بي سي: اين پندار كه از طريق درختكاري بيشتر مي توان پديده افزايش دما را متوقف كرد در يك پژوهش تازه علمي به چالش گرفته شده است.
دانشمنداني كه در منطقه آلاسكا به روي گياهان مطالعه مي كنند مي گويند كه با گرم تر شدن زمين، خاك به آزاد كردن دي اكسيد كربن(يكي از وافرترين گازهاي گلخانه اي) مي پردازد، به طوري كه ميزان آن بيش از دي اكسيد كربني است كه توسط گياهاني كه تازه رشد كرده اند جذب شده است.
منطقه قطب شمال با سرعتي بيش از ساير نواحي زمين گرم مي شود.دانشمندان بر اين اعتقاد بوده اند كه با افزايش دماي اين منطقه، گياهان آن مقدار بيشتري از دي اكسيد كربن موجود در هوا را جذب خواهند كرد كه مي تواند از افزايش دما جلوگيري كند.
اما يك پژوهش تازه تحت سرپرستي ميشل مك از دانشگاه فلوريدا كه در نشريه نيچر چاپ شده است اين برداشت را متزلزل مي كند.
وي گفت: خوب، مي دانيد، تاكنون تصور مي كرديم كه افزايش رشد گياهان باعث مي شود مقدار بيشتري كربن در خاك ذخيره شود. اما حالا دريافته ايم كه علي رغم افزايش رشد گياهان، مقداري از كربن از عميق ترين لايه هاي خاك آزاد مي شود.
اين يافته همچنين ايده درختكاري با هدف جذب مقدار بيشتري دي اكسيد كربن را زير سئوال مي برد.اين نخستين مطالعه اي نيست كه بر اين مساله شك ايجاد مي كند.
در گذشته شماري از پروژه هاي مطالعاتي در نقاط مختلف جهان، به ويژه مطالعه اي در آمازون كه اواخر سال گذشته منتشر شد، به نتايج مشابهي رسيده اند.
علي رغم چنين يافته هايي، ايده  درختكاري براي كاهش دي اكسيد كربن، به عنوان شيوه اي مهم براي مهار پديده افزايش دماي زمين در پروتكل كيوتو درج شده است.
اگر اين شيوه واقعا بي تاثير باشد، در آن صورت كشورها احتمالا مجبور خواهند شد در سال هاي آينده از ميزان تصاعد گاز هاي گلخانه اي بكاهند.

تحولات قطب جنوب
بي بي سي: پژوهشگران آمريكايي مي گويند كه اثرات تغييرات جوي در «شبه جزيره قطب جنوب« در تازه ترين اطلاعات جمع آوري شده توسط ماهواره ها به خوبي مشهود است.
متلاشي شدن قفسه يخي موسوم به «لارسن بي« (Larsen B)كه دو سال قبل روي داد سرعت حركت يخچال ها به سوي درياي مجاور «ودل« (Weddell) را شتاب بخشيده است.محققان آمريكايي اعلام كردند احتمال آن هست كه متلاشي شدن اين قفسه يخي در سال ۲۰۰۲ اكنون به يخچال ها امكان داده است بار خود را راحت تر تخليه كند.«شبه جزيره قطب جنوب» به منطقه اي از قطب جنوب گفته مي شود كه به طول ۱۹۳۱ كيلومتر در آبهاي قطبي در جهت شمال به سوي آمريكاي جنوبي كشيده شده است.دماي كمتر منطقه اي از زمين طي پنج دهه گذشته به اندازه شبه جزيره قطب جنوب افزايش يافته است.دانشمندان براي رديابي سرعت حركت يخچال ها در دوره پيش و پس از متلاشي شدن «لارسن بي« از داده هاي گوناگوني كه توسط ماهواره ها تهيه شده بود استفاده كردند.

كاربرد نانوتكنولوژي در مبارزه با سرطان
گروه دانش- انجمن مبارزه با سرطان آمريكا هفته گذشته از تدوين يك برنامه ۵ ساله براي گسترش كاربرد ابزارهاي نانوتكنولوژي در مبارزه با بيماري سرطان خبر داد. اين انجمن اعلام كرد: با استفاده فناوري نانوتكنولوژي، ابزار و امكانات مورد نياز براي از بين بردن بيماري سرطان فراهم مي شود.
به گفته كارشناسان، نانوتكنولوژي (با طراحي و كاربرد ابزاري به كوچكي مولكول) راه هاي جديدي براي شناسايي، تشخيص و درمان سرطان را در مراحل آغازين آن و يا اثرات جانبي كم نشان مي دهد.
پروفسور ريچارد اسمالي، استاد نانوتكنولوژي دانشگاه رايس در هوستون گفت: «با انجام اين كار مي توانيم بيماري سرطان را ريشه كن كنيم.»
بودجه ۵/۱۴۴ ميليون دلاري اين پروژه صرف پيوند NCI با نانوتكنولوژي در درمان سرطان، همكاري پژوهشگران، پزشكان، شركت ها و گروه هاي غيرانتفاعي براي گسترش فرآورده هاي نانوتكنولوژي براي كاربرد در تشخيص و درمان سرطان مي شود.
در حال حاضر دانش پزشكي ابزارهايي به اندازه مولكول و به شكل پروتئين مانند پادتن ها را به كار گرفته است.
اسمالي مي گويد: «هم اينك مي توانيم اشياي كوچكي بسازيم كه پيش از اين وجود نداشته است.» دكتر مائورو فراري مشاور ويژه NCI و استاد مهندسي بيوشيمي در دانشگاه اوهايو گفت: اين اشياي كوچك مي توانند با ابزاري هدف ياب مانند پادتن هاي ساختگي يا طبيعي پوشانده شوند كه سلولهاي سرطاني را پيدا كنند، همچنين مي توانند حاوي داروهايي باشند كه سلولهاي سرطاني را از بين برده و يا عوامل عكسبرداري ذره بيني روي آنها سوار شوند كه به شناسايي سلولهاي سرطاني كمك كنند.
دكتر ساموئل ويكلاين استاد دانشگاه واشنگتن در سنت لوئيس گفت: با انجام اين كار در مقياس بسيار كوچك، شاهد تفاوتهاي بسيار بزرگي خواهيم بود.

نمايشگاه اله سيت امروز در مشهد افتتاح مي شود
گروه دانش: نخستين نمايشگاه فناوري اطلاعات، نرم افزار و شهر الكترونيك - اله سيت ۲۰۰۴- از امروز به مدت يك هفته در مشهد آغاز به كار مي كند.
نخستين نمايشگاه فناوري اطلاعات، نرم افزار و شهر الكترونيك با هدف فراهم آوردن بستر معرفي فعالان IT در حوزه مديرت شهري و آشنايي مديران و شهروندان با رويكرد برپايي شهرهاي الكترونيك از امروز آغاز به كار مي كند. معرفي توانمندي شركت هاي ايراني در توليد و صادرات نرم افزار و تبيين رابطه اجتماعي پويا و بهينه سازي روابط بين شهروندان و سيستم ها در قالب نظام فناوري اطلاعات از ديگر رويكردهاي برگزار كنندگان در برگزاري اله سيت ۲۰۰۴ است.

آغاز آزمايشات پيش پروازي خدمه جديد ايستگاه فضايي
ايسنا: خدمه جايگزين براي ايستگاه فضايي بين المللي آزمايش هاي پيش پروازي دو روزه را كه بخش نهايي آماده سازي براي پايان بخشيدن به ماموريت ۶ ماهه دو خدمه روسي و آمريكايي است، آغاز كردند.
ساليخان شاريپوو، فضانورد روسي و لروي شيائو، فضانورد آمريكايي در حال آزمايش هاي دستي الحاق و جداسازي فضاپيماي سويوز در مدار ايستگاه فضايي و ساير مانورهاي فضايي هستند. با اين وجود مقامات فضايي روسيه اعلام كردند كه وجود مشكلي در سيستم الحاق فضاپيما پرتاب آن را به تاخير انداخته است.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
ورزش جهان
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   ورزش جهان   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |