دوشنبه ۲ آذر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۶۲
خيابان جمهوري، چهارراه استانبول
بازار سرگرمي و تفريح 
يك بازي دسته جمعي و به قولي خانوادگي تنها با پرداخت 1200 تومان به دست مي  آيد و در پر كردن اوقات فراغت و شادابي اعضاي خانواده كنار هم تاثيرگذار است 
سه چرخه كودك كه با قابليت ركابزني تقويت پاها را موجب مي  شود، براي سنين 1 تا 9 سال طراحي شده است. بعضي از اين سه چرخه  ها ايراني هستند و برخي وارداتي. نرخشان از 8 هزار تومان شروع مي  شود و افزايش پيدا مي  كند
023763.jpg
ايمان مهدي زاده
پس از يك كار خسته كننده و تكراري، تفريح و سرگرمي مي  چسبد. به نظر بسياري از روانشناسان انجام يك سري تفريحات براي انسان لازم به نظر مي  رسد. شخص با فراغت از امور روزمره علاوه بر زدودن خستگي از ذهن و جسم، در باروري خلاقيت  ذهني خودش هم نقش مهمي ايفا مي  كند.
سرگرمي و بازي از نخستين آموخته هاي هر انسان است. بسياري از اين اسباب هاي بازي و سرگرمي، تجربيات و آموزه هايي نوين در اختيار مصرف كننده قرار مي  دهد. سرگرمي ها را به چند دسته گوناگون مي  توان بخش بندي كرد. مقوله اسباب بازي به شرايط سني خاصي وابسته نيست. انسان در هر مقطعي مي  تواند از سرگرمي ها استفاده كند.
بورس اسباب بازي و سرگرمي حول و حوش چهارراه استانبول است. اسباب بازي كودكان در خيابان نادري رونق دارد. سال هاست چندين فروشگاه بزرگ، اسباب بازي هاي ايراني و خارجي را كنار هم در قفسه ها مي  چينند و بچه ها را به سوسه ترغيب بزرگترهايشان براي خريد دچار مي  كنند.
خيابان جمهوري اسلامي از بورس هاي پررونق تهران است. اصلا خود اين خيابان گونه اي بورس خريد عمده و ارزان به شمار مي  رود. انواع پوشاك، چرخ خياطي هاي متنوع، طلا و نقره، لوازم صوتي و تصويري، ادوات موسيقي و لوازم خانگي بيش از ديگر كالاها در اين خيابان به چشم مي  خورد.
از جهت غرب به شرق، چهارراه استانبول را كه از زير پاشنه دركنيم و در امتداد خيابان جمهوري ادامه مسير دهيم، سرگرمي هاي ديگري فروش مي  رود. جداي از بازي هاي تخته نرد و شطرنج كه بيشتر به درد بزرگترها مي  خورد، انواع بازي هاي فكري و جمعي در اين محله به چشم مي  آيد.
دنياي كودكان شاد و پرتحرك است. با تقويت زمينه هاي بازي و تجربه هايي كه از آن حاصل مي  شود، مي  توان خلاقيت كودك را بسط داد. او بازي مي  كند و مجرب مي  شود. از اوان كودكي، هر مقطع سني با يك گونه وسايل سروكار پيدا مي  كند. مي  شود گفت اطفال از 4 -3 ماهگي مشغول بازي كردن هستند.
اسباب بازي هايي كه در ايران به فروش مي  رسد و كودكانمان ساعات زيادي را با آن وسايل مي  گذرانند، معمولا از خارج كشور وارد مي  شود؛ آلمان، دانمارك و چين؛ البته تايوان و اندونزي را نمي   توان نام نبرد. تا چند سال پيش اين دو كشور جايگاه اقتصادي با ثباتي داشتند و توليدات كارخانه هاي اسباب بازي فروشي خود را روانه ايران مي  كردند.
نرخ اجناس اين محله با هم متفاوت است، چرا كه ويژگي  هاي كالاها از اين تفاوت برخوردار است. تراكتور چهار چرخ شارژي با گنجايش حمل يك كودك با قيمتي حدود 18 هزار تومان فروخته مي  شود. كنارش يك قطار ترانزيستوري با قيمت 50 هزار تومان همراه با رنگ هاي شاد، كودكان را به سوار شدن بر پشت خود ترغيب مي  كند. اسب صدادار اينجا حدود 65 هزار تومان فروخته مي  شود.
فولكس واگن شارژي حول و حوش 150 هزار تومان برايتان هزينه دارد. سه چرخه كودك كه با قابليت ركابزني تقويت پاها را موجب مي  شود، براي سنين 1 تا 9 سال طراحي شده است. بعضي از اين سه چرخه  ها ايراني هستند و برخي وارداتي. نرخشان از 8 هزار تومان شروع مي  شود و افزايش پيدا مي  كند.
كودكان و سرگرمي 
كودكان از يك سالگي به لامسه شان اطمينان مي  كنند و از لمس كردن اشكال گوناگون كه هنوز تجربه نكرده اند، لذت مي  برند. از دوسالگي شناختشان نسبت به اجسام بيشتر مي  شود و حول و حوش سه سالگي است كه با كنجكاوي تمام دوست دارند پيرامون خود را بشناسند.
باغ وحش حيوانات يا همان باغ وحش پلاستيكي يكي از جاذبه هاي كودكان است. معمولا كودكان به عروسك يا اسباب بازي شخصيت مي  بخشند و بر اساس قواي تخيل با آنها قصه پردازي مي كنند. باغ وحش هاي پلاستيكي بسته به نوع جنس و تعداد حيوانات از يكهزار و 800 تومان در بازار فروخته مي   شود تا سقفي حدود 7 هزار تومان. باغ وحش در شناخت حيوانات به كودك بسيار حايز اهميت است.
يكي از كسبه  قديمي خيابان نادري كه در عرصه اسباب بازي فروشي دستي بر آتش دارد،اخم هايش را در هم مي كشد و مي گويد: اين بازار نياز به معرفي ندارد. فعلا اسباب بازي هاي چيني بازار را با قيمت پايين قبضه كرده اند. معمولا اسباب بازي و سرگرمي توليد كشورهاي جنوب شرق آسيا بوده است. در بخش پوشاك برخي توليدكننده ها، دست به ابتكار جالبي زده اند. آنها كالاهايشان را با نشان چيني به فروش مي رسانند. مردم براي خريد اين اسباب بازي ها علاقه و شوق نشان مي دهند.
پشت سرش سيبل هاي پارچه اي و اسفنجي تيراندازي بر قفسه آويخته شده است. آنها را براي پرتاب دارت به سينه ديوار مي نشانند و بازي مي كنند. قيمتي در حدود 6 هزار و 500 تا 10 هزار تومان دارد. بستگي به اندازه و جنس و تعداد تيرها دارد.
تشكچه بادي براي آبتني و استخر، قيمتي حدود 7 هزار تومان دارد و فرم هاي كوچكتر آن نيز در بازار موجود است؛ قيمتي حدود 3 هزار و 500 تومان برايش تعيين كرده اند.
عروسك بزرگي در هيات خرس پاندا با 7 هزار تومان فروخته مي شود. عروسك از اسباب بازي هاي جذاب كودكان بويژه دختران است و در اندازه هاي متفاوت و با مواد خام گوناگون قيمت هاي جورواجوري دارد. از  ۵۰۰ تومان تا بالاي 50 هزار تومان عروسك به چشم مي آيد. شما با هر توان مالي كه وارد اين بازار شويد، قادر به خريد خواهيد بود.
بزرگترها بيليارد بازي مي كنند. در باشگاه ها اين ورزش رونق گرفته است. براي خردسالان نيز اين سرگرمي تهيه شده و در اندازه بسيار كوچكتر به راحتي مي توان در منزل جايي بر اي بازي آن باز كرد و به تماشاي بازي كودكان نشست. براي خريد يك بيليارد كودكانه قابل حمل آسان و بازي در منزل، 12 هزار تومان بايد هزينه كنيد.
كشتي  هاي شارژي كه قدرت مانور و حركت در آب دارد با برچسب 28 هزار توماني نشانگذاري شده است. ظرف و ظروف آشپزخانه براي دختربچه ها در رنگ هاي مختلف با نرخ 2 هزار تا 5 هزار تومان موجود است.
براي پسربچه  ها رايج ترين اسباب بازي اسلحه است. به رغم سروصدا و ايجاد انگيزه  هاي نابهنجار اين سرگرمي طرفداران زيادي دارد و از استقبال خوبي برخوردار است. ربات هاي اسلحه به دست و تفنگ ها با صداها و قابليت هاي مختلف با نوسان زياد يكهزار و 500 تا 25 هزار تومان به فروش مي رسند.
در مقابل عروسك هاي آوازخوان به شادابي و طراوت كودكان مي افزايد. ماشين و موتورهاي شارژي نيز از مقولات باب طبع كودكان است.در يكي از مغازه ها جواني مشغول خريدن ارگي كوچك براي هديه كردن است. فروشنده قيمت را 12 هزار تومان مي گويد. مرد جوان شروع به عيبجويي از وسيله مي كند و مي گويد: اين ارگ چيني است. تا 2 هفته ديگر سيستم برقش خراب مي شود و از كار مي افتد و بالاخره موفق مي شود با هزار تومان تخفيف آن را خريداري كند.
تفريح خانواده 
سرگرمي بزرگترها را نيز نبايد فراموش كرد. ورزش فكري شطرنج و كنار آن دگمه  هاي بازي دبلنا در كيسه اي مشاهده مي شود. يك بازي دسته جمعي و به قولي خانوادگي كه تنها با پرداخت 1200 تومان به دست مي  آيد و در پر كردن اوقات فراغت و شادابي اعضاي خانواده كنار هم تاثيرگذار است. بازي كهنه و قديمي منچ را نبايد از قلم انداخت. بازي چهارنفره اي كه هنوز يك سرگرمي ارزان گروهي به شمار مي رود. قيمت پشت جلد منچ، 400 تومان است.
بازي هاي فكري علاءالدين و شنل قرمزي هم كه پازلي به ابعاد۵۳ 25x سانتيمتر است، قيمتي حول و حوش يكهزار و 500 تومان دارد.
اگر قصد خريد سرگرمي براي گذران اوقات فراغت به شادي كنار خانواده و دوستان داشته باشيد، مي توانيد از اين يك گله جا در شهر خريد كنيد. زياد به جيبتان خيره نشويد. شما با هر مبلغي مي توانيد يك سرگرمي براي خود يا هديه براي كسي تهيه كنيد.

فروشگاه
قيمت گوشي تلفن همراه 
023712.jpg
023715.jpg
023724.jpg

بازار
طرحي ايراني براي لباس آقايان 
023766.jpg
قبل از پيروزي انقلاب اسلامي مردها در مجالس رسمي از كراوات استفاده مي كردند كه حالا سالهاست از محافل رخت بر بسته است. هر چه باشد يك ابزار تزئيني غربي است كه نمادي از مسيحيت دارد و با عقايد مسلمانان جور در نمي آيد. پس از انقلاب حجاب ها و پوشش ها تغيير كرد. در اين سير تغييرات بود كه ظرف كمتر از 15 روز پوششي به نام مقنعه به وجود آمد. طراحان اسلامي نشستند و براي پوشش طرح هايي ارايه كردند كه در نهايت مقنعه متولد شد.
ولي هنوز چيزي جايگزين كراوات و پاپيون نكرده اند. شايد به خاطر همين بسياري ا ز دامادها هنوز از اين پوشاك تزئيني استفاده مي كنند. ازمحاسن اين قبيل ابزار، نظم ظاهري است. با چفت شدن يقه، ديگر پيراهن روي تن ول نمي خورد و سينه مردان نيز پوشيده در پشت حجاب پارچه لباسشان است. ماشاء الله غريب شاهيان مدير تداركات هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران است كه پس از مطرح شدن لباس ملي به تكاپو افتاد تا لباسي بر تن مردان ايراني باشد كه برازنده شان باشد. او مي گويد: ما با 15 طراح صحبت كرديم و از ايشان خواستيم كاري براي يقه هاي شل مردان صورت دهند، ولي هيچ كدام مورد رضايت مديران تشريفات قرار نگرفت. بيشترمخاطبان كارمندان ما خارجي هستند. نظم در لباس در ديد و شناخت آنها بسيار تاثيرگذار است. به واسطه همين قضيه است كه بسياري از همكاران ما در بخش خصوصي از كراوات استفاده مي كنند. خب هرچه باشد هنوز جايگزيني برايش تعيين نشده بود، پس از آن به فكر افتاديم يقه اي را طراحي كنيم به نام يقه ايراني، طرحي كه در عكس ديده مي شود به عنوان طرح نخست اجرا شد و بنده شخصا بارها در مجامع حاضر شدم تا بازتاب آن را ببينم. 50 نشان كعبه روي آن چاپ كرديم و در سفري كه به عربستان داشتيم با حجم مخاطبان و طالبان زيادي رو به رو شديم. تنها دو نمونه آن به ايران برگشت و مابقي را از ما هديه گرفتند. مي خندد و به سفرهاي ورزشكاران و دانشجويان اشاره مي كند كه با يقه هاي باز در محافل رسمي ظاهر مي شوند. اگرچه اين يك طرح ساده است، ولي به عنوان جرقه و تلنگر براي طراحان پوشاك نكته جالبي است. مي توان روي آن كار كرد و با نشان هاي مختلف آن را بخشي از لباس رسمي كرد. يقه اي كه هزينه طراحي و دوختش بسيار ارزان تر از كراوات ، پاپيون و دستمال گردن آب مي خورد.

فرهنگ مصرف
ماشين ها روزانه 20 ميليون ليتر آب مي  خورند!
واقعا ديگر اين خودروها مايه عذاب شده اند. اول اينكه اين آمار 5 ميليوني خودروها هنوز وسط هاي سال بودجه اختصاص پيدا كرده به واردات بنزين را در كنار توليد بنزين داخل، به اتمام مي  رسانند. دوم، ريخته شدن آنها به خيابان ها و ترافيك و دود و دردسرهاي ديگر كه خودتان بهتر مي  دانيد، البته اين را بيشتر از نابساماني در توسعه طرح هاي شهري بايد دنبال كنيم. حالا هم مصرف بي    رويه آب شهري نشان مي    دهد 2 ميليون و 700 هزار خودرو موجود در تهران روزانه 20 ميليون ليتر آب مصرف مي    كنند، يعني صرف شستن و... مي   شود.اين مقدار مصرف برابر ميزان مصرف آب 33 هزار و 333 خانوار است، چون بنا به آمار ارايه شده از طرف وزارت نيرو، هر خانواده مجاز به استفاده 18 هزار ليتر آب در ماه است.نكته ديگر اينكه آب مصرفي براي شستن خودروها در هر سه روز معادل مصرف آب 100 هزار خانواده ساكن تهران است.آنچه كه توجه به آن از اهميت زيادي برخوردار است شايد داشتن خودرو نباشد، بلكه فرهنگ مصرف و استفاده است.

درد دل
به ما زنگ بزنيد
۲۰۵۲۶۲۷ تماس شنبه تا چهارشنبه 15الي 16
بيمه كاركنان صدا و سيما
چرا اين سازمان براي بيمه و افزايش حقوق كارمندان حق الزحمه اي اقدامي نمي كند. ما تا كي بايد تحمل كنيم؟ ديگر افسرده شده ايم.
جمعي از كاركنان صدا و سيما
تفكيك دانشجويان 
با تفكيك دانشجويان دختر و پسر دانشگاه آزاد واحد دماوند، نظم كلاس  ها و حضور استادان دچار اختلال شده است. مسوولان توجه مدبرانه نسبت به اين موضوع داشته باشند.
با سرعت موتورسواران چه كنيم؟
ضمن تشكر به خاطر درج جوابيه مبني بر اينكه خيابان اسكندري جنوبي، خيابان بوستان سعدي، نبش بزرگراه نواب نياز به سرعت گير ندارد، مي خواستم بگويم پس با سرعت اين موتورسواران چه بايد بكنيم؟
تعاوني مسكن و سرخه حصار
چرا نسبت به قضيه سرخه حصار سروصداي مقطعي به پا مي شود. ما اعضاي تعاوني مسكن اين منطقه به لطف و عنايت چه مسوولي بايد چشم داشته باشيم؟
تاخير در تحويل خودرو
ايران خودرو وعده داده بود كه پژو 405 ما را آبان ماه تحويل دهد، ولي هنوز دعوتنامه هم نفرستاده است.
تصرف خيابان 
خانه اي واقع در خيابان شهيد تاجري، پارك گل نما، خيابان پيروزي سرآسياب در حال ساخت و ساز است كه علاوه بر پياده رو تا محدوده خط كشي وسط خيابان را در تصرف مصالح خود درآورده است. بسيار عجيب است كه اين موضوع از چشم ماموران و بازرسان دور مانده است.
پل عابر زير پل آهنگ 
چرا مسوولان شهرداري در خصوص نصب يك پل عابر پياده درخيابان 17 شهريور در محدوده زير پل آهنگ روبه روي دبيرستان رهنما اقدام نمي كنند؟ جان دانش آموزان در خطر است.
جمعه ها در مدرسه! 
مديريت دبيرستان دكتر حسابي منطقه 8، دانش آموزان را ملزم به پرداخت هر نفر 70 هزار تومان براي شركت در كلاس هاي تقويتي در روز جمعه كرده است، پرداخت 70 هزار تومان مشكلي ندارد، اما جمعه ها چرا؟
تعاوني مسكن و وزارت دادگستري 
از كاركنان وزارت دادگستري هستم كه اوايل سال 75، مبلغ 300 هزار تومان بابت عضويت در تعاوني مسكن در كنار 5 هزار عضو ديگر اين تعاوني پرداخت كرد ه ام، اما هنوز هيچ اقدامي براي واگذاري زمين ها انجام نشده است. تقاضا داريم مسوولان حداقل به ما بگويند چه مشكلي وجود دارد؟
دوربرگردان هاي چمران 
به خاطر احداث دوربرگردان هاي بزرگراه چمران مسير ما بسيار دور شده است. از اداره راهنمايي و رانندگي مي خواهيم انتهاي خيابان شهرآرا به بزرگراه جلال آل احمد و كنار گذر پل نصر را باز كنند تا در مسير اهالي منطقه شهرآرا و پاتريس لومومبا سهولت ايجاد شود.
بازار ميوه و تره بار
بخش شمالي منطقه 7 شهرداري يعني خيابان هاي باليزي، خرمشهر و مصلا نياز مبرمي به بازار روز ميوه و تره بار دارند، چرا مسوولان شهرداري نسبت به اين موضوع بي توجهند؟
كوچه كم عرض 
كوچه آرامش روبه روي پارك ملت قبلا با زنجير مسدود شده بود، اما با ايجاد يك آژانس تاكسي، مسير كم عرض اين كوچه باز شده و از ترافيك زيادي برخوردار شده است و در كنار اين موضوع راننده هاي اين آژانس از پاركينگ هاي منازل استفاده مي كنند.
تشكر
از شهرداري منطقه 4 به خاطر دستور مساعد در خصوص نصب نرده در اتوبان شهيد بابايي زير پل عابر مقابل دانشگاه امام حسين ع تشكر مي كنم.
دستفروش هاي اعصاب خردكن 
هر روز به تعداد ماشين هاي دستفروش بلندگودار اضافه مي شود، بدون اينكه هيچ اقدامي از طرف مسوولان صورت بگيرد و وقت و بي وقت با صداي بسيار بلند بلندگوهايشان تنها چيزي كه به مردم مي رسانند اعصاب خردي و بي خوابي است.
تاخير در بازنشستگي و حق بيمه 
۴ ماه پيش درخواست بازنشستگي ام را به تهران فرستادم. حال بعد از 4 ماه مي گويند موضوع را بايد از مراكز استان ها پيگيري كنيد. حالا هم كه به اين دفاتر مراجعه كرده ام، مي گويند برنامه كامپيوتري هنوزدر اختيارشان قرار نگرفته است و بايد صبر كنيد. سوالم از مسوولان اين است كه چرا به خاطر اين تاخيرها بايد باز هم حق بيمه پرداخت كنم؟

بازتاب
چند سرعت گير
باتوجه به پيام تلفني مندرج در آن روزنامه مورخ 10/8/83 تحت عنوانچندسرعت گير، به اطلاع اين شهروند محترم مي رساند وجود مسير مستقيم و طولاني در خيابان هاي غير شرياني از ضوابط فني لازم جهت نصب سرعت گير به شمار مي آيد. همچنين ميزان سرعت در يك مسير گردشي يا تقاطع مورد نظر از لحاظ فني لزوم نصب سرعت گير را توجيه نمي نمايد. ضمن آنكه در خيابان شهيد آقاجانلو نيز به دليل وجود شيب كافي نياز به نصب سرعت گير به چشم نمي خورد.
روابط عمومي سازمان حمل و نقل و ترافيك تهران

دخل و خرج
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
در شهر
درمانگاه
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |