دوشنبه ۲ آذر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۶۲
برف اول تهران
فردا يا پس فردا؟
روزهاي سه شنبه يا چهارشنبه افزايش ابرناكي، وزش باد،  بارش برف و باران يا رگبار و رعد و برق و كاهش محسوس دما در تهران و بيشتر نقاط ايران، به جز جنوب شرق كشور انتظار مي رود. البته اين يك پيش بيني است كه ممكن است تمام آن محقق نشود
023754.jpg
اولين برف هفته پيش توچال را تا كمر كش آن سفيد پوش كرد. اما شايد فردا تهران هم درلحظاتي رخت سفيد بر تن كند. اگرنه هم همه تهران، دست كم شميران،شايد حتي تا قدري هم پايين تر.
023688.jpg
محمد محمد پور
اين روزها كاهش دما آنقدر محسوس است كه انتظار بارش برف، انتظار بيهوده اي نيست. گرچه به مانند تولد يك نوزاد، بايد به اندازه كافي براي ديدن اولين برف و بارش آن از دل آسمان صبر كرد، اما گاهي پيش آمده ،بارش برف چون نوزاداني كه 6ماهه به دنيا مي آيند، زودتر از موعد مقرر يعني آذرماه و حتي آبان ماه اتفاق بيفتد.
سال گذشته، در اواسط آذر ماه، شهروندان تهراني صبح سپيدي را آغاز كردند كه همراه با شور و شادماني بود. برف، اين نعمت خدادادي، براي همه آنها چنان نشاطي به همراه آورد كه در ساير روزهاي سال كمتر سراغي مي توان از آن گرفت. با اين حال زمان قانوني! بارش برف اواخر دي ماه و اوايل بهمن است، يعني زماني كه زمستان به چله خود نزديك مي شود. نگاهي به زمان بارش برف طي يك دهه اخير بيندازيد:
در يك دهه اخير تنها سه مرتبه برف زودتر از موعد مقرردي و بهمن باريدن گرفته است. سال هاي 77 و 78 و نيز سال 74 فصل سرما كمي سريعتر به تهران رسيد و به دنبال آن برف نيز زودتر از شكم مادر بيرون آمد.
در عوض ما نيز مانند شما آرزو مي كنيم امسال به مانند سال 73، سال بدون برف را سپري نكنيم. يك كارشناس هواشناسي خبرهاي اميدوار كننده اي مي دهد: به نظر مي رسد دهه 80 دهه پربارشي باشد. طي 3سال اخير يعني سال هاي 80، 81 و۸۲ هشت مرتبه بارش برف در سطح شهر گزارش شده و انتظار مي رود اين روند ادامه داشته باشد.
ديده بانان ايستگاه سينوپتيك اين بار شايد كمي زودتر گزارش بارش بلورهاي سفيد رنگ را به مركز منتقل كنند. به گفته يك كارشناس هواشناسي احتمال زيادي وجود دارد كه سه شنبه يا چهارشنبه همين هفته تهران يكسره سفيد پوش شود و اگر اين پيش بيني درست باشد در جدول زمان بارش برف بايد جلوي سال 83 نوشت، سوم يا چهارم آذر.
اين كارشناس هواشناسي مي گويد: سامانه باران زايي، اوايل هفته از كشور خارج مي شود و پس از خروج اين سامانه، توده هواي سرد قطبي كه به سوي شرق درياي مديترانه گسترش مي يابد باعث فشار مي شود. در نتيجه يك سامانه كم فشار روي ايران تشكيل شده و نيمه غربي ايران را تحت تاثير قرار مي دهد.
به گفته او، روزهاي سه شنبه يا چهارشنبه افزايش ابرناكي، وزش باد،  بارش برف و باران يا رگبار و رعد و برق و كاهش محسوس دما در تهران و بيشتر نقاط ايران، به جز جنوب شرق كشور انتظار مي رود. البته اين يك پيش بيني است كه ممكن است تمام آن محقق نشود.
سازمان هواشناسي معمولا قادر است وضعيت آب و هوايي را تا 5 روز بعد پيش بيني كند، اما براي محاسبات دقيق تر، ارايه گزارش و اطلاع رساني را بين 48 تا 72 ساعت عقب مي اندازد.
جمعه هفته پيش بود كه وزش باد، رگبار و كاهش دما تهران را فرا گرفت. هواي ابري و باراني تهران صبح جمعه تا ظهر ادامه داشت و موجب كاهش شديد آلودگي هوا شد. به گفته ساكنان شميرانات، سرماي هوا در دو روز گذشته آنها را وادار كرد تا بخاري ها را روشن كنند و كوه هاي شمال تهران براثر تغييرات جوي سفيد پوش شد. اين سرما البته تداوم يافته  و ما اميدواريم به بارش برف منتهي شود.
معمولا ارتفاعات تهران نظير آبعلي و فيروزكوه زودتر به استقبال برف مي روند و شايد سهم شهروندان تهراني را نيز تصاحب مي كنند.
با اين حال بايد خدا را بسيار شاكر بود. در نقاطي مانند فلسطين كه زمستان معتدلي دارند، گرچه از بارندگي فراواني حتي در تابستان برخوردار هستند، اما برف در اين مناطق بسيار كم مي بارد. در دشت ساحلي فلسطين بارش برف ممكن است 20سال يك بار رخ دهد!
شايد نياز به ذكر زيان هاي بارش برف نباشد كه غريب ترين آن جابه جايي مين هاي غرب ايران است كه بر اثر بارش برف و باران خنثي كردن  آن دشوار شده. چون برف، خوبي است و بارش آن نعمت.
اولين برف هفته پيش توچال را تا كمر كش آن سفيد پوش كرد. اما شايد فردا تهران هم درلحظاتي رخت سفيد بر تن كند. اگرنه هم همه تهران، دست كم شميران،شايد حتي تا قدري هم پايين تر.

پيوندي فراتر از زبان
023751.jpg
تاجيكستان از آن كشورهايي است كه با ايران رابطه خوبي دارد. شايد يكي از اصلي ترين علل اين رابطه گويش مشترك مردم هر دو كشور است. هنگامي كه بتوان در يك كشور بيگانه به زبان مادري صحبت كرد و مطمئن بود كه ساكنان آن كشور حرف هايت را مي فهمند، چه حسي پيدا مي كنيد؟
شايد به خاطر همين حس غريب نبودن است كه فارسي زبانان جهان ترجيح مي دهند با هم در ارتباط باشند و به همين دليل است كه نشست هايي را براي تقويت اين رابطه برگزار مي كنند.
نشست شوراي عالي انجمن تاجيكستان و فارسي زبانان جهان با حضور رئيس جمهوري اين كشور در شهر دوشنبه برگزار شد. دكتر علي اصغر شعر دوست از اعضاي اين انجمن، پس از ارزيابي فعاليت هاي گذشته اين شورا بر گسترش زمينه هاي فعاليتي آن تاكيد كرد. او همچنين همزباني مردم دو كشور و تصويب قانون زبان رسمي فارسي تاجيكي را در تاجيكستان گامي بزرگ براي پاسداري از فرهنگ غني فارسي زبانان ارزيابي كرد.
نشست انجمن فارسي زبانان و تاجيكان هر ساله در پايتخت تاجيكستان - دوشنبه - برگزار مي شود. امسال نيز اين نشست با حضور نمايندگان ايران، انگليس، فرانسه، اسپانيا، هلند و آمريكا در دفتر رياست جمهوري تاجيكستان برگزار شد.اين مراسم همزمان با 80 سالگي شهر دوشنبه هم بود و شهردار تهران هم از اين فرصت استفاده كرده و ضمن تبريك اين روز، روابط دوستانه و عميق دو كشور را زمينه ساز همكاري هاي شهرداري هاي پايتخت تاجيكستان و ايران دانست. همچنين در اين نامه آقاي احمدي نژاد، اعلام كرده كه در آينده اي نزديك به دوشنبه خواهد رفت و از اين شهر ديدن مي كند.حداد عادل هم كه عضو شوراي عالي انجمن تاجيكان و فارسي زبانان است، ميراث مشترك فرهنگي معنوي ايران و تاجيكستان را عامل نيرومند پيوند همه فارسي زبانان جهان دانسته است و تاكيد كرده، چنين پيوندي مي تواند ما را در جامعه جهاني و در حفظ هويت خود ياري كند.
حداد عادل و علي اصغر شعر دوست دو عضو ايراني انجمن تاجيكان و فارسي زبانان هستند.

جعبه
صندلي داغ 
برنامه صندلي داغ در هفته بسيج، هر شب با ساختاري ويژه روي آنتن مي رود.
دست اندركاران ساخت اين برنامه سعي دارند در هفته بسيج با دعوت از بسيجيان شاخص و برجسته و همچنين خانواده هاي شهيدان بسيجي به معرفي اين افراد بپردازند.
اين برنامه توسط منوچهر نوذري اجرا مي شود.
گفتني است برنامه صندلي داغ در طول هفته بسيج هر شب ساعت 45:21 از شبكه دو سيما پخش مي شود.
امروز تكرار سريال در پناه تو را مي  توانيد از شبكه دوم و ساعت 10:14 تماشا كنيد. تكرار سينما يك كه اختصاص به فيلم حصار خرگوش داردهم امروز بعد از ظهر ساعت 15 از شبكه اول سيما پخش خواهد شد. امشب در ساعت 20 مي  توانيد باجناق ها را از شبكه تهران مشاهده كنيد.
۱۵:20 مانند هر دوشنبه سريال تلويزيوني من يك مستاجرم پخش خواهد شد. روند تكراري و يكنواخت اين سريال كم كم بينندگان را دچار كسالت كرده است. دايره ترديد را مي  توانيد در ساعت 15:22 تماشا كنيد. اين سريال توانسته علاقه مندان زيادي را به خود جلب كند.
علاقه مندان به ورزش فوتبال امشب بيكار نخواهند ماند. برنامه نود همانند دوشنبه شب ها، براي خالي نبودن امشب از فوتبال در نظر گرفته شده است. شايد برانكو يا حتي كاپيتان دايي ميهمانان برنامه امشب عادل فردوسي پورباشند. اين برنامه۲۵:22 از شبكه سوم پخش خواهد شد.

فرهنگ
داستان يا فيلمنامه نويسي 
اگر به داستان نويسي علاقه داريد و مي  خواهيد اصول آن را زير نظر يك داستان نويس ياد بگيريد، به شما خبر مي  دهيم كه فرهنگسراي اقوام روزهاي شنبه هر هفته جلسات داستان نويسي را با حضور انوشه منادي داستان نويس برگزار مي  كند.
براي شركت در اين جلسات مي  توانيد به نشاني: ميدان ابوذر، خيابان سجاد جنوبي، ميدان بهاران، فرهنگسراي اقوام مراجعه كنيد يا براي اطلاعات بيشتر با شماره تلفن هاي 6218568 و 6237470 تماس بگيريد. اما اگر به نوشتن فيلمنامه علاقه بيشتري داريد مي  توانيد در كارگاه هاي فيلمنامه نويسي و فيلمسازي كه در فرهنگسراي جوان برگزار مي  شود، شركت كنيد.
اين كارگاه ها قرار است در روزهاي اول آذرماه برگزار شود. براي ثبت نام و شركت در اين دوره ها مي  توانيد به نشاني: ميدان خراسان، خيابان خاوران، فرهنگسراي جوان برويد و با شماره تلفن 3736638 تماس بگيريد. حالا بايد ببينيد كه به كدام يك از اينها بيشتر علاقه داريد.

نمايشگاه
روياهاي ماندگار رويايي 
به ياد آر عنوان پنجاه  و چهارمين نمايشگاه عكس است كه در موزه عكسخانه شهر برگزار شده است. در اين نمايشگاه آثار سيد حسين مبيني شامل 30 قطعه عكس سياه و سفيد با موضوع طبيعت بي  جان، حيوانات و پرتره در اندازه هاي۳۰ 02x و۴۰ 03x به نمايش گذاشته شده اند. براي ديدن اين نمايشگاه تا 14 آذرماه فرصت داريد از شنبه تا چهارشنبه هر هفته از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر و پنج شنبه ها از ساعت 9 صبح تا 1 بعد از ظهر به نشاني: ميدان هفت تير، خيابان بهار شيراز برويد. اما اگر هم فرصت نمي  كنيد به اين آدرس برويد، مي  توانيد اين آثار را از طريق سايت عكسخانه شهر هم ببينيد. همچنين نمايشگاهي از آثار نقاشي و چاپ ديجيتال احمد رويايي با عنوان روياهاي ماندگار تا 5 آذر در گالري هاي شماره 2 و 3 فرهنگسراي هنر برگزار شده است. در اين نمايشگاه حدود 50 اثر از رويايي به همراه آثار مختلف هنري او از سال 53 و كارهاي نقاشي ديجيتال او از سال 73 تا حالا به نمايش گذاشته شده است. براي ديدن اين آثار مي  توانيد به فرهنگسراي هنر در خيابان شريعتي، خيابان جلفا برويد.

صحنه
حادثه اي در شهر عروسك ها
امروز تصميم داريم در ستون صحنه، چند نمايش مختلف را به شما معرفي كنيم. در حقيقت هدف ما اين است كه هر كسي با سليقه  خاص خود، بالاخره بعد از خواندن اين ستون بتواند نمايش مورد علاقه خودش را پيدا كند. بنابراين برايتان مي  نويسيم كه پري صابري نمايش من از كجا، عشق از كجا را در تالار اصلي تئاتر شهر روي صحنه برده است.
اين نمايش تا 30 آذر هر روز ساعت 7 بعدازظهر در تالار اصلي اجرا مي  شود. نمايش زمين صفر ساخته آتيلا پسياني هم در طول آذرماه هر روز ساعت 30:7 بعدازظهر در كارگاه نمايش مجموعه تئاتر شهر روي صحنه مي  رود. همچنين نمايش بي  شير و شكر به كارگرداني مهرداد ضيايي و حميد امجد در تالار قشقايي اجرا مي  شود. اما براي ديدن اين نمايش فقط تا 4 آذرماه فرصت داريد تا هر روز ساعت 19 به تالار قشقايي برويد. ضمنا اگر علاقه داريد كه بدانيد چه حادثه اي در شهر عروسك ها اتفاق افتاده است، اين نمايش ساخته عادل بزدوده است كه تا 6 آذر هر روز در مركز تئاتر كانون در خيابان حجاب داخل پارك لاله مركز تئاتر عروسكي اجرا مي  شود. براي اطلاعات بيشتر هم مي  توانيد با شماره تلفن 8962774 تماس بگيريد.

پرده
حتما بخوانيد
ستون پرده امروز را حتما بخوانيد. چون با خواندن آن به راحتي مي  توانيد بفهميد كه چه فيلمي در كدام سالن سينما روي پرده مي  رود. شاه خاموش ساخته همايون شهنواز كه فروش خوبي هم داشته است در سينماهاي فرهنگ 1، ايران 2، عصر جديد 3 و شهر تماشا 2 به نمايش درمي آيد.
فيلم دوئل به كارگرداني احمدرضا درويش هم كه در جشنواره جايزه هاي زيادي را گرفت در سالن هاي آفريقا، بلوار، سپيده 1، شاهد و صحرا روي پرده مي  رود. جايي ديگر هم به كارگرداني مهدي كرم پور در سينماهاي استقلال، ايران 1، سپيده 2، شهر تماشا۱ و جي 3 اكران مي  شود.
همچنين فيلم خوابگاه دختران ساخته محمد حسين لطيفي در سالن هاي عصر جديد 1، بهمن 1، سروش، مركزي 1، سعدي و... به نمايش درمي آيد و بالاخره لاك پشت ها هم پرواز مي  كنند ساخته بهمن قبادي هنوز در سالن فرهنگ 2 اكران مي  شود.

هوا
اين طرف و آن طرف
از تقويم عقب افتاده ايم. اصلا حواسمان نبود به ديروز كمي آب و تاب بدهيم. اصلا يادمان نبود كه وصف اولين روز از آخرين ماه پاييز را به كار ببريم. حيف شد، اما مي گويند ماهي را هر وقت كه از آب بگيري تازه است.
امروز با يك روز تاخير مي نويسم كه دومين روز از  آخرين ماه پاييز است و چند لكه ابر روي آسمان آفتابي تهران اين طرف و آن طرف مي روند. پيش بيني شده اين ابرها تا پس فردا اين طرف و آن طرف بروند تا اينكه باز مثل هفته قبل آخر هفته اي باراني داشته باشيم. نوسان دماي هواي امروز تهران هم حاكي از سرد بودن هواست. 17 و 7 درجه براي روز و شب.

ذهن زيبا
با تلاش، برنده مي شويم اما باتجربه است كه مي توانيم برندگان بهتري باشيم.
ضرب المثل كوبايي
انديشه كردن كه چه گويم، به از پشيماني كه چرا گفتم.
سعدي
مانند مرد عمل فكر كن و مانند مرد فكر، عمل كن.
هانري برگسون 

خروج
چند خط براي...
چند خط براي اتمام صفحه و ديگر هيچ. نه پيغامي ، نه صداي زنگ تلفن، نه نامه اي، نه خبري كه فراتر از مرز پرنوسان خنثي برود و نه اتفاقي كه دوشنبه را خاطره كند. هوا؟ خوب بود، مثل هميشه. اگر حال ما را مي پرسي ،  همه خوبيم دوست عزيز اما تو باور نكن ؛ دوشنبه، از لحظه ورود بازنده بود!

ورود
تقسيم انرژي 
نه متعلق به اول هفته است و نه آخر. اين وسط جايي براي روز دوشنبه پيدا مي شود. نه هنوز آنقدر خسته ايد كه در انتظار روزهاي پاياني باشيد و نه هنوز آن انرژي و شور اول هفته را داريد. جالب است روند كاهش انرژي و ميل به استراحت با روزهاي آخر هفته نسبت مستقيم دارد. سعي كنيد دقيقا انرژي خود را براي طول هفته تقسيم كنيد، به اين نسبت خواهيد رسيد.

امروز
در هواي تاريخ 
هوا گرفته است. اگرچه خيلي ها اين هواي پاييز را دونفره مي دانند، ولي بيرون از ديوارها و حصارهايي شيشه اي كه دور خودمان كشيده ايم، سرد است. بخار نفس هايمان روي شيشه مي نشيند. ياد دوران كودكي مي افتيم. رويش با انگشت اشاره مي نويسيم. هرچه دلمان بخواهد. حالا هم مي نويسيم، نه بر شيشه كه بر كاغذ كاهي. نه هرچه دلمان بخواهد، هرچه كه شما را هم خوش بيايد. البته بين ما و شما تفاوتي نيست. همه مان وقتي درگير و دار اين ديوارها گرفتاريم، به دنبال راه فراري مي گرديم.
بيرون كه هوا سرد است. معمولا همه براي تفريح روز، سينما و تئاتر را انتخاب مي كنند. برخي هم كافي شاپ ها را، جايي دنج و خلوت براي نوشيدن يك قهوه و گيراندن سيگاري.
بسياري از مورخان، به حافظه تاريخي ما ايرانيان شك دارند. روز به روز تغييرات غيرقابل پيش  بيني بروز مي دهيم. براي اينكه مورخان چنين بهتاني بهمان نزنند، پيشنهاد امروزمان را در اين باب عنوان مي كنيم.
موزه جايي است در ايران، بسيار خلوت و آرام تر از كافي شاپ  ها در كنج برج ها. سرگرمي و اطلاعاتي كه در اختيارمان مي گذارد، بسيار بيش از سينما و تئاتر است. با نگاهي به شيوه زندگي و هنر پدران و مادرانمان بيشتر به پتانسيل هاي دروني مي انديشيم. در اين هواي سرد گام زدن روي موكت هاي نرم سالن مي چسبد.

ستون شما
سختگيري كنيد
اگر توانستيد به زور كلاه ايمني سر موتورسواران بگذاريد يا اينكه توانستيد كمربندهاي ايمني را ببنديد ، و رانندگان كمتر تخلف مي كنند، به اين دليل است كه اگر گواهينامه شان پيوست شود تا گرفتن آن پدرشان در مي آيد يا ....
اگر اين سختگيري درقبال خلافكاران هم صورت بگيرد، ديگر اين همه خبر بد نمي شنويم. اگر در عربستان كسي جرات دزدي يا مبادله يا مصرف مواد مخدر را ندارد لا بد مي داند اگر دستگير شود، كارش تمام است، شما شروع كنيد، سخت بگيريد ببينيم كي جرات مي كند خلاف كند.
- اين نامه بدون ذكر نام نويسنده ارسال شده بود. ما از لحنش حدس زديم كه يك آقايي بايد آن را نوشته باشد. نقد نامه؟ بگذريم، آنهايي كه بايد نقد كنند، خودشان مي كنند.
جواب به جواب 
چند هفته پيش نامه اي از طرف مسوولان شركت ونك پارك در جواب گلايه خريداران چاپ شد كه حالا جوابيه آن جوابيه از طرف يكي از خريداران رسيده، بخشي از نامه را براي اطلاع مسوولان ونك پارك چاپ مي كنيم. اميدواريم كه اين ديگر آخرين جوابيه به جوابيه در اين زمينه و البته حل مشكل باشد. نويسنده،آقاي عليرضا كردستاني است
جهت اطلاع خوانندگان محترم و مسوولان شركت ونك پارك اعلام مي نماييم هرگز تقاضاي تخفيف و خدمات ويژه ننموده ام بلكه تقاضاگر رعايت انصاف و اجراي قرارداد را كه همانا حضور در دفترخانه اسناد رسمي است شده ام و اين تهمتي ناروا و عنوان كذب محض از شما بوده است ولاغير . اميد است در پايان راهي را كه قرارداد مشخص نموده و آئين نامه و قانون تملك آپارتمان ها را ا جرا و عمل نمايند.
كدام ارزاني؟
آقاي غفارزاده يك جعبه خاليجم فيبروزيل همراه با يك نامه برايمان فرستاده اند، نامه را بخوانيد.
چرا مي گوييد دارو ارزان شده. كدام ارزان؟ جم فيبروزيل۲هزار و 200 تومان بوده كه حالا شده 4هزار و۷۰۰ تومان. باور نمي كنيد، اين هم جعبه خالي اش كه برايتان فرستاده ام. براي چي مي آيند در تلويزيون مي گويند دارو ارزان شده؟
- عجب دوره و زمانه اي. ديگر حتي جم فيبروزيل هم گران شده . راستي اين جم... چي هست؟

شاتر
023748.jpg
دلتا ن به حال تنهايي كلا غ ها نسوزد. فصل ، فصل محبوب كلا غ ها است؛ زرد خاكستري.

تهرانشهر
آرمانشهر
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |