دوشنبه ۲ آذر ۱۳۸۳ - سال دوازدهم - شماره - ۳۵۶۲
روي سياه، رو به جهان خارج
او عقيده دارد آمريكا بايد فرانسه را به خاطر مواضع سياسي تنبيه كند، به آلمان اهميتي ندهد و روسيه را ببخشد. كاندوليزا رايس عضو خانواده بوش ممكن است بخشي از پروژه يك جهان خونبارتر در 4 سال آينده باشد
023742.jpg
۵۰ سال بعد از اينكه خانم كاندوليزا رايس در 14 نوامبر 1954 در شهر بيرمنگام واقع در ايالت آلاباما به دنيا آمد، جورج بوش اعلام كرد كه گزينه مورد علاقه اش براي جايگزيني كالين پاول، وزير امور خارجه سابق آمريكا اوست.
كاندوليزا رايس اين نامي است كه در دوره رياست جمهوري بوش بارها شنيده ايم. بانويي كه دومين سياهپوستي است كه در مقام رياست وزارت خارجه آمريكا قرار مي گيرد. دوران نوجواني رايس مربوط به زماني است كه تبعيض نژادي در آمريكا به شدت محسوس بود و اقليت سياهپوست در ايالت هاي جنوبي آمريكا، زندگي سختي را پشت سر مي گذاشتند. رايس گفته است: پدر و مادرم من را كاملا متقاعد كرده بودند كه به هيچ وجه امكان ندارد كه در فروشگاه هاي وولورتز بتوانم ساندويچ همبرگر بخورم.
كاندوليزا رايس، در سن 15 سالگي در دانشگاه دنور پذيرفته شد و۴ سال بعد با مدرك ليسانس علوم سياسي فارغ التحصيل شد.
يكي از استادان كاندوليزا، ژوزف كوربل، پدر مادلين آلبرايت، اولين وزير خارجه زن در آمريكا بود. وي از جمهوري چك - چك و اسلواكي سابق - به آمريكا گريخته بود و در آنجا پناهنده شده بود، كسي كه كاندوليزا را متقاعد كرد فكر پيانو نواختن و اجراي آن در كنسرت هاي موسيقي را از سر بيرون كند و درس خود را در رشته روابط بين الملل ادامه دهد. رايس در سال 1981 و در سن 27 سالگي مدرك دكتراي خود را از مدرسه مطالعات بين الملل دانشگاه دنور دريافت كرد. علاقه رايس به محيط دانشگاهي به حدي است كه حتي امروز رابطه خود را با محيط هاي دانشگاهي قطع نكرده و در حال حاضر از استادان برجسته و هميشگي علوم سياسي در دانشگاه استنفورد آمريكا است.
رايس در سال 1993، به عنوان جوان ترين رئيس تاريخ اين دانشگاه برگزيده شد. او اولين زن و حتي اولين غير سفيدپوستي بود كه به چنين مقامي دست يافت.
كاندوليزا رايس كه هنوز هم ازدواج نكرده، علاقه به موسيقي و پيانو را از مادرش كه معلم موسيقي بود كسب كرده و علاقه به ورزش مخصوصا فوتبال آمريكايي را از پدرش به ارث برده است. جورج بوش هنگامي كه بيان داشت قصد دارد تا وي را جايگزين كالين پاول - وزير مستعفي - كند، به شوخي گفت: اميدوار است تا خانم كاندوليزا رايس فعلا از علاقه اش براي كسب كرسي رياست ليگ ملي فوتبال آمريكايي دست بردارد و فعلا در پست رياست وزارت خارجه، حاضر شود!
بوش در جملاتي كه بيشتر لاپوشاني دلايل كناره گيري پاول به نظر مي آمد، گفت: وزارت خارجه، صورت آمريكا رو به جهان خارج است و با قابليت هاي دكتر رايس جهان، قدرت و شايستگي و زيبايي آمريكا را شاهد خواهد بود.
اين در حالي است كه رايس 50 ساله در چشم بسياري از آمريكاييان همچنان يك شخصيت متناقض به حساب مي آيد. هرچند كه در هوش و ذكاوت او كمترين شكي وجود ندارد اما بسياري از مردم آمريكا بر اين عقيده هستند كه چگونه يك زن سياهپوست كه در يكي از تبعيض آميزترين ايالت هاي آمريكا بزرگ شده است، عقايد خود را با جمهوريخواهان كه هميشه در چشم سياهان آمريكا منفور بوده اند، تطبيق داده و خود را در دل آنها جا كرده است؟ بانويي كه ممكن است خشن تر از پاول قوي هيكل باشد، كسي چه مي داند؟

كوتاه تر از گزارش
ليگ پاپانوئل ها
023745.jpg
پاپانوئل شدن به اين سادگي ها نيست كه تصور مي كنيد. كلي استعداد مي خواهد و زور بازو و توانايي و مهرباني و ... مثلا پاپانوئل هاي سوئدي از ديروز رقابت هاي خود را آغاز كرده اند. رقابتي كه شامل مسابقات سورتمه سواري روي برف و پايين آمدن از لوله بخاري است؛ لابد براي اينكه آدم نابلد سال نوي بچه هاي منتظر را خراب نكند.
ممنوعيت جنگ خروس در آمريكا
طرفداران حقوق حيوانات با كمك جورج  بوش، جنگ خروس را در تمام ايالت هاي آمريكا به جز دو ايالت نيومكزيكو و لوسيانا، ممنوع كردند. اما طرفداران اين مسابقه مي گويند كه آنها آنقدر پول ندارند كه بتوانند بر سر چيز ديگري جز جنگ خروس ها شرط بندي كنند. به هر حال ممنوعيت جنگ خروس براي جورج بوش از هر تصميم  ديگري كه وي اخذ كرده عاقلانه تر به نظر مي رسد!
۴ ميليون email روزانه
بيل گيتس روزانه۴ ميليون نامه الكترونيك دريافت مي كند كه بيشتر آنها هرزنامه است. در شركت مايكروسافت بخش مخصوصي براي فيلتر كردن نامه هايي كه براي وي فرستاده مي شود، در نظر گرفته شده است. يكي از مسوولان اين بخش مي گويد كه يكي از دلايل دريافت اين تعداد نامه الكترونيك براي بيل گيتس اين است كه وي هر كجا كه سخنراني مي كند، آدرس الكترونيك خود را نيز به جهانيان اعلام مي كند.

زاويه روز
نگهداري از شوهر داخل فريزر
خانم كلي كه هفته گذشته بر اثر سرطان جان داد، به نزديكانش اعتراف كرد كه آنان مي توانند جسد شوهرش را كه 14 سال پيش مرده بود، در فريزري كه وي آن را مخفي كرده، پيدا كنند! دختر اين زن پس از اين اعتراف پليس را خبر كرد و آنها در كمال ناباوري پي بردند كه واقعا چنين اتفاقي رخ داده است. اين زن به بچه هايش گفته بود كه پدرشان در يك تصادف رانندگي جان داده است، اما پليس مشغول كالبدشكافي روي اين جسد است تا به واقعيت پي ببرد.
استخدام كودك 5 ساله 
فروشگاه هاي زنجيره اي سيدنزبوري در انگلستان، با استخدام دختر 5 ساله اي قصد دارد تا به تركيبي غذايي دست پيدا كند تا غذاهاي مورد علاقه آنان را توليد كند. تيلي ليسوبا بايد با خوردن غذاهايي كه در آنها بيشتر از سبزيجات استفاده شده، به آشپزان بگويد كه كدام يك از آنها را بيشتر دوست دارد. اين دختر در ازاي اين كار يك دوچرخه دريافت خواهد كرد.
تولدت مبارك 
يك زن باردار در حالي كه در آسانسور بيمارستان بود وضع حمل كرد. تريسا وردن 23 ساله چند ثانيه قبل از اينكه آسانسور به طبقه دوم برسد بچه خود را به دنيا آورد. تمام كاركنان بيمارستان از اين پيشامد شگفت زده شدند، البته از عجله بچه!

دكه
023739.jpg
بوش نمي داند به ساز پاول ميانه رو برقصد يا كاندوليزاي تندرو!
طبق معمول نگاهي مي اندازيم به تيترهاي گوشه اي از روزنامه هاي جهان.
روزنامه هاي انتخابي امروز واشنگتن  پست، لس آنجلس تايمز، عرب نيوز و الاتحاد، مربوط به 20 نوامبر است.
واشنگتن پست تيتر يك خود را به اشغال مسجدي در بغداد به دست نيروهاي نظامي اختصاص داده است. لس آنجلس تايمز نيز با اشاره به درگيري هاي تازه در عراق انتخابات آينده عراق را در مخاطره مي داند. عرب نيوز از عربستان به امضاي قرارداد صلح در سودان اشاره كرده است. الاتحاد چاپ امارات نيز به درگيري هاي فلوجه اشاره كرده است. عرب نيوز همچنين تيترهاي صفحه اول خود را به دستاوردي در زمينه دستيابي به داروهاي بيماري ايدز اختصاص داده و اشاره كرده است كه اين دستاورد مرگ كودكان بر اثر بيماري ايدز را كاهش مي دهد.
023736.jpg
023733.jpg
023727.jpg
023730.jpg

خبرسازان
آرمانشهر
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |