چهارشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۳
ورزش قهرماني و تفريحي
007569.jpg
عكس: مجتبي جانبخش
علي شاكري
سالها درجبهه هاي غرب در دوران ۸ سال دفاع مقدس در خط مقدم و در مقابل دشمن جنگيد و امروز حتي در آستانه كهن سالي ،همچون همان سالها، همانند يك سرباز باز هم در حال جنگيدن با مشكلات است. سرتيب دكتر اسدالله حيدري در آستانه اولين سالگرد حضور خود به عنوان رئيس فدراسيون تيراندازي قرار دارد. جانشين رئيس ستاد مشترك ارتش ج.ا.ا كه با پيروزي در انتخابات رياست فدراسيون تيراندازي و قرار گرفتن در رأس هرم اين فدراسيون، قصد دارد تا با دورنمايي روشن، ورزش سفارش شده پيشوايان ديني ما را مجدداً احياء كند، به طوري كه براي رسيدن به اين پيروزي همانند سالهاي دفاع مقدس، حاضر است يك تنه و به گفته خود همچون يك سرباز، با تمام مشكلات و موانع بجنگند و يكي پس از ديگري آنها را از سد راه بردارد. ماحصل گفت وگوي مارا با او مي خوانيد: 

* داستان چگونگي انتخاب؟
- انتخاب اينجانب داستاني شنيدني است. سازمان تربيت بدني پس از بازيهاي آسيايي بوسان به دنبال رئيس جديدي براي فدراسيون تيراندازي بود. مهندس مهرعليزاده در گفت وگويي با فرماندهي محترم ارتش جمهوري اسلامي ايران از او خواست كه يكي از فرماندهان زبده و مدير را جهت اداره فدراسيون تيراندازي به سازمان تربيت بدني معرفي كند. جالب آنكه فرماندهي محترم ارتش از اين جانب خواست تا با بررسي اين موضوع در ميان فرماندهان عالي رتبه اسامي آنان را تهيه و به اطلاع ايشان برسانم كه پس از انجام اين كار و رؤيت اسامي آن را به سازمان تربيت بدني  فرستاديم. با گذشت چند روز آقاي مهرعليزاده در تماسي مجدد با فرماندهي محترم ارتش صراحتاً از اينجانب اسم برد و اجازه خواست تا اين مسئوليت را من بر عهده بگيرم. پس از جلسه اي كه با رياست محترم سازمان تربيت بدني داشتم و برشمردن مشغله كاري و مشكلات، ايشان با بزرگواري اعلام داشتند كه همه شرايط شما را مي پذيريم و شما ابتدا به عنوان سرپرست قبول مسئوليت كنيد تا در موعد مقرر انتخاب رياست فدراسيون انجام شود.
* علاقه شما به تيراندازي تا چه حد در پذيرش اين مسئوليت دخيل بود؟
- در خانواده اي بزرگ شدم كه همگي با تيراندازي سروكار داشتند. در جواني لباس سربازي ارتش را بر تن كردم و نزديك به سي سال رابطه اي تنگاتنگ با تفنگ و فشنگ داشتم.
* آيا با وجود اين مسئوليت سنگين كه جانشين رئيس ستاد مشترك ارتش هستيد و با مشغله بسيار، در رسيدگي كامل به تيراندازي مشكلي ايجاد نمي كند؟
- بحمدالله خير، به جرئت مي توانم بگويم كه روزي ۱۵ ساعت كار مي كنم، مديريت هم كه تنها حضور فيزيكي نيست، مديريت را مي شود به شكل هاي مختلفي اعمال   كرد. در طول هفته و به تناوب به فدراسيون سركشي مي كنم و چون برنامه ريزي روي سيستم صحيحي استوار است، تاكنون هيچ مشكلي در اين زمينه احساس نكردم. شرح وظايف همه كاركنان فدراسيون مشخص است و با تفويض اختيار لازم به كميته ها نقش مديريت اينجانب بيشتر نظارتي است.
* شروع كارتان در فدراسيون چگونه آغاز شد؟
- نخستين كاري كه انجام دادم، ارزيابي موقعيت تيراندازي در ايران، در آسيا و جهان بود. آشنايي با سلاح هاي تيراندازي، مكاتبه با فدراسيون آسيايي و كسب اطلاعات لازم براي شروع كار بود. در نهايت با سازماندهي نيروي انساني و اداري در فدراسيون و با تدوين برنامه اي مشخص استارت زديم.
* مي توانم بپرسم با چه نگاهي؟
- با توجه به آنكه تيراندازي يكي از سه ورزش مورد سفارش ائمه اطهار بخصوص نبي مكرم اسلام بود، برخود فرض و واجب دانستيم كه براي سربلندي آن از هيچ تلاش و كوششي دريغ نورزيم. نگاه ما به تيراندازي سه بخش را شامل مي شود:
۱- براي تفريح و فراهم كردن اوقات فراغت سالم،
۲- گسترش و همگاني كردن آن، ۳- ابعاد قهرماني
* موقعيت گذشته و حال تيراندازي؟
- با وجود استعدادهاي فراوان، توان كمي خرج شد و به عبارتي روحيه قهرماني ايجاد نشد و به همين دليل قادر به كسب مدال نشديم. روي چنين مرزي حركت مي كرديم كه اكنون در حال عبور از آن هستيم. هم اكنون نيز از نظر جايگاه قهرماني جايگاه خاصي نداريم، نفر اول تيراندازي ما آن هم در قسمت بانوان در المپيك يونان دختر خانمي بود كه به صورت «وايت كارت» جواز حضور گرفته بود.
* در مكاتبات با مسئولان جهاني و آسيايي در انديشه كسب كرسي نبوده ايد؟
- خوشبختانه خير، چرا كه در صورت چنين درخواستي جوابي براي اين سؤالشان نداشتيم كه جايگاه فعلي شما كجاست؟ نخست بايد به دنبال ايجاد جايگاه بود، كسب كرسي خود به خود محقق خواهد شد.
* از نظر امكانات و بودجه در چه وضعيتي به سر مي بريد؟
- عادت ندارم گله و شكوه كنم، هميشه بايد با اميد حركت كرد. براساس امكانات و مقدورات كار مي كنيم، كمبود تأسيسات و تجهيزات را هم داريم. در كنار شناسايي استعدادها و برنامه ريزي و افزايش امكانات با كمك صنايع داخلي در زمينه تهيه اسلحه و فشنگ به زودي بي نياز خواهيم شد. مهمات و سلاح هاي مورد نياز را هم از خارج وارد كرديم. از سال گذشته با همكاري شهرداري تهران و شهرداران مناطق، ۸ سالن جديد را افتتاح كرديم. وزارت كشور به همه استانداري ها اعلام كرد: هيأت هاي تيراندازي را مورد حمايت قرار داده و در ساخت سالن و تهيه تجهيزات همكاري كنند. در شوراي امنيت كشور دستور العمل تأسيس باشگاه هاي تيراندازي به تصويب رسيده و در حال ابلاغ است. اعتقاد راسخ دارم كه در صورت برنامه داشتن، مسئولان اين ورزش اسلامي و ملي را حتماً حمايت خواهند كرد.
* تفاوت ما با كشورهاي صاحب ورزش تيراندازي چقدر است؟
- تفاوت بين كشور ما و كشورهاي ديگر در جزئيات است و آنان در فناوري از ما جلوتر هستند.
* در زمينه مربيان ماهر ما از آنان عقب نيستيم؟
- چرا، اين كمبود قابل رفع است، مكاتباتي با كميته ملي المپيك و سازمان تربيت بدني براي استخدام مربيان خارجي داشتيم كه با معرفي نفرات شناسايي شده به زودي آنان كارشان را در ايران شروع خواهند كرد. ديگر اين كه براي نخستين بار چهار تن از مربيان را به كلاس مربيگري در تايلند اعزام داشتيم كه هر چهار تن موفق به كسب نمره قبولي شدند و يكي از آنان به نام احمدرضا هاموني حقيقت رتبه اول را بدست آورد. براي تربيت مربيان B و A هم تلاش مي كنيم و مطمئناً در چند سال آينده نياز به مربي خارجي هم نخواهد بود.
* مربيان خارجي مورد نظر شما از كدام كشور هستند؟
- يكي از استراليا كه تصويب و قطعي شده است، اما نفر دوم تكليفش هنوز روشن نيست. مربي استراليايي ۱۷آذرماه به تهران مي آمد و در صورت توافق و تفاهم لازم كارش را شروع خواهد كرد.
* با مشكل ادغام انجمن ورزشي بانوان با ورزش آقايان چگونه كنار آمديد؟
- خوشبختانه بانوان تيرانداز به لحاظ نوع پوشش از نظر اسلامي و شرعي مشكلي ندارند و ما پيش از ادغام هم همكاري خوبي با يكديگر داشتيم. البته سياستگذاري ما در تيراندازي متمركز و در اجرا براي آقايان و خانم ها غير متمركزي است. جالب آن كه علاقه خانم ها براي يادگيري فنون تيراندازي بيشتر از آقايان است.
* شما چندي پيش وعده كسب مدال در بازيهاي آسيايي دوحه قطر را داده ايد، پشتوانه اين پيش بيني چه بود؟
- اصلاً اهل پيش بيني و پيشگويي نيستم. نه مي گويم و نه پيش بيني مي كنم كه حتماً مدال خواهيم گرفت. من در آن صحبت از كلمه اميد و اميدوار استفاده كردم، دليلش نيز اين است كه انسان همواره با اميد زندگي مي كند و خصوصاً كه ما شيعه هستيم و هميشه اميدوار. ما يك برنامه ۶ ساله تنظيم كرده ايم كه در بخش قهرماني و در كوتاه مدت چشم به مدال در بازي هاي آسيايي دوحه و بلندمدت المپيك ۲۰۰۸ چين داريم.
* زمينه چنين تفكري چيست؟
- طي همين مدت ورزشكاران تيراندازي در سايه تلاش و اراده مصمم خود چه در سفرهاي خارجي و چه داخلي پيشرفت بسياري از خود بروز داده اند. به عنوان مثال تيراندازي در هدف پروازي موفق شد ۱۲۰ بشقاب از ۱۲۵ بشقاب را بزند. همچنين در هدف پروازي در جريان مسابقات هفته دفاع مقدس معدل ۱۲۱ به دست آمد. يا در مسابقات قهرمان كشوري معدل ۵۹۲ از ۶۰۰ حاصل شد كه حتي بالاتر از ركورد آسيايي و هم اندازه با ركورد جهاني بود. البته جواب قطعي و دقيق تر را يك سال ديگر با قاطعيت بيشتري خواهم داد.
* تيراندازي در المپيك و بازي هاي آسيايي چند مدال دارد و چند رشته است؟
- تيراندازي ۳۰ رشته را شامل مي شود و در المپيك و بازي هاي آسيايي مجموعاً ۱۲۰ مدال دارد.
* ما در حال حاضر در چند رشته آن فعال هستيم؟
- از ۳۰ رشته، ما در هدف هاي پروازي و هدف هاي ثابت هر كدام در سه رشته فعال و مطرح هستيم.
* تكليف بقيه رشته ها چه خواهد شد؟
- برنامه ريزي لازم صورت گرفته و ما به تدريج با محكم كردن جاي پاي خود در رشته هاي قبلي، فعاليت خود را در زمينه افزايش رشته ها از سر خواهيم گرفت.
* فعاليت تيراندازي در حال حاضر چند استان را در بر مي گيرد؟
- در ۲۷ استان هيأت هاي تيراندازي فعالند و تنها استان كردستان باقي مانده كه اميدواريم اين استان و دو استان جديد در خراسان نيز در سال آينده به جمع ساير استان ها بپيوندند.
* با توجه به ادغام، تكليف انتخابات هيأت ها در استان ها و تزريق بودجه انجمن تيراندازي بانوان و يكساله شدن اعتبارات چه خواهد شد؟
- ما قبل از ادغام نيز با ديده مساوات به فعاليت بانوان و آقايان در اين رشته مي نگريستيم. طبيعي است با طرح جديد بايد بودجه ما در سال آينده دو برابر امسال باشد. در انتخابات هيأت ها هم فرقي براي ما نمي كند كه خانم يا آقا به عنوان رئيس انتخاب شوند. قبل از ادغام هم رئيس هيأت تيراندازي ما در استان خراسان يك خانم است و چه بسا در انتخابات جديد تعداد آنها بيشتر هم شود.
* مهم ترين برنامه هاي پيش رو براي خانم ها؟
- مسابقات كشورهاي مسلمان و شهرداري پايتخت هاي كشورهاي اسلامي دو رويداد مهمي محسوب مي شوند كه بانوان تيرانداز در آن حضور پيدا خواهند كرد. در اين بازيها قرار است ۴۰ كشور شركت كنند. از حالا كميته مشترك برنامه ريزي تشكيل شده كه اميدواريم تا روز مسابقات بتوانند قهرمانان را به آمادگي لازم برسانند.
* كدام شهرها بيشترين امكانات را در تيراندازي دارند؟
- در حال حاضر تهران بهترين موقعيت را دارد و بعد از تهران مي توان از اصفهان و شيراز ياد كرد. به تازگي در بوشهر و زنجان دو سالن اختصاصي تيراندازي مورد بهره برداري قرار گرفت. در جاهاي ديگر هم امكانات به حد كافي فراهم نيست.
* بخش عمده اي از ورزش تيراندازي در نيروهاي مسلح خلاصه مي شود، در اين زمينه چه اقدامات عملي انجام داده ايد؟
- از روزي كه مسئوليت فدراسيون را گرفتم از همه عاشقان به اين رشته دعوت كردم تا ما را ياري دهند. ما در تيراندازي به صورت تركيبي مي توانيم موفق باشيم نه به صورت صنفي. من سربازي هستم در ميان سربازان نيروهاي مسلح، واقعيت آن كه تيراندازي در نيروهاي مسلح فقط به ارتش خلاصه نمي شود. همان انتظار را هم از همكاران نيروي انتظامي، سپاه و وزارت دفاع هم دارم. اتفاقاً اخيراً در نامه اي كه به رياست محترم جمهوري نوشتم ايشان در پي نوشت آن به اهتمام به ورزش تيراندازي و پتانسيل بالاي آن در نيروهاي مسلح و نيروهاي انتظامي اشاره كردند. قطعاً همكاران بنده با توجه به حضور يك ارتشي در رأس تيراندازي همكاري بيشتري در زمينه توسعه اين ورزش در ابعاد مختلف خواهند داشت.
* فكر نمي كنيد كه همانند اسب سواري، شرط بندي بتواند كمك بزرگي به رشد اين ورزش كند؟
- قصد دارم در اين مورد نظر مراجع عاليقدر را جويا شوم و سپس آن را عملي سازيم.
* ليگ باشگاهي چطور؟
- پيش نويس دستورالعمل ليگ را تهيه كرده ايم، بايد حتماً ليگ داشته باشيم ولي هنوز به اندازه كافي باشگاه نداريم، شايد اين امر سال ها به طول بيانجامد. فعلاً شرايطي فراهم آورديم كه ۱۴ تيم در هدف هاي ثابت و تعدادي كمتر در هدف هاي پروازي دو هفته يكبار در شهرهاي مختلف با هم به رقابت بپردازند.
* علاقه مندان به ورزش تيراندازي براي آموختن رشته هاي مختلف در تهران و شهرستان ها به كجا مي توانند مراجعه كنند؟
- براي هدف هاي ثابت تفنگ و تپانچه باشگاه تيراندازي كبكانيان روبه روي ورزشگاه شهيد شيرودي
- هدف هاي پروازي باشگاه مهام
- باشگاه تيراندازي سئول
- باشگاه برق در ۱۷ شهريور
- سالن تيراندازي يادآوران در جنوب تهران
- سالن تيراندازي منطقه ۱۷ شهرداري در بهاران
- در شهرستان ها هم علاقه مندان مي توانند به هيأت هاي تيراندازي و ادارات كل تربيت بدني استان ها مراجعه كنند.
* محدوديتي براي علاقه مندان قائل نيستيد؟
- هيچ محدوديت سني هم براي علاقه مندان به اين ورزش وجود ندارد و مردم عزيزمان مي توانند به شكل تفريحي و چه قهرماني در اين ورزش ثبت نام كنند.

تاريخچه تيراندازي
به گفته «هردوت» مورخ يوناني، ايرانيان داراي سه صفت ممتاز جوانمردي بودند؛ راست مي گفتند، راست بر اسب مي نشستند و راست تير مي انداختند. ويژگي هايي كه يك ايراني را از مردمان ساير ملل جهان تميز مي د اد.
در كتاب حماسي ملي شاهنامه فردوسي، اشعاري وجود دارد كه حاكي از نقش تيراندازي در بين ايرانيان قديم و جنگهاي آنان بوده است و بارها از حاكمان، دليران و رزم آوراني نام مي برد كه در هنگام بزم و شكار، براي سرگرمي خود و مشاهده قدرت و مهارت شاهزادگان و ديگر نام آوران مسابقات تيراندازي را تشكيل داده و برندگان آن را به دريافت جوايز مفتخر مي نمودند.
نخستين باشگاه تيراندازي در قرن سيزدهم و چهاردهم ميلادي توسط آلمانيها راه اندازي شد كه عضويت در آن فقط به مردان محدود مي شد. اولين مسابقات تيراندازي قهرماني جهان در سال ۱۸۹۷ ميلادي توسط باشگاه تيراندازي ليون فرانسه به مناسبت جشن بيست و پنجمين سال تأسيس باشگاه در مسافت۳۰۰ متر برگزار گرديد. مسابقات قهرماني زنان در رشته تيراندازي نيز در سال ۱۹۵۸ ميلادي برگزار شد.
ظهور فدراسيون هاي ملي و اتحاديه هاي بين المللي تيراندازي (UIT)
«union international Tir sport» به عنوان پيشگامان تيراندازي باعث شد، در بسياري از كشورها، در اواسط قرن نوزدهم فدراسيون هاي ملي بنا نهاده شوند. در سال ۱۹۰۷ ميلادي اتحاديه بين المللي تيراندازي (UIT) توسط هشت كشور پايه گذاري شد، كه امروز با عنوان «ISSF» (فدراسيون  جهاني تيراندازي) شناخته مي شود. اين سازمان هم اكنون در مونيخ آلمان قرار دارد و يكصد و چهل و هشت عضو دارد.
در ايران اولين فدراسيون تيراندازي در سال ۱۹۵۸ ميلادي (۱۳۳۷ شمسي) تأسيس شد. از آن زمان تاكنون سالهاي بسياري مي گذرد و اين فدراسيون در طول عمر چهل وشش ساله، ۱۴ رئيس فدراسيون را به خود ديده است.
همانطور كه عنوان شد، تيراندازي يكي از رشته هاي اصيل ايراني است كه در دين مقدس اسلام نيز تأكيدات بسياري بر روي آن شده است. ورزشي مفرح و جذاب كه متأسفانه علي رغم تأكيدات و سفارشات بسيار همچنان در كشور ما محجور مانده و آن طور كه بايد و شايد به اين رشته ورزشي پرداخته نشده است.
به راستي كدام عامل و كدام اتفاق بايد باعث شود تا مسئولين ورزشي كشور بيشتر از گذشته با گسترش اين رشته در بين مردم راغب شوند. آيا در ابتداي راه بايد در اين رشته قهرمانان بدون كوچكترين توجهي مدال بگيرند تا اين رشته نيز در ليست ورزش هاي نورچشمي ما قرار گيرد؟! براساس آماري كه علي كفاشيان، معاون ورزشي سازمان تربيت بدني و دبير كل كميته ملي المپيك نيز به آن اعتراف داشته و دارد، بيش از ۶۰ مدال در مهمترين تورنمنت ورزشي جهان كه هر چهار سال يك بار تكرار مي شود متعلق به رشته تيراندازي است. حال با اين آمار، آيا مي توان باز هم نسبت به جايگاه ورزش تيراندازي در كشور بي اعتنا بود؟!
صادق كرميان

ورزش
اجتماعي
انديشه
سياست
سينما
علم
فرهنگ
|   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  سينما  |  علم  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |