سه شنبه ۱۵ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۰۲ - Jan 4, 2005
امام هادي (ع): آن كس كه از آفريدگار، پيروي كند، ازخشم مخلوقات نهراسد، و كسي كه خدا را به خشم آورد، بايد بداند كه خلق بر او خشم گيرند.
تحف العقول ص ۴۸۲
امروز با حافظ
وز او به عاشق بي دل خبر دريغ مدار
صبا ز منزل جانان گذر دريغ مدار
نسيم وصل ز مرغ سحر دريغ مدار
به شكر آن كه شكفتي به كام بخت اي گل
جشنواره تئاتر پليس اسفند ماه برگزار مي شود
مهر: چهارمين جشنواره تئاتر پليس با هدف ارائه فرهنگ نقش مشاركت مردم با پليس در جلو گيري و كنترل جرائم اجتماعي در دو بخش صحنه و خياباني، اسفند ماه جاري در تهران برگزار مي شود.
موضوعات مورد نظر اين جشنواره براي توليد نمايش، معضلات اجتماعي، پيشگيري ، پليس و باورهاي ديني، ارزشهاي اسلامي و تجلي آن در صحت عمل پليس، نقش پليس در برقراري نظم و امنيت در جامعه، جامعه مسئول ،پليس پاسخگو و انضباط اجتماعي، نقش مشاركت مردم با پليس در جلوگيري و كنترل جرائم اجتماعي است.
گروههاي نمايشي متقاضي شركت در چهارمين جشنواره تئاتر پليس بايد متون نمايشي خود را تا ۳۰ دي ماه به ستاد برگزاري اين جشنواره ارسال نمايند و از اين تاريخ به بعد آماده بازبيني نمايشهاي خود باشند.همچنين پس از بازبيني به گروههاي منتخب براي حضور در جشنواره مبلغ ۳ ميليون تا ۵ ميليون ريال كمك مالي مي شود.
ستاد برگزاري اين جشنواره در تهران، ميدان هفتم تير، خيابان غفاري پلاك۶۱ مقابل مدرسه شهداي هفتم تير است.

بهارستان
نقل است كه چندين حج پياده بكرد، كه از چاه زمزم آب بر نكشيد، زيرا كه دلو آن از مال سلطان خريده بودند.
در ذكر ابراهيم ادهم- تذكرة الاولياي عطار

پاسخ به پرسش پزشكي
درباره نارگيل و شير هورموني
دكتر روزنفلد در پاسخ به سئوالي تأكيد كرده است كه افراد در مصرف نارگيل و غذايي كه در آن روغن نارگيل به كار رفته امساك كنند زيرا كه از عوامل بيماري عروق و قلب تشخيص داده شده است. وي در پاسخ به سئوالي ديگر گفته است كه بايد از پرخوري كودكان و نوجوانان هم جلوگيري به عمل آيد زيرا كه چاقي نوجوانان يك اپيدمي جهاني شده است و ما شاهد ابتلاء به بيماري هاي قلبي از دوران كودكي هستيم كه قبلاً جز موارد مادرزادي سابقه نداشته بود. بايد كودكان را از مصرف شير هاي هورموني كه عامل چاقي ناخواسته هستند پرهيز داد و به آنان شير ارگانيك (شير گاوهايي كه تغذيه طبيعي دارند) داد.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
طرح هايي كه به جورج بوش داده شده است
گمانه زني درباره طرح هاي سياست خارجي جورج بوش در دور دوم حكومت او بر ايالات متحده در روزنامه ها آغاز شده است. دور تازه حكومت بوش از دو هفته ديگر با يك وزير امورخارجه و يك دادستان كل جديد آغاز مي شود. مقاله نگاران روزنامه ها نوشته اند كه بوش طرح هاي ضد و نقيضي از دو دسته از همكاران خود دريافت كرده است: دسته ميانه روها و گروه تندروها كه اين بار هم شمار تندروها (بازها) كم نيست. گروه تندرو بدون اين كه توجه كنند كه شرايط جهان با سه چهار سال پيش متفاوت است به بوش طرح هايي داده اند كه مقابله با برنامه هاي اتمي ايران و كره شمالي و تهاجم اقتصادي چين و نيت پوتين به احياي امپراتوري روسيه (نه اتحاد جماهير شوروي) در صدر آنها قرار دارند ولي ميانه روهاي كاخ سفيد به بوش گوشزد كرده اند كه اگر درقبال روسيه تغيير لحن دهد، پوتين نيت خود را كه تاكنون به صراحت بر زبان نياورده علني خواهد كرد و سپس دست به عملي ساختن آن خواهد زد كه جنگ سرد تمام عيار ديگري آغاز خواهد شد با اين تفاوت كه اين بار آمريكا بهانه «گسترش كمونيسم» را هم در دست ندارد كه يارگيري كند و بايد به تنهايي معارضه را ادامه دهد. در مورد مقابله اقتصادي با چين گفته اند كه مقابله اقتصادي را تنها با پول مي توان انجام داد كه آمريكا فعلاً فاقد آن است. مردم كالاي خوب و ارزان مي خواهند و چين آن را تأمين مي كند. در اين شرايط چگونه مي توان به يك كشور و يك آمريكايي گفت كه كالاي ارزانتر و با شرايط سهل تر چيني را نخرد و كالاي مشابه را با چند برابر قيمت خريداري كند كه خلاف قاعده بازار است. ميانه روها احتمال مقابله خشونت آميز با برنامه هاي اتمي ايران و كره شمالي را عملي خطرناك دانسته اند كه ممكن است به درگيري احتمالي نظامي بيانجامد و آمريكا مجبور شود دست به حمله هوايي محدود بزند و گفته اند كه در صورت انجام چنين حمله اي، شبه جزيره كره به آتش و خون كشيده خواهد شد و عراق و افغانستان به ميدان نبرد ايرانيان و آمريكايي ها مبدل خواهد گرديد كه بسياري از دولت ها از جمله چين و روسيه منتظر بهره گيري از چنين فرصتي هستند و نتيجه چنين درگيري اي كه آمريكا با جنگ افزار متعارفي استطاعت پيروزي در آن را ندارد قابل پيش بيني نيست.
به نوشته بانو «ان گرن» روزنامه نگار آمريكائي، شخص بوش راه ديگري را انتخاب خواهد كرد و آن اولويت دادن به روبه راه كردن اوضاع عراق و حل مسائل آمريكا با متحدين اروپايي و ادامه نرمش با روسيه و چين (تا جايي كه امكان داشته باشد) و دادن شانس به تلاش هاي ديپلماتيك براي حل مسئله احتمال اتمي شدن ايران و كره شمالي است. در اين ميان برنامه هاي مبارزه با تروريسم به همان شدت گذشته ادامه خواهد داشت زيرا كه كسي مخالف آن نيست. وي نوشته است: شرايط دنيا به گونه اي است كه يك عمل تروريستي و يا يك شكست مالي هر طرح و برنامه اي را تغيير دهد، بنابراين نمي توان به ثبات طرح ها اطمينان داشت.
پيام بي سابقه پوتين به ترك ها
ولاديمير پوتين رهبر روسيه كه به باور بسياري از اصحاب نظر كمر به تجديد حيات روسيه پيش از انقلاب اكتبر ۱۹۱۷ بسته است در آستانه ديدار نخست وزير تركيه به همراه ۶۵۰ روزنامه نگار، صنعتگر و بازرگان از روسيه در پيام بي سابقه اي كه براي مردم تركيه فرستاد خطاب به آنان گفت: شما فرصتي بالاتر از عضويت در اتحاديه اروپا داريد كه سال ها به شما امروز و فردا گفته اند و اين فرصت همانا شريك استراتژيك شدن با روسيه است. شراكت و همكاري ما امكان پذير و براي هر دو ملت سودبخش و مهم است. هر دو ملت به كمك يكديگر نياز دارند. نخست وزير تركيه و هيأت صدها نفري همراه او براي گشودن يك مركز مشترك به مسكو خواهند رفت. پوتين اخيراً از تركيه ديدن كرده است.
تاريخ داني كه ۵۰ كتاب تاريخ براي كودكان دبستاني نوشت
اين روزها تجليلي كه در كشورهاي انگليسي زبان از «اُلف اورز» تاريخ دان آمريكايي پس از وفاتش به عمل مي آيد باور كردني نيست. او كه در طول عمر ۵۰ كتاب تاريخ براي كودكان دبستاني و نوجوانان نوشت سه روز پيش در ۹۹ سالگي در نيويورك درگذشت. وي چند كتاب درباره تاريخچه شهرهاي تاريخي و كهنسال به صورت جغرافياي تاريخي نيز به رشته تحرير درآورده است. سردبيران روزنامه هايي كه يك صفحه از نشريه خود را به شرح حال و خدمات اجتماعي فرهنگي «اُلف» اختصاص داده اند در يك برنامه تلويزيوني گفتند كه در كودكي با خواندن كتاب ها او با ميهن دوستي و انسان دوستي آشنا شدند و اين احساس در آنان تقويت شد و خود را مديون او مي دانند. «اُلف» عقيده داشت كه يك فرد از دبستان بايد با تاريخ ملي و تاريخ تمدن آشنا شود و با اين كه نوشتن تاريخ به زباني كه قابل فهم كودك باشد دشوار است، او اين كار را پيشه خود ساخته تا به بشريت خدمت كند و از اين عمل بسي شادمان است.

نقد كتابي از قيصر امين پور
گروه ادب و هنر: كتاب «سنت و نوآوري در شعر معاصر» نوشته دكتر قيصر امين پور، كه به تازگي از سوي انتشارات علمي و فرهنگي به بازار كتاب راه يافته است در يكصد و پنجاه و سومين نشست كتاب ماه ادبيات و فلسفه مورد نقد و بررسي قرار مي گيرد.در اين نشست كه در ساعت ۱۷ امروز در خانه كتاب برگزار مي شود، دكتر ضياء موحد،  عنايت سميعي و محمود فتوحي كتاب را نقد مي كنند.

برگي از تاريخ
شكايت آمريكا از ايران به شوراي امنيت
سوم ژانويه در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعددي بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۸۳۸ ميلادي بابك خرم دين به دستور معتصم خليفه عباسي با قطع تدريجي دست و پا و اعضاي بدن كشته شد و سپس بقيه بدنش را در بيرون شهر سامرا به دار آويختند كه مدت ها به همان صورت باقي بود. در سال ۱۶۴۲ چارلز يكم پادشاه انگلستان چهارصد سرباز را مأمور تصرف پارلمان اين كشور و بيرون راندن نمايندگان كرد زيرا كه پارلمان پولي را كه پادشاه لازم داشت تصويب نكرده بود! در سال ۱۹۴۵ ناوآمريكايي «اماني بي» از نوع هواپيمابر بر اثر حمله انتحاري (كاميكازي) يك خلبان ژاپني غرق شد. در سال۱۹۵۱ شهر سئول براي دومين بار پس آغاز جنگ كره به دست نيروهاي كمونيست افتاد. در سال ۱۳۵۸ هجري دو افسر ژاندارم سرلشكر حسن بهزادي و سرهنگ امير هوشنگ كاوياني به حكم دادگاه انقلاب تهران اعدام شدند. اتهام اين دو شركت در سركوب قيام ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ بود.
اينك برگ امروز: در اين روز در سال ۱۳۵۸ هجري (۱۹۸۰ ميلادي) شوراي امنيت شكايت دولت آمريكا از ايران را دريافت و بررسي نهايي آن را موكول به ديدار كورت والدهايم دبيركل وقت سازمان ملل از تهران كرد. دولت آمريكا در جلسه مقدماتي شورا تأكيد كرده بود كه اگر با مذاكرات والدهايم گروگان ها (كارمندان سفارت سابق آمريكا در تهران) آزاد نشوند، شوراي امنيت بايد ايران را تحريم اقتصادي كند. در برابر اين تأكيد، نماينده شوروي گفته بود كه اگر قطعنامه بر ضد ايران شديد باشد ممكن است آن را «وتو» كند. در واكنش به آن، نماينده آمريكا اشاره به به كار بردن يكجانبه نيروي نظامي بر ضد ايران كرده بود و نماينده شوروي به نوبه خود گفته بود كه چنين عملي در مجاورت مرزهاي ما بدون پاسخ نخواهد بود.
www.iranianshistoryonthisday.com

اركستر ملي در زاهدان
گروه ادب و هنر: اركستر ملي ايران به رهبري فرهاد فخرالديني،  در روزهاي ۱۷ و ۱۸ دي در زاهدان به اجراي برنامه مي پردازد. اين اجراها در تداوم سياست هاي مركز موسيقي براي اجراي اركستر ملي در سطح كشور صورت مي گيرد. در اين اجرا علاوه بر علي رضا قرباني (خواننده ثابت اركستر ملي)، سالار عقيلي نيز اركستر را به عنوان خواننده همراهي مي كند.

اولين مجمع عمومي خانه زنان هنرمند ايران
مهر: اولين مجمع عمومي خانه زنان هنرمند ايران چهارشنبه ۱۶ دي ماه ساعت ۱۰ در فرهنگسراي ارسباران برگزار مي شود.
اين مركز هنري با اهدافي چون گردآوري و سازمان دهي نيروهاي پراكنده زنان هنرمند كشور، بهره مندي از حضور هنرمندان پيشكسوت در راستاي تربيت هنرمندان جوان، پشتيباني از هنرمندان مسلمان، تحقيق و بررسي طرحهاي مناسب اين طيف به جامعه هنري و شناسايي و حمايت از هنرمندان ايراني راه اندازي شده است و نخستين مجموعه فرهنگي هنري ويژه زنان هنرمند كشور است.

جشنواره فيلم مستند در كيش
ايسنا: در ششمين جشنواره بين المللي فيلم مستند كيش، كه از هشتم تا دوازدهم اسفندماه در جزيره كيش برگزار مي شود،  هشت مستند خارجي و بيست و پنج مستند ايراني به مسابقه گذاشته مي شوند.
پيش از اين قرار بود، ششمين جشنواره مستند كيش ۲۱ تا ۲۵ دي ماه برگزار شود.
بنابر گزارش رسيده، در بخش جنبي اين جشنواره، كه در كيش برگزار مي شود، ده فيلم از سينماي مستند سوئيس و ده فيلم از «ويتوريو دسه تا» استاد مستندساز ايتاليا، به منظور بزرگداشت وي در بخش بين الملل جشنواره به نمايش در مي آيند.
«ساخت سوئيس» ، «خودتان انجام دهيد» ، «احتياط بچه ها بنگ» ، «ذرت در پارلمان» ،«مجتمع مسكوني»،«امور دنيا اينگونه مي گذرد »، «حلقه مردان» ، «رانندگي صحيح» ، «داستان شب»،«پناهندگي»، ده فيلم مستند سينماي سوئيس هستند، كه به جشنواره كيش آمده اند.
ترن حومه شهري (روسيه)، كولي (تاجيكستان)،عروس دزدي در قرقيزستان، يك گوشه كوچك ( قزاقستان)، لمس (ازبكستان)، هفت فرزند پسر و يك دختر ( آذربايجان) ،تك گويي (ارمنستان) و مامان پوتين (هلند و گرجستان) نيز فيلم هاي ارسالي از آسياي ميانه به اين جشنواره هستند.
ششمين جشنواره فيلم مستند كيش به پاس يك عمر فعاليت پرويز كيمياوي در حيطه سينماي مستند، با نمايش آخرين مستند وي به نام «پير مرد و باغ سنگي اش» ساخته سال ۱۳۸۳ به بزرگداشت اين هنرمند فيلمساز مي پردازد.
جشنواره  فيلم مستند كيش جوايز مخصوصي را امسال به«پرويز كيمياوي» و«ويتوريو دسه  تا» در مراسم بزرگداشت آنها اهدا مي كند.
كيمياوي به همراه ناصر تقوايي و مسعود اوحدي داوران ايراني اين جشنواره هستند و پائولو مينوتو از ايتاليا، رابرت ريختر از سوئيس و گل بارا تولوموشووا از قرقيزستان داوران خارجي حاضر در جشنواره خواهند بود.
جشنواره فيلم مستند كيش از شش دوره قبل با همت سازمان منطقه آزاد كيش و موسسه سياحتي وابسته به اين سازمان برگزار مي شود و از امسال نيز بخش بين الملل آن راه اندازي شده است.

نقد هنر ديني
پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامي سيزدهمين جلسه نقد هنر ديني با عنوان معنويت و موسيقي را با حضور دكتر عبدالمجيد كياني هندي، رضا مهدوي و دكتر مرتضي گودرزي (ديباج) مورخ پنج شنبه
۱۷/۱۰/۱۳۸۳ از ساعت ۱۰ الي ۱۳ در تالار مهر حوزه هنري واقع در تقاطع خيابان حافظ و سميه برگزار مي نمايد.ورود عموم علاقمندان در اين جلسه آزاد است.

در پي دعوت مدير مركز موسيقي صداوسيما از خانه موسيقي انجام شد
پيشنهاد طرح كامل توليد آثار موسيقي از سوي خانه موسيقي
گروه ادب و هنر: سه ماه پس از پيشنهاد مدير مركز موسيقي صداوسيما به هيات مديره خانه موسيقي و دعوت از اين نهاد براي توليد آثار موسيقايي متناسب با سياست هاي سازمان صداوسيما، طرح توليد آثار موسيقي پس از تصويب در هيات مديره براي مدير مركز موسيقي صداوسيما ارسال شد.
دكتر محمد سرير؛ دبير و سخنگوي خانه موسيقي ضمن اعلام اين خبر به همشهري گفت: پس از رايزني هيات مديره با كانون آهنگسازان و تهيه طرحي جامع براي چگونگي توليد برنامه ها و قطعات و محاسبات مختلف آن، اين طرح در هيات مديره به تصويب رسيد و طي نامه اي رسمي براي مدير مركز موسيقي صداوسيما ارسال شده است.
سرير همچنين از برگزاري نخستين نشست هيات مديره خانه موسيقي با هيات مديره كانون هاي ۸ گانه خبر داد و گفت: عصر يكشنبه نخستين جلسه هيات مديره با كانون هاي تخصصي برگزار و طي آن مسايل و مشكلات كانون هاي يادشده از زبان اعضاي هيات مديره اين كانون ها بيان شد.
وي استمرار اين جلسات را راهي نو براي همبستگي و مودت افزونتر ميان اعضاي خانه موسيقي عنوان كرد.

اكبر عبدي:
تئاتر در تلويزيون مورد بي مهري قرار گرفته است
عدم تبليغات و معرفي اجراي نمايش ها در تلويزيون به علت بالابودن هزينه و نگاه تجاري مسئولين تلويزيون يكي از معضل هاي جامعه تئاتر است.
اكبر عبدي بازيگر سينما و تئاتر كه پس از ديدن دلاك باشي در سالن سنگلج سخن مي گفت با ذكر اين مطلب افزود: بي شك يكي از عوامل مهم در معرفي تمدن بشري رويكردهاي آن جوامع به مقوله تئاتر بوده است.
عبدي نقش تلويزيون را به عنوان يك رسانه ملي در معرفي آثار نمايشي از جمله نمايشهاي سنتي بسيار مهم توصيف نمود و تصريح كرد: به علت عدم تبليغات اجراي نمايش تئاتر از جمله نمايشهاي سنتي خانواده  تئاتر مورد بي مهري قرار گرفته  است.
عبدي كه در كارنامه هنري خود بيش از ۵۵ فيلم سينمايي و تئاتر ثبت نموده در خصوص حمايت هاي مردمي از تئاتر گفت: اگر نمايشهاي سنتي با اين همه مشكلات هنوز هم پابرجا مي باشد به علت حمايت هاي مردمي است. وي ساماندهي و معرفي آثار نمايشي را توسط نهادهاي غيردولتي نقطه عطف و موفقيت اين گونه نمايشها دانست.
عبدي مشاركت بيشتر مردم و شركتهاي فرهنگي، هنري در ترويج آثار هنري، از جمله نمايشهاي سنتي را خواستار شد.
نمايش كمدي دلاك باشي به كارگرداني سيد محسن نقيبيان به جز روزهاي شنبه ساعت ۳۰/۱۸ در آمفي تئاتر سنگلج اجرا مي شود.

توليد دوازده اثر موسيقي در صداوسيما
اداره كل توليد مركز موسيقي و سرود سازمان صداوسيما دوازده اثر جديد با ساختارهاي سنتي، اركسترال، سمفونيك و پاپ توليد كرده است.
به گزارش ايسنا، مضامين اين آثار درمورد مناسك حج، مقام مادر، امام زمان (عج) و ملي ميهني است و براساس اشعار مشفق كاشاني، صائب تبريزي، مصطفي محدثي خراساني، محمد زمان تفرشي، منصور شاهنگيان، حسين منزوي، خليل جوادي، پرويز بيگي حبيب آبادي و محمدعلي معلم ساخته شده است.
همچنين بنابراين گزارش «بهار ديگر» به آهنگ و تنظيم علي جعفريان با شعري از مشفق كاشاني به خوانندگي حسام الدين سراج است. «آستان عشق» نيز با آهنگ و تنظيم شهريار فريوسفي و شعر صائب تبريزي و خوانندگي حسام الدين سراج است. «علم» با شعري از مصطفي محدثي خراساني و آهنگ و تنظيم مهرداد دلنوازي با صداي علي تفرشي همراه است. «ديده باراني» را نيز علي تفرشي خوانندگي كرده و آهنگ آن را حسين سرافراز و كوروش حيدرنيا با شعري از محمد زمان تفرشي ساخته و تنظيم كرده اند. علاوه بر آن، «آهنگ انتظار» با صداي مهدي حبيبي، «هواي برفي» با صداي حامي و ايران نيز با صداي فرشاد جمالي تهيه شده است.

طلاي سرخ هفتمين فيلم برگزيده منتقدان آمريكايي
ايسنا: طلاي سرخ، جعفر پناهي، در دو نظرخواهي گسترده  منتقدان فيلم در آمريكا كه در پايان سال گذشته  مسيحي به عمل آمد، توانست مكانهاي درخور توجهي را به اين فيلم از ايران، اختصاص دهد.
در ششمين دوره  نظرخواهي سالانه اي كه از سوي نشريه  هفتگي ويليج ويس نيويورك برگزار شد، محدود به فيلمهاي مستقل و خارجي نمايش داده شده در آمريكا بود و ۹۴ منتقد در آن شركت جستند، طلاي سرخ در رده  هفتم ايستاد. يعني يك پله پايين تر از فيلم آخر ژان لوك گدار و فيلم اول اين ليست «قبل از غروب» ريچارد ليكستر است. در همين نظرخواهي بين فيلمنامه هاي برتر، فيلمنامه طلاي سرخ به مقام پنجم رسيد . در بالاي فهرست نام چارلي كافمن با فيلم «آفتاب ابد، ذهن پاك» به چشم مي خورد.
در نظرخواهي دوم كه به كوشش مجله فيلم كامنت و با شركت بيش از ۸۰ منتقد آمريكايي انجام گرفت و در برگيرنده مجموعه فيلمهاي استوديويي، مستقل و خارجي بود، طلاي سرخ در رده چهاردهم اين فهرست يعني يك پله بالاتر از فارنهايت۹‎/۱۱ مايكل مور جاي گرفت.

عبدالله كوثري:
در داستان نويسي تا حدي به استقلال رسيده ايم
جهاني شدن يك فرايند آگاهانه نيست، بلكه يك روند خود به خودي است،  من مي پذيرم جامعه فرهنگي و هنري ايران مسامحه و كم كاري هايي مرتكب شده است و براي رسيدن به قافله جهاني راه درازي در پيش دارد،  اما اصل مطلب چيز ديگري است. جهاني شدن يك امر عمدي و از پيش تعيين شده نيست بلكه روند تدريجي نزديك فرهنگ ها، هنرها و سياست هاست.
عبدالله كوثري مترجم و منتقد ادبي با اشاره به اين مطلب به ستاد خبري همايش هنر و جهاني شدن گفت: جهاني شدن هيچگاه يك تصميم پيشاپيش نبوده و هرگز با برنامه پيش نرفته است بلكه پيش آمده است. هميشه نويسندگان و هنرمنداني بوده اند كه در وطن در حوزه زبان و ادبيات خود جاي مشخص و متعالي پيدا كرده اند و بعد دقيقا به همين دليل جهان به آنها توجه كرده است.
وي افزود: تا زماني كه ادبيات ما به اين مرحله نرسيده كه اثري را خلق كند كه براي هموطنان خود جذاب و قانع كننده باشد،  بديهي است كه ما به آن مراحل نخواهيم رسيد.
وي افزود: البته ما در شعر موفقيت هايي كسب كرده ايم و هم اينك چند شاعر داريم كه شعرهاي آنها در چند كشور و به چند زبان ترجمه شده است. من گمان مي كنم كه ما در نقاشي مدرن به هر حال كاملا مطيع و پيرو هستيم. در سينما خوشبختانه بعضي از فيلم هاي ما تا حدي به قابليت جهاني دست يافته است، اما باز اگر هنري وجود داشته باشد، كه روي پاي خود بايستد، همين شعر و داستان است، چون اين حوزه ها جدا از نحله هاي غربي مي توانند به خاطر زبان و استقلال زباني، آفرينشي داشته باشند. گرچه داستان نويسي ما به هر حال تحت تأثير غرب است، اما در طي اين شصت سال به رگه هايي از استقلال رسيده ايم.وي در پايان با بر شمردن شاعران معاصري چون نيما، شاملو و فروغ افزود: به نظرم اين شاعران كمتر از شاعراني كه در دهه هاي اخير جايزه نوبل گرفته اند، نيستند و حتي به نظرم يك سر و گردن هم بالاترند.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵
شماره نمابر
شماره تلفن
۲۰۴۶۰۶۷
(۹ خط) ۲۰۵۹۳۸۶
دفتر مركزي
پيام گير: ۲۰۴۲۴۹۰
۲۰۵۱۴۹۲
دفتر ارتباطات توزيع و اشتراك
۲۰۵۸۸۱۱
۲۰۴۲۴۹۰
دفتر ارتباطات تحريريه
۶۴۸۰۴۰۰
۳۴۱۲۰۱۷
اشتراك
۲۰۴۶۰۶۷
۲۰۱۲۷۰۰
اشتراك الكترونيكي
نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني اينترانت: http://www.Hamshahri.net
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۸۸۰۶۶۶۶


داستانك
فرصت
به آخر خط رسيده بوديم. آن روز مي خواستيم كار را يكسره كنيم.قاضي پس از مطالعه پرونده از ما پرسيد، هر كدام چقدر مقصر هستيد و آ ينده را چگونه مي بينيد. هر دوي ما سكوت كرديم صداي زنگ تلفن اين سكوت را شكست. قاضي گوشي را برداشت. از چهره اش پيدا بود كه اتفاقي رخ داده است. او از ما عذرخواهي كرد و از اتاق خارج شد و آن روز برنگشت.
پس از سالها كه فكرش را مي كنيم، متوجه مي شويم، اتفاقي كه براي قاضي پيش آمد فرصتي ديگر به ما داد و به زندگي مشتركمان رنگي تازه بخشيد.
رضا رشيدي

گشتي در دنياي خبرها
سانحه براي ملكه در كنار ميز غذا
ليدز: در روز كريسمس اتفاق جالبي براي ملكه انگليس رخ داد. وي كه پس از صرف غذا از روي صندلي خود بلند شده و كنار ميز ايستاده بود، ناگهان دچار سانحه شد.پس از بلند شدن ملكه از روي صندلي، يكي از خدمتكاران تصور كرد كه ملكه ديگر قصد غذا خوردن ندارد به همين دليل صندلي او را به گوشه اتاق منتقل كرد.
اما ملكه كه از اقدام خدمتكار بي خبر بود به تصور اين كه صندلي وي در جاي قبلي است، تصميم گرفت كه مجدداً بنشيند كه روي زمين واژگون شد و روي دو سگ خود كه كنارش ايستاده بودند فرود آمد.
الماس روي گوشي تلفن همراه
لندن: در حال حاضر يك گوشي تلفن همراه در صدر فهرست خريدهاي بازيكنان حرفه اي فوتبال انگليس قرار دارد. قيمت اين گوشي كه ساخت يك شركت ايتاليايي است در حدود ۲۰ هزار پوند است.براي ساخت اين گوشي از مرغوب ترين نوع چرم، طلاي سفيد و الماس استفاده شده است. با استفاده از الماس هاي اين گوشي مي توان حداقل جواهرات ۲۰ حلقه ازدواج را تأمين كرد. فرانك سمپارد بازيكن تيم چلسي و ديويد بكهام كاپيتان تيم ملي اين كشور از جمله خريداران اين نوع گوشي بوده اند.
غرق شدن قايقران
منچستر: ورزشكار ۱۲ ساله يك باشگاه قايقراني در انگليس حين تمرين جان باخت.هنگامي كه وي همراه با دوستانش در رودخانه تايمز مشغول تمرين بود ناگهان قايقش واژگون شد و هرچه تلاش كرد نتوانست از آب بيرون بيايد. با توجه به سرد بودن هوا، عضلات اين ورزشكار جوان دچار گرفتگي شد و جسدش به اعماق رودخانه فرورفت.حتي تلاش دو تن از هم باشگاهي هاي او نيز بي نتيجه ماند.
ناو جنگي بدون آب
منامه: ناو جنگي HMS انگليس كه هم اكنون در آب هاي خليج فارس حضور دارد با كمبود آب مواجه است. از دو هفته قبل دستگاه هاي آب شيرين كن اين ناو جنگي از كار افتاده و به همين دليل سربازان تنها مجاز هستند يك بار در روز و آن هم به مدت ۳۰ ثانيه دوش بگيرند.همچنين نيمي از توالت هاي اين ناو به دليل كمبود آب از رده خارج شده است.قرار است تا پايان اين هفته، ناو موردنظر در بحرين لنگر بيندازد تا دستگاه هاي آب شيرين كن آن تعمير شود.
كلكسيون ملخ ها
نيويورك: يك پروفسور ۹۰ ساله در آمريكا كه به مدت ۶۰ سال به جمع آوري انواع مختلف ملخ مي پرداخت، كلكسيون منحصر به فرد خود را تقديم يك دانشكده كرد. در اين كلكسيون نادر، ۲۲۱ نوع ملخ خشك شده به چشم مي خورد كه برخي از آنها به يكصد سال پيش تعلق دارد. اين پروفسور كتب و مقالات متعددي در مورد ملخ ها نوشته است.
ثروتمند شدن در ۱۰۰ سالگي
لندن: يك مرد انگليسي جشن يكصدمين سالگرد تولدش را با ۱۴هزار دلار پول بيشتر برگزار كرد. اين مرد ۱۰ سال پيش هنگامي كه ۹۰ سال سن داشت، شرط بندي كرد كه از مرز ۱۰۰ سالگي بگذرد و با توجه به اين كه احتمال برنده شدن وي يك به ۶۶ بود، پس از عبور از سن ۱۰۰ سالگي  ۱۴هزار دلار پول نقد دريافت كرد.
وي راز عمر طولاني خود را ترك سيگار اعلام كرده است.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۲ و ۱۰ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۱۷ و ۲۵ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۵ و ۴۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۷ و ۱۵ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه  ملل: نمايشگاه نقاشي و نگارگري انسيه آذر عسگري و مرجان قندچي/ تا ۱۸ دي/ بزرگراه صدر، ميدان پيروز، بوستان قيطريه، فرهنگسراي ملل / تلفن: ۲۲۱۳۰۱۹
*گالري مهرين: نمايشگاه نقاشي شيدا صفوي/ تا ۱۹ دي/ گيشا، خيابان فاضل غربي (جنوبي)، شماره ۲۱ تلفن: ۸۲۴۰۹۴۶
*گالري فرامرزي: نمايشگاه نقاشي آويد صالح راستين/ ۱۶ تا ۹۱ دي/ ميدان ونك، خيابان ونك، كوچه ارم، پلاك ۵۴/ تلفن: ۸۷۹۱۴۵۹
*گالري هفت ثمر: نمايشگاه آثار طراحي مهدي حسيني/ ۱۸ تا۲۳ دي/ خيابان مطهري، كوه نور، خيابان پنجم، شماره ۲۵/ تلفن: ۸۷۳۱۴۰۳
*گالري سيحون: نمايشگاه نقاشي نسيم نوبهار / ۱۹ تا ۲۴ دي/ خيابان خالد اسلامبولي، كوچه چهارم، پلاك ۳۰/ تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵
*نگارخانه آبتين: نمايشگاه نقاشي گلناز قديري/ خيابان ولي عصر، جنوب چهارراه پارك وي، كوچك خاكزاد، پلاك ۱+۱۲/ تلفن: ۲۰۱۷۷۶۱
* نگارخانه بانو: نمايشگاه نقاشي ستاره نيامي/ ۱۵ تا ۲۱ دي/ خيابان ولي عصر، ضلع شمالي پارك ساعي،  فرهنگسراي بانو/ تلفن: ۸-۸۷۸۶۲۷۶
*نگارخانه باران: نمايشگاه گروهي عكاسي/ تا ۱۷ دي/ دركه، خيابان احمدپور، پلاك ۷/ تلفن: ۲۴۰۷۷۷۲
*گالري الهه: نمايشگاه نقاشي بابك خدابنده/ تا ۲۰ دي/ خيابان آفريقا،  خيابان گلفام، پلاك ۴۷/ تلفن: ۲۰۵۹۶۸۶
*گالري مژده: نمايشگاه نقاشي و حجم مرضيه مهرخوان/ ۱۸ تا ۲۳ دي/ سعادت آباد، خيابان علامه طباطبايي شمالي، كوچه ۱۸ شرقي، پلاك ۹۱/ تلفن: ۲۰۶۷۴۴۲
*نگارخانه نقش جهان: نمايشگاه نقاشي گروهي/ ۱۷ تا ۲۸ دي/ نياوران، كوچه همايونفر، كوچه سعدي، كوچه حافظ، آيت الله محمودِي، پلاك ۵۹/ تلفن: ۲۷۳۵۲۷۰

گل و گياه
آفتابگردان يكساله
010635.jpg
نام علمي: Helianthus annus ,Taiyo,
خانواده: COMPOSITAE
گياهي است يكساله و سريع الرشد، داراي گل هاي زردرنگ با مركز قهوه اي تيره كه در فصل تابستان ظاهر مي شوند، قطر گلها به ۲۰-۱۵ سانتيمتر مي رسد. براي ايجاد پرچين گلدار تابستان (كاشت رديفي با فاصله ۴۰ سانتيمتر) مناسب است. حداكثر بلندي گياه به ۵/۱ متر مي رسد.
نيازها: مكان آفتابي، خاك سبك با زهكش خوب، حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتيگراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پاييز و يا بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |