چهارشنبه ۳۰ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۱۷ - Jan 19, 2005
۴۳درصد جمعيت كشور زير پوشش
بيمه تأمين اجتماعي هستند
گروه اجتماعي: مديرعامل  سازمان  تامين  اجتماعي  كشور گفت : ۴۳ درصد جمعيت  كل  كشور زيرپوشش  بيمه  تامين  اجتماعي  هستند.
غلامرضا سليماني  سه شنبه  ديروز در جمع  خبرنگاران  درمحل  شعبه  پنج  تامين اجتماعي  اهوازافزود: ۲۷ ميليون  ايراني  زير پوشش  تامين  اجتماعي  هستند كه  ۶۵درصد آنها را جمعيت  شهري  كشور تشكيل  مي دهد.
وي  ادامه  داد: همچنين  بيش  از يك  ميليون  نفر از جمعيت  روستايي  و عشايري كشور در قالب  ۲۸۰ هزار خانوار زير پوشش  بيمه  تامين  اجتماعي  قرار دارند.
سليماني  در ادامه  به  اجراي  طرح  همسان سازي  حقوق  يك  ميليون  مستمري  بگير زير پوشش  تامين  اجتماعي  اشاره  كرد و گفت : در بودجه  سال  آينده ، مبلغ  ۴۰۰ميليارد ريال  از محل  پرداختي  سازمان  براي  اجراي  طرح  همسان سازي  مستمري بازنشستگان  و مستمري  بگيران  قبل  و پس  از سال  ۷۹ اختصاص  يافته  است .

روند دوست يابي در دانشگاه ها به
همسرگزيني تغيير يافته است
در حالي كه ميانگين سني ازدواج در جامعه ۲۷ سال است،
آمار دانشجويي ۲۳ را سال نشان مي دهد.
000444.jpg
گروه اجتماعي- ليلا خاكسار: برنامه ازدواج هاي دانشجويي منجر به تغيير فضاي فكري دانشجويان از سوي دوست يابي به سمت مؤلفه  همسرگزيني شده است.
محمدعلي وكيلي، رئيس ستاد ازدواج دانشجويي در گفت وگو با همشهري ضمن اعلام اين مطلب گفت: عليرغم صحبت هاي ضد و نقيضي كه بر اساس برخي آمارهاي غيرعلمي وجود دارد، ازدواج هاي دانشجويي اكثراً موفق بوده و مشكلاتي دربرنداشته است.
وي افزود: بنده به طور يقين مي توانم بگويم كه اطلاعات مبني بر ناموفق بودن ازدواج هاي دانشجويي، پايه و مبناي علمي و حقيقي نداشته و به زودي با هماهنگي ستاد ازدواج هاي دانشجويي و سازمان ثبت احوال آمار دقيق و مستند در مورد اين موضوع به اطلاع عموم مردم خواهد رسيد.
وكيلي همچنين گفت: درگذشته فضاي دانشگاه بيشتر به شكلي بود كه افراد به دنبال دوست يابي در ميان جنس مخالف خود بودند. اما طي چند سال اخير خوشبختانه افكار دانشجويان در مورد ارتباط ميان دختر و پسر تغيير كرده و به دنبال همسرگزيني مناسب هستند. به گونه اي كه ميانگين سني ازدواج هاي دانشجويي به ۲۳ سال رسيده و اين در حالي است كه اين ميانگين در سطح جامعه ۲۷ سال به بالاست.
از نظر كارشناسان خانواده كه گرايش ديني نيز دارند، اين ميانگين، شكل مطلوبي براي جامعه ايران است و در اصطلاح به «ازدواج در سن» معروف است.
رئيس ستاد ازدواج هاي دانشجويي به آمار ۹۰ هزار نفري ازدواج طي سالهاي اخير از سوي ستاد اشاره كرد و افزود: اين آمار در سال گذشته ۲۵ هزار مورد بوده و تقاضاهاي بسيار زيادي در اين ارتباط وجود دارد كه بيشتر از ظرفيت و امكانات ستاد است.وي افزود: نكته حائز اهميت در مورد اين ازدواج ها اين است كه ستاد وارد پروسه همسرگزيني براي افراد نمي شود ضمن اين كه فعاليت هاي آموزشي فراواني در اين خصوص صورت مي گيرد. در سال ۸۳ در مجموع ۲۰۰ هزار ساعت نفر از طريق اين كارگاه آموزشي، به بايسته ها و نبايسته هاي آموزشي به دانشجويان پرداختند و طبق آماري در سال ۷۶ كه شروع اين ازدواج ها بود، تنها ۲ درصد از دانشجويان هر دو طرف ازدواج، دانشجو بودند، اينك اين آمار به ۳۸ درصد رشد پيدا كرده و اين چيزي نيست، جز فضاسازي آموزشي كه در دانشگاه ها صورت گرفته است.
وي افزود: بر اساس تحقيقي كه زير نظر اساتيد با آمار ۱۵ هزار زوج صورت گرفته، رضايت مندي كامل از اين ازدواج ها اعلام شده كه به طور رسمي با مشاركت مدير كل حقوقي سازمان ثبت احوال به طور دقيق اعلام خواهد شد، اما در اين تحقيق حتي يك مورد طلاق در زوج هاي تهراني وجود نداشته است.
وكيلي همچنين افزود: برخي اعتقاد دارند: ميانگين سني پايين ازدواج باعث انحراف خواهد شد و اين تحليل را به يك قضاوت تبديل مي كنند، اما آنچه مهم است ازدواج در سن مناسب است همراه با آموزش هاي لازمي كه داده مي شود.
وي گفت: لازم به ذكر است كه ازدواج هاي دانشجويي با استقبال ۳۰درصدي رو به رو شده و به مرور تبديل به الگويي براي ازدواج هاي كم هزينه و بي دردسر در بقيه اقشار جامعه مي شود، ضمن اين كه اين حركت، حركتي فرهنگي است و حركتي امدادي نيست و بر اساس برآوردي كه صورت گرفته اكثريت اين زوج ها از درآمد مكفي براي اداره زندگي برخوردارند و اين حركت مي تواند عاملي براي دستكاري ذهن جامعه باشد، از سمت ازدواج هاي پرهزينه و كمرشكن به سوي ازدواج هاي آسان و سريع و زمينه اي براي آغاز زندگي مشترك و جلوگيري از بسياري از آسيب هاي اجتماعي كه جامعه مجبور به تحمل آن مي شود.

كليات سند سازماندهي مسكن جوانان
به تصويب شوراي عالي جوانان رسيد
فارس: كليات سند برنامه سازماندهي مسكن جوانان به تصويب شوراي عالي جوانان رسيد.
به گزارش روابط عمومي سازمان ملي جوانان معاون اول رئيس جمهور در جلسه شوراي عالي جوانان با تأكيد بر ساماندهي مسايل اساسي جوانان در حوزه هاي فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي سه موضوع اشتغال، مسكن و ازدواج جوانان را از مسايل اساسي دانست كه بايد براي آنها راهكارهاي اجرايي انديشيده شود.
عارف با توجه به سند چشم انداز بيست ساله و همچنين برنامه چهارم توسعه كشور خواستار توجه جدي به نقش دستگاه هاي دولتي و غيردولتي مرتبط با امور جوانان شد و از اقدامات انجام شده در اين خصوص توسط سازمان ملي جوانان تقدير كرد.
در ادامه جلسه همچنين شورا ضمن تأييد و تصويب كليات برنامه ساماندهي مسكن جوانان مقرر نمود سياست ها و عملكردهاي برنامه ساماندهي مسكن جوانان با سياست ها و رويكردهاي طرح جامع مسكن موضوع ماده ۳۰ قانون برنامه چهارم توسعه كشور منطبق و بار مالي آن جهت اجرا در طول  سال هاي برنامه چهارم برآورد گردد.
در ادامه اين مصوبه آمده است چنانچه در طول برنامه چهارم توسعه ۲۴ درصد از ظرفيت مسكن كشور به همراه احداث حدود يكصد هزار واحد مسكوني به جوانان اختصاص يابد در پايان برنامه چهارم نياز حدود ۸۰ درصد از جوانان تازه ازدواج كرده نيازمند به مسكن با سطح درآمدي كمتر از دهك پنجم مرتفع خواهد شد.
همچنين شورا ضمن تشكر از گزارش عملكرد وزارت كار و امور اجتماعي مقرر نمود سازمان ملي جوانان با همكاري وزارت كار و امور اجتماعي و ديگر دستگاه هاي ذيربط مانند وزارت علوم، تحقيقات و فناوري هرچه سريع تر برنامه ساماندهي اشتغال جوانان را تهيه و به شوراي عالي جوانان جهت تصويب ارائه نمايد.

عضو سازمان نظام پزشكي:
تعيين منطقي تعرفه هاي پزشكي مخالفان را قانع مي كند
000447.jpg
فارس: عضو سازمان نظام پزشكي گفت: بر اساس قانون جديد نظام پزشكي تعيين تعرفه هاي پزشكي در اختيار سازمان نظام پزشكي قرار مي گيرد و در صورتي كه اين سازمان براي تعيين تعرفه ها اصول منطقي و عملي را در نظر بگيرد مخالفان دولتي نيز قانع مي شوند.
رهبر مژدهي آذر افزود: سازمان نظام پزشكي دوره جديد خود را بر اساس قانون جديد آغاز مي كند و بر اساس آن اختيارات بيشتري براي تعيين تعرفه ها، رسيدگي به شكايتهاي پزشكي، نظارت بر تبليغات پزشكان و صدور پروانه مطب ها پيدا مي كند.
وي گفت: مهمترين مسئله اي كه تاثير سازمان نظام پزشكي را در دوره جديد در جامعه بيشتر مي كند مسئله تعرفه هاي پزشكي به خصوص تعرفه خدمات پزشكي در بخش خصوصي و مطب هاست كه از هم اكنون با موضعگيري مخالف وزارت رفاه و تامين اجتماعي رو به رو شده است.
وي اضافه كرد: تعرفه هاي پزشكي در زمان حاضر بسيار كم و غير منطقي است و به هيچوجه با نوع و كيفيت خدمات پزشكان هماهنگي ندارد و قطعا بايد افزايش يابد اما افزايش تعرفه هاي درماني از يك طرف بار مالي بر دولت تحميل مي كند به همين علت با مخالفت آنان مواجه شده است.
وي گفت: واقعي شدن تعرفه هاي پزشكي به عملكرد اعضاي سازمان نظام پزشكي در دوره آتي بستگي دارد و در صورتي كه بتوانند با برخورد منطقي موضوع را حل كنند قطعا مسئولان دولتي نيز قانع مي شوند .
مژدهي آذر در مورد انتخابات نظام پزشكي نيز توضيح داد: انتخابات مطابق برنامه اعلام شده نهم بهمن برگزار مي شود و اعضاي منتخب نيز مجمع عمومي نظام پزشكي را تشكيل مي دهند كه آنان نيز رئيس كل سازمان نظام پزشكي و اعضاي شوراي عالي را انتخاب مي كنند.
اين متخصص داروسازي افزود: در حوزه انتخابيه تهران صلاحيت همه داروسازان تاييد شده و مشكلي از اين نظر وجود ندارد.

هپاتيت C بيش از ايدز جان مردم را تهديد مي كند
فارس: رئيس هيات مديره جامعه پزشكان متخصص داخلي ايران گفت: حدود يكصد و هفتاد ميليون بيمار آلوده به هپاتيت C در جهان زندگي مي كنند كه به راحتي ميكروب هپاتيت را به ديگران منتقل مي كنند.
ايرج خسرو نيا افزود: يكي از خطرناك ترين بيماريهايي كه جامعه بشري را تهديد مي كند، بيماري هپاتيت C است اما رسانه ها كمتر به آن مي پردازند و آگاهي مردم در مورد اين بيماري بسيار محدود است و اگر رسانه ها آگاهي لازم را به مردم ندهند اين بيماري بيش از ايدز به جامعه آسيب خواهند رساند و اين در حالي است كه اكثر مردم با واكسن هپاتيت بيگانه اند. رئيس شانزدهمين كنگره جامعه پزشكان متخصص داخلي در مورد نحوه انتقال اين بيماري افزود: اين بيماري از طريق انتقال خون يا تركيبات دريافت شده از خون بوجود مي آيد. همچنين معتاداني كه از سرنگهاي مشترك استفاده مي كنند و افرادي كه بدون رعايت نكات بهداشتي، تماس جنسي مستقيم برقرار مي نمايند نيز به اين بيماري مبتلا مي شوند. وي گفت: ۶۰درصد  اين بيماران از طريق انتقال تركيبات خوني و مابقي به دلايل ديگر مانند روابط جنسي و سرنگ مشترك آلوده شده اند كه افراد بالاي بيست سال سن، بيش از ديگران به اين بيماري مبتلا مي شوند. خسرونيا يادآور شد: در ايران حدود ۲۰۰ هزار بيمار مبتلا به هپاتيت C شناخته شده اند كه ۲۰ تا ۳۰ درصد آنها در خونشان آنتي HCV بوجود مي آيد. بنابر اين تشخيص بيماري بسيار آسان است ولي در گروه ديگر ممكن است بيماري مخفي باشد و تشخيص به سهولت صورت نپذيرد.

تجهيزات پزشكي بيمارستانها كنترل مي شود
فارس: مديركل پشتيباني معاونت درمان سازمان تامين اجتماعي گفت: اين سازمان با افزايش آزمايشگاههاي سنجش داده هاي تجهيزات پزشكي (كاليبراسيون) تجهيزات پزشكي بيمارستانهاي دولتي و خصوصي را كنترل مي كند.
كامران جمشيدي در گفتگو با خبرنگار اجتماعي فارس افزود: سازمان تامين اجتماعي در حال حاضر با دارا بودن ۵ مركز كاليبراسيون در سطح كشور به عنوان تنها دارنده دستگاههاي كاليبراسيون بين مراكز درماني خصوصي و دولتي، كليه تجهيزات پزشكي تامين اجتماعي را كنترل مي كند.

طرح تردد زوج و فرد خودروها در دستور
كار شوراي عالي ترافيك قرار گرفت
ايلنا: معاون راهنمايي و رانندگي ناجا، گفت: كار گروهي از شوراي عالي ترافيك تا ۱۰ روز ديگر چگونگي اجرا شدن طرح تردد زوج و فرد خودروها را اعلام مي  كند.
سردار محسن انصاري، معاون راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي، در حاشيه حضور در مركز نظارت همگاني ناجا در جمع خبرنگاران، گفت: لازمه اجراي طرح تردد زوج و فرد خودروها، تقويت پليس، ايجاد پاركينگ براي وسايل نقليه، سامان  دهي وسايل نقليه عمومي و اطلاع  رساني مناسب به مردم است.وي افزود: در جلسه اخير شوراي عالي ترافيك به تصويب رسيد كه در صورت فراهم كردن اين مقدمات طرح تردد زوج و فرد خودروها به صورت آزمايشي به مدت چند روز اجرا شود.
به گفته انصاري، راهنمايي و رانندگي پس از تصويب شوراي عالي ترافيك و ابلاغ وزير كشور خود را موظف به اجراي اين طرح مي  داند.معاون راهنمايي و رانندگي ناجا، در خصوص هزينه طرح تعويض پلاك خودروها، گفت: مالكيني كه در سال ۷۸ مبلغ ۲ هزار و۵۰۰ تومان براي تعويض پلاك خودرو پرداخت كرده  اند، از پرداخت ۵ هزار توماني كه به حساب خزانه دولت واريز مي  شود، معاف هستند.وي افزود: براساس مصوبه شوراي عالي انفورماتيك بخش خصوصي براي تعويض پلاك خودرو مبلغ ۲۰ هزار و۵۰۰ تومان از مالكان دريافت مي  كنند كه از اين مقدار تنها همان ۵ هزار تومان به حساب خزانه دولت واريز مي  شود.وي، با اشاره به اجراي طرح تعويض پلاك خودروها از اسفندماه سال گذشته، تصريح كرد: درحال حاضر۸۰ هزار خودرو با پلاك جديد در كشور تردد مي  كنند.

هشدار يك نماينده مجلس نسبت به
جمعيت ۸ ميليوني بيكاران
واحد مركزي خبر: نماينده  مردم  قائم  شهر گفت  با روند كنوني  تا پايان  سال  ۱۳۸۷ جمعيت  بيكار كشور به  هشت  ميليون  نفر مي  رسد.
ولي  رعيت،  نخستين  ناطق  پيش  از دستور جلسه  علني  ديروز مجلس  شوراي  اسلامي  طي سخناني  به  معضل  بيكاري  جوانان  اشاره  كرد و افزود: جمعيت  كشور تا سال  ۱۴۰۰ به  ۸۷ ميليون  نفر مي رسد كه  براي  دستيابي  به  اشتغال  جامع  و پايدار، كشور سالانه  به  حدود يك  ميليون  فرصت  شغلي  جديد نيازمند است .
وي  افزود: فرصت هاي  شغلي  پيش  بيني  شده  در برنامه هاي  توسعه  به  سبب  نبود سياست گذاري،  نبودن  استراتژي  مشخص  بر اقتصاد كشور، نبودن  اعتماد سرمايه گذاري  فرصت هاي  شغلي  برنامه هاي  توسعه  تحقق  نيافته  است .
رعيت  با بيان  اينكه  كشاورزي  از بسترهاي  پيشرفت  توسعه  پايدار است  گفت : هم اكنون  با توجه  به  نياز روز افزون  به  مواد غذايي  در جهان  هنوز اين  بخش  جايگاه  واقعي  خود را كسب  نكرده  است .

يادداشت
از ميقات تا طواف ، گسست از بند بندگي
منزلگاه به تاريخ سپردن من و ظهور و حضور در درياي بيكران انسانها، دريايي كه مرز جغرافيايي نمي شناسد، سرزمين عهد و ميثاق با خود و خداي خود، سرزميني كه از آن سفر از خويش آغاز مي كني و به او مي رسي. سفري از دنيا به عقبي،  از شهادت به غيبت، از لفظ به معنا، از من به ما و از ما به او.
سپيدپوش، سپيدشو، به رنگ همه، از من به درآي، مردم شو، ذره اي شو، در آميز با ذره ها، قطره  اي در دريا، اندكي باش كه به ميعاد آمده اي، وجودي شو كه با عدم، احساس وجود مي كند.
بمير، پيش از آن كه بميري  «موتوا قبل ان تموتوا» ، آرايه ها، نشانه ها، رنگ ها و طرح هاي زندگي از اندامت بركش، همه را در ميقات بريز، انسان شو، همچنان كه در آغاز بودي به مانند نوزادي كه سپيد بر تنش مي پوشانند و به مانند آن كه در پايان نيز سفيد مي پوشانندش.آري ميقات مكان درنگ است، درنگ بر آنچه بوده اي و آنچه بايد باشي و اينك بهانه اي براي شروعي ديگر. آن گونه كه بايد بود.
ميقات مرز زمان است، مرز ديروز و مرز امروز. روزي كه در آن دگرگون مي شوي و جايي كه در آن مي ميري. از گذشته مي بري، تمام بندهاي بندگي را پاره مي كني، آرزوهايت را مي كشي، خود را و هر چه نشاني از هويت دورغين تو دارد مي شكني و جان مرده را با تولدي دوباره زنده مي كني، ميقات زمان و مكان و تولدي دوباره است.
عباس اسدي

معاون فرهنگي وزير ارشاد چگونگي انتخاب كتاب سال جمهوري اسلامي را تشريح كرد
۷۷۰ داور براي انتخاب يك جايزه
* امكان اعلام اسامي داوران كتاب سال فعلا ممكن نيست
گروه علمي فرهنگي: در سال جاري حدود ۷۰۰ داور در بخش داخلي و ۷۰ داور در بخش جهاني جايزه كتاب سال را داوري مي كنند.
معاون فرهنگي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اعلام اين مطلب در جمع خبرنگاران گفت: كتاب سال جمهوري اسلامي بالاترين و مهم ترين جايزه ملي فرهنگ است.
محمدعلي شعاعي همچنين گفت: در حوزه ادبيات كه اين روزها مورد توجه رسانه ها بوده است امسال شاهد استقرارداستان كوتاه در اين بخش هستيم و آثاري نيز در بخش ادبيات به مرحله نهايي رسيده اند كه اميدواريم شاهد حضور اثري برگزيده از اين حوزه در مرحله پاياني باشيم.
به گزارش ايسنا، وي در پاسخ به پرسش ديگري درباره عدم اعلام اسامي داوران در بخش ادبيات توضيح داد: داوري به اين وسعت (۷۰۰ نفر) معمولا در يك جايزه رايج نيست؛ مثلا در نوبل و پوليترز داورها اعلام نمي شوند و سنت ها حفظ مي شود. در كتاب سال به دليل گستردگي و اهميتي كه دارد و براي حفظ سلامت كار تا جايي كه امكان دارد، كار به همين روش انجام شده و بسياري از داوران هم اين روزها مصاحبه كرده اند و اين طور نبوده كه منعي باشد؛ اما در حال حاضر اين امكان نيست كه اعلام بشوند.براساس اين گزارش، براي انتخاب جايزه كتاب امسال هفت هزار و ۳۰۰ عنوان كتاب در ۱۰ رشته اصلي و ۳۷ رشته فرعي مورد داوري قرار گرفتند كه از اين تعداد چهارصد و ۵۰ عنوان به مرحله دوم داوري رسيدند و جلسات داوري در مرحله دوم و مراحل بعدي در حال انجام است.بيشترين عناوين موجود، در حوزه دين با ۱۱۹۲ عنوان است كه از اين تعداد ۴۰ عنوان به مرحله دوم رسيدند، در حوزه كتاب و داستان كودك ۱۰۰۴ عنوان كه ۲۳۴ عنوان به مرحله دوم رسيدند،  در حوزه علوم پزشكي ۶۷۸ عنوان كه از اين تعداد ۱۵ عنوان به مرحله دوم رسيدند و در حوزه داستانهاي فارسي و رمان با ۵۰۰ عنوان كه ۲۸ عنوان به مرحله بعدي رسيدند و كمترين آمار مربوط به رشته آمار با ۱۹ عنوان بود كه دو عنوان به مرحله نهايي رسيدند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |