چهارشنبه ۳۰ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۱۷ - Jan 19, 2005
مخابرات تكذيب كرد:
قفل SMS نشكسته است
گروه انفورماتيك: مديركل روابط عمومي شركت مخابرات، معتقد است كه قفل نر م افزار SMS به هيچ عنوان شكسته نشده و اين در حالي است كه بسياري از كارشناسان انجام عمليات نرم افزاري چندي پيش مخابرات براي افزايش ظرفيت شبكه كوته پيام كشور را از دلايل اختلالات اين روزهاي اين شبكه مي دانند.
داوود زارعيان در باره نرم افزار پايه مورد استفاده براي SMS (سرويس پيام كوتاه) در كشور به ايسنا گفت: اين نرم افزار از كشور چين خريداري شده و ارزيابي آن در شبكه حتي زماني كه سيستم براي ساعاتي دچار مشكل شده بود، نشان مي دهد كه ۹۹ درصد از SMSهاي ارسالي موفقيت آميز بوده و در سخت ترين شرايط سيستم دچار مشكلات جدي نشده است.
به گزارش خبرنگار ما، مشتركان شبكه كوته پيام كشور به دليل مشكلات سخت افزاري و نرم افزاري اين شبكه در چند وقت اخير دچار مشكلات عديده اي شده بودند كه از جمله آن ها مي توان به قطع كامل ارتباط كاربران با اين شبكه در جمعه دو هفته پيش اشاره كرد.
از طرفي هنگامي كه ظرفيت يك ميليوني شبكه SMS كشور تكميل شد، متخصصان مخابرات با انجام تغييرات نرم افزاري در شبكه، ظرفيت آن را افزايش دادند و پيش از نصب و راه اندازي سيستم جديد چيني، كه قابليت افزايش ۵۰۰هزار مشترك جديد را مي داد، نزديك به ۳۰۰هزار متقاضي را به شبكه اضافه كردند.
چندي پيش يكي از سايت هاي خبري فناوري اطلاعات ايران اين اقدام مخابرات را هك و كراك كردن نرم افزار چيني ناميده بود.
زارعيان در اين زمينه گفت: قفل نرم افزار فيلترينگ شكسته نشده و تنها در راستاي افزايش ظرفيت مشتركان، با ارتقاء نرم افزار سيستم، بهينه سازي شده و اين ارتقاء منجر شد تا به تعداد بيشتري از مشتركان سرويس داده شود.
شبكه كوته پيام كشور در حال حاضر نزديك به يك ميليون و ۴۰۰هزار مشترك دارد.

سوء استفاده اينترنتي از سونامي
000450.jpg
گروه انفورماتيك: توده اي ايميل كه در آن ها وانمود شده افرادي خواستار كمك به قربانيان حادثه ماه پيش در آسيا هستند، به عنوان ابزاري براي انتشار و توسعه ويروس كامپيوتري به كار گرفته مي شوند.
اين كرم با موضوع «! Tsunami donation!Please help» پديدار شده و افراد دريافت كننده ايميل را به باز كردن فايل «tsunami.exe» دعوت مي كنند كه چنانچه اين فايل باز گردد، ويروس مورد نظر را به ساير كاربران اينترنت ارسال مي كند.
به گزارش system groupاين ويروس همچنين مي تواند باعث ايجاد حملات بازدارنده سرويس در برابر يك وب سايت هكينگ آلماني شود. در اين صورت، سرور سايت گفته شده با سيلي از پيام ها مواجه خواهد شد كه اين نيز باعث از كار افتادن و متوقف شدن فعاليت سرور مي شود.
فريب دادن كاربران بي گناه به اين موضوع كه باور كنند ممكن است اين پيام ها به راستي تلاشي براي كمك به قربانيان حادثه سونامي باشد، نشان دهنده افت هكرها است.
سوفوس اعلام كرده است كه تنها تعداد اندكي از گزارش هاي مربوط به اين كرم جديد را دريافت كرده است و نيز اظهار داشته است كه اين، نخستين مورد سوء استفاده از حادثه سونامي نيست. كرم ديگري اوايل اين ماه منتشر گشته و حاوي اين پيام بوده است كه حادثه سونامي به علت خشم خداوند نسبت به افراد بدكار بر روي زمين بوده است!
تعداد ديگري از ايميل ها نيز براي سرقت پول، براي كاربران ارسال شده اند. بسياري از اين ايميل ها، نسخه هاي فريبنده Nigerian Letter بوده اند كه در آن ها از كاربران درخواست شده اطلاعات خود را نوشته و ارسال كنند.
سوفوس به دريافت كنندگان چنين ايميل هايي توصيه مي كند كه ضميمه هاي آن ها را باز نكرده و آنها را پاك كنند.
از سوي ديگر، پليس فدرال آمريكا (اف .بي.آي) از دستگيري يك آمريكا ۲۴ساله به اتهام ارسال نامه هاي الكترونيك براي مردم با هدف كلاهبرداري خبر داد.
اين فرد كه «ماتيواشميدر»، نام دارد، با ارسال بيش۸۰۰هزار ايميل تقلبي به كاربران اينترنت ، ادعاكرده بود از سوي چند سازمان خيريه و بشردوستانه ماموريت دارد كمكهاي مردمي براي كمك به بازماندگان واقعه سونامي گرد آورد و براي آنان ارسال كند.
او براي انجام اين منظور اقدام به طراحي يك وب سايت كرده بود.

سخت افزار
هم PC هم پرينتر
گروه انفورماتيك: شركت هيولت پاكارد در حال تركيب گروه پرينتينگ و گروه سيستم هاي شخصي (PC) خود بوده تا بدين ترتيب عملكردها را بهبود بخشد.
به گزارش system groupاين گروه جديد Imaging و سيستم هاي شخصي (IPSG) توسط Vyomesh Joshi، هدايت خواهد شد. Joshi به مدت سه سال نايب رييس گروه Imaging و Printing بوده است.
Duane Zitzner، نايب رييس گروه سيستم هاي شخصي، پس از ۱۵ سال همكاري با اين شركت، بازنشسته شده است.
گروه سيستم هاي شخصي كه شامل دسك تاپ و PC هاي نوت بوك، محصولات دستي، ابزارهاي ذخيره سازي اطلاعات شخصي و ايستگاه هاي كاري است، هم اكنون از سوددهي بالايي برخوردار است.
Carly Fiorina، مدير عامل هيولت پاكارد گفته است: «رهبري و هدايت اين سازمان جديد و تازه تأسيس به ما امكان مي دهد كه به سطوح بالايي از عملكردها دست يابيم.»

نرم افزار
عكس ها را با گوگل مرتب كنيد
گروه انفورماتيك: گروه صنعتي گوگل ديروز نرم افزار جديدي را براي پيدا و مرتب كردن عكس هاي موجود در هارد كامپيوتري كاربران، عرضه كرد.
به گزارش آسوشيتد پرس، با استفاد از فناوري كه گوگل سال گذشته از شركت پيكاسا «picasa» خريداري كرد، كاربران مي توانند عكس هاي موجود در كامپيوتر خود را به راحتي ويرايش و رده بندي كنند. به گفته لارس پركينر مدير اجرايي شركت پيكاسا «اين نرم افزار حتي براي تازه كاران و مبتديان بسيار مفيد و قابل استفاده است».
روش كار اين نرم  افزار با فايل بندي هاي معمولي بسيار متفاوت است به اين معني كه تمام عكس هاي كاربر در سبدي ريخته شده و آنجا محافظت مي شود سپس هرگاه كاربر به صورت موضوعي درخواست عكسي را بكند چند ثانيه بعد عكس در اختيار وي خواهد بود و يا حتي كاربران مي توانند عكس هاي محبوب خود را با يك ستاره طلايي رنگ نشانه گذاري كنند و آنها را در اولويت قرار دهند.نرم افزار پيكاسا در گذشته (قبل از ادغامش با گوگل) حدود ۳۰ دلار قيمت داشت اما اكنون كاربران مي توانند اين فناوري را به صورت رايگان دانلود كنند.
نرم افزار جديد، علاوه بر قابليت هاي رده بندي و تنظيم عكس  ها، از قابليت بسيار خوبي براي رفع قرمزي چشم و يا ويرايش رنگ ها در عكس را دارد.
اين فناوري ويرايشي جديد مي تواند زمينه عكس را طبق سليقه كاربر، روشنتر و يا تيره تر كند. پيكاسا همچنين مي تواند اندازه و حالت عكس ها را از عمودي و يا افقي بودن تغيير دهد.پيكاسا(۲) تنها با مرورگر مشهور مايكروسافت اينترنت اكسپلورر و يا نسخه ۰۱/۵ موزيلاي فايرفاكس قابل اجراست.

وارونگي ژن ها به نفع باروري بيشتر
گروه دانش: پژوهشگران ايسلندي طي آزمايش هاي متعددي توانستند يك الگوي ژنتيكي جديدي را كه اروپاييان را بارورتر مي كند، شناسايي كنند.
به گزارش رويترز، الگوي ژنتيكي جديد كه يك نوع وارونگي را در ساختار DNA افراد شامل مي شود امكان باروري بيشتر را به خود مي دهد. به گفته محققان وارونگي كه در كروموزوم اين افراد وجود دارد قابليت باروري بيشتري را براي آنها فراهم مي كند. معمولاً وجود چنين تغييراتي در كروموزومها براي فرد حامل، مشكل ايجاد مي كند اما در اين مورد خاص اثرش تنها باروري بيشتري براي فرد خواهد بود.
طبق گفته پژوهشگران گروه Decode ايسلند كه نتايج پژوهش  آن ها در مجله نيترژنتيك چاپ شده است، اين كشف جديد نكات بسيار حائز اهميتي را در مورد توليد مثل انسان ها روشن مي كند؛ نكاتي كه حتي در حال نازايي ها نيز مي تواند مؤثر باشد. ادوارد فريمن سخنگوي اين گروه نيز اعلام كرد كه تنها در ايسلند حداقل ۲۰ نفر را كه داراي چنين الگوي ژنتيكي باشند، پيدا كرده اند.
حدود ۲۱ درصد اروپايي ها، ۶ درصد آفريقايي ها و تنها يك درصد آسيايي ها داراي وارونگي DNA موسوم به H2 هستند.

آف لاين
زنان هنگام قطع ارتباط عاطفي آسيب پذير تر از مردانند
ايرنا: نتيجه يك پژوهش جديد نشان مي دهد كه احساسات ناشي از قطع يك ارتباط عاطفي تأثير منفي بر فعاليت مغزي زنان بر جاي مي گذارد.
محققان در اين تحقيق از روش تصوير برداري رزونانس مغناطيسي با دقت وضوح بالا براي كنترل فعاليت ها سلول هاي مغزي زنان استفاده كردند. اين تصويربرداري هنگامي صورت گرفت كه زنان در فكر طرف ديگر ارتباطقطع شده بودند. اين تصاوير سپس با فعاليت سلول هاي مغزي زنان در حالت معمولي مقايسه شد. دانشمندان آمريكايي در پژوهش خود به اين نتيجه رسيدند كه رنج و اندوه ناشي از قطع ارتباط عاطفي تا حدي بر مغز زنان اثر مي گذارد كه اين تأثير حتي در اسكن از مغز زنان هم خود را نشان مي دهد. مهمترين موضوع كشف شده اين تحقيق اين نكته است كه فعاليت مغزي مرتبط با جدايي داراي يك الگوي خاص است كه از ساير انواع فقدان همچون مصيبت و داغ ديدگي متفاوت است.

آن لاين
نرم افزار حل مساله ايران طراحي مي شود
ايسنا: نرم افزار حل مساله ايران (irtriz) يك نرم افزار فارسي است كه به حل مسائل سازمان ها پرداخته و با استفاده از آن مسائل مديريتي و سازماني قابل حل خواهد بود.
مدير موسسه مطالعات و نوآوري و فناوري ايران در اين خصوص گفت: تئوري حل مساله به روش ابداعي با نوآوري نظام يافته در دنيا به نام (irtriz) شهرت دارد و هم اكنون ۳۵۰ مركز تحقيقاتي در سراسر جهان به اين مقوله مي پردازند.
او افزود: اين تكنيك قدرتمند و موثر در ابتدا در زمينه حل مسائل صنعتي به كار گرفته شد ولي هم اينك در حوزه هاي اقتصادي، اجتماعي ، فرهنگي و سياسي استفاده مي شود و حتي در برخي از دانشگاه ها در مقطع كارشناسي ارشد تدريس مي شود. به گفته وي مراحل مطالعاتي در زمينه طراحي و تدوين اين نرم افزار با مشاركت يك شركت اروپايي مطرح در اين زمينه انجام شد و در صورت حمايت شوراي عالي  اطلاع رساني كه تصور مي كنم رسالت آن مجموعه هم حمايت از اين گونه فعاليت هاست موسسه بتواند اين نرم افزار را طراحي كند.

هوش مصنوعي
ساخت دستگاه تشخيص فشار روحي
ايرنا: يك شركت ژاپني دستگاهي را ساخت كه مي تواند وجود فشار روحي (استرس) در بدن انسان را تشخيص بدهد.
ساختار اين دستگاه كه شكل آن شبيه دستگاه هاي سنجش قدرت بينايي مي باشد، به گونه اي است كه با عكسبرداري از مردمك چشم مي تواند وجود استرس در بدن انسان را تشخيص دهد.
كار اين دستگاه طوري است كه با استفاده از فلاش به چشم انسان پرتوافكني كرده و پس ازآن سرعت و چگونگي بسته شدن مردمك چشم را اندازه گيري مي كند.
اين دستگاه با انجام اين عمل از وضعيت اعصاب خودكار در بدن آگاهي يافته و بوسيله آن مي تواند در زمينه وجود استرس در بدن نظر بدهد.
در اين دستگاه رايانه نيز كار گذاشته شده و به همين دليل مي توان عكس گرفته شده از چشم و نتيجه تشخيص را بر روي نمايشگر ديد.
اين دستگاه كه «استرس متر» نام دارد قرار است كه از بهار آينده با قيمت سه ميليون و ۱۱۵ هزار ين به فروش برسد .

بازي
نسخه جديد بازي  هاي GTA براي PSP
ايلنا: سوني اميدوار است نسخه مخصوص بازي  هاي GTA فروش محصول آن را افزايش دهد.
نسخه  اي از سري بازي  هاي پرطرفدار GROND THEFT AUDIO كه براي استفاده بر روي پلي  استيشن همراه سوني (PSP) طراحي شده به زودي وارد بازار خواهد شد.
دستگاه  هاي PSP كه براي اولين  بار در ماه دسامبر در بازار ژاپن عرضه شده پيش  بيني مي  شود در طول سال جاري در بازار جهاني به ويژه بازار آمريكا و اروپا نفوذ كند و از فروش بالايي برخوردار باشد.
سوني اميدوار است ورود نسخه جديد سري بازي  هاي GTA فروش محصول جديدش را افزايش دهد.
طبق بررسي  هاي انجام شده در سال ۲۰۰۴ علاقمندان به بازي  هاي كامپيوتري بيش از ۳۴/۱ ميليارد پوند را صرف بازي  هاي مختلف كرده  اند.
فروش بازي  هاي كامپيوتري در سال ۲۰۰۴ نسبت به سال قبل از آن ۷ درصد افزايش يافت و بازي سان آندرياس GTA درصدر جدول پرفروش  ها قرار داشت.

رصد خانه
سياهچاله هاي جديد در قلب كهكشان
گروه دانش: تعداد زيادي چشمه تابنده پرتو ايكس در اطراف هسته كهكشان كشف شده كه حاكي از وجود هزاران سياهچاله كم جرم در اين محدوده است.
به گزارش نجوم، براساس يافته هاي مايكل مونو و همكارانشان در دانشگاه كاليفرنيا، به احتمال زياد، بيش از ۲۰ هزار سياهچاله هم جرم ستاره اي، در محيطي به وسعت سه سال نوري به دور سياهچاله مركزي كهكشان كه جرم آن سه ميليون برابر جرم خورشيد است، مي گردند.
سياهچاله هاي هم جرم ستاره ها كه جرمشان از ۵ تا ۲۰ برابر جرم خورشيد است، اغلب هنگامي آشكار مي شوند كه بخشي از يك سيستم دوتايي نزديك به هم باشند. ماده در حال فرو ريختن از ستاره همدم سياهچاله در صفحه اي بسيار داغ انباشته مي شود و اين عمل سبب گسيل پرتوهاي ايكس مي شود.
گروه مونو با استفاده از رصدخانه پرتو ايكس چاندرا، طي پنج سال گذشته موفق به يافتن هفت چشمه پرتو ايكس شدند. سه تا از آن ها در فاصله اي حدود ۷۵ سال نوري از مركز كهكشان قرار داشتند و در كمال شگفتي، مشخص شد كه چهار سياهچاله ديگر فقط سه سال نوري از مركز فاصله دارند. با معلوم شدن چگونگي گسيل پرتوهاي ايكس از اين اجرام مي توان نتيجه گرفت كه اين توده بزرگ در فضا، بر وجود ده ها هزار سياهچاله در اين محدوده كوچك دلالت مي كند.
اگر ستاره هايي در اثر احاطه شدن سريع محدوده اطراف سياهچاله مركزي بيرون رانده شده باشند، بايد در آن محدوده سياهچاله هاي كم جرمي وجود داشته باشند و براساس گفته هاي مونو، ستاره شناسان ممكن است آنها را در آينده با استفاده از تلسكوپ هاي بزرگ زميني آشكار كنند، زيرا گرانش سياهچاله ها آشفتگي هايي را در حركت هاي مداري ستاره هاي پر جرمي كه در اطراف مركز كهكشان قرار دارند ايجاد مي كند.
به گفته مونو، اين كار گرچه ممكن است پس از ۲۰ يا ۳۰ سال رصدهاي دقيق صورت گيرد اما در هر صورت امكان پذير است.

تراشه ۴گيگاهرتزي سوني - آي بي ام
سوني و آي بي ام به زودي ساخت تراشه ي گيگاهرتزي خود را پس از سه سال همكاري و تحقيق آغاز خواهند كرد.
به گزارش سي نت ،در سال ۲۰۰۲ ، سوني، آي بي ام و توشيبا قرار دادي چند ساله در رابطه با توسعه فناوري نيمه رساناها براي دستيابي به سرعت بالاتر و مصرف انرژي كمتر امضا كردند كه حاصل آن ، همين تراشه۶۴ بيتي Cellاست. سوني اعلام كرده است كه از Cellدر سيستم هاي تلويزيوني پيشرفته و نيز سرورهاي خانگي استفاده خواهد كرد.

سرعت دسترسي به اينترنت باز هم افزايش مي يابد
شركت كامكست اعلام كرد كه به منظور افزايش توان رقابت خود در مقابل شركت هايي كه به طور مداوم از قيمت خدمات خود مي كاهند، قصد دارد سرعت دسترسي مشتركان خود به اينترنت را تا ۵۰ درصد افزايش دهد.
به گزارش ايرنا سرعت بارگذاري ازطريق سرويسهاي اين شركت از سه به چهار مگابايت در ثانيه و سرعت اتصال به اينترنت از۲۵۶ به ۳۸۴ كيلو بايت در ثانيه خواهد رسيد.

اختصاص ۸‎/۵ ميليارد ريال به خريد محتواي ديجيتالي
گروه دانش - علي اصغر محمدي:  در راستاي تحقق سياست هاي كلان شبكه هاي اطلاع رساني مصوب مقام معظم رهبري مبني بر حضور فعال و اثر گذار در شبكه هاي جهاني و حمايت از بخش هاي دولتي و غيردولتي در زمينه توليد و عرضه اطلاعات و خدمات ضروري و مفيد، با تأكيد بر ترويج فرهنگ اسلامي، با حمايت و همكاري دبيرخانه شوراي عالي اطلاع رساني و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور مقرر شده در سال جاري ۸ ميليارد و ۵۰۰ ميليون ريال براي خريد محتواي ديجيتالي توسط مؤسسه تبيان هزينه شود.دكتر عليرضا طالب پور، مدير عامل مؤسسه فرهنگي و اطلاع  رساني تبيان با اعلام اين خبر در جمع خبرنگاران گفت: شايد براي هر كارگزار ديگري با اختصاص اين ميزان هزينه (۸۵۰ ميليون تومان )براي تهيه محتواي ديجيتالي اين وسوسه را به وجود مي آورد كه با تهيه تيم فني و اجرايي كار توليد محتوا را خود برعهده مي گرفت و اين بودجه را صرف سازمان و كارمندان خويش مي كرد، اما رويكرد اساسي در بينش جديد كه معتقد است بايد كارها به بخش هاي مختلف دولتي و خصوصي و صنفي و مدني واگذار شود، ما اين سياست را انتخاب كرديم كه كار توليد محتوا را بايد به بخش  خصوصي واگذار كنيم و نهايتاً  ما به عنوان واسطه دولتي تنها هزينه انجام و اجراي پروژه ها را پرداخت كنيم.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |