چهارشنبه ۳۰ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۱۷ - Jan 19, 2005
تقصير ۸۰ درصدي شركت آب و فاضلاب در انفجار افسريه
000438.jpg
گروه حوادث: روز گذشته نتيجه كارشناسي علل وقوع انفجار مرگبار در منطقه افسريه تهران از سوي بازپرس اصغرزاده اعلام شد.
به گزارش خبرنگار ما، روز گذشته بعد از گذشت ۱۳ روز از وقوع انفجار مرگبار در خيابان افسريه تهران كارشناس حقوقي دادگستري عوامل و مسببين وقوع اين حادثه را معرفي كرد.
طبق اين نظريه سازمان آب و فاضلاب منطقه چهار شهرداري تهران ۸۰ درصد در اين حادثه مقصر بوده و شركت گاز تهران بزرگ نيز ۲۰ درصد مقصر شناخته شد.
دلايل عنوان شده از سوي كارشناسي دادگستري اين گونه بود:
۱- طبق بررسي دستگاه FAX شركت گاز دو دقيقه قبل از ساعت ،۲۱ شانزدهم دي ماه خبر انتشار گاز به اين مركز اطلاع داده شد ولي زمان حضور مأموران به محل دقايقي طولاني بعد از اعلام خبر نشت گاز بوده است. اين در حالي است كه مأموران شركت گاز معتقد هستند از ساعت ۲۱ در محل حاضر بوده اند كه به نظر كارشناس حضور به اين سرعت مأموران در محل غيرعادي است.
۲- عوامل سازمان آب و فاضلاب بدون تشخيص منشأ و مسير انتشار آب حفاري خود را آغاز كرده بودند. اين در حالي است كه در پياده رو آن خيابان فلكه مركزي آب به وضوح نمايان بود و با كمي دقت مأموران شركت آب و فاضلاب مي توانستند جلو اين حادثه را بگيرند.
۳- از نظر قانوني ماموران شركت آب و فاضلاب تنها محق بودند ۵/۱ متر افقي و ۱ متر عمودي زمين را بكنند زيرا تا اين متراژ لوله هاي آب كار گذاشته شده بودند ولي مأموران بيش از ۳ متر افقي و ۱۰ سانت بيشتر از حد حفاري عمودي اقدام به كندن زمين كرده بودند كه موجب برخورد به لوله هاي گاز و نشت آن شده بود.
۴- عوامل شركت گاز بايد در اولين اقدام خود از اهالي محل درخواست تخليه منطقه را مي كردند و تمام وسايل جرقه ساز كه موجب انفجار مي شد را از بين مي بردند كه هيچ كدام از اين اعمال صورت نگرفته بود و مأموران شركت گاز به محض حضور در محل اقدام به شناسايي محل نشت گاز كردند كه موجب انفجار شد.
اين نظريات از سوي يك كارشناس دادگستري كه از سوي بازپرس اصغرزاده دستور بررسي بر روي اين حادثه را بر عهده گرفته بود ديروز اعلام شد.
بر پايه اين گزارش اگر هر كدام از دو سازمان متخلف شناخته شده اند اعتراض به نظريه را به بازپرس پرونده اعلام كنند اين بار يك هيأت سه نفره از كارشناسان دادگستري به بررسي علل و عوامل وقوع اين انفجار خواهند پرداخت.

مرگ سه دختر جوان
000432.jpg
گروه حوادث: جسد سه دختر جوان كه بر اثر مسموميت جان سپرده بودند در يك منزل مسكوني واقع در شرق تهران كشف شد.
به گزارش خبرنگار ما، عصر روز دوشنبه خبر فوت سه دختر جوان به اطلاع بازپرس حسيني رسيد. الناز، شهلا و شيوا كه دو تن از آنها در روزنامه  افتخار مشغول به كار بودند در منزل مسكوني الناز واقع در منطقه تهران نو جان سپردند.برادر الناز بعد از حضور ماموران دايره ۱۰ آگاهي كه به همراه بازپرس كشيك قتل در محل حاضر شده بودند گفت: من و خواهرم الناز از مدتي قبل اين منزل را كرايه كرده بوديم و با يكديگر زندگي مي كرديم. شب قبل از كشف اجساد، الناز از من خواست كه به منزل يكي از دوستانم بروم تا او و دو دوستش شبي را در منزل ما بگذرانند و نبود من باعث راحتي بيشتر دو دوست الناز بود، من نيز درخواست الناز را قبول كرده و به منزل دوستم رفتم. فرداي آن روز حدود ساعت ۱۵ به منزل بازگشتم. وقتي در ورودي را گشودم ناگهان با جسد الناز و دو دوستش كه مقابل در دستشويي افتاده بودند مواجه شدم. بعد از چند دقيقه كه موفق به كنترل خود شدم با مركز فوريت هاي پليسي ۱۱۰ تماس گرفته و ماجرا را براي آنان تعريف كردم.
اجساد به دستور بازپرس حسيني به پزشكي قانوني انتقال يافت تا با انجام آزمايشات لازم علت مرگ آنان مشخص شود.

كريمي راد:
اجراي حكم اعدام متهمان پرونده هواپيما ربايي متوقف شد
000441.jpg
فارس: سخنگوي قوه قضائيه از توقف اجراي حكم اعدام متهمان پرونده هواپيماربايي توسط رئيس قوه قضائيه خبر داد.
جمال كريمي راد ظهر ديروز گفت: طبق گزارشي كه از سوي خانواده دو نفر از محكومين اين پرونده به رئيس قوه قضائيه ارائه شد، رئيس قوه قضائيه دستور دادند تا اجراي حكم كليه محكومين پرونده جهت بررسي بيشتر متوقف شود.
حكم اعدام اين افراد قرار بود صبح فردا اجرا شود.
وي گفت: رئيس قوه قضائيه دستور دادند بررسي هاي دقيق تري در پرونده اين محكومين صورت گيرد زيرا دو نفر از محكومين اين پرونده افراد زير ۱۸ سال هستند و چون تاكنون موردي نبوده كه حكم اعلام در مورد افراد زير ۱۸ سال در ايران اجراء شود، لذا دستور توقف اجراي حكم صادر شد. كريمي راد تعداد محكومين پرونده را ۴ نفر عنوان كرد و تصريح كرد: تنها دو نفر از اين محكومين زير ۱۸ سال هستند، ولي حكم در مورد كليه محكومين متوقف شده است. وي اظهار داشت: اين پرونده در اداره پيگيري هاي ويژه قضايي بررسي و گزارش آن به رئيس قوه قضائيه داده خواهد شد تا در نهايت ايشان تصميم نهايي را اتخاذ كنند.
سخنگوي قوه قضائيه در پاسخ به سؤالي در خصوص احتمال نقض احكام اين محكومين گفت: بحث عمده در اين پرونده روي دو نفري است كه سن آنها زير ۱۸ سال است ولي به هرحال نتيجه تا بررسي مجدد پرونده مشخص نيست.
وي به رويه رئيس قوه قضائيه در خصوص اجراي حكم اعدام در مورد افراد زير ۱۸ سال اشاره كرد و گفت: رويه رئيس قوه قضائيه بر اين است كه در اين موارد دقت ويژه اي شود كه حتي در اين مورد طي لايحه اي در مورد اعدام افراد كمتر از ۱۸ سال درخواست تغيير قانون داديم ولي از نظر عملي در حال حاضر هم اين رويه در قوه قضائيه اعمال مي شود.

حكم اعدام براي داماد ۳۵ ساله
000435.jpg
گروه حوادث: قاضي شعبه ۷۴ دادگاه كيفري استان و چهار مستشارش داماد ۳۵ ساله اي كه در پي اختلافات خانوادگي پدرزنش را به قتل رسانده بود، را به قصاص نفس (اعدام) محكوم كردند.
به گزارش خبرنگار ما، كريم.ش (۳۵ ساله) متهم به مباشرت در قتل عمدي فرج الله (پدرزنش) در شهرك وليعصر است. داماد ۳۵ ساله صبح روز اول ارديبهشت امسال در پي برخي اختلافات خانوادگي به خانه پدر زنش رفت و در درگيري او را با ضربات چاقو به قتل رساند.
متهم به قتل در آخرين جلسه محاكمه اش كه در شعبه ۷۴ دادگاه كيفري استان برگزار شد به دفاع از خود پرداخت. وي گفت: مدتي بود كه به خاطر اعتياد شديدي كه به هروئين داشتم با همسرم اختلاف پيدا كرده بودم تا اين كه همسرم به صورت قهر به خانه پدرش رفت. چهار ماهي بود كه در آن جا زندگي مي كرد. هر كاري كردم تا او به خانه ام بازگردد فايده اي نداشت. در اين مدت پدر زنم به من اجازه ملاقات با همسرم را نمي داد تا اين كه روز حادثه تصميم گرفتم براي صحبت به خانه پدرزنم بروم. صبح وقتي به آن جا رسيدم با پدر زنم درگير شدم و به او چاقو زدم.
برپايه اين گزارش با توجه به اعترافات صريح متهم به قتل و درخواست اولياي دم مبني بر قصاص نفس (اعدام) قاضي ياورزاده و چهار مستشارش داماد ۳۵ ساله را به اعدام محكوم كردند.

حادثه در جهان
اعدام براي سارقين بانك
گروه حوادث: دادگاه عالي ايالت نبراسكا روز گذشته سردسته گروهي را كه در جريان سرقت از يك بانك در اين ايالت پنج نفر را به قتل رسانده بودند به اعدام محكوم كرد.
جوزف ساندول ۲۵ ساله متهم است كه در ماه سپتامبر سال ۲۰۰۲ در جريان سرقت از يك بانك سه نفر را به ضرب گلوله از پاي درآورد و در قتل دو نفر ديگر هم مشاركت داشته  است. به گفته مأمور تحقيق پرونده، در فيلم ويدئويي كه از اين سرقت در بانك گرفته شده است سه مرد مسلح وارد بانك شده و پس از تيراندازي به سوي مردم بدون سرقت پولي از بانك خارج مي شوند.
وكيل مدافع جوزف از دادگاه خواست كه شرايط سخت دوران كودكي جوزف و ناهنجاري هاي رفتاري وي را مد نظر بگيرد. وي ادعا كرد كه جوزف زمان سرقت قرص هاي انرژي زا استفاده كرده است.
در جريان اين محاكمه دوست ديگر جوزف نيز به اتهام قتل چهار مأمور بانك و يك مشتري محاكمه شدند. يكي از متهمان كه برادر ناتني جوزف است به پنج بار حبس ابد، متهم رديف دوم به اعدام محكوم شد. نفر چهارم هنوز حكم نهايي خود را دريافت نكرده است.
آزادي براي همسر فداكار
گروه حوادث: مردي كه همسر بيمار خود را به قتل رسانده بود روز گذشته از سوي يكي از دادگاه هاي محلي لوزن مقصر شناخته شده اما از آن جا كه قاضي دادگاه انگيزه وي را از اين قتل، آسوده كردن همسرش و پايان دادن به دردهاي وي تشخيص داده بود از زندان آزاد شد.
بريان بلك بورن ۶۲ ساله كه افسر بازنشسته پليس است به اتهام قتل غيرعمد به دو سال حبس تعليقي محكوم شد. وي متهم بود كه همسر ۶۲ ساله خود را به قتل رسانده است.
به گفته مأمور تحقيق پرونده، مارگارت بلك بورن از سرطان معده رنج برده و به گفته پزشكان فرصت چنداني براي زندگي نداشته است. بريان در دادگاه ادعا كرد كه مارگارت به اصرار از وي خواسته بود كه رگ دست وي را بزند تا او از اين رنج و درد رهايي يابد. بريان ادعا كرد كه قرار بوده است وي پس از به قتل رساندن مارگارت خودكشي كند و مارگارت از وي خواسته بود كه پيش از خودكشي از مرگ وي مطمئن شود چرا كه وي نمي خواهد بدون بريان زندگي كند.
به گفته مامور تحقيق پرونده، بريان پس از اطمينان از فوت همسرش چندين بار رگ دست خود را هم مي زند كه هيچ كدام منجر به مرگ وي نمي شود.
وكيل مدافع بريان در دادگاه در مقام دفاع از وي گفت: بريان بدون همسرش نمي توانست به اين زندگي ادامه دهد. وي حتي حاضر شد زندگي خود را فداي رنج و درد همسر بيمارش كند. به قتل رساندن مارگارت آخرين كاري بود كه وي مي توانست براي راحتي وي انجام دهد.
دستگيري روح سرگردان در ايتاليا !
آنوناوا: همسر ۴۳ ساله صاحب يك هتل در ايتاليا كه با در آوردن صداهاي خوفناك، مسافران اين هتل را مي ترساند، به چهار ماه حبس محكوم شد.
همسر ۴۳ ساله صاحب يك هتل در ايتاليا به علت ايجاد صداهاي خوفناك و ترساندن مسافران هتل شوهرش كه درون يك قلعه قديمي در حومه شهر «تيرول» قرار داشت، به چهار ماه حبس محكوم شد.پليس در پي شكايت مسافران كه فكر مي كردند ارواح در اطراف اين هتل حضور دارند، موضوع را پيگيري كرد و پس از نصب دوربين هاي مدار بسته ناگهان متوجه شد كه همسر صاحب هتل دست به اين كار مي زند .

ارجاع پرونده دندانپزشك متخلف به دادسراي ارشاد
گروه حوادث: پرونده دندانپزشك جواني كه ده ها دختر و زن را مورد آزار جنسي قرار داده بود به خاطر كامل نبودن تحقيقات به دادگاه بدوي ارشاد انتقال يافت.
به گزارش خبرنگار ما ،ناصر سراج رئيس مجتمع دادگاه كيفري استان با اشاره به اين خبر گفت: اين پزشك ۳۴ ساله كه صاحب مطب دندانپزشكي در منطقه ولنجك است در فرصت هاي مناسب بيماران خود را مورد آزار و اذيت جنسي قرار مي داد و از آنان فيلمبرداري مي كرد.
اين پزشك كه در پي شكايت دختر جواني دستگير شد، در ابتدا ،منكر هر گونه عمل خلافي شده بود، اما زماني كه با دلايل و مدارك مأموران روبه رو شد لب به اعتراف گشود.
ناصر سراج در ادامه افزود: تاكنون اين پرونده حدود ۲ شاكي دارد اما با توجه به فيلم هاي به دست آمده احتمال مي رود وي بيش از ۵۰ دختر جوان را مورد آزار و اذيت جنسي خود قرار داده است.
اين پرونده براي رسيدگي و برگزاري جلسه محاكمه به دادگاه كيفري استان ارجاع شده بود كه به خاطر برخي نواقص در پرونده مجدداً به دادسراي ارشاد ارجاع شد و در صورت اثبات تجاوز به عنف اين دندانپزشك پرونده براي برگزاري محاكمه مجدداً به شعبه ۷۹ دادگاه كيفري استان ارجاع خواهد شد.

حكم دادگاه تجديد نظر پرونده بيماران هموفيلي ابلاغ شد
مهر- حكم دادگاه تجديد نظر ديروز به وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون ابلاغ شد. علي صابري وكيل بيماران هموفيلي گفت: از زمان ابلاغ حكم، خوانده هاي پرونده يك ماه فرصت دارند تا اعتراض خود را نسبت به حكم صادره اعلام كنند.وي تصريح كرد: اجراييه ها نيز ديروز صادر شده و به دست سازمان انتقال خون و وزارت بهداشت خواهد رسيد، پس در واقع اعتراض خواندگان به حكم هم نمي تواند مانع اجرايي شدن آن شود. وكيل بيماران هموفيلي خاطر نشان كرد: اميدواريم با مساعدت نمايندگان مجلس ديه بيماران در بودجه سال آينده وزارت بهداشت و سازمان انتقال خون گنجانده شود تا ديگر بيماران براي دريافت ديه خود با مشكل مواجه نشوند. وي در خصوص رسيدگي به اعتراض خوانده هاي پرونده گفت: اعتراض سازمان انتقال خون و وزارت بهداشت در يكي از شعب ديوان عالي كشور بررسي مي شود و ما از اين بابت نگراني نخواهيم داشت، چرا كه احتمال عوض شدن حكم صادره بسيار كم است.

دستگيري عاملان تيراندازي در يكي از مدارس رشت
پليس: يك سرباز وظيفه، ديروز به اتهام تيراندازي به يكي از مسوولان مدرسه اي در شهرستان رشت دستگير شد. او انگيزه خود را كينه اي كه از مصدوم داشته است، عنوان كرد. ماموران انتظامي شهرستان رشت، بعد ازظهر ديروز با اطلاع از تيراندازي به يكي از مسوولان مدرسه استاد معين اين شهرستان، در محل حادثه حاضر شدند. برپايه اين گزارش، شاهدان عيني به پليس گفتند: ضارب كه احتمالأ سرباز وظيفه است، با سلاحي كه در اختيار داشت به مدرسه حمله ور شد و با شليك چند تير به سوي يكي از كاركنان آنجا، او را مجروح كرده و سپس سوار بر يك دستگاه خودروي پيكان به سمت پل عراق متواري شد. ماموران با كسب خبر بلافاصله با اجراي طرح مهار اين جوان ۲۰ ساله را كه امير نام دارد، شناسايي و دستگير كردند. در بررسي هاي بعدي پليس مشخص شد، امير مدتي است از محل خدمتي خود فرار كرده و به دليل اختلافات قبلي كه با يكي از مسئولان اين مدرسه داشته براي گرفتن انتقام به آن جا مي رود و پس از شليك چند تير او را از ناحيه دست و پا به شدت مجروح مي كند.

محاكمه عامل جنايت خيابان زرافشان
گروه حوادث: پسر ۱۷ساله اي كه در درگيري بر سر تلفن عمومي مردي را در اسلامشهر به قتل رسانده بود صبح امروز (چهارشنبه )محاكمه خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ما، رسيدگي به اين پرونده در پي اعلام وقوع يك قتل در تاريخ ۲۴ بهمن ماه سال ۸۲ در اسلامشهر، خيابان زرافشان به مأموران انتظامي در دستور كار ويژه پليس قرار گرفت.
زماني كه مأموران انتظامي به همراه بازپرس ويژه قتل در محل حادثه حضور يافتند متوجه شدند كه جنازه مردي به نام محمد كه با ضربات متعدد چاقو به قتل رسيده، در كنار باجه تلفن قرار دارد و عامل جنايت كه پسر ۱۷ ساله اي به نام ستار.ب است پس از وقوع جنايت از محل متواري شده است.
كارآگاهان در بررسي هاي مقدماتي خود چند تن از شاهدان حادثه را تحت بازجويي قرار دادند يكي از آنان به مأموران گفت حدود ساعت ۱۰/۲۱ دقيقه بود كه براي تلفن كردن به سر كوچه آمدم. در آن لحظه مقتول در حال صحبت كردن با تلفن بود و ستار در انتظار نوبت ايستاده بود. بعد از چند دقيقه ناگهان ستار شروع به داد و فرياد كرد و با مقتول درگير شد. سپس با چاقو چند ضربه به وي وارد كرد و بعد از اين كه چاقو را از شكم محمد بيرون كشيد آن را داخل دهانش كرد و بعد از خوردن خون از محل متواري شد.
كارآگاهان جنايي پس از به دست آوردن نخستين اطلاعات درباره پرونده شناسايي وي را در دستور كار قرار دادند و توانستند چند روز بعد از وقوع حادثه ستار را دستگير كنند.
وي بعد از دستگيري در نخستين بازجويي ها، عنوان كرد: من براي تلفن كردن به يكي از دوستانم عجله داشتم و چندين مرتبه از محمد خواستم تا زودتر مكالمه اش را تمام كند اما او نه تنها توجهي نكرد و بلكه بعد از تمام شدن مكالمه اش، دوباره شروع به شماره گيري كرد. من هم عصباني و با او درگير شدم. وي درباره خوردن خون روي چاقو گفت: نمي خواستم خوني روي چاقو باقي بماند. از آن جايي كه فرار كرده بودم و چاقو را بيرون انداخته بودم، فكر نمي كردم به راحتي به دام بيفتم.
بر پايه اين گزارش صبح روز شنبه ستار به اتهام يك فقره قتل عمدي در شعبه ۷۱ دادگاه كيفري استان محاكمه خواهد شد.

مقصران حادثه مدرسه سفيلان مشخص شدند
فارس: دادستان شهرستان لردگان گفت:  بر اساس نظر تيم هاي كارشناسي، مدير مدرسه، رئيس آموزش و پرورش منطقه خان ميرزا، مهندس طراح مدرسه و يكي از مسئولان آموزش و پرورش استان جزو مقصران حادثه آتش سوزي مدرسه سفيلان هستند.محمد شفيعي زاده با بيان اينكه پاسخ تيم هاي كارشناسي اداره كار و آتش نشاني به دادگاه ارايه شده، افزود: معلم مدرسه نيز تا حدودي در اين حادثه مقصر تشخيص داده شده است. وي گفت: اين حادثه چندين عامل داشته است كه به هر كدام از متهمان با توجه به سهم آنها در بروز حادثه تفهيم اتهام انجام مي شود. شفيعي زاده افزود: اين متهمان طبق قانون احضار مي شوند و بعد از تفهيم اتهام قرار متناسب با اتهام براي آنها صادر مي شود.

گذشت اولياي دم از اعدام قاتل
گروه حوادث: روز گذشته مرد جواني كه مرتكب قتل شده بود با گذشت اولياي دم، از اعدام رهايي يافت.
به گزارش خبرنگار ما، بيست و ششم مهرماه سال ۷۹ خبر وقوع يك جنايت كه در پي آن مرد جواني به نام محمد به قتل رسيده بود به اطلاع قاضي كشيك ويژه قتل رسيد.
بررسي هاي پليسي بر روي اين پرونده در دايره ۱۰ آگاهي مركز آغاز شد. بعد از گذشت مدتي عامل جنايت كه محمد.ت نام داشت توسط افسر رسيدگي به پرونده اين جنايت بازداشت و در جريان بازجويي هاي فني- پليسي محمد- ت به قتل محمد به طور صريح اعتراف كرد.
رسيدگي قضايي بر روي اين پرونده صورت گرفت و در نهايت به درخواست اولياي دم مقتول و شواهد مندرج در پرونده،  قاضي حكم اعدام محمد- ت را صادر كرد. حكم مذكور در ديوان عالي كشور تاييد و به اجراي احكام ارجاع داده شد.
روز گذشته خانواده مقتول پس از گذشت چهار سال از مرگ عزيزشان با نظارت قاضي جعفرزاده رياست دادسراي امور جنايي تهران، قريشي زاده رئيس اجراي احكام و پوركري مدير كل اجراي احكام به خواهش هاي قاتل براي پوزش و بخشش پاسخ مثبت داده و در ازاي ديه توافقي بين طرفين از اعدام محمد- ت صرف نظر كردند.

محاكمه پسر ۱۸ ساله در دادگاه كيفري استان
گروه حوادث: دادگاه درگيري پارك جمشيديه تهران صبح روز يكشنبه هفته آينده محاكمه خواهند شد.به گزارش خبرنگار ما، ۱۱ فروردين سال جاري پسر نوجواني به نام محمود به همراه ۵ نفر از دوستانش به پارك جمشيديه رفت. آنها در كنار رستوران «خانه آذربايجان» پارك جمشيديه با شنيدن صداي موسيقي شروع به پايكوبي كردند.چند نفر از كارگران رستوران  با مشاهده اين صحنه به آنها تذكر دادند. محمود و دوستانش به تذكر آنها توجهي نكرده و به ادامه حركات خود پرداختند. وقتي ناصر يكي از كارگران رستوران براي چندمين بار به آنها تذكر داد، بحث لفظي آنها به درگيري فيزيكي منتهي شد. در اين درگيري محمود ۱۸ ساله با چاقو به ناصر- م چند ضربه چاقو وارد كرد و ناصر قبل از رسيدن به بيمارستان جان سپرد. متهمان سريعاً دستگير و مورد بازجويي قرار گرفتند. پرونده محمود به دليل قتل ناصر به شعبه ۲۴ دادگاه كيفري ارسال شد. صبح روز يكشنبه محمود به اتهام قتل محاكمه خواهد شد.

حوادث
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |