چهارشنبه ۳۰ دي ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۱۷ - Jan 19, 2005
واكنش وزير خارجه عراق به اظهارات شعلان:
اين گونه اظهارات براي ما مفيد نيستند

گروه سياسي: حازم شعلان وزير دفاع عراق در آخرين اظهارات خود با تكرار ادعاهاي گذشته اش درباره دخالت ايران در امور داخلي عراق، مدعي شد: ايران تاكنون يك ميليارد دلار براي دخالت در امور داخلي عراق هزينه كرده است. وي همچنين ادعا كرد كه ايران به صورت آشكارا از ليست شيعيان عراق حمايت مي كند.
در همين حال وزير امور خارجه دولت موقت عراق اعلام كرد كه اين گونه اظهارات براي ما مفيد نيستند و درباره تداوم اتهامات وزير دفاع عراق عليه ايران هشدار داد.
هشيار زيباري وزير امور خارجه  عراق، در گفت وگو با روزنامه  الشرق الاوسط، چاپ لندن افزود: اين موضوع را در نشستهاي اخير كابينه  وزيران به گفت وگو گذاشتيم و هشدار داديم كه هر گونه موضع گيري نسبت به كشورهاي همجوار در حيطه  كاري وزارت خارجه است؛ زيرا تنها اين وزارت است كه مي تواند موضع گيري رسمي و سياسي دولت عراق را اعلام كند.زيباري اظهار داشت: ما منكر آن نيستيم كه دخالتهايي از سوي برخي از كشورها در امور داخلي عراق انجام مي گيرد اما نحوه برخورد با اين دخالتها و تعامل با آن نبايد بواسطه  روزنامه ها در رسانه هاي خبري انجام گيرد.وي گفت: ما خواهان ايجاد مشكل و بحران با كشورهاي همجوار نيستيم؛ اما اميدواريم اين كشورها به ويژه ايران و سوريه همكاري بيشتري در زمينه  آنچه كه رخ مي دهد، از خود نشان دهند.وزير امور خارجه  عراق درباره  اتهامات وارده به ايران مبني بر تاسيس يك مثلث شيعه در منطقه گفت: در واقع چنين نگراني هايي در عراق، لبنان و پاكستان وجود دارد، اما ما درباره  اينكه طرحها يا نقشه هايي در اين زمينه براي متحدكردن شيعيان وجود دارد، نشنيده ايم.

ديروز در مجلس تصويب شد:
تحقيق و تفحص از عملكرد دستگاه قضائي
گروه سياسي: نخستين طرح تحقيق و تفحص از عملكرد دستگاه قضايي كشور توسط مجلس، روز گذشته با ۱۶۵ رأي موافق از ۲۲۳ نماينده حاضر در مجلس به تصويب رسيد. كميسيون قضائي مجلس نيز اين تقاضا را مورد تأييد قرار داده بود.
بررسي عملكرد قوه قضائيه درخصوص مبارزه با مفاسد اقتصادي، بررسي گزارش هاي مربوط به بهره برداري شخصي قضات و مقام هاي قضائي از موقعيت هاي اداري و شغلي و نحوه نظارت بر سلامت كاري و اخلاقي كاركنان و قضات دادگستري از محورهاي تحقيق و تفحص از قوه قضائيه است.
همچنين بررسي نحوه برخورد با ناهنجاري هاي اجتماعي، بررسي و پيگيري گزارش هاي رسيده در خصوص عملكرد سازمان ثبت اسناد و املاك، حفاظت اطلاعات، سازمان بازرسي و سازمان زندان ها، عملكرد قوه قضائيه در تكريم ارباب رجوع توسط مسئولان، متصديان و قضات نيز از ديگر محورهاي اين تحقيق و تفحص است.
نحوه هزينه مبالغ مربوط به ماده ۱۹۱ قانون برنامه سوم توسعه، نحوه اجراي فرامين مقام معظم رهبري در خصوص قوه قضائيه و عملكرد اين قوه در اجراي اصول ۴۹ و ۱۴۲ قانون اساسي، ساير محورهاي تحقيق و تفحص از قوه قضائيه را تشكيل مي دهند.
تصويب لايحه همكاري با كشورهاي مشترك المنافع
همچنين مجلس در نشست علني ديروز به كليات لايحه اي رأي مثبت داد كه در صورت تصويب نهايي آن، دولت اجازه دارد مبلغ ۳۰۰ ميليون دلار براي اجراي پروژه هاي بخش دولتي با مشاركت كشورهاي عضو اتحاديه كشورهاي مشترك المنافع و روسيه و تسهيلات مالي در اختيار آنها قرار دهد.
با تصويب نهايي اين لايحه دولت مبلغ ۳۰۰ ميليون دلار از محل موجودي حساب ذخيره ارزي نزد بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران تأمين خواهد كرد.
جهانبخش محبي نيا نماينده مياندوآب در مخالفت با اين لايحه گفت: چرا مي خواهيد به اسم تحكيم روابط و امثال آن، از جيب مردم به كشورهاي خارجي پول بدهيد؟وي اضافه كرد: وام هاي قبل و بعد از انقلاب را نتوانسته ايم بگيريم، تا چه رسد به بهره آن.
حسن كامران نماينده مردم اصفهان در موافقت با اين لايحه، گفت: اين مبلغ كمك بلاعوض نيست بلكه تسهيلات است.سپس پيشنهاد كفايت مذاكرات از سوي جمعي از نمايندگان مطرح و به تصويب رسيد و در مورد كليات اين طرح رأي گيري شد كه به تصويب نمايندگان رسيد.
تذكرات نمايندگان
احمد بزرگيان نماينده سبزوار در مجلس در تذكري آيين نامه اي به مصاحبه هاي نمايندگان فراكسيون اقليت مجلس در مورد طرح تثبيت قيمت ها اعتراض كرد و گفت: چرا مصوبه مجلس را كه در كام مردم شيرين است، تخطئه مي كنيد؟
حداد عادل رئيس مجلس خطاب به او گفت: تذكر شما از سنخ نطق پيش از دستور است. اگر به اظهارنظرها اعتراض داريد، شما هم مصاحبه كنيد.
عبدالمحمد رستاد نماينده مردم داراب نيز در تذكري آيين نامه اي گفت: در مورد استيضاح وزير آموزش و پرورش كار به جايي رسيده است كه ديگر با توضيح نمي توانيم نمايندگان را توجيه كنيم.
قدرت الله ايماني نماينده خرم آباد نيز در تذكري آيين نامه اي خواستار اعلام وصول استيضاح وزير آموزش و پرورش شد.
رئيس مجلس نيز در واكنش به اين اظهارات گفت: بنده تلاش مي كنم بدون اين كه فرصت قانوني براي اقدام قانوني نمايندگان از دست برود، قبل از طرح استيضاح مسائل از طريق تفاهم حل شود.
حداد عادل تأكيد كرد: مجلس هرگونه كه نمايندگان مصلحت ديدند، عمل مي كند.
توضيحات رئيس مجلس در مورد سفر حج نمايندگان
غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي سخنان دوروزگذشته خود درباره سفر تعدادي از نمايندگان مجلس به سفر حج را تصحيح كرد.
حداد عادل در آغاز جلسه علني ديروز مجلس گفت: روز گذشته خبرنگاران از من پرسيدند چند نفر از نمايندگان به سفر حج رفته اند كه من گفتم ۳۰ نفر.
رئيس مجلس اضافه كرد: اما تعدادي از نمايندگان از اين سفر به علت ايفاي وظيفه نمايندگي صرفنظر كرده اند و تعداد كساني كه به حج رفته اند، ۱۷ نفر هستند كه ۱۱ نفر حج واجب داشته اند.
رئيس مجلس افزود: اين رقم، رقم معقولي است و تأثيري در حدنصاب مجلس نداشته است.

سخنگوي قوه قضائيه:
ما قصد تدوين لايحه جديد جرم سياسي را داريم
گروه سياسي: جمال كريمي راد سخنگوي قوه قضائيه روز گذشته در جمع خبرنگاران از تشكيل كميته مشترك اطلاع رساني قوه قضائيه و وزارت امور خارجه براي پاسخگويي به شبهاتي كه در خصوص عملكرد دستگاه قضايي ايران ايجاد مي شود خبر داد و همچنين ضمن تكذيب وجود سلول انفرادي در كشور از تنظيم طرح جديد جرم سياسي نيز خبر داد.به گزارش خبرنگار ما، سخنگوي قوه قضائيه در مورد علت تشكيل كميته اطلاع رساني متشكل از نمايندگان قوه قضائيه و وزارت امور خارجه گفت: سفارتخانه هاي ما با سئوالاتي از عملكرد دستگاه قضايي روبرو مي شوند كه با ايجاد اين كميته آنها آمادگي كامل براي اطلاع رساني پيدا خواهند كرد.كريمي راد با تاكيد بر اينكه سلول انفرادي در كشور وجود ندارد گفت: رئيس قوه قضائيه براي مواردي كه در ماده ۳۲ آئين دادرسي كيفري و ماده ۱۷۵ آئين نامه امور زندانها ذكر شده است دستور احداث سوئيت هاي مجهز را داده اند كه محكومان براي مدت كوتاهي در آنجا نگهداري شوند. كيفيت اين سوئيت ها بسيار بالاست.وي در ادامه در مورد لايحه جرم سياسي گفت: رئيس قوه قضائيه در نامه اي كه به رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام نوشته اند طرحي را كه قبلاً قوه قضائيه در زمان مجلس ششم ارائه كرده بود را منتفي دانستند. ما قصد تدوين لايحه جديد جرم سياسي را داريم.
وي در مورد احضاريه اي كه براي شيرين عبادي آمده بود گفت: با توجه به اينكه طبق ماده ۱۱۳ قانون آئين  دادرسي كيفري علت احضار بايد در احضاريه ذكر شود كه به خاطر بي دقتي باز پرس اين علت ذكر نشده است. پرونده مذكور جنبه عمومي دارد و بنا به تصميم كاري بايد در دادسراي عمومي رسيدگي مي شد كه به خاطر بي دقتي در دادسراي انقلاب رسيدگي شده است و دادستان هم همه اين موارد را به بازپرس اعلام كرده بود كه با وصف اين توضيحات رسيدگي به اين دعوي در صلاحيت دادگاه عمومي است و با گذشت شاكي خصوصي حل وفصل خواهد شد.

معاون حقوقي رئيس جمهور:
دولت سه لايحه مهم را به مجلس مي فرستد
مجيد انصاري در جمع خبرنگاران پارلماني، گفت: احتمالا آقاي «رحمتي» سرپرست فعلي وزارت راه به عنوان وزير از سوي رئيس جمهور معرفي شود.
معاون حقوقي و پارلماني رئيس جمهور، از تقديم قريب الوقوع سه لايحه  مهم درباره  حقوق اساسي مردم خبر داد و گفت: اين لوايح شامل لايحه  حريم خصوصي، لايحه  آزادي اطلاعات و لايحه  دادگاه اطفال براي تامين حقوق اطفال است.

انتخاب نهم
لاريجاني:
پيشرفت كشور در گرو نظريه پردازي مناسب براي توسعه است
فارس: نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي گفت: اگر رئيس جمهور قصد كار كردن داشته باشد فرصت و ظرفيت آن فراهم است و اختيارات رئيس جمهور كم نيست، اما اگر كسي دنبال كار نباشد مي تواند هزار بهانه بياورد تا كار نكند.
علي لاريجاني كه دوشنبه شب در جمع اعضاي شوراهاي هماهنگي نيروهاي انقلاب و فعالان اصولگراي استان آذربايجان غربي سخن مي گفت، مشكل اقتصادي و معيشتي مردم را مهمترين چالش دولت  آينده برشمرد و تأكيد كرد: با توجه به توليد داخلي، اعتماد و باور به توانايي جوانان تحصيل كرده، سرمايه گذاري ويژه بر روي فناوري هاي روز جهان از جمله دانش هسته اي، نانو تكنولوژي، بيوتكنولوژي و تكنولوژي آي تي مي توان در جهت حل معضلات اساسي كشور گام برداشت.
اين استاد دانشگاه توان اقتصادي و دانش علمي  جمهوري اسلامي  ايران را يادآور شد و خاطرنشان كرد: بايد تلاش كرد تا ايران از موقعيت ژئوپولتيك خود استفاده كرده و با تكيه بر ظرفيت هاي اقتصادي و علمي موجود و به قدرت برتر منطقه تبديل شود يعني بر طبق سند چشم انداز، جمهوري اسلامي ايران حداكثر تا ۲۰ سال آينده به موقعيت ژئو استراتژيك دست يابد، چرا كه در اين صورت هيچ تهديدي عليه ايران موثر نخواهد بود. وي مخالفت غربيها با فعاليت هسته اي ايران را يادآور شد و تصريح كرد: ملت ايران ديگر يك كشور درجه ۲ نيست، بلكه با توجه به امكانات بالقوه بسيار ارزشمند، امروز در حد كشورهاي پيشرفته و درجه يك مي باشد. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه اين جلسه به سوالات حاضران پاسخ داد. از لاريجاني در خصوص تصويب طرح مهار تورم توسط مجلس هفتم پرسيده شد. وي اين اقدام مجلس را ستود و اظهار داشت: مجلس شوراي اسلامي  با تصويب اين طرح جلوي مسابقه  گراني و افزايش قيمت ها را خصوصاً در بخشهاي دولتي گرفت كه من از اين كار حمايت مي كنم.
لاريجاني همچنين در جمع اساتيد و اعضاي هيات علمي  دانشگاه هاي اروميه، علوم پزشكي، آزاد اسلامي و پيام نور و نيز مسئولان و فعالان تشكلهاي اساتيد دانشجويان با بيان اين كه دولت آينده بايد الگوي توسعه اختيارمندي را در عرصه هاي فرهنگي، سياسي، اقتصادي مورد نظر داشته باشد، در تبيين اين الگو اظهار داشت: در اين مدل اصل بر اختيارمندي مردم است و همه كارها يا به مردم واگذار خواهد شد و يا با مشاركت جدي آنها پيش خواهد رفت. وي پذيرش تنوع افكار و سليقه ها را يكي از ويژگي هاي اين الگو دانست و خاطر نشان كرد: عنصر هويت بخش در فرهنگ ما، اسلاميت، ايراني بودن و تجدد و نوخواهي است كه در الگوي توسعه اختيارمند، اين سه ركن با هم پيوندي تنگاتنگ خواهند داشت. نماينده مقام معظم رهبري در شوراي عالي امنيت ملي با تأكيد بر اين كه انسداد فرهنگي موجب مرگ فرهنگ خواهد شد، افزود: ايرانيان در عرصه فرهنگ هيچ وقت حركت انسدادي نداشتند و اگر ايرانيان اسلام را پذيرفتند به خاطر باز بودن باب فرهنگ و نوانديشي آنان بوده است.
احمد توكلي:  خاتمي قدرت استفاده از اختياراتش را نداشت
رئيس مركز پژوهشهاي مجلس شوراي اسلامي در جمع مردم مشهد در مسجد امام صادق (ع) افزود: اگر خاتمي واقعا اعتقاد داشت كه تداركاتچي است، نبايد در دور دوم انتخابات رياست جمهوري نامزد مي شد. من معتقدم خاتمي تداركاتچي نبود ولي او قدرت استفاده از اختياراتش را نداشت. وي با اشاره به اختيارات رييس جمهور در عزل و نصب وزيران، استانداران و سفرا گفت: اگر معتقدند رئيس جمهور اقتدار و اختيار ندارد آن را به ما واگذار كنند تا اقتدار را برايشان معنا كنيم. توكلي درباره شعار توسعه سياسي، گفت: توسعه سياسي يعني دفاع از آزادي ملت و ميوه آزادي ملت، مشاركت در انتخابات است.
اما اگر بررسي كنيم مشخص مي شود بعد از انتخابات ۱۳۷۶ تاكنون نرخ مشاركت مردم سال به سال پايين آمده است. وي ركن اصلي توسعه سياسي را خدمت صادقانه به مردم خواند و تأكيد كرد: مردم وقتي ببينند چرخش ثروت و قدرت در دست افراد محدودي است مسلما در انتخابات مشاركت نخواهند كرد. نماينده  تهران در مجلس شوراي اسلامي در ادامه در پاسخ به افرادي كه برخي مصوبات مجلس را در راستاي برگزاري انتخابات مي خوانند، گفت: چه اشكالي دارد كاري كنيم كه مردم از حكومت راضي باشند تا بيش از گذشته اميدوارانه به پاي صندوقهاي رأي بيايند؟وي در پاسخ به يكي از حاضران كه گفت براي فرار از طرح، قيمتها را از هم اكنون بالا مي برند، گفت: سياست، رانندگي در اتوبان آسفالت شده نيست بلكه رانندگي در جاده پر پيچ و خم كوهستان است، به اضافه اين كه اين كارها زياد طول نخواهد كشيد. توكلي افزود: ما جلو فاجعه را گرفتيم و اين را به عنوان افتخار مجلس هفتم مي دانيم.

راديو روسيه اعلام كرد:
محموله سوخت هسته اي ايران حاضر است
ايسنا: روسيه و ايران در خصوص احداث واحد دوم نيروگاه هسته اي بوشهر به تفاهمات مقدماتي دست يافته اند و به زودي نيز محموله هاي سوخت هسته اي به ايران حمل مي شود. راديو صداي روسيه اين خبر را به نقل از ديپلمات ها و كارشناسان روسي كه نامي از آنها نبرد،اعلام كرد و مدعي شد: توليد سوخت هسته اي براي نيروگاه هاي هسته اي در داخل ايران از لحاظ اقتصادي با صرفه نيست، لذا ايران براي صرفه جويي اقتصادي بايد به سمت كشورهايي نظير روسيه روي آورد. در ادامه اين مطلب آمده است، در عين حال ديپلمات هاي روسي حق ايران براي ايجاد چرخه سوخت و غني سازي اورانيوم را محفوظ دانسته اند، اما خاطرنشان كرده اند كه ايران فناوري تبديل سوخت هسته اي مصرف شده و جدا كردن پلوتونيوم را در اختيار ندارد.
براساس اين گزارش، هم اكنون نخستين محموله سوخت هسته اي در روسيه براي ارسال به بوشهر آماده است و اين محموله بلافاصله پس از امضاي موافقتنامه بازگرداني سوخت هسته اي مصرف شده ميان روسيه و ايران، در جريان بهره برداري از نيروگاه اتمي بوشهر به ايران تحويل داده خواهد شد. اين گزارش مي افزايد، از طرفي روسيه تعهد كرده است بدون وقفه، سوخت هسته اي را به ايران تحويل دهد و همانگونه كه مسئولان اين كشور اعلام كرده اند، هيچ مسئله اي در اين خصوص بروز نخواهد كرد.

تحقيق درمورد ۴ الكتروموتور مبادله شده ايران ادامه داد
مهر: دادستان شهر هانوفر آلمان با اشاره به خبر جلوگيري از انتقال ۴ الكتروموتور توسط يكي از شركت هاي بازرگاني، اظهارداشت: تا مشخص شدن واقعيت تحقيق درخصوص مبادله ۴ الكتروموتور به ايران ادامه خواهد داشت.
«مانفرد كنوته» دادستان شهر هانوفر آلمان تصريح كرد: دادستاني شهر هانوفر تا مشخص شدن واقعيت درخصوص مبادله غيرقانوني ۴ الكتروموتور از سوي يكي از شركت هاي بازرگاني اين شهر به ايران، همچنان به بازرسي، تحقيق و تفحص خود ادامه خواهد داد.«كنوته» درخصوص نام اين شركت بازرگاني بدون آنكه اسمي از افراد مظنون در اين مساله ببرد، اظهارداشت: شركت «هلمكه و شركا» درصدد نقل و انتقال اين تجهيزات بدون دردست داشتن مجوزي از سوي دولت آلمان به ايران بوده است.يك مقام مسوول در شركت بازرگاني هلمكه واقع در هانوفر آلمان از ارايه هرگونه اطلاعات درخصوص مبادله ۴ الكتروموتور به ايران خودداري كرد. اين مقام مسوول كه خواست نامش فاش نشود در پاسخ به اين سوال كه طرف قرارداد تجاري اين شركت تهران و يا مسكو بوده است؛ تصريح كرد: رسيدگي به مساله مبادله ۴ الكتروموتور از سوي اين شركت همچنان ادامه دارد و به همين دليل نمي توان اطلاعاتي درخصوص آن دراختيار رسانه ها قرارداد.

در حاشيه
انتقال آب كارون به رفسنجان به صورت مشروط
گزارش كميسيون كشاورزي مجلس در خصوص سئوال ۵۰ نماينده درباره علت انتقال آب از سرچشمه هاي كارون به رفسنجان در نشست علني ديروز مجلس قرائت و مقرر شد اين انتقال آب به صورت مشروط انجام شود.كميسيون كشاورزي اعلام كرده است كه انتقال آب از سرچشمه هاي كارون به رفسنجان با رعايت تمام جوانب زيست محيطي و در چارچوب طرح جامع آب بلامانع است.
انتقاد سه نماينده مجلس از قرارداد هاليبرتون
چند نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با انتقاد شديد از همكاري شركت آمريكايي هاليبرتون با شركت ايراني كيش اورينتال، اين مسئله را زنگ خطري جدي براي لزوم تجديدنظر در وضعيت فعلي تيم مسئول در پرونده  هسته  اي دانستند.
عفت شريعتي نماينده مردم مشهد، فاطمه آجورلو نماينده مردم كرج و عشرت شايق نماينده مردم تبريز در قالب نامه اي مشترك با تأكيد بر اين كه متاسفانه هيچگونه انتقال تكنولوژي در جريان اين قرارداد پيش بيني نشده خاطرنشان كرده اند: يك ديپلمات ارشد ايراني و عضو فعلي تيم ديپلماسي هسته  اي ايران با كمك يكي از مسئولان دفتر سازمان ملل در ايران و چند فعال در كارتل هاي انرژي، شركت نفتي خود را در انگليس و دبي به ثبت رسانده و فعاليت تجاري خود را در خيابان آفريقا خيابان ناهيد شروع كرده است. نمايندگان در پايان اين نامه اين پرسش را طرح كرده اند كه آيا وقت آن نرسيده است كه افراد مسئول و ارشد از رانت هاي اين چنيني محروم و در جاي ضرورت مورد سوال قرار گيرند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |