دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۲۲ - Jan 24, 2005
پليس تهران ۳ برابر ديرتر از مأموران ژاپني
به صحنه مي رسد
000792.jpg
فارس: ميانگين زمان لازم براي حضور پليس در صحنه در شهر تهران معادل ۱۵ دقيقه است كه اين رقم در شهر توكيو به ۷/۵ دقيقه مي رسد.
به گزارش آمار منتشر شده از سوي مركز فرماندهي و كنترل ناجا در خصوص مقايسه وضعيت پليس۱۱۰ شهرهاي تهران و توكيو ، تعداد تماس روزانه با مركز فوريت هاي پليس ۱۱۰ در تهران ۲۵هزار و در شهر توكيو ۱۷ هزار تماس است كه از اين رقم ۲۵ درصد در تهران و ۴۸ درصد در توكيو منجر به عمليات هاي پليسي شده است.
اين گزارش مي افزايد: فاصله زماني تماس ها در تهران ۳/۴ ثانيه و در توكيو ۵/۱ ثانيه مي باشد و از كل تماس هاي برقرار شده با پليس ،۱۱۰ تماس هاي ترافيكي ۳۳درصد را در تهران و ۳۴درصد را در توكيو تشكيل داده اند كه اين رقم در مورد تماس هاي مربوط به نزاع و درگيري در تهران به ۲۴درصد و توكيو به ۳/۵ درصد مي رسد.
همچنين ۲۲ درصد از تماس هاي صورت  گرفته با مركز ۱۱۰ در تهران غيرقابل رسيدگي بوده كه اين رقم در شهر توكيو به ۱۲ درصد كاهش پيدا مي كند.
بر پايه همين گزارش تعداد كلانتري هاي شهر تهران ۸۳ و توكيو ۱۰۰ كلانتري است.
شهر تهران بين ۱۰ تا ۱۲ ميليون جمعيت شناور و شهر توكيو ۱۲ ميليون جمعيت شناور دارد.
گفتني است شماره هاي مراكز فوريت هاي پليسي در كشورهاي ايران آلمان، ژاپن ، اندونزي و تايوان ۱۱۰ و در كشور هاي دانمارك ،ايتاليا و هند ۱۱۲ ، در كشورهاي مالزي سنگاپور و انگلستان ۹۹۹ ، در كشور هاي آمريكا و كانادا ۹۱۱ ، بلژيك ۱۰۱ ، اسپانيا ۰۹۱ و كرواسي ۰۹۲ مي باشد.

هشدار عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس:
تقويت مراكز درماني از تشكيل باند قاچاق
اعضاي بدن جلوگيري مي كند
ايلنا: عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس هفتم، گفت: با توجه به فقر موجود در جامعه، بستر مناسب تشكيل باندهاي قاچاق اعضاي بدن انسان وجود دارد و نيروهاي انتظامي و اطلاعاتي، پيش از شكل  گيري يك فاجعه و وحشت اجتماعي، بايد براي مقابله با آن هوشيار و آماده باشند.
دكتر عابد فتاحي، افزود: آمار دقيقي از خريد و فروش كليه در كشور وجود ندارد؛ اما براساس قانون كشور ايران، هيچ فرد ايراني حق واگذاري اعضاي بدن خود از جمله كليه  اش را به اتباع خارجي ندارد و در صورت مراجعه اتباع خارجي جهت پيوند، بايد فرد دهنده اعضا كه هموطن خود باشد را به ايران بياورد.وي، ادامه داد: البته در اين باره امكان تخلف رد نمي  شود و امكان بروز برخي تخلفات از سوي حلقه  هاي مختلف اين جريان وجود دارد.
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس هفتم، افزود: با توجه به اين كه همسايه  هاي كشور ايران، كشورهايي با مرزهاي ضعيف و داراي فرهنگ ضعيف هستند، پتانسيل قاچاق اعضاي بدن وجود دارد.فتاحي، از قاچاق اعضاي بدن انسان به عنوان يك فاجعه اجتماعي ياد كرد و افزود: بايد مسئولان هشيار باشند كه امروزه جز بحث مواد مخدر برخي مسايل خطرناك ديگر نيز براي كنترل وجود دارد.
وي، افزود: البته اگر مراكز درماني مقداري با قدرت بيشتر خود را نشان دهند، امكان بروز برخي تخلفات اين چنيني وجود نخواهد داشت و به حداقل مي  رسد.

به دليل عدم پرداخت به موقع اعتبارات رخ داد
ركود در طرح هاي توسعه و نوسازي مدارس
گروه علمي فرهنگي : مديركل سازمان نوسازي ، توسعه و تجهيز مدارس تهران با اشاره به اينكه اعتبار مصوب سازمان نوسازي ، توسعه و تجهيز مدارس استان تهران در سال جاري ۴۰ ميليارد تومان بود ، گفت : از اعتبار مصوب سازمان نوسازي ، توسعه و تجهيز مدارس فقط ۱۹ ميليارد تومان از خزانه دريافت شده كه اين مبلغ ۳۷ درصد اعتبار مصوب سال جاري را تشكيل مي دهد و اين كسري سبب راكد ماندن پروژه هاي در دست ساخت استان تهران شده است.
محمد اصلاني در گفت و گو با خبرگزاري مهر با اشاره به اينكه در حال حاضر در استان تهران هزار و ۷۷۸ كلاس درس در قالب ۱۷۶ پروژه دولتي در حال ساخت است ، افزود: در سال جاري ۸۲۱ كلاس درس در قالب ۵۴ پروژه دولتي تحويل سازمان هاي آموزش و پرورش شهر و شهرستان هاي استان تهران شده است.
وي با تاكيد بر اينكه در سال جاري ۵۵۳ كلاس درس خيرساز تحويل سازمان هاي آموزش و پرورش شهر و شهرستان هاي استان تهران در قالب ۴۸ پروژه شده است، گفت: در حال حاضر هزار و ۳۹۰ كلاس درس خيرساز در قالب ۱۱۱ پروژه در دست ساخت است.
مدير كل سازمان نوسازي ، توسعه و تجهيز مدارس تهران با اشاره به اينكه ۲۵ درصد از مدارس استان تهران توسط نيكوكاران ساخته شده است ، اظهار كرد : در صورت عدم همكاري نيكوكاران درسه ساز استان تهران به شدت با بحران كمبود فضاهاي آموزشي مواجه مي شد.

فقر در كمين سلامت جامعه است
تهديد جامعه و جوانان عليه يكديگر
گروه اجتماعي: هزينه هاي روزافزون زندگي، خانواده هاي كم درآمد را با مشكل تأمين نيازهاي اوليه مواجه كرده است.
گزارشهاي خبرگزاري ها و اظهارنظر برخي مسئولان- به ويژه نمايندگان مردم در مجلس شوراي اسلامي- گاهي به حد اغراق آميزي اين معضلات را بازگو مي كند؛ تا آن جا كه يكي از نمايندگان مجلس سخن از زندگي زير خط فقر۹۰ درصد مردم به ميان آورده بود! اگرچه برخي آمارها و ارقام چندان كارشناسانه به نظر نمي رسد، اما واقعيتي به نام «فقر» جامعه اسلامي را آزار مي دهد.
خبرگزاري فارس در همين باره به نقل از مشاور وزير رفاه و تأمين اجتماعي گزارشي ارائه كرده است كه به معضلات درمان و تأمين دارو براي بيماران مي پردازد؛ به گزارش اين خبرگزاري وي گفت: ۳ درصد از خانواده هاي ايراني به علت نبود سيستم سطح بندي هدايت شده خدمات درماني و هزينه هاي سنگين درمان تمام هستي شان را از دست مي دهند.
علي حسن زاده در گفت وگو با خبرنگار اجتماعي فارس افزود: افراد در كشورهاي پيشرفته با ابتلا به يك بيماري در مرحله اول به پزشك خانواده مراجعه كرده و چون دارو و درمان كالايي نيست كه همه از آن اطلاع كامل داشته باشند پزشك خانواده در صورت نياز بيمار را به مراحل بعدي درمان راهنمايي و سوق مي دهد در حالي كه در كشور ما فردي كه دچار بيماري مي شود با مراجعه به تمام پزشكان و متخصصان پس از اين كه هر كدام هم هزينه اي را جهت درمان از او مي گيرند، باز هم به نتيجه نهايي كه سلامتي است دست نمي يابد.
وي افزود: در ايران ۱۰۰ دلار از ۳۵۰ دلار هزينه درمان هر فرد به دارو اختصاص يافته كه در هيچ كجاي دنيا چنين نيست به طوري كه آمريكايي ها كه ۴ هزار دلار براي درمان هر فرد هزينه مي كنند تنها ۱۵ درصد آن را به دارو اختصاص مي دهند.
همچنين خبرگزاري مهر در گزارشي با عنوان «فقر و بزهكاري سايه به سايه يكديگر پيش مي روند» آورده است: آمارها نشان مي دهد در حال حاضر حدود ۳۷ درصد زندانيان را قشر جوان با ميانگين سني ۲۱ تا ۲۵ سال تشكيل مي دهد، شايد يكي از دلايل اين امر شبح فقري است كه بر خانواده هاي ايراني و به خصوص جوانان سايه افكنده است. امروزه بسياري از جوانان به دليل قرار گرفتن در چرخه فقر و بضاعت مالي خانواده ها مجبور ند براي تامين نيازهاي اساسي خود دست به اعمال خلاف بزنند و تا زماني كه با چنين معضلي مواجه باشيم همچنان با تشديد ناهنجاري  هاي اجتماعي نيز مواجه خواهيم بود.
مهر مي افزايد: آمارها همچنين نشان مي دهد ۱۰ ميليون نفر از جمعيت ۶۷ ميليوني كشورمان زير خط فقر زندگي مي كنند و حدود يك ميليون نفر نيز دچار فقر شديد غذايي هستند در حالي كه درصد بالايي از جمعيت كشور را قشر جوان تشكيل مي دهد.
اين در حالي است كه ۵۹ درصد جوانان شاغل عنوان كرده اند از درآمد شغلي خود راضي نيستند و ۷۷ درصد جوانان نيز معتقدند در صورت تلاش، امكان پيشرفت شغلي براي آنها وجود دارد.
يك جامعه شناس با بيان اين مطالب مي افزايد : با وجود اين كه مشكلات و عوارض فقر تمامي افراد جامعه و همه سنين را تحت تاثير قرار مي دهد اما در اين ميان جوانان به دليل روحيات حساس تر و خواسته ها و آرزوهاي بسيار، بيشتر از ساير گروههاي سني از فقر رنج مي برند.

جانبازان تحت پوشش بيمه تكميلي قرار مي گيرند
000795.jpg
فارس: مدير كل بهداشت و درمان بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت: در طرح جامع خدمت رساني به ايثارگران، تمام جانبازان تحت پوشش طرح بيمه تكميلي قرار خواهند گرفت.
عبدالرضا عباسپور افزود: در طرح جامع خدمت رساني به ايثارگران، خانواده تمام جانبازان ۲۵ درصد به بالا تحت پوشش طرح بيمه تكميلي قرار مي گيرند اما در مورد جانبازان ۲۵ درصد به پايين تنها شخص جانباز بيمه تكميلي خواهد داشت.
وي اظهار داشت: طرح هماي سلامت نيز كه از دو سال پيش فعاليت خود را آغاز كرد، به ويزيت جانبازاني كه وضعيت مناسبي ندارند، در خانه مي پردازد كه در شهر تهران حدود ۴۰۰ جانباز تحت پوشش طرح هماي سلامت قرار دارند.
عباسپور مدعي شد در حال حاضر سرويس دهي بنياد در زمينه درمان جانبازان، جزء يكي از سيستمهاي موفق است.

اضافه حقوق پرستاران پرداخت مي شود
مهر: اضافه حقوق پرستاران كه قرار بود از ۲۰ ميليارد تومان اعتباري كه رييس جمهور براي انگيزش شغلي پرستاران در نظر گرفته بود، پرداخت شود، تا ۲۲ بهمن ماه جاري تسويه مي شود. رئيس سازمان نظام پرستاري گفت: قرار بود اضافه حقوق پرستاران از ابتداي سال ۸۳ پرداخت شود و نظر رييس جمهوري هم همين بود اما چون مصوبه هيات وزيران از ابتداي تير ماه سالجاري در مورد بحث ۲۰ ميليارد تومان آماده شد، از همين ماه اضافه كاري پرستاران را حساب كرده اند.وي تصريح كرد: تا كنون در خراسان و بعضي از استان هاي ديگر نيز اين پول پرداخت شده و پيش بيني مي شود تا ۲۲ بهمن ماه سال جاري تمامي پرستاران سهم خود را از اين اعتبار دريافت كنند.رييس سازمان نظام پرستاري خاطرنشان كرد: مبلغي كه به پرستاران تعلق مي گيرد، با توجه به مدرك و ارشد بودن آنها بين ۳۵ تا ۴۸ هزار تومان متغير است.

۲۱ ميليارد تومان به پژوهش در دانشگاهها اختصاص يافت
گروه علمي فرهنگي:عضو كميسيون آموزش و تحقيقات گفت: بودجه پژوهشي دانشگاهها در سال ۸۴ ، ۲۱ ميليارد تومان و بودجه مراكز تحقيقاتي وابسته به آموزش عالي ۴۴ ميليارد تومان است.
عباسعلي رستمي، نماينده مردم قوچان و فاروج به خبرنگار اجتماعي فارس گفت: بودجه پژوهش در كليه دستگاه ها، غير از آموزش عالي و وزارت بهداشت و درمان، ۲۳۹ ميليارد تومان است. اما بودجه پژوهش آموزش عالي ۲۱ ميليارد تومان، مراكز تحقيقاتي وابسته به آموزش عالي غيرپزشكي ۴۴ ميليارد تومان و مراكز تحقيقاتي وابسته به آموزش عالي پزشكي ۳۳ ميليارد تومان است.
به گزارش خبرگزاري فارس وي ادامه داد: به نظر مي رسد با بودجه مناسبي كه براي پژوهش در سال ۸۴ اختصاص داده شده است، كارهاي پژوهشي خوبي در كشور انجام شود.
رستمي افزود: در جلسه روز گذشته كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، بندهايي از تبصره و لايحه بودجه سال ۸۴ كل كشور به تصويب رسيد كه از آن جمله مي توان به مجاز بودن دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالي و پژوهشي نسبت به پذيرش دانشجويان خارجي و انتقال دانشجويان ايراني دانشگاه هاي خارجي مورد تأييد وزارت علوم و وزارت بهداشت اشاره كرد.

۲۰ درصد كودكان خياباني نتيجه اختلافات خانوادگي هستند
ايرنا: نزديك  به  ۲۰ درصد از كودكان  خياباني ، كساني  هستند كه  به  دليل  اختلافات  خانوادگي  و شرايط بد سرپرستي  و فرار ازمنزل  در خيابان  سرگردان  مي شوند. دكتر محمدرضا واعظ مهدوي معاون وزير رفاه و تامين اجتماعي همچنين  اظهار داشت : ۸۰ درصد اين  كودكان  كساني  هستند كه  براي  كار و به  دليل ضعف  درآمد و نداشتن  سرپرست  خانوار به دنبال  كسب  درآمد به  شهرها مي آيند و ۴۰تا ۵۰ درصد آنان  اتباع  بيگانه  هستند كه  تعيين  وضعيت  آنان  به عهده  وزارت كشور خواهد بود.
دكتر واعظ مهدوي  در پاسخ  به  اين  سئوال  كه  شاخصهاي  پيش نويس  ساماندهي  كودكان  خياباني ، چيست  ؟ گفت : اين  پيش  نويس  عمدتا براساس  تجربيات   بدست  آمده  در زمينه  ساماندهي  اين  نوع  كودكان  و درچهار سطح  تهيه  شده است .
به گفته  اين  مسئول ، سطح  اول  جذب  و جمع آوري  كودكان  توسط واحدهاي  سياررا در مناطقي  كه  تراكم  اين  كودكان  بيشتر است  در بر مي گيرد كه  مسئوليت اين  اقدام  به عهده  نيروي  انتظامي و شهرداري  است  و يك  مددكار بهزيستي  نيزدر اين  ميان  به  تشخيص  اين  كودكان  كمك  مي كند. وي  با تأكيد بر اين كه  سعي  بر اين  است  كه  كودكان  جمع آوري  شده  در صورت داشتن  شرايط مناسب ، به  خانواده هاي  خود ارجاع  شوند، گفت : در سطح  دوم  واحدهاي  ساماندهي  كودكان  خياباني  و در هر استان  يك  مركز براي  اين  منظورتعيين  و اين  كودكان  از يك  روز تا ۲۱ روز در اين  مراكز نگهداري  مي شوند. به  گفته  واعظ مهدوي  تعدادي روانشناس ، مددكار و كارشناس  حقوقي  و اجرايي وزارت  كشور در اين  مرحله  حضور دارند و خدمات  لازم  را ارائه  مي كنند. مصاحبه  با خانواده هاي  كودكان  و بررسي  شرايط زندگي  سالم  آنها و دلايل فرار و ارائه  مشاوره  و راهنمايي  نيز بنا بر اظهارات  معاون  وزير در اين مرحله  انجام  مي شود.

همايشي با هدف پيشگيري از عوارض جراحي بيني
گروه اجتماعي: نخستين همايش سراسري رانيوپلاستي پيشرفته با حفظ عملكرد بيني از تاريخ ۱۹ الي ۲۱ اسفند ماه ۸۳ توسط انجمن علمي جراحان گوش، گلو، بيني و سر و گردن ايران با همكاري دانشگاههاي علوم پزشكي سراسر كشور برگزار خواهد شد.اين همايش به صورت سراسري در ايران برپا مي شود و هدف از برگزاري آن، پيشگيري از عوارض جراحي پلاستيك بيني است كه شايع ترين عمل جراحي زيبايي در كشور است.در اين همايش اهميت به فيزيولوژي بيني و نقش مهم سلامت اين عضو در حفظ سلامت افراد و نيز حفظ عملكرد بيني در حين جراحي هاي بيني از مهمترين محورهاي بحث در اين كنگره است.
همچنين انتخاب بيماران براساس اصول علمي و مقدم دانستن سلامت تنفس از راه بيني و پيشگيري از صدمات جسمي- رواني افراد محور مورد بحث ديگر همايش است.اين همايش در سه روز شامل جلسات عام سخنراني، پانل و پخش زنده اعمال جراحي است.خبره ترين جراحان يبني ايران در برگزاري جلسات علمي اين كنگره همكاري دارند.

اولين گروه زائران حج پس فردا به كشور بازمي  گردند
ايلنا: اولين گروه زائران حج بيت الله الحرام هفتم بهمن ماه ۸۳ بازمي گردند.
اولين هواپيماي حجاج بيت  الله الحرام، روز چهارشنبه ۷ بهمن ماه ۸۳ ساعت ۱۱‎/۵۰ دقيقه بامداد در فرودگاه مهرآباد بر زمين خواهد نشست.بر اساس اين گزارش، علاوه بر فرودگاه مهرآباد تهران، پروازهاي حجاج در فرودگاه  هاي شهرهاي اصفهان، مشهد، تبريز، كرمانشاه، ساري، شيراز و رشت نيز فرود خواهد آمد.همچنين، بر اساس اين گزارش، هواپيماي حجاج بين  المللي كه به ايران آمده و به حج مشرف شده  اند نيز، روز ۶ دي ماه ۸۳ ساعت ۲۰‎/۲۵ دقيقه در فرودگاه مهرآباد بر زمين خواهد نشست.

پيكر معلم جان باخته مدرسه سفيلان
از آلمان به كشورمان منتقل مي شود
گروه علمي فرهنگي: به رغم تلاش پزشكان ايراني و آلماني، يزدان خسروي، سرباز معلم مصدوم در حادثه آتش سوزي مدرسه روستاي سفيلان از توابع لردگان روز پنجشنبه گذشته در يكي از بيمارستان هاي آلمان جان باخت.
به گزارش خبرنگار ما وي كه تا ۸۵ درصد دچار سوختگي شديد شده بود، پس از سه روز بستري شدن در بيمارستان اصفهان، جهت انجام معالجات لازم پزشكي به كشور آلمان اعزام شد و عمل جراحي پاي راست و سپس پاي چپ بر روي او انجام گرديد، اما شدت جراحات وارده وي را به كام مرگ فرو برد.
به گفته اكبر سعيدي رئيس سازمان آموزش و پرورش چهار محال و بختياري پيكر اين معلم جان باخته اواخر هفته جاري به كشور منتقل شده و تحويل خانواده وي خواهد شد.
يزدان خسروي از اهالي يكي از روستاهاي لردگان بود كه دوران خدمت سربازي خود را به عنوان سرباز معلم در مدرسه روستاي سفيلان سپري مي كرد.
گفتني است، هزينه هاي اعزام مرحوم خسروي توسط استانداري چهار محال و بختياري پرداخت خواهد شد.

در سال ۸۴ بودجه اورژانس افزايش مي  يابد
ايلنا:  در جلسه گذشته مجلس، بحث افزايش بودجه اورژانس كشور به تصويب رسيد.
شهرام علمداري، رييس اورژانس كشور، گفت: براساس مصوبه مجلس، بودجه اورژانس در سال ۸۴ از ۴ ميليارد تومان به ۶ ميليارد و ۲۰۰ ميليون تومان افزايش مي  يابد.
وي افزود: افزايش بودجه اورژانس كشور نويد بخش تغييرات مثبت در سيستم اورژانس كشور است.به گفته علمداري، سعي مي  كنيم با كمك نمايندگان مجلس، رديف بودجه اورژانس كشور را احيا كنيم.وي تصريح كرد: بودجه اورژانس كشور كافي نيست و بايد بيشتر از رقمي باشد،  كه در نظر گرفته  اند.
رييس اورژانس كشور، با اشاره به تغيير نگاه نمايندگان، مسئولين و اورژانس كشور، گفت: تغييرات و اتفاقاتي كه در سيستم اورژانس رخ داده، به دليل تغيير مثبت نگاه مسئولين به بخش اورژانس است.وي خاطر نشان كرد: بحث ديگري كه در خصوص اورژانس در مجلس پيگيري خواهد شد، اجراي طرح اورژانس ملي است.

نمايشگاه نابينايان در فرهنگسراي بهمن برگزار مي شود
گروه اجتماعي: كانون نابينايان (اميد) فرهنگسراي بهمن با برپايي نمايشگاه آموزشي، فني و حرفه اي و صنايع دستي به استقبال ايام مبارك دهه فجر مي رود.
به گزارش روابط عمومي فرهنگسراي بهمن كانون نابينايان(اميد) از سال ۱۳۷۹ فعاليت خود را در اين فرهنگسرا آغاز كرده است و داراي بخش هاي متنوع آموزشي، فني و حرفه اي، صنايع دستي، موسيقي و تئاتر ويژه نابينايان است.
مسئول كانون نابينايان فرهنگسراي بهمن در اين باره گفت: كانون نابينايان(اميد) در بخش آموزشي روش هاي استفاده از ماشين تحرير نابينايان و لوح بريل، روش هاي استفاده از رايانه، CD رايتر، اسكنر و پرينتر خط بريل را به نابينايان مي آموزد، علاوه برآن كلاس هاي آموزش قرآن مجيد، نهج البلاغه، گلستان و بوستان سعدي، ديوان حافظ و ديوان پروين اعتصامي برگزار مي شود.
ربابه صفايي به آموزش بافتني به وسيله ماشين و قالي بافي ويژه نابينايان در اين نمايشگاه اشاره كرد و در مورد بخش صنايع دستي نمايشگاه گفت: در اين بخش كارهاي دستي اعضاي كانون از جمله گلسازي، بافتني، عروسك سازي، هويه كاري، گل چيني و شمع سازي ارايه مي شود.
وي به برگزاري ۳ همايش ويژه نابينايان در ايام دهه مبارك فجر اشاره كرد و گفت: جشن عيد غدير هم در روز يكشنبه ۱۱ بهمن ماه، همايش پرورش استعدادها در روز چهارشنبه ۱۴ بهمن ماه و همايش ارزش خانواده ها در روز شنبه ۱۷ بهمن ماه به مناسبت روز خانواده برگزار مي شود كه از جمله برنامه هاي آن مي توان به تواشيح، مولودي خواني، شعرخواني انقلاب، اجراي موسيقي و تئاتر توسط هنرمندان نابينا اشاره كرد.

توضيح يك خبر
گروه اجتماعي:در خبر «مراكز آمبولانس خصوصي مجاز شهر تهران اعلام شد» كه در تاريخ ۴/۱۱/۸۳ در روزنامه همشهري به چاپ رسيد، مركز آمبولانس خصوصي «عبدي» سهواً «عيدي» چاپ شده است.

جسته ، گريخته
خوش اخلاقها كمتر سرما مي خورند
ايسنا: مطالعات محققان دپارتمان داخلي دانشكده پزشكي دانشگاه كارنگي ملون حاكي از آن است كه افراد خوش اخلاق و با نشاط كمتر به سرماخوردگي مبتلا مي شوند.
اين محققان توصيه مي كنند كساني كه بيش از ۵ بار در سال به سرماخوردگي مبتلا مي شوند مورد ارزيابي دقيق روانپزشكي قرار گيرند تا در صورت لزوم انگيزه هاي مثبت در آنها تقويت شود.
گفتني است پيش از اين نقش وضعيت خلقي بر عملكرد سيستم ايمني در مطالعات متعددي اثبات شده بود.
بادام زميني هم ضد سرطان است
ايلنا: محققان دريافتند كه بادام زميني سرشار از مواد مقوي است.
بادام زميني كه زماني به عنوان ماده بي  مصرفي تصور مي  شد، اكنون مشخص شده مانند توت فرنگي سرشار از مواد مقوي است.
محققان دانشگاه فلوريدا دريافتند كه بادام زميني سرشار از آنتي  اكسيدانت است.
اين ماده از سلول در برابر صدمات مربوط به بيماري  هاي قلبي و سرطان محافظت مي  كند. بادام زميني، همچنين داراي ميزان بالاي پروتئين است. اين در حالي است كه محققان هشدار دادند كه بايد از مصرف بادام زميني شور دوري كرد.
شباهت افسردگي در انسان و ميمون
واحد مركزي خبر: دانشمندان اميدوارند با تحقيق بر روي ميمون ها راهكارهاي جديدي براي درمان افسردگي در انسان بيابند.
به گزارش پايگاه اينترنتي «مديكال نيوز تودي» شباهت شگفت آور علايم افسردگي در ميمونها با انسانها باعث شده است دانشمندان با الگو قرار دادن ميمونها براي آزمايش برخي از شيوه هاي درماني افسردگي گام مؤثري را براي درمان اين بيماري در انسان بردارند.
سبزيجات ضد سرطان است
واحد مركزي خبر: نتايج سه بررسي جداگانه نشان مي دهد مصرف فراوان ميوه و سبزي در پيشگيري از ابتلا به سرطان مؤثر است.
به گزارش پايگاه اينترنتي بي بي سي، نتايج اين تحقيق كه در مجله انجمن پزشكي آمريكا به چاپ رسيد نشان مي دهد مصرف فراوان ميوه و سبزي و در كنار آن اجتناب از مصرف گوشت قرمز در پيشگيري از ابتلا به بسياري از سرطان ها مؤثر است و اين تأثير در پيشگيري از ابتلا به سرطان سينه نمود بيشتري دارد. افزون بر اين مصرف فراوان ميوه و سبزي تأثير چشمگيري بر بهبود فعاليتهاي قلب دارد.
پزشكان مصرف منظم ميوه و سبزي را در برنامه غذايي براي سلامت ضروري مي  دانند.
كاهش فروش سيگار در ايتاليا
ايلنا: منع استعمال دخانيات در ايتاليا در مكان  هاي عمومي كه از سه هفته پيش به اجرا گذاشته شده، تاثيري شديد بر روي فروش دخانيات در اين كشور داشته است.
با شروع سال جديد ميلادي، استعمال دخانيات در مكان  هاي عمومي بسته همچون كافه  ها،رستوران  ها و اداره  ها ممنوع شد. در اثر اين تصميم فروش دخانيات در اين كشور ۲۳ درصد كاهش يافت.شركت  هاي توليد سيگار تهديد كرده  اند كه با اين تصميم مقابله خواهند كرد.در حدود يك چهارم مردم ايتاليا سيگاري هستند.
ساعت فشارسنج
واحد مركزي خبر: محققان علوم پزشكي در يك شركت پزشكي و دارويي سنگاپور نوعي ساعت مچي ساخته اند كه فشار خون را در طول ساعات مختلف اندازه مي گيرد؛ بدون آن كه براي فرد، مشكل يا ناراحتي ايجاد كند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از سنگاپور يك شركت بر روي پايگاه اينترنتي خود اعلام كرد، يك حسگر كوچك در بخش زيرين اين ساعت، كار گذاشته شده است كه بر روي سرخرگ انسان قرار مي گيرد و اطلاعات قابل ثبتي را از نبض انسان مي گيرد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |