دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۲۲ - Jan 24, 2005
روبو سربازهاي آمريكايي به عراق مي روند
000798.jpg
گروه انفورماتيك: ارتش آمريكا روبو سربازهاي خود را تا آوريل آينده به عراق اعزام خواهد كرد.
به گزارش آسوشتيدپرس، سرباز هاي مكانيكي جديد موسوم به SWORDS كه مفهوم سلاح هاي شناسايي و رديابي را مي رسانند، توسط يك شركت كوچك واقع در ماساچوست آمريكا طراحي و توليد شده اند. به گفته طراحان SWORDS اين روبات ها اولين روباتهايي از نوع خود خواهند بود كه وارد ميدان واقعي و اصلي جنگ مي شوند. طاقت بالاي اين روبات ها در برابر سرما و گرما و عدم نياز به پوشش، برنامه ريزان نظامي را بسيار علاقه مند به استفاده از آنها كرده است. مقامات نظامي آمريكا بسيار مايلند كه اين سرباز هاي ۹۲ سانتي  را جايگزين سربازهاي انساني خود كنند. به گفته اين افراد، شايد نبودن نياز به تعليم و نداشتن دردسرهاي دل تنگي براي خانه و خانواده و ساير عواطف انساني روبات ها را از ارزش بيشتري برخوردار مي كند.
SWORDS تنها زماني به هدف مورد نظر شليك خواهد كرد كه انسان هدايت گر آن دگمه مخصوص شليك را فشار دهد.
سلاح هاي موجود در اين روبو سرباز در دو نوع M249 و M240  طراحي شده است كه هدايت كنندگان به وسيله نوع اول (بدون نياز به پر شدن مجدد) مي تواند ۳۰۰ بار و با نوع دوم ۳۴۰ بار شليك كنند.
اين روبات ۲۰۰ هزار دلاري به تمام وسايل شناسايي و رديابي لازم مجهز شده است؛ وسايلي از قبيل ۴ دوربين بسيار پيشرفته كه توانايي كار كردن دقيق  در شب را دارند و از قدرت زوم بالايي برخوردارند و همچنين انواع جهت يابي هاي بسيار حساس برروي اين روبات نصب شده است.
SWORDS با باتري هاي ليتيومي كار مي كند و قادر است بسته به مأموريتي كه دارد از يك تا چهار ساعت روي پا بايستد. به گفته مدير اجرايي اين پروژه، باب كوئين، افراد هدايت گر اين روبات، با استفاده از دو Joystick  و يك صحنه ويدئويي قادر به هدايت آن خواهند بود. به گفته وي شايد در آينده وسيله اي نظير Gameboyهاي امروزي براي هدايت روبو سربازها طراحي شود.
ارتش آمريكا بعد از حدود يك سال آزمون و خطا مطمئن شده است كه SWORDS توانايي و آمادگي حضور در ميدان جنگ را پيدا كرده است هنوز روشن نكرده اند كه در صورت بروز اشكال چه راه كاري در پيش خواهد گرفت طراحان اين وسيله عقيده دارند كه با گذشت زمان و ورود تكنيك هاي جديد قدرت روبات جديد افزايش خواهد يافت و مدل هاي كارآمدتري به ميدان جنگ روانه خواهد شد.
۱۸ روبو سرباز تا ماه مارس يا آوريل سال جاري به عراق اعزام خواهدشد.

ماهيچه هاي مصنوعي ساخته شد
گروه دانش: محققان موسسه نانوتكنولوژي دانشگاه دالاس در تگزاس (UTD) موفق به توليد ماهيچه هاي مصنوعي با قابليت تبديل انرژي شيميايي به مكانيكي شدند.
به گزارش ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، محققان موسسه نانوتكنولوژي UTD از اولين پيشگامان اختراع ماهيچه هاي مصنوعي هستند كه به روش الكتريكي انرژي مي گيرند.
اكتشافات اين افراد در اين زمينه به صنعتي شدن چند محصول در ايالات متحده، ژاپن و سوئد منجر شده است. برنامه جديد و بلندپروازانه آنها ساخت ماهيچه هاي مصنوعي است كه قدرت خود را همانند ماهيچه هاي طبيعي به روشهاي شيميايي تامين مي كنند و داراي نيروي بيشتر و انقباضي سريعتر نسبت به همتاي طبيعي خود هستند.
در پي اين موفقيت جايزه ۷۵۰ هزار دلاري آژانس تحقيقات پيشرفته نظامي ايالات متحده كه هدف آن توسعه جديدترين تكنولوژي ها براي مقاصد نظامي است، به اين گروه اعطا شد.
اساس ماهيچه هاي مصنوعي مبتني بر نيروي الكتريكي بر استفاده از پليمرهاي  ها دي و نانولوله هاي كربني است كه اولين بار طرح آن توسط محققان اين برنامه ارائه شد.
نانولوله هاي كربني، استوانه هايي گرافيتي در اندازه نانو و پليمرهاي  ها دي، پلاستيك هاي حاوي فلز هستند.
نانولوله هاي كربني قادر به افزايش كارايي ماهيچه هاي طبيعي با افزايش چند صد برابر نيرو و دوبرابر كردن ميزان افزايش طول ماهيچه ها مي باشند در حالي كه انقباضي معادل يك دهم ماهيچه هاي طبيعي روي داده است.
عضلات پليمري اگرچه انقباضي معادل ماهيچه هاي طبيعي دارند اما داراي دوام و كارايي بالا در تبديل انرژي نيستند.
هدف اصلي برنامه آژانس تحقيقات پيشرفته نظامي ايالات متحده حذف اين مشكلات و تبديل نيروي الكتريكي به نيروي شيميايي در ماهيچه هاي مصنوعي است. منابع تامين انرژي پيشنهادي در مورد ماهيچه هاي مصنوعي در حال حاضر پيل هاي سوختي، خازن هاي پيشرفته و فعال كننده هاي مكانيكي مي باشند. اين ابزارها انرژي زيادي را به انرژي الكتريكي تبديل مي كنند، آن را ذخيره كرده و در صورت لزوم براي انجام كارهاي مكانيكي استفاده مي كنند.
از كاربردهاي مهم و احتمالي اين تحقيق ساخت اعضاي مصنوعي است كه عملكردي شبيه بازوها و پاهاي طبيعي دارند و قادر به حركت دادن و جابه جا كردن اجسام مي باشند كه در صورت نياز به عنوان جايگزين اندامهاي قطع شده و يا ساخت روبات ها مورد استفاده قرار گيرند.
اگرچه اين اهداف بلندپروازانه هستند ولي با توجه به اين كه در مطالعات آزمايشگاهي ابزارهاي كوچكي توسط اين افراد ساخته شده اند كه انرژي شيميايي را مستقيما به حركات مكانيكي تبديل مي كنند، دستيابي به اين هدف چندان هم دور از ذهن نيست.

روشي براي درمان سكته مغزي
گروه دانش: دانشمندان معتقدند تحريك مغز توسط يك نيروي مغناطيسي مي تواند براي درمان كساني كه از سكته مغزي آسيب ديده اند مفيد باشد.
به گزارش بي.بي.سي يك گروه تحقيقاتي از دانشگاه «كينگز كالج» لندن ، مي گويند۴۰ ثانيه تحريك مغناطيسي مغز، تا بيش از يك ساعت اثرات مثبتي بر روي مغز فرد سكته كرده برجاي مي گذارد. اين فناوري كه تحريك مغناطيسي جمجمه اي (TMS) نام دارد پيش از اين نشان داده بود كه نتايج اميدواركننده اما كوتاه مدتي دارد. با اين روش دانشمندان اميدوارند بتوانند آسيب هاي ناشي از سكته در بيماران را جبران و ترميم كنند. در اين روش از TMSبه عنوان آهن رباي برقي بر روي جمجمه سر استفاده مي كنند كه باعث مي شود توقفي بسيار موقتي در ارسال ياخته ها ي عصبي به مغز در منطقه اي كه تحريك شده ايجاد شود. با اين تحريك ، اين امكان وجود دارد كه بتوان محل دقيق مناطق آسيب ديده را مشخص و درمان كرد. مركز پزشكي UCL مدت هاست كه از اين روش براي درمان كساني كه دچار آسيب ديدگي بخشي از طناب نخاعي شده اند استفاده مي كنند كه موجب بهبود در عملكرد ماهيچه ها  و حركت اندام ها و افزايش حس پذيري آنها مي شود. اكنون تيم تحقيق به سرپرستي پروفسور «جان راتول» درصدد برآمدند با قوي تر ساختن و اصلاح TMS،اثرات مفيد آن را طولاني تر و ماندگارتر كنند. اجراي تست ها ي بعدي بر روي تعدادي از داوطلبان نشان داد كه اثرات تحريك كنندگي TMS به سرعت تشكيل و متمركز مي شود در حالي كه اثرات بازدارنده آن در عرض مدت چندين ثانيه وقت مي طلبد. اين بدان معناست كه با تنظيم طول تحريك كنندگي پزشكان قادر خواهند شد كه حد فاصل بين تحريك مغز يا جلوگيري و فرونشاني آن را انتخاب كنند. در اين صورت پزشكان قادر خواهند شد، بر اساس ضرورت ، مغز را تحريك و يا آرام كنند. به علاوه آنكه اثرات اين روش درماني طولاني تر و۶۰ دقيقه خواهد بود بدون آنكه اثرات جانبي داشته باشد.

باران متان در تايتان
گروه دانش: يك هفته پس از آنكه نخستين تصاوير خيره كننده از چشم انداز يخ زده نارنجي رنگ تايتان به زمين رسيد، آژانس فضايي اروپا مي گويد كاوشگر هويگنز شواهدي از وجود بارانهاي متان مايع و همچنين ناحيه اي پوشيده از شن خيس و صخره ها ي يخي و كانال را در تايتان كشف كرده است.
به گزارش بي بي سي، دانشمنداني كه سرگرم بررسي تايتان، بزرگترين قمر سياره كيوان (زحل) هستند، نخستين برآورد خود را از اطلاعاتي كه از فاصله بيش از يك ميليارد كيلومتري زمين ارسال شده با جزئيات اعلام كرده اند.
آن ها گفتند كه تايتان ظاهرا دستخوش تغييرات جوي مشابه آنچه در كره زمين اتفاق مي افتد است، اما ماده اصلي تشكيل دهنده آن به جاي آب، متان مايع است.
آنها تايتان را جهاني قابل اشتعال توصيف كردند كه در صورت وجود اكسيژن در جو آن مي تواند فورا به آتش كشيده شود.
يكي از دانشمندان گفت كه فعل و انفعالات مهمي بر سطح تايتان رخ مي دهد.
كاوشگر هويگنز روز ۱۴ ژانويه وارد جو تايتان شد و ارسال اطلاعات و عكس ها ي خيره كننده از اين سياره را آغاز كرد.
عكسها حاكي از آن است كه مايعاتي كه بر سطح تايتان جاري هستند بين تپه هاي يخي شيارهايي ايجاد مي كنند.
جريان مايعات
دانشمندان تاييد كردند كه درست در زير سطح تايتان، متان مايع وجود دارد.
دكتر مارتي توماسكو، يكي از دانشمندان عضو پروژه تايتان گفت: «مايع (متان) چند سانتي متر زير سطح تايتان وجود داشت. حس ما اين است كه در جايي كه كاوشگر هويگنز فرود آمده، كمي پيشتر باران (متان) باريده است.»
او افزود: «مكاني كه كاوشگر هويگنز فرود آمده از مناطق خشك تايتان است. بستر رودخانه ها اغلب اوقات خشك هستند، سپس بعد از باريدن باران جريان مايعات شروع مي شود؛ اين مايعات جمع مي شوند و وقتي خشك مي شوند متان مايع به داخل سطح تايتان نفوذ مي كند.»
پروفسور جان زارنكي محقق اصلي در زمينه فعاليتهاي كاوشگر هويگنز در سطح تايتان گفت كه اين كاوشگر نشانه ها يي از تبخير متان را به هنگام فرود بر سطح تايتان ثبت كرده است.
اما متان موجود بر سياره تايتان مي بايد بطور مرتب از منبع ناشناخته اي در داخل اين سياره تامين شود.
مناطق تاريكي كه در عكس ها ي ارسالي كاوشگر هويگنز مشاهده مي شود تجمع ذرات دود و مه است كه از جو تايتان بر روي سطح آن مي نشيند. اين ماده تيره آنگاه در كانال ها  و حوضچه ها  جمع مي شود.
كاوشگر هويگنز در روز ۱۴ ژانويه، ساعت يازده و سي و هشت دقيقه به وقت گرينويچ بر روي تايتان فرود آمد.

تلفن
گوشي هاي همراه مجهز به راديو تصويري
گروه انفورماتيك: يكي از سازندگان مشهور تلفن همراه قصد دارد به زودي گوشي هايي عرضه كند كه به فناوري راديوي تصويري مجهز هستند.
به گزارش بي بي سي، فناوري راديوي تصويري اين امكان را براي دارنده گوشي تلفن همراه فراهم مي كند تا با اتصال به مركز ايستگاه راديويي، اطلاعات و عكس هاي مربوط به موضوع پخش شده را روي گوشي خود دريافت كند.
مسئولان اين شركت مي گويند، گرچه اين فناوري انقلابي در گوشي هاي تلفن همراه محسوب نمي شود اما تكامل مهمي در اين مسير است. از ديگر ويژگي هاي اين گوشي ها اين است كه در صورتي  كه گوشي فرد به خدمات راديو تصويري مجهز باشد، مي تواند با انتخاب يك دكمه در مسابقات يا بازيهايي كه از راديو پخش مي شود شركت كند.

تارنما
آثار داوينچي در اينترنت
موج: به تازگي كتابخانه بريتانيا يكي از دفاتر يادداشت لئوناردو داوينچي را روي اينترنت قرار داده است. او قصد داشت انرژي خورشيدي را براي مصارف صنعتي به كار گيرد. نكته عجيب درباره اين يادداشت ها  اين است كه وي آنها را معكوس ي نوشت و براي خواندن آنها بايد از آينه استفاده مي كرد. گفته مي شود به اين ترتيب داوينچي مي خواست اين يادداشت ها  به دست غريبه نيفتد و كسي آنها را سرقت نكند. داوينچي دفتر ها ي يادداشت خود را هرگز در طول عمر منتشر نكرد، آزمايشات و مشاهدات علمي خود را با جزئيات حيرت انگيز و با طراحي ها ي فني ثبت كرد. بسياري از اختراعات او نظير هلي كوپتر و موتور ماشين، آنقدر از زمان خود جلو بود كه بايد صدها سال مي گذشت تا بشر امكان فني ساختن آنها را پيدا كند.
اخيراً كتابخانه بريتانيا كه صاحب يكي از دفتر ها ي يادداشت داوينچي است، آن را روي اينترنت قرار داده است.
http://www.bl.uk/collection/treasures/digitisation1.html

نرم افزار
فروش آوت لوك به مشتركان هات ميل
گروه انفورماتيك: مايكروسافت اقدام به فروش نرم افزار «آوت لوك» به مشتركان خدمات ايميل غير رايگان خود مي كند.
به گزارش آسوشيتدپرس ، نرم افزار «آوت لوك» پيش از اين در كنار چند نرم افزار ديگر از جمله «پاور پوينت» ، «اكسل» و «اكسس» ، در بسته نرم افزاري «آفيس» به فروش مي رسيد.
خدمات ايميل غير رايگان جديد شركت مايكروسافت (هات ميل) با هزينه سالانه ۹۵/ ۵۹ دلار عرضه مي شود و مشتركان آن علاوه بر برخورداري از ميل باكس، با ظرفيتي بالاتر از خدمات ايميل رايگان ، امكان استفاده از نرم افزار «آوت لوك» و مديريت كامل ايميل هاي خود را نيز خواهند داشت.
كارشناسان اعتقاد دارند شركت «مايكروسافت» با ارائه نرم افزار «آوت لوك» تلاش مي كند تا كاربران بيشتري را جلب خدمات ايميل غير رايگان خود كند. اين درحالي است كه مهمترين رقباي شركت مايكروسافت در زمينه خدمات ايميل يعني شركت هاي «گوگل» و «ياهو» ، هم اكنون خدمات ايميل رايگان با كيفيتي بالا ارائه مي كنند و مايكروسافت براي جلب بيشتر كاربران به سوي خدمات ايميل پولي خود، نياز به دادن امتيازي همچون نرم افزار «آوت لوك» داشته است. در حال حاضر خدمات رايگان «جي ميل» شركت «گوگل» ، داراي يك گيگابايت گنجايش صندوق پستي است و به علاوه «گوگل» از تكنيك هاي پيشرفته موتور جستجوي خود براي مديريت ايميل هاي موجود در صندوق پستي كاربران بهره مي گيرد.
شركت «ياهو» نيز كه داراي خدمات ايميل رايگان بسيار محبوبي است ، چندي پيش دو شركت توليدكننده نرم افزارهاي مديريت ايميل را خريداري كرد و احتمالاً در آينده نرم افزاري مشابه «آوت لوك» شركت مايكروسافت ارائه خواهد كرد.
مشتركان خدمات ايميل پولي جديد شركت مايكروسافت علاوه بر برخورداري از نرم افزار «آفيس» ، از ۲ گيگابايت فضاي ميل باكس و همچنين امكان ارسال ايميل هايي با حداكثر حجم ۲۰ مگابايت برخوردار خواهند بود.

كشف ژن متوقف كننده سرطان
محققان ژني را كشف كردند كه با از كار انداختن آن روند سرطان را متوقف مي كند.
به گزارش Irib، ژن pokemon مسيرهايي را كه براي تبديل سلول ها ي سالم به سلول ها ي سرطاني مورد نياز است، كنترل مي كند. زماني كه اين ژن غيرفعال شود، سلول ها ي سالم ديگر به انواع سرطاني تبديل نمي شوند.
اگر در انسان بتوان اين ژن را غيرفعال كرد مي توان روند سرطان را متوقف كرد.

طراحي دستگاه ترسيم پيوند بافت
پژوهشگران موفق به طراحي دستگاهي شدند كه با اندازه گيري و ترسيم قسمت ها ي از بين رفته بافت ها ي بدن اندازه و شكل دقيق بافت لازم را براي پيوند نشان مي دهد. به گزارش ايتكا، اين دستگاه به گونه اي است كه با اندازه گيري دقيق ابعاد عضو نيازمند ترميم از سلولهاي بافتي كه قرار است پيوند زده شود به اندازه لازم برش مي دهد. با استفاده از اين دستگاه مي توان سلولها را به گونه اي قرار داد كه پس از رشد به شكل مورد نظر در آيند.

آف لاين
شيشه اي كه به طورخودكار پاك مي شود
گروه دانش: مهندسان دانشگاه اوهايو سرگرم بررسي خواص گياه نيلوفرآبي هستند تا بر اساس آن شيشه هايي بسازند كه به طور خودكار پاك مي شود.
به گزارش INN، پژوهشگران مي گويند: دستيابي به فناوري ساخت سطوح بسيار ليز براساس خواص بافت برگ هاي نيلوفرآبي مي تواند به توليد شيشه هاي خود پاك شو و كاهش قابل توجه اصطكاك قطعات متحرك بسيار ريز در دستگاههاي ميكروسكوپي كمك كند. سطح روغني و برگ هاي نيلوفر آبي به همراه ناهمواري ها و برجستگي هايي كه در سطح آن وجود دارد باعث مي شود تا آب به آن نچسبد و به صورت قطره از روي آن سرازير شود. محققان دانشگاه اوهايو با جمع آوري اطلاعات مربوط به اين خاصيت موفق شده اند با استفاده از كامپيوتر بهترين حالت سطح غيرچسبان را براي هر ماده طراحي كنند.
نقص فني ماهواره ها  بر اثر انفجارهاي خورشيدي
گروه دانش: پژوهشگران ژاپني از امكان نقص در ماهواره ها  بر اثر انفجارهاي خورشيدي خبر دادند. به گزارش ايتكا، تحقيقات پژوهشگران موسسه ملي فناوري ارتباطات و اطلاعات ژاپن نشان مي دهد فعاليت ها ي خورشيدي بر وضع استقرار يك ماهواره ارتباطات تجاري ژاپن تأثير گذاشته است و همچنين يك ماهواره ناسا و چند ماهواره ديگر آمريكايي نيز پس از فعاليت شديد خورشيدي با مشكل روبرو شدند. پژوهشگران اين موسسه از هفته گذشته انفجارهاي خورشيدي را بررسي كردند بنابراين دو ساعت پس از بزرگ ترين انفجار روز دوشنبه گذشته يك ماهواره ارتباطات تجاري ژاپن قادر به حفظ موقعيت خود نبود.
صدف خوراكي، بوتوليسم را بي اثر مي كند
ايرنا: نوعي صدف خوراكي به نام quahog مي تواند سم بوتوليسم را بي اثر كند. محققان با تزريق مقداري از سم كه براي كشتن هزار نفر كافي بود به صدف خوراكي دريافتند خون اين نرم تن اثر سم را تايي درصد كاهش مي دهد. سم بوتوليسم به عنوان يك سلاح ميكربي مي تواند مورد استفاده قرار گيرد.بال رام سينگ، شيميدان، مي گويد: به نظر مي رسد در خون اين جانور نوعي پادزهر براي سم مهلك بوتوليسم وجود داشته باشد؛ اگرچه استخراج مولكول ضد سم مطالعات مفصلي مي طلبد ولي مي تواند نتايج بسيار مفيدي براي انسان به همراه داشته باشد. سينگ با حمايت مالي وزارت امنيت داخلي آمريكا بدنبال يافتن پادزهر بوتوليسم است.

آن لاين
شركت آمريكايي ،سرور ايسنا را بست
گروه انفورماتيك: سرويس دهنده آمريكايي The planet برخلاف متن قرارداد و در اقدامي يك طرفه ، سايت خبرگزاري دانشجويان ايران را حذف كرد.
به گزارش معاونت فني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، درتاريخ ۱۴ ژانويه مصادف با ۲۵ دي ماه ساعت ۱۱ به وقت آمريكا در ايميل ارسالي از سوي سرويس دهنده  آمريكايي The planet به ايسنا تاكيد شده بود كه به دليل شرايط و قوانين ذكر شده بر روي اين سايت بايد اين خبرگزاري طي ۴۸ ساعت آتي سرور The planet را ترك كند، همچنين يادآور شده بود كه اين ايميل برگشت  ناپذير بوده و قابل مذاكره نيست.
اين اخطار از سوي سرويس دهنده  آمريكايي به اين خبرگزاري در حالي اعلام شده بود كه براساس شرايط و قوانيني كه سرويس دهنده  The planet در سايتش اعلام كرده است ،تحت هيچ شرايطي حق ندارد سرويس طرف مقابل خود را به طور دائم قطع كند.
حذف سايت ايسنا كه يك خبرگزاري است ، از سوي اين سرويس دهنده  آمريكايي خلاف قوانين انفورماتيكي در سراسر دنيا بوده و با شعار لزوم برقراري جريان آزاد اطلاعات و رعايت اصل آزادي دسترسي به اطلاعات و اخبار نيز تناقض فاحش دارد. خبرگزاري دانشجويان ايران با ارسال هفت ايميل به اين سرويس دهنده خواستار اعلام دليل اين برخورد از سوي اين سرويس دهنده شده بود، اما در تمام اين موارد تنها با جواب غير واضح اين سرويس دهنده مواجه شد و حدود ۵۳ ساعت بعد سايت ايسنا ترمينيت (حذف) شد.
طراحي نرم افزار اطلاعات داروهاي گياهي و شيميايي
ايسنا: بانك اطلاعات دارو حاوي اطلاعات بيش از شش هزار داروي گياهي و شيميايي با تلاش متخصصان ايراني طراحي و عرضه شد.
مجري طرح نرم افزار داروهاي گياهي و شيميايي گفت: در اين نرم افزار با استفاده از منابع اينترنتي، منابع موجود در دانشگاهها و منابعي كه مؤلفان چاپ كرده اند بانك جامعي تهيه شده كه اطلاعات تمامي داروهاي ژنريك و غيرژنريك ايران را در بر گرفته و پزشك مي تواند بدون مراجعه به كتاب و به سادگي وارد فيلدي شود كه در آن شش هزار دارو به صورت الفبا تنظيم شده است.
او افزود:به منظور تسهيل استفاده پزشكان و دانشجويان از نرم افزار، تمامي اطلاعات آن به فارسي ترجمه شده است.

ژنتيك
تغيير رفتار ژنها در آزمايشگاه
ايرنا: حدود۷۰ سال پيش يك گونه از مخمر موسوم به ساخارومايسس سرويشا از يك انجير گنديده استخراج شد و از آن زمان تاكنون، از اين گونه در آزمايش ها ي مختلف مورد استفاده بوده است تا اين كه اكنون يك گروه از محققان به سرپرستي يك زيست شناس چيني الاصل مقيم آمريكا به نام ژنگ لونگ گو نشان داده اند كه آهنگ تطور نوع آزمايشگاهي همين گونه از مخمر به مراتب از آهنگ تطور نوع وحشي آن شتابناكتر است.
اين محققان ژنوم كامل مخمر نوع وحشي را با استفاده از نمونه ها ي مخمري كه از درون ريه ها ي يك بيمار مبتلا به ايدز به دست آوردند، به صورت كامل شناسايي كردند. ژنوم اين مخمر با ژنوم دو نمونه ديگر از اين مخمر يكي از همان گونه اول و ديگري از گونه ديگري موسوم به ساخارومايسس پارادوكسس مقايسه كردند. اين بررسي ها نشان داد كه نمونه ها ي آزمايشگاهي اين مخمر شمار بيشتري از جهش ها ي ژنتيكي را در خود جمع كرده است در حالي كه نوع وحشي اين مخمر، به خصوص نوعي كه زنجيره اسيد آمينه پروتئين ها ي رمز شده را تغيير مي دهد، به مراتب كمتر دچار جهش شده است ؛ اين جهش ها  در تمامي ژنها به چشم مي خورند و اين نكته نشان دهنده اين مساله است كه بروز جهش ها  ناشي از ازدياد فشارهاي ژنتيكي بر روي يك گروه خاص از ژنها نيست بلكه ناشي از تلاش اين مخمرها براي زنده ماندن در شرايط آزمايشگاهي است. به اعتقاد اين محققان كه نتايج تحقيقات خود را در ارگان آكادمي علوم آمريكا به چاپ رسانده اند، پژوهش تازه روشن كننده اين نكته است كه احتمالا فشارهاي گزينشي در محيط آزمايشگاه بر روي گونه ها ي زيستي ذره بيني كمتر است و از اين رو سرعت جهشهاي تطوري آنها در محيط آزمايشگاهي افزايش مي يابد. اين امر مؤيد اين حدس قبلي دانشمندان است كه گونه ها ي آزمايشگاهي دقيقا نماينده شرايط زيستي گونه ها يي كه در محيط واقعي قرار دارند نيستند. اهميت اين امر در آن است كه تفاوت ميان گونه ها ي آزمايشگاهي و گونه ها ي واقع در محيط طبيعي مي تواند بر روي نتايجي كه در محيط هاي آزمايشگاهي به دست مي آيد تاثير بگذارد.
بنابراين دانشمندان بايد، با در نظر گرفتن نتايج اين تحقيق، در فكر پيدا كردن راههايي باشند كه بتواند درصد خطاي يافته ها ي آزمايشگاهي را كاهش دهد.

ويروس
سوء استفاده از اخبار CNN
گروه انفورماتيك: يك ويروس كامپيوتري جديد از تيتر اخبار مهم شبكه خبري «سي ان ان» براي فريبكاربران و ترغيب آنها به باز كردن ايميل هاي آلوده به خود، استفاده مي كند.
به گزارش شبكه فن آوري اطلاعات ايران سايت اينترنتي «نيوزفكتور» ، شركت توليدكننده نرم افزارهاي ضدويروس «سوفوس» اعلام كرد ويروس جديدي با نام Crowt-A32 W را شناسايي كرده كه به منظور ترغيب كاربران به باز كردن ايميل آلوده به خود، از تيتر اخبار مهم شبكه خبري «سي ان ان» در موضوع و متن ايميل هاي آلوده به خود و يا فايل ضميمه آلوده همراه اين ايميل ها استفاده مي كند. مسئولان اين شركت هشدار دادند كه ويروس «كراوت» به طور مداوم تيتر اخبار جديد را از سايت اينترنتي شبكه سي ان ان استخراج كرده و در ايميل هاي آلوده به خود مي گنجاند و به همين علت شناسايي آن براي كاربران دشوار خواهد بود.
اين ويروس كامپيوتري كه پس از باز كردن فايل ضميمه آلوده توسط كاربر فعال مي شود، با جستجوي كامپيوتر مبتلا يك نسخه از خود را به تمامي آدرس هاي پست الكترونيكي موجود در  ها رد ديسك كامپيوتر ارسال مي كند. ويروس «كراوت _ اي» همچنين اسم رمزها و كلمات عبوري را كه كاربر تايپ مي كند، ربوده و آنها را براي نويسنده خود ارسال مي كند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |