دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۲۲ - Jan 24, 2005
اظهارنظر وزير اطلاعات درباره قرارداد ترك سل
وبلاگ نويسان و مسائل امنيتي فرودگاه امام
گروه سياسي: علي  يونسي  وزير اطلاعات  گفت : اظهارات  اخير مقامات  آمريكايي  درباره جمهوري  اسلامي ايران  در حقيقت  براي  تحت  تاثير قراردادن  مذاكرات  هسته اي ايران  و اروپا بوده  و جنگ  رواني  است .
يونسي  كه  ديروز در جمع  خبرنگاران  پارلماني  سخن  مي گفت ،تصريح  كرد: ايران  نه  افغانستان  و نه  عراق  است . ايران  همه  جهان اسلام  و همه  تاريخ  است  و با قدرت  و توانايي  عظيم  مردمي و نظامي و جهاني كه  دارد، هر توطئه اي  را خنثي  مي كند و بزرگترين  خطاي  آمريكايي ها اين  است كه  در مورد ايران  بخواهند با تهديد عمل  كنند.
از يونسي در خصوص برخورد با وبلاگ نويسان سئوال شد، وي در پاسخ گفت: وبلاگ نويسان ربطي به ما ندارد و خوشبختانه آيت ا... هاشمي شاهرودي دستور داده اند كه به موضوع وبلاگ نويسان رسيدگي شود. ما از اين تصميم رياست قوه قضائيه استقبال مي كنيم و اميدواريم كه با تخلفاتي كه صورت گرفته به شدت برخورد شود.
در ادامه  اين  گفت وگو از وزير اطلاعات  درخصوص  نظرسنجي ها پيرامون انتخابات  سئوال  شد. يونسي  گفت : ما راجع  به  انتخابات  هر دو سه  هفته  يك بار نظرسنجي  مي كنيم .
يونسي  در خصوص  ميزان  مشاركت  مردم  درانتخابات 
بر اساس  نظر سنجي  هاگفت :هنوز فضاي  انتخاباتي  به  وجود نيامده  است . الان  كه  فضا عادي  است  حدود ۵۰درصد از مردم  اعلام  كرده اند كه  در انتخابات  شركت  مي كنند و اميدوارم  كه بيشتر شود.
وزير اطلاعات  در خصوص  سخنان  وزير دفاع  عراق  گفت : وزارت  دفاع  دولت  عراق و مقامات  امنيتي  اين  كشور در وضعيتي  نيستند كه  ما را تهديد كنند. آنهااحتياج  به  كمك  دارند و اين  حرفهايي  كه  مي زنند براي  جلب  حمايت  آمريكاست .
وزير اطلاعات  در خصوص  پرواز هواپيماهاي  ناشناس  بر فراز خاك  ايران  گفت : پرواز هواپيماهاي  ناشناس  بخشي  از كار جاسوسي  است  كه  اينها انجام  مي دهند،از گذشته  هم  بوده  است .
وزير اطلاعات  در پاسخ  به  پرسشي  در خصوص  احتمال  حمله  اسراييل  به  ايران و نگراني  آمريكا در اين  زمينه  گفت : يعني  آمريكا نگران  ماست  ؟ اگر ديك  چني نگران  امنيت  ما هست  اول  برود اسراييل  را در فلسطين  محدود كند، مشكل  حل خواهد شد.
وزير اطلاعات  در پاسخ  به  اين  پرسش  كه  آيا قرارداد ترك  سل  مشكل  امنيتي ندارد، اظهار داشت : اگر پيشنهادات  را در قرارداد بياورند، مشكلي  ندارد.
خبرنگاري  از وزير اطلاعات  پرسيد: آيا بحث  امنيتي  فرودگاه  امام  هم  رفع شده  است  ؟ يونسي  پاسخ  داد: اصلا بحث  امنيتي  نداشته  است  و يك  اشتباهاتي  شد كه  جبران  مي شود.

ديروز تقديم هيأت رئيسه شد
طرح لغو تعهدات اجباري پزشكان
بررسي طرح يك فوريتي استخدام ۳۰ هزار پزشك و پرستار
گروه سياسي - زهرا محمدزاده: رييس كميسيون بهداشت مجلس در جمع خبرنگاران گفت: طرح لغو تعهدات اجباري پزشكان به هيات رييسه مجلس تقديم شد كه به موجب اين طرح خدمت اجباري پزشكان از نقاط محروم حذف مي شود و با ايجاد امكانات و تسهيلات ويژه براي مناطق محروم، پزشكان در رفتن به اين مناطق مختار مي شوند.
وي همچنين از بررسي طرح يك فوريتي استخدام ۳۰ هزار پزشك و پرستار در كميسيون بهداشت و درمان خبر داد و گفت: فوريت آن در جلسات گذشته مجلس به تصويب رسيده بود كه به موجب اين طرح به وزارت بهداشت و درمان اجازه داده مي شود ۳۰ هزار پزشك و پرستار مشغول به خدمت در مراكز پزشكي و درماني را به استخدام درآورد.
تصويب الحاق ايران
به كنوانسيون آلاينده هاي آلي پايدار
لايحه الحاق دولت جمهوري اسلامي ايران به كنوانسيون استكهلم درخصوص آلاينده هاي آلي پايدار از تصويب نمايندگان مجلس شوراي اسلامي گذشت. اما طرح يك فوريتي تبعيض در مناطق محروم شهرها و مناطق كشور با حضور ۲۰۲ نفر و طرح يك فوريت لايحه جبران زحمات و خسارات كاركنان سازمان محيط زيست در ارتباط با جرايم زيست محيطي به تصويب مجلس نرسيد هم چنين لايحه بهسازي بافت حرم امام رضا (ع) نيز مطرح شد كه به دليل پايان وقت بررسي بيشتر آن به جلسه بعدي موكول شد.
بررسي شيوه هاي رسيدگي به بودجه در كميسيون تلفيق
در ادامه جلسه ديروز مجلس ، درخواست رؤساي كميسيون هاي مجلس در خصوص بررسي بودجه جلسه علني غيررسمي تشكيل گرديد.
حسن سبحاني رييس كميسيون بررسي تلفيق بودجه ۱۳۸۴ كل كشور با بيان اينكه طرح تثبيت قيمت ها، كسري بودجه براي دولت به وجود نياورده است گفت: آن چه در ۹ قلم كالاي اساسي به وجود آمده است عدم افزايش قيمت اين كالاها بوده است و قطعا هيچ كسري بودجه عمومي در اين مساله لحاظ نشده است.
سبحاني تصريح كرد: اين مطلب كه با توجه به طرح تثبيت قيمت ها ۳ هزار ميليارد تومان اعتبارات عمراني كاهش يافته است اصلا درست نيست و شاهد اين مطلب افزايش نرخ ۹/۴ درصدي رشد اعتبارات عمراني است.
وي افزود: ما در بودجه با وضع بساماني روبه رو نيستيم و در بخش هاي مختلف عمراني و اجتماعي در بخش روستايي عقب افتادگي داريم.
رييس كميسيون تلفيق بودجه ۸۴ گفت: مجلس هفتم اولين سالي است كه بودجه را بررسي مي كند و ما بايد در برنامه زمانبندي شده برخي بررسي ها را كه در سالهاي آينده بايد صورت گيرد به صورت جدي برنامه ريزي كنيم و بتوانيم برنامه ها را در كميسيون هاي تخصصي سر و سامان دهيم.
سبحاني با بيان اينكه ما بسياري از موارد يارانه اي را نمي پذيريم و درعين حال مشكلات مربوط به مسايل جاري كشور نيز براي ما مهم است گفت: بحث زنان بي سرپرست و درمان از مواردي است كه بايد در مجلس و در كميسيون هاي ويژه بررسي شود. همچنين علي اكبر آقايي رييس كميسيون عمران مجلس در ادامه جلسه غيررسمي علني مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه با حقايقي روبه رو هستيم كه انكارناپذير است گفت: در سال گذشته دولت پروژه هاي فراواني را تحت عنوان راه آهن هاي كشور، آزادراه ها، بزرگراه ها داشته كه متزلزل بودن درآمدها را به دنبال و تخصيص ها را هم ناكافي كرده است.
وي اظهارداشت: مناطق محروم ما نيازمند سرمايه گذاري و اعتبارات لازم هستند و اگر اين مناطق را در نظر نگيريم حيثيت مجلس هفتم را زير سئوال برده ايم.
تقاضايي براي بركناري مديران ايرنا
و ايران از وزير ارشاد نشده است
عماد افروغ، رييس كميسيون فرهنگي مجلس گفت: در نشست كميسيون با احمد مسجدجامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي هيچ درخواستي مبني بر بركناري معاون پارلماني ارشاد و يا مديران خبرگزاري ايرنا و روزنامه ايران مطرح نشده است. ما از وزير ارشاد نخواستيم تا آقاي حق شناس را بردارد بلكه تنها درباره تئاتر ايران زمين بحث شد كه در اين زمينه به جمع بندي و تفاهم دست پيدا كرديم.
وي با اشاره به اينكه براي ما مهمتر از وبلاگ نويسان بحث طرح تسهيل ازدواج جوانان است كه حدود ۶ ماه است وقت كميسيون را گرفته است افزود: ظرفيت كميته رسانه هاي ما محدود است ولي من از خانم رهبر به عنوان مسئول اين كميته مي خواهم كه بررسي اين پرونده را در دستور قرار دهد.
وي همچنين طرح اصلاح قانون مطبوعات و تامين حقوق معنوي مولفين را از ديگر طرح هاي در دستور كار كميسيون فرهنگي عنوان كرد.

آصفي:
كميته سياسي مذاكرات هسته اي ايران و اروپا
به اهداف اوليه دست يافت
ايرنا: سخنگوي وزارت امور خارجه، تهديدات اخير مقامات آمريكايي عليه ايران را يك جنگ رواني با هدف ايجاد فشار بر اروپا دانست و گفت: آمريكاييها دنبال اين هستند كه اروپا در مذاكرات خود با ايران موفق نشود.
حميدرضا آصفي روز گذشته در نشست هفتگي خود با خبرنگاران داخلي و خارجي افزود: اتهامات آمريكاييها چيز تازه اي نيست، آنها چند وقت يكبار جنگ رواني عليه ايران ايجاد مي كنند و هسته اصلي اين اتهامات، ميليتاريسم است.
وي در خصوص سخنان مقامات رژيم اسرائيل مبني بر حمله به تاسيسات هسته اي ايران گفت: اظهارات مقامات رژيم صهيونيستي و آمريكايي، دو روي يك سكه است و مبين اين ديدگاه جمهوري اسلامي است كه سياست آمريكا را تلاويو تعيين مي كند و لابي صهيونيست ها در آمريكا بسيار قوي است.
آصفي در پاسخ به سئوالي در خصوص ادامه مذاكرات هسته اي با اروپاييها اظهار داشت: هفته گذشته كميته هاي تخصصي اين مذاكرات تشكيل شد و مذاكرات روبه جلو و موفقي داشتيم.وي افزود: در كميته سياسي به اهداف اوليه رسيده ايم و چارچوب ها مشخص شده است. در كميته اقتصادي نيز طرح جمهوري اسلامي ايران مبناي بررسي اروپايي ها قرار گرفته است و در كميته هسته اي نيز در خصوص تضمينهاي عيني بحث هاي مفصلي مطرح شد و طرح كلي ما در خصوص نحوه استفاده از انرژي هسته اي و ضرورت داشتن چرخه سوخت توسط ايران در اين جلسه تبيين شد.
خبرنگاري در خصوص تعيين رژيم حقوقي درياي خزر از سخنگوي وزارت امور خارجه سئوال كرد، آصفي در پاسخ گفت:  تعيين رژيم حقوقي درياي خزر زمان مي برد و به اين معنا نيست كه با دو سه دور مذاكره رژيم حقوقي تعيين گردد.
سخنگوي وزارت خارجه با تاكيد بر اينكه در محدوده ۲۰ درصدي كشور ما هيچ اقدامي صورت نمي گيرد ، اضافه كرد : ما در منطقه سرزميني خود تا زمان تعيين رژيم حقوقي درياي خزر ، اجازه هيچگونه فعاليتي را به كسي نمي دهيم و جاي نگراني در اين زمينه نيست. سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوالي در خصوص دستاورد سفرهاي خارجي رئيس جمهوري گفت: اسناد بسيار زيادي در اين سفرها امضا شد كه به بخش خصوصي و اقتصاد ما براي فعال شدن در اين كشورها كمك مي كند.وي ادامه داد: تعداد اسناد امضاشده در اين سفرها و توافقات حاصل شده براي تنوع بخشيدن به همكاريهاي اقتصادي، فرهنگي و سياسي دستاوردي نيست كه بتوان از آن غفلت كرد.
سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوالي درخصوص ادامه موضع گيري مقامات عراقي عليه ايران گفت: اين اظهارات معدود است و قابل توجه نيست.
آصفي افزود: آنچه براي ما مهم است، اينكه ۸۰درصدمردم عراق علاقه مند به برگزاري انتخابات هستند و مهم اين است كه انتخابات صورت گيرد ومقدمه اي براي امنيت و ثبات در اين كشور باشد و نيروهاي خارجي از اين كشور خارج شوند و مردم عراق بتوانند سرنوشت كشور خود را تعيين كنند.

حاشيه
* يونسي در پاسخ مجدد به اعلمي گفت: فكر مي كنم آقاي اعلمي در اين بخش متخصص شده اند. از ايشان دعوت مي كنيم با وزارت اطلاعات همكاري كنند كه در اين لحظه عده اي از نمايندگان فرياد زدند هستند و يونسي گفت: خيلي از شماها هم قبلا با ما بوديد.
* در جلسه علني ديروز سئوال اكبر اعلمي نماينده تبريز از وزير اطلاعات درباره قاچاق فراورده هاي نفتي مطرح شد اما وي از توضيحات وزير اطلاعات در پاسخ به سئوالش قانع نشد و سئوال براي بررسي بيشتر به كميسيون مربوطه ارجاع شد.
اعلمي گفت: قصد من از سئوال از وزير اطلاعات تضعيف اين دستگاه نيست بلكه ترغيب آن براي مبارزه با قاچاق در كنار ساير دستگاه ها است.
يونسي در پاسخ اعلمي مبني بر اينكه با توجه به نقش و ماموريت وزارت اطلاعات در شناسايي فراورده هاي نفتي چه اقداماتي صورت گرفته است گفت: جواب دقيق نمي توان داد و آن چه گفته مي شود تخمين است و براي ميزان قاچاق سوخت به طور دقيق بررسي علمي و آماري صورت نگرفته است.وي تصريح كرده: راهكار اطلاعاتي اين است كه نظام توزيع و عرضه سوخت بايد اصلاح شود و تا مادامي كه اين روش وجود دارد اين وضعيت ادامه دارد و هدف ما از كشف اين پرونده ها كمك به اصلاح سيستم است.
* يونسي در پاسخ سؤالي مبني بر اينكه بالاخره در انتخابات اصولگرايان مي آيند يا جبهه دوم خرداد خنديد و گفت: التماس دعا
* وي در خصوص اظهارات پرونده هسته اي ايران گفت: با اين شيوه ها ما را وادار مي كنند امتيازات دلخواه آنها را بدهيم.
* ايرج نديمي نماينده لاهيجان و عضو فراكسيون اقليت مجلس در تذكر آيين نامه اي خود خواستار اعلام وصول سريعتر استيضاح حاجي وزير آ موزش و پرورش شد .وي افزود : هر روز فرهنگيان و مردم در اين خصوص منتظر هستند تا ببينند مجلس چه مي كند.
* حداد عادل در پاسخ به تذكر آيين نامه اي نماينده لاهيجان گفت: نتيجه تأملهاي مجلس و حساسيت ما نسبت به موضوع اين است اگر مساله و گرهي با دست قابل بازشدن است چرا آن را با دندان باز كنيم.
* همتي، نماينده ايلام درخصوص استيضاح حاجي گفت: اگر استيضاح اعلام وصول نشود ما نمايندگان خواستار استيضاح ناچار خواهيم بود از شركت در جلسات علني خودداري كنيم.
* قدرت الله ايماني، عضو هيات پيگير استيضاح حاجي در جمع خبرنگاران گفت: اگر مرتضي حاجي وزير آموزش و پرورش تا خرداد به تعهدات خود عمل نكند استيضاح وي در روز سه شنبه ا علام وصول مي شود.
* عده اي از معلولين ظهر ديروز با تجمع خود مقابل مجلس شوراي اسلامي خواستار اجراي قانون ۱۶ ماده اي كه در شانزدهم ارديبهشت ماه امسال تصويب شد، شدند و محمدباقر بهرامي، رئيس كميسيون اجتماعي قول داد تا بعد از پايان بررسي بودجه سال آ ينده توسط مجلس عدم اجراي قانون ۱۶ ماده اي حقوق جامعه معلولين را بررسي كنند.
* ۲۷ نماينده عضو فراكسيون اقليت مجلس در نامه اي به رئيس جمهوري خواستار توجه به شأن معاون سابق پارلماني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گرديدند .
* نامه ۱۵۲ نفر از نمايندگان به رياست جمهوري در خصوص ضرورت گازرساني به شهرهاي مرزي خسارت ديده در دوران دفاع مقدس قرائت گرديد.
* از ابتداي مجلس هفتم تا اول بهمن ماه امسال ۳۳۰ طرح و لايحه مطرح شده كه از اين ميان ۲۰۱ لايحه و ۱۲۹ طرح مي باشد.

اخبار كوتاه
برنامه هاي ويژه و مشترك نيروهاي مسلح در دهه فجر
ايسنا: سردار افشار، رئيس كميته نيروهاي مسلح ستاد دهه فجر، صبح ديروز، برنامه ها و فعاليتهاي نيروهاي مسلح در ايام دهه فجر را در دو بخش مشترك و ويژه برشمرد و افزود: از برنامه هاي ويژه نيروهاي مسلح، رژه موتورسواران با همراهي مردم و بسيج در روز ۱۲ بهمن از فرودگاه مهرآباد تا بهشت زهرا براي ياد آوري ورود حضرت امام (ره) به كشور و حضور ايشان در بهشت  زهراست كه همزمان با اين رژه، پرش چتربازان و گلباران مسير توسط ۱۲ بالگرد را نيز خواهيم داشت. وي گفت: همزمان با سالروز بيعت نيروي هوايي ارتش با حضرت امام (ره) در ۱۹ بهمن ماه، ديداري با مقام معظم رهبري به منظور تجديد ميثاق برگزار مي شود. وي تصريح كرد: امسال به دليل تقارن روزهاي آخر دهه فجر با ماه محرم ۲۱ بهمن ماه، همراه تكبير مردم، مراسم نورافشاني يك روز قبل يعني ۲۰ بهمن ماه همراه با برنامه هاي ويژه برگزار مي شود.
مسئول كميته نيروهاي مسلح ستاد دهه فجر همچنين آغاز برگزاري اردوي راهيان نور،  برگزاري برنامه هاي ويژه توسط ۲۲ گروه از رزم نوازان و... را برنامه هاي ويژه برشمرد.
وي در ادامه با اشاره به برنامه هاي مشترك ستاد نيروهاي مسلح، برپايي مسابقات قرآني فرهنگي، نمايشگاه هاي عكس، شب شعر و چاپ بروشور را از برنامه هاي مشترك سپاه، ارتش،  وزارت دفاع و بسيج بيان كرد.
سردار افشار خاطرنشان كرد: امسال با توجه به تقارن دهه فجر با ماه محرم از تعداد جشنواره ها و جشنها كاسته خواهد شد.
ورود نمايندگان مركز بين المللي پاكسازي ميادين مين به ايران
فارس: رئيس مركز بين المللي ژنو براي پاكسازي بشردوستانه ميادين مين، در رأس هياتي وارد تهران شد.
اين هيات در نخستين روز حضور خود، طي جلسه اي با شركت نمايندگان ستاد پاكسازي مناطق مين، وزارتخانه هاي دفاع، امور خارجه و كشور، جمعيت هلال احمر و سازمان حمايت از مصدومين مين، به تشريح وظايف و عملكرد خويش پرداخت. اعضاي اين هيات براي بازديد از مناطق آلوده به مين امروز راهي مناطق جنوبي كشورمان مي شوند.
وزارت دفاع مسئوليت پاكسازي ميادين مين را در ايران برعهده دارد كه دومين كشور آلوده به مين در جهان به شمار مي آيد.
لايحه تشكيلات كلان دولت ماه آينده به مجلس مي رود
ايسنا: شوراي عالي اداري به رياست محمدرضا عارف، معاون اول رئيس جمهور و با حضور ساير اعضا تشكيل جلسه داد.
معاون اول رئيس جمهور در اين جلسه با بيان اين كه دولت با ۸ سال تجربه در بهترين و مناسب ترين زمان نسبت به تهيه تشكيلات كلان دولت اقدام كرده است، خاطرنشان كرد: «با توجه به اولويت زماني تعيين شده در قانون برنامه چهارم توسعه، مجلس شوراي اسلامي نيز آمادگي رسيدگي به اين لايحه را دارد و آن را در اولويت دستور كار خود قرار داده است.»
وي تسريع در طرح يادشده را يك تكليف قانوني دانست و تصريح كرد: «اعضاي شوراي عالي اداري بايد با مشاركت جدي تر و تعامل بيشتر با دستگاه هاي اجرايي و مجلس شوراي اسلامي، در اسرع وقت نسبت به تصويب پيشنهاد ارائه شده از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور اقدام كنند.»
معاون اول رئيس جمهور همچنين با بيان اين كه دولت بايد در سالهاي اجرايي برنامه چهارم با تشكيلات جديد و كارآمد فعاليت كند، در خصوص اصلاح ساختار دولت با اشاره به انجام اقدامات موثر در ۸ سال اخير، بر انجام كارهاي اصولي تر تأكيد كرد.
عارف همچنين با تأكيد بر تاييد كليات طرح ياد شده، بحث و بررسي درباره جزئيات اين طرح را در جلسه آتي شوراي عالي اداري يادآور شد و از تقديم لايحه به مجلس شوراي اسلامي در فرصت مقرر، يعني يازدهم اسفندماه سال جاري خبر داد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |