دوشنبه ۵ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۲۲ - Jan 24, 2005
شهرداري تهران ۲۶۰ سكه به برگزيدگان
جشنواره تئاتر جايزه مي دهد
ايسنا: شهرداري تهران به ۲۰ گروه برگزيده جشنواره، ۲۶۰ سكه بهار آزادي جايزه مي دهد.
سازمان فرهنگي - هنري شهرداري ۶ تن از كارشناسان خود را به شوراي سياستگذاري جشنواره معرفي كرده است. بر همين اساس هيات نامبرده، به ۲۰ گروه نمايشي، جوايز خود را ارائه مي دهند. از جمله معيارهاي گزينش اين گروه، پرداختن به موضوعات شهري، وحدت، دلاوري و سلحشوري و. . . عنوان شده است. پيش از اين نيز، ستاد احياي امر به معروف و نهي از منكر، آمادگي خود را براي گزينش آثار مورد نظر خود اعلام كرده بود.

اجراي اولين پروژه مكانيزم «توسعه پاك» در خاورميانه
آراد كوه، تفرجگاه مي شود
000816.jpg
عكس: مسعود خامسي پور
گروه شهري: معاون  خدمات  شهري  شهرداري  تهران  اعلام  كرد: سازمان  بازيافت  و تبديل مواد شهرداري  تهران  نخستين  طرح  مكانيزم توسعه  پاك  كشور را در مركز دفن  زباله  آراد كوه  در منطقه  كهريزك  اجرا مي كند.
به  گزارش  روابط عمومي  و بين  الملل  سازمان  بازيافت  و تبديل  مواد،  محمدجواد محمدي  زاده  گفت  :اين  نخستين  طرح  در جهت  هدفهاي  حفظ محيط زيست  و جلوگيري  از انتشار گازهاي  مخرب  لايه  ازن  در منطقه  خاورميانه  است  كه  با همكاري  بانك  جهاني  اجرا خواهد شد.
وي  افزود: با اجراي  اين  طرح  حدود ۱۰ ميليون  تن    گاز متان ناشي  از انباشت  بيش  از ۲۰ ميليون  تن  زباله  دفن  شده  از ساليان  گذشته  در منطقه  كهريزك  استحصال  مي شود و با ساماندهي  مركز دفن  زباله  و پايان دادن به آلودگي ۵۰ ساله اين منطقه،  كهريزك  از فضاي  اين  منطقه  در قالب  يك  بوستان  تفرجگاهي  بهره مند خواهد شد.
معاون  خدمات  شهري  شهرداري  تهران  تصريح  كرد:در صورت  همكاري  دولت ، سازمانهاي  محيط زيست  و مديريت  و برنامه ريزي  و وزارت  نيرو، گازهاي استحصال  شده  قابليت  تبديل  به  انرژي  برق  را دارد و مي تواند گام  موثري  در توليد انرژيهاي  سبز و كاهش  مصارف  منابع  طبيعي  و ملي  باشد.
گفتني است: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، الحاق دولت جمهوري اسلامي ايران را به پروتكل كيوتو درباره كنوانسيون چارچوب سازمان ملل متحد در خصوص تغيير آب و هوا را در سي ام دي ماه سال جاري تصويب كردند.
براساس ماده واحده لايحه الحاق دولت جمهوري اسلامي ايران به پروتكل كيوتو، به دولت اجازه داده مي شود به پروتكل كيوتو از ملحقات كنوانسيون تغيير آب و هوا مصوب ۱۳۷۱ هجري شمسي ملحق شود. همچنين دولت در صورتي مجاز به استفاده از ماده ۱۸ پروتكل كيوتو و ماده ۱۴ كنوانسيون آب و هوا درباره حل اختلاف خواهد بود كه مراتب آ ن را به تصويب مجلس شوراي اسلامي برساند.
خبرنگار ما در ادامه اين خبر تصريح مي كند با توجه به تصويب الحاق ايران به پروتكل كيوتو و نيز تلاش سازمان بازيافت شهرداري براي كاهش اثرات سوء شيرابه و گاز متان در منطقه «آراد كوه» كهريزك، به نظر مي رسد مديريت شهري تهران گامي مهم در حوزه مسائل زيست محيطي برداشته است.
دكتر ابراهيمي، مديرعامل سازمان بازيافت شهرداري تهران ضمن تقدير از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به دليل تصويب پروتكل الحاق ايران به پيمان كيوتو، اجراي پروژه مكانيزم توسعه پاك در مركز دفن زباله كهريزك را اقدامي مفيد در تلاش براي جلوگيري از انتشار گازهاي مخرب لايه ازن عنوان كرد.
وي افزود: با تعامل عملي كه بين مديريت شهري تهران و بانك جهاني به وجود آ مده است، خوشبختانه افق روشني فراروي مديريت شهري براي مديريت پسماند ها قرار گرفته است به نحوي كه مي توانيم يكي از معضلات پيچيده و قديمي تهران مبني بر دفن غيراصولي زباله و تبعات زيست محيطي ناشي از آن از جمله شيرابه ها و گاز متان را در منطقه كهريزك حذف و اين محل را به يك تفرجگاه بزرگ كه نياز شهروندان است، تبديل كرد.

شهردار تهران در جمع استادان دانشگاه شهيد رجايي تأكيد كرد:
مسئولان دانشگاهها ارتباط خود را با
دانشجويان صميمانه تر كنند
گروه شهري:شهردار تهران با بيان اينكه به نظر مي رسد ارتباط ميان استادان و مسئولان دانشگاه ها با دانشجويان كمي خشك و اداري شده است، تأكيد كرد: استادان و مسئولان دانشگاه ها بايد ارتباط صميمانه تري با قشر دانشجو برقرار كنند.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران،دكتر محمود احمدي نژاد در بازديد از دانشگاه تربيت دبير شهيد رجايي و در جمع استادان و مسئولان اين دانشگاه تصريح كرد: در برخي از دانشگاه ها روابط ميان اعضا و مسئولان دانشگاه و دانشجويان به حدي خشك است كه دانشجويان تصور مي كنند عوامل دانشگاه مانند مانعي در مقابل آنها هستند در حالي كه قضيه كاملاً برعكس بوده و در صورتي كه اين روابط از كمي انعطاف و نرمي نيز برخوردار باشد استادان و مسئولان دانشگاه مي توانند مانند راهنماي صديقي براي دانشجويان عمل كرده و آنها را در انتخاب مسير صحيح هدايت كنند.
احمدي نژاد با اشاره به پديده فرار مغزها از كشور اظهار داشت: نبايد اجازه دهيم كه دشمنان ما از چندين هزار فرسنگ آن سوي دنيا جلوي چشممان بهترين سرمايه هاي ما كه همان قشر فرهيخته دانشجو هستند، را به يغما ببرند.
وي همچنين ضمن ابراز علاقه مندي شهرداري تهران در زمينه همكاري براي حل مشكلات قشر دانشجو و رسيدگي به وضعيت دانشگاه ها اظهار داشت: در رابطه با ايجاد ديوار سبز در بخشي از بزرگراه امام علي (ع) كه همجوار با ديوار بتني دانشگاه است، معاونت خدمات شهري و فضاي سبز شهرداري تهران براي بررسي امكان كاشت گياهان رونده به محل اعزام و نسبت به انجام آن اقدام خواهد شد.

دستگاه هاي زنده ياب و سگ هاي
شناسايي در خدمت آتش نشاني
000813.jpg
مديرعامل سازمان آتش نشاني با اشاره به مذاكرات صورت گرفته براي خريد دستگاه هاي زنده ياب و به كارگيري سگ هاي شناسايي براي مواقع بحراني اظهار داشت: علاوه بر خودروهاي آتش نشاني خريد تعداد ۳۰ دستگاه نردبان هاي ۵۰ و ۳۰ متري، دستگاه هاي بالابر و ۶۵ دستگاه خودروهاي مخصوص اطفاي حريق در جنگل در دستور كار قرار گرفته است. مهندس احمد ضيايي به ويژگي خودروهاي اطفاي حريق در جنگل اشاره كرد و اظهار داشت: ويژگي اين خودروها به گونه اي است كه در مواقع بحران كه امكان بسته شدن خيابان ها و معابر وجود دارد مي توان از آنها براي تردد و امدادرساني در سطح شهر استفاده كرد.

بارش برف و باران ادامه مي يابد
000825.jpg
براساس پيش بيني سازمان هواشناسي، بارش برف و باران در سراسر كشور ادامه مي يابد. بررسي  نقشه هاي  همديدي  سازمان هواشناسي، نشانه  وجود يك  سامانه بارش  زا با هسته  سرد در عرضهاي  جنب  قطبي  است  كه  به  تدريج  با شكل  هاي  متفاوتي  كه  به  خود مي گيرد به  همراه  جريانهاي  جتي ، با حركت  جنوب  سوتا روي  ايتاليا را در بر مي گيرد.به  سبب  تقويت  پشته  ارتفاع  تراز مياني  جو و گسترش  آن به  عرضهاي  بالا، پرفشار سيبري  به  يك  واچرخند ديناميكي  تبديل  مي شود.اين  سازوكار سبب  مي شود تا سامانه  ياد شده  روي  ايتاليا و اروپاي مركزي  ماندگار شود و امواج  كژفشار آن به  تناوب  ايران  را تحت  تاثيرقرار دهد.يكي  از اين  امواج  در حال  گذر از بخش  هاي  مركزي  است  و ديگري  نيز امروز نيمه  غربي  كشور را تحت  تاثير قرار مي دهد.

اصلاح معابر دسترسي به بزرگراه امام رضا
000810.jpg
به منظور ارتقاء نقش ترافيكي بزرگراه امام رضا در شبكه بزرگراهي تهران و تسريع در آمد و شد خودروها، كليه بريدگي هاي رفيوژ مياني اين بزرگراه مسدود مي شود و دسترسي هاي محلي شهرك كاروان و مشيريه به بزرگراه امام رضا(ع) با اجراي دور برگردان در تقاطع هاي مشيريه و ۲۰متري امام سجاد با بزرگراه امام رضا فراهم خواهد شد.به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ،۱۵ دسترسي مستقيم خودروها از معابرمنشعب به بزرگراه امام رضا(ع) منجر به بروز مشكلات ترافيكي و كاهش سرعت در تردد خودروها مي شود كه با اجراي اين پروژه و احداث يك دوربرگردان مشكلات موجود كاهش چشمگيري خواهد يافت.

شوراي عالي هماهنگي ترافيك پيشنهاد كرد:
توسعه حمل و نقل عمومي شهرها از محل
دريافت عوارض خودروسازي
گروه شهري: دولت و مجلس بايد به شهرداري اجازه دهند تا درصد عوارض از كارخانجات توليد خودرو را افزايش داده و براساس قيمت واقعي خودرو، عوارض مذكور را دريافت و صرف توسعه و گسترش حمل و نقل عمومي كند.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس محمد رئوفي، دبير شوراي عالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور افزود: تنها راه حل اساسي مشكلات ترافيكي تهران، دسترسي به حمل و نقل سريع و آسان است. احداث خطوط ۱ و ۲ مترو و اختصاص فاينانس ۲ ميليارد و ۱۶ ميليون توماني دولت براي احداث خطوط ۳ و ۴ كه كار اجرايي آن از اواخر امسال يا ابتداي سال آينده آغاز مي شود ازجمله اقدامات دولت براي تحقق اين هدف است. وي همچنين از افزايش ۱۰ قطار به مترو تهران خبر داد و گفت: سال ۸۲ اين قطارها خريداري شده و تا پايان امسال تحويل مي شود.
وي با تاكيد بر ضرورت جهش سامانه هاي حمل و نقل درون شهري و تقويت مديريت ترافيك تصريح كرد: بايد اين جهش به گونه اي باشد كه ۲۳ درصد سهم از اتوبوسراني و ۷ درصد سهم ميني بوس راني در حمل و نقل عمومي به ميزاني افزايش يابد كه حمل و نقل درون شهري ۱۵ درصد با قطارهاي شهري و ۳۰ درصد با اتوبوس صورت گيرد.
رئوفي خاطرنشان كرد: درصورتي كه مجلس براي وزارت كشور مجوز فاينانس صادر كند ظرف برنامه چهارم، توسعه شبكه حمل و نقل عمومي به ويژه حمل و نقل ريلي عملي خواهد شد و براساس برنامه ريزي از آغاز برنامه پنجم، بازپرداخت فاينانس از محل عدم پرداخت يارانه بنزين تامين خواهد شد با اين توجيه كه شبكه حمل و نقل عمومي گسترش يافته و جايگزين استفاده از خودروهاي شخصي فراهم آمده است.
وي گفت: با اولويت دادن به تردد اتوبوس ها و احداث خطوط ويژه در بزرگراه ها و تقويت خطوط ويژه موجود و محدوديت قائل شدن براي تردد خودروهاي شخصي مي توان بار ترافيكي شريان هاي درون شهري را كاهش داد و اين هدفي است كه با توانمندكردن شهرداري ها و تقويت شبكه حمل و نقل عمومي قابل دستيابي است.رئوفي درخصوص تردد زوج و فرد خودروها در محدوده طرح ترافيك گفت: شهرداري تهران، اجراي آزمايشي اين طرح را به مدت يك هفته به شوراي عالي ترافيك پيشنهاد داده و اين شورا تيمي را موظف كرد تا تمهيدات لازم براي اجراي اين طرح را فراهم و زمان اجراي آن را مشخص كند.وي درخصوص احداث خطوط قطار هوايي در تهران گفت: اين شورا مخالفتي با احداث منوريل ندارد و به نظر مي رسد شهرداري در مطالبات خود به اين نتيجه رسيده كه احداث منوريل براي كاهش معضلات ترافيك تهران ضروري است و درصورت آگاهي اين شورا از كم و كيف مطالعات مذكور ممكن است با آن موافق باشد.

معلولان تهران در مقابل مجلس شوراي اسلامي تجمع كردند
ايرنا: شماري  از معلولان  قطع  نخاعي  تهران  صبح  ديروز در اعتراض  به  آنچه ، نبود قانون  جامع  حمايت  از حقوق  معلولان  دركشور عنوان  شد، در مقابل  مجلس  شوراي  اسلامي  تجمع  كردند.
دكتر علي  همت  محمودنژاد، سخنگوي  تجمع كنندگان  و رئيس  انجمن  معلولان كشور در خصوص  اين  تجمع  به  خبرنگار ايرنا گفت : اين  تجمع  به  دليل  بي توجهي به  بودجه  معلولان  و اجرا نشدن  قانون  ۱۶ ماده اي  معلولان  مصوب  مجلس  شوراي اسلامي در تاريخ  ۱۶ ارديبهشت  ،۸۳ صورت  گرفته  است .
وي  خاطرنشان  كرد: مجلس  شوراي  اسلامي در اين  تاريخ ، قانوني  را تصويب  ودولت  را ملزم  كرد كه  حداكثر پس  از سه  ماه  از تصويب  اين  قانون ، مفاد آن را اجرا كند.
محمودنژاد تاكيد كرد: متاسفانه  نه  تنها اين  قانون  به  مرحله  اجرادرنيامد، بلكه  دربودجه  سال  ۸۴ نيز حتي  يك  ريال  براي  اجراي  آن درنظر گرفته نشده  است .
به  گزارش  خبرنگار ايرنا، محمدباقر بهرامي رئيس  كميسيون  اجتماعي مجلس  شوراي  اسلامي به  عنوان  نمايندگي  از طرف  حداد عادل ، در ميان  تجمع كنندگان  حضوريافت  و پس  از مدتي  گفت  وگو، با تجمع كنندگان ، به  توافق  ضمني رسيد.
بنا بر اين  گزارش ، اين  تجمع كنندگان  كه  حدود ۵۰ نفر بودند، از انجمن دفاع  از حقوق  معلولان  كشور، انجمن  ضايعات  نخاعي  و چند تشكل  مربوط به معلولان  بودند.
معلولان  قطع  نخاعي  كه  به  لحاظ شرايط  فيزيكي  آنان  و نيز سردي  هوا در وضع  دشواري  از ساعت  ۹ و ۳۰ دقيقه  صبح  در مقابل  مجلس  شوراي  اسلامي دست  به تجمع  زده  بودند، در ساعت  ۱۵ به  تجمع  خود پايان  دادند.

جشن هاي دهه فجر در ۴۲ فرهنگسرا
ايلنا: رئيس ستاد دهه فجر مناطق تهران، خبر از برپايي ۴۲ جشن و جشنواره در فرهنگسراهاي مختلف تهران براي ايجاد فضاي شادي بين مردم داد.
اسفنديار رحيم مشايي، رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، در كنفرانس خبري كه در شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي برگزار شد، گفت: از سال گذشته كه شهرداري تهران، مسئوليت ستاد برگزاري مراسم و جشن  هاي دهه فجر را در سطح شهر تهران به عهده گرفت با توجه به تجربياتي كه به دست آورده  ايم،امسال نيز باتوجه به تجربه هاي سال گذشته و نگاه مثبت شوراي اسلامي شهر سعي كرده ايم برنامه ها را با كيفيت بيشتري اجرا كنيم.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |