پنجشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۱ - Feb 17, 2005
با افزايش نذورات اهداي خون در ايام تاسوعا و عاشورا
تيم هاي سيار دريافت خون در
سراسر كشور بسيج مي شوند
به دليل كوتاه بودن طول مدت نگهداري خون و فرآورده هاي خوني، عزاداران مي توانند با نذر اهداي خون در ايام ديگري از سال جهت اهداي خون مراجعه كنند
000798.jpg
گروه اجتماعي: براي جلوگيري از ازدحام بيش از حد داوطلبان اهداي خون در ايام تاسوعا و عاشورا تيم هاي سيار انتقال خون در سراسر كشور بسيج مي شوند.
رييس سازمان انتقال خون ايران از داوطلبان اهداي خون در ايام سوگواري سيد و سالار شهيدان حضرت امام حسين (ع)، خواست جهت اهداي خون به طور مستمر به پايگاه هاي انتقال خون مراجعه كنند.
دكتر علي اكبر پورفتح الله در گفت وگو با ايسنا با بيان اينكه در برخي مراسم  خاص مذهبي همچون ايام محرم، تعداد داوطلبان اهداي خون افزايش مي يابد، اظهار كرد: مراجعه تعداد زيادي از داوطلبان در تاسوعا و عاشوراي حسيني، مانع از جمع آوري درست و منطقي خون و فرآورده هاي خوني شده، به نحوي كه پس از طي اين زمان در مقطع زماني ديگر به دليل عدم وجود داوطلب با كمبود خون و فرآورده هاي خوني مواجه مي شويم.
وي توضيح داد: خون و فرآورده هاي خوني بافتي زنده  و داراي شرايط نگهداري محدودي هستند؛ به عنوان مثال زمان نگهداري پلاكت سه روز و زمان نگهداري گلبول قرمز ۴ روز است و از آنجايي كه هر اهداكننده اي، حداكثر سه ماه يك بار توانايي اهداي خون را دارد لذا در مقطع زماني خاص با افت شديد اهداي خون مواجه مي شويم؛ اين در حالي است كه نياز بيماران سرطاني،  هموفيلي و تالاسمي به خون و فرآورده هاي خوني دائمي  است.
وي از هموطنان خواست تا با برنامه ريزي خاص نه صرفاً در مقطع زماني خاصي بلكه مستمراً براي اهداي خون مراجعه تا اين سازمان نيز همواره پاسخگوي نياز دردمندان باشد.
وي تأكيد كرد: به دليل كوتاه بودن طول مدت نگهداري خون و فرآورده هاي خوني، عزاداران مي توانند با نذر اهداي خون در ايام ديگري از سال جهت اهداي خون مراجعه كنند.
پورفتح الله همچنين به انجام قمه زني پنهاني در برخي استان هاي كشور اشاره كرد و گفت:  اين سازمان همواره فعاليت هاي زيادي در راستاي تغيير اين فرهنگ انجام داده كه موفقيت هاي زيادي نيز در اين زمينه حاصل شده است. رييس سازمان انتقال خون ايران در ادامه با اشاره به اين كه همواره نياز به خون و فرآورده هاي خوني وجود دارد، خاطرنشان  كرد: در فصول سرد سال، با كوتاه شدن روز و خودداري مردم از خروج از منزل آمار اهدا كنندگان خون كاهش مي يابد در حالي كه نياز به خون و فرآورده هاي خوني با توجه به افزايش آمار تصادفات رانندگي به علت لغزندگي جاده ها افزايش مي يابد.
وي با بيان اينكه بخش هاي ارتوپدي و جراحي مشتريان خون و فرآورده هاي خوني هستند از هموطنان موكداً خواست تا براي اهداي خون به صورت مستمر به پايگاه هاي انتقال خون مراجعه كنند.

اجراي يك طرح ضربتي در ايام نوروز
رستورانها و اتوبوس هاي بين شهري
تحت كنترل ويژه قرار مي گيرند
000792.jpg
ايلنا: طرح ضربتي بسيج نوروزي دانشگاه  هاي علوم پزشكي تهران، از بيست و پنجم اسفندماه اجرا مي  شود.
مبشرنژاد، نماينده دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، در جلسه  كميته حمل و نقل استان تهران، به منظور بررسي آخرين اقدامات دستگاه  هاي ذ  يربط در طرح جابجايي مسافران نوروزي ۸۴ ، با بيان اين مطلب، افزود: طرح ضربتي بسيج نوروزي سه دانشگاه علوم پزشكي شهر تهران، از بيست و پنجم اسفندماه تا پانزدهم فروردين  ماه در جاده  ها، اماكن عمومي، رستوران  هاي بين راه به منظور كنترل غذاي مسافران و آب مصرفي داخل اتوبوس  ها، ترمينال  ها و بين راه  ها اجرا مي  شود.
وي تصريح كرد: در اين ايام، هر روز تيم  هايي از سوي سه دانشگاه، آماده مراجعه و رسيدگي به مراكز مختلف هستند، از سويي ديگر، جايگزيني آب  هاي بسته  بندي بهداشتي هم  اكنون آغاز شده، به طوري كه با همكاري نهادهاي مختلف ذيربط مقرر است اتوبوس  ها از آب بسته  بندي در ازاي استفاده از سيستم سنتي گذشته استفاده كنند.

يادداشت
تنها شور است و دلباختگي
000795.jpg
ليلا خاكسار
ايرانيان در خانه و شهر و كشور خود عشق به آزادگي را، براساس سنتي هزار ساله در اين روزها با يادآوري از امام حسين(ع) كه برايشان مظهر پايداري بر حق است، ابراز مي دارند. اين آئين  را ايرانيان مسلمان نسل به نسل دور از آزارهاي حكومتي در سينه خود پنهان كرده اند و به نسل هاي آينده انتقال داده اند.
عشق به حسين دليل خاصي نمي خواهد، در هر كوي و برزني كه قدم مي گذاري بوي عشق مي آيد و دوستي، عالم رنگ ديگري به خود مي گيرد و قلب ها از هر زمان ديگري تندتر و محزون تر مي تپد.
همه جا رنگ ماتم به خود گرفته و پرچم هاي سرخ و سبز و سياه به نشانه عزا در جاي جاي شهر برافراشته شده، ديگر پيرو جوان و زن و مرد و كودك دل ماندن ندارند، همه به دنبال جايي براي يافتن لحظه اي تا خود را در غم زينب (ع) شريك كنند.
رنگ ها و مرام ها و مسلك ها، پست ها و مقام ها همه از بين رفته،آنچه مانده تنها شور است و دلباختگي.همه آن جوانك هايي كه بي هدف با موهاي ژل زده و شكل و شمايل   عجيب و غريب در كوچه و خيابان ها اوقات را به بطالت مي گذراندند، اين روزها فارغ از همه خواسته هاي گذشته با چنان عشقي در تكايا و مساجد مشغول به كار و تداركات هستند و به سينه زني و زنجيرزني مي پردازند كه گويي دنيا را از دريچه اي ديگر مي نگرند و از آن شخصيت تنها چيزي كه ديده مي شود، عشق است و دلدادگي.
آن زنان و دختركاني كه از هر لحظه و ساعتي براي ابراز وجود و تفاخر استفاده مي كردند تا داشته ها و زينت هاي خود را به رخ ديگران بكشند، اينك چيزي نمي بيني جز كساني كه به رسم گدايي در خانه دوست كاسه اي به دست گرفته اند تا اندكي غذاي نذري به نيت شفاي حسين به دست آورند.
آن صاحب منصبان و موقعيت داران اجتماعي كه براي مراجعه به آنها مجبور هستي روزها و ساعت ها را به انتظار بنشيني، اينك بي تكلف و بي ادعا در كنار مردمان عادي با چهره هايي محزون، اندوه عاشورا را به سوگ نشسته اند.
خلاصه اينكه همه كس و همه چيز سخن از يكرنگي و يكپارچگي در عزاي سالار شهيدان دارد. غمي كه همه اقشار جامعه را اينگونه به هم پيوند داده، به راستي با كدام قلم و با كدام نوشته مي توان توصيف كرد و چگونه مي توان وسعت اين واقعه تاريخي را كه درس هايي بزرگ به مردم داد در قالب يك نوشته گنجاند. جز اينكه بگوييم: اين حسين كيست كه عالم همه ديوانه اوست
اين چه شمعي است كه دل ها همه پروانه اوست
باشد كه زندگي امام حسين(ع) و ايثار ياران وفادار او هميشه سرلوحه زندگيمان باشد و اين يكرنگي و يكپارچگي را در همه زمان ها و مكان ها با خود به همراه داشته باشيم. شايد كه جزء كوچكي از درس بزرگ عاشورا را بياموزيم و بتوانيم خود را از رهروان امام حسين(ع) بدانيم.

برنامه هاي نوروزي دستگاههاي استان تهران اعلام شد
پيش فروش بليت اتوبوسهاي بين شهري از ۸ اسفند آغاز مي شود
گروه اجتماعي: معاون برنامه ريزي و اداري مالي استانداري تهران با اشاره به مسافر فرست بودن استان در ايام نوروز، گفت: با اين وجود استان تهران آمادگي پذيرايي از مسافران شهرستانهاي ديگر كشور را دارد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران مهندس عباس احمدي در جلسه هماهنگي دستگاه ها براي سفرهاي نوروزي در استان تهران تصريح كرد: دستگاه هاي مختلف پيش بيني هاي لازم را براي خدمت رساني به مسافران انجام داده اند به طوري كه وضعيت نامساعد آب و هوا نيز براي خدمات رساني در نظر گرفته شده است. وي ارائه گزارش طرح پيش فروش بليت توسط دبير كميته و مدير سازمان حمل و نقل و پايانه هاي استان، هماهنگي در ارتباط با استفاده از ناوگان شركت اتوبوسراني تهران و حومه همچنين افزود: استقرار سازمان تعزيرات حكومتي در پايانه هاي مسافربري جهت كنترل نرخ حمل مسافر، افزايش ساعت فعاليت پايانه هاي مسافربري در ايام نوروز، استقرار پاسگاه هاي امداد و نجات در طول راههاي استان توسط سازمانها و ادارات مرتبط و تدابير لازم براي تأمين سوخت سفرهاي نوروزي و ذخيره سازي از سوي شركت پخش فرآورده هاي نفتي از برنامه هاي دستگاههاي استان طي ايام تعطيلات نوروزي است.
وي با اشاره به اين كه افزايش بيش از حد مردم براي مسافرت طي روزهاي اوليه تعطيلات نوروزي سبب ايجاد مشكلات براي خود و دستگاههاي خدماتي مي شود، از شهروندان درخواست كرد تا مسافران نوروزي حتي الامكان در روزهاي اول تعطيلات مسافرت خود را آغاز نكنند.
به گزارش خبرنگار ايسنا، اميرحسين صديقي، مدير كل پايانه و حمل و نقل استان تهران در جلسه هماهنگي دستگاهها براي سفرهاي نوروزي در استان با اشاره به اين كه براي نوروز سال آينده تمهيداتي انديشيده شده تا وضعيت جابجايي مسافران در اين ايام نسبت به سال قبل مطلوب تر باشد، تصريح كرد: پيش فروش بليت هاي نوروزي براي امسال از ۸ اسفندماه سال جاري آغاز شده و ۱۱ مركز فروش بليت در سطح شهر پيش بيني شده است.
صديقي اظهار داشت: در دفاتر فوق يك نماينده از سازمان حمل و نقل به شكل ثابت حضور داشته و نيازسنجي مي كنند، لذا در صورت ازدياد تقاضا سرويس هاي فوق العاده در نظر گرفته مي شود.
وي با اشاره به اين كه طرح هاي نوروزي از ۲۵ اسفند ماه سال جاري تا ۱۵ فروردين سال ۸۴ ادامه خواهد داشت گفت: اتوبوس ها براي جبران هزينه يك سرخالي (برگشت از مقصد) قيمت بليت ها را افزايش مي دهند، كه در اين راستا پيشنهاد شده امسال نيز چون سال گذشته ۲۰ درصد افزايش قيمت بليت داشته باشيم.
مهندس نوري، معاون بازرگاني و برنامه ريزي شركت قطارهاي مسافربري رجاء نيز گفت: براي سفر مشهد در روزهاي پيك ايام تعطيلات نوروزي امسال ۲۵ درصد بر تعداد قطارهاي در نظر گرفته شده افزوده شده است.
وي افزود: براي تعطيلات نوروز امسال ۵/۳۷ درصد به تعداد قطارهاي محور جنوب، ۷۵ درصد به قطارهاي محور آذربايجان، ۱۰۰ درصد به قطارهاي «يزد كرمان» و «اصفهان» و ۱۵۰ واگن به قطار «بندرعباس» اضافه شده است.
مهندس فقيهي، معاون سازمان بازرگاني استان تهران نيز در جلسه حمل و نقل استان تهران گفت: با توجه به افزايش تقاضا در استفاده از حمل و نقل عمومي در ايام تعطيلات نوروزي، طرح ويژه نظارت بر حمل و نقل مسافرين شهري در اين ايام اجرا مي شود، كه در اين راستا نظارت بر پيش فروش بليت هاي قطار و اتوبوس در آژانس هاي سطح شهر و قرار دادن تيم هاي بازرسي در پايانه هاي مسافربري و تلفن۱۲۴ در ايام نوروز براي پاسخگويي به شكايات مردم از جمله طرح ويژه نظارت بر حمل و نقل مسافرين شهري است.

شهرداري تهران عزاداران محرم و صفر را بيمه مي كند
ايلنا: در جلسه عصر ديروز شوراي معاونين شهرداري تهران، تصميماتي مبني بر ارائه تسهيلات ويژ  ه به عزاداران حسيني و خانواده  هاي متوفيان حادثه دلخراش مسجد ارك اتخاذ شد.
به گزارش ايلنا، به دنبال درخواست شهردار تهران از معاونت خدمات شهري شهرداري تهران، جهت ارائه عملكرد شهرداري در حادثه مسجد ارك، مهندس محمدي زاده، معاون خدمات شهري شهرداري تهران، به همراه مهندس هاشمي، معاونت امور مناطق، گزارش جامعي از نحوه عملكرد شهرداري تهران و سازمان  هاي وابسته به آن ارائه كرد.
بنا بر اين گزارش، در ادامه اين جلسه، تصميماتي جهت رفاه حال عزاداران حسيني و خانواده  هاي متوفيان حادثه مسجد ارك اتخاذ شد.
بر اين اساس، كليه عزاداران هيات، تكايا و مساجد در ماه  هاي سوگواري محرم و صفر بيمه مي  شوند و هر يك از عزاداران چنانچه در هنگام عزاداري دچار سانحه شوند، مي توانند از تسهيلات بيمه استفاده كنند.
همچنين در اين جلسه، مقرر شد؛ سازمان بهشت زهرا كليه امور مربوط به كفن و دفن متوفيان حادثه مسجد ارك را به طور رايگان به خانواده   هاي آنان ارائه كند.
سازمان آتش  نشاني موظف شد؛ ضمن بازديد از تكايا، هيات و مساجد، آموزش  ها و توصيه  هاي ايمني لازم را به مسوولان اين اماكن ارائه كند.
مقرر شد، سازمان اتوبوس  راني، اتوبوس هاي رايگان جهت برگزاري مراسم مختلف عزاداري متوفيان حادثه مسجد ارك در اختيار خانواده  هاي عزاداران قرار دهد.

فقط نرخ بيكاري آشكار ۱۷درصد است
ايلنا: حداقل شش ميليون بيكار در كشور ما وجود دارد كه اين مسئله خود، زمينه بسياري از آسيب  هاي اجتماعي را در جامعه فراهم كرده است.
محمد عباسپور عضو كميسيون اجتماعي مجلس هفتم افزود: در كشور ما برغم آنكه نرخ بيكاري را ۱۵ درصد عنوان مي  كنند، به جرات مي  توان اعلام كرد كه تنها نرخ بيكاري آشكار حدود ۱۷ الي ۱۸ درصد است و اگر بيكاري پنهان را نيز با آن اضافه كنيم، رقم واقعي بسيار بيش از اين مي  شود.
وي ادامه داد: متاسفانه در بسياري موارد، كشاورزان در كشور ما فقط چندين ماه به كار مشغولند و در ساير فصول بيكار و سرگردان هستند كه اين خود نوع مشهودي از بيكاري پنهان در جامعه است.

كمبود كادر متخصص يكي از معضلات مبارزه فرهنگي با مواد مخدر است
مهر: مدير كل پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: كمبود نيروي متخصص يكي از معضلاتي است كه در بخش مبارزه فرهنگي با مواد مخدر با آن رو به رو هستيم.
حميد صرامي افزود : كمي زمان، ايجاد امكانات مورد نياز و آموزش افراد در سطح كلان جامعه مي تواند نتايج خوبي را در زمينه مبارزه با مواد مخدر به جاي بگذارد.
وي تصريح كرد : در امر مبارزه با مواد مخدر ما سال هاي زيادي را پشت سر گذاشته و تجربه هاي متعددي در اين زمينه داشته ايم، كه از آن جمله مي توان دارو درماني و يا مجرم انگاري را نام برد.
مدير كل پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطر نشان كرد : اين در حالي است كه تا به حال سعي نكرده ايم با آموزش و اقدامات فرهنگي اقدام به ريشه كني مواد مخدر در جامعه كنيم، اين اقدامات براي اولين بار از سه سال پيش تاكنون در جامعه آغاز شده و اگر منصفانه به قضيه نگاه كنيم مي بينيم كه نتايج خوبي را هم در بر داشته است.
صرامي گفت : چالش هاي زيادي در برابر اقدامات فرهنگي وجود دارد كه بايد با پشتوانه هاي نظري و تقويت فعاليت هاي فرهنگي و اجتماعي اين چالش ها را از ميان برد.
وي تصريح كرد : قبل از هر چيز بايد اقدامات فرهنگي بر ضد مواد مخدر در دستگاه هاي مختلف كشور صورت گيرد و سعي كنيم با برگزاري برنامه هاي آموزشي اين اقدامات را در سطح گسترده اي به مرحله اجرا بگذاريم.
مدير كل پيشگيري ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان كرد: نبايد تنها در شعار دادن به فكر عزم ملي براي ريشه كني اعتياد باشيم، بلكه بايد اين عزم ملي به مرحله اجرا گذاشته شود و همه دست به دست هم دهيم تا بتوانيم جوانان خود را از روي آوردن به اين بلاي خانمانسوز بازداريم.
صرامي اظهار داشت : مجرم انگاري معتادان سال هاست كه در جامعه ما تجربه شده، اما متأسفانه نتيجه خوبي را در بر نداشته، سال ها پيش ما گمان مي كرديم با اين روش مي توانيم در مدت زمان كوتاهي مواد مخدر را از جامعه خود بيرون كنيم، اما بعد از سال ها مبارزه مسلحانه در اين راه و فدا كردن تعداد زيادي از فرزندان اين مرز و بوم بايد قبول كنيم كه اين روش به تنهايي نمي تواند مفيد واقع شود.
وي افزود : در حال حاضر آموزش حرف اول را مي زند و اگر ما بتوانيم جوانان خود را نسبت به خطري كه آنها را تهديد مي كند به درستي آگاه كنيم حداقل مانع از پيوستن افراد جديدي به جمع معتادان خواهيم شد.
صرامي در پايان گفت : يكي از كارهاي مهمي كه در درجه اول اهميت بايد قرار گيرد، ثابت نگه داشتن تعداد معتادان است كه اين امر تنها با برنامه هاي آموزشي و فرهنگي امكان پذير است.

ارائه تسهيلات جديد براي بيمه شدگان نيروهاي مسلح
فارس: تسهيلات جديد پرداخت  هزينه هاي نازايي و آمبولانس، بستري در بيمارستان هاي نظامي و دولتي و راه اندازي مركز امداد و اطلاع رساني خدمات پزشكي براي بيمه شدگان نيروهاي مسلح اعلام شد.
به گزارش اداره كل تبليغات دفاعي وزارت دفاع، سازمان تأمين اجتماعي نيروهاي مسلح، هزينه هاي نازايي و لاپاروسكوپي و سي تي اسكن را از محل اعتبارات بيمه مكمل و برابر مقررات محاسبه و پرداخت مي كند.
ميزان تسهيلات اين سازمان نسبت به اعمال IVF براي يكبار حداكثر تا سقف سه ميليون و ۲۰۰ هزار ريال، اعمال ميكرو فقط براي يكبار عمل و حداكثر تا مبلغ چهار ميليون و ۸۰۰ هزار ريال و عمل ICT حداكثر تا مبلغ ۲۵۰ هزار ريال و تا سه مرتبه است.
هزينه داروي HMC براي درمان نازايي كه توسط متخصص زنان و زايمان يا فوق تخصص تجويز مي شود، حداكثر تا ۲۴ عدد و با فرانشيز ۱۰ درصدي پرداخت خواهد شد.
سازمان تامين اجتماعي همچنين هزينه استفاده بيمه شدگان نيروگاهي مسلح از آمبولانس در مسيرهاي داخل و بين شهري را با فرانشيز ۱۰ درصد از محل اعتبارات بيمه مكمل مي پردازد.
بستري رايگان در بيمارستان هاي دولتي و طرف قرارداد سازمان تامين اجتماعي نيروهاي نيروهاي مسلح و كاهش ۵ درصدي فرانشيز در بيمارستان هاي خصوصي از ديگر تسهيلاتي است كه اين سازمان در اختيار بيمه شدگان نيروهاي مسلح قرار مي دهد.
از سوي ديگر، نخستين فاز مركز امداد سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح در قالب طرح «هادي» به منظور هدايت و راهنمايي افراد تحت پوشش و با هدف ارايه اطلاعات پزشكي به بيمه شدگان در مركز امداد و اطلاع رساني پيرامون خدمات پزشكي اين سازمان به اجرا درآمده است.

به دليل گرم شدن ۸ درجه اي هوا
احتمال سقوط بهمن درجاده ها شدت گرفت
000690.jpg
مهر: كارشناس سازمان هواشناسي از افزايش حدود ۸ درجه اي دماي هواي تهران طي سه روز آينده خبرداد.
وي افزود: همچنين دماي هوا در مناطق شمالي كشور تا ۱۵ درجه سانتي گراد افزايش خواهد يافت كه اين وضعيت موجب آب شدن سريع و چشمگير برفها و احتمال ريزش بهمن در جاده هاي كوهستاني كشور و آب گرفتگي معابر خواهد شد.
محمد شاملو همچنين از آغاز بارش برف و باران از بعدازظهر يكشنبه در تهران و اكثر نقاط كشور خبرداد .
وي گفت: اين بارش به صورت خفيف در سطح شهر تهران به صورت باران و در ارتفاعات و شهرستان كرج در قالب برف خواهد بود ، همچنين از بعد از ظهر يكشنبه در پي بارش برف و باران نسبتاً شديد در استانهاي سيستان و بلوچستان ، فارس ، هرمزگان و بوشهر ، احتمال آبگرفتگي معابر اين استانها وجود خواهد داشت.

نبود سازمان اجرايي مناسب،آمار حوادث راافزايش داده است
مهر: معاون وزير راه و ترابري گفت: نبود سازمان اجرايي مناسب به منظور پياده سازي «طرح جامع امداد و نجات كشور» آمار حوادث را افزايش داده است.
به گزارش دفتر انجمن لجستيك ايران، مهندس احمد مجيدي افزود: در خلأ اين سازمان به دليل نبود مديريت صحيح، آمار حوادث مترقبه و غير مترقبه رو به افزايش است.
وي تصريح كرد : هر چند «طرح جامع امداد و نجات كشور» مصوب هيأت وزيران، بهترين طرح تصويب شده در زمينه امداد و نجات در دنياست اما سازمان اجرايي طرح مذكور تعريف نشده كه همين امر سبب شده با وجود جامعيت طرح، به هنگام مواجه شدن با حوادث و سوانح طبيعي نتوانيم، چندان موفق عمل كنيم.
رئيس گروه تخصصي حمل و نقل ستاد حوادث غير مترقبه كشور با اشاره به اين كه از ۴۱ نوع بلاياي طبيعي تا كنون ۳۹ مورد آن در كشور به وقوع پيوسته است، تصريح كرد : همه ساله ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نيروي نظامي با صرف هزينه هاي سنگين به منظور آمادگي در برابر تهديدات خارجي آموزش ديده و مانور مي دهند، اين در حالي است كه با وجود بالا بودن آمار حوادث طبيعي و غير طبيعي در كشور، هنوز هيچ ارگاني به طور مستقيم متولي اجراي طرح جامع امداد و نجات كه سالانه جان شمار زيادي از هموطنان را تهديد مي كند نيست.
وي گفت : با وجود آن كه ساليانه ۸ تا ۱۰ درصد GOP كشور صرف حوادث غير مترقبه مي شود ، به دليل نبود باور به تشكيل چنين سازماني، هنوز گام مؤثري در راه كاهش حوادث در كشور برداشته نشده است.
دكتر وحيد حسيني جناب، مدير گروه مديريت بحران پژوهشكده سوانح طبيعي ايران نيز در اين كنفرانس يادآور شد: در سيستم جامع مديريت بحران جايگاه لجستيك بسيار پر اهميت بوده و به اين موضوع توجه ويژه اي شده است.

پرچم سلسله مهر براي رهايي زندانيان برافراشته مي شود
ايلنا: نخستين پرچم «سلسله مهر» با نام «سلسله مهر حسين (ع)» از سوي موسسه حاميان هستي، براي آزادي و رهايي زندانيان برافراشته مي  شود.
بر روي اين پرچم كه يك هزار و يك متر طول داشته و توسط زندانيان زندان قزل حصار، بافته خواهد شد، نام خيريني كه اقدام به آزادي زندانيان ديه كرده  اند، گلدوزي خواهد شد.بر اساس اين گزارش، پرچم «سلسله مهر حسين(ع)» ، داراي رنگ سرخ بوده و عرض آن يكصد و بيست سانتي متر است و بر روي اين پرچم، نام چهارده معصوم و نيز تمامي حماسه  سازان كربلا حك خواهد شد.در حاشيه اين پرچم، متن كامل زيارتنامه عاشورا، به دو زبان عربي و فارسي تحرير خواهد شد.بر پايه اين گزارش، زندانياني كه با كمك خيرين هزينه آزادسازي آنها تأمين مي  شود، به قيد قرعه   آزاد خواهند شد.آزادي اسيران و معرفي آنان در مراسم قرعه  كشي مشروط به اين است كه خود زندانيان شرايط آزادي خود را، به وسيله عوامل معنوي، فراهم كنند.در اين پرچم، همچنين نام تمامي زندانيان و اسرايي كه توانسته  اند، نشان آزادي را دريافت كنند، حك خواهد شد. نام مكان  هاي زيارتي، مساجد، هيأت  هاي عزاداري كه هزينه پذيرايي از ميهمانان و عزاداران را صرف آزادي اسيري كرده  اند، در اين پرچم قيد مي شود.نام شاكيان و مدعياني كه از تمام يا بخشي از حق و طلب خود چشم پوشي مي  كنند، نيز در پرچم سلسله مهر حسين (ع) آورده مي  شود. خانواده  هايي كه خواهان آزادي زندانيان هستند، مي  توانند با شماره حاميان هستي به شماره ۵۸۳۳۴۴۶ تماس بگيرند تا زندانيان آنان در قرعه كشي آزاد سازي شركت داده شوند.

تخصيص اعتبار بدون در نظر گرفتن نيازهاي زنان
جامعه را با بحران مواجه مي كند
مهر: عدم تشخيص نيازهاي زنان و جوانان از سوي برنامه ريزان و همچنين تخصيص بودجه به آنها باعث مي شود موضوعات و مسايل مربوط به آنها در آينده اي نزديك به بحران تبديل شود.
زهرا نژاد بهرام مدير كل امور اجتماعي استانداري تهران در خصوص تغيير سرفصلهاي بودجه زنان و جوانان از سوي برخي نمايندگان مجلس گفت: نمايندگان بدون در نظر گرفتن و توجه به نيازهاي روز جامعه و همچنين نظرسنجي هاي صورت گرفته سرفصلهاي بودجه زنان و جوانان را تغيير داده و اعتبار مربوط به آنها را به حوزه هاي ديگر منتقل كرده اند.
وي افزود: در حقيقت قوانين و اعتبارات مالي هستند كه باعث تحكيم برنامه هاي يك سازمان مي شوند بنابراين با در نظر نگرفتن بودجه مشخصي براي برطرف كردن نيازها و مشكلات زنان و همچنين ۳۰ ميليون جوان جامعه، باعث مي شود در آينده اي نزديك مسايل مربوط به آنها به بحراني در جامعه تبديل شود.
مدير كل امور اجتماعي استانداري تهران تأكيد كرد: برنامه ريزان بايد براي امور و سطوح مختلف جامعه نه فقط يك عده اي خاص برنامه ريزي كنند ، در حال حاضر مشكل جوانان تنها ازدواج نيست بلكه اين مسئله در رديف پنجم نيارهاي آنها قرار دارد بنابراين پرداختن و صرف اعتبارات زيادي به اين مسئله نه تنها باعث حل آن نمي شود بلكه به دليل درست نپرداختن ، مشكلاتشان را زيادتر نيز مي كند.
نژاد بهرام گفت : زنان و دختران نيز مشكلات بي شماري مانند اشتغال ، ادامه تحصيل ، بيمه زنان خانه دار و... دارند در حالي كه اين موارد ناديده گرفته شده اند و بودجه مربوط به زنان بين تشكلهاي ديني ، حوزه اي علميه و زنان سرپرست خانوار تقسيم شده است و اين امر اصلا به صلاح جامعه نيست.

۱۵ درصد زندانيان در دانشگاه تحصيل مي كنند
مهر : ۱۵ درصد زندانيان استان تهران در دانشگاه در حال تحصيل هستند و اين در حالي است كه بررسي ها نشان مي دهد كه ادامه تحصيل زندانيان به خصوص در رده دانشگاهي مي تواند مانعي در ارتكاب مجدد جرم و بازگشت آنان به زندان شود.
محمود سالاركيا، معاون دادستان تهران در امور زندان ها گفت : درصدي از زندانيان در رده هاي تحصيلي مختلف در زندان به تحصيل مشغول هستند، اما تعدادي از زندانيان با وجود داشتن جرايم سنگين در سطح دانشگاهي در حال تحصيل هستند .
وي گفت : زندانياني كه در سطح دانشگاهي در حال تحصيل هستند به صورت غير حضوري ادامه تحصيل مي دهند و مي توانند براي گذران امتحانات پايان ترم با موافقت مسئولين زندان براي مدت زمان مشخص از محيط زندان خارج شوند و مانعي در اين خصوص وجود ندارد.
يوسفيان تصريح كرد : بررسي ها نشان مي دهد تحصيل زندانيان به خصوص در سطح دانشگاهي در جلوگيري از ارتكاب مجدد جرم از سوي آنان بسيار تأثير گذار است و حتي از بازگشت دوباره آنان به زندان جلوگيري مي كند.
معاون دادستان تهران در امور زندانها با بيان اين كه بايد تا حد امكان به امر آموزش و ادامه تحصيل زندانيان توجه نمود خاطر نشان كرد : اداره زندانها در نظر دارد تا برنامه ريزي اساسي را در خصوص تحصيل زندانيان انجام دهد و بيش از گذشته به اين امر توجه كند.

همزمان با سرماي شديد تهران
۹۰۰ شكستگي ناشي از زمين خوردگي و۴۰ مورد گازگرفتگي اتفاق افتاد
ايسنا: اداره پيشگيري از سوانح و حوادث وزارت بهداشت با اعلام اين كه ۹۰۰ شكستگي ناشي از زمين خوردگي و ۴۰ مورد گاز گرفتگي از پيامدهاي سرماي چند روز اخير در تهران بوده است، گفت: اين شكستگي ها اغلب در سالمندان و در لگن خاصره ايجاد شده كه به زمينگير شدن برخي منتهي  شد.
دكتر عليرضا مغيثي افزود: با اشاره به افت فشار گاز در روزهاي اخير از آنجايي كه گاز برخي مناطق قطع شده در نيمه هاي شب و بدون اطلاع مشتركان وصل شده و به جهت عدم تجهيز وسايل گرمازا به ترموكوپل اين امر سبب بروز ۳۵ تا ۴۰ مورد مسموميت با گاز شد.
وي در ادامه از هموطنان خواست كه از مسافرت هاي بي مورد در فصل سرما خودداري و سالمندان حتي المقدور در زمان سرما و يخبندان از منازل خارج نشوند و به پوشش مناسب مجهز گردند، تا از بروز سرماخوردگي و پنوموني هاي شديد مصون بمانند.
رئيس اداره سوانح و حوادث وزارت بهداشت با تأكيد مجدد بر استفاده از وسايل گرمازاي استاندارد در منازل گفت: در صورت نياز براي استفاده از بخاري هاي نفتي، خانواده ها از سالم بودن راه هاي خروجي دود و جريان هوا در اتاق مطمئن باشند تا كمتر با حوادثي همچون گاز و دود گرفتگي مواجه شوند.

تصويب طرح كنترل دخانيات ضمانت اجرايي ندارد
مهر: طرح كنترل دخانيات اگر هم به تصويب برسد، هيچ گونه ضمانت اجرايي ندارد. چنين قوانيني جز صرف هزينه و وقت هيچ نتيجه ديگري نخواهد داشت.
دكتر عابد فتاحي عضو كميسيون بهداشت و درمان افزود: تصويب طرح كنترل دخانيات به نفع كساني است كه قاچاق سيگار مي كنند و به نفع فروشندگان سيگار است، چرا كه به اين ترتيب قيمت سيگار بالا رفته و فردي كه عادت به مصرف سيگار دارد مجبور مي شود مبلغ بيشتري را كه مي تواند براي خانواده اش هزينه كند براي خريد سيگار هدر بدهد.
عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس خاطر نشان كرد: چنين طرح و قانوني اگر هم به تصويب برسد، هيچ گونه ضمانت اجرايي نخواهد داشت، چنين قوانيني هم جز صرف هزينه و وقت هيچ نتيجه ديگري نخواهد داشت.
دكتر فتاحي گفت : من يكي از مخالفان تصويب اين طرح هستم، چرا كه معتقدم مسايل مهم تر از دخانيات هم در كشور وجود دارد كه بايد به آن رسيدگي شود، مساله استاندارد نبودن بسياري از مواد غذايي، مسئله آلودگي هوا، مواد مخدر و ... اين ها همه خود به نوعي با سلامت مردم در ارتباط است، ما اگر ميتتوانيم بايد كاري كنيم كه هر چه زودتر از روند رو به رشد اعتياد در كشور جلوگيري كنيم، بايد مسئه آلودگي هوا را به نوعي حل كنيم، بايد در مورد عدم استاندارد بودن مواد غذايي مورد مصرف مردم فكري بكنيم و خيلي بايدهاي ديگر كه مهم تر از مسئله دخانيات است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |