شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۲ - Mar 5, 2005
پيامبر اكرم(ص) فرمودند: چه مي شود كه شيريني عبادت را در شما نمي بينم؟ گفتند: شيريني عبادت چيست؟ فرمود: تواضع است.
ميزان الحكمه جلد ۴ - حديث ۲۱۸۲۵
امروز با حافظ
آتشي بود در اين خانه كه كاشانه بسوخت
سينه از آتش دل در غم جانانه بسوخت
جانم از آتش مهر رخ جانانه بسوخت
تنم از واسطه دوري دلبر بگداخت
مجموعه تلويزيوني «محمد رسول ا لله (ص)» ساخته مي شود
مهر: مجموعه تلويزيوني محمد
رسول الله(ص) بر اساس فيلمنامه اي از رضا عمارلويي جلوي دوربين خواهد رفت.
اين فيلمنامه كه در حال حاضر مراحل تحقيق و نگارش را پشت سر مي گذارد، زندگي حضرت رسول (ص) از زمان تولد تا رحلت را به تصوير مي كشد. در اين مجموعه كه در قالب آثار الف ويژه تلويزيون توليد خواهد شد، فرازهاي مهمي از زندگي آن حضرت به تصوير كشيده مي شود و برخي از اتفاقاتي كه پيش از اين در آثار توليد شده درباره حضرت محمد (ص) بيان نشده است، در قالب تصوير و با توجه به مستندات تاريخي ارايه خواهد شد.
رضا عمارلويي نويسنده اين اثر گفت: متن اين مجموعه تلويزيوني بر اساس منابع و كتاب هاي معتبر اسلامي و مستندهاي تاريخي نوشته مي شود. در اين زمينه از تمامي متون و انتشاراتي كه از سوي اهل تسنن در اين باره به چاپ رسيده است يا به عنوان كتاب هاي مرجع و تاريخي، مورد نظر و توجه مسلمانان سني قرار مي گيرد، استفاده خواهم كرد. همچنين با روحانيون و اهالي تحقيق و نظر شيعه در باب مراحل مختلف زندگي حضرت رسول ( ص) به مشورت خواهم نشست و پس از آن متن براي تاييد به مراجع عظام و محققين ارايه خواهد شد.
مجموعه تلويزيوني «محمد رسول الله (ص)» در قالب ۴۰ قسمت ۵۰ دقيقه اي توليد خواهد شد و پيش توليد آن حدود يك سال به طول مي انجامد.
تمامي صحنه هاي اين سريال در ايران و مناطق اطراف يزد و كرمان و بخش هايي در خوزستان فيلم برداري خواهد شد و ساخت آن حدود ۳ سال به طول
مي انجامد. شبكه يك سيما نيز به عنوان متولي توليد اين مجموعه عمل خواهد كرد و كارگردان مجموعه به وسيله يك شورا انتخاب و معرفي خواهد شد كه البته اين مرحله پس از اتمام و تاييد نهايي فيلمنامه خواهد بود.

برگزيدگان جشنواره بين المللي سينماي مستند كيش
ششمين  جشنواره  سينماي  مستند كيش ، طي  مراسمي  با حضور مهندس  حسين  نصيري  دبير شوراي  عالي  مناطق  آزاد و دكتر حسين  قاسمي  رئيس  هيات  مديره  و مدير عامل  منطقه  آزاد كيش  با معرفي  آثار برگزيده  به  كار خود پايان  داد.
در اين  جشنواره  كه  از هشتم  تا دوازدهم  اسفند در دانشگاه  كيش  برگزار شد سي  و چهار مستند ايراني  و خارجي  در بخش  مسابقه  ايران  و بين الملل ، ده  فيلم  از سينماي  مستند سوئيس  و ده  فيلم  از «ويتوريو دسه  تا» استاد مستندساز ايتاليا در بخش  بين الملل  به  نمايش  گذاشته  شد.
در مراسم  پاياني  جشنواره  در بخش  مسابقه  ايران ، جايزه  اول  ويژه  هيات  داوران  و لوح  زرين  به  همراه  هفت  ميليون  ريال  جايزه  نقدي  به  كاوه  بهرامي مقدم  براي  فيلم  «من  با خدا حرف  مي زنم » اهدا شد.
جايزه  اول  اثر مستند كارگردان  و جايزه  دوم  ويژه  هيات  داوران  نيز شامل  لوح  زرين  به  همراه  ده  ميليون  ريال  جايزه  نقدي  به    محمود رحماني  براي  فيلم  «نفت  سفيد» اهدا شد.
همچنين  هيات  داوران  به    نفيسه  جان  نثار و مسعود اميني  براي  بهترين  تدوين  در فيلم  «زارچ » ، به   مرتضي  پورصمدي  براي  بهترين  تصوير برداري  فيلم  من  باخدا حرف  مي زنم  و به    حسن  نقاشي  براي  بهترين  پژوهش  و فيلمنامه  مستند در فيلم  «مشي  و مشيانه » لوح  زرين  جشنواره  را اهدا كرد.
در پايان  جشنواره ،  آرش  يزداني  براي  فيلم  «سايه ، ساروج ، خشت » جايزه  مخصوص  دبيرخانه  شورايعالي  مناطق  آزاد كشور شامل  لوح  زرين  جشنواره  به همراه  امكانات  يك  سفر تحقيقي  سه  روزه  به  يكي  از مناطق  آزاد كشور را به  خود اختصاص  داد.
براساس  راي  هيات  داوران  لوح  زرين  جشنواره  براي  بهترين  اثر مستند با نگاه نو، بهترين  موسيقي  تصنيفي ، بهترين  فيلم  برداري  اثر مستند كوتاه  و جايزه  بزرگ  جشنواره  به  بهترين  اثر مستند به  هيچ  يك  از آثار ارايه  شده  تعلق  نگرفت.  در بخش  بين الملل  جشنواره  نيز جايزه  بزرگ  به  بهترين  اثر مستند شامل  تنديس  دلفين  زرين  كيش  به  «مايرام  يوسوپوا» براي  فيلم  قطار بيرون  شهري  اهدا شد.
همچنين  جايزه  اول  و دوم  ويژه  هيات  داوران  به  ترتيب  به  «پترلوم » از قرقيزستان  براي  فيلم  عروس  دزدي  در قرقيزستان  و رضا بهرامي نژاد براي  فيلم  «آقايان  پرنده » اختصاص  يافت .
بزرگداشت  پرويز كيمياوي  استاد مستند ساز ايراني ، معرفي  فيلم  برگزيده  روزنامه نگاران  حاضر در جشنواره  و اهداي جايزه  جشنواره  «گيله  وا» به برگزيدگان  از ديگر برنامه هاي  مراسم  پاياني  جشنواره  بود.

انتشار كتابي درباره زندانيان سياسي پيش از انقلاب
گروه فرهنگ و هنر: «دلدادگان آزادي» عنوان كتابي ۴۰۰ صفحه اي است كه گردآورندگان آن «زندانيان سياسي قبل از انقلاب» را به شكلي موجز و مختصر و با ذكر سمتهاي كنوني معرفي كرده اند.
در اين كتاب كه به كوشش جليل امجدي و محسن علي نژاد قمي تدوين و تنظيم و از سوي نشر رسانش به بازار كتاب عرضه شده است، ضمن ارائه شناسنامه اي از فرد زنداني، مدت زمان حضور وي در زندان و سمتهاي كنوني وي آورده شده است. نام برخي از چهره هاي مشهور انقلاب چون شهيدان، باهنر، رجايي، بهشتي و... به همراه چهره هاي گمنام و... در اين كتاب پژوهشي آورده شده است.

۵/۴ ميليون نفر تحت پوشش كميته امداد هستند
ايرنا: سيد رضا نيري  سرپرست  كميته  امداد امام  خميني (ره ) در سخناني  پيش  از خطبه هاي  نماز جمعه  اين  هفته  تهران  به  مناسبت  سالگرد تاسيس  اين  نهاد گفت : ما به  فرمان  امام  (ره ) در حالي  فعاليت  خود را آغاز كرديم  كه  امكاناتمان  زير صفر بود اما به  لطف  الهي  در حال  حاضر كميته  امداد بيش  از ۱۴۱۰ مركز خدمات رساني  در داخل  و خارج  كشور دارد.
وي  گفت : در حال  حاضر براي  اينكه  كار اين  كميته  از كميت  به  سوي  كيفيت پيش  رود از اساتيد حوزه  و دانشگاه  كمك  مي گيريم .
ما بيش از آنكه در كميته امداد به فكر پوشش دادن به نيازهاي جاري افراد باشيم به فكر توانمندسازي آنان هستيم و خوب است بدانيد از ميان افرادي كه تحت پوشش قرار گرفته اند كساني هستند كه امروز خود يك مجموعه بزرگ را اداره مي كنند، مالكيت مجموعه در اختيار آنان است و گروهي براي آنان كار مي كنند.
كميته امداد قدرت ايجاد اشتغال دارد و با جرات مي توانم بگويم كه ما مي توانيم هرسال يكصد هزار شغل ايجاد كنيم البته به كمك مجلس و دولت خدمتگزار كه تاكنون هم به ما كمك كرده اند نياز داريم.كميته  امداد   هم اينك علاوه  بر ۵/ ۴ ميليون  نفر را كه  در داخل  و خارج  كشور تحت  پوشش  دارد بيش  از ۲ميليون  نفر را در حوادث  و گرفتاري هاي  غير مترقبه  تحت  امداد و پوشش  خود قرار داده  است .
از ميان بانواني كه تحت نظارت كميته امداد و با كمك ما به خانه بخت رفته اند به دليل آموزش هاي قبل از ازدواج در زمينه هاي اجتماعي و فرهنگي خوشبختانه حتي يك درصد هم طلاق مشاهده نمي شود.
وي  در ادامه  افزود: براي  حفظ منزلت  خانواده هاي  تحت  پوشش  ۳۰ برنامه  از۳۵ برنامه  خود را در راستاي  توانمند سازي  آنان  قرار داديم.  كميته  امداد در حال  حاضر ۹۷۰ هزار
دانش  آموزرا تحت  پوشش  دارد و براي  ارتقاء سطح  علمي آنان  از نيروي هاي  افتخاري  كمك  مي گيرد و به  اين  ترتيب  تمام  ويژگي هاي  اخلاقي آنان  نيز كنترل  مي شود.
نيري  مهمترين  فعاليت  كميته  امداد را اشتغال  زايي  ذكركرد و افزود: كميته امداد هر ساله  با كمترين  سرمايه  بين  ۱۲ تا ۱۵ هزار خانواده  تحت  پوشش  را به استقلال  مالي  مي رساند و اميدواريم  با حمايت  مردم  و مسئولان  هر ساله  بيش  از۱۰۰ هزار فرصت  شغلي  ايجادكنيم .
وي  در پايان  نتيجه  ۲۶ سال  زحمات  كميته  امداد را مثبت  ارزيابي  كرده  و گفت :  هم  اكنون  سازمان هاي  بين المللي  مانند سازمان  بهداشت  جهاني ، كميته امداد را به عنوان  يك  نهاد و تشكيلات  نمونه  در سطح  بين المللي  معرفي  كرده اند.
سرپرست  كميته  امداد در زمينه  مشاركت هاي  مردمي نيز اظهار داشت : هم اكنون  ۶۶ هزار نيروي  افتخاري  با اين  نهاد در ارائه  خدمات  به  خانواده هاي  نيازمند، همكاري  دارند و در سال  گذشته  مردم  سخاوتمند با اهداي  بيش  از۱۵۰۰ ميليارد ريال  به  اين  نهاد، ياري  رسان  محرومان  و نيازمندان  بوده اند.

برگي از تاريخ
و به اين سان نظمي كه در جهان به وجود آمده بود پايان يافت
پنجم مارس (روزي چون امروز) در طول تاريخ رويدادهايي به وقوع پيوست كه چند مورد از آن از اين قرار است: در سال ۱۳۹۱ ميلادي (طبق نوشته برخي از مورخان) سعدالدوله بزرگ وزير ايران به دست فرماندهان نظامي كشته شد. در سال ۱۷۵۴ (۴ مارس) دكتر واترهاوس سازنده واكسن آبله به دنيا آمد.در سال ۱۸۵۲ گوگل داستان نگار حقيقي نويس روسيه متولد شد. در سال ۱۹۱۶ (۴ مارس) محمدولي تنكابني رئيس الوزراء ايران شد. در سال ۱۹۵۹ دكتر گنجي استاد جغرافيا براي ايران سازمان هواشناسي ملي تاسيس كرد. در سال ۱۹۶۴ طبق دستاوردهاي باستان شناسان از منطقه «حسنلو» معلوم شد كه ايرانيان از ۷۷۰ سال پيش از ميلاد به ساختن دژ نظامي، تاسيسات فلزكاري و استفاده از اسب در جنگ آشنا بودند و تمدني پيشرفته داشتند. در سال ۱۳۴۱ ميلادي ابواسحق اينجو حكمران فارس از كرماني ها شكست خورد و موفق به تصرف اين استان نشد. در سال ۱۹۷۷ (چهارم مارس) كارت اعتباري پلاستيكي موسوم به ويزاكارت براي نخستين بار در تاريخ بانكداري جهان به جريان گذارده شد كه اينك وسيله معاملات افراد معمولي شده است.
اينك برگ امروز:يك سال پس از برقراري مجدد نظام وظيفه اجباري در آلمان، هيتلر در اين روز از مارس سال ۱۹۳۶ به واحدهاي يك لشكر پياده آلماني دستور داد كه وارد منطقه غيرنظامي «راينلند» شوند و نشان دهند كه آلماني ها حاكم بر وطن خود هستند و قراردادهاي تحميلي «ورساي» و «لوكارنو» را ديرزماني است كه پاره كرده اند.
راينلند روز بعد (هفتم مارس) به پارلمان رايش سوم (آلمان) رفت و نمايندگان را كه عموما از اعضاي حزب ناسيونال سوسياليست (نازي) بودند توجيه كرد و گفت كه همسايگان آلمان بار ديگر به هم بر ضد آلمان نزديك مي شوند و ما نمي توانيم ساكت بنشينيم. ما بايد حقوق و شئون برابر با قدرت هاي ديگر داشته باشيم و اين را كسي به ما نمي دهد. بايد خودمان آن را به دست آوريم.هيتلر گفت كه از اين لحظه آلمان را مقيد به رعايت هيچ يك از قراردادهاي منعقده بعد از جنگ جهاني اول نمي داند.همان روز دولت فرانسه با انگلستان تماس گرفت، ولي آنتوني ايدن وزير امورخارجه انگلستان تنها به محكوم كردن لفظي عمل هيتلر بسنده كرد و اين عمل بر جرأت هيتلر افزود. از تماس نخست وزير فرانسه با استالين هم چيزي عايد نشد.نهم مارس دولت انگلستان اعلام داشت كه در شرايط موجود نمي تواند به فرانسه كمك نظامي برساند تا هيتلر را با زور وادار به رعايت قرارداد «لوكارنو» كند و به اين وسيله فرانسه را كاملا مأيوس كرد. در همين روز هيتلر در يك اجتماع سيصد هزار نفري در مونيخ گفت كه «تاريخ» بعدا درباره اين اقدام او قضاوت خواهد كرد. اين عمل هيتلر سرآغاز برهم خوردن نظمي در جهان بود كه پس از جنگ جهاني اول به وجود آمده بود.

بهارستان
اي عزيز! مست باش و مخروش، گرم باش و مجوش، شكسته باش و خاموش كه سبوي درست را به دست برند و شكسته را به دوش كشند.
مقولات _ خواجه عبد الله انصاري

پاسخ به پرسش پزشكي
براي رفع بوي بد دهان و كمبود آهن
از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه براي رفع بوي بد دهان آيا از ويتامين و مواد معدني اضافي هم مي شود استفاده كرد و او پاسخ داده است: طبق تجربه، كلروفيل، اسيدوفيل و زينك (روي) موثرند به شرط مصرف بيش از يك بار در شبانه روز و مشورت قبلي با دكتر. وي در پاسخ به سوالي ديگر گفته است كه مشكلات موتابوليسم (سوخت و ساز) بدن و ضعف عمل جذب و همچنين اسهال مزمن و يا عادت كردن به خوردن داروي مسهل و خونريزي _ (عمدتا خونريزي تدريجي داخلي) باعث كمبود آهن در بدن مي شود، ولي جبران كمبود آهن بايد به تجويز پزشك صورت گيرد كه مصرف خودسرانه قرص آهن ضمن منافع، زيان بار هم مي تواند باشد.

تازه هاي دنياي رسانه ها
جنجال سرقت هويت در آمريكا، كه دارد يك مساله ملي مي شود
در يك هفته اخير گزارش ها و تفسيرهاي مربوط به سرقت هويت در آمريكا از صفحه اول روزنامه هاي اين كشور و خبر اول شبكه هاي تلويزيوني خارج نشده است زيرا كه قبلا به اين وسعت سابقه نداشته و موضوعي است خواندني و اسباب نگراني عمومي.
طبق اين گزارش ها، قانون شكنان، تبهكاران و سوءاستفاده گران با دستيابي به هويت برخي از افراد در آمريكا به نام آنها دست به خريد،  انتقال پول از حساب هاي بانكي، انتقال اعتبار، معرفي خود هنگام تخلف و ارتكاب جرم و حتي ازدواج و تنظيم اسناد ديگر زده و براي صدها هزار تن ايجاد دردسر كرده و به اعتبار آنان لطمه زده و بدحسابشان كرده اند.
آساني سوءاستفاده از هويت در آمريكا به خاطر استفاده وسيع از شماره رفاه اجتماعي است. اين شماره ۹ رقمي، شش دهه پيش پس از تصويب قانون بازنشستگي همگاني به وجود آمد و چون در آمريكا شناسنامه وجود ندارد و تهيه فتوكپي و يا عكسداركردن گواهي نامه تولد ممنوع است به تدريج از اين شماره ۹ رقمي كه دادن آن به يك فرد اجباري نيست و به درخواست و تسليم تقاضانامه موكول است وسيعا استفاده شده و در دهه هاي اخير، شماره گواهينامه رانندگي، كارت دانشجويي و... قرار گرفته است.
اين شماره كه كارت حاوي آن فاقد عكس است و پرداخت سهميه بازنشستگي از درآمد سالانه با اشاره به آن صورت مي گيرد به تدريج عملا (نه قانونا) شماره ماليات و ماخذ حساب هاي بانكي، كارت هاي اعتباري، انواع بيمه و معاملات هم قرار گرفته است. در سالهاي اخير موسسات بررسي اعتبارات مالي افراد نيز فعاليت خود را بر پايه آن قرار دادند و حتي رفرنس سوابق محكوميت قضايي اشخاص نيز با ارايه همين شماره صورت مي گيرد.
اين استفاده وسيع سبب شده است كه هر سوءاستفاده گر شماره فرد ديگري را بدهد و يا اين كه ضمن بيان و نوشتن، يك رقم عوضي ارايه شود كه با همين اشتباه كوچك اعتبار يك فرد از ميان خواهد رفت. از آنجا كه در آمريكا پيش از انجام هر معامله، حتي اجاره دادن خانه و فروش قطعي، سابقه مالي فرد را از موسسات مربوط استعلام مي كنند بسيار ديده شده است كه با توجه به سوءاستفاده از اين شماره، معامله با يك فرد خوب بدون دليل رد شده است. در اين كشور قرارگرفتن سابقه و دستورالعمل در كامپيوتر و يا بايگاني جهت رفرنس به سادگي صورت مي گيرد، ولي خارج ساختنش (پاك كردنش) جز با حكم قاضي امكان پذير نيست و بنابراين حذف سابقه بد از رفرنس ها كاري آسان نخواهد بود.
چون از زمان ايجاد وزارت امنيت ملي آمريكا، بر اثر تشابه اسمي و يا سوءاستفاده از همين شماره (در ايران اصطلاحا شماره ملي) توليد دردسرهايي براي شخصيت ها ازجمله سناتور «ادوارد كندي» شده بود، وزير مربوط هزاران نام افراد مهم و روزنامه نگاران را به ماموران داده است كه پيش از هرگونه اقدام درباره آنها بايد با شخص وزير تماس بگيرند. به عبارت ديگر بدون مشورت حتي در نيمه شب با وزير نمي توان درباره آن فهرست اقدام كرد. در اين فهرست در كنار نام روزنامه نگار حرف «J» قرار مي گيرد تا مورد جست وجو قرار نگيرند و روزنامه هاي آمريكا نوشته اند كه حتي از شماره كالين پاول وزير امور خارجه سابق آمريكا هم سوء استفاده شده بود. پس از مرگ، بسياري از پولدارها داراي ورثه تازه شده اند كه سوءاستفاده از همين شماره آن را تسهيل كرده و شمار زيادي از فوت شدگان با سوءاستفاده از همين شماره كه به دست افراد ديگر افتاده ولي  داراي شوهر و زوجه شده اند كه هدف از آن به چنگ آوردن ارث بوده است. با همين شماره وصيتنامه هاي نادرست تنظيم شده است كه در آن غريبه اي در رديف وراث قرار گرفته و بر پرونده هاي دستگاه قضايي افزوده است.
بدتر از همه قراردادن افراد خوب در رديف محكومين است كه برخي زندانيان، هنگام ورود به زندان شماره فرد مربوط را به جاي خود قرار داده اند.
كامپيوتري شدن حساب هاي بانكي و انتقال پول و اعتبار از طريق اينترنت بر دامنه سوءاستفاده ها افزوده و به اعتبار گزارش روزنامه هاي آمريكا، هر روز از دهها هزار حساب بانكي سوءاستفاده مي شود و چون در آمريكا حساب هاي بانكي تا صدهزار دلار از سوي دولت بيمه شده اند، زيان حاصله از جيب ملت پرداخت مي شود و هزينه تجسس هاي پليس و پرونده هاي قضايي وسيعا افزايش يافته و مي رود تا يك مساله ملي بزرگ شود. پيشنهاد شده است كه با وضع قانون، استفاده از شماره ۹ رقمي كه دو رقم اول آن بر حسب ايالت فرق مي كند و مشخصه ايالت است منحصر به همان بازنشستگي عمومي و ماليات شود و وسيله اي تازه مرجع تشخيص هويت قرار گيرد كه كمپاني هاي سازنده دستگاه هاي تشخيص هويت بر پايه خواندن انگشت و چشم پيشنهاد كرده اند كه مانند دستگاه هاي قرائت كارت هاي اعتباري، از آنها در هر موسسه و يا فروشگاه و يا PC (دسك تاپ و لپ تاپ) استفاده شود. سالهاست كه آزمايش DNA به مساله تشخيص فرزند و تبار و هويت فردي درصورت برجاي گذاردن موي و ناخن و سلول مرده و يا زنده در سراسر جهان پايان داده است.

با حضور وزير ارشاد
جوايز كتاب سال شهيد غني پور اهدا شد
گروه ادب و هنر: كتابهاي برگزيده چهارمين دوره انتخاب كتاب سال شهيد  «حبيب غني پور» عصر پنجشنبه در مسجد جواد الائمه (ع) معرفي و به نويسندگان آن جوايزي اهدا شد.
در اين مراسم كه با حضور احمد مسجدجامعي (وزير ارشاد) و چند تن از نويسندگان، شاعران و مديران بخشهاي فرهنگي و دانشگاهي كشور برگزار شد، كتاب هاي «سال بازگشت» در بخش زندگي  نامه داستاني (نوشته احمد دهقان) و «شبي كه جلواسك نخوانَد» در بخش رمان نوجوان (نوشته جمشيد خانيان) به جامعه  ادبي معرفي شدند.
وزير ارشاد طي سخناني كه پيش از مراسم اهداي جايزه ايراد كرد، گفت: اين كه شهيد غني پور در كدام منطقه و محله به دنيا آمده و يا در كجا شهيد شده،  مهم نيست؛ اين نكته كه او دنبال چه چيزي بوده مهم است. دفاع مقدس ما از اين جهت مهم است كه رزمندگانش با آرمانهايي متفاوت از ديگر جنگجويان بوده اند و نمونه هايي چون شهيد غني پور گواه آن هستند.
پيش از سخنان وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، مصطفي رحماندوست طي سخنان مشروح و مبسوطي به نهادها و قهرمانها و چگونگي پيدايش تمثيلها در ميان جوامع و فرهنگ ها اشاره كرد و گفت: همان طور كه گل لاله از خون سياوش مي رويد و تبديل به تمثيل خون بي گناه مي شود، نمونه هايي چون شهيدغني پور كه من مدت كوتاهي با او آ شنا بودم، ظرفيت دارند كه به عنوان نمونه و تمثيل اهل قلم باشند.
اميرحسين فردي به نام دبير جشنواره با اشاره به ۶۰ كتاب مربوط به دفاع مقدس در بخش نوجوان و ۲۵ كتاب در بخش زندگي نامه داستاني و ۳۵ اثر در بخش ادبيات محض، توضيح داد: سخت ترين و نفس گيرترين مرحله داوري ما در بخش ادبيات محض بودكه به گمانم براي اولين بار در تاريخ داوري نهايي، جلسه داوران در نشست اول و پس از ۴ ساعت بحث و نظر نتوانست به يك تصميم واحد برسد و به همين دليل، جلسه نهايي براي بار دوم تجديد شد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
انتظار
يادتونه؛ نوزاد بودم مي گفتيد: بچه است نمي فهمه؛ به جون شما مي فهميدم ولي بس كه سعي كردم به شما منظورم را بفهمونم، چيزهايي را كه درك مي كردم از ياد بردم.
بزرگتر كه شدم مي گفتيد: بزرگ مي شي يادت مي ره؛ ولي هيچ وقت يادم نرفت.
بعدها مي گفتيد: حالا جووني بايد قدر اين لحظه ها را بدوني، تلاش كني، بسازي يادبگيري كه از زندگيت لذت ببري؛ ولي خودتون...
انگار زندگي يه انتظاره!
لبخندي زد و گفت: حالا مونده، تازه وقتي كه سرنوشت رو پذيرفتي بايد كم كم باهاش سازش كني مثل خود من كه گرچه نتونستم باهاش خو بگيرم ولي خيلي وقته بهش عادت كردم.
آرين دخت فرنادپور

گشتي در دنياي خبرها
گفت و گو با گياهان
نايروبي: يك پيرمرد خوش ذوق در كشور كنيا صاحب گلخانه اي بسيار زيبا و سرسبز است. به گفته افرادي كه با گل و گياه سروكار دارند، گونه هاي گياهي كه وي در خانه اش نگهداري مي كند از شاداب ترين گياهان جهان به شمار مي آيند. اما راز سلامت و رشد قابل توجه گياهان اين پيرمرد چيست؟
وي مي گويد كه از صبح تا شام در كنار گلهايش مي نشيند و با آنها صحبت مي كند. به گفته پيرمرد، هر چه گفت و گو با گياهان در قالب مسائل شاد باشد، به همان نسبت رشد آنها افزايش مي يابد.
پنچري همزمان لاستيك ها
لندن: آيا تا به حال شنيده ايد كه هر ۴ لاستيك يك خودرو به صورت همزمان با هم پنچر شوند؟ روز پنج شنبه هفته گذشته چنين اتفاقي در يكي از شهرهاي كوچك كشور انگليس رخ داد. خانمي كه براي خريد به يك فروشگاه زنجيره اي مراجعه كرده بود پس از پايان خريد خود و بازگشت به پاركينگ فروشگاه متوجه شد كه هر چهار لاستيك خودرواش پنچر است.
او بدون توجه، خودرو خود را روي خرده هاي شيشه پارك كرده بود. وي قصد دارد از فروشگاه شكايت كند. به گفته اين مشتري، سطح پاركينگ نبايد مملو از خرده شيشه باشد به همين دليل مسئولان فروشگاه بايد به وي غرامت بپردازند.
آب به جاي بنزين
پاريس: يكي از افراد علاقمند به محيط زيست قصد طراحي و ساخت خودرويي را دارد كه به جاي بنزين، از تركيبات ارزانتري مانند آب استفاده كند. با آنكه اين آرزو تقريباً غيرممكن به نظر مي آيد اما مرد سخت كوش معتقد است حداكثر تا ۱۰سال ديگر، خودرويي طراحي خواهد كرد كه سوخت آن مانند آب، ارزان باشد و به محيط زيست لطمه وارد نكند.
خريد با اسكيت
استكهلم: يك مرد ۴۶ ساله در سوئد دست به ابتكار جالبي زده و براي صرفه جويي در وقت با اسكيت در فروشگاه ها به خريد مي پردازد.
اين مرد پيش از ورود به داخل فروشگاه ها، ابتدا اسكيت ها را به پايش مي بندد و با سير كردن در راهروهاي فروشگاه، اجناس مورد نياز خود را از روي قفسه ها بر مي دارد. او در اين مورد مي گويد: حركت با چرخ دستي در راهروهاي فروشگاه ها بسيار زمان بر است .به همين دليل براي صرفه جويي در وقت و انرژي با اسكيت خريد مي كنم.
پيرمرد گرمايي
هلسينكي: فنلاند يكي از كشورهاي سردسير قاره اروپا به شمار مي آيد. اما پيرمردي در اين كشور زندگي مي كند كه در طول عمر خود از وسايل گرم كننده استفاده نكرده است. به گفته اهالي دهكده اي كه اين پيرمرد ۷۸ ساله در آن زندگي مي كند تاكنون سابقه نداشته كه او براي گرم كردن خود، هيزم روشن كند و يا از شوفاژ و بخاري بهره  بگيرد.
بدن پيرمرد در برابر سرما بسيار مقاوم است و حتي در سردترين روزهاي سال با پيراهن آستين كوتاه در دهكده به قدم زدن مي پردازد.
عاقبت پرخوري
اسلو: مردي در نروژ كه علاقه اي عجيب به پسته داشت با دوستان خود بر سرخوردن اين ماده غذايي شرط بندي كرد. او طي نيم ساعت در حدود سه كيلوگرم پسته خورد به همين دليل چند ساعت پس از اين پرخوري از كرده خود پيشيمان شد. مصرف اين حجم پسته باعث ورم معده وي و ظاهر شدن جوش هاي قرمز رنگ روي بدنش شد.
او هم اكنون در بيمارستان بستري است و تحت درمان قرار دارد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۲ و ۱۷ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۸ و ۲۰ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۵ و ۳ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۲۷ دقيقه

گل و گياه
مارانتا
001842.jpg
نام علمي: Maranta Leuconeura erythroneura
خانواده: MARANTACEAE
گياه آپارتماني بسيار زيبا، داراي برگهاي بيضوي و رگبرگ هاي قرمزرنگ كه دو طرف رگبرگ مياني آن به رنگ سبز مايل به زرد است، حداكثر بلندي و گستردگي آن به ۳۰ سانتي متر مي رسد.
نيازها: مكان پرنور و دور از تابش مستقيم آفتاب، خاك سبك كه در فصل تابستان هفته اي يكبار با كود مايع تغذيه و نسبتا مرطوب نگهداشته شود. نياز به رطوبت بالا دارد بنابراين بهتر است سطح برگ ها را مرتبا با آب مقطر اسپري كنيد.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |