شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۲ - Mar 5, 2005
توصيه هاي آتش نشاني براي برگزاري مراسم چهارشنبه سوري
۵۰ مركز براي خريد مواد محترقه استاندارد اعلام شد
001797.jpg
گروه اجتماعي: برگزاري ساماندهي شده مراسم چهارشنبه سوري مي تواند از صدمات و خسارات آتش بازي بكاهد.
به گزارش خبرنگار ما، كارشناسان مسائل اجتماعي، اعتقاد دارند دخالت حكومت براي ممانعت از برگزاري مراسم چهارشنبه سوري جواب مثبت نمي دهد، بلكه دستگاه هاي مسئول بايد با كنترل و جلوگيري از سوء استفاده اشخاص به هدايت اين آيين بپردازند. اين مراسم كه در شب چهارشنبه آخر هر سال برگزار مي شود، با روشن كردن آتش و ترقه بازي همراه است.
چهارشنبه سوري بخشي از فرهنگ ايراني است كه از ادوار مختلف در فرهنگ و سنن مردم ايران به جا مانده است. بنابراين طرز برخورد با اين پديده نيز بايد به صورت فرهنگي با پذيرش، هدايت و ارائه راهبرد باشد.
براين اساس در تهران ۵۰ محل براي برگزاري مراسم سنتي چهارشنبه آخر سال در نظر گرفته شده است.
مدير عامل سازمان آتش نشاني تهران در مصاحبه با برنامه تهران ۲۰ با بيان اينكه سال گذشته ۴۰ محل در نقاط مختلف تهران براي عرضه كنترل شده مواد محترقه و برگزاري مراسم چهارشنبه سوري در نظر گرفته شده بود، افزود: با تعيين اين نقاط ۵۰درصد صدمات و خسارات ناشي از آتش بازي كاسته شد. همچنين اين سازمان با صدور اطلاعيه اي از مردم خواست تا توصيه هاي ايمني را در چهارشنبه آخر سال رعايت كنند.
در اين اطلاعيه از مسئولان آموزش و پرورش و خصوصا مديران و معلمين و همچنين والدين درخواست شده است،  آثار و عوارض بسيار خطرناك بازي با آتش، مواد محترقه و منفجره را به كودكان و نوجوانان يادآوري نموده و آنان را از اين كار خطرناك بر حذر دارند.
همچنين به شهروندان توصيه اكيد شده است از آتش زدن لاستيك، هيزم، كارتن خالي و امثال اينها چه در واحدهاي مسكوني و چه در معابر،  كوچه و خيابان خودداري نمايند.
سازمان آتش نشاني در اطلاعيه خود توصيه كرده است: پرتاب مواد آتش زا مانند فشفشه و موشك بر روي شاخه درخت ها، پشت بام و بالكن منازل از عوامل عمده بروز آتش سوزي است. شايسته است بطور جدي كودكان و نوجوانان را از انجام اين كار خطرناك منع نمود.
همچنين صاحبان فروشگاه هاي مواد شيميايي و رنگ فروشي ها از فروش هرگونه مواد آتش زا و مواد شيميايي به كودكان و نوجوانان بر حذر داشته شده اند.
در اطلاعيه سازمان آتش نشاني همچنين خاطرنشان شده است: از ريختن مواد سريع الاشتعال مانند نفت، بنزين و غيره بر روي آتش جدا خودداري شود. همچنين از قرار دادن ظروف تحت فشار از جمله كپسول، اسپري، حشره كش ها و غيره بر روي آتش جدا خودداري شود و وجود يك كپسول خاموش كننده آتش نشاني پودري در نزديك محوطه آتش ضروري است. در صورت امكان يك رشته شيلنگ آب در نزديكي محوطه آتش آماده گردد تا در صورت لزوم، بتوان از آن استفاده نمود. حتما قبل از ترك محل، از خاموش بودن آتش مطمئن شويد.
اين سازمان به عنوان آخرين توصيه آورده است: در صورت بروز هرگونه حريق و يا حادثه ضمن حفظ خونسردي در اسرع وقت با تلفن ،۱۲۵ ستاد فرماندهي سازمان آتش نشاني تماس گرفته و مراتب را با ذكر نوع حادثه و نشاني دقيق اطلاع دهيد.
در پايان اطلاعيه تصريح شده است: ايمني و آسايش و سلامتي عمومي جامعه جز با خواسته و تلاش همه شهروندان امكان پذير نيست. پس با رعايت موازين ايمني و خصوصا مفاد توصيه هاي ارائه شده بكوشيم تا انشاءا... شاهد حوادث و آتش سوزي كه منجر به خسارات مالي و جاني مي شود نباشيم.

دبيرخانه اجرايي قانون حقوق جامع معلولان در وزارت رفاه
تاسيس مي شود
ايلنا: مديرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان، گفت: براي اجرايي شدن حقوق معلولان، دبيرخانه اجرايي قانون حقوق جامع معلولان وزارت رفاه تاسيس مي شود.
علي همت محمودنژاد، مديرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان، گفت: هفته گذشته، براي بررسي مشكلات معلولان و اجرايي شدن قانون حقوق جامع معلولان، با آقاي فياض، مديركل هماهنگي  هاي وزارت رفاه، جلسه داشتيم.
وي گفت: در اين جلسه مديرعامل جامعه معلولان ايران و دو كارشناس حقوقدان معلولان حضور داشتند و مقرر شد؛ وزارت رفاه دبيرخانه اجرايي قانون حقوق جامع معلولان را در وزارت رفاه تاسيس كند.
وي تصريح كرد: تاسيس اين دبيرخانه باعث مي شود تا ما بتوانيم گام هايي در جهت اجرايي شدن هر چه سريعتر قانون جامع معلولان برداريم.

معاون اول رئيس جمهوري در جلسه شوراي عالي پشتيباني سوادآموزي اعلام كرد:
پايان برنامه چهارم؛ ريشه كني بي سوادي در كشور
ايسنا: محمدرضا عارف، معاون اول رئيس جمهوري در بيست و چهارمين جلسه شوراي عالي پشتيباني سوادآموزي اعلام كرد بي سوادي در كشور تا پايان برنامه چهارم توسعه ريشه كن خواهد شد.
در اين جلسه كه به رياست معاون اول رئيس جمهوري و با حضور وزراي آموزش و پرورش، علوم، تحقيقات و فناوري، رئيس سازمان نهضت سوادآموزي و ساير اعضاي اين ستاد تشكيل شد، دكتر عارف ضمن ابراز خرسندي از فعاليت چشمگير انجام شده در زمينه مبارزه با بي سوادي در جامعه، بر گسترش اين فعاليت ها در طول برنامه چهارم تأكيد كرد.
معاون اول رئيس جمهوري با اشاره به ماهيت فرهنگي انقلاب اسلامي گفت: وجود پديده بي سوادي در كشور، زيبنده انقلاب و نظام نيست.
وي با بيان اينكه براي ريشه كني بي سوادي بايد عزمي ملي وجود داشته باشد گفت: خوشبختانه تمامي مسئولان نظام اين امر را پذيرفته و اهميت آن را مورد تأكيد قرار داده اند.
دكتر عارف با اشاره به تصميم جدي دولت براي محو بي سوادي طي برنامه چهارم توسعه گفت: با ساز و كارهاي انديشيده شده و كمك همه دستگاهها و سازمان هاي اجرايي در دو مرحله، كشور ما خود را از پديده شوم بي سوادي رهايي خواهد بخشيد.
معاون اول رئيس جمهوري، پياده سازي سياست هاي تشويقي براي مردم و سياست هاي تكليفي براي بخش هاي دولتي را در اين راستا موثر دانست و افزود: ريشه كني بي سوادي نه تنها از نظر فرهنگي و اجتماعي جامعه را با رويكردي مناسب روبه رو مي كند، بلكه حتي از نظر اقتصادي نيز واجد ثمرات ارزشمندي خواهد بود.
دكتر عارف در ادامه به دو مرحله اي بودن طرح ريشه كني بي سوادي اشاره و اظهاراميدواري كرد كه در مرحله اول ميزان بي سوادي به نصف كاهش يافته و در مرحله دوم شاهد محو كامل اين پديده زشت باشيم.
پيش از سخنان معاون اول رئيس جمهوري، وزراي آموزش و پرورش، علوم، تحقيقات و فناوري، رئيس و قائم مقام سازمان نهضت سوادآموزي و ديگر اعضاي ستاد نقطه نظرات خود را درخصوص موضوعات مطروحه جلسه ارايه كردند.
در اين جلسه مقرر شد در اجراي آيين نامه، اجراي بند «ي» ماده ۵۲ قانون برنامه چهارم توسعه، درخصوص ايجاد انگيزه براي بي سوادان جهت سوادآموزي، كميته اي مركب از نمايندگان وزارت آموزش و پرورش، نهضت سوادآموزي و سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور در اسرع وقت نسبت به اصلاح آيين نامه پيشنهادي و ارايه نسخه نهايي آن اقدام كنند.
همچنين طرح راهبردي سوادآموزي كشور به منظور ريشه كني بي سوادي در گروههاي سني ۱۰ تا ۴۰ سال از سوي سازمان نهضت سوادآموزي مطرح و كليات آن مورد موافقت قرار گرفت و بر اساس آن مقرر شد كميته اي مركب از نمايندگان وزارتخانه هاي آموزش و پرورش و علوم، تحقيقات و فناوري، نهضت سوادآموزي، سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور و معاونت هماهنگي امور علمي و اجتماعي معاون اول رئيس جمهوري حداكثر تا پايان فروردين ماه سال ۸۴ جزئيات و راهكارهاي اجرايي طرح را آماده و آن را براي ارايه در هيأت دولت ارايه كنند.

مديركل نظارت بر عرضه مواد غذايي وزارت بهداشت:
مردم در ايام عيد آجيل و خشكبار فله  اي نخرند
ايلنا: مديركل نظارت بر عرضه مواد غذايي، آرايشي و بهداشتي وزارت بهداشت، اعلام كرد: مردم در ايام عيد از خريد آجيل و خشكبار فله  اي و بدون بسته  بندي خودداري كنند.
مهندس وحيد مفيد، مديركل نظارت بر عرضه مواد غذايي، آرايشي و بهداشتي وزارت بهداشت، گفت: متاسفانه به دليل قيمت پايين آجيل و خشكبار فله  اي، مردم بيشتر تمايل به خريد اين نوع مواد دارند.
وي افزود: آجيل  ها و خشكبارهاي فله  اي بيماري  زا هستند و مشكلات و بيماري  هاي ميكروبي ايجاد مي  كنند.
به گفته مفيد، متاسفانه آجيل و خشكبار سنتي كه خارج از چرخه  هاي بهداشتي و صنعتي توليد مي  شود، در كشور به مقدار بالايي توليد مي  شود.وي تصريح كرد: آجيل  هايي كه در واحدهاي صنعتي توليد مي  شوند و پروانه ساخت نيز دارند، به دليل عرضه زياد و ارزان خشكبار و آجيل فله  اي در بازار مغفول مانده است.
مديركل نظارت بر عرضه مواد غذايي، آرايشي و بهداشتي وزارت بهداشت، معتقد است: كيفيت اين نوع مواد بسيار پايين است و به همين دليل قيمت نازلتري نيز دارند.
وي خاطرنشان كرد: سموم قارچي در آجيل  هاي فله  اي وجود دارد كه اگر ميزان آن از حد استاندارد بالاتر باشد، براي مصرف  كنندگان بيماري  زا خواهد بود.
به گفته مفيد، آجيل  هاي توليدي واحدهاي صنعتي با سموم قارچي اندازه  گيري شده به دست مردم مي  رسد؛ اما سموم قارچي آجيل  هاي فله  اي قابل اندازه  گيري نيست.
وي يادآور شد: مواد شكلاتي و فرآورده  هاي صنعتي بايد پروانه بهداشتي داشته باشند، در غير اين صورت احتمال دارد كه بيماري  هايي براي مصرف كنندگان به وجود آورد.مفيد، با اشاره به توليدات بالاي شيريني در ايام عيد، گفت: برخي مكان  هاي فروش شيريني محصولات تاريخ مصرف گذشته خود را در روزهاي پرفروش عيد به مردم ارائه مي  كنند.وي در پايان خاطر نشان كرد: به مردم توصيه مي  كنيم براي خريد آجيل، شيريني و خشكبار عيد به مكان  هاي قابل اطمينان مراجعه كنند و حتما به پروانه ساخت اين مواد توجه داشته باشند.

آغاز هفته احسان و نيكوكاري در سراسر ايران
001794.jpg
گروه اجتماعي: روز گذشته و با اعلام «امداد، ولايت و رهبري» هفته احسان و نيكوكاري مردم ايران آغاز شد.
خبرگزاري فارس به نقل از ستاد احسان اعلام كرد امسال نيز به منظور جمع آوري كمك هاي مردم نوعدوست و خير كشور، در روز ۲۰ اسفندماه ، پايگاههاي كميته امداد حضرت امام خميني (ره) و نيروي مقاومت بسيج در سراسر ميهن اسلامي فعال مي شوند.
ستاد احسان و نيكوكاري اسامي روزهاي هفته احسان و نيكوكاري را به شرح زير اعلام كرد:
جمعه ۱۴ اسفندماه: امداد، ولايت و رهبري
شنبه ۱۵ اسفندماه: امداد، عزت نفس، اشتغال و خودكفايي
يكشنبه ۱۶ اسفندماه: امداد، بهداشت و خانواده
دوشنبه ۱۷ اسفندماه: امداد، زنان الگو، سالمندان و طرح شهيد رجايي
سه شنبه ۱۸ اسفندماه: امداد، كودك و نوجوان و استعدادهاي درخشان
چهارشنبه ۱۹ اسفندماه: امداد، احياء سنت هاي حسنه، حاميان نيكوكار
پنجشنبه ۲۰ اسفندماه: امداد، احسان و نيكوكاري (شور نيكوكاري)

مقررات بازنشستگي اعضاي دولتي و غيردولتي تأمين
اجتماعي يكسان شد
گروه اجتماعي:مقررات بازنشستگي كارمندان دولتي و غيردولتي عضو صندوق تأمين اجتماعي يكسان شد.
ديوان عدالت اداري در پي شكايت كارگران بازنشسته مشمول قانون تأمين اجتماعي، حداقل سابقه براي بازنشستگي مستخدمان دولتي عضو صندوق تأمين اجتماعي بدون توجه به شرايط سني را همانند كارگران عضو اين صندوق ۳۵ سال اعلام كرد.
بر اين اساس كاركنان شركت هاي دولتي عضو صندوق تأمين اجتماعي نمي توانند با ۲۵ سال پرداخت حق بيمه و ۵۰ سال سن به درخواست خود و يا در صورت داشتن ۳۰ سال سابقه به درخواست دستگاه محل اشتغال بازنشسته شوند و مقررات بازنشستگي آنان نيز عينا بايد مطابق ضوابط حاكم بر بازنشستگي كارگران عضو صندوق تأمين اجتماعي باشد.
گفتني است حكم ديوان عدالت اداري تأييد مجدد ماده ۳ قانون نحوه تعديل نيروي انساني دستگاه هاي دولتي است كه بر اساس آن به دستگاه هاي دولتي مشمول اين قانون اجازه داده شده كارمنداني كه حداقل ۳۰ سال سابقه خدمت قابل قبول از لحاظ بازنشستگي داشته باشند را رأسا و بر اساس مقررات مربوط بازنشسته كنند.

برگزيدگان برتر مسابقات دانش آموزي بدون كنكور در
دانشگاه پذيرفته مي شوند
ايسنا: معاون آموزشي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري از تصويب تسهيلات ويژه براي ادامه تحصيل دانشجويان ممتاز دوره هاي كارداني و برگزيدگان حايز رتبه مسابقات دانش آموزي فني حرفه اي و علمي كاربردي در مقاطع بالاتر خبر داد.
دكتر حسن خالقي، با اشاره به بررسي امكان ادامه تحصيل برگزيدگان مسابقات فني حرفه اي و كاردانش آموزش و پرورش، اظهار كرد: همه ساله مسابقاتي در سطح استاني و ملي براي اين دسته از دانشجويان برگزار مي شود كه برگزيدگان آن از تسهيلات خاصي برخوردار مي شوند كه در اين راستا بر اساس مصوبات جديد شوراي هدايت استعدادهاي درخشان وزارت علوم، از اين پس تسهيلاتي به دانشجويان ممتاز كارداني براي ادامه تحصيل در مقاطع بالاتر ارايه مي شود.
وي افزود: بر اساس مصوبات سي و نهمين جلسه شوراي هدايت استعدادهاي درخشان وزارت علوم، برگزيدگان حائز رتبه اول تا سوم مرحله كشوري در مسابقات دانش آموزي فني حرفه اي يا كشاورزي و نيز مسابقات دانش آموزي علمي و كاربردي هنرستانهاي كاردانش مجازند در صورت اخذ پذيرش از آموزشكده هاي فني حرفه اي، دانشگاه جامع علمي كاربردي يا موسسات آموزش عالي غيردولتي در دوره كارداني بدون آزمون به تحصيل خود در اين مراكز ادامه دهند.
دكتر خالقي با اشاره به ديگر مصوبه اين شورا درخصوص برگزيدگان رتبه اول تا سوم مرحله كشوري مسابقات دانشجويي آموزشكده هاي فني حرفه اي، خاطر نشان كرد: اين دانشجويان مجازند در صورت اخذ پذيرش از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالي كه مجري دوره كارشناسي ناپيوسته هستند، در همان رشته تحصيلي خود در دوره كارشناسي ناپيوسته به تحصيل خود ادامه دهند.وي افزود: اين افراد همچنين مي توانند در آزمون هاي ورودي دوره كارشناسي ناپيوسته شركت كنند و در صورت كسب حد نصاب ۹۰ درصد امتياز آخرين فرد پذيرفته شده به صورت مازاد بر ظرفيت به موسسه مربوطه معرفي مي شوند.

جسته ، گريخته
دانشكده هنر در اهواز تأسيس مي شود
گروه علمي فرهنگي: با پيگيريهاي مركز آموزشهاي آزاد دانشگاه شهيد چمران و همكاري اداره ارشاد دانشكده هنر در اهواز تاسيس مي شود.محمدرضا داير، مدير مركز آموزش هاي آزاد دانشگاه چمران اهواز، با اعلام اين خبر گفت: يكي از اهداف اين مركز تاسيس دانشكده هنر است. شوش دانشكده هنر دارد كه احتمالا تبديل به دانشگاه خواهد شد. در اهواز نيز به منظور آموزش تمام رشته هاي هنري دانشكده هنر تاسيس مي شود. همچنين آموزش پويانمايي از ديگر برنامه هاي اين مركز است.
جراحي كم سابقه قلب در شهركرد
واحد مركزي خبر: در اقدامي كم  سابقه  يك  تيم  جراحي  در استان  چهارمحال  و بختياري  موفق  شد قلب  بريده  شده  جواني  را ترميم  كند.تيم  جراحي  بيمارستان  تامين  اجتماعي  فرخ  شهر در اين  اقدام  كه  با حداكثر سرعت  انجام  شد پارگي دهليز راست  و رگهاي  خون  رسان  به  قلب  وريد اجوف  فوقاني  را كه  در اثر ورود تيغه  كارد بريده  شده  بود بخيه  زدند.دكتر شهرام  فاضلي  كه  رياست  اين  تيم  را بر عهده  داشت  گفت: اين جراحي  ۶۰ دقيقه  طول  كشيد و جوان  ۲۱ ساله  از مرگ  حتمي  نجات  يافت .
هيأت هاي مذهبي به ميدان محسني مي روند
بازتاب: دوشنبه  شب تعدادي از هيأت هاي بزرگ مذهبي تهران، در اعتراض به شام غريبان ميدان محسني (مادر)، در اين ميدان، تجمع خواهند كرد.بنا بر اين گزارش، پوشش و رفتار گروهي از جوانان كه در شام غريبان عاشورا در ميدان محسني تجمع كرده و به روشن كردن شمع پرداختند، با انعكاس ويژه در گزارش مصور يكي از روزنامه هاي صبح - كه يكي از اين تصاوير در خبر استفاده شده است - اعتراض گسترده هيأت هاي عزاداري را برانگيخت.به همين مناسبت هيأت هاي عزاداري مشهور تهران دوشنبه (۲۵ محرم) در شام غريبان امام سجاد(ع) در ميدان محسني تجمع خواهند كرد.
مهم ترين شكايت مردم از مأموران نيروي انتظامي
ايرنا: فرماندهي  نيروي  انتظامي  اعلام  كرد: هم اكنون  مهمترين  شكايت  مردمي  از ماموران  اين  نيرو مربوط به  ضرب  و شتم  و دخالت  در امور شخصي  افراد است .سردار محمدباقر قاليباف  در نشستي  با دانشجويان  واستادان  دانشگاه  تبريز گفت : اين  موضوع  باعث  نارضايتي  مردم  از عملكرد نيروي  انتظامي شده  است .به  گفته  وي هنوز رفتار سازماني  ناجا به  اهداف  مورد نظر دست نيافته  و تغيير رفتاري  تنها با گذشت  زمان  و صبر و حوصله  قابل  تحقق  خواهد بود.
همه كودكان خياباني، فراري نيستند
ايرنا: نگرش  سازمان  بهزيستي به  مسايل  مختلف  اجتماعي  و آسيب  ديدگان  اجتماعي  نگاه  دولتي  نيست  بلكه  همه  افراد رابه  عنوان  يك  شهروند داراي  حق  و حقوق  اجتماعي  مي داند.محمدرضا راه چمني  كه  در حاشيه  نخستين  همايش  شوراهاي  اسلامي و سلامت  اجتماعي  در اصفهان  سخن مي گفت افزود: كودكان  خياباني  كه  در تهران  به سر مي برند ۸۵درصدشان  از ساير نقاط كشور به  پايتخت  مهاجرت  كرده اند و همه  آنها نيز فراري از خانه  نيستند بلكه  بعضي  آنها به  خاطر گريز از آسيب  ديدگي  از خانه هابيرون  آمده اند.رئيس  سازمان  بهزيستي  با اشاره  به  اينكه  بعضي  از اين  كودكان  در تهران و ياديگر كلان  شهرهاي  كشور ماهانه  حدود ۱۲۰ هزار تومان  درآمد كسب  مي كنند، تأكيد كرد: اينگونه  افراد چگونه  حاضرند تحت  سرپرستي  بهزيستي ، هرشش  ماه  ۳۰۰هزار ريال  دريافت  كنند.
اعتبارات مدارس بم تأمين نشد
فارس: مديركل سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز استان كرمان گفت: اگر اعتبارات لازم براي ساخت مدارس جديد در بم تأمين نشود، دانش آموزان بمي در مهرماه كلاس ندارند.محمدجواد كامياب افزود: قرار بود مبلغ ۶ ميليارد تومان براي ساخت مدارس به ما تحويل داده شود كه هنوز تحقق نيافته است.وي اظهار داشت: در حال حاضر حدود ۴۵ پروژه با ۴۰۰ كلاس در دست ساخت داريم كه منتظر اختصاص اعتبارات آن هستيم.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |