شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۲ - Mar 5, 2005
مقام معظم رهبري:
قوه مجريه كارآمد مي تواند در حل مشكلات مؤثر واقع شود
ايسنا: رهبر معظم انقلاب در ديدار اعضاي اتحاديه انجمنهاي اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه ها نسل جوان دانشگاهي متدين را بهترين، قابل اعتمادترين و كارآمدترين عناصر انساني براي انجام دادن كارهاي بزرگ خواندند و افزودند: اين نسل جوان آگاه و خوش عاقبت، موثرترين عنصر شكل دهنده هويت و تاريخ ملت ايران است.
حضرت آيت الله خامنه اي انسجام و تعميق نظري و نيز پيگيري منطقي، اصولي و مجدانه را، براي تحقق شعارها، آرمانها و ايده ها، كاملا ضروري برشمردند و با تأكيد بر توجه كامل به خودسازي اخلاقي و ديني افزودند: عبور از صراط پرفراز و نشيب اين جهان، نيازمند تقوا و خودسازي مستمر و توصيه متقابل برادران ديني به يكديگر است.
رهبر معظم انقلاب با انتقاد شديد از سخنان برخي مقامات آمريكايي درباره مجاز بودن دخالت در ديگر كشورها افزودند: ملتهاي مستقل با هجوم پنهان  و آشكار نظام سلطه روبرو هستند چراكه دولتمردان آمريكايي تصور مي كنند كه كدخداي دهكده جهاني اند و همه ملت بايد از خواستهاي آنان اطاعت كنند.
ايشان، خاورميانه را يكي از نقاط اساسي چالش بزرگ جهاني خواندند و در تبيين استعمار فرانويني كه در حال شكل گيري در منطقه است افزودند: آمريكايي ها در تحقق نقشه كاملا استكباري خاورميانه بزرگ، در صددند حكومتهايي را در خاورميانه روي كار بياورند كه داراي بزك دموكراسي باشند و درعين حال صد در صد در پنجه سياستهاي آمريكا و كمپاني هاي سرمايه داري غرب باشند و متاسفانه برخي كشورهاي خاورميانه نيز كه طعمه همين دام هستند به واشنگتن در تحقق اين اهداف شوم كمك مي كنند.
رهبر معظم انقلاب، جوهر ه چالش موجود در جهان را تلاش سرمايه داران صاحب قدرت براي سيطره بر سراسر جهان خواندند و افزودند: جنگ، فقر و غنا كه امام بزرگوار، سالها پيش مطرح كردند، واقعيتي است كه اين روزها، كاملا ملموس است.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به استفاده نظام سلطه از ابزارهاي رسانه اي و هنر براي تحقق استعمار فرانو و سيطره كامل بر جهان تأكيد كردند: با وجود همه تلاش هاي سلطه گرانه آمريكا در تحقق اهداف خود ناكام خواهد ماند به شرط آنكه ملتها با آگاهي، افزايش قدرت تحليل و عزم راسخ در صحنه مقابله با نظام سلطه حاضر باشند.
ايشان ناكامي آمريكا در ۲۶ سال توطئه بر ضد جمهوري اسلامي و ملت ايران را دليل آشكاري بر نتيجه بخش بودن آگاهي و ايستادگي ملت ها خواندند و خاطرنشان كردند: پيشرفت هاي بزرگ ملت ايران در زمينه هاي مختلف علمي، فناوري، سياسي، اقتصادي، اجتماعي و ديگر عرصه ها نشان مي دهد كه اگر ملتي با وحدت و انسجام و آگاهي، بر استقلال و آرمانهاي خويش ايستادگي كند، آمريكا قادر به هيچ كاري نخواهد بود.
حضرت آيت الله خامنه اي، خارج كردن ملت ايران از صحنه را مهمترين هدف فشارها و تحركات اخير آمريكا دانستند و افزودند: آنها تلاش مي كنند با ايجاد فضايي شبه ناك، ملت ايران را به اين احساس برسانند كه نبايد و يا نمي توانند در مقابل نظام سلطه بايستند تا آن وقت زمينه براي تحقق اهداف استكبار در ايران فراهم شود، بنابراين همه دلسوزان بايد در مقابله با اين هدف آمريكا، منطق مستحكم ايستادگي و پايداري را در افكار عمومي گسترش دهند و تعميق ببخشند.
رهبر معظم انقلاب با تأكيد بر لزوم تقويت علم و دانش در كشور خاطرنشان كردند: امروز دانش به ابزار عمده سيطره غرب بر جهان تبديل شده است و ريشه اي ترين كار در كشور، اين است كه جايگاه و قدرت علمي ايران را تا مي توانيم ارتقاء ببخشيم كه در اين زمينه دانشگاه ها مسئوليت سنگيني دارند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به خشم مستكبران از پيشرفت علمي ايران در فناوري هسته اي، افزودند: آمريكا و اروپا با وجود اختلافاتشان در فشار به ايران براي دست برداشتن از غني سازي اورانيوم، همراه و هم جهت هستند چراكه غني سازي، راهي به سوي پيشرفت علمي است و اگر ملتي بتواند اين راه را طي كند، تلاش هاي مستكبران در مقابل او كم اثر مي شود.
ايشان تلاش براي عقب نگه داشتن ملت ايران را از ديگر دلايل مخالفت آمريكا و اروپا با پيشرفت دانش فناوري در ايران برشمردند و افزودند: نظام اسلامي به بركت پشتوانه مردمي، در مقابل اين فشارها مي ايستد و با حركت به سمت عدالت اجتماعي و ديگر آرمانهاي خود، كشوري نو و مستحكم مي سازد كه در آن همه مردم از امكانات زندگي برخوردار باشند.
حضرت آيت الله خامنه اي وحدت ملت ايران را يگانه راه تحقق اهداف ملي برشمردند و با اشاره به انتخابات آتي رياست جمهوري افزودند: نقش دولت و نقش رئيس جمهور در پيمودن قاطع راه پيشرفت و تحقق اهداف انقلاب، نقشي بسيار اساسي است و يك قوه مجريه سالم و كارآمد مي تواند در حل مشكلات، كاملا موثر واقع شود.بنابراين در انتخابات آينده بايد چشم ها را باز كرد و از خدا كمك خواست تا از آزمايش پرهيجان و دشوار انتخابات سربلند بيرون آمد.
در اين ديدار پيش از سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامي، دبير اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاه ها طي سخناني بر تداوم تلاش دانشجويان و دانشگاهيان براي تحقق اهداف انقلاب تأكيد كرد.

هشدار به اروپائيان، آمريكايي ها و آژانس
هاشمي: از اين جلوتر نرويد
ايسنا: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: به اروپاييان وآمريكايي ها و آژانس بين المللي انرژي اتمي مي گوييم كه اين سبك برخورد نتيجه مطلوب شما را قطعا نخواهد داشت و براي شما دردسر درست مي كند.
هاشمي  رفسنجاني طي سخناني در خطبه هاي نماز جمعه ديروز تهران تأكيد كرد: با يك ملت عظيم، متمدن و عالم و مقاوم كه بارها امتحان خود را در بردباري و صلابت داده است نمي توان اين گونه رفتار كرد.
ما به شما مي گوييم هر آنچه كه لازمه اعتمادسازي است را مطرح كنيد و جواب بگيريد ولي از اين جلوتر نرويد.اين راه اشتباه است و نتيجه معكوس براي شما به بار مي آورد.
وي ادامه داد: ما اميدواريم عقل و درايت بر غرور و تكبر و انحصارطلبي و تبعيض غلبه كند و ايران اسلامي كه مطمئنا از حق خود نخواهد گذشت بتواند در يك فضاي مناسب اطمينان بخش از اين صنعت كه دهها مورد منافع صلح آميز دارد و يك گام بلند براي جلو رفتن به طرف توسعه است، استفاده كند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح كرد: ايران در عين تحريم بودن با زحمت دانشمندان و نيروهاي دلسوز، خود را به يك تكنولوژي با ارزش رسانده است و آژانس وظيفه دارد اين تكنولوژي صلح آميز را به مردم بدهد؛ اين تكنولوژي را در اختيار قرار نمي دهد كه هيچ به اين بهانه كه ما به سمت سلاح هسته اي مي رويم، ۲ سال است كه ما را گرفتار ساخته اند.
مذاكرات ما با اروپاييان خيلي روشن بود و به طور رسمي هم گفته شد كه ما براي اعتمادسازي پيش آمده ايم، نه براي توقف غني سازي.
حتي فوق آنچه كه وظيفه قانوني ما بود اجازه تفتيش داديم؛ از جمله پارچين كه در حقوق آنها نبود ولي به خاطر اطمينان اين اجازه به آنها داده شد و اكنون بعد از ماهها دوباره در جلسه آژانس حرف هايشان را تكرار كرده اند. خطيب جمعه تهران همچنين با تأكيد بر داشتن تقوا و انجام فرايض ديني به بررسي دستاوردهاي انقلاب اسلامي ايران در زمينه هاي صنعت پرداخت.
هاشمي رفسنجاني تأكيد كرد: قبل از انقلاب طراحي و نوآوري وجود نداشت و يا بسيار كم و صنايع مونتاژ به شدت در حال گسترش بود.
در سال هاي اول انقلاب به خاطر شورش ها و جنگ، انقلاب نتوانست كاري در مورد صنعت انجام دهد، ولي بعد از جنگ در برنامه هاي كامل توسعه، صنعت مورد توجه ويژه قرار گرفت. وي توضيح داد: بخش هايي از صنعت ضروري تر بوده است مانند صنايع پتروشيمي كه بسيار وسيع و پول ساز است. در فولاد و مس و سيمان و اين مسايل زيربنايي توسعه جديت بيشتري به خرج داده ايم. همچنين در زمينه صنايع گاز كه انقلاب و كشور و نظام را پشتيباني مي كند، تكيه زيادي كرده ايم.
هاشمي رفسنجاني توضيح داد: سد كارون  ۳ كه بيش از ۱۰ سال روي آن سرمايه گذاري شده است اكنون به بهره برداري رسيده و نشانه سرمايه گذاري هاي بعد از جنگ است كه به مرحله بازدهي رسيده است. وي ادامه داد: در برنامه دوم  ۱۸ درصد رشد سرمايه گذاري داشتيم و ارزش افزوده در بخش صنعت شش درصد بود.
من به مجلس و دولت تأكيد مي كنم نبايد آهنگ رشد ما با كم كردن سرمايه گذاري كم شود چراكه در سال هاي بعد دچار مشكل مي شويم، مهم ترين نياز كشور ما اشتغال است كه بدون توسعه و كار زيربنايي اين مشكل حل نخواهد شد.

مجلس به حذف بهره مالكانه رأي نداد
در بند (ب) تبصره مذكور كميسيون انرژي پيشنهاد الحاق بندي را مطرح نمود كه براساس آن شركت ملي نفت ايران موظف است دو درصد ارزش نفت خام توليدي خود را براي تسريع در اجراي طرح هاي توسعه برق كشور به درآمد عمومي كشور واريز كند.
در ادامه بررسي تبصره ۱۱ نمايندگان بند (ذ) كه براساس آن به شركت ملي نفت ايران اجازه داده مي شود در سال ۱۳۸۴ در مقابل صادرات نفت خام و معاوضه آن نسبت به واردات بنزين مورد نياز كشور اقدام نمايد را بررسي كردند.
نمايندگان در جزء يك بند (ذ) اين تبصره شركت ملي نفت ايران را موظف كردند با رعايت اقتصاد مهندسي نسبت به اجراي بهينه سازي و بازسازي همه پالايشگاه ها با هدف افزايش توليد روزانه بنزين معادل بيست ميليون ليتر به مبلغ دو ميليارد و پانصد و پنجاه ميليون دلار اقدام كند.بهره مالكانه در بند (ر) تبصره ۱۱ مورد بررسي قرار گرفت.سيد رضا نورزاده پيشنهاد حذف مصوبه كميسيون و بازگشت به لايحه دولت را مطرح كرد.در پاسخ محمدمهدي مفتح گفت: تفاوت ماهوي با آنچه در كميسيون تصويب شده و دولت پيشنهاد داده وجود دارد در لايحه دولت شركت نفت مالك نفت مي شود اما آن چه كميسيون تصويب كرده به هيچ وجه در هيچ زمان دولت و شركت نفت مالك نفت نيست بلكه به عنوان پيمانكار به استخراج نفت و فروش آن مي پردازد.
حميدرضا برادران شركاء رييس سازمان مديريت و برنامه ريزي در دفاع بند (ر) تبصره (۱۱) لايحه دولت صحبت كرد.پس از دفاع شركاء از ۱۹۴ نماينده حاضر، ۳۸ نفر موافق، ۱۳۲ نفر مخالف و ۹ نفر راي ممتنع دادند.
محمدحسين فرهنگي نماينده تبريز پيشنهاد حذف كل بند (ر) تبصره ۱۱ را مطرح كرد كه مورد مخالفت محمدرضا باهنر نائب رئيس مجلس قرار گرفت و در اين باره گفت: حذف اين بند شركت ملي نفت ايران را به اندازه يك شركت زيان ده تنزل مي دهد. شركت نفت در سطح بين المللي اعتبار دارد و ضمانت هاي شركت نفت و پتروشيمي و بانك مركزي خيلي بالاتر از شركت هاي ديگر است.
باهنر گفت: حذف اين بند اصلا مشكلي را حل نمي كند ممكن است بگويند طبق قانون مصوب سال ۵۸ عمل كنيم اما اين كار ما را به فضاي غبارآلود و پرابهام مي برد.
حسن سبحاني رييس كميسيون تلفيق بودجه در موافقت با پيشنهاد حذف كل بند (ر) تبصره ۱۱ گفت: اگر به مجمع تشخيص مصلحت برود براي هميشه نمي توان در مصوبه مجمع اظهارنظر كرد كاري نكنيد كه براي بودجه يك ساله، نمايندگان از اظهارنظر درباره حساس ترين مساله كشور باز بمانند.
بيژن زنگنه، وزير نفت در مخالفت با حذف بند (ر) گفت: اگر پيشنهاد حذف، راي بياورد شركت ملي نفت ۲ هزار ميليارد تومان زيان ده مي شود آيا اين مصلحت است شركتي كه تاكنون زيان ده نبوده و هميشه داراي حيثيت و اعتبار بين المللي بوده يك مرتبه در سال آينده مواجه با ۲ هزار ميليارد تومان كاهش درآمد بودجه شود؟زنگنه گفت: با حذف بند (ر) ريشه يك حركت مثبت در كشور زده مي شود از نمايندگان مي خواهم تا به آن راي ندهند.
از بين ۱۹۸ نماينده، ۵۰ نفر موافق، ۱۳۴ مخالف و ۸ ممتنع به پيشنهاد مذكور راي دادند كه در نهايت حذف آن راي نياورد و به تصويب نرسيد.
بنزين در سال آينده كوپني نخواهد شد
بيژن نامدار زنگنه وزير نفت در حاشيه جلسه علني مجلس گفت: تصميم مجلس در موافقت با پرداخت يارانه بنزين وارداتي از حساب ذخيره ارزي در سال آينده موضوع كوپني شدن بنزين منتفي شد.وي افزود: چاپ كوپن بنزين تنها يك اقدام احتياطي بود و با عبور مجلس از بند (ذ) تبصره ۱۱ اين موضوع منتفي است.

حاشيه
* بررسي بند (ر) تبصره ۱۱ لايحه بودجه ۱۳۸۴ كل كشور موسوم به بهره مالكانه بحث برانگيزترين موضوع از آغاز بررسي لايحه بودجه بود كه سرانجام اين جدال شفاهي به تصويب نشدن حذف اين بند منجر شد.
* دفاع باهنر از بهره مالكانه منجر به تذكر آئين نامه اي الياس نادران شد. وي گفت: اعضاي هيات رئيسه بايد در مباحث رعايت بي طرفي را بنمايند اما شما سه دفعه جانبداري كرده و بي طرفي را رعايت نكرديد.
باهنر گفت: من هم بعنوان نماينده مي توانم اظهارنظر شخصي كنم، تحمل ما بايد براي شنيدن صحبت هاي يكديگر قدري بالاتر رود.
* حسن سبحاني رئيس كميسيون تلفيق در موافقت با حذف به نظر آيت الله جنتي در مخالفت با اين بند و امكان رد آن توسط شوراي نگهبان موجب شد كه با اخطار قانون اساسي اصل ۹۶ و باهنر در پاسخ به تذكر به اين موضوع معترض شوند.
پس از دقايقي باهنر اعلام كرد كه قرباني عضو هيات رئيسه مجلس با آيت الله جنتي تماس گرفته است و وي اعلام كرده است كه شوراي نگهبان هنوز در مرحله تصميم گيري در مورد اين بند نيست و بايد نظرات دو طرف شنيده شود.
* درادامه بررسي تبصره ۱۱ بند (ر)، رضا عبداللهي طي تذكر آيين نامه اي ادامه مذاكرات را به دليل فاقد اكثريت بودن جلسه غيررسمي دانست.
باهنر در پاسخ به اين تذكر گفت: جلسه براي ادامه مذاكرات رسمي است اما اگر مي خواستيم اخذ رأي را انجام دهيم جلسه غيررسمي خواهد شد.
* باهنر وقتي از دهقان خواست پيشنهاد خود را مطرح كند وي گفت: روي پيشنهادم نمي توانم صحبت كنم چرا كه جلسه فاقد اكثريت آراء است.باهنر گفت: آقاي دهقان علاوه بر اينكه تذكر مي دهند اعمال نظر هم مي كنند در اين حالت كار بسيار مشكل مي شود، كوتاه بياييد و بگذاريد يك نفر جلسه را رسيدگي كند.
* در ادامه جلسه باهنر گفت: دو راه وجود دارد يا جلسه را تعطيل كنيم و يا اينكه به مدت ۲۰ دقيقه تنفس اعلام نماييم كه فكر مي كنم اين راه بهتر باشد و اين موضوع جو مجلس را آشفته كرد. در نهايت باهنر زنگ اتمام جلسه را به صدا درآورد.
* محمد هادي رباني، نماينده شيراز گفت: مجلس نياز به يك سخنگو دارد تا پاسخ شايعات و خلاف گويي ها را بدهد اما متاسفانه سخنگوي فعلي مجلس چنين اقدامي را انجام نمي دهد.
* رسول صديقي نماينده بناب نسبت به پخش نامه اي در مجلس به امضاي خوش چهره، نادران، امير حسنخاني، رسولي نژاد، توكلي، سبحاني، فرهنگي، مصباحي مقدم، رودكي، جهانگيرزاده، جلالي هدايت خواه، تمدن، دهقان و زاكاني مبني بر حذف بند (ر) تبصره ۱۱ اعتراض كرد.
باهنر در پاسخ گفت: پخش اين گونه نامه ها مشكلي ندارد و هر كس هم مخالف است مي تواند چنين كاري انجام دهد.

امروز و با حضور كارشناسان داخلي و خارجي صورت مي گيرد
اثبات توانايي هسته اي ايران در كنفرانس
بين المللي فناوري هسته اي و توسعه پايدار
گروه سياسي: صبح امروز «كنفرانس بين المللي فناوري هسته اي و توسعه پايدار» با حضور جمعي از شخصيت هاي علمي و بين المللي عرصه تحقيقات صلح آميز هسته اي در مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام افتتاح مي شود.
به گزارش خبرنگار ما در اين همايش علمي كارشناسان برجسته اي از اروپا، آمريكا و آسيا و جمعي از مقامات بين المللي مرتبط با فعاليت هاي هسته اي ايران حضور خواهند داشت.
اين همايش دو روزه صبح امروز با سخنراني حسن روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي و مسئول پرونده هسته اي جمهوري اسلامي ايران آغاز مي شود و در آن رضا آقازاده معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان انرژي اتمي و معصومه ابتكار رئيس سازمان محيط زيست و كمال خرازي، حبيب الله بيطرف و جعفر توفيقي وزراي خارجه، نيرو و علوم سخنراني مي كنند.
به گفته كارشناسان، ايران با ميزباني اين همايش در سطح علمي و سياسي بالا به جهان اعلام مي كند براي مصارف پزشكي، كشاورزي و نيروگاهي به فناوري هسته اي نياز دارد و در اين زمينه به پيشرفت هاي برگشت ناپذير رسيده است.
پيشتر روزنامه آلماني دي دولت درخصوص اين همايش نوشت: تهران با برگزاري اين كنفرانس اين پيام را به خارج مي فرستد كه ما فناوري هسته اي را در اختيار داريم و در اين زمينه پيشرفت هاي زيادي داشته ايم. ايران قصد دارد خود را عضو قانوني باشگاه انحصاري سوخت هسته اي نشان دهد.

مشاور عالي مقام معظم رهبري در امور بين الملل:
خروج سوريه از لبنان توطئه اي براي شكستن
زنجيره مقاومت عليه اسرائيل است
طرح آمريكايي خروج سوريه از لبنان توطئه اي براي شكستن زنجيره مقاومتي مي باشد كه اسرائيل را زمين گير كرده است. اتحاد مبارزين فلسطين، مقاومت جنوب لبنان ،دولت و ملت لبنان و دولت و ملت سوريه، براساس الگوي ايران مسلمانان را در برابر رژيم اشغالگر از حالت انفعالي به رويكردي ابتكاري تغيير داده است.دكتر ولايتي در دوازدهمين مجمع علماي شيعه و سني افغانستان در مشهد با بيان اين مطلب افزود: اين رويكرد ابتكاري را آمريكا بعنوان متحد و حامي بي چون و چراي رژيم اشغالگر نمي تواند تحمل كند لذا در پي ايجاد رخنه در اين سد مستحكم است.
مشاور مقام معظم رهبري ضرورت هوشياري و وحدت جهان اسلام را در اين خصوص يادآور شد و اظهار داشت: امروز ما هستيم و سرنوشت جهان اسلام، آمريكا نتوانسته است در افغانستان شكل حكومت مورد نظرش كه حكومتي سكولار بوده سركار بياورد و در عراق نيز در اثر مقاومت مردم انتخابات صورت گرفت اما نتيجه آنگونه كه مورد نظر آمريكا بود نشد.وي افزود: در پي ناكامي در عراق و افغانستان، آمريكا درصدد اجراي طرح سوم خود است.
اين طرح شكستن زنجيره مقاومتي مي باشد كه خط اول مقابله با اسرائيل متجاوز است و ما بايد هوشيار باشيم و از بيان اظهاراتي كه كمك به سياست آمريكا در اين توطئه است اجتناب كنيم.دكتر ولايتي در بخشي از سخنان خود بر ضرورت ارتباط علماي دو كشور ايران و افغانستان اشاره كرد و افزود: ارتباط علما و مردم دو كشور امري ضروري است كه به تقويت همبستگي اسلامي در شرايط حساس كنوني كمك مي كند.عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اينكه بايد تلاش ها متناسب با اهداف روزآمد باشد گفت: وضعيت كنوني جهان با گذشته فرق كرده است و اوضاع عمومي جهان در حال شكل گيري جديدي است و ما بعنوان جهان اسلام وظيفه داريم تلاش كنيم در شكل گيري موازنه جديد دنيا اثرگذار باشيم در غير اينصورت در غياب ما ديگران برايمان تصميم مي گيرند.
وي به شكل گيري خاورميانه بعد از جنگ جهاني اول و نقش انگليس در اين خصوص اشاره نمود و گفت: غيبت و ضعف جهان اسلام در آن دوران باعث شد تا ما شاهد ظهور غده اي سرطاني بنام اسرائيل در قلب جهان اسلام باشيم.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |