چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۶۲
مديرعامل سازمان خدمات موتوري شهرداري:
سال آينده تهران به برف روب مجهز مي شود
بخشي از ماشين آلاتي كه خدمات موتوري شهرداري تهران قصد خريد آن را دارد، شامل دستگاه هاي برف روب مي شود؛ دستگاه هايي كه برف خيابان هارا آب مي كند
031380.jpg
نمايي از ايستگاه مياني جمع آوري وحمل زباله حكيميه قبل و بعد از بازسازي ، تفاوت از زمين تا آسمان است.
جمع آوري روزانه 7 هزار تن زباله شهر تهران و دفع آن يكي از وظايف شهرداري تهران است. 7 هزار تن زباله يعني حجمي معادل بار 700 دستگاه كاميون. اين بخش از وظيفه شهرداري، همچنين رفت و روب مكانيزه خيابان ها و اجراي پروژه هاي عمراني، با ماشين آلا ت و پشتيباني سازمان خدمات موتوري شهرداري انجام مي شود؛ سازماني كه حتما بارها خودروهايش را در حال شستن جداول، آب پاشي خيابان ها يا حمل زباله به خارج شهر ديده ايد.
در سال گذشته به هنگام مطرح شدن برف گرفتگي خيابان ها، تفكيك زباله و زباله هاي بيمارستاني بارها نام اين سازمان بر سر زبان ها افتاد. با مهندس محسن سليمي، مديرعامل سازمان خدمات موتوري شهرداري در مورد امكانات و ماشين آلا ت اين سازمان براي سرويس دهي به مناطق و عملكرد آن در سال گذشته گفت وگويي انجام داده ايم.
آقاي سليمي! همان طور كه از نام سازمان خدمات موتوري پيداست، فعاليت هاي سازمان بر محور ماشين آلا ت و خودروهاي موردنياز شهرداري انجام مي شود، ضمن اينكه جابه جايي 7 هزار تن زباله و رسيدگي به رفت و روب شهر بزرگي چون تهران هم امكانات وسيعي مي خواهد. در سال گذشته چه بخشي از كمبودهاي سازمان از نظر خودروها جبران شد؟
سال گذشته در دو نوبت اقدام به خريد خودرو و تجهيزات و لوازم كرديم. در نوبت اول 244 دستگاه خودرو به همراه تجهيزات مرتبط با خودروهاي خدمات شهري خريداري شد كه هزينه اي در حدود 10 ميليارد تومان داشت. در مرحله دوم هم 343 دستگاه خودرو خريداري شد. در مجموع خريد خودروها در سال 83 بيش از 20 ميليارد تومان هزينه داشت. خودروهاي خريداري شده شامل كشنده هايي كه براي حمل زباله به كار گرفته مي شوند، هستند. اين خودروها مهمترين خودروهاي ما هستند كه زباله ها را از ايستگاه هاي مياني به محل دفن حمل مي كنند. همچنين سمي تريلرها كه با كشنده كار حمل زباله را انجام مي دهند، به علا وه لوازم كمپرس زباله، شاسي بنز آتكو براي مكانيزاسيون جمع آوري زباله و تجهيزات سيستم جمع آوري نان. علا وه بر اينها تعدادي بنز 1921 هم براي جمع آوري نخاله، زباله و ضايعات صنعتي وغير صنعتي به صورت غلتان خريداري شده است.
كار ديگري كه انجام شده است، خريد 80 دستگاه جاروب و جدول شور است كه در رفت و روب شهري به كار گرفته مي شوند. در واقع ما با تجهيز اين بخش قصد داريم رفت و روب خيابان ها و شست وشوي جداول به صورت دستي را منسوخ كنيم و شهروندان ديگر شاهد شستن جداول به وسيله چندين كارگر با شيلنگ و تانكر و ... نباشند.
در حال حاضر چه تعداد خودرو حمل زباله را به عهده دارند؟
حدود 100 تريلر زباله هاي شهر را از ايستگاه هاي مياني به محل دفع منتقل مي كنند. علا وه بر اينها حدود 35 خودرو به صورت ويژه حمل زباله هاي بيمارستاني را به عهده دارند. 40 دستگاه خودرو هم با مخازن غلتان، زباله هاي صنعتي را جمع آوري مي كنند.
031329.jpg
در ايستگاه حكيميه پيش از بازسازي، زباله روي زمين ريخته مي شد، سكويي در كار نبود و زباله هميشه برجا مي ماند و وضعيت اسفبار بود
اين 35 دستگاه خودرو به چه صورت زباله هاي بيمارستاني را جمع آوري مي كنند؟ در سالي كه گذشت خدمات موتوري و بيمارستان ها مشكلا تي را در تفكيك و حمل زباله با يكديگر داشتند. اين مشكلا ت حل شده است؟
مشكل تفكيك زباله هنوز كاملا  حل نشده است. در واقع مجلس جمع آ وري، حمل و دفع زباله هاي بيمارستاني را به عهده خود آنها گذاشته است. بيمارستان ها بر اين اساس بايد يا به تنهايي يا با بستن قرارداد با شركت هاي خصوصي و ... اقدام به تفكيك و اجراي دفع زباله كنند، اما تا هنگامي كه نسبت به اين كار اقدام كنند ما حمل و دفع آن را به عهده گرفته ايم. با اين حال برخي بيمارستان ها تفكيك زباله را به طور كامل انجام نمي دهند و زباله هاي عفوني و عادي را با هم جمع آ وري مي كنند. اين كار حجم كار و هزينه دفع زباله را بسيار بالا  مي برد به اين خاطر كه ما چون از تفكيك كامل زباله هاي عفوني از عادي مطمئن نيستيم، مجبوريم همه زباله هاي بيمارستاني را گندزدايي كرده و به صورت ويژه دفع كنيم.
راه حل نهايي اين مشكل چيست؟
پيشنهاد ما به مسوولا ن وزارت بهداشت اين است كه زباله سوز خريداري كنند. اين پيشنهاد را سازماني مي دهد كه كارشناسان آن سالهاست در زمينه دفع زباله فعاليت دارند. زباله سوزهاي بيمارستاني در حال حاضر در اروپا زباله هاي بيمارستاني را ضد عفوني كرده، مي سوزانند و گازهاي ناشي از سوختن را با فيلترهاي قوي صاف مي كنند به طوري كه ديگر دود ناشي از سوختن هوا را آلوده نكند. به نظر من تهران در حال حاضر حداقل يك زباله سوز مركزي و 3 زباله سوز فرعي براي سوزاندن زباله هاي بيمارستان ها نياز دارد.
خدمات موتوري از ايستگاه هاي مياني زباله ها را به خارج شهر حمل مي كند، اين ايستگاه ها بعضا در مجاورت مناطق مسكوني قرار گرفته اند كه ايستگاه حكيميه يكي از آنهاست. نوسازي ايستگاه حكيميه چه موقع در دستور كار شهرداري قرار گرفت؟
ايستگاه حكيميه ايستگاهي بود كه 700 تا 800 تن زباله در روز در آن تخليه و بارگيري مي شد. در ابتداي سال 83 اهالي منطقه نسبت به وضعيت اين ايستگاه اعتراضاتي داشتند. در بازديدي كه من، دكتر احمدي نژاد و مهندس محمدي زاده، معاونت خدمات شهري از اين ايستگاه داشتيم، متوجه شديم كه ايستگاه وضعيت اسفباري دارد. زباله ها روي زمين ريخته مي شد و پس از جمع آوري با لودر، بار تريلرها مي شد. از آنجا كه خودروها براي حمل زباله كافي نبود، هميشه زباله روي زمين مي ماند. اين وضع و جمع شدن شيرابه ها اثرات منفي زيست محيطي در پي داشت. با دستور دكتر احمدي نژاد و مهندس محمدي زاده، تامين بودجه طراحي و اجراي نوسازي ايستگاه حكيميه بلا فاصله آغاز شد وبا صرف 520 ميليون تومان اين ايستگاه به بزرگترين ايستگاه خدمات شهري مجهز شهر تبديل شد.
در اين ايستگاه پس از نوسازي، زباله ها ديگر روي زمين ريخته نمي شود، بلكه خودروها روي سكوهاي ساخته شده مي روند و زباله ها را از آنها داخل سمي تريلرهاي آماده بارگيري مي ريزند. مساحت اين ايستگاه 5 هكتار است كه زباله هاي چند منطقه در آن جمع آوري مي شود. در اين ايستگاه به طور همزمان 50 خودرو مي توانند زباله ها را داخل 18 سمي تريلر در دو طرف سكو تخليه كنند.
آقاي مهندس! برف و باران بي سابقه زمستان امسال مشكلا تي را براي شهروندان ايجاد كرد. درواقع اين بارندگي ها موجب غافلگيري همه شد. خدمات موتوري برنامه اي براي تجهيز ماشين آلا ت خود و جلوگيري از مشكلا ت احتمالي ناشي از برف و باران دارد؟
بارش برف زمستان امسال كه در 25 سال گذشته بي سابقه بود، باعث شد تا خدمات موتوري براي برف روبي از معابر تمام توان خود را به خدمت بگيرد وعلا وه بر آن از مردم و بخش خصوصي بخواهد كه ماشين آلا ت خود را اجاره دهند تا برف روبي سرعت بگيرد. در برخي مناطق شمالي شهر، برف باريده شده معادل برفي بود كه در شهر رشت باريده بود. تلا ش شبانه روزي ماموران خدمات موتوري كه تقدير و تشكر شهردار را به دنبال داشت، باعث شد تا عمليات بي سابقه اي در برف روبي از معابر انجام شود. البته به دليل غافلگيري از شدت بارش برف، كاستي هايي به چشم مي خورد. پس از آن در برنامه ريزي هايي كه انجام داديم، براي تهيه ماشين آلا ت خود 26 ميليارد تومان بودجه براي سال آينده درخواست كرديم كه شوراي شهر هم اين بودجه را تصويب كرد. بخشي از اين ماشين آلا ت مخصوص حمل زباله، بخشي ماشين آلا ت چندمنظوره و بخشي هم ماشين آلا ت مخصوص برف روبي است. مثل ماشين آلا تي كه برف را آب مي كنند يا آن را از سطح خيابان ها مي روبند. در صورت خريد اين ماشين آلا ت، تقريبا به وضعيت مطلوبي از نظر ماشين آلا ت و تجهيزات خدمات شهري مي رسيم.
در نظر داريم كه جمع آوري زباله را به طور كامل به صورت مكانيزه انجام دهيم، به طوري كه دست در جمع آوري زباله اصلا  دخالتي نداشته باشد، همچنين به دنبال اين هستيم ماشين آلا تي را تهيه كنيم كه زباله را از معابر تنگ و باريك هم جمع آوري كند، مثل موتورسيكلت هاي سه چرخه و چهارچرخه. همچنين در صورت نياز زباله هاي بيشتري را براي رفت و روب و شست وشوي معابر و جداول خريداري خواهيم كرد.
فعاليت هاي خدمات موتوري به جمع آوري زباله و نظافت شهر و خدمات اينچنيني محدود مي شود؟
فقط به اين فعاليت ها محدود نمي شود. ما در حال حاضر در فعاليت هاي عمراني هم مشاركت مي كنيم و پروژه هايي را در بزرگراه هاي همت، نيايش، آيت الله سعيدي و ... در دست اجرا داريم. اين پروژه ها فعاليت هاي مختلفي را شامل مي شود مثل خاكبرداري، مخروط ريزي، جدول گذاري و حتي آسفالت ريزي.
عمده ترين مشكل خدمات موتوري در انجام وظايفش چيست؟
سيستم جمع آوري زباله در تهران در حال حاضر سيستم مناسبي نيست. اگر تفكيك زباله از مبدا به درستي و به طور كامل انجام شود، حجم زباله اي كه به ايستگاه ها و از آنجا به محل دفع حمل مي شود، به شدت كاهش پيدا مي كند و از آن طرف هم صرفه جويي هاي اقتصادي انجام مي گيرد. با فرهنگ سازي براي تفكيك زباله از مبدا در واقع حجم زيادي از اين 7 هزار تن از چرخه دفع زباله حذف مي شود. براي مثال وزن مقواها و مشمع هاي جمع آوري شده در يك روز از ايستگاه هاي مياني بيش از 105 تن شد. حال اگر اين تفكيك از مبدا انجام مي شد، چند برابر اين وزن مقوا و كاغذ جمع آوري مي شد. اولين ثمره اين تفكيك جلوگيري از اتلاف منابع ملي است. در صورت فرهنگ سازي و مشاركت مردم در اجراي آن، علا وه بر اينكه بسياري از مشكلا ت زيست محيطي حل مي شود، هزينه هايي هم كه از جيب مردم براي دفع انبوه زباله پرداخت مي شود، كمتر خواهد شد.

شهر آرا
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |