چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۶۲
مصاحبه آخر سال با مهندس چمران، رئيس شوراي اسلا مي شهر تهران
گزارش هشتاد و سه
031377.jpg
عكس : ساتيار
شوراي شهر پيشنهاد كرده است كه وام مسكن در بافت هاي فرسوده تا 2برابر و سود آن به نصف كاهش يابد تا مردم بتوانند خانه  هاي خود را نوسازي كنند
غلا مرضا رفيع
شوراي شهر تهران ديروز آخرين جلسه رسمي سال 1383 را برگزار كرد. در دومين سال فعاليت، دوره دوم شوراي شهر تهران ايام بسيار شلوغي را پشت سرگذاشت.
از جمله وجوه تمايز دوره دوم شوراي شهر تهران نسبت به دوره اول، تمركز كامل روي حوزه مديريت شهري و توجه به مسايل فرهنگي و اجتماعي است. اين دو ويژگي كاملا  در كارنامه سال 83 شوراي شهر مشهود است؛ كارنامه اي كه مهندس چمران رئيس شورا در گفت وگو با ما رئوس آن را به تفصيل با شهروندان در ميان گذاشته است.
مثل هميشه مهندس چمران در گفته هايش دقيق و پر وسواس است و هرگز نخواسته طرح ها و فعاليت هايي را كه نتايج آنها هنوز به طور كامل بررسي و احصا شده است به عنوان بخشي از كارنامه سال 84 شوراي شهر اعلا م كند. اگرچه تعجيل در انجام اين مصاحبه شايد باعث شده باشد مواردي احيانا از قلم افتاده و مغفول واقع شود. به ويژه باتوجه به آنكه در يكي از روزهاي شلوغ آخر سال براي گفت وگو به سراغ ايشان رفتيم. زماني كه وي و همكارانش به شدت مشغول بررسي لا يحه بودجه سال 84 شهرداري بودند.
_ دومين شوراي شهر برنامه ريزي براي اداره تهران را كي و چگونه آغاز كرد؟
ما بعد از انتخاب شدن وقبل از تشكيل رسمي دومين دوره شوراي شهر، ضمن بازنگري و بررسي مجدد برنامه هاي خود، برنامه اي را براي اداره شهر تهران تدوين و طي يك بررسي 2 ماهه شهردار را انتخاب كرديم. در نخستين جلسه شوراي شهر، پس از اينكه وي برنامه هاي خود را ارايه داد به عنوان شهردار تهران معرفي شد و بلا فاصله بعد از شروع به كار، حركت هاي بسيار مثبت و ارزنده اي را با تلا ش شبانهروزي آغاز كرد و به طور كلي يك تحول مديريتي و خدماتي در شهر تهران به وجود آمد.
_ برنامه ها و اولويت هاي شوراي شهر براي اداره تهران از ابتدا چه بود و تا چه ميزان اين برنامه ها محقق شده است؟
اولين اولويت، پرداختن به معضل حمل و نقل و ترافيك بود و براي اين كار از شهرداري خواستيم طرح جامع ترافيك تهران را ارايه دهد كه احتمالا  اوايل سال آينده اين طرح از سوي سازمان حمل و نقل و ترافيك شهرداري ارايه خواهد شد. در اين مدت تمام هم و غم و تلا ش ما براي توسعه و گسترش حمل و نقل عمومي و افزايش درصد جابه جايي هاي درون شهري با حمل و نقل عمومي و كاهش استفاده از خودروهاي شخصي بوده است. در حال حاضر 25 درصد جابه جايي ها با وسايل نقليه عمومي و 75 درصد با وسايل نقليه شخصي انجام مي شود. تاكنون تلا ش هاي زيادي براي گسترش مترو انجام شده است. قرارداد 2خط مترو در سالهاي گذشته بسته شده است و در سال جاري نيز شهرداري موظف شد با توجه به مطالعات انجام شده براي احداث 3 خط جديد مترو شامل خطوط،۶ 7 و 8 به طول 200 كيلومتر و تامين منابع مالي و دريافت نيمي از مخارج آن از دولت به صورت فاينانس اقدام كند. طول اين خطوط از آنچه تاكنون ساخته شده بيشتر است و چنانچه منابع مالي آن به موقع تامين شود، ظرف 6 سال به بهره برداري مي رسد.
_ هزينه احداث خطوط جديد چقدر برآورد شده است؟
هزينه احداث اين خطوط حدود 4 ميليارد دلا ر است و اين موضوع در جلسات كميسيون عمران مجلس نيز مطرح شده كه اميدواريم در صحن مجلس مشكل بودجه آن حل شود. شنيده ام كه از اين 4 ميليارد دلا ر نيمي از آن را پيش بيني كرده اند كه براي شهرهاي ديگر نيز هست. البته براي حل مشكل ترافيك از وسايل كمكي ديگري مانند منوريل ، LTR و تراموا نيز كمك خواهيم گرفت و بررسي اين موضوع را طي مصوبه اي به مشاور سپرده ايم كه بعد از مطالعه و ارايه راه حل هاي مناسب بتوانيم با اجراي آنها از اين وسايل و خطوط جانبي نيز كمك بگيريم.
_ در اين مدت فعاليت هاي عمراني و اجرايي مديريت شهري براي كاهش ترافيك چه بوده است؟
در سال 82 دست كم يكهزار و 300 دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسراني تهران اضافه شده كه تعداد زيادي از آن گاز سوز بوده است.
همچنين طبق برنامه تا پايان سال 83 نيز قرار است دست كم 2 هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان اضافه شود كه اولويت با اتوبوس هاي گازسوز است. شهرداري در به كارگيري اتوبوس هاي گاز سوز محدوديتي ندارد.
علا وه بر اين، در اين مدت كارهاي عمراني از جمله احداث برخي معابر و خيابان ها و تكميل بخش هايي از بزرگراه ها مانند بزرگراه هاي شهيد صياد شيرازي، امام علي (ع)، شهيد بابايي، رسالت انجام شده است. در اين مدت تعداد زيادي پل غير همسطح نيز در دست احداث بوده كه شماري از آنها مانند پل شهيد همت، پل شهيد ستاري، پل غدير (در بزرگراه آزادگان) و پل مغان و پل گلستان طي سال جاري به بهره برداري رسيده است. علا وه بر اين اصلا حات هندسي، دور برگردان هاي متعددي نيز در معابر بزرگراه ها در مناطق مختلف اجرا شده است.
031317.jpg
عكس : ساتيار
در حال حاضر روزانه يكهزار و 200 خودرو و حتي برخي روزها يكهزار و 600 خودرو در تهران شماره گذاري مي شود بدون اينكه به ازاي آن حتي يك خودرو از رده خارج شود
همچنين براي كاهش ترافيك راه حل هاي گردشگري مانند تغيير ساعت كار بانك ها را ارايه داده ايم كه در شوراي عالي ترافيك در دست بررسي است. همچنين طرح چگونگي خارج كردن خودروهاي فرسوده را طي مصوبه اي به دولت پيشنهاد داده ايم و به مجلس هم خواهيم داد.
_ براي بهداشت محيط شهري و جمع آوري اصولي زباله ها از سطح خيابان و معابر چه برنامه اي براي شهرداري در نظر گرفته شده است؟
پرداختن به خدمات عمومي در شهر نيز از ديگر اولويت هاي شوراي شهر بوده است. كلا نشهر تهران در روز بين 9 تا۱۰ ميليون جمعيت دارد و جمعيت ساكن آن حدود 7 ميليون نفر برآورد مي شود. ميزان زباله اين شهر نسبت به جمعيت، 2برابر شهرستان هاست. از اين رو تميز نگهداشتن و جمع آوري زباله و خدمات شهر ي يكي از معضلا ت و مشكلا ت تهران است.
سالها بود كه زباله ها را در منطقه كهريزك (جنوب تهران) به صورت غير علمي و غيربهداشتي دفن مي كردند و اين مساله اكنون براي منطقه مشكلا تي را به وجودآورده است و به همين دليل شوراي شهر و شهرداري در اين مدت تلا ش كرده اند كه با برنامه ريزي بتوان اين 7 هزار تن زباله اي كه روزانه در تهران توليد مي شود را به كود تبديل كرد.
_ با توجه به اهميت نوسازي بافت هاي فرسوده بالا خره سرنوشت اين بافت ها به كجا خواهد انجاميد؟
بحث بافت هاي فرسوده يكي از مسايل مهم و پيچيده شهر تهران است. نه تنها ري، بلكه خود تهران، شهري بسيار قديمي است. براساس آمار هاي اعلا م شده بخش هاي وسيعي از مناطق شهري تهران هم اكنون بافت فرسوده و از نظر استحكام بسيار بسيار خطرناك است و با وضعيت موجود در صورت بروز سوانح طبيعي مهمترين مشكل را براي شهروندان به وجود خواهد آورد. با مقايسه اي بين تهران و بم مي توان به عمق فاجعه در صورت بروز يك زلزله احتمالي پي برد. شهر بم 92 هزار نفر جمعيت داشت و بعد از زلزله ديديم كه چه مشكلا ت و معضلا تي براي آن شهر به وجود آمد، در حالي كه جمعيت شهر بم تقريبا يك دهم يكي از مناطق 22گانه تهران بود. يعني هر منطقه تهران دست كم 5برابر شهر بم جمعيت دارد و اگر خداي ناكرده حادثه اي در تهران اتفاق بيفتد، با اين بافت هاي فرسوده معلوم نيست چه اتفاقي براي تهران خواهد افتاد. در بسياري از اين بافت هاي فرسوده كوچه هاي يك متري و باريك و طولا ني و ساختمان هايي واقعا فرسوده قرار دارد كه در مواردي روي لجن آب و مكان هاي فاقد ايمني و غيربهداشتي ساخته شده است.
_ شوراي شهر و شهرداري به نوبه خود چه تسهيلا تي را براي احياي بافت هاي فرسوده قايل شده اند؟
شوراي شهر 2 بار، يكي در پايان سال 82 تعدادي مصوبه را در رابطه با بافت هاي فرسوده تصويب كرد و مصوبه ديگري نيز بهمن ماه سال جاري در همين رابطه تصويب شد كه همه اينها تسهيلا ت تشويقي بود كه شوراي شهر در نظر گرفت تا كمكي باشد براي خود مردم و همه انبوه سازان و شركت هاي خصوصي و حتي دولتي كه مي خواهند براي بازسازي بافت هاي فرسوده اقدام كنند، تا جايي كه وزير محترم مسكن و شهرسازي عنوان كرد كه ما انتظار داشتيم براي بازسازي اين بافت ها شوراي شهر 50درصد تخفيف قايل شود، ولي شورا 90درصد (بسته به تعداد پلا ك هاي تجميع شده) در عوارض شهرداري تخفيف قايل شد و اين امكان به وجود آمد تا كساني كه مي خواهند ريزدانه ها و املا ك كوچك را با يكديگر تجميع و نوسازي كنند، با رعايت قوانين و اصول شهرسازي در صورت تجميع 6 پلا ك بتوانند از 90 درصد تخفيف در عوارض شهرداري بهره مند شوند.
علا وه بر اين يك طبقه تراكم تشويقي پيشنهاد شد كه صرفا در بافت هاي فرسوده و در صورت رعايت كامل اصول معماري و شهرسازي و مقاوم سازي به آنها داده شود.
_ تعريف شما از بافت فرسوده چيست؟
بافت فرسوده به مناطق و جا هايي اطلا ق مي شود كه 50 درصد منازل آن فرسوده و گذرگاه هاي آن غيرقابل دسترس بوده و بناهاي آن مقاومت كافي را نداشته باشد.
_ به نظر مي رسد اينها به تنهايي براي نوسازي بافت هاي فرسوده كافي نيست.
براي استفاده از يكسري مشاركت ها به منظور بازسازي بافت هاي فرسوده نيز فكر كرده ايم و به شدت آن را دنبال مي كنيم. اميدواريم همه دستگاه هاي دولتي، وزارت مسكن و وزارت كشور، در اين زمينه با ما همكاري كنند. البته هنوز اقدامي عملي و اجرايي را از سوي آنها مشاهده نكرده ايم. اميدواريم همه سرمايه گذاران در اين عرصه وارد شوند، زيرا باوجود تسهيلا ت تشويقي هم سود خواهند برد و هم مردم مي توانند خانه هاي خود را بازسازي كنند و از اين شرايط نامطلوب بيرون بيايند.
علا وه بر اين شوراي شهر تصويب كرده است كه شهرداري قطعات كمتر از 50 مترمربع را از مردم خريداري كند و عقب نشيني  ها و تامين پاركينگ ها نيز مطابق قانون رعايت شود. حتي تخفيف هاي در نظر گرفته شده براي نوسازي بافت هاي فرسوده، صرفا مربوط به تجميع املا ك نبوده است، بلكه عوارض يك طبقه تشويقي نيز به نصف كاهش يافته و مطابق طبقه زيرين آن دريافت مي شود. همه اين تشويق ها در نظر گرفته شده تا مردم بتوانند خانه هاي خود را نوسازي كنند.
ولي به هر حال، بافت هاي فرسوده را تنها با تشويق مردم نمي توان ساخت، حتي وزارت مسكن، دولت يا شهرداري به تنهايي نمي توانند اين كار را انجام دهند، بلكه بانك ها بايد به ميدان بيايند. شوراي شهر طي مصوبه اي به دولت پيشنهاد كرده است كه وام مسكن در بافت هاي فرسوده تا 2برابر و سود آن به نصف كاهش يابد تا مردم بتوانند خانه  هاي خود را نوسازي كنند.
با اينكه رئيس جمهوري و آقاي عارف معاون ايشان، اين پيشنهاد را براي شوراي عالي بانك ها فرستاده اند، ولي هنوز نتيجه آن اعلا م نشده است.
_ رويكرد شورا به مسايل فرهنگي و اجتماعي و ورزشي شهر تهران چگونه بوده است؟
شوراي شهر طي مصوبه اي تصويب كرد كه شهرداري تخفيف هايي را براي ايجاد مراكز فرهنگي، اجتماعي و ورزشي با مشاركت مردم قايل شود. براي مساجد و مراكز ديني نيز تصويب شد كه آنها از پرداخت عوارض به شهرداري معاف شوند و بتوانند از تسهيلا ت 200 مترمربع تجاري بدون پرداخت عوارض استفاده كنند. برنامه ريزي براي ساماندهي مساجد در نقاط مختلف شهر نيز در راستاي حمايت از مسايل فرهنگي بود. در رابطه با حفظ بافت هاي فرهنگي نيز با همكاري خوبي كه با سازمان ميراث فرهنگي به وجود آمد، مصوبه اي را داشتيم كه به موجب آن كساني كه بخواهند در اين زمينه مشاركت كنند از تخفيف هاي ويژه اي برخوردار خواهند شد و شوراي شهر و شهرداري همكاري مي كنند تا اين بافت ها بهتر نگهداري و حفاظت شود.
_ براي ورزش و تفريح بانوان چه اقداماتي صورت گرفته است؟
در رابطه با ايجاد پارك هاي شهري و فضاهاي سبز از جمله پارك هايي به نام بوستان مادر براي استفاده بانوان در نظر گرفته شده است. در پارك هاي عمومي مردان مي توانند از هرگونه تفريح سالم برخوردار باشند، ولي امكان ورزش و همان تفريحات براي بانوان فراهم نيست. از اين رو در شوراي شهر تصويب شد كه بخشي از اين پارك ها براي ورزش و تفريحات و برنامه  هاي ويژه بانوان اختصاص يابد تا بانوان هم بتوانند از اين امكانات استفاده كنند. شوراي شهر در رابطه با كارهاي فرهنگي حدود 20 مصوبه داشته و كميسيون فرهنگي اجتماعي يكي از پركارترين كميسيون ها بوده است.
_ ديدارها و ملا قات هاي اعضاي شوراي شهر با شهروندان مناطق مختلف تا چه اندازه در رفع مشكلا ت شهري مفيد بوده است؟
يكي از اصول برنامه هاي ما ارتباط مداوم با مردم بوده و براي اين كار، معاونت نظارت در شوراي شهر به وجود آمده است كه مسووليت ارتباط با مردم و رسيدگي به شكايات و پاسخ خواستن از شهرداري را بر عهده دارد. اعضاي شوراي شهر به صورت مرتب و هفتگي در مناطق مختلف تهران حاضر مي شوند و از نزديك با مردم ملا قات دارند و به مشكلا ت آنان رسيدگي مي كنند.
اين كار براي پي بردن به نيازهاي واقعي و لمس كردن مشكلا ت مردم بسيار موثر بوده است. براي نمونه ما از طريق همين ملا قات ها در بافت هاي فرسوده به مشكلا ت مردم در اين مناطق و راه حل هاي آن پي برديم.
_ پس مي توان مصوبه شوراي شهر در رابطه با حفظ باغات و فضاي سبز تهران را نيز در همين راستا ارزيابي كرد؟
يكي از كارهايي كه در كميسيون عمران صورت گرفت بحث حفظ باغات و فضاي سبز بود كه متاسفانه از سالهاي گذشته در تهران و بسياري از شهرهاي ديگر فضاها و باغات بسيار سرسبزي كه ريه هاي تنفسي شهرها و عامل زيست و زندگي مردم شهر هستند از بين مي روند و به آهن، سيمان، چوب و شيشه تبديل مي شوند. البته ساختمان سازي كار خوبي است، ولي نه به بهاي از بين رفتن باغات و فضاي سبز و زيبايي كه در تهران وجود داشته و الا ن متاسفانه ديگر مقدار كمي از آنها باقي مانده است. بنابراين وقتي اين موضوع را ريشه يابي كرديم، ديديم تفاوت قيمتي كه زمين باغ با زمين باير و مخروبه دارد خيلي زياد است. زمين باير گاهي تا يك ميليون تومان ارزش دارد ولي وقتي اسم باغ روي آن باشد يكصد هزار تومان ارزشگذاري مي شود و اين تفاوت فاحش باعث تخريب باغ مي شد. از اين رو قانوني را تصويب كرديم و آن را از طريق نمايندگان به مجلس هم فرستاديم كه اگر تصويب شود در تمام كشور اجرا مي شود و كساني كه باغ دارند مي توانند معادل تراكم منطقه در فضايي كمتر از سطح اشغال املا ك مسكوني به جاي 60 درصد، در 30 درصد سطح اشغال ملك خود منتها با حفظ درختان و در طبقات بيشتر ساخت و ساز كنند و با اين كار هم درختان و فضاي سبز باغ حفظ مي شود و هم ساختمان سازي باعث ارزش افزوده و جلوگيري از تخريب باغ مي شود.
حتي شوراي شهر تصويب كرد كه 20 درصد تراكم تشويقي به كساني كه زمين باير خود را به باغ تبديل كنند، داده شود.
_ شوراي شهر در اين مدت مصوبات زيادي داشته، به نظر شما مهمترين آنها كدامند؟
يكي از آنها اجازه تملك زندان قصر از سوي شهرداري و تبديل آن به پارك، موزه و مركز فرهنگي بود كه چيزي حدود 100 ميليارد تومان خريداري شده. مصوبه ديگر اجازه استفاده از منابع و سرمايه هاي خارجي براي بافت هاي فرسوده بود. گرچه فاينانس مذكور براساس مصوبه سال 81 مجلس بايد به شهرداري پرداخت مي شد و با اينكه وزارت كشور در سال جاري ضمانت شهرداري را براي بازپرداخت اين وام 200 ميليون دلا ري كرد، ولي هنوز چيزي به شهرداري پرداخت نشده است.
مصوبه ديگر شوراي شهر مربوط به تقسيط بدهي مردم به شهرداري بوده است كه قبلا  مطابق سليقه شهرداران مناطق يا معاونان آنها و با حدود 24 درصد سود سالا نه تقسيط مي شد و شورا طي مصوبه اي تصويب كرد كه از اين پس براساس يك جدول مشخص تا 24 ماه و بدون دريافت بهره تقسيط شود و كساني كه بخواهند بدهي خود را نقد بپردازند از تخفيف 10 درصدي برخوردار شوند و انتخاب نحوه پرداخت و تقسيط بدهي با خود مردم است و نيازي به پارتي تراشيدن نيست.
تهيه شناسنامه فني ساختمان نيز از ديگر مصوبات شوراي شهر بوده است. در حال حاضر از ساختمان هايي كه در تهران ساخته شده هيچ چيزي در دسترس نيست. حتي خريداران بسياري از ساختمان ها نمي دانند اسكلت آنها فلزي است يا بتني. از اين رو شناسنامه فني ساختمان با همكاري وزارت مسكن و نظام مهندسي تهيه شد.
وضع عوارض بر اراضي بلا استفاده و منازل خالي و متروكه نيز تصويب شده تا اينگونه املا ك از حالت ناهنجاري بيرون بيايند. مجوز پاركينگ هاي طبقاتي با مشاركت بخش خصوصي نيز از ديگر مصوبات شوراي شهر است كه به موجب آن احداث چند پاركينگ طبقاتي آغاز شده و يكي از آنها آماده تحويل است.
_ در مورد حريم تهران هم مصوبه اي داشتيد. بالا خره بحث حريم به كجا كشيده شد؟
يكي از مصوبات شورا مربوط به جلوگيري از ساخت و ساز بي رويه در حريم تهران بود كه 22 منطقه روستايي در حريم تهران براي اولين بار طرح تفصيلي و توسعه آنها تهيه و تصويب شد. شهر تهران از داخل گسترش پيدا نكرده، بلكه حريم تهران از بيرون در حال گسترش است و تهران را درون خود مي گيرد و نابود مي كند. با ادامه اين روند فضاهاي سبزي كه بايد حد فاصل ميان تهران و شهرهاي همجوار باشد به تدريج از بين مي رود و اين، هم به ضرر تهران و هم به ضرر آن شهرهاست . متاسفانه براساس قانوني كه در سال 72 در مجلس تصويب شده است اين روستاهاي كوچك را به زور به هم مي چسبانند و به يك شهر و قطب جمعيتي تبديل مي كنند و بلا فاصله زمين هاي كشاورزي تفكيك و براي ساخت و ساز فروخته مي شود و يك عده اي ميليونر و ميليون ها نفر بيچاره و بدبخت مي شوند و آينده تهران در خطر اضمحلا ل جدي است.
اگر حريم تهران و قانون ياد شده اصلا ح نشود، آينده تهران در خطر اضمحلا ل قرار مي گيرد.
در جلسه اي كه با حضور رئيس جمهوري و چند وزير تشكيل شد، همه اذعان داشتند كه اين كار درست نيست، حتي اگر موافق قانون هم باشد، قانون بايد اصلا ح شود. اينكه شهر تهران حريم نداشته باشد، ولي يك شهر كوچكي كه كنار تهران است حريم بزرگي داشته باشد عادلا نه نيست و ايجاد ناهنجاري هاي فراواني مي كند.
_ تثبيت نرخ عوارض شهرداري در سال آينده و تصويب آن از سوي شوراي شهر را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
تثبيت نرخ هاي عوارض سال 84 براساس عوارض سال 83 به دنبال تفكري به وجود آمد و پيشنهاد شد كه نرخ ها ثابت بماند. ما قبل از اينكه مجلس تصويب كند در شوراي شهر تصويب كرديم كه تمامي عوارض سال 84 براساس همان عوارض سال 83 دريافت شود. علا وه براين نرخ حمل و نقل عمومي نيز براساس همان نرخ هاي سال 83 ثابت ماند.
_ يكي از مصوبه هايي كه اخيرا از سوي شوراي شهر تصويب و به عنوان پيشنهاد به دولت ارايه شد مربوط به چگونگي شماره گذاري خودروهاي جديد در تهران و خروج خودروهاي فرسوده بود، شما اين مصوبه را چقدر عملي مي دانيد؟
پيشنهادي كه اخيرا در شوراي شهر تصويب شد و به دولت ارايه داديم اين بود كه دست كم در شهر تهران در ازاي هر شماره گذاري يك خودرو جديد،  يك خودرو فرسوده از رده خارج شود. سازوكار آن را نيز اينگونه پيش بيني كرديم كه مبلغ يك ميليون تومان از سود خودروسازان و يك ميليون تومان نيز توسط سازمان بهينه سازي مصرف سوخت از محل صرفه جويي سوخت پرداخت شود و علا وه بر اين 2ميليون و 500 هزار تومان وام بانكي كم بهره به اين كار اختصاص يابد.
در حال حاضر روزانه يكهزار و 200 خودرو و حتي برخي روزها يكهزار و 600 خودرو در تهران شماره گذاري مي شود بدون اينكه به ازاي آن حتي يك خودرو از رده خارج شود.
اين در حالي است كه گنجايش و ظرفيت شهر تهران از نظر تعداد اتومبيل در سال 78 پر شده است و ادامه اين روند به معناي قفل شدن تهران و اتلا ف عمر و كشتن مردم است. در حال حاضر كساني كه در تهران به خاطر امراض قلبي و عصبي و بيماري هاي ناشي از آلودگي هوا و ناهنجاري هاي زيست محيطي و تردد بي رويه خودروها مي ميرند بيشتر از تلفات زلزله است، زيرا زلزله به صورت لحظه اي است ولي اينها به تدريج مي كشند و يك مرگ تدريجي در شهر به خاطر اين شرايط ناهنجار زيست محيطي و فراواني اتومبيل و عدم استفاده از حمل و نقل عمومي وجود دارد. در حال حاضر مصرف بنزين خودروهاي فرسوده حدود 17 تا 18 ليتر در هر 100 كيلومتر است كه در صورت اجرا شدن اين پيشنهادها، اتومبيل هايي جايگزين خواهند شد كه مصرف آنها بين 7 تا۸ ليتر در هر 100 كيلومتر است.
_ طرح هاي جامع و تفصيلي تا چه اندازه در شهرسازي و اداره تهران طي ساليان گذشته نقش داشته است؟
شهر تهران در ابتدا برنامه و طرح جامع نداشت تا اينكه پس از تهيه و تدوين يك طرح جامع براي اداره شهر، اجراي آن از سال 50 شروع شد و تا سال 70 ادامه يافت. در سال 70 يك برنامه موقت به عنوان طرح جامع، تهيه وتصويب شد، ولي به اجرا درنيامد و همان موقع به بايگاني سپرده شد. از سال 70 تا به حال تهران بدون برنامه و به سليقه هر شهردار و عده اي از مسوولا ن ساخته و اداره مي شود. از اين رو يك موقع مي گويند تراكم هر چقدر دلتان مي خواهد مي فروشيم و يك موقع نيز مي گويند 6طبقه بيشتر نمي شود و يك موقع هم به يكباره در سال 82 تصويب شد كه 2طبقه بيشتر داده نمي شود. اينگونه رفتار كردن درست نيست و شهر بايد داراي طرح توسعه و راهبردي و طرح جامع و تفصيلي باشد.
_ شوراي شهر براي اين مشكل چه راهكاري انديشيده است؟
كار بسيار خوبي در اين باره انجام شده است. البته مقدمات آن قبل از اينكه ما بياييم در شوراي شهر شروع شده بود و تهيه طرح تفصيلي را به مشاوران داده بودند و ما آن را تكميل كرديم و تهيه طرح جامع و تفصيلي را همزمان با مشاركت شهرداري و وزارت مسكن پيش مي بريم تا اين دو طرح به طور همزمان و با استفاده از مطالعات يكديگر تهيه شوند.
علا وه بر اين مركزي به عنوان مديريت شهر تهران تشكيل شد كه فارغ از مشاغل اداري تعدادي از شخصيت هاي علمي و دانشگاهي در آن حضور دارند و اين طرح ها بايد از سوي اين مركز و شوراي عالي شهرسازي و معماري تصويب شود. اين مهمترين برنامه  ريزي براي شهر تهران است و در بلند مدت مفيد خواهد بود. قسمت اول طرح كه تهيه نقشه  ها بوده در سال 82 توسط مشاوران تحويل شده است و بخش دوم آن نيز كه بخش كاملا  تفصيلي و اجرايي است، اوايل سال آينده آغاز خواهد شد. با تدوين برنامه چشم انداز 20 ساله و برنامه توسعه راهبردي، شهر تهران داراي برنامه اي مشخص و مدون خواهد شد كه در آن صورت ديگر براساس سليقه و تصميم هاي يك شبه و نظاير آن اداره نخواهد شد. هرچند ممكن است به دوران ما نكشد، ولي انشاءالله ديگران از اين بسترهاي مناسب بتوانند استفاده كنند .
_ بالا خره آيا شوراي شهر به عنوان نهاد ناظر از عملكرد فعلي شهرداري راضي است؟
از عملكرد كلي راضي هستيم. مصوبه اي كه داشته ايم و مواردي كه خواسته ايم اجرا شده، ولي همه مصوبات صد درصد به گونه اي كه ما مي خواستيم يا اجرا نشده يا نمي توانسته اجرا شود. حتي در مواردي مشكلا تي وجود داشته كه مجبور شديم براي رفع آن بعضي مصوبات را اصلا ح كنيم. براي نمونه اجراي قانون باغات و بافت هاي فرسوده در مواردي مشكل دارد.
از اين گذشته در بعضي مسايلي كه سليقه اي عمل شده بلا فاصله تذكر داده و جلوي آن را گرفته ايم و تذكرهاي مختلف سبب شده است كه شهرداري تعامل خوبي با شوراي شهر داشته باشد.
قطعا تعامل شورا و شهرداري بايد خوب باشد تا بتوان كارها را با موفقيت پيش برد، ولي به هر حال اغماض و چشم پوشي از آنچه بايد به خوبي انجام مي شده صورت نگرفته است. ما انتقادها، نقدها، بررسي ها و ايراد گرفتن ها را _ البته در محيط دوستانه _ در كنار تقدير و تشكر از كارهاي خوب شهرداري داشته ايم. به هر حال اگر خداي ناكرده كاري اتفاق افتاده كه مشكلي را ايجاد كرده يا مشكلي حل نشده نيز ما نظارت خود را بر كار شهرداري داشته ايم و سعي كرده ايم اين نظارت را به خوبي انجام دهيم. بنابراين آنچه خود ديده ايم يا مردم گزارش داده اند را به شدت پيگيري كرده ايم كه به خوبي اجرا شود.
_ در حال حاضر يكي از مشكلا ت اداره شهر تهران چندگانگي در تصميم گيري ها است، شوراي شهر به نوبه خود چه گام هايي را در زمينه تحقق مديريت واحد شهري برداشته است؟
عدم تحقق مديريت واحد شهري يكي از مشكلا ت عمده ما است، زيرا راجع به هر مساله اي كه بخواهيم كار كنيم تعدد تصميم گيري ها و مديريت ها آسيب مي رساند و جلوي كارها را مي گيرد و مشكل آفريني مي كند. از اين رو كاري كه ما مي توانستيم انجام دهيم اينكه در درجه اول بتوانيم با سازمان هاي ذيربط در مسايل شهري از ديدگاه تعامل وارد شويم و با آنها همكاري نزديك داشته باشيم. در اين مدت با همه مديران شهري ارتباط نزديك و خوبي داشته ايم. در همين راستا از مديران شهري دستگاه هاي مختلف مانند سازمان آب و فاضلا ب، برق، ميراث فرهنگي، مخابرات، فرمانداري، استانداري، وزارت كشور و راهنمايي و رانندگي دعوت كرده ايم و طي جلسات مختلفي با آنها به تبادل نظر پرداخته ايم. ولي در بعضي جاها نيز متاسفانه سدهايي مقابل ما قرار گرفته است. مثلا  در مساله ترافيك به يكباره تصميمات مختلفي گرفته مي شود كه اين تصميمات ممكن است مشكل زا شود. البته در حال حاضر براساس مصوبه هيات دولت و تفويض اختيار جناب آقاي موسوي لا ري وزير محترم كشور، اين اختيارات به شهردار تهران تفويض شده است. زيرا استنباط وزير كشور اين بود كه بايد مديريت واحدي در اين زمينه وجود داشته باشد. از اين رو اختياراتي را كه دولت به ايشان داده بود به شهردار تهران تفويض كردند.
_ در آستانه سال نو چه درخواستي از شهروندان و چه توصيه اي به كاركنان شهرداري براي بهتر اداره شدن شهر داريد؟
ما از مردم يك خواهش داريم و آن اينكه با خدمتگزاران خودشان در شوراي شهر و شهرداري همكاري  كنند، زيرا همكاري مردم در اداره شهر بسيار موثر است. اين همكاري مي تواند از تحويل به موقع زباله گرفته تا بحث ترافيك و حمل ونقل و رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي و مسايلي كلي تر و عدم خلا ف در ساختمان سازي را شامل شود.
ضمن اينكه از مسوولا ن و كارمندان زحمتكش و پر تلا ش شهرداري كه در اين مواقع خاص شبانه روز كار مي كنند انتظار داريم كه مردم را واقعا ولي نعمتان خودشان و خود را خدمتگزار مردم بدانند و خودشان را وقف مردم كنند و هرچه بيشتر در مسير قانوني كه برايشان تعيين شده است تلا ش كنند.

يك شهروند
ايرانشهر
تهرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |