چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره - ۳۶۶۲
آينده مبهم ترميناتور سياستمدار
آرنولد از پرستاران مي ترسد
031359.jpg
آرنولد جنگجويانه سينه پهن خود را جلو مي اندازد و همين امر براي او بدنامي مي آورد.
حبيبه كريمي محمدي- اين سومين بار است كه آرنولد شوارتزنگر از نظر شغلي تغيير ماهيت مي دهد و احتمالا  در آينده اي نزديك مجبور خواهد بود بار ديگر شغلي تازه را امتحان كند. از روزهايي كه ترميناتور سينما با در دست داشتن مجله  هاي پرورش اندامي كه عكس وي را روي جلد چاپ كرده بودند، به استوديوهاي هاليوود مراجعه كرد و گفت: من به اندازه كافي مشهور هستم. حالا  مي خواهم بازيگر سينما باشم سالهاي زيادي مي گذرد.
او در 2 حرفه قبلي به بالا ترين سقفي كه ممكن مي  شد دست يافت، اما بعيد به نظر مي  رسد به سقف سياست نيز دسترسي پيدا كند.
آرنولد در پست فرمانداري ايالت كاليفرنيا خصوصياتي شبيه همان ترميناتور دارد و در واقع خاصيت نابودكنندگي اش را همچنان حفظ كرده است.
اواخر فوريه، گزارش شد كه شوارتزنگر طرح حذف هيات مستقل پرستاران را پس گرفت. ولي هنوز در نظر دارد قوانين ديگري براي باز پس گرفتن حقوق پرستاران تصويب كند. در ماه نوامبر سال گذشته فرماندار يك فرمان فوق العاده صادر كرد تا استانداردهاي بيمارستان را حذف كند. انجمن پرستاران كاليفرنيا عليه او شكايت كرد. دادگاه چندي پيش عليه او راي داد و قوانين قبلي را تاييد كرد. اين راي بدان معناست كه استانداردهاي ايمني اتاق هاي بيمارستان و نيز نسبت يك پرستار به 5 بيمار بايد دوباره برقرار شود. اين اولين شكايت عليه فرماندار است كه پيروز مي  شود.
شايد تصور مي  كرديد شوارتزنگر بايد حداقل حس همدردي با پرستاراني داشته باشد كه به خاطر تر و خشك كردن بيماران و بلند كردن آنها در تختخواب - كاري كه مستلزم بلند كردن به طور متوسط 1/8 تن بار در روز است _ اغلب دچار آسيب هاي مزمن كمري شده اند. اما نه، فرماندار پيشنهادي را مبني بر تامين ايمني هنگام بلند كردن بيماران و جا به جا كردن وسايل سنگين وتو كرد. او قبلا  نيز يك قانون ديگر مربوط به آموزش خطرات ناشي از استفاده از داروهاي استروئيدي و مواد مشابه براي تقويت زيبايي اندام را نيز وتو كرده بود.
او هم اكنون با وتوي قانون حمايت از پرستاران دشمني قدرتمند به نام جامعه پرستاري براي خودش دست و پا كرده است.
در 15 فوريه وقتي شوارتزنگر لشكري از بادي گاردها و خدمه اش را هنگام نمايش خونسرد باش رديف كرد، 300 پرستار دست به اعتصاب زدند. كلي دي جياكومو يك پرستار 46 ساله از بيمارستان كايزر نزديك ساكرامنتويك بليت داشت.او در حالي كه لباس پرستاري اش را پوشيده بود در رديف چهارم ايستاد.
يك باديگارد با عجله خود را به او رساند و به بهانه يك ملا قات ساده با فرماندار او را به اتاقي در يك ايستگاه پليس كاليفرنيا هدايت كرد و وي را مورد بازجويي قرار داد. چند روز بعد يك بازپرس پليس كاليفرنيا به او زنگ زد . دي جيا كومو پرسيد چرا او را يك خطر تلقي كردند؟ بازپرس جواب داد: خب، شما لباس پرستاري تان را پوشيده بوديد. دي جياكومو با لحني تمسخر آميز گفت: معلوم است، اين يونيفورم تروريسم بين المللي  است ! البته بوش و چني مي  توانند ادعا كنند طالبان آنها را هدف گرفته اند. اما آرنولد از زني كه از بيماران احتمالا  در بيمارستان ها مراقبت مي  كند، مي  ترسد!
در اعتراضات ماه ژانويه در ساكرامنتو، پرستاران تابوت هايي را حمل مي كردند و يك گروه جاز از نيوارلئان با خود آورده بودند كه مارش مرگ را مي  نواخت. در سوپر باول آنها يك هواپيماي كوچك رابر فراز يك پارتي كه فرماندار باد كرده از استروئيد در محل زندگي اش در سانتا مونيكا برپا كرده بود پرواز دادند.
پرستاران كاليفرنيا او را زير ضربه هاي مداوم گرفته اند و تا همين جا براي او گران تمام شده است. در 23 فوريه نظرسنجي فيلد نشان داد از سپتامبر گذشته ميزان مقبوليت او 10 درجه پايين آمده است. يك نفر بايد به اين آدم بي  مغز ياد مي  داد اردنگي زدن به فلورانس نايتينگل راه مطمئني براي دسترسي به قلب مردم نيست. ولي آقاي فرماندار چنان به مرعوب كردن رسانه ها عادت كرده كه تصور كرد مي  تواند همين كار را با انجمن پرستاران كاليفرنيا )CNA( بكند؛ انجمني كه يكي از مبارزترين اتحاديه هاي كشور است و 60 هزار عضو دارد و 171 مركز بهداشتي ثبت نام شده در سراسر كشور را نمايندگي مي كند. شوارتزنگر تلا ش مي كند دستاوردهاي اتحاديه در مورد نسبت پرستار، بيمار استانداردهاي ايمني و مسايل ديگر را پس بگيرد.
صحنه وحشت براي شوارتزنگر، در دسامبر در لا نگبيچ اتفاق افتاد. پرستاران او را هو مي كردند و او آنها را محكوم كرده و گفت اينها نمونه يك گروه با منافع ويژه هستند. او گفت: من به اين نوع گرو ه ها يك اردنگي مي زنم.
استراتژي شوارتزنگر اين است كه با ايجاد نمايش مهيج سياسي كه مستلزم به كارگيري استيل فاشيستي است، تصوير شخصي را از خود به نمايش بگذارد كه نمي توان در برابر او مقاومت كرد. هدف او مرعوب كردن اپوزيسيون و در هم شكستن آن است با اين تهديد كه مستقيما به مردم مراجعه خواهد كرد و به كمك كوهي از اسكناس انبوهي را كه پشت او صف بسته اند به جان آنها خواهد انداخت.
اين تهديد توخالي نيست. آرنولد جنگجويانه سينه پهن خود را جلو مي اندازد و همين امر براي او بدنامي مي آورد. فرماندار قبلي گري ديويس به اين دليل معروف بود كه هفته اي هفت روز و شبانه روز 24 ساعت مشغول پول جمع كردن است. شواريزنگر در اين مورد از او جلو زده است. شركت هاي بزرگ به طور دايم پول نقد داخل رگ او تزريق مي كنند. سال گذشته او 28 / 8 ميليون دلا ر پول جمع كرد. امسال در نظردارد براي پيش برد ماموريت خود 50 ميليون دلا ري جمع كند.

نقاش نوارهاي كاغذي صندوق
031347.jpg
اين روزها با روياهاي هنريك آهارونيان به استقبال بهار مي رويم، هنرمندي كه يك سال پس از درگذشتش به جامعه هنري معرفي مي شود.
آهارونيان داستان مي گويد، داستاني از عروسي و داستان كودكي و روزهاي خوش. به گزارش afn هنريك آهارونيان در سال 1316 شمسي 1927( ميلا دي) در شهر كراسنودار روسيه، در خانواده اي ايراني - ارمني، متولد شد. 3 سال داشت كه حزب بلشويك روسيه به قدرت رسيد. در اين دوران برخورد سخت و خشن با ايرانيان مقيم روسيه سبب شد والدينش به ايران بازگشته و در روستاي هفتوان سلماس ساكن شوند.
سال 1326 شمسي 1937( ميلا دي) زمان مهاجرت اين خانواده به تهران بود. هنريك در تهران آموزش ابتدايي را در مدارس تمدن و سپهر گذراند و سپس به دبيرستان البرز رفت. او همواره در دنياي دروني خود زندگي مي كرد و نسبت به سرگرمي ها و علا يق همسن و سالا ن خود بي اعتنا بود.
زماني كه وي راهي خدمت سربازي شد، برادرانش در ميان وسايلش، ترجمه بخش هايي از داستان هاي كليله و دمنه به ارمني و نقاشي هاي او را يافتند كه آنها را در خلوت خود پديد آورده بود. اين اتفاق، پس از درگذشت هنريك در 67 سالگي، رخ داد. آنكه اين بار، آثار هنريك را از ميان وسايل شخصي اش بيرون آورد و به ديگران نشان داد، همسرش نورا بود.
هنريك پس از پايان دوران سربازي، به دانشكده اقتصاد دانشگاه تهران رفت و سپس در بانك ملي ايران و كمي بعد در بانك مشترك ايران و فرانسه مشغول كار شد. 9 سال بعد، هنريك پدر خود را از دست داد و براي اداره فروشگاه مواد غذايي آندره كه از پدر به ارث برده بود، از بانك استعفا داد و پشت صندوق فروشگاه نشست.
او بيشتر آثارش را در اين دوران پشت نوارهاي كاغذي صندوق مي كشيد و در قوطي هاي خالي مخصوص فيلم هاي دوربين عكاسي نگهداري مي كرد.
فعاليت اقتصادي هنريك در اين دوران رو به اوج مي رفت و كارخانه توليد فرآورده هاي گوشتي آندره را تاسيس كرد، اما هيچ گاه از نقاشي كه رضايت روحي اش را در آن مي يافت، دست نكشيد، حتي در دوران سخت كار كه با مشكلا ت مالي زيادي روبه رو شده بودند.
هنريك آهارونيان در تاريخ 18 تير 8( جولا ي )۲۰۰۴ درگذشت و روياهاي رنگينش را به يادگار گذاشت. بخشي از نقاشي  هاي او كه دوران زندگي 67 ساله اش بر رول هاي كاغذ صندوق به تدريج خلق شده، به همت برادرش لئون آهارونيان به نمايش درآمده است و تا ديروز در معرض ديد علا قه مندان قرار گرفت.

فهرست شاهنامه در دانشگاه كمبريج
031350.jpg
تمام شاهنامه هاي خطي موجود در دنيا توسط دكتـــــــــــر چارلز ملوبل ، شرق شناس انگليسي و عضو هيات علمي دانشكده پمبروك كمبريج فهرست نويسي مي شود.
او از 5 سال پيش مطالعه بر شاهنامه خطي موجود در تمام موزه ها و كتابخانه هاي دنيا را آغاز كرد و اطلا عات مندرج در آنها از جمله نام خوشنويس، نام مذهب، تاريخ خلق اثر و... را استخراج كرده است. ملوبل كه براي شركت در همايش شاهكارهاي نگارگري ايران و ارايه سخنراني درباره تصويرگري شاهنامه به ايران آمده بود، به CHN گفت: اولين اقدام من جست وجوي منابع و پيداكردن فهرست هاي پراكنده از كتابخانه ها و موزه هاي ايران، تركيه، آمريكا، هندوستان و اروپا بود. به اين ترتيب پس از پيدا كردن منابع كه به سختي ميسر شد به شهرهاي مختلف سفر كردم و شاهنامه ها را مورد مطالعه قرار دادم.
وي علا وه بر فهرست نويسي كتاب ها، تصاوير آنها را نيز مورد بررسي قرار مي دهد: تاكنون منتقدان و هنرشناسان خارجي تنها به تصاوير شاهنامه اهميت مي دادند و تطابق متن با تصوير چندان مورد نظرشان نبود. من تصميم گرفتم تصاوير را با اشعاري قبل و بعد از آن تطبيق دهم تا مشخص شود كه كدام يك از قسمت هاي شاهنامه به تصوير درآمده است. در حال حاضر اطلا عات بيش از 100 نسخه خطي و بيش از 11 هزار تصوير جمع آوري شده است.
اين كارشناس انگليسي كه به سختي فارسي صحبت مي كند، درباره نوع اين نسخه هاي خطي و ارزش و اهميت شان مي گويد:
در اين طرح تنها نسخه هاي منحصر به فرد مورد نظر ما نيست. تمام شاهنامه هاي خطي موجود در دنيا شناسايي خواهند شد. چرا كه با اجراي اين برنامه تنها به شناسايي ويژگي هاي هنري و ادبي نمي انديشيم، در كنار اين موارد دستيابي به علل توجه ايرانيان پس از حمله مغول به شاهنامه و دستيابي به ويژگي هاي اجتماعي ادوار گذشته نيز يكي از مهم ترين اهداف ما به حساب مي آيد.
وي معتقد است: شاهنامه يعني تمام فرهنگ و تاريخ ايران و اين اثر همه ويژگي هاي فرهنگي، تاريخي و اجتماعي ايرانيان را دربرمي گيرد به گونه اي كه با بررسي آن مي توان به نكات جالبي دست يافت: گاهي با دانشجويانم يك صفحه از شاهنامه را ساعت ها مي خوانيم و بررسي مي كنيم. زبان شاهنامه پر از نكته هاي ادبي پوشيده است و ما به دليل آموزش زبان فارسي در دانشگاه ها به سختي آنها را درك مي كنيم.

دكه
031341.jpg
آزمايش واكسن ايدز
چيني ها كه در بسياري از مواقع به ساخت كالا ي بنجل متهم مي شوند، اين بار ادعا كرده اند كه در چند قدمي ساخت واكسن ايدز هستند. شانگهاي ديلي عنوان اول خود را به آزمايش واكسن ايدز توسط محققان چيني اختصاص داده است. اميدواريم واكسنشان مثل لوازم يدكي شان نباشد.
031344.jpg
ايدز در مطبوعات عربستان
روزنامه انگليسي زبان عرب نيوز در گزارشي از شخصي به نام رامي ، دانشجوي 28 ساله عربستاني نوشته است كه مبتلا  به ويروس ايدز است. رامي ۲۰ سال است كه به ايدز مبتلا ست و قصد دارد جامعه را از وجود چنين ويروسي آگاه كند. وي از طريق انتقال خون آلوده به اين ويروس مبتلا  شده است.
031335.jpg
پاپ بيمارستان را ترك كرد
روزنامه ايرلندي آيريش اينديپندنت عكسي از پاپ 84 ساله كه در حال ترك بيمارستان است، در صفحه اول خود انداخته است. در پايين صفحه وضع هواي ايرلند براي 14 مارس نوشته شده است. بد نيست آن را با وضعيت هواي بهاري تهران مقايسه كنيم. حداقل دماي هوا 5 درجه و حداكثر 10 درجه بالا ي صفر است. آسمان ايرلند ابري همراه با باران پراكنده است.
031338.jpg
واردات هواي آلوده
هواي آلوده ديگر كشورها نصيب آمريكا مي شود. يواس اي تودي با چاپ اين مطلب از قول يك استاد دانشگاه هاروارد نوشته است: آمريكايي ها از اتومبيل هاي وارداتي، لباس وارداتي و خوراكي هاي وارداتي استفاده مي كنند و حالا  هم بايد از آب و هواي كثيف وارداتي استنشاق كنند. اين روزنامه نوشته است هواي آلوده چين به آمريكا هم مي رسد.

سرقلم
آخرين تقويم اردشير
031356.jpg
حسين پاكدل- كسي هست كه واژه ها را مي شكوفاند در قابِ تفكر، كسي كه فقط مثل خودش است و تا و لنگه ندارد.
روي بند رختِ هر تصوير مي لغزد و مي رقصد و جمله مي كارد، بر سطح خورشيد طرحهايش، لا نه مي  سازد براي كبوتران سردر هم و آن سوي بندِ تابِ معشوقش را به انحناي ماه مي بندد. درون هر كس شاخه هاي تُرد و خوشبوي گل يخ مي ريزد و بوي گندمزار ها را نقاشي مي كند و علفزارها را مست و وصل به آسمان. با ماهي ها همخانه مي شود و در دركِ ريگستان ها سهم دارد. كسي كه چون حرف مي زند آبشار شعر از اندامش فرو مي پاشد و ابر كه مي كشد سر در آغوش شاخه هاي بيدي دارند سرشار از شكوفه هاي سرخ كه انگار پشت هر بافه اش هزار شاعرنوراني آبستن معاني بكر، به تو زل زده اند. همين كس كه مي گويم امروزغروب صدايم كرد، مثل هميشه بي قرار، از سر اتفاق. پشت شيشه نشر چشمه، مبهوت تازه ها بودم كه آوازم داد، باز مثل هميشه همراه واژه اي صميمي، از جنس ناسزا و گلا يه و لبخند. حال و احوال و بوسه اي و بعد كشاندم نزد ماشيني كه منتظرش بود و پر بود از واژه هاي نقاشي، تراويده از ذوقش براي تقويم سال نو. يكي را گشود و اشعار انتخابي امسالش را براي هر صفحه آن تمام و كمال ميان آن شلوغي ساعت 7 زير پل برايم خواند و چقدر پر حس. سرحال بود و هوشيار و شيك پوش. يك آن نگاه كردم و ديدم كنار ما فروغ و جلا لي و ريتوس والبرتي و شاندرپتوفي وپاز ويتمن والوار و ديگران دارند به غمزه هاي درد او گوش مي كنند. چشم به هم نزده 8 بود و او يكي را امضا كرد و با تعدادي ديگر به من سپرد و رفت. ديدم نوشته است، براي عزيز، براي دوست، براي جمع، براي تنها، براي حسين ام. حسين! كلا  حالم بدك نيست، تقريبا مثل هم هستيم، خراب! قربانت، اردشير رستمي. به خانه رسيدم، نمي دانم كي و ديدم به ديوار، چهار سال پياپي است تقويم هايش را روي هم آويخته ام هر سال با امضا و جمله اي ناب و نوع ديگرش را روي ميز دارم و هميشه كارهايش برايم پراز طراوتِ شعر و شورِشعور است.

چارچوب
تشكر از پاپ
031353.jpg
دختر 14 ساله عراقي از پاپ تشكر كرد. وي در همان بيمارستاني كه پاپ، رهبر كاتوليك هاي جهان، در آن درمان مي شود از پاپ به خاطر اتخاذ موضع ضد جنگ درباره عراق تشكر كرد. اين دختر بر اثر انفجار بمب، ديگر قادر به راه رفتن نيست. زماني كه او پاپ را در تلويزيون ديد علا قه خود را براي تشكر از وي بيان كرد.پاپ در حال خروج از بيمارستان و خواندن دعا براي هواداران ديده مي شود.

كوتاهتر از گزارش
نيم رخ فخيم زاده
عادت كنيد كه اسم مهدي فخيم زاده را جايي غير از سينما هم ببينيد. مثلا  در يك كار مطبوعاتي و در عرصه قلم زني، حتما اگر فخيم زاده، همان نمكي فيلم مسافران نباشد، باز هم ديدن اسمش در 2 هفته نامه نيم رخ مخاطبان خاصي را به دنبال خواهد داشت. اين بار اما نيم رخ در قطع هفته نامه_ بر خلا ف سالهاي قبل كه در قطع مجله چاپ مي شد - به سردبيري جبار آذين به شكل جديد چاپ مي شود. كافي است 350 تومان پول داشته باشيد تا بتوانيد دستپخت مطبوعاتي فخيم زاده را در 32 صفحه بخوانيد. تازه اگر پاي جدول حل كردن هم هستيد، يك صفحه از اين 2 هفته نامه به جدول اختصاص داده شده است. خلا صه اينكه نيم رخ امروز با نيم رخ شماره هاي اول كلي تفاوت كرده، البته قضاوت درباره خوبي و بدي آن به عهده خواننده است!
دي كاپريوي خونسرد
لئوناردو دي كاپريو، ستاره سينماي هاليوود از اينكه نتوانسته است برنده جايزه اسكار شود، اصلا  دلخور نيست. وي مي گويد: تلا ش خود را براي كسب اسكار ادامه خواهم داد و از اينكه به جايزه اسكار دسترسي پيدا نكردم ناراحت نيستم، چون مي دانم كه بازيگران بهتري براي دريافت جايزه حاضر بودند.
جريمه كشاورز به خاطر ارواح خبيثه
مردم كشور هندوستان با خرافات پيوندي ديرينه دارند. يك كشاورز روستايي هندي به خاطر خودداري از بيرون كردن ارواح خبيثه از خانه خود جريمه شد.
سيبون سورن به دليل ناديده گرفتن دستورات ريش سفيدان دهكده مبني بر خارج كردن ارواح از خانه خود با جريمه اي به مبلغ 30 فرانك رو به رو شد. مرگ پسر، همسر و نوه سورن و در پي آن گريز همسر دوم وي از خانه كه معتقد بود ارواح در اين خانه رفت و آمد مي كنند، باعث شد تا اهالي محل همگي بر حضور ارواح در خانه او اتفاق نظر پيدا كنند.
سرقت يك كيلومتر كابل
دو سارق رومانيايي با دزديدن نزديك به 1000 متر از كابل برق يكي از مهمترين فرودگاه هاي كانادا باعث ايجاد هرج و مرج در اين فرودگاه شدند. خاموشي چراغ ها، بسته ماندن درهاي الكتريكي براي 5 ساعت، ثابت ماندن پله هاي برقي و مشكلا ت ديگر از جمله عواقب اين سرقت منحصر به فرد بود. رئيس فرودگاه گفت: ما خيلي خوش شانس بوديم كه كابل ها از قسمت مديريتي دزيده شده بود. تصور كنيد اگر در هر قسمت ديگري، مثلا  در قسمت فني فرودگاه چنين اتفاقي مي افتاد، چه آشوبي برپا مي شد. تمام كارمندان مجبور بودند به مدت 5 ساعت كار خود را دستي و بدون كامپيوتر انجام دهند. پليس كانادا موفق شد دزدها را در خانه اي دستگير كند. آنها قصد داشتند كابل ها را به قيمت 120 فرانك بفروشند و اين در حالي است كه خسارت وارده مبلغي بالغ بر 40 هزار فرانك است.
شرك 4
مسوولا ن شركت دريم وركس ، تيم سالويان را به همكاري دعوت كرده اند تا سناريوي چهارمين قسمت فيلم كارتوني شرك را بنويسد. اين در حالي است كه هنوز توليد شرك 3 آغاز نشده است. ادي مورفي، كامرون دياز و مايك مايرز از جمله كساني هستند كه در توليد شرك 3 حضور خواهند داشت. گفتني است شرك 3 در سال 2007 در سينماهاي جهان به نمايش در خواهد آمد. سالويان كه در گذشته وكيل بوده است، سناريوي فيلم هاي گوناگون را در سرزمين مادري اش بريتانيا به رشته تحرير درآورده است.
جنگ خواننده ها
خوانندگان هيپ هاپ آمريكايي خيلي از مواقع ترانه هايي را بر ضد يكديگر مي  خوانند. ويل اسميت اخيرا ترانه اي سروده كه به توهين امينم پاسخ داده است. امينم در ترانه اي توهين هايي را نثار ويل اسميت كرده بود. وي اميدوار است با اين ترانه جواب دندان شكني به امينم داده باشد.

خبرسازان
ايرانشهر
تهرانشهر
دخل و خرج
در شهر
درمانگاه
شهر آرا
يك شهروند
|  ايرانشهر  |  تهرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  درمانگاه  |  شهر آرا  |  يك شهروند  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |