يكشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۸۴
پزشكي را رها كنيد مهندسي آب بخوانيد
012093.jpg
مترجم: رضا محتشم
در كشورهاي در حال توسعه، آب همواره اهميت زيادي داشته است، اما در كشورهاي توسعه يافته، نگراني چنداني در مورد آب وجود نداشت. در كشورهاي ثروتمند، آب به وفور در دسترس بوده است. اما حالا به نظر مي رسد كمبود و بهداشت آب به مشكلاتي براي همه بدل شده است، چه آنان كه در كشورهاي توسعه يافته اند، چه آنان كه در كشورهاي در حال توسعه اند.دكتر اندرو هي وارد استاد دانشگاه ناتينگهام درس خود را براي دانشجويان پزشكي اين گونه آغاز مي كند: آيا به اين علت به رشته پزشكي آمديد كه جان افراد را نجات دهيد؟ اگر جواب مثبت است، شايد بهتر باشد دانشكده پزشكي را رها كنيد و به رشته مهندسي آب برويد.
براي آگاهي از علت اين توصيه مقاله اي را كه از سايت گلوباليست ترجمه شده است ،در پي مي آوريم .

اگر به تلاش هاي صورت گرفته براي ريشه كني بيماري و خطرات بهداشتي در جهان توجه كنيم، متوجه مي شويم كه آبله را ريشه كن كرده ايم. اما براساس تحقيقات هنوز ۹۰ درصد بيماريها در جهان مرتبط با آب است. هشتاد درصد مرگها در كشورهاي در حال توسعه ناشي از بيماريهاي مرتبط با آب است.
اين بدان معناست كه هر سال حدود شش ميليون نفر براثر آب آلوده مي ميرند. به همين علت است كه بهداشت همچنان يك موضوع مهم جهاني است. به رغم پيشرفتهاي مهندسي كه آب سالم محصول آن است، اين مشكل بسيار فراتر از كشورهاي در حال توسعه است. امروزه حتي بسياري از كشورهاي توسعه يافته با مشكل آب تصفيه شده روبرو هستند. بسياري از شبكه هاي انتقال آب كهنه و شكننده است، در نتيجه آلودگي در بسياري كشورهاي پيشرفته روبه فزوني است. بسياري از شهروندان كشورهاي توسعه يافته در بطري آب حمل مي كنند، در خانه تصفيه كننده آب دارند و حتي شبكه آب خانگي مخصوص خود را دارند. علت اين امر آن است كه به شبكه آب شهري اطمينان ندارند.
كمبود آب
در حالي كه معيارهاي آب تصفيه شده و ايمن بالا مي رود، آلوده كننده ها و عوامل بيماري زاي بيشتري پيدا مي شود. به غير از موضوع بهداشت، بايد كمبود آب را نيز در نظر گرفت. در سال ،۱۹۵۰ فقط دو شهر بود كه بيشتر از ۸ ميليون نفر جمعيت داشتند. در حال حاضر، بيش از ۲۳ شهر وجود دارد كه بيش از ۱۰ ميليون نفر جمعيت دارد و از اين تعداد ۱۸ شهر در كشورهاي در حال توسعه است. تا سال ۲۰۳۰ يعني ۲۵ سال ديگر، جمعيت شهري به دو برابر جمعيت روستايي خواهد رسيد كه معادل رشد ۱۶۰ درصد جمعيت شهري است. بسياري از اين شهرها در معرض كمبود شديد آب هستند. در هر صورت، غالباً از امكانات انتقال و تصفيه آب بهره مند نيستند.براساس برآوردهاي بانك جهاني، حدود ۳۰۰ ميليون نفر اكنون در مناطقي زندگي مي كنند كه با كمبود جدي تا شديد آب روبرو است. تا ۲۵ سال ديگر، اين رقم به ۳ ميليارد نفر خواهد رسيد.
012087.jpg
هدرروي آب
ميزان آب شيرين موجود همچنان در حد يك درصد ثابت خواهد ماند. بقيه آب جهان شامل آب شور اقيانوسها يا آب شيرين موجود در دو قطب، در خاك، برف و رطوبت است. آبياري كشتزارها در همه جا با هدرروي فراوان آب همراه است. روشهاي كشاورزي نامناسب و قيمت هاي يارانه اي آب كه تناسبي با هزينه واقعي آن ندارد و انگيزه اي براي صرفه جويي دربر ندارد باعث هدرروي بيشتر آب مي شود.در حالي كه ۷۰ درصد آب جهان صرف كشاورزي مي شود، در فاصله نه چندان زيادي از كشتزارها، شهرها با كمبود شديد آب و قيمتهاي بالا روبرو هستند. مثلاً در بخشي از ايالت كاليفرنيا كشاورزان بابت هر فوت جريب آب ۵۰/۱۵ دلار مي پردازند در حالي كه شهرنشينان جنوب اين ايالت بابت همين مقدار آب ۴۳۱ دلار مي پردازند.
اتلاف در صنعت
كشاورزي تنها مقصر نيست. اگر به صنعت و توليد نگاه كنيم، وضعيت دلسردكننده است. نظام توليد در كشورها عمدتاً باز است يعني آب وارد مي شود و در پايان فرايند توليد دور ريخته مي شود. به اين ترتيب، منبع تجديدپذير ارزشمندي از دست مي رود. توليد يك خودرو به ۳۹ هزار گالن (هر گالن ۷۸/۳ ليتر) نياز دارد. توليد يك بشكه نفت ۱۸۰۰ گالن، يك تن فولاد ۶۲ هزار گالن و يك نيمه رسانه ۳۰۰۰ گالن آب مي خواهد. گوشي هاي تلفن همراه را در نظر بگيريد كه اين روزها همه جا هست. فقط توليد تراشه هركدام از آنها به هزاران گالن آب نياز دارد. توليد خواربار نيز با مصرف زياد آب همراه است.نيم كيلو نان يا برنج به يك تن آب نياز دارد.
هرزروي آب
در كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه، سرنوشت ۴۰ درصد از آب توليدي معلوم نيست. اين هرزروي شايد نتيجه نشت شبكه هاي فرسوده يا فساد باشد. اما عامل هرچه باشد، همه مي بازند. موضوع روشن است. بايد موضوع هرزروي آب را در اين دو بخش _ توليد و كشاورزي- در نظر گرفت و براي آن راه حل پيدا كرد. براي مواجهه با چالش بهداشت و كمبود، يك عامل سوم يعني انرژي وارد عرصه مي شود. تصفيه و انتقال آب به انرژي بستگي دارد. چه در روستايي كوچك و چه در كلان شهري با ۲۰ ميليون نفر جمعيت، انرژي ارتباط تام و تمامي با آب آشاميدني دارد. مؤسسه تحقيق نيروي برق برآورد مي كند كه تا سال ،۲۰۵۰ جهان به ۷۰۰۰ گيگاوات برق ديگر فقط براي تصفيه آب نياز دارد.در حال حاضر توليد برق جهان حدود ۳۰۰۰ گيگاوات است. حال پرسش اين است كه آيا ما از امكانات لازم براي تأمين شديد مصرف برق فقط براي تصفيه آب برخورداريم؟ احتمالاً خير. از اين رو، اتكا به ظرفيت فزاينده توليد برق راهي نيست كه بتوانيم انتخاب كنيم، بلكه بايد راه فرآوري در كارآمدي و فناوري را در پيش گرفت.
012090.jpg
افكار جديد، طرح هاي تازه
يك مرحله كه به ندرت به آن پرداخته شده است، تلمبه خانه هاست. نوعاً در اين مكانها از تلمبه هاي ۵۶ كيلووات استفاده مي شود كه به تناوب خاموش و روشن مي شود. اما اين امر از نظر نگهدار و انرژي پرهزينه است. در طرح هاي جديد، از تلمبه هاي دو كيلووات به طور دائم استفاده مي شود و در هنگام اوج مصرف تلمبه هاي قويتر به كار مي افتد. نتايج استفاده از اين روش چشمگير است. ۵۰ درصد از هزينه نگهداري كاسته و ۲۱ درصد برق كمتر مصرف مي شود. وقتي متوجه شويد كه ۷۰ درصد هزينه كل تلمبه در طول عمر مفيد آن شامل انرژي مصرفي آن است، اهميت اين قبيل پيشرفتهاي فناوري مشخص مي شود. در آمريكا، تلمبه خانه هاي فاضلاب روي هم رفته ۳ درصد برق مصرفي را به خود اختصاص مي دهند.
در كشورهاي در حال توسعه، تأمين انرژي همواره دشوار است. كشورهاي داراي رشد سريع _ مانند هند و چين- به سختي مي توانند نيازهاي مصرف كنندگان صنعتي و خانگي را تأمين كنند. مثلاً در چين، كارخانجات گاه تا ۱۰ برابر كشورهاي توسعه يافته آب مصرف مي كنند. اين در حالي است كه دو سوم شهرهاي اين كشور با كمبود آب روبرو است، ۹۰ درصد رودخانه ها آلوده اند و ۲۰ درصد آب براثر نشت از بين مي رود. اخيراً شمال چين دچار خشكسالي شد. در نتيجه توجه بيشتري نسبت به فناوريهاي كارآمد و قيمت گذاري بيشتر آب ايجاد شد كه نهايتاً به كاهش هدرروي آب انجاميد. يك راه ديگر براي تأمين آب شيرين نمك زدايي است، يعني تبديل آب دريا به آب شيرين. در آينده برخي كشورهاي توسعه يافته بايد از نمك زدايي استفاده كنند. نمك زدايي براي گروهي از كشورهاي در حال توسعه نيز سودمند است، اما كشورهاي فقير با توجه به فناوري پيشرفته و انرژي موردنياز احتمالاً قادر به استفاده از آن نخواهند بود.
به رغم پيشرفتهاي صورت گرفته، آگاهي اندكي نزد مردم از مخاطرات وضعيت جاري وجود دارد. در بيشتر كشورها آب به بهاي بازار عرضه نمي شود. در عوض به بهاي آب به قدري يارانه تعلق مي گيرد كه بهاي واقعي آن به ندرت معلوم مي شود. بايد بين هزينه توليد يك كالا و بهايي كه مردم بابت آن مي دهند، ارتباطي وجود داشته باشد. درغير اين صورت، هدرروي و ناكارآمدي ايجاد خواهد شد.در پايان بايد در نظر داشت آب يك مسئله محلي نيست. همان گونه كه بهره وري زنجيره عرصه محلي بر اقتصاد كشورها در سراسر جهان تأثير مي گذارد، ارتباط متقابل بين مسائل مربوط به آب به يك موضوع جهاني بدل شده است.
ويليام بولين نويسنده انگليسي در سال ۱۵۶۲ نوشت: «آب خدمتكار بسيار خوبي اما ارباب سنگدلي است.» اگر مي خواهيم ارباب قرن آب باشيم، بايد روشهاي قديمي نگاه خودمان را به اين ماده ارزشمند عوض كنيم.

ايدز در آسيا سرعت گرفته است
هنگامي كه دنيا برنامه بهداشت براي همه تا سال ۲۰۰۰ را پيگيري مي كرد و زماني كه جهانيان ريشه كني آبله را جشن مي گرفتند و غلبه بر بسياري از بيماري هاي عفوني مانند فلج اطفال، ديفتري، سرخك و كنترل بيماريهاي واگيردار را نويد مي دادند، ناگهان در سال ۱۹۸۱ نوعي بيماري عفوني ناشناخته در آمريكا، اروپا، آفريقا و استراليا به نام ايدز گسترش يافت. به رغم ميلياردها دلار كه هر ساله براي مبارزه با ايدز سرمايه گذاري مي شود، اين بيماري در سال ۲۰۰۴ همچنان گسترش يافته است. براساس آمار سازمان ملل تنها در سال جاري ۵ ميليون نفر به ايدز مبتلا شده اند و افزايش مبتلايان در قسمت هايي از جهان بي سابقه است.
با گذشت ۲۰ سال و صرف ميلياردها دلار هزينه، عليرغم بسياري پيشرفت ها متأسفانه هنوز دانشمندان موفق به كشف واكسني براي پيشگيري و دارويي براي درمان قطعي اين بيماري نشده اند.
در حال حاضر در آسيا به خصوص آسياي جنوب و جنوب شرقي متجاوز از ۶ ميليون آلوده به ايدز وجود دارد. سرعت رشد در آسيا چند برابر قاره هاي ديگر است و در اين قاره پهناور هر دقيقه ۵ نوجوان، آلوده به HIV مي شوند و انتظار مي رود در ۶ سال آينده تعداد مبتلايان به ۱۰ تا ۱۲ ميليون نفر برسد و تا سال ،۲۰۲۰ اين بيماري اولين علت مرگ در جهان خواهد شد.
ايدز تا سال ،۲۰۱۰ حدود ۲۵ ميليون كودك را در جهان يتيم خواهد كرد و مرگ والدين يكي از شديدترين اثرات بيماري واگيردار ايدز است، به گونه اي كه بيش از ۱۳ ميليون كودك از زمان آغاز اين بيماري، والدين خود را از دست داده اند. اين در حالي است كه آسيا به دليل جمعيت زياد خود، بيشترين تعداد ايتام را داشته و افزايش حتي نسبتاً  كم در ميزان شيوع ويروس ايدز مي تواند تعداد بسيار بيشتري از كودكان يتيم را در معرض اثرات ايدز در اين قاره قرار دهد.
متأسفانه در بسياري از كشورها به صراحت درباره بيماري ايدز صحبت نمي شود و آمار دقيقي در اين باره در دست نيست. همچنين راههاي عمده انتقال ايدز درمناطق مختلف جهان يكسان نيست و براساس رفتارهاي پرخطر زمينه ساز آلودگي، فرهنگ و سنن حاكم بر روابط انسانها در جوامع گوناگون متفاوت است.
قربانيان اين بيماري در ميان جوانان روبه  افزايش است. جواناني كه در واقع قرباني سهل انگاري و ناآگاهي نسبت به چگونگي ابتلا به ايدز مي شوند.
همانطور كه گفته شد متأسفانه با توجه به پيشرفت هاي علمي و در اختيار داشتن بهترين و كامل ترين ابزارهاي پزشكي و الكترونيكي، بشر امروز نتوانسته براي اين ويروس قدم مهمي بردارد. اين طور تصور مي شود كه با پيشرفت علم و تكنولوژي، عامل بيماري ها نيز قوي تر و مرموزتر مي شوند. اين ويروس تا آنجا مرموزتر از ويروس هاي ديگر است كه با وسايل آزمايشگاهي بسيار پيشرفته امروزي ممكن است حتي تا ۱۲ هفته پس از ورود به بدن نتوان آن را در خون شناسايي كرد.
آنچه دانش امروزي در مقابله با اين ويروس به ما مي آموزد فقط شناخت اين ويروس، راههاي انتقال و نحوه پيشگيري است و در رابطه با درمان و واكسن اين ويروس تاكنون موفقيتي حاصل نشده است.
دكتر حسن بهرامي هنر

آشنايي با همايش ها و سمينارها
همايش بررسي نيازهاي آموزشي- درماني كودكان كم توان و ناتوان (معلولين)
۱- تاريخ برگزاري: ۷-۵ اكتبر ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: آفريقاي جنوبي/ يوهانسبورگ
۳- پست الكترونيكي: janny@fotim.ac.Za
۴- صفحه الكترونيكي: http://www.fotim.ac.za
۵- نيم نگاه: همايش به منظور بررسي نيازهاي آموزشي، عاطفي و درماني كودكان كم توان يا ناتوان و برآوردن نيازهاي اين كودكان برگزار مي شود. محورهاي اصلي بحث در اين همايش عبارت است از نيازهاي آموزشي كودكان معلول، برخورد اجتماع در كاهش يا افزايش مشكلات اجتماعي و روحي- رواني كودكان معلول، فرهنگ و ديدگاه عموم درباره كودكان معلول و ارائه راهكارهاي مناسب جهت تصحيح رفتارهاي اجتماعي، آموزش مهارت هاي عملي- علمي به كودكان معلول، فراهم آوردن زمينه مناسب براي حضور كودكان معلول در فعاليت هاي اجتماعي، فرهنگي، هنري، آموزشي و...
همايش بررسي تأثير بيماري هاي گذرا و بيماري هاي مزمن و تأثير آنها بر سلامت جامعه
۱- تاريخ برگزاري: ۲۱-۲۰ دسامبر ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: عربستان سعودي/ رياض
۳- پست الكترونيكي: web-Symposia@Kfshrc.edu.Sa
۴- صفحه الكترونيكي: http://www.Kfshrc.edu.sa/symposia
۵- نيم نگاه: هنوز اطلاعات كاملي درباره محورهاي بحث در همايش در سايت برگزاري وجود ندارد.
همايش بررسي نقش آب در داروسازي
۱- تاريخ برگزاري: ۱۲-۱۱ اكتبر ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: ايرلند/ كرك
۳- پست الكترونيكي: rcragg@icheme.org.uk
۴- صفحه الكترونيكي: http://www.icheme.org/pharmawater
۵- نيم نگاه: در اين همايش داروسازان، پژوهشگران و اساتيد دانشگاه به بررسي نقش آب در ساخت انواع دارو، بالا رفتن ميزان آب در تركيبات دارو و تأثير آن بر تسريع جذب دارو در بدن، استفاده از آب مقطر(PW) و آب ويژه ساخت داروهاي تزريقي مانند گرد انواع آمپول(WFI) مي پردازند. تأثير مصرف آب و مايعات به همراه مصرف دارو در جذب انواع داروها نيز از ديگر محورهاي بحث در اين همايش است.
همايش بررسي سرطان خون و بيماري هاي خوني در كودكان، مشكلات و راه كارها
۱- تاريخ برگزاري:۲۸-۲۷ نوامبر ۲۰۰۵
۲- مكان برگزاري: عربستان سعودي/ رياض
۳- پست الكترونيكي: web_symposia@Kfshrc.edu.Sa
۴- صفحه الكترونيكي:
http://www.Kfshrc.edu.Sa/symposia
۵- نيم نگاه: به جهت فاصله زماني زياد تا برگزاري همايش هنوز محورهاي اصلي بحث به طور كامل در سايت همايش موجود نيست.
مهتاب خسروشاهي

چكيده پژوهش
استفاده غير علمي ۷۰ درصد از شهروندان تهراني از طب گياهي
012096.jpg
نتايج تحقيق پژوهشگران جهاد دانشگاهي نشان مي دهد، ۱/۷۱درصد از شهروندان بالاي ۱۵سال تهراني كه از طب گياهي استفاده مي كنند، به توصيه كادر غيرپزشكي اين روش را دنبال مي نمايند.
نتايج پژوهش محققان پژوهشكده علوم بهداشتي جهاددانشگاهي كه با هدف بررسي «ميزان آگاهي،  بينش و ميزان استفاده از طب گياهي در جمعيت شهر تهران» انجام شده است، نشان مي دهد ۱/۷۱ درصد از شهروندان تهراني كه از طب گياهي استفاده مي كنند به توصيه كادر غيرپزشكي اين روش را دنبال كرده و تنها ۹/۹ درصد از افراد براساس توصيه كادر پزشكي به انجام اين امر مبادرت مي كنند.براساس اين پژوهش، ۶/۷۵ درصد از جمعيت مورد مطالعه با طب گياهي آشنايي داشته و از اين ميان، ۸/۵۰ درصد از طب گياهي به عنوان يك روش درماني استفاده مي كنند.
يافته هاي اين تحقيق كه در آن ۴۱۲۳ نفر از شهروندان مناطق مختلف شهر تهران مورد مطالعه قرار گرفته اند، مي افزايد: به جز جمعيت منطقه ۳ تهران كه ۴۸ درصد از طب گياهي آگاهي داشتند، بيش از ۶۰درصد از جمعيت ساير مناطق شهر تهران نسبت به طب گياهي آگاهي داشته و بين ۱۹تا ۷۳درصد از جمعيت هر كدام از مناطق شهر تهران از طب گياهي استفاده مي كنند.
بر مبناي نتايج ديگر اين پژوهش، ۳/۵۷ درصد از كساني كه از طب گياهي استفاده كرده اند، اين روش را بسيار مفيد اعلام كرده و ۸/۳۴ درصد نيز تأثير درماني آن را كم بيان نموده اند؛ همچنين ۴/۴ درصد آن را بدون تأثير درماني و ۵/۳ درصد نيز پاسخ نامشخص در اين باره داشته اند.
يافته هاي اين پژوهش كه توسط خانم دكتر صديقي عضو هيأت علمي پژوهشكده علوم بهداشتي جهاددانشگاهي و همكاران ايشان انجام گرفته، بيانگر آن است كه بيماريهاي گوارشي با ۵/۲۱ درصد، بيماريهاي تنفسي با ۲/۱۸درصد و بيماريهاي اعصاب و روان با ۸/۱۶درصد به ترتيب بيشترين مراجعه براي استفاده از طب گياهي را به خود اختصاص داده اند.در پايان، اين پژوهش خاطرنشان مي كند، با توجه به آگاهي بالاي افراد نسبت به روش طب گياهي و ميزان استفاده از اين روش در جامعه، انجام تحقيقات منسجم درخصوص بررسي ميزان اثربخشي و كارايي اين روش ها و برنامه ريزي جهت استانداردسازي آنها و تعيين جايگاه اين طب در درمان بيماران و آموزش دانشگاهي، امري ضروري و گريزناپذير است.

اخبار دانش
از فردا تا ۵ ارديبهشت ۸۴
كنگره بين المللي پيشگيري از جرايم برگزار مي شود

يازدهمين كنگره سازمان ملل متحد درباره پيشگيري از جرايم و بسط عدالت كيفري، به ميزباني دولت تايلند، از ۲۹ فروردين تا ۵ ارديبهشت در بانكوك برگزار مي شود.
به گزارش مركز اطلاع رساني سازمان ملل در تهران، موضوع اصلي كنگره يازدهم طبق تصميم مجمع عمومي سازمان ملل متحد «اقدام هاي جمعي و واكنش ها، ائتلاف هاي راهبردي در جلوگيري از جرايم و بسط عدالت كيفري» است.
برپايه اين گزارش موضوعات اساسي در دستور كار اين كنگره اقدامات مؤثري براي مبارزه با جرايم سازمان يافته فراملي، همكاري بين المللي عليه تروريسم و پيوندهاي بين تروريسم و ساير فعاليت هاي جنايي در چارچوب كار دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، فساد، تهديدها و گرايشات در قرن بيست و يكم، جرم هاي اقتصادي و مالي، چالش ها نسبت به توسعه پايدار، تبديل معيارها به عمل و عملي كردن ضوابط مي باشد.
آنتونيو مارياكاستا مديراجرايي دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد، و مديركل دفتر سازمان ملل متحد در وين، مي گويد: «كنگره يازدهم فرصتي است تا كشورهاي عضو را تشويق كنيم براي پيشگيري از جرايم سازمان يافته فراملي، تروريسم وفساد با تأييد مصوبات و اسناد بين المللي گام هاي مشخص بردارند و به اين ترتيب تعهد خود را نسبت به اجرا و افزايش همكاري بين المللي نشان دهند.»
سازمان هاي غيردولتي نيز اجلاس هاي جانبي متعددي درباره طيفي گسترده از مسايل مربوط به پيشگيري از جرايم، بسط عدالت كيفري و حكومت قانون تشكيل خواهد داد.
برپايه اين گزارش كنگره هاي كيفري مجمعي جهاني براي مبادله ديدگاه ها و تجارب فراهم مي سازند و نمايندگان دولت ها، سازمان هاي بين دولتي و غيردولتي، كارگزاري هاي تخصصي، و ساير نهادهاي سازمان ملل، و همچنين افراد متخصص، دانشگاهيان و ساير كارشناسان حوزه پيشگيري از جرايم و بسط عدالت كيفري را دور هم مي آورند.
ارتباط «يو سي بي» ميان اجزاء رايانه ها بدون نياز به كابل ممكن مي شود
نخستين نگارش از استاندارد ارتباطات بي سيم «يو اس بي» ميان تجهيزات الكترونيك تا اواسط ماه ميلادي مه، ارائه خواهد شد.
به گزارش سايت اينترنتي «پي سي ورلد» ، به كمك سامانه ارتباطي جديد «يو اس بي» بي سيم، مي توان در هر ثانيه تا ۴۳۰ مگابيت اطلاعات را ميان تجهيزات الكترونيكي كه حداكثر تا ۲‎/۷ متر از هم فاصله دارند، انتقال داد و امكان ارتباط با سرعتهاي پايين تر تا حداكثر فاصله ۱۰متري ميان تجهيزات الكترونيكي ممكن مي شود.
شركت «اينتل» اعلام كرد كه طرح پيشنهادي نخستين نگارش از «يو اس بي» بي سيم در تاريخ اول آوريل گذشته براي يك بررسي ۴۵روزه به گروه مسوول تصميم گيري براي فن آوري «يو اس بي» ارسال شده ودر صورت تاييد آن، تجهيزات رايانه اي مجهز به فن آوري «يو اس بي» بي سيم تا سال ۲۰۰۶ به بازار خواهند آمد.
شركت «اينتل» اعلام كرده كه قصد دارد با بهينه سازي فن آوري بي سيم «يو اس بي» ، سرعت انتقال اطلاعات توسط آن را تا سال ۲۰۱۰ به يك گيگابيت در ثانيه برساند.

بازاردانش
تحليل ماهيت تكنولوژي
تأليف: عبدالعلي رضايي/ ناشر: مجنون(قم)/ چاپ اول، ۱۳۸۳/ ۳۵۲ صفحه، وزيري/ ۴۰۰۰ تومان.
مؤلف كتاب حاضر در بخشي از مقدمه خود چنين آورده است: «... در اين كتاب كوشش شده تا از يك سو به ترسيم تحليلي لايه هاي پنهان و زيرين تكنولوژي پرداخته شود و از سوي ديگر با علت يابي، آسيب شناسي و تعيين كاستي هاي بنيادين انديشه اي و تحقيقي جامعه خود را مطرح نماييم. البته بايد اذعان كرد كه درك موانع و تنگناهاي علمي و تكنولوژي ايران اسلامي و ديگر جوامع مسلمان، كاري بسيار سترگ و پيچيده است كه نيازمند انگيزه قوي، بينشي خلاق، تلاشي وافر همراه با تحقيق و تتبع گسترده در مدت زمان نسبتاً طولاني است.
در اين بين آنچه به عنوان سرمايه اصلي در اختيار نگارنده قرار داشت تحقيقات نظري و آكادميك ۲۰ ساله در دفتر فرهنگستان علوم اسلامي قم و جلسه علمي يك ساله در «مركز تحقيقات مخابرات» پيرامون اين موضوع بود.»
كتاب حاضر در پنج فصل تنظيم شده است كه شرح مختصر فصول پنج گانه به شرح زير است:
فصل اول:«خاستگاه فلسفي تكنولوژي» شامل فلسفه خلقت، فلسفه تاريخ و فلسفه اجتماع.
فصل دوم:«پايگاه اجتماعي تكنولوژي» شامل پايگاه اقتصادي، فرهنگي و سياسي.
فصل سوم:«جايگاه اقتصادي تكنولوژي»شامل نيروي انساني، ابزار و امكانات.
فصل چهارم: جهت داري علوم و تبيين سه ديدگاه «كشف، جبر علمي و ايجادي بودن قوانين.»
فصل پنجم: آسيب شناسي عدم تحقق تمدن اسلامي و ريشه هاي عقب افتادگي علمي و تكنولوژيكي در محورهاي«تاريخي تئوريك، فرهنگ ها، مفاهيم، ساختار و محصولات.»
012099.jpg
نشريه پزشكي ياخته
بيست و چهارمين شماره نشريه پزشكي ياخته به صاحب امتيازي پژوهشكده رويان جهاد دانشگاهي و مدير مسئولي دكتر سيد كاظمي آشتياني منتشر شد.ياخته، نشريه اي است كه داراي رتبه علمي- پژوهشي از كميسيون نشريات علوم پزشكي كشور است.ياخته از نشريات تخصصي كشور به شمار مي رود كه شوراي نويسندگان آن را گروهي از پزشكان و متخصصان تشكيل مي دهند و همه مطالب آن كاملاً تخصصي است. شيوه كار نشريه ياخته به اين صورت است كه مقاله هاي رسيده براي حداقل پنج كارشناس ارسال مي شود و با تأييد دست كم سه داور به شوراي نويسندگان ارائه مي شود و سپس به چاپ سپرده خواهد شد.
صدا و صدابرداري (طرز صحيح استفاده از دستگاه هاي الكترواستاتيك)
نويسنده: فتحعلي روشن/ ناشر: سوره مهر (حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي)/ چاپ اول،  ۱۳۸۳/ ۱۰۸ صفحه، رقعي/ ۷۵۰ تومان.
به گفته مؤلف «صدا و صدابرداري» در اين كتاب آموزشي سعي شده است: مباحث راجع به صوت، ماهيت صوت، شدت صوت، دامنه صورت و هارمونيك هاي يك منبع صوتي، ارتعاشات صوتي و ساختمان گوش انسان، حد شنوايي گوش انسان،  تكنولوژي شناسايي دستگاه هاي الكتروآكوستيك مشخصات و كاربرد فني آنان از بدو شروع كار، ميكروفون (نوع ساخت، حساسيت، دامنه و كاربردي آنها) دستگاه هاي تقويت كننده،  ميكسرهاي صدا، اكولايزرها و انواع بلندگوها (نوع ساخت و كاربري آنان) و آخرين پديده هاي صوتي در كشورهاي پيشرفته تا اين زمان حتي الامكان به صورت ساده و با محاسبات سينوسي بيان شده است. همچنين درباره «سونو» يا صدارساني در سالن هاي مختلف موسيقي، تئاتر و سينما و محاسبات مقدار قابل قبول در محيط هاي مختلف بيان شده و راجع به صدابرداري انواع منابع صوتي و صداگذاري و باندسازي صوتي برروي فيلم هاي سينمايي و غيره نيز بحث شده است.

علم
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  علم  |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |