پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۱۸ - Jun 9, 2005
دپارتمان ICT دانشگاه ها در هاله ابهام
004200.jpg
گروه انفورماتيك: در پي انتشار خبري از سوي معاون وزير علوم در سايت خبرگزاري ايسنا در روز دوشنبه (۱۶/۳/۸۴) مبني بر اينكه اعتباري را از دو سال قبل يعني سال ۸۲ براي تأسيس دپارتمان ICT در دانشگاه ها در نظر گرفته است، خبرنگار همشهري موضوع را از وي و همچنين مسئولان IT چند دانشگاه پيگيري كرد كه در پي مي آيد:
معاون فناوري وزير علوم، تحقيقات و فناوري در گفت وگو با خبرنگار ما درخصوص اشتباه در قيد زمان خبر درج شده در سايت خبرگزاري ايسنا اظهار داشت: قيد زمان در اين خبر مستتر شده و به گونه اي از سوي خواننده برداشت مي شود كه وزارتخانه در حال برنامه ريزي براي پرداخت اين اعتبار است.
دكتر مصطفي كريميان اقبال تصريح كرد: در سال ۸۲ با تشكيل كميته ويژه اي درخصوص ايجاد دپارتمان ICT در دانشگاه ها كه در آن برخي مسئولان IT دانشگاه ها نيز حضور داشتند، اعتباري معادل يك ميليارد و يكصد ميليون تومان براي اين منظور تعيين شد. وي در ادامه اظهار داشت: اين مبلغ از محل اعتبارات تكفا تأمين و به ۱۱ دانشگاه از جمله: تهران، تربيت مدرس، صنعتي شريف، صنعتي اميركبير، علم و صنعت، شيراز، مركز تحصيلات تكميلي زنجان، اصفهان، فردوسي مشهد، الزهرا و علامه طباطبايي اختصاص يافت. كريميان اقبال خاطرنشان كرد: حدود ۲۲ دانشگاه متقاضي اين مسئله بودند كه از ميان آنها اين تعداد براساس شرايط اتخاذ شده از سوي وزارت علوم انتخاب شدند كه طرح پيشنهاد مناسب، دارا بودن نيروي انساني متخصص براي راه اندازي دپارتمان، دارا بودن رشته هاي مكمل ICT، از جمله اين شرايط بوده است.وي تصريح كرد: اين اعتبار در سال ۸۲ به ميزان مساوي يعني براي هر دانشگاه مبلغ يكصد ميليون تومان براي تأسيس دپارتمان IT در قالب راه اندازي آزمايشگاه و خريد و تأمين تجهيزات مناسب پرداخت شده است و نظارت مستمري بر روند انجام كار در دانشگاه ها از طريق افراد تعيين شده از سوي وزارت علوم صورت گرفته و گزارش عملكرد آنها نيز تهيه و به وزارتخانه ارسال شده است. اين درحالي است كه رئيس انجمن IT دانشگاه صنعتي شريف در گفت وگو با همشهري درخصوص اعطاي بودجه ۱۰۰ ميليوني به اين دانشگاه براي تأسيس دپارتمان ICT، گفت: حدوداً مبلغ ۵۰ ميليون تومان در سال ۸۲ براي اين منظور به اين دانشگاه پرداخت شده است.دكتر حميد رضا ربيعي تصريح كرد: پس از دريافت اين بودجه اقدام به طراحي دوره تصويري در زمينه مالتي مديا و تأمين محتواي آزمايشگاه مالتي مديا و آزمايشگاه تحقيقاتي مالتي مديا كرديم.اما رئيس دانشكده كامپيوتر، دانشگاه صنعتي شريف در اين خصوص به خبرنگار ما گفت: دانشكده كامپيوتر بابت تأسيس دپارتمان ICT تاكنون حتي يك ريال هم دريافت نكرده است، در حالي كه دانشكده هاي IT از نظر بودجه شديداً تحت فشار هستند.
دكتر باقري اظهار داشت: تخصيص بودجه به دانشكده هاي IT بسيار واجب است به دليل اينكه بايد نيروي متخصص خود را در رده هاي كارشناسي و كارشناسي ارشد براساس آموزش ها و مدل هاي آموزشي جديد و فناوري هاي روز به جاي مدل هاي سنتي، تربيت كنند و اين مسأله تجهيزات كافي و مناسب مي خواهد. وي تصريح كرد: ماهيانه مبلغ يك ميليون تومان از دانشگاه بودجه دريافت مي كنيم در حالي كه هزينه دانشكده كامپيوتر ماهيانه ۳۰ تا ۴۰ ميليون تومان است.دكتر باقري همچنين يادآور شد: وزارت ICT نيز قرار بود براي راه اندازي گرايش هاي IT به مقطع كارشناسي و كارشناسي ارشد دانشكده را حمايت مالي كند اما با وجود تأكيد دكتر شفيعي، معاون آموزش و امور بين الملل وزارت ICT پس از گذشت يك سال زيرمجموعه هاي مربوطه برخلاف دستورات وي عمل كرده اند و در اين خصوص نيز ريالي دريافت نكرده ايم.
همچنين رئيس مركز مديريت فناوري اطلاعات دانشگاه تربيت مدرس درخصوص تأمين اعتبار ۱۰۰ ميليوني براي تأسيس دپارتمان ICT در اين دانشگاه اظهار داشت: پس از گذشت نزديك به ۱۰- ۱۱ ماه از ابتداي سال ،۸۲ ما نهايتاً اسفند ماه همان سال مبلغ ۳۵ ميليون تومان براي تجهيز آزمايشگاه IT از سوي وزارت علوم و تحت نام درخواست وجه ابلاغ اعتبار دريافت كرديم، اما در بخش اجرايي براي تأسيس دپارتمان ICT به بخش ما مبلغي تعلق نگرفته است. دكتر محمد مهدي سپهري در ادامه اظهار داشت: دانشگاه ها مستحق ترين محل براي استفاده از IT و تجهيزات و امكانات مناسب اعم از پهناي باند و تجهيزات سخت افزاري هستند. وي يادآور شد: با توجه به برنامه ريزي هاي انجام شده همواره محدود به تأمين تجهيزات از بخش دولتي هستيم و به دليل محدوديت بودجه، نمي توانيم تجهيزات مناسب و دلخواه تهيه كنيم.
دكتر سپهري افزود: نمايشگر كه رايج ترين و ضروري ترين قطعه سخت افزاري است در انتخاب آن براي دانشجويان رشته كارشناسي ارشد كه بايد زمان بسياري را براي كار با آن سپري كنند و ترس از آسيب هاي چشم در استفاده مداوم از نمايشگرهاي معمولي احساس مي شود، مشكل داريم و نمي توانيم نمايشگر مناسبي را تهيه كنيم.وي تأكيد كرد: اعتبارات هزينه مي شود، اما سرويس مناسب و خوب سخت افزاري دريافت نمي كنيم.
اين در حالي است كه رئيس مركز IT دانشگاه علامه طباطبايي در گفت وگو با خبرنگار ما در اين خصوص گفت: در سال ۸۲ مبلغ ۱۰ ميليون تومان از اعتبارات تكفا در جهت تأسيس دپارتمان IT و از سوي وزارت علوم دريافت كرديم.
دكتر حميدرضا رياحي يادآور شد: «دپارتمان ICT در اين دانشگاه راه اندازي نشد، زيرا ماهيت علمي دانشگاه به سمت دروس علوم انساني متمايل است و توجيهي براي بهره گيري زياد از IT در دانشگاه علامه طباطبايي وجود ندارد.وي تصريح كرد: از كارهاي انجام شده پس از دريافت اين مبلغ تشكيل گروه هاي مديريت IT و راه اندازي رشته فوق ليسانس IT و همچنين تأسيس پژوهشكده IT و توسعه بوده است كه نگاه آن به اقتصاد IT و شبكه و ماهيت پژوهشي است.
رئيس مركز كامپيوتر و كميته آموزش مجازي دانشگاه فردوسي مشهد نيز در اين خصوص به همشهري گفت: پس از سپري شدن زمان بسيار از درخواست ما در نهايت طي دو مرحله در سالهاي ۸۲ و ۸۳ و به ترتيب حدود ۳۰ و ۵۵ ميليون تومان يعني مجموعاً ۸۵ ميليون تومان از بخش اعتبارات تكفا براي تأسيس دپارتمان ICT در اين دانشگاه دريافت كرديم.
دكتر محسن كاهاني تصريح كرد:  دو آزمايشگاه مالتي مديا و شبكه و همچنين يك گروه كامپيوتر را تجهيز كرديم. وي اظهار داشت: تمامي اين مبلغ براي اين موارد هزينه شده و نظارت كامل نه از سوي وزارت علوم بلكه از سوي بنده بر روند كار صورت گرفته است، مضافاً اينكه اين مقدار بودجه براي تأسيس يك دپارتمان كفايت نمي كند. دكتر كاهاني در ادامه يادآور شد: البته ناظري در سال ۸۲ و مرحله اول به مشهد آمد و از سوي وزارت علوم و كميته تكفا كه بنده نيز عضو آن هستم بر روند كار نظارت و گزارشي نيز تهيه كرد، اما ديگر نظارتي نداشتيم.
پس از شنيدن حرفهاي مسئولين IT برخي دانشگاه ها، نظر يك كارشناس را در اين باره جويا شديم.
مهندس محمد غفاري ،مدرس و مشاور ICT مؤسسه عالي آموزش و پژوهش سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور درخصوص تخصيص اعتبار يك ميليارد و يكصد ميليون توماني براي تجهيز دانشگاه ها به دپارتمان ICT گفت: اين ميزان براي تأسيس دپارتمان ICT كفايت نمي كند و شايد چندين برابر آن نياز است، اما نكته مهم اين است كه قبل از اين كه اعتباري تخصيص يابد بايد زيرساخت هاي لازم مانند برنامه ريزي براي آن صورت بگيرد.وي يادآور شد: زمينه بهره گيري از IT در ۴-۵ سال گذشته در سطح كلان اجرايي دولت و در دانشگاه ها بسيار محدود بوده مگر در مواردي مانند برپايي مسابقات ربوكاپ و امثال آن. غفاري ادامه داد: قبل از اينكه با بودجه ،توسعه ICT را بسنجيم بايد با فكر و برنامه ريزي شروع كنيم، كه اگر IT جايگاه خود را پيدا كند، اعتبار به دنبال آن فراهم مي شود.وي خاطرنشان كرد: تمامي علومي كه از IT بي بهره اند فناپذير هستند، پرورش معلمين، ايجاد فضاي تعاملي رشته IT با بقيه رشته ها، توليد محتوا و برنامه ريزي دقيق از جمله راه كارهاي پيشنهادي براي حل مشكلات فعلي در حوزه IT است.

اخطار پليس در مورد سوء استفاده از اينترنت
گروه انفورماتيك:پليس شهر Winnipeg كانادا براي چندمين بار به والدين كودكان هشدار داد تا به هنگام استفاده كودكان از اينترنت مراقب اعمال آنان باشند و بر اين مساله نظارت كافي داشته باشند.
به گزارش دفتر اطلاع رساني تحقيقات و توسعه ناجا (polic)، اين هشدارها پس از چند مورد سوء استفاده اينترنتي از كودكان صورت مي گيرد.
پليس محلي به والدين توصيه كرده كه براي جلوگيري از وقوع هرگونه مشكلي براي فرزندانشان در حين استفاده از رايانه و اينترنت اقدامات زير را انجام دهند.
- آشنايي با رايانه و گذراندن دوره هاي آموزشي در اين زمينه و در صورت لزوم يادگيري برخي نكات از كودكان
- صحبت با كودكان در مورد نحوه استفاده از رايانه از سوي آنان و خطراتي كه در هنگام آنلاين شدن ممكن است آنان را تهديد كند.
- قرار دادن رايانه در محلي از منزل كه فعاليت هاي كودك را به آساني بتوان تحت نظر قرار داد.
- محدود كردن زمان استفاده كودكان از رايانه در صورتي كه وي از تماس هاي اجتماعي خود كاسته باشد. استفاده بيش از حد از رايانه معمولا نشانگر وجود يك مشكل است.
- همراهي با كودكان در هنگام حضور آنان در گپ خانه هاي اينترنتي و بررسي نامه هاي الكتروني كودكان و حذف پيام هاي نامناسب.
- استفاده از نرم افزارهاي فيلتركننده براي جلوگيري از مشاهده محتويات نامناسب. چنين نرم افزارهايي همچنين مي توانند نشاني تمامي سايتهايي كه كودك به آنها سر زده را ثبت كنند تا والدين بعدها آنها را بررسي كنند. البته هيچ يك از اين نرم افزارها نمي توانند جايگزين همراهي والدين با كودكان شوند
- جستجوي گاه به گاه كليه فايلهايي كه از پسوندهاي GIF, JPG, MPG, AVI, MOV, BMP, TIF, PCX, DL ، G برخوردارند. اين فايلها تصويري بوده و مشاهده آنها نشان مي دهد كه كودك در حين استفاده از اينترنت چه اقداماتي را انجام داده و چه چيزهايي را ذخيره كرده است.

پزشكي در آستانه انقلاب سلول هاي بنيادي
004203.jpg
گروه دانش-مهناز جوان روح:طي دو دهه اخير دانش پزشكي دچار تحولات عظيمي شده است. به طوري كه حتي وقايع كشف پني سيلين يا داروهاي بيهوشي و اشعه ايكس را تحت الشعاع خود قرار داده است. چنان كه  به طور ناگهاني بشر وارد يك دوره جديدي از روش هاي درماني از قبيل پيوند قلب و كبد، روش هاي جديد باروري و نوزادان آزمايشگاهي كشف شگفت انگيز ژنوم انساني و سلول هاي بنيادي شد.
سلول هاي بنيادي جنيني embryonic در سال ۱۹۹۷ كشف شد. از آن زمان تاكنون بارش طوفان اطلاعات در نتيجه مطالعات قابل توجه و مفيد از مراكز علمي و كلينيكي سرتاسر جهان آغاز شد و روش هاي درمان پزشكي را در آستانه تحول قريب الوقوعي قرار داد. حال دانشمندان در سكوي پرتاب اين علم جديد قرار دارند و آماده درمان بسياري از بيماري هاي جدي و حتي علاج ناپذير از طريق تزريق و پيوند سلول هاي بنيادي مي شوند.
سلول هاي بنيادي ابتدايي ترين سلول هاي سازنده بدن انسان هستند كه در طول دوره رشد جنيني پرورش يافته و تبديل به سلول هاي بالغ و خاصي مي شوند كه مسئول ساخت انواع بافت هاي بدن هستند. در واقع منشأ كل اعضا و بافت هاي بدن ازجمله سلول هاي عضله قلب، سلول هاي عصبي، گلبول هاي قرمز خون، سيستم ايمني، پوست و غيره، سلول هاي بنيادي هستند. بعد از كامل شدن اعضاي بدن اين سلول مسئول ترميم بافت هاي آسيب ديده در واقع نقش بسيار مهمي در بازسازي بافت هاي مختلف بدن ايفا مي كنند. تحقيقات باليني نشان داده است كه اين سلول ها مي توانند درون بافت هاي آسيب ديده يا بيمار كه بخش عمده سلول هاي آن از بين رفته اند، پيوند زده شده و جايگزين آن سلول ها شوند. اين سلول ها بسيار پرتوان و ناميرا هستند و همچنين در اثر تكثيرهاي پي در پي دچار افت نمي شوند و خاصيت بسيار مهم ديگر آنها انعطاف پذيري و قابليت تبديل شدن به سلول هاي تخصصي همان بافتي كه در آن قرار مي گيرند است.
انواع سلول هاي بنيادي با توجه به منبع استخراج سه دسته هستند:
- از مراحل ابتدايي تا انتهاي جنيني
- از خون بند ناف جدا شده از نوزاد كه هنگام تولد دور ريخته مي شود.
- از بافت هاي بزرگسالان و به ويژه مغز استخوان
اين سلول ها از نظر كيفيت تفاوت هايي با هم دارند. سلول هاي بنيادي جدا شده از خون بند ناف در حال حاضر مناسب ترين و قابل دسترس ترين انواع آن هستند كه بتوان از آنها در درمان هاي باليني اثبات شده استفاده كرد. تحقيقات و فعاليت هاي بسيار زيادي در مراكز دانشگاهي و علمي در كشورهاي پيشرفته و در حال توسعه در جريان است كه هر چه سريع تر از ويژگي هاي درماني اين سلول هاي معجزه گر استفاده شود.
در حال حاضر درمان بيماري هايي چون انواعي از سرطان هاي خون، لوسمي، تالاسمي، انواعي از لنفوم ها و تومورهايي از قبيل نور و بلاستوما و مولتيپل ميولما، كم خوني اپلاستيك كشنده و.... به صورت باليني در كشورهاي مختلف با موفقيت در حال انجام است و در آينده  بسيار نزديك طي شواهد معتبر تحقيقاتي درمان بيماري هاي پوكي استخوان (استئوپروز)، ام اس، تومورهاي سرطاني سينه و تخمدان و بسياري ديگر از انواع سرطان هاي خون و لنف به مراحل باليني نزديك هستند. در مرحله بعدي بيماري هاي زياد ديگري از قبيل آسيب هاي مغزي نخاعي، سوختگي هاي شديد پوستي، بيماري هاي قلبي، آلزايمر، پاركينسون، ديابت، آرتريتها، آسيب هاي كليوي و... قرار دارند و همه روزه شاهد اخبار جديدي از نمونه هاي افراد درمان شده از اين طريق در رسانه هاي دنيا هستم.
با توجه به قريب الوقوع و قطعي بودن اين تحولات، گروهي از پيشگامان و آينده نگران شروع به ارايه خدمات در اين زمينه كرده اند، به طوري كه بانك هاي مختلفي در آمريكا و اروپا به ويژه سوئيس در جهت جمع آوري، استخراج و نگهداري سلول هاي بنيادي از خون بند باف هنگام تولد ايجاد كرده اند و به اعضاء دهنده و خانواده آنها خدمات ويژه درماني مي دهند. خوشبختانه به تازگي نمايندگي هاي ذي ربط در داخل ايران نيز شروع به ارايه خدمت كرده اند كه بي شك اين خبر در راستاي ارتقاي سطح بهداشت و پزشكي كشورمان بسيار نويد بخش است.
نزديك شدن به تحقق روياي بشر در غلبه بر بيماري هاي ناعلاج، چالش و هيجان مطلوبي را در جوامع پزشكي ايجاد كرده است. آنچه كه مسلم است همه دنيا از اثرات معجزه آساي اين تحول چشمگير متأثر خواهد شد. ويژگي ها، قابليت ها و نتايج به دست آمده در خصوص سلول هاي بنيادي، اين ابتدايي ترين جزء به وجود آورنده اعضاء انسان، چيزي نيست كه ناديده انگاشته شود به خصوص كه در بستر تحول عظيم علوم يعني در بخش بيوتكنولوژي عرضه شود.

سخت افزار
اطلاعات هارد ديسكهاي دست دوم قابل بازيافت هستند
گروه انفورماتيك ـ امين ابراهيمي: به رغم اينكه اكثر كاربران، قبل از فروش ديسك هاي خود به صورت دست دو اقدام به حذف كردن اطلاعات موجود بر روي آن مي كنند اما محققان شركت O•O طي تحقيقاتي كه بر روي ۲۰۰ ديسك دست دوم خريداري شده انجام دادند اعلام كردند: بيش از ۷۱ درصد ديسك ها حاوي اطلاعات قابل بازيافت هستند.
در بين اطلاعاتي كه O•O بازيافت كرد، اطلاعت نسبتا مهمي از بانك ها، موسسات خصوصي و حتي يك شركت دولتي بدون اسم نيز به چشم مي خورد.
بنا به گزارش O•O، در سال ۲۰۰۴ ميلادي نيز تحقيقات مشابهي در اين باره صورت گرفت. بنا به اعلام اين شركت ۸۸ درصد ديسكهاي فروخته شده در سال ۲۰۰۴ حاوي اطلاعات قابل بازيافت بودند كه اين مساله همچون زنگ خطري براي مردم و مسئولين بود اما با اين وجود امسال نيز با اينكه اين ميزان از ۸۸ درصد به ۷۱ درصد كاهش داشته است، كيفيت اطلاعاتي كه امسال بازيابي شدند به همان نسبت از كيفيت بهتري برخوردار بودند.O•O همچنين اعلام كرد: ديسك هاي سخت تنها حافظه هايي نيستند كه مي توانند حاوي اطلاعات مهمي باشند كه كاربران خواستار از بين بردن آنها پيش از فروختن يا دورانداختن شان باشند بنابر اين تلفن هاي همراه، حافظه هاي فلش USB و حتي دستگاه هاي پخش موسيقي داراي حافظه نيز بايد مد نظر گرفته شوند.

نرم افزار
نرم افزار جديد مايكروسافت براي كار با تصاوير
گروه انفورماتيك: محمدتقي رسولي: شركت مايكروسافت اعلام كرد كه ويندوز XP و Longhorn به ابزاري براي مشاهده و ويرايش عكس هاي خام با پسوند Raw تجهيز مي شوند.
با توجه به اينكه كه عكاسي و عكس گرفتن با دوربين هاي ديجيتال به صورت امري همگاني درآمده است و علاقه مندان بسياري پيدا كرده است، مايكروسافت در حال تجهيز ويندوز XP به ابزاري است كه با استفاده از آن كاربران بتوانند فايل هاي خام (Raw) كليه دوربين ها را مشاهده و ويرايش كنند. اين محصول كه كار مشتركي با شركت Adobe است سازگار با اكثريت دوربين هاي ديجيتال است. اين نرم افزار جديد به زودي بر روي سايت Microsoft.com به صورت رايگان قابل دسترسي خواهد بود.
همان طور كه مي دانيد اكثر دوربين ها فايل JPEG توليد مي كنند ولي كيفيت اين نوع فايل براي امور حرفه اي مناسب نيست و ضمناً از سيستم لايه اي نيز برخوردار نيستند و به همين دليل و به جهت دوربين هاي حرفه اي اين ابزار در حال تهيه است كه به صورت خودكار روي ويندوز Longhorn نيز وجود خواهد داشت.

سرقت اطلاعات
سرقت اطلاعات مهم دادگستري آمريكا
گروه انفورماتيك: نوت بوك حاوي اطلاعات ۸۰ هزار نفر از كاركنان دادگستري آمريكا از يك آژانس مسافرتي در ويرجينيا دزديده شد.
طبق اعلام FBI اين اطلاعات شامل نام و شماره كارت هاي اعتباري ۸۰ هزار نفر از كاركنان وزارت دادگستري آمريكا (doj) بوده است كه طي روزهاي ۷ الي ۹ ماه مي دزديده شده است. به گفته سخنگوي Doj اين نوت بوك حاوي اطلاعات شخصي كاركنان نبوده بلكه تنها نام و شماره كارت اعتباري در آن بوده است و تمام اطلاعات داراي رمز محافظت شده هستند و چنانچه دزدان رمز مربوطه را در اختيار نداشته باشند نمي توانند به آنها دسترسي پيدا كنند.

طراحي نخستين رايانه  قلمي
گروه چيني Lenovo كه ماه قبل تشكيلات رايانه  شخصي شركت IBM را خريداري كرد، نخستين رايانه قلمي را طراحي كرد. اين سيستم با نسخه  ويندوز Table PC شركت مايكروسافت فعال مي شود.
اين رايانه موسوم به Thinkpad X 41 بوده و استفاده از رايانه هاي پرتابل را براي كاربران تجاري گسترش خواهد داد. براي حرفه هاي حقوقي و پزشكي كه يادداشت برداري امري ضروري است اين رايانه به شدت مورد توجه و استقبال قرار خواهد گرفت.

تأثير منفي سروصداي هواپيماها بر حافظه كودكان
يافته هاي جديد نشان مي دهد سروصداي زياد ناشي از هواپيماها به تكامل حافظه كودكان آسيب مي رساند. به نوشته نشريه «لانست» محققان اثر صداي زياد بر روي تقريبا سه هزار كودك بين سنين ۹تا ۱۰سال را در انگليس، هلند و اسپانيا بررسي كردند. اين كودكان در ۸۹مدرسه ابتدايي درنزديكي يك فرودگاه عمده هر كشور شامل هيثرو، شيپهول و باراجاس تحصيل مي كردند. در اين پژوهش ميزان سر و صدا در هر محل اندازه گيري و نتايج آزمايشها درباره توانايي ذهني و همچنين پرسشنامه هايي در خصوص بهداشت كودكان مقايسه شد.

اينترنت
ثبت پايگاه هاي اينترنتي در چين اجباري شد
پكن- ايرنا: وزارت صنعت اطلاع رساني چين ثبت پايگاه هاي اينترنتي دراين كشور را اجباري اعلام كرد.
وزارت صنعت اطلاع رساني چين روزچهارشنبه از طريق پايگاه هاي اينترنتي خود خاطرنشان كرد به تمامي سايت هاي اينترنتي و وبلاگ نويس ها اعلام شده است بايد نام خود را به ثبت برسانند.
دربخشنامه اينترنتي اين وزارتخانه آمده است كه تمامي ناشران تجاري موسسات تبليغاتي و پايگاه هاي اينترنتي كه از اين اقدام خودداري ورزيده و ثبت نام نكنند ، تا حدود ۱۲۰هزار دلار جريمه خواهند شد.
تحليلگران اعتقاد دارند كه دولت و حزب كمونيست چين سعي دارند با اين حركت اقتدار خود را بر بخش هاي اينترنتي و اطلاع رساني اين كشور تقويت بخشند.
بر اساس اين بخشنانه ، تمامي سايت هاي اينترنتي و وبلاگ هاي غيرتجاري و خصوصي بايد به ثبت رسيده و مسوولان آن معرفي شوند .
وزارت صنعت اطلاع رساني چين همچنين مدت زمان براي ثبت نام اين سايت ها را كه تاكنون ۷۴درصد آنها ثبت نام كرده اند، تا پايان ماه جاري ميلادي اعلام كرده است. چين بيش از ۸۷ميليون كاربر اينترنتي دارد و در اين زمينه پس از آمريكا در جايگاه دوم جهان است.
آمار غيررسمي نشان مي دهد ۷۰۰ هزار پايگاه اينترنتي در چين فعال است كه كنترل آن توسط ماموران اين كشور كار بسيار دشواري است.

ويروس
موج جديدي از حملات شديد ويروسي در راه است
ايسنا: به گفته  محققان انجمن رايانه  آفريقا در ژوهانسبورگ، موج جديدي از حملات ويروسي به زودي وارد شبكه اينترنت خواهد شد.
عمده ترين اين حملات مربوط به حملات ترووا در مقياسي غيرقابل پيش بيني خواهد بود كه ظاهرا از شرق دور نشات مي گيرد. اين حملات شامل تركيبي از سه برنامه  Glieder، Fantibag، Mitglieder خواهد بود.
اين برنامه ها با يكديگر تركيب شده و حمله  ويران كننده و مخربي را در پي خواهند داشت. هدف اصلي اين برنامه مشترك آلوده كردن حداكثر سيستم ها وبا حداكثر سرعت ممكن است. برنامه  Glieder ابتدا در سيستم راه هاي نفوذي باز مي كند سپس برنامه Fantibag برنامه هاي امنيتي را در سيستم هاي آلوده از كار مي اندازد و پس از آن نيز Mitglieder سيستم را بدون هيچ گونه دفاعي در برگرفته و آن را تحت كنترل هكرها قرار مي دهد.
در عين حال آزمايشگاه Sophoslabs از خطر كرم هاي Mytob هشدار دادند. اين كرم در حال حاضر بيش از نيمي از ۲۰ ويروس اول گزارش شده از سوي موفوس در ۴۸ ساعت اخير را تشكيل مي دهد.
يكي از بيشترين انواع اين ويروس در شبكه Mytob-CM است، اين ويروس از طريق فايل ضميمه  آلوده در پست الكترونيكي منتقل مي شود.

پست الكترونيك
خدمات ايميل رايگان AOL
گروه انفورماتيك: شركت «آمريكا آن لاين» (اي او ال) روز دوشنبه خدمات پست الكترونيك رايگان خود را براي كاربران نگارش جديد مسنجر اين شركت معرفي كرد.
به گزارش ايرنا به نقل از سايت اينترنتي «اينترنت ويك» ، ارائه خدمات ايميل جديد در حقيقت بخشي از برنامه به روز كردن خدمات مسنجر اين شركت به نام «اي آي ام» است. شركت «اي او ال» با تركيب خدمات ايميل و مسنجر جديد خود امكان برخورداري از پست الكترونيك را براي افرادي كه مشترك پولي خدمات اينترنتي اين شركت نيستند نيز فراهم كرده است. در حال حاضر دو شركت بزرگ اينترنتي «مايكروسافت» و «ياهو» نيز براي جلب بيشتر كاربران به سايتهاي اينترنتي اصلي خود يعني www.msn.com ، www.yahoo.comدر اين سايتها به ارائه خدمات ايميل رايگان مي پردازند و شركت« اي او ال» نيز به تازگي به اقدام مشابه دست زده است. شركت« اي او ال »همانند شركتهاي« ياهو»و« مايكروسافت »براي حفظ مشتركان خدمات ايميل پولي خود، همچنان به ارائه خدمات با كيفيتي بالاتر براي اين كاربران ادامه خواهد داد.«اي او ال»در آينده نزديك به صورت خودكار خدمات مسنجر« اي آي ام » را براي تمامي ۲۲ ميليون كاربر خود به روز نگاري كرده و امكان برخورداري از خدمات ايميل رايگان« اي او ال » را براي آنها فراهم خواهد كرد.

ايران
مدير گروه سخت افزار دانشگاه صنعتي شريف:
برخي شركت هاي خصوصي در حوزه  ارتباطات داده
از وزارت ICT جلوترند
ايسنا: مدير گروه سخت افزار دانشكده  كامپيوتر دانشگاه صنعتي شريف، گفت: با وجود پيشرفت هاي وسيع در حوزه IT به دليل نبودن برنامه  روشن براي توسعه  اين صنعت، فاصله  بسيار زيادي با كشورهاي غربي داريم.
دكتر امير حسين جهانگير افزود: مدت هاست در سخت افزار، دانش و توانمندي طراحي IT و مدارهاي ديجيتال را به دست آورده ايم و موردهاي مختلفي را برحسب نياز و كاربرد طراحي مي كنيم. وي، توضيح داد: با طراحي مدارهاي پيچيده اي كه به راحتي آن را در اختيار ما قرار نمي دهند به شكل كاملاً مشابه نمونه هاي خارجي مشكل تحريم براي پردازنده هاي بسيار سريع را دور زده ايم.
مدير گروه سخت افزار دانشگاه صنعتي شريف، در ادامه تاكيد كرد: در بخش نرم افزارهاي اتوماسيون نيز تا حد زيادي موفق بوده ايم، برخي از برنامه هاي اتوماسيون اداري ما امتحان خود را به خوبي پس داده اند و شركت هاي سازنده  آن ها توانسته اند با حضور در نمايشگاه هاي جيتكس و سبيت نرم افزارهاي خود را در سطح منطقه هم به فروش برسانند.
دكتر جهانگير، افزود: تعداد متخصصان شبكه نيز افزايش پيدا كرده و برخي شركت هاي خصوصي و دولتي در اين زمينه از وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات كه در حوزه  ارتباطات داده بسيار عقب است جلوتر هستند. وي در ادامه گفت: شركت هاي خصوصي در زمينه  ارتباطات بي سيم و ارتباطات ماهواره اي كارهاي خوبي ارائه كرده اند كه نشان دهنده  پيش گامي آن ها نسبت به ارگان هاي دولتي است. دكتر جهانگير تاكيد كرد: IT يك فناوري است و هر فناوري بايد در خدمت هدف بزرگتري باشد كه اين هدف در كشور ما بسيار مبهم است. بايد مشخص شود كه پايه هاي توسعه  كشور چيست و جايگاه IT در اين توسعه كجاست.
مدير گروه سخت افزار شريف، ابراز اميدواري كرد كه با همگام شدن وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، شوراي عالي انفورماتيك و شوراي عالي اطلاع رساني، فرصتي براي فعاليت هرچه بيشتر افراد مستعد و شركت هاي دولتي و خصوصي در اين حوزه و عمومي شدن فرهنگ انفورماتيك فراهم شود.

بازتاب
در پي درج خبري به نقل از خبرگزاري ايسنا، در صفحه ۵ مورخ ۱۸/۲/۸۴ تحت عنوان «لزوم بازبيني امنيت و مديريت شبكه ارتباطي» ، روابط عمومي شركت ارتباطات زيرساخت توضيحاتي به شرح زير ارائه داده است:
با سلام، احتراماً با عنايت به مطلب مندرج در آن روزنامه با عنوان «لزوم بازبيني امنيت و مديريت شبكه ارتباطي» از قول خبرگزاري ايسنا و به نقل از رئيس محترم دانشكده [برق دانشگاه] علم و صنعت تهران توجه آن مديريت محترم را به مطالب زير معطوف مي دارد:
«مشكل شبكه ارتباطي بين شهري ما وجود قطعي ها و در نتيجه عدم اطمينان استفاده از شبكه فيبر نوري كشور است» ، آنچه در پاسخ به اين مطلب قابل ذكر است اين كه در اكثر قريب به اتفاق موارد قطعي ها، شركت مخابرات به عنوان بهره بردار شبكه فيبر نوري ايران نقشي در بروز قطعي ها ندارد. شبكه فيبر نوري به عنوان بزرگترين و پرسرعت ترين بزرگراه ارتباطي كشور، گاه و بي گاه مورد آسيب قرار مي گيرد و اغلب موارد نيز عامل اصلي قطعي ها فعاليت ساير سازمان ها، شركت ها و نهادها در جاده هاي كشور است كه بدون هماهنگي با شركت ارتباطات زير ساخت، حريم فيبر نوري كشور را رعايت نكرده و باعث قطعي شريان ارتباطي مي گردند.
همان گونه كه رياست محترم دانشكده برق دانشگاه علم و صنعت ايران اشاره كرده اند مزيت هايي كه فيبر نوري نسبت با ساير شبكه هاي ارتباطي دارد، هزينه ارزانتر و ظرفيت بيشتر است. همين امر باعث شده است كه شركت ارتباطات زير ساخت در گستره وسيعي از كشور اسلامي از شبكه فيبر نوري با تكنولوژي برتر استفاده نمايد كه به زودي فاز جديد آن با مديريت هوشمند شبكه و ظرفيت هاي بالاتر مورد بهره برداري قرار خواهد گرفت.
در پاسخ به نظرات جناب دكتر بهشتي درخصوص عدم هزينه، عدم مسئوليت پذيري و پژوهش در زمينه مركز مديريت شبكه لازم به ذكر است كه چندين سال است كه در شركت مخابرات و مركز تحقيقات مخابرات ايران در مورد اين موضوع اقدامات لازمه انجام شده و با توجه به مسئوليت بزرگي كه شركت مخابرات احساس مي كرده است در حال حاضر مديريت شبكه فيبر نوري بالاترين مشخصات استاندارد در شبكه را دارا مي باشد.

امنيت
شناسايي حفره امنيتي هفت ساله در مرورگرهاي «موزيلا» و «فايرفاكس»
ايرنا: يك حفره امنيتي با قدمتي در حدود هفت سال كه به هكرها اجازه مي دهد با استفاده از آن ظاهر و محتويات سايت هاي اينترنتي را به دلخواه خود تغيير بدهند، در محصولات بنياد «موزيلا» از جمله مرورگر «فايرفاكس» شناسايي شد.
به گزارش سايت اينترنتي «سي نت نيوز.كام» ، اين حفره امنيتي مربوط به روش مديريت فريم هاي وب سايتها، در محصولات «موزيلا» مي شود.
فريم ها در واقع امكان نمايش محتويات مختلف يك وب سايت در قسمتهاي مختلف آن را فراهم مي كنند و حفره شناسايي شده در مرورگرهاي بنياد «موزيلا» ، اين موضوع را كه آيا تمامي فرمهاي نمايش داده شده در يك پنجره به يك وب سايت تعلق داشته و يا از وب سايت هاي مختلف گرفته شده اند بررسي نكرده و امكان نمايش اطلاعات نامربوط در وب سايت هاي شناخته شده و مورد اطمينان كاربران را فراهم مي كند.
به گفته مسئولان شركت ارائه دهنده خدمات امنيتي «سكونيا» ، به طور مثال هكرها مي توانند با استفاده از اين حفره امنيتي، در گوشه اي از يك وب سايت شناخته شده نظير وب سايت يك بانك معروف، فريمي را قرار داده و در آن از كاربران بخواهند كه كلمات عبور و اسم رمزهاي خود را وارد كنند و بدين ترتيب بدون اطلاع كاربران از دروغين بودن آن فريم، اطلاعات حساس آنها را بربايند.
بنياد موزيلا هم اكنون در حال بررسي گزارش ارائه شده از سوي شركت «سكونيا» در ارتباط با خبر شناسايي اين حفره امنيتي است.
به گفته كارشناسان، اين حفره امنيتي زماني خطرناك است كه كاربر دو يا چند وب سايت را كه يكي از آنها مورد اطمينان بوده و بقيه نامطمئن هستند، به صورت همزمان باز كند.
شركت «سكونيا» اعلام كرده است كه حفره امنيتي مذكور در تمامي نگارش هاي مرورگر «فايرفاكس» و در برخي نگارش هاي مرورگر «موزيلا» وجود دارد.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |