دوشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۲۱ - Jun 13, 2005
حضرت امام رضا (ع): از گنج هاي بهشت يكي پوشيده داشتن عمل است، و ديگر شكيبايي بر بلاها، و ديگر بازگو نكردن مصيبت ها.
بحار الانوار ۷۰ / ۲۵۱
امروز با حافظ
گوهر هر كس از اين لعل تواني دانست
صوفي از پرتوي مي  راز نهاني دانست
كه نه هر كو ورقي خواند، معاني دانست
قدر مجموعه گل مرغ سحر داند و بس
اعتراض هنرمندان تئاتر به عملكرد مركز هنرهاي نمايشي
جمعي از هنرمندان تئاتر كشور، در نامه اي خطاب به حجت الاسلام سيد محمد خاتمي، رياست جمهوري اسلامي ايران و ايرج راد، مدير عامل خانه تئاتر، از وضع موجود تئاتر گله كردند.
در اين نامه آمده است: مدتي است كه مديران مركز هنرهاي نمايشي با تصميم هاي متفاوت و گاهي ضد و نقيض خويش، پشت درهاي بسته، جز اضطراب و بلاتكليفي چيزي باقي نگذاشته اند، آيين نامه هاي متفاوت، شيوه نامه هاي دستمزد، نحوه برگزاري جشنواره ها، نحوه تسويه حساب با گروه ها، تعداد و نحوه اجراهاي عمومي، اجراهاي متكي بر قرارداد يا گيشه، تفكيك انجمن نمايش از مركز هنرهاي نمايشي و... از جمله مسايلي است كه در اين باره مطرح شده است.
در بخش ديگري از اين نامه به عنوان اعتراض آمده است: چرا اين مسايل از طريق مشورت با نهادي صنفي و تشكيلاتي مانند خانه تئاتر و به طور كلي جامعه تئاتري كشور صورت نمي گيرد؟
چرا توليدات سال ۸۴ بر اساس وعده و وعيدهاي سال ۸۳ مورد توجه قرار نگرفته و چرا قرارداد گروه ها منعقد نشده است؟ چرا قوانين و ضوابط به طور مشخص و همه گير به دست اندركاران نمايش اعلام نمي شود و ما بايد از دستهاي پنهان و ناپيدا و به صورت شايعه وار آنها را جويا شويم؟ (آيين نامه ها، شيوه نامه ،...) از آن جمله است آيين نامه جديد درباره توليدات سال ۸۴ كه نيمه دوم خرداد ماه از طريق رسانه ها و مطبوعات به رويت همگان رسيده و اين در حالي است كه بسياري از هنرمندان از وجود آن مطلع نيستند و اجراهايشان هم به اتمام رسيده است.

جشنواره فيلم هاي ورزشي ماه آينده در تهران برگزار مي شود
نشست دبير چهارمين جشنواره بين المللي فيلم هاي ورزشي و تلويزيوني با حضور سفيران برخي از كشورهاي عرب، در آكادمي ملي المپيك برگزار شد.
«محمدرضا ملامحمد» ، دبير اين جشنواره، به تشريح اهداف جشنواره پرداخت و گفت: اين جشنواره بر آن است تا از طريق فيلم هاي ورزشي ارايه شده به زبان هاي مختلف و شيوه هاي متنوع توليد، به گسترش دانش فيلمسازي و بروز استعدادهاي هنري و فرهنگي در عالم سينما و تلويزيون ياري رساند.وي بخش هاي مختلف جشنواره را معرفي كرد و افزود: جشنواره از سه بخش مسابقه، خارج از مسابقه و نمايش هاي ويژه تشكيل يافته كه تنها بخش مسابقه به صورت رقابتي برگزار خواهد شد.

امير قويدل:
سينمابه ناجي نياز دارد
خبرگزاري فارس: اميدوارم در دولت آينده، مديراني بر سر كار بيايند كه روابط منطقي را بر سينما حاكم كنند تا بتوانند اين هنر را از كام مرگ نجات دهند.
اميرقويدل كارگردان سينما و تلويزيون با بيان اين مطلب گفت: متاسفانه در حال حاضر سليقه هاي شخصي مديران است كه خط و مشي سينما و... را مشخص مي كند، در واقع مديران نه براساس يك رابطه منطقي، بلكه برمبناي سلايق شخصي سياست هاي خود را بر پيكره سينما تزريق مي كنند و اين خطرناك است، در واقع تزريق همين سلايق شخصي است كه موجب شده در اين مدت شاهد بيماري سينماي ايران باشيم، سينمايي كه حالا مي رود تا در كام مرگ فرو رود.
كارگردان مجموعه «دايره ترديد» در ادامه افزود: در زمان وزارت سيد محمد خاتمي در ارشاد امور فرهنگي و هنري از پيشرفت كمي و كيفي محسوسي برخوردار شد، در واقع در آن دوران احساس مي شد كه فعاليت هاي فرهنگي و هنري رشد محسوسي كرده است، اما بعدها شكل قضيه به گونه اي ديگر شد و به تدريج با يك ركود در اين عرصه مواجه شديم.قويدل خاطر نشان ساخت: همواره عادت كرده ايم، كه به آينده اميدوار باشيم به آينده اي كه در پيش روست، تا در آن شاهد حضور مرداني باشيم كه بتوانند با كمك به عرصه فرهنگ و هنر، شكوفايي صنعت - هنر سينما را رقم بزنند.

بهارستان
سعي داشته باش در قلب كسي كه با او زندگي مي كني يادگارهايي بگذاري كه در ايام پيري، موقعي كه خواهي نخواهي شكسته و ناتوان مي شوي، آن يادگارها مانع از اين باشند كه آن آدم از تو دور بشود.
نامه ها _ نيما يوشيج

پاسخ به پرسش پزشكي
پين وارمز
از دكتر روزنفلد درباره «پين وارمز» (كرم روده) سئوال شده و وي گفته است: اين بيماري پارازيتي كه عمدتاً در كودكان ديده مي شود از روده بزرگ مخصوصاً از قسمت راست آن (ناحيه آپانديس) آغاز مي شود و به تدريج سراسر روده بزرگ را فرا مي گيرد. علائم آن دل درد، بي اشتهايي، رنگ پريدگي و خارش ناحيه مخرج روده است. بيماري خطرناكي نيست ولي بايد در درمان آن عجله كرد. اين كه گفتم عمدتاً كودكان، دليل آن نيست كه بزرگسالان دچار آن نمي شوند.

سينمافرهنگ خميني شهر بازگشايي شد
خبرگزاري فارس: سينما فرهنگ «خميني شهر» به همت حوزه هنري اصفهان و با همكاري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان بازگشايي شد.
به گزارش ستاد خبري حوزه هنري، اين سينما بزرگ ترين سينماي استان اصفهان است كه با ظرفيت ۷۶۰ صندلي، مجهز به سيستم هاي جديد صوتي پيشرفته و امكانات رفاهي به بهره  برداري رسيد. مراسم بازگشايي سينماي «خميني شهر» ، شنبه ۲۱ خرداد ماه ساعت ۱۸ با اكران فيلم «شاخه گلي براي عروس» به كارگرداني «قدرت الله صلح ميرزايي» با حضور جمعي از مسؤولان حوزه هنري تهران و اصفهان برگزار شد.

برگي از تاريخ
روزي كه اسكندر مقدوني درگذشت
۱۳ ژوئن (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي مهمي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۱۷۷۷ لافايت، شاهزاده فرانسوي، وارد آمريكا (بندر چارلستون در كاروليناي جنوبي) شد تا استقلال طلبان مهاجرنشين را آموزش نظامي دهد و براي ادامه جنگ با انگلستان آماده سازد. استقلال طلبان مهاجرنشين با كمك هاي نظامي فرانسه بر انگلستان فائق آمدند. فرانسه با انگلستان دشمني ديرين و رقابت مستعمراتي داشت. در سال ۱۹۳۴ در «ونيز» نخستين ملاقات هيتلر با موسوليني صورت گرفت كه بعداً به اتحاد دو كشور ناسيونال سوسياليست انجاميد. در سال ۱۹۴۲ دولت آمريكا همه دفاتر تبليغاتي خود از جمله اداره آمار و حقايق، اداره اخبار، و دفتر گزارش هاي دولتي را در هم ادغام و سازمان اطلاعات و تبليغات جنگ (او.دبليو.آي) را به وجود آورد كه از سال ۱۹۴۵ به وزارت امور خارجه آمريكا منتقل شد و همه امور تبليغات خارجي آمريكا، از جمله راديو صداي آمريكا را به دست گرفت. در سال ۱۹۴۴ نخستين موشك «وي ۱» آلمان معروف به بمب پرنده بر انگلستان فرود آمد. در سال ۱۹۵۲ يك جت ميگ ۱۵ شوروي يك هواپيماي اكتشافي ارتش سوئد را كه به خواست آمريكا به آبهاي استوني نزديك شده بود سرنگون ساخت و هواپيماي ديگر را كه براي يافتن هواپيماي اول به پرواز درآمده بود در آسمان منهدم كرد. پس از فروپاشي شوروي، استوني به عضويت ناتو درآمده است. در سال ۱۹۸۲ خالد، پادشاه عربستان سعودي، در ۷۰ سالگي درگذشت و فهد برجايش نشست. در سال ۱۹۹۵ ژاك شيراك رئيس جمهور فرانسه اعلام داشت كه آزمايش هاي هسته اي را از سر خواهد گرفت تا بتواند سلاح هاي اتمي را نوسازي كرد.
و اينك برگي از تاريخ: اسكندر مقدوني معروف به اسكندر بزرگ روز ۱۳ ژوئن (۲۳ خرداد) در سال ۳۲۳ پيش از ميلاد در بابل (واقع در جنوب عراق امروز) در ۳۲ سالگي درگذشت. وي كه از همدان و شوش به بابل رفته بود، در آن شهر دچار تبي شد كه ديگر وي را رها نساخت. ژنرال هاي اسكندر در آخرين روز حيات، هنگامي كه به زنده ماندنش اميدي نبود، از او پرسيدند كه چه كسي را به جانشيني معرفي مي كند و انتظار داشتند كه بگويد برادرش و يا فرزندي را كه ركسانا (همسر ايراني وي) در شكم داشت، ولي اسكندر گفت كه «شايسته ترين فرد» را برگزينيد. پس از فوت اسكندر، ژنرال ها بر سر انتخاب يك فرد به توافق نرسيدند و متصرفات او را ميان خود تقسيم كردند. در خاك اصلي ايران، نفوذ جانشينان اسكندر اندك بود، زيرا اسكندر هر شهري را كه فتح مي كرد، اداره امور آن را به يك ايراني و يا فرماندار قبلي همان شهر مي سپرد. وي با توجه به خصال و منش نيكوي ايرانيان، افسران خود را تشويق به ازدواج با دختران ايراني كرده بود. اسكندر كه ارسطو معلم او بود و در ۲۰ سالگي بر جاي پدر كه علاوه بر مقدونيه بر يونانيان حكومت داشت نشسته بود، در صدد بسط فلسفه يونان به سراسر جهان برآمده بود و به نام آزادكردن يونانيان آناتولي (تركيه امروز) از سلطه ايران، با ۳۰ هزار پياده و پنج هزار سوار به شرق لشكر كشيد و در سال ۳۳۴ پيش از ميلاد قدم به آناتولي گذارد و ضمن سه جنگ بر ايران كه ۱۵ برابر او نيرو داشت پيروز آمد، مصر را گرفت و بندر اسكندريه را در آنجا بنا كرد.
www.iranianshistoryonthisday.com

كشتي نوح نشان ويژه جشنواره بلغارستان را دريافت كرد
خبرگزاري فارس: فيلم مستند «كشتي نوح» به تهيه كنندگي «انجمن سينماي جوانان ايران» و كارگرداني «سودابه باباگپ» موفق به دريافت نشان ويژه جشنواره محيط زيست بلغارستان شد.به گزارش روابط عمومي انجمن سينماي جوانان ايران، جايزه ويژه اين جشنواره كه با عنوان «موج سبز» و در كشور بلغارستان برگزار مي شود، به خاطر زبان سينمايي و تم هنرمندانه مستند «كشتي نوح» به اين فيلم اهدا گرديده است.
مستند كشتي نوح تاكنون چندين جايزه داخلي و بين المللي نظير سيمرغ بلورين جشنواره فجر، جايزه بزرگ جشنواره بلگراد و... را به خود اختصاص داده است.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
درباره توماس مان داستان نگار آلماني
به مناسبت زادروز «توماس مان» ، داستان نگار بنام آلماني كه در ۱۸۷۵ به دنيا آمد و ۸۰ سال عمر كرد، برخي از رسانه ها درباره سبك و كتاب هاي او مطالبي منتشر ساخته اند. وي برنده جايزه نوبل سال ۱۹۲۹ در ادبيات شد. داستان «بودنبروكس» او اين جايزه را نصيب وي ساخته بود. مان كار نويسندگي را با نوشتن داستان هاي كوتاه آغاز كرد و در آنها بود كه قدرت قلم و ابعاد تخيل خود را آشكار ساخت. مان بر اين باور بود كه هنرمند بايد از جامعه و واقعيت هاي آن الهام بگيرد و واقعيات زندگي، احساس، عواطف، انديشه و معلومات به هر صورت و در هر قالب كه عرضه و متجلي شوند هنر به شمار مي آيند. وي اشخاص داستان هاي خود را از ميان بورژوا ها (طبقه توانگر) انتخاب كرده كه دچار برخورد عقيدتي و تضاد رواني با گذشته و حال و هنر و ادبيات بودند.«مان» در رساله اي تحت عنوان «سه دهه» كه در ۱۹۴۷ انتشار يافت اعتراف كرد كه افكار نيچه و شوپنهاور در نوشتن داستان هاي او تأثيرگذار بودند. در دوران زمامداري هيتلر، هنگامي كه به «مان» خبر دادند كه هيتلر داستان هاي او را نمي پسندد و گفته است آنها را براي او نبرند، اظهار داشت كه وي براي هيتلر كتاب نمي نويسد. هيتلر عادت داشت كه همه نشريات و كتاب هايي را كه به زبان آلماني منتشر مي شد ببيند و هر روز يك ساعت از وقت خود را صرف ديدن و خواندن اين نشريات و كتاب ها مي كرد و اگر برخي از كتاب ها و مقالات نشريات نظر او را جلب مي كرد به خواندن آنها در شب و پس از رفتن به اطاق خواب ادامه مي داد و بعضي اوقات از نويسنده مي خواست كه توضيح بيشتري براي او بنويسد و يا به ديدارش برود.
جراح بي سواد
نيكلاس كريستف روزنامه نگار آمريكايي كه براي يافتن مطلب به كشورهاي ديگر سفر مي كند، در مقاله اي كه در شماره ۱۲ ژوئن روزنامه نيويورك تايمز انتشار يافته نوشته است: در شهر آديس آبابا با زني ۵۵ ساله به نام «ماميتا گاشه» آشنا شدم و با او مصاحبه كردم كه سواد خواندن و نوشتن ندارد ولي ماهرترين جراح بيمارستان شهر است و تخصص او عمدتاً در عمل فيستولا است. كريستف نوشته است: شهرت جهاني گاشه در عمل جراحي به قدري زياد است كه جراحان از سراسر جهان براي ملاقات با او و اطلاع از طرز كارش به آديس آبابا مي شتابند.بانو «گاشه» به كريستف گفته است كه در يك روستاي دور افتاده كشور اتيوپي به دنيا آمده، رنگ مدرسه را نديده، در ۱۶ سالگي حامله شده، هنگام زايمان به فيستولا مبتلا شده، بعداً براي درمان به آديس آبابا آمده و پس از درمان در همان بيمارستان استخدام شده، در اطاق عمل كار كرده و جراح شده است.

شيرمحمداسپندار در فرهنگسراي نياوران
گروه ادب و هنر: شير محمد اسپندار، دو ني نواز پيش كسوت بلوچستاني، به همراه ماشاءالله بامري، خواننده نامي اين منطقه و نوازنده تشتت و كوزه، در ساعت ۱۹ و ۳۰ روزهاي ۲۴ و ۲۵ خرداد در فرهنگسراي نياوران به اجراي برنامه مي پردازند.
در اين برنامه كه در جنب نمايشگاه هنر معنوي انجام مي شود، داود بامري (نوازنده دهلك) نيز اين دو تن را همراهي مي كند.

ديدگاههاي انتخاباتي علي معلم دامغاني و پوران درخشنده
جبهه خردورزان ايران اسلامي كه مدتي پيش  با تركيبي از استادان دانشگاه، فرهيختگان، نخبگان و هنرمندان شكل گرفته است، ديشب با حضور علي معلم دامغاني و پوران درخشنده تشكيل جلسه داد. علي معلم دامغاني شاعر و اديب معاصر در اين نشست اظهار داشت: ما نمايندگان لاريجاني نيستيم اما در ميان كانديداهاي موجود او را از بقيه سزاوارتر دانستيم. شايد خيلي ها نمي دانند كه دكتر لاريجاني تنها كسي هست كه از يك ظرفيت هنري برخوردار است و سوابق وي حاكي از اين است كه وي بي ارتباط با حوزه فرهنگ و هنر نيست و از لحاظ مردم شناسي نيز ايشان عقايد خوبي دارند و همين مسائل باعث شد تا لاريجاني منتخب جبهه خردورزان باشد.
پوران درخشنده كارگردان سينما نيز يكي از اعضاي جبهه خردورزان بود كه در اين جلسه با اشاره به مسائل و مشكلات سينماي ايران گفت: بايد در انتخابات نهم تغييراتي ايجاد شود كه سينما بعنوان يك اصالت هنري و ضروريات جامعه از رشد و توسعه مناسبي برخوردار گردد. فكر مي كنم لاريجاني در مقام رئيس جمهور بتواند حركت هاي سازنده اي در اين حوزه براي سينماگران و هنرمندان انجام دهد. وي افزود: من بعنوان يك فيلم ساز بايد از چيزي حرف بزنم كه جامعه به آن نياز دارد حتي اگر باب ميل و سليقه افراد نباشد. در واقع آزادي بيان بايد در سينما بسط داده شود.
درخشنده در ادامه با اشاره به مشكلات زنان در كشور گفت: من فكر مي كنم نمي توان زنان را كه نيمي از جمعيت كل كشور هستند ناديده گرفت و پرداختن و بها دادن به بانوان ايران بايد از جايگاه ويژه اي برخوردار باشد و سياست هاي كشور بايد به گونه اي باشد كه از زنان فعال و انديشمند در سطح جامعه استفاده هاي بهينه تري صورت گيرد.

همايش هنر معنوي فردا آغاز مي شود
همايش دوروزه هنر معنوي، يكي از برنامه هاي نمايشگاه هنر معنوي، ساعت ۱۸ سه شنبه و چهارشنبه ۲۴ و ۲۵ خردادماه ۸۴ در سالن خليج فارس فرهنگسراي نياوران برپا مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، عصر ۲۴ خرداد دكتر محمدرضا ريخته گران سخنراني مي كند و سپس ميزگرد تخصصي با حضور بهروز دارش، بهنام كامراني و دكتر حسيني راد برگزار مي شود.
عصر ۲۵ خرداد نيز محمدعلي رجبي سخنراني مي كند و سپس ميزگرد تخصصي با حضور دكتر سيدمحمد فدوي، دكتر اسماعيل بني اردلان، دكتر نوروزي طلب و دكتر حسيني راد برگزار مي شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
اشغال
چهارراه را فالگيرها و گداها اشغال كرده بودند. جايي براي دخترك گلفروش نمانده بود.
رضا ايزي

گشتي در دنياي خبرها
ماندلا در كنار ستاره هاي موسيقي به نروژ رفت
فارس:« نلسون ماندلا »، رئيس جمهور سابق آفريقاي جنوبي به همراه جمعي از ستاره هاي موسيقي كشورهاي مختلف جهان به منظور كمك به بيماران مبتلا به ايدز به نروژ سفر كرده است.اين گروه موسيقي كه« ماندلا ۴۶۶۶۴ » نام دارد، روز گذشته در«ترومسوي» نروژ و در حضور بيش از ۱۸ هزار نفر تماشاچي كنسرت اجرا كرد. اين گروه كه نام خود را از نام و شماره شناسايي ماندلا در زندان گرفته، چهره هاي مشهوري چون«آني لنوكس»،« رابرت پلنت »و« پيتر گابريل »حضور دارند.
ماندلا ديروز خطاب به تماشاگران گفت: هدف ما تهييج مردم به نجات زندگي فرزندانمان است تا بدين ترتيب همه بچه ها از نعمت سلامتي برخوردار شوند. وي افزود: ما مي دانيم كه چه مي كنيم و اين پروژه چه قيمتي را در بر خواهد داشت، ولي آنچه كه ما بيش از همه نياز داريم، تشويق و حمايت رهبران و سياستمداران دنياست.
عذرخواهي«جكي چان »از مردم تايوان
ايلنا:«جكي چان »، ستاره فيلم هاي پر زد و خورد در سينما، به خاطر نظراتي كه درباره انتخابات سال گذشته تايوان اظهار كرده بود، از مردم اين كشور عذرخواهي كرد.
اين بازيگر هنگ كنگي انتخابات سال ۲۰۰۴ تايوان را «بزرگترين شوخي جهان » ناميده بود. اين اظهارنظر باعث شد مردم تايوان خواهان ممنوعيت پخش فيلم هاي چان در تايوان شوند.بنابراين جكي چان در يك نامه پنج صفحه اي به مطبوعات تايوان از آنچه گفته بود عذرخواهي كرد. او در اين نامه نوشت: من« جكي چان » مرد بزرگي هستم و مسئوليت آنچه را گفته ام به عهده مي گيرم، اما نمي توانم بپذيريم برخي مردم به عمد واژگان خاصي را از من بيرون بكشند و آنها را بدون هيچ قيدي پر و بال دهند و با تغييرات دلخواه مسئوليتش را به گردن من نهند. وي افزود: برخي مردم مي گويند من احساسات تمام مردم تايوان را خدشه دار كرده ام، در حالي كه چنين نيست.
« جكي چان » از اينكه روزنامه نگاران انتقاد وي از انتخابات را به انتقادش از مردم تعبير كرده اند، بسيار ناراحت و عصباني بود و آنها را مورد سرزنش قرار داد.
تلاش اداره برق خلخال براي نجات گربه ترسو
ايسنا: يك گربه خانگي كه از ترس گربه هاي ولگرد به بالاي تير برق پناه برده بود، پس از تحمل يك روز ترس و وحشت از بالاي تير برق پايين آورده شد. اين گربه براي خلاص شدن از دست گربه هاي ديگر با سرعت خود را به بالاي تير برق يكي از كوچه هاي شهر خلخال رساند و با سر و صداي زياد توجه اهالي محل را به خود جلب  كرد. اين گربه ترسو كه جرأت و توان پايين آمدن از تير برق را نداشت، پس از يك شبانه روز سرانجام با استفاده از بالابر اداره برق خلخال توسط يكي از اهالي محل از بالاي تير برق پايين آورده شد.
ادرار گربه ها خانه اي را در ژاپن خاكستر كرد
ايسنا: دو بچه گربه شيطان با ادرار كردن روي يك دستگاه فاكس در خانه مردي در ژاپن موجب آتش سوزي شدند. تحقيقات صورت گرفته درباره اين آتش سوزي كه در ژانويه روي داده بود، نشان مي دهد منزل اين مرد ژاپني كه در غرب كوبه قرار دارد، به علت جرقه هاي ايجاد شده از نقص الكتريكي دستگاه فاكس وي به آتش كشيده و سوخته است. علت اين جرقه ها ادرار بچه گربه ها بر روي دستگاه فاكس گزارش شده است. اما تحقيقات حاكيست كه اين بچه  گربه ها در آستانه آتش گرفتن خانه به سرعت فرار و در مكان امني خود را پنهان كرده اند. يك مقام آتش نشاني كوبه در اين خصوص گفت: اگر در منزل گربه و يا سگ نگهداري مي كنيد، مراقب نظافت آنها باشيد و حتماً آنها را از وسايل الكتريكي و سيم هاي برق دور نگه داريد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳و ۴ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰ و۴۲ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۵ و ۴۸ دقيقه

گل و گياه
004482.jpg
جعفري
نام علمي:Tagetes Gem Series Tangerine Gem
خانواده:COMPOSITAE
گياه يكساله و سريع الرشد به بلندي ۲۳ سانتي متر، داراي برگهاي معطر با بريدگيهاي عميق سبز تيره و گلهاي نارنجي رنگ آن در اواخر بهار و اوايل تابستان ظاهر مي شوند.
نيازها: به مكان كاملاً آفتابي، خاك غني با زهكش خوب نياز دارد و حداقل دماي قابل تحمل آن صفر درجه سانتي گراد است جهت ازدياد طول دوره گلدهي مرتباً گلهاي خشك را مي چينند.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در اسفند _ فروردين درون گلخانه و يا فروردين و ارديبهشت مستقيماً در باغچه، در حالت اول نشاء ها را در ارديبهشت يا خردادماه به باغچه منتقل مي كنند.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |