چهارشنبه ۸ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۳۵
كارايي بالا در حجم كم
يك كف دست پر از صدا
000984.jpg
فاطمه شهريزفر
اگر هنگام جست وجو با مارك هاي عجيب و غريبي مواجه شديد كه يكي از حروف مارك معروفي را تغيير داده بود يا اسم ناآشنا و عجيبي بود، پيش از خريد آن، حتما از طريق اينترنت در مورد شركت توليدكننده آن تحقيق كنيد
زماني كه اولين برداشت هاي علمي، اجتماعي و فرهنگي و .. در مورد عصر الكترونيك انجام شد، عده كثيري بر اين باور بودند كه با فرا رسيدن عصر الكترونيك، آرامش و امنيت بيشتري براي بشر فراهم خواهد شد. امكاناتي كه اين عصر به همراه خود دارد، انسان را از قيد و بند رها كرده و راحتي را به او ارزاني خواهد داشت. فضاي گسترده جهاني در حضور عصر الكترونيك، به دهكده جهاني تبديل شد. همه چيز رو به كوچك شدن گذاشت. گذشته از روند عصر الكترونيك نياز و علاقه مندي بشر امروز به سوي حجم كمتر سوق پيدا كرده است. براي مثال روزگاري زيبايي اتومبيل در بزرگي آن خلاصه مي شد، اما پس از آنكه ژاپن به توليد ماشين هاي كوچك پرداخت تا امروز شاهد كوچكتر شدن روزانه طرح جديد خودرو ها هستيم.
وقتي پاي صحبت قديمي ها مي نشيني، از زماني سخن مي گويند كه يك راديوي بزرگ لامپي روي يك پشت بام قرار مي گرفت تا تمام اهالي محل بتوانند به صداي اذان يا برنامه هاي خاص گوش دهند. از راديوي بزرگ آن زمان تا واكمن ها و سي دي  من هاي كوچكي كه در كيف جا مي گيرند فاصله زيادي است كه عصر الكترونيك آن را با سرعت بيشتر و امكانات بهتري طي كرده است. با داشتن يك player mp3 كه وزن آن كمتر از 100 گرم است و اندازه اي در حد نصف كف دست دارد، مي توان در هر جايي و در هر زماني از امكانات مختلف آن بهره برد.
اگر شما هميشه با مشكل كمبود جا روبه رو هستيد يا دوست داريد با چمدان و كيفي سبك به اين طرف و آن طرف برويد و در عين حال امكانات صوتي مورد نيازتان را با خود داشته باشيد، مي توانيد از يك دستگاه player mp3 استفاده كنيد. بيشتر اين دستگاه ها قابليت پخش صدا، ضبط صدا، دسترسي به امواج راديويي، ذخيره و انتقال اطلاعات و در بعضي موارد پخش فايل هاي تصويري را دارند.
ضبط صدا
سر كلاس درس، هنگام مصاحبه، در حين يك گزارش ميداني يا پژوهش و ... ضبط صدا، كمك بسيار بزرگي به فرد مي كند، بنابراين player mp3 وسيله اي مفيدبراي يك دانش آموز، دانشجو، استاد دانشگاه، خبرنگار، پژوهشگر و است. ظرفيت ضبط صدا با حافظه دستگاه متناسب است، به طور مثال حافظه 128 مگابايت 10 ساعت، حافظه 256 مگابايت 20 ساعت، حافظه 512 مگابايت 40 ساعت و حافظه يك گيگابايت 80 ساعت است. در ضمن اگر نياز به حافظه زيادي براي ضبط صدا داريد، سعي كنيد فايل ديگري در آن ذخيره نباشد و موارد ديگري فضاي حافظه دستگاه را اشغال نكرده باشد. برخي از مدل هاي player mp3 نيز از قابليت اتصال به تلفن، براي ضبط مكالمه ها يا مصاحبه هاي تلفني برخوردار هستند.
پخش صدا
با كمك دستگاه هاي player mp3 مي توان فايل هاي صوتي mp3 و Wave را گوش كرد. اگر در حال حفظ قرآن يا آموزشي زبان خارجي يا برنامه آموزشي ديگري هستيد، با داشتن يك دستگاه در فضاهاي مختلف و در تمام ساعات شبانه روز مي توانيد به برنامه آموزشي تان بپردازيد. همين طور فايل هاي موسيقي مورد علاقه تان مي تواند هميشه همراهتان باشد.
به تناسب حافظه دستگاه، براي ظرفيت 128 مگابايت 90 دقيقه، ظرفيت 256 مگابايت 180 دقيقه، ظرفيت 512 مگابايت 360 دقيقه و ظرفيت يك گيگابايت 720 دقيقه مي توانيد فايل هاي صوتي را جهت پخش ذخيره كنيد.
انتقال اطلاعات
با اتصال دستگاه player mp3 به پورت يو اس پي كامپيوتر، بسته به ميزان حافظه آن مي توان اطلاعات مختلفي را در آن ذخيره كرد كه پس از اتصال مجدد دستگاه به كامپيوتر مي توان اطلاعات موجود در آن را به كامپيوتر ديگري منتقل كرد يا تنها از آنها استفاده كرد. بسته به ميزان نيازتان مي توانيد از حافظه هاي مختلفي شامل 128 مگابايت، 256 مگابايت، 512 مگابايت و يك گيگابايت استفاده كنيد. در ضمن اگر بالاترين حافظه هم جوابگوي نياز شما نيست، برخي از مدل ها قابليت افزايش حافظه را نيز دارند.
راديو
اگر مي خواهيد در تمام ساعات و در همه جا امكان دسترسي به امواج مختلف راديويي را داشته باشيد، دستگاه player mp3 مي تواند خواسته شما را برآورده كند. با انتخاب گزينه مربوط به راديو و با تغيير امواج، مي توانيد از شبكه هاي مختلف راديويي استفاده كنيد. البته در نظر داشته باشيد كه مثل تمام دستگاه هاي ديگر موجود در ايران، هنگام گوش دادن به برنامه راديويي صدا، ممكن است در برخي مناطق كور با قطع و وصل امواج و در پي آن صدا مواجه باشيد.
فايل تصويري
از آنجا كه فايل هاي تصويري حجم بالايي را به خود اختصاص مي دهند؛ player mp3 هاي باظرفيت بالا، شامل 512 مگابايت و يك گيگابايت مي توانيد فايل هاي تصويري را نيز ذخيره كرده و از ال سي دي (صفحه نمايشگر) اين دستگاه، آنها را ببينيد. البته به خاطر حجم كم فيزيكي دستگاه و كوچك بودن ال سي دي نمي توانيد توقع زيادي از آن داشته باشيد، جز نگاهي سطحي! اما به قدر ضرورت اگر در مكاني قرار داشتيد كه همان ميزان كفايت مي كرد، به قول معروف كاچي به از هيچي است.
بازارهاي خريد و قيمت
اگر قصد خريد يك دستگاهplayer mp3 را داريد، مي توانيد به يكي از عمده مراكز فروش آن در خيابان جمهوري، خيابان وليعصر(عج)، حد فاصل خيابان لبافي نژاد تا ميدان وليعصر و ابتداي خيابان ميرداماد مراجعه كنيد، اما از آنجا كه بيشتر فروشنده هاي player mp3 در اين مراكز داراي نمايندگي رسمي شركت توليدكننده هستند، تفاوت قيمتي بين محصولات آنها وجود ندارد. بنابراين نيازي به طي يك مسافت زياد نيست، چراكه قيمت در مراكز مختلف نزديك به هم است، اما تفاوت در تنوع محصولاتي است كه مي توانيد در اين مراكز فروش انواع آن را بيابيد. اما شركت هاي مختلف و مدل هاي متفاوتي در بازار موجود است كه شرايط تصميم گيري خريد را كمي مشكل مي كند، اما پيش از خريد اگر به كاربري موردنيازتان توجه كنيد، براحتي مي توانيد با در نظر گرفتن قيمت، خريد مناسبي را داشته باشيد. اگر منظور خريد شما از player mp3 استفاده از قابليت ضبط صداي آن است، انواع زول تيريكس ، ام اس آي و سامسونگ از كيفيت ضبط بالايي برخوردار هستند.
اگر player mp3 را تنها براي پخش صدا مصرف مي كنيد، انواع شاتل ، جي ايكس و سامسونگ مي توانند كيفيت پخش دلخواهتان را ارائه دهند.
براي تماشاي فايل هاي تصويري نيز شركت هاي پاناسونيك، شاتل و زول تيريكس كيفيت مناسبي را عرضه مي كنند. اما تمام انواع player mp3 شامل موارد فوق و كريتيو، آپيسر و... براي جابه جايي اطلاعات مناسب هستند.
قيمت دستگاه player mp3 وابسته به ظرفيت آن است. ظرفيت 128 مگابايت بين 50 تا 68 هزار تومان، ظرفيت 256 مگابايت بين 65 تا 85 هزار تومان، ظرفيت 512 مگابايت از 110 تا 150 هزار تومان و ظرفيت يك گيگابايت از 135 تا 175 هزار تومان است. نوسان قيمت موجود در يكسري حافظه به امكانات و همين طور باتري يا شارژي بودن دستگاه بستگي دارد. بيشتر player mp3 هاي موجود با باتري هاي نيم قلم كار مي كنند، اما مدل هاي جديد عرضه شده به بازار از قابليت شارژ برخوردار هستند كه با اتصال آن به برق براي مدت يك ساعت مي تواند چهار تا شش ساعت كار كند، اما اگر نوع باتري خور آن را خريداري كرديد، براي آنكه از هزينه اضافي براي خريد باتري جلوگيري كنيد، مي توانيد از باتري هاي شارژي استفاده كنيد. به اين ترتيب مي توانيد از صرف هزينه مصرفي يك باتري براي سه ساعت خودداري كنيد، در ضمن به هنگام خريد در جست وجوي مارك اصل، خودتان را معطل نكنيد، چراكه 90 درصد بازارفروش player mp3 توليدات كشور چين است، البته تحت ليسانس كشور توليدكننده اصلي كه شايد اين مورد نگراني خريد را از بين ببرد.
خدمات پس از فروش
تمام دستگاه هاي player mp3 موجود از زمان خريد به مدت يك سال تحت پوشش خدمات پس از فروش شركت توليدكننده قرار مي گيرند كه شامل هر چيزي جز ضربه، خردشدگي و رسوخ آب به آن مي شود. البته اگر جزو افرادي هستيد كه حوصله تعمير وسايلتان يا دقت مراجعه به نمايندگي هاي تعمير ويژه خدمات پس از فروش آنها را نداريد، بهتر است مراقب باشيد كه دستگاه player mp3 تان با شدت با جايي برخورد نكند يا جسمي با وزن و شتاب بالا روي آن نيفتد، همينطور در تماس آب حتي در حد رطوبتي اندك قرار نگيرد.
مدل هاي تقلبي
اگر هنگام جست وجو با مارك هاي عجيب و غريبي مواجه شديد كه يكي از حروف مارك معروفي را تغيير داده بود يا اسم ناآشنا و عجيبي بود، پيش از خريد آن، حتما از طريق اينترنت در مورد شركت توليدكننده آن تحقيق كنيد. با يك جست وجوي ساده در اينترنت، از وجود يا عدم وجود چنين شركتي اطمينان حاصل كنيد، چراكه تعداد زيادي player mp3 با ظاهر مدل هاي معروف و معتبر با اسم جعلي توليد مي شود كه از طريق چين به ميزان بالايي در بازار ايران راه يافته اند.
با آمدن اجناس نا مرغوب به بازار، يافتن انواع بهتر، خريداران را نگران كرده است، اما با كمي دقت مي توان از اين معضل جلوگيري كرد و كالاي مناسبي را خريد.

نتيجه اعمال نشدن تكنيك هاي صحيح نگهداري
اتلاف هزينه و وقت
000927.jpg
رئيس انجمن نگهداري و تعميرات گفت: بخش اعظمي از دارايي هاي كشور به دليل اعمال نشدن تكنيك هاي صحيح نگهداري، صرف هزينه تعميرات ماشين آلات، تجهيزات، تاسيسات و ... مي شود.
دكتر سيدمسعود ميركاظمي به مناسبت برپايي سومين كنفرانس ملي نگهداري و تعميرات كه شهريورماه امسال در تهران برپا مي شود، با اعلام اين مطلب افزود: متاسفانه هنوز به مقوله نگهداري و تعميرات با شيوه علمي برخورد نشده و نگاه سنتي به اين موضوع تاكنون سبب تحميل هزينه هاي گزافي به سرمايه هاي ملي كشور شده است.
وي با اشاره به اينكه شعار سومين كنفرانس ملي نگهداري و تعميرات ، صيانت از سرمايه هاي ملي است، تصريح كرد: اگر ارزش دارايي هاي كشور را هزاران ميليارد تصور كنيم، مشاهده خواهيم كرد كه اگر بتوانيم يك درصد عمر تجهيزات را افزايش دهيم، ارزش افزودني بالايي ايجاد خواهد شد. دكتر ميركاظمي، نگهداري علمي و صحيح ساختمان ها، ماشين آلات، پل ها، جاده ها، فضاي سبز و ... را سبب مقادير قابل توجهي صرفه جويي ارزي و ريالي ارزيابي كرد. وي گفت: متاسفانه موضوع نگهداري و تعميرات، تاكنون متولي مشخصي در كشور نداشته كه همين موضوع صدمات جبران ناپذيري را به اقتصاد ملي وارد آورده است. رئيس انجمن نت ايران اضافه كرد: در حال حاضر شاهديم كه بسياري از مديران ما پس از راه اندازي پروژه هاي عظيم اقتصادي با سرمايه گذاري بالا، متاسفانه تجهيزات مورد استفاده در آن را با روش هاي سنتي نگهداري مي كنند كه اين امر، عمر اقتصادي پروژه ها را كاهش مي دهد. رشته نگهداري و تعميرات، سالهاست كه در كشورهاي ديگر تا مقطع دكترا مطرح است، ولي در كشور ما هنوز به شكل مستقلي درنيامده است.
دكتر ميركاظمي گفت: در حال حاضر حجم عظيمي از سرمايه هاي كشور در صنايع خودروسازي، راهسازي، پتروشيمي و ... قرار دارد، اما به دليل آشفتگي در سياستگذاري ها و اعمال سليقه هاي مختلف، هنوز سيستم هاي نگهداري اين صنايع به شكل علمي تعريف نشده است. بيشتر كارشناسان در صنايع، تعميركار هستند تا كارشناس نگهداري، به عبارتي به جاي آنكه سرمايه گذاري و سياستگذاري ما مبتني بر اقدامات پيشگيرانه به منظور جلوگيري از نياز صنايع به تعميرات باشد، بر بخش تعميرات بيش از نگهداري تكيه و تاكيد شده است.
وي افزود: باتوجه به آنكه حجم بالايي از قيمت تمام شده محصولات را هزينه نگهداري و تعميرات تشكيل مي دهد، در اين كنفرانس سعي شده است با راه اندازي هفت پنل تخصصي در زمينه هاي نفت، پتروشيمي و گاز، خودرو، صنايع معدني، نيرو، صنايع دفاعي و حمل و نقل، زمينه اي را فراهم آوريم تا مسئولان اين صنايع به مقوله نگهداري و تعميرات به شكل علمي تري نگاه كنند.

سرمايه گذاري در داخل
اين پرسش كه چرا سرمايه هاي ايراني راهي امارات مي شود هنوز پاسخ نيافته است، اما رئيس هيات مديره انجمن سازندگان قطعات خودرو گفته است كه مقصران هدايت سرمايه ايران به امارات بايد مشخص شوند.
محمدباقر رجال به مهر گفت: جذب سرمايه هاي ايرانيان توسط شيوخ امارات حركت معكوس و نادرستي است.
او با بيان اينكه بايد مقصر اصلي اين حركت معكوس يعني جذب سرمايه هاي ايرانيان توسط اماراتي ها مشخص شود، افزود: با برنامه اي مدون بستر مناسب تشويق سرمايه گذاران ايراني در داخل كشور بايد فراهم شود.
وي با اظهار تاسف از جذب سرمايه هاي ايرانيان توسط امارت تصريح كرد: بايد براساس يك برنامه ريزي مدون سرمايه گذاران ايراني را به سرمايه گذاري در داخل كشور هدايت كنيم.
ايران بزرگترين بازار كالاهاي صادراتي از دبي
ايران، هند و كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس مهمترين طرف هاي تجاري دبي به شمار مي آيند. اين درحالي است كه ايران و عربستان بر سر تامين بازار كالاهاي صادراتي دبي و مناطق آزاد آن با هم رقابت مي كنند. عربستان در سه ماهه نخست سال جاري حدود 20 هزار محموله صادراتي از دبي دريافت كرده است. ارزش كل اين كالاها 2/4 ميليارد درهم برآورد مي شود كه تقريبا نصف ارزش واردات ايران از دبي است.
به گزارش خبرگزاري مهر، ايران طي همين مدت پذيراي 14 هزار محموله صادراتي به ارزش 3/8 ميليارد درهم از جانب دبي بوده است. اين ميزان واردات 35 درصد كل ارزش صادرات دبي در سه ماهه نخست سال 2005 به شمار مي آيد.
قطر، كويت، عمان، مصر، يمن، اردن، ليبي و بحرين به ترتيب مهمترين بازارهاي صادراتي دبي در سه ماهه نخست 2005 بوده اند كه به رشد 18 درصدي صادرات اين كشور نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ياري رسانده اند.

ويترين
ريالي كه صرف ديدار موزه مي شود
000963.jpg
چند درصد از شهروندان تهراني اوقات فراغت خود را به بازديد از اماكن فرهنگي اختصاص مي دهند؟
از آمار فروش موزه ها بر مي آيد كه عده اندكي تنها در سايه گردش هاي دسته جمعي مدارس و پژوهشكده ها به ديدار موزه ها رفته و ساعات خود را در اين نوع مراكز فرهنگي مي گذرانند. شايد عدم معرفي صحيح اين اماكن باعث شده كه بسياري از شهروندان تهراني حتي نامي از اماكن فرهنگي – تاريخي در ذهن نداشته باشند. ديدار از موزه ها نيز همچون بسياري از اماكن فرهنگي هزينه هايي همچون بليت را در بردارد. از جمله موزه هاي مهم شهر تهران مجموعه هاي فرهنگي تاريخي نياوران و گلستان هستند. هزينه بليت كاخ موزه صاحبقرانيه از مجموعه كاخ موزه هاي نياوران 500تومان و كوشك احمدشاهي اين مجموعه 300 تومان است. از سوي ديگر هزينه بليت ايوان تخت مرمر از مجموعه فرهنگي- تاريخي كاخ گلستان تهران۳۰۰تومان، موزه مردم شناسي اين مجموعه 400تومان و هزينه بليت موزه هاي شمس العماره۴۰۰تومان، نگارخانه۴۰۰تومان، عمارت الماس۳۰۰تومان، حوضخانه۳۰۰تومان، عكسخانه۳۰۰تومان، تالار آئينه۴۰۰تومان، تالار برليان۴۰۰تومان و عمارت بادگيرد۴۰۰تومان است. البته هزينه هاي رفت و برگشت را نيز به اين هزينه ها بيفزاييد. اين هزينه ها نسبت به سال گذشته حدود۷۰درصد افزايش يافته است، اما اين دليل نمي شود كه قيمت ها را زير سئوال ببريم چرا كه اين افزايش در ديگر اماكن فرهنگي نيز صادق است.

آپارات
فيلم هاي تاركوفسكي و كوروساوا با 1200 تومان
000972.jpg
درحاشيه نخستين نمايشگاه هنر معنوي كه به همت دبيرخانه هنر معنوي فرهنگسراي نياوران برپا شده، از ساعت 19 روز دوشنبه 6/4/84 چهار فيلم با موضوع معنويت اكران مي شود.فيلم هاي نوستالژيا از آندره تاركوفسكي دوشنبه 6/4/84 و سه شنبه 14/4/84 ساعت 19، برادر خورشيد و خواهر ماه از فرانكو زفيرلي سه شنبه 7/4/84 و چهارشنبه 15/4/84 ساعت 19، روياها به كارگرداني آكيرو كوروساوا چهارشنبه 8/4/84 ساعت 19 و باراكا اثري از ران فريك 9/4/84 ساعت 19 پخش خواهند شد.1200 تومان هزينه ديدن اين فيلم هاست؛ فيلم هايي كه از جمله مهمترين آثار سينماي جهان هستند.

زنبيل
000930.jpg
برنج در سفره ايراني
اختلاف قيمت برنج طارم محلي با انواع برنج پرمحصول در سال جاري، افزايش چشمگيري داشته است. در حال حاضر هر كيلو برنج طارم محلي بين 11 هزار و 200 تا 12 هزار ريال به فروش مي رسد، اما برنج پرمحصول ندا كيلويي 5 هزار و 200 تا 5 هزار و 800 تومان به فروش مي رسد. اين طور كه پيداست، اختلاف قيمت اين دو نوع برنج در حال حاضر تقريبا به 6 هزار و 800 ريال مي رسد.
مهدي علوي، رئيس اداره روابط عمومي سازمان جهاد كشاورزي استان مازندران در گفت وگو با ايرنا، نابساماني و اشباع بازار مصرف از برنج هاي وارداتي را علت اصلي افزايش قيمت برنج دانست و گفت: عرضه برنج هاي خريداري شده داخلي توسط سازمان تعاون روستايي به بازار در نابساماني بازار برنج تاثيرگذار است. قيمت انواع برنج طارم 11 هزار و 500 تا 12 هزار و 700 ريال، برنج خزر 8 هزار تا 8 هزار و 500 ريال و برنج فجر و برنج سپيدرود 5 هزار تا 5 هزار و 500 ريال در هفته جاري اعلام شده است. 42 درصد از برنج موردنياز كشور را مازندران تامين مي كند.
000978.jpg
بهاي اين سبز تلخ
زيتون علاوه بر اينكه مصرف زيادي در تغذيه دارد، ده ها خاصيت درماني هم دارد. زيتون را نرم كننده، ملين و صفرابر دانسته اند. اين ميوه سبز خوشمزه كه تلخي دلپذيري هم دارد، سنگ هاي صفراوي را دفع و يبوست هاي مزمن را رفع مي كند. كارگراني كه در چاپخانه كار مي كنند و معمولا دچار مسموميت هاي ناشي از سرب مي شوند، خوردن زيتون و روغن زيتون در رفع اين مسموميت ها موثر است. تسكين درد و سوزش سوختگي ها، درمان آفتابزدگي و سرمازدگي نيز از ديگر معجزات زيتون است. زيتون را در بازار، معمولا از كيلويي 2 تا 6 هزار تومان به فروش مي رسانند، اما زيتون هاي بسته بندي شده هم هستند كه در بسته هاي 300 تا 900 گرمي به فروش مي رسند. اين بسته ها اغلب از هزار و 800 تا 3 هزار و 600 تومان به فروش مي رسند. انواع ايراني و خارجي روغن زيتون نيز بسته به نوع و ميزان تصفيه شدگي آن از 3 تا 6 هزار تومان قيمت دارد. زيتون و روغن زيتون را در سبد خانواده فراموش نكنيد.

دخل و خرج
ايرانشهر
خبرسازان
درمانگاه
سفر و طبيعت
طهرانشهر
علمي
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |