چهارشنبه ۸ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۳۵
شهريور ماه امسال اجرا مي شود
سمفوني امام رضا(ع) به روايت شاهين فرهت
000924.jpg
عكس: ايسنا
سمفوني امام رضا(ع)از چهار قسمت تشكيل شده ا ست؛ قسمت اول زندگي امام، بخش دوم آرمان امام براي صلح و زندگي، قسمت سوم خشم امام براي نابساماني ها و قسمت آخر آن مبارزات و در نهايت پيروزي امام رضا(ع) است
بالاخره قرار شد سمفوني امام رضا(ع) شهريور ماه توسط اركستر سمفونيك تهران به رهبري علي رهبري اجرا شود.
پيش از اين، فرهت اعلام كرده بود كه اركستر سمفونيك تهران براي اجراي اين سمفوني، بسيار كوچك است و براي اجراي اين سمفوني بايد اركستر بزرگتري در نظر گرفته شود.
او قرار بود در اين زمينه با همافر، رئيس مركز موسيقي صحبت كند تا اجراي سمفوني امام رضا(ع) توسط يك اركستر بزرگ با رهبري توانا و دلسوز انجام شود.
فرهت معتقد است كه اجراي اين سمفوني به اجراهاي بيشتري نسبت به ديگر قطعات موسيقي احتياج دارد و با تمرينات محدود نمي توان آن را اجرا كرد.
اين سمفوني از چهار قسمت مختلف تشكيل شده است. قسمت اول زندگي و فراز و نشيب هاي فكري امام، بخش دوم آرمان امام براي صلح و زندگي، قسمت سوم خشم امام براي نابساماني ها و قسمت آخر آن مبارزات و در نهايت پيروزي امام رضا(ع) است.
فرهت از سالها پيش و حتي زماني كه در سوئد بود فكر ساخت يك سمفوني درباره زندگي امام رضا(ع) را در ذهن داشت، بنابراين از سال 81 تصميم به نگارش اين سمفوني گرفت. او مي خواست تا در اين اثر از نوحه هاي قديمي نيز استفاده كند، چون اعتقاد داشت بعضي از نوحه هاي قديمي، تم هاي قوي و درخشاني دارند كه در ساخت اين اثر مي توان از آنها بهره برد.
فرهت با علاقه خاصي اين سمفوني را ساخته است. او معتقد است اگر سفارشي از سوي وزارت ارشاد يا ساير نهادها به او داده نمي شد، مطمئنا بازهم اين سمفوني را مي ساخت، چرا كه در زمينه موسيقي مذهبي، آثار ما در مقايسه با موسيقي كلاسيك غرب محدود است . در حالي كه آثار موسيقايي بيشماري راجع به مسيحيت ساخته شده است، اما درباره  شخصيت هاي مذهبي و قهرمانان ايراني كاري در زمينه موسيقي انجام نشده است.
شاهين فرهت، براي نگارش اين سمفوني، مطالعات فراواني را در مورد زندگي امام رضا(ع) انجام داده تا نسبت به زندگي ايشان شناخت كاملي پيدا كند.
فرهت كاري كه شريفيان درباره واقعه عظيم عاشورا نوشته بود را بسيار جالب و درخور توجه مي دانست و معتقد بود حيف است كه موسيقي مذهبي ما، صرفا به تعزيه ختم شود. تمامي آهنگسازان بزرگ دنيا درباره مذهب مسيحيت آثار قابل توجهي ساخته اند و اين سئوال هميشه در ذهن او وجود داشت كه چرا ما ايراني ها نبايد در زمينه مذهب خودمان آثار بزرگي را به وجود آوريم.
او با الهام از شخصيت امام رضا (ع) اين سمفوني را در چهار قسمت مي نويسد. در قسمت اول كه يك سونات است، فرهت يك ايده مشخص داشت و آن شخصيت امام رضا (ع) بود و تلاش و رنجي كه در تمام طول عمر براي بشريت كشيده است. اوج و هيجان اين قسمت، نشان دهنده تپش قلب امام در اين ارتباط است. البته بعضي نت هاي اين بخش آرام و عارفانه است كه اين هم جزئي از شخصيت امام به حساب مي آيد.
فرهت قسمت دوم اين سمفوني را در ارتباط با تفكرات امام و ارتباط ايشان با خدا به رشته تحرير درآورد . قسمت سوم نيز مربوط به تفكرات دنيايي امام است و به عبارتي راجع به تفكراتي است كه امام رضا (ع) براي مردم و نوع زندگي داشتند و همچنين تعاليمي كه به مردم داده اند. قسمت چهارم اين سمفوني نتيجه اي است كه ايشان از زندگي پر بركتشان مي گيرند. يعني به عبارتي امام، به رغم رنج هايي كه براي بشريت مي كشد، پيروز مي شود و در نهايت از يك طرف جهان را ترك مي كند و از طرف ديگر معتقد است كه اگر بشر تعاليم ايشان را گرفته باشد، پيروز خواهد بود. فرهت براي نوشتن اين اثر، از معاني قرآن، بخصوص سوره هاي كوچك آخر قرآن و احاديث مربوط به شخصيت امام رضا(ع) الهام مي گيرد.
او سمفوني امام رضا(ع) را يك اثر موجز و هماهنگ كه قابليت اجراي اركستري دارد، مي داند و معتقد است كه در اين اثر به علت مشكلات اجراي گروه كر در كشور ايران، از شعر استفاده نكرده تا اينكه قابليت اجرا در هر موقعيتي براي اين اثر محفوظ بماند. فرهت از تم هايي كه براي نوشتن اين سمفوني به او الهام شد رضايت دارد، چرا كه كار خيلي راحت و روان جلو رفت. وي هميشه در پاسخ به اين سئوال كه چرا از بين ائمه اطهار در ابتدا امام رضا(ع) را انتخاب كرده گفته كه از يك سو زندگي اين بزرگوار سرشار از حوادث، تلاش ها و سعي هايي است كه براي راهنمايي بشر انجام شده كه در نهايت به رنجي عظيم ختم مي شود و از طرف ديگر، اين امام بزرگوار تنها امامي است كه به ايران آمدند و در همين مكان شهيد شدند.
اما به احتمال فراوان شاهين فرهت، سمفوني حضرت زهرا(س) را نيز خواهد نوشت. سال گذشته يكي از انجمن هاي غير دولتي حمايت از زنان ، سفارش ساخت يك سمفوني درباره زندگي حضرت زهرا (س) را به فرهت داد كه بعد از مذاكراتي با اين انجمن، قرار شد آنها نتيجه كار را به او اعلام كنند، اما از آنها خبري نشد و خود فرهت تصميم گرفت با آنها تماس بگيرد كه آنها اعلام كردند اين پروژه فعلا منتفي شده است. شاهين فرهت بسيار علاقه مند است كه خودش كار نگارش اين سمفوني را آغاز كند .
از سوي ديگر شاهين فرهت سال گذشته نگارش سمفوني خليج فارس را نيز آغاز كرد. اين سمفوني درباره  تاريخ، هويت و زيبايي هاي خليج فارس است. اين سمفوني به سفارش مركز موسيقي صدا و سيما براي اركستر بزرگ با همراهي گروه كر و خواننده ساخته شده و اگر چه شبيه به هيچ كدام از آثار فرهت نيست، اما مي توان براحتي تاثير موسيقي او را بر اين سمفوني مشاهده كرد كه حال و هواي موسيقي ايراني نيز در آن مشهود است.
اين سمفوني در چهار قسمت نوشته شده كه قسمت اول و دوم آن اركستري بوده و قسمت سوم همراه با دكلماسيون و خواندن شعر و قسمت چهارم با آواز تك خوان همراه مي شود كه احتمالا توسط اركستر سمفونيك صدا و سيما با همراهي اركستر سمفونيك تهران اجرا خواهد شد.

عبدالحسين برزيده و افسانه هولوكاست
000921.jpg
عبدالحسين برزيده اين روزها سرگرم آماده سازي تازه ترين فيلم خود با نام افسانه هولوكاست براي پخش از شبكه جهاني سحر است. اين فيلم به مسئله جنايت هاي گسترده صهيونيست ها عليه فلسطيني ها مي پردازد و اشاره هايي به فشار و تهديد سيستم هاي جاسوسي صهيونيست ها و آمريكايي ها دارد كه عليه هر فكر و نظري كه به افشاي جنايت هايي بپردازد كه در فلسطين اشغالي بر مسلمانان انجام مي شود، واكنش شديد و خصمانه اي نشان مي دهد. اين فيلم كه پيش از اين سرزمين موعود نام داشت، درباره تعارض گفتار و عمل غاصبان فلسطين در مسائل و موضوع هاي مختلف است و مضمون محوري آن، اشاره هايي به صحبت هاي روژه گارودي در خصوص ادعاهاي صهونيست ها دارد. برزيده در اين فيلم از بازيگران سرشناس عرب در نقش هاي مختلف استفاده كرده است. كارگردان آثاري چون دكل و پرواز خاموش در فيلم جديدش به مسائل يك گروه متشكل از مليت هاي مختلف مي پردازد كه همه آنها استادان و دانشجويان دانشگاه هاي مختلف جهان هستند. اين گروه تصميم مي گيرند تحقيقاتي درباره رفتارهاي غير انساني صهيونيست ها انجام دهند.

تام كروز و يك شليك
000942.jpg
شركت فيلمسازي پارامونت پيكچرز حقوق ساخت فيلمي بر اساس كتاب يك شليك نوشته لي چايد را خريداري كرد. اين اثر واپسين كتاب از مجموعه كتاب هاي اسرارآميزي است كه به بازرسي هاي جك ريچ، عضو سابق ارتش در زمينه قتل مي پردازد.
تام كروز، تهيه كننده اين فيلم اميدوار است كه اين اثر را روانه سالن هاي سينما كرده و پس از مدتي ساير كتاب ها را نيز به فيلم تبديل كند.
مورگان فريمن، هنرپيشه تحسين شده بچه ميليون دلاري مذاكره را براي ايفاي نقش در اين اثر آغاز كرد و به احتمال بسيار نقش كاراكترمحوري را بازي مي كند.
از سوي ديگر تام كروز اعلام كرده قصد شكايت از افرادي كه چندي پيش به او حمله كرده و به صورت و لباسش آب پاشيدند را ندارد. سخنگوي تام كروز بااعلام اين مطلب تاكيد كرد كه او تصميم ندارد اين موضوع را در دادگاه پيگيري كند.
تام كروز و نامزدش كتي هولمر، در مراسم اكران خصوصي فيلم جنگ دنياها در لندن به سر مي بردند كه چهار نفر از اعضاي يك گروه از خبرنگاران آزاد، به سوي وي آب پاشيدند. اين هنرپيشه زماني كه دريافت آب از ميكروفن به وي پاشيده شده است، كاملا شوكه شد. با اين وجود مراسم اكران ويژه اين اثر در كمال آرامش ادامه يافت.
پليس هم پس از مدتي چهار متهم را به قرار وثيقه آزاد كرد و در اين مدت، منتظر راي نهايي تام كروز براي پيگيري اين رويداد بود. با اين وجود به نظر نمي رسد كه هنرپيشه فيلم مرد باراني اين موضوع را جدي گرفته باشد.

نورپردازي با گوشواره هاي نوري
همه راه ها براي زيبايي انسان طي شده، جز يك راه و آنهم گوشواره اي كه چهره را نورپردازي مي كند. تمام آنهايي كه از چهره پردازي اندك سررشته اي دارند، مي دانند كه نور چقدر در زيبايي صورت تاثير دارد و تا چه حد مي توان با بازي نور روي صورت، حالات انسان را تغيير داد. اخيرا گوشواره اي توسط يك هنرمند ايراني به نام محسن اميني در دست ساخت است كه علاوه بر داشتن فلزي با تلالو بسيار، چراغي كوچك درون نگين آن مي درخشد كه ازطريق اين منبع كوچك نور، چهره پردازي انجام مي گيرد. به گزارش ميراث خبر، طراح گوشواره هاي نوري كه اتفاقا اصلا مايل نيست تا رسيدن به نتيجه نهايي در مورد اختراعش صحبت كند، معتقد است كه مي توان با استفاده از عنصر نور در گوشواره، اثري به وجود آورد كه در دنيا تازه است و در حال حاضر فقط يك نمونه از تلفيق الكترونيك و زيورآلات در دنيا وجود دارد كه اگر بشود روي آن كار كرد، ايران اولين كشوري است كه در اين زمينه به دستاوردهاي قابل توجهي رسيده است.

دوقلوهاي خوش شانس مصري
انگار فقط دوقلوهاي بهم چسبيده ايراني، يعني لاله و لادن از بابت دستاوردهاي علم پزشكي شانس نياوردند و در زير عمل جراحي جداسازي، جان خود را از دست دادند، چون درست بعد از آن، چند عمل ديگر هم در نقاط مختلف دنيا انجام گرفت كه دشوارترين آن، دوقلوهاي بهم چسبيده مصري بودند. اين دوقلوها كه از قسمت فوقاني كاسه سر به هم چسبيده بودند، طي يك جراحي طولاني از هم جدا شدند. حالا هم دوقلوهاي مصري ديگري كه از ناحيه شكم به يكديگر چسبيده بودند، چند روز قبل در شهر رياض عربستان از يكديگر جدا شدند.
نام اين دو قلوهاي دوماهه، الا و ولا است كه توسط يك مادر مصري به دنيا آمدند. دكتر عبدالله الربيعه، رئيس تيم پزشكي در اين جراحي مي گويد: حال اين دوقلوها خوب است و مشكل حادي ندارند، فقط ولا مشكل قلبي دارد كه بايد بار ديگر عمل جراحي شود. جداسازي ولا و الا طي هفت مرحله جراحي، 12 ساعت طول كشيد.

پيشخوان
001005.jpg
واشنگتن پست
روزنامه واشنگتن پست عكس اول خود را به تخريب شهرك هاي صهيونيست نشين از سوي ارتش رژيم صهيونيستي اختصاص داده است. تخريب شهرك هاي صهيونيست نشين در قالب طرح عقب نشيني نيروهاي اسرائيل از نوار غزه صورت مي گيرد.
000939.jpg
عرب نيوز
روزنامه عرب نيوز تيتر و عكس اول خود را به كنفرانس مطبوعاتي دكتر محمود احمدي نژاد، رئيس جمهور منتخب ايران كه در سالن شوراي شهر برگزار شد، اختصاص داده است. اين روزنامه ضمن بررسي سياست خارجي ايران، به نقل از محمود احمدي نژاد آورده است: ايران به روابط ديپلماتيك با آمريكا نيازي ندارد.
000954.jpg
ژورنال دو ديمانش
روزنامه فرانسه زبان ژورنال دو ديمانش با اختصاص دادن تيتر و عكس اول خود به نيكلا ساركوزي، وزير كشور جديد فرانسه، به بررسي عملكرد وي پرداخته است. پس از راي منفي مردم فرانسه به رفراندوم قانون اساسي اروپا، دولت سابق اين كشور استعفا داد و كابينه جديد به رياست دومينيك دوويلپن، وزير كشور سابق تشكيل شد.
000945.jpg
ال  موندو
روزنامه اسپانيايي زبان ال موندو نيز مانند هفته هاي اخير موضوع رويكرد جديد دولت سوسياليست اسپانيا در قبال گروه جدايي طلب باسك (اتا) را به عنوان خبر اول خود برگزيده است. اين روزنامه در بخشي از خبر خود آورده است، در حالي كه حزب مردمي - حزب مخالف دولت – خواستار توقف مذاكرات ميان دولت و مردم شده است، خوسه لوئيس رودريكس ساپاترو، نخست وزير اسپانيا همچنان بر وحدت ملي پافشاري مي كند.

ذهن زيبا
معلم نفس خود و شاگرد وجدان خويش باش.
ابو علي سينا

داناي بي وجدان هيچ گاه صاحب روحي پاك نخواهد بود .
رابله

هيچ چيز در اين دنيا اتفاقي نيست.
داير

اغلب آنهائي پيروز و موفق مي شوند كه كمتر تعريف و تمجيد شنيده باشند.
زولا

تا خود را از هرجهت كامل و شايسته نديدي ، قضاوت نكن.
پوشكين

حقيقت را همانطور كه هست بايد پذيرفت.
روستان

شبكه
اگر برنامه جشنواره فيلم هاي سينمايي شبكه۲ تغيير نكند، امشب فيلم بوچ كسيدي و ساندس كيد ساخته جورج روي هيل پخش خواهد شد. اين فيلم كه در آن پل نيومن و رابرت ردفورد بازي مي كنند، يكي از بهترين آثار كلاسيك تاريخ سينما به شمار مي رود. بوچ كسيدي وساندس كيد ماجراي دو سارق حرفه اي بانك در قطار است كه زماني كه قانون درصدد دستگيري آنها برمي آيد به بوليوي فرار مي كنند و فيلم ماجراي اين تعقيب و گريز است.
اما امشب حدود ساعت۲۲:30 فيلم سينمايي سيل مرگبار از شبكه تهران پخش خواهد شد. شخصيت اصلي اين فيلم يك مهندس معمار به نام والگراست كه همراه پسرخود در يك سد به دام مي افتد. اين سد در معرض تخريب قرار دارد و هر لحظه ممكن است فرو بريزد. فيلم به وقايع  نگاري لحظاتي مي پردازد كه اين مهندس تلاش دارد اين خطر عظيم را از سر اهالي شهر رفع كند.
اما علاقه مندان مجموعه ايراني شبي از شب ها هم مي توانند امشب به تماشاي قسمت ديگري از اين سريال بنشينند. در اين قسمت زندگي عادي در ساختمان برقرار است، اما دختر جواني كه تحت تعقيب پليس قرار دارد، مخفيانه وارد ساختمان وخانه حشمت مي شود.
اهالي ساختمان متوجه پليس كه به دنبال يك دختر مجرم است در محله خود مي شوند، اما هيچكدام احتمال وجود او در ساختمان خود را نمي دهند. ورود دختر به خانه حشمت يك شاهد دارد و آن نازنين دختر ساجدي است، ولي هيچ كس حرفش را باور نمي كند تا اينكه...
به احتمال زياد اين مجموعه امشب به علت پخش مستقيم بازي فينال جام كنفدراسيون ها با چند ساعت تاخير پخش خواهد شد.

خبرسازان
ايرانشهر
دخل و خرج
درمانگاه
سفر و طبيعت
طهرانشهر
علمي
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |