چهارشنبه ۸ تير ۱۳۸۴ - - ۳۷۳۵
كودكان نمي توانند به زبان بياورند اما
آنها هم درد مي كشند
000975.jpg
سارا مجلل
متخصصان معتقدند والدين اصلي ترين كليد تشخيص براي كودكان هستند. آنها تنها كساني هستند كه بيشترين وقت را با كودكان خود مي گذرانند و واكنش ها و حالات چهره آنها را به خوبي مي شناسند
درد در كودكان پديده اي واقعي و رايج است. انجمن درد آمريكا گزارش مي دهد كه 15الي 20درصد كودكان با دردهاي مزمن دست به گريبان هستند. متخصصان مي گويند به رغم اين آمار بسياري از كودكان از اين مشكل رنج مي برند، چون عامل درد درست تشخيص داده نمي شود. در آمريكا۳۰ كلينيك وجود دارد كه فقط به مسئله درد در كودكان مي پردازند، در حالي كه در بسياري از كشورهاي دنيا اصلا چنين كلينيك هايي وجودندارد.
درد يك كودك ممكن است با بي اعتنايي روبه رو شود، چون امكان برقراري ارتباط مطلوب با آنها وجود ندارد يا اينكه والدين و معلمان فكر مي كنند آنها به دنبال جلب توجه هستند. حتي برخي از كودكان به درد خود به منزله تنبيه كار بدي كه انجام داده اند نگاه كرده، از ترس اصلا آن را به زبان نمي آورند. بهانه هرچه كه باشد كودكان هم درد را حس مي كنند، حتي اگر نتوان آن را به يك مشكل مشخص ربط داد. دكتر كنت. ر.گلد اشنايدر مسئول بخش درمان درد در مركز پزشكي بيمارستان كودكان سين سيناتي مي گويد: درد چيزي است كه بيمار اظهار مي كند. اگر كودكي مي گويد درد دارد هيچ كس روي كره زمين نمي تواند خلاف آن را ثابت كند. سئوال اينجاست كه عامل اين درد چيست؟ از كجا مي آيد و شدت آن چقدر است؟
متخصصان در زمينه درد اطفال مي گويند: بزرگترين تفاوت بين برآورد و درمان يك درد در كودكان و بالغان اين است كه در كودكان امكان برقراري ارتباط بسيار دشوار است و نمي توان فهميد آنها از چه چيزي رنج مي برند و چقدر برايشان دردآور است. گلد اشنايدر توضيح مي دهد: در مورد بزرگسالان كافيست از آنها بپرسيد و دريابيد كه توانايي برقراري ارتباط را دارند يا خير.
مايكل جوزف، دستيار رئيس بخش آرامش و كنترل درد در بيمارستان كودكان لس آنجلس مي گويد: يك پزشك ممكن است از روش هاي متفاوتي بسته به ميزان رشد و سن كودك براي تشخيص و برآورد درد استفاده كند. مثلا نوزادان هنگام درد تمايل دارند از راه هاي خاص واكنش نشان دهند.
آنها ابروهايشان را جمع مي كنند و هنگام گريه كردن بشدت چشمان خود را مي بندند. گوشه هاي دهان آنها مي تواند بشدت به سمت بالا جمع شده، زبان نوزاد مثل فنجان گود شود. در اين حالت كودك با حدت و شدت بيشتري گريه خواهد كرد.
دكتر جوزف مي افزايد: ما بايد با نگاه كردن متوجه مشكل شويم چون، نمي توانيم از آنها سئوال بپرسيم! كودكان نوپا و بچه ها ممكن است بتوانند بگويند كه درد دارند، ولي ممكن است نتوانند شدت درد خود را توضيح دهند. گلداشنايدر تاكيد مي كند كه چگونگي پرسش از كودك براي توصيف درد بسيار مهم است. او مي گويد: اگر از يك كودك پنج ساله بپرسيد درد داري؟ پاسخ هاي او كاملا با زماني كه بپرسيد درد داري مگر نه؟ متفاوت خواهد بود.
دكتر جوزف براي پرسش از كودكان سه سال به بالا از روشي به نام سيستم صورت ها استفاده مي كند. او به كودكان 10 عكس از بچه هايي را نشان مي دهد كه درجات متفاوتي از درد و فشار در چهره شان ديده مي شود و بعد از كودك مي خواهد كه شبيه ترين عكس به وضعيت خود را انتخاب كند.
جواب آزمايش منفي، اما درد ادامه دارد
يك كودك ممكن است پيش چندين پزشك برود و بارها آزمايش بدهد و پاسخ همه اين باشد كه اوسالم است. متخصصان مي گويند اگر كودكي از دل درد شكايت دارد و تمام آزمايش ها نشان مي دهد كه شكم او سالم است، بدين معنا نيست كه كودك قطعا سالم است.
پروفسور زلستر مي گويد: اگر پزشكان با نگرش يك مهندس الكترونيك بيمار را معاينه مي كردند، مشكل ايجاد كننده درد را پيدا مي كردند. اين مشكل به سيگنال هاي عصبي مربوط مي شود. سيگنال هاي درد به مغز مي رسد و كودك واقعا احساس درد مي كند، ولي سيستم كنترل بدن درست كار نمي كند.
زلستر يك داستان فرضي را شرح مي دهد؛ همه آنها دل درد گرفتند، همگي دل درد، اسهال و حالت تهوع داشتند. وقتي همگي به سمت بهبودي حركت مي كردند كودكي كه الزاما قبل از آن درد هم نداشت ممكن است بدون داشتن ساير علائم صرفا دل درد داشته باشد. زلستر مي گويد: دليل اين است كه سيستم عصبي مغز- شكم دچار بي نظمي شده و به حركات عادي داخل شكم حساس مي شود و بيمار احساس درد مي كند.
گلد اشنايدر هم با او موافق است: چون ما قادر نيستيم با راديوگرافي يا انواع اندازه گيري ها درد را پيدا كنيم، به اين معني نيست كه اين درد قلابي است. اين بدين معناست كه در سال 2005 ما هنوز راهي براي اندازه گيري آن در اختيار نداريم.
والدين مي دانند
متخصصان معتقدند والدين، اصلي ترين كليد تشخيص براي كودكان هستند. آنها تنها كساني هستند كه بيشترين وقت را با كودكان خود مي گذرانند و واكنش ها و حالات چهره آنها را به خوبي مي شناسند. گلد اشنايدر با قاطعيت مي گويد: اغلب والدين اين مسائل را مي دانند.
پروفسور لوين زلستر، مدير گروه برنامه درد كودكان در بيمارستان ماتل وابسته به دانشگاهUCLA كه كتابي در همين زمينه نوشته است، مي گويد: مشاركت والدين بسيار مهم است. آنها نقش بسيار مهمي براي كمك به كودك خود برعهده دارند تا آنها را از افزايش شدت دردهاي مزمن نجات داده يا به برطرف شدن آن كمك كنند.
زلستر مي گويد: والدين و خانواده، خود بايد در مورد اين راه  حل ها آموزش ببينند. يك مادر مضطرب كه هر زمان كودكش دچار درد مي شود با دلواپسي، به او در مورد مراقبت از سيستم بدني اش هشدار مي دهد، بايد متفاوت با مادري كه خيلي خونسرد به كودكش مي گويد چيزي نيست، مورد صحبت و طرف خطاب قرارگيرد.
والدين مي دانند كه آيا چشم و همچشمي بين خواهر و برادر وجود دارد يا نه؟ اگر مشكلي در خانه يا مدرسه است يا اينكه سالها قبل صدمه اي وارد شده، ممكن است در ايجاد دردهاي مزمن نقش داشته باشد. اگر كودكي بعد از پشت سرگذاشتن ده ها تست جور واجور همچنان از درد رنج مي برد، پدر و مادر نبايد تسليم شوند.
يك درمان چند تخصص
خب، چطور مي شود بدون دانستن علت ايجاد يك درد آن را در يك كودك درمان كرد؟ هر سه متخصص كه در اين مقاله اظهارنظر كرده بودند متفق القول هستند كه كليد درمان دردهاي مزمن و كودكان يك درمان چند تخصصي فيزيكي و رواني است تا به كودك كمك شود با دردي كه حس مي كند تعامل داشته باشد.
دكتر جوزف مي گويد: اغلب پزشكان با روش متفاوتي براي تشخيص و درمان كودكان اقدام مي كنند. او مي افزايد: كودكان 20 الي 30 درصد كمتر از بالغان به درمان  هاي دارويي پاسخ مي دهند. پزشكان براي درمان دارويي دردهاي مزمن در كودكان از دو چيز مي ترسند: اوردوز يا مصرف بيش از حد دارو و اعتياد.
جوزف مي گويد: به همين دليل بسياري از پزشكان از ترس مصرف بيش از حد دارو توسط كودك بسيار كمتر از حد لازم دارو تجويز مي كنند. به علاوه داروها اغلب براي درمان درد بالغان استفاده شده اند و در كودكان كمتر مورد مطالعه قرار گرفته اند. زلستر مي گويد: به همين دليل خيلي از پزشكان ناچارند به نتايج تحقيقات در زمينه نتايج مصرف اين داروها در بالغان اعتماد كنند، در حالي كه FDA (مركز غذا و دارو آمريكا) تجويز آن براي كودكان را ممنوع كرده است.
اما درمان صرفا به دارو درماني محدود نمي شود. دكتر جوزف مي گويد: هدف ما هميشه درمان درد نيست، بلكه تسهيل عملكرد با وجود درد است. براي اينكه به كودك كمك كنيم تا فرد سالم و شادي باشد، درد را درمان مي كنيم تا آنها به نقطه مورد نظر برسند.
پروفسور زلستر به استراتژي هاي درماني غير دارويي مثل هيپنوتيزم درماني، بيومتريك، ماساژ، يوگا و طب سوزني اشاره مي كند. گلد اشنايدر مي گويد: بايد براي درمان موثر وقاطع درد، كليت مشكل را در نظر بگيريم. كلينيك او براي يافتن اين كليت يا تصوير كامل بيماري برآوردهاي عملكردي، بدني و رواني انجام مي دهد تا بتوانند راه غلبه بر درد را بيابند. او مي گويد: اگر تصوير كاملي در اختيار داشته باشيد تصميم گيري براي درمان به مراتب ساده تر خواهد بود.

۲‎/۵ميليون ايراني در معرض شكستگي استخوان
000981.jpg
۵ /2 ميليون ايراني مبتلا به پوكي استخوان در معرض خطر شكستگي استخوان قرار دارند.
عضو كميته تحقيقات استئوپروز (پوكي استخوان) آسيا و اقيانوسيه با بيان اينكه 5/2 ميليون ايراني مبتلا به پوكي استخوان در معرض خطر شكستگي استخوان قرار دارند، اعلام كرد: بر اساس آمارهاي جهاني، تخمين زده مي شود كه سالانه 50 هزار شكستگي استخوان ران (لگن) در ايران به وقوع مي پيوندد.
دكتر فرهاد شهرام در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به جمعيت 9 ميليوني بالاي 50 سال ايران اظهار كرد: اين رقم تا سال 2025 به دو برابر افزايش مي يابد و مطالعات اوليه در ايران حاكي از كاهش متوسط دانسيته (تراكم ) استخوان در زنان ايراني است.
وي افزود: تراكم استخوان در ستون فقرات زنان ايراني 6 درصد و در استخوان فمور (ران) 5/5 درصد پايين تر از استانداردهاي بين المللي است، در حالي كه اين رقم در مردان ايراني به ترتيب 14 و 5/4 درصد است.
عضو كميته تحقيقات استئوپروز آسيا و اقيانوسيه در ادامه گفت وگو با ايسنا تصريح كرد: نتايج تحقيقات در تهران نشان مي دهد كه سن شكستگي ران در تهران 10 سال پايين تر از استانداردهاي بين المللي است.
دكتر شهرام با بيان اينكه 15 تا 20 درصد زنان دنيا دچار پوكي استخوان و 40 درصد دچار كمبود كاهش توده استخواني هستند، به ايسنا گفت: خطر استئوپروز با افزايش سن افزايش مي يابد، به نحوي كه در فاصله سني 60 تا 70 سال يك سوم زنان، بالاي 80 سال 70 درصد زنان و بالاي 90 سال از هر 3 زن و از هر 5 مرد يك نفر به پوكي استخوان مبتلاست.
وي با بيان اينكه 40 درصد زنان و يك سوم مردان بالاي 50 سال در دنيا در معرض شكستگي استخوان قرار دارند،گفت: ريسك شكستگي در زنان 50 ساله برابر مجموع ريسك ابتلا به سرطان پستان، تخمدان و رحم و در مردان سرطان پروستات است. عضو كميته تحقيقات استئوپروز آسيا و اقيانوسيه با اشاره به اينكه افراد مبتلا به پوكي استخوان، چهار برابر بيشتر در معرض خطر شكستگي قرار دارند، افزود: 50 درصد شكستگي ها در ستون فقرات، يك چهارم در استخوان ران و مچ دست به وقوع مي پيوندد كه مهمترين عامل مرگ و مير در زنان شكستگي استخوان ران است. وي گفت:  20 درصد شكستگي هاي استخوان ران در زنان و 30 درصد در مردان در سال اول منجر به مرگ مي شود و 50 درصد آنها نيز زمينگير مي شوند. دكتر شهرام با بيان اينكه هزينه شكستگي ناشي از پوكي استخوان به اندازه سكته هاي مغزي است و مهمترين علت معلوليت و مرگ و مير در دنياست، افزود: حداقل هزينه عمل و بستري شكستگي هيپ (لگن) در كشور 5/1 تا 2 ميليون تومان برآورد شده و سالانه هزينه اي بالغ بر 100 ميليارد تومان به سيستم بهداشت و درمان كشور تحميل مي كند. وي از پوكي استخوان به عنوان بيماري خاموش نام برد و به ايسنا گفت: به رغم بي علامت بودن پوكي استخوان، امروزه امكان تشخيص پوكي استخوان در مراحل اوليه با وسايل تشخيصي وجود دارد كه با داروهاي موجود در فارماكوپه ايران براحتي قابل پيشگيري و درمان است. اين در حاليست كه هزينه پيشگيري به مراتب كمتر از درمان است.
دكتر شهرام ساخت استخوان را از دوران كودكي دانست و در پايان خاطرنشان كرد:  تغذيه خوب و سرشار از مواد لبني، در معرض نور آفتاب قرار گرفتن، زندگي پرتحرك، پرهيز از استعمال دخانيات، قهوه،  الكل واستفاده از هورمون درماني در دوران يائسگي همگي از عوامل موثر در كاهش بروز پوكي استخوان است.

استخدام 15 هزار نفر براي بيمه روستايي
وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در مراسم بازديد معاون اول رئيس جمهور از بيمارستان هاشمي نژاد اعلام كرد: عدم تعادل بين عرضه و تقاضا، بيمارستان ها را با تراز منفي مالي رو به رو كرده است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر مسعود پزشكيان در حاشيه اين مراسم در جمع خبرنگاران با تاكيد بر اينكه با واقعي كردن خدمات و تعرفه ها بايد به اوضاع بيمارستان ها سر و سامان داد، اظهار كرد: به رغم اينكه تمام تخت هاي بيمارستان ها اشغال هستند، به دليل عدم تعادل واقعي بين عرضه و تقاضا، مشكلات فراواني را براي بيمار و پزشك ايجاد كرده است.
وي تصريح كرد: براساس قول مساعد دكتر عارف قرار بر اين است كه نگاه ويژه اي به اينگونه بيمارستان ها شود.
وزير بهداشت با تاكيد بر اينكه سازمان نظام پزشكي نمي تواند خلاف قانون مصوب مجلس و مجمع تشخيص مصلحت نظام كاري انجام دهد، گفت: آنچه كه سازمان نظام پزشكي در خصوص تعرفه ها اعلام كرده، براساس نظر دولت غير قانوني است. پزشكيان مجوز استخدام نيروي جديد در كادر بهداشت و درمان را اتفاق مباركي دانست و افزود: طبق اين قانون مجوز 8 هزار نيروي جديد از رديف افراد بازنشسته و استخدام 6 هزار نفر به دليل كمبود نيروي انساني در بيمارستان ها به دانشگاه ها صادر شده است و دانشگاه ها نيز در حال پخش آگهي براي ثبت نام نيروي جديد هستند.
وي همچنين افزود: استخدام 15 هزار نفر براي بيمه روستايي، نظام ارجاع و بيمارستان هايي كه قرار است به اين شكل اداره شوند صادر شده است.
پزشكيان تصريح كرد: تا پايان دوره وزارتم نزديك به 20 هزار نفر در كادر بهداشت و درمان مشغول به كار خواهند شد.
وي همچنين اظهار اميدواري كرد با پرداخت كسري اعتبارات كه دولت براي بخش بهداشت و درمان در نظر گرفته است، جبران حقوق و كسري پرسنل كادر بهداشت و درمان را حل كند.
دكتر پزشكيان انتخابات دوره نهم رياست جمهوري را مهم ارزيابي كرد و گفت: حضور مردم در انتخابات، قدرت و عزت كشور را در دنيا نشان داد .
پزشكيان در پايان خاطرنشان كرد: در حال حاضر فشار زيادي براي پاسخگويي به مردم وجود دارد. ما دوست داريم مشكلات مردم را حل كنيم، ولي وجود محدوديت ها و چالش هايي كه در اين رابطه وجود دارد و همچنين با نگاهي كه سياستگذاران دارند باعث شده است بين آنچه كه انسان مي انديشد با آن چيزي كه عمل مي كند، فاصله اي وجود داشته باشد كه از نظر ما قابل قبول نيست.

يافته ها
001002.jpg
درمان نكردن گرمازدگي و احتمال مرگ
معاون آموزش و حوادث اورژانس كشور اعلام كرد: درمان نكردن گرمازدگي در جوانان با 20درصد و سالمندان با 80 درصد خطر مرگ همراه است.
دكتر فرهاد رضواني در گفت وگو با خبرگزاري دانشجويا ن ايران (ايسنا)، با بيان اينكه گرمازدگي يك اورژانس طبي محسوب مي شود، اظهار كرد: درمان نكردن گرمازدگي در افراد جوان و سالم 20 درصد و در افراد مسن يا دچار بيماري هاي زمينه اي با 80 درصد خطر مرگ همراه است.
وي در ادامه توضيح داد: هرگونه اختلال در تنظيم درجه حرارت از طريق عدم تعادل در توليد و دفع گرما سبب گرمازدگي مي شود؛ به عبارتي گرما بيش از حد توليد مي شود يا دفع گرما كاهش مي يابد.
دكتر رضواني با بيان اينكه مركز تنظيم درجه حرارت در هيپوتالاموس قرار دارد، اظهار كرد: از عوامل موثر در افزايش توليد گرما در بدن فعاليت بدني و ورزشي، مصرف برخي داروها بدون تجويز پزشك يا برخي بيماري هاي متابوليك و غدد نظير پركاري تيروئيد است.
معاون آموزش و حوادث اورژانس كشور ادامه داد: گرما و رطوبت زياد هوا سبب تحريك پايانه هاي عصبي و انتقال پيام عصبي به هيپوتالاموس مي شود. در بيماران قلبي ـ عروقي نيز از دست دادن آب (هيدراتاسيون) سبب كاهش آب و املاح بدن و در نتيجه كاهش دفع گرماي بدن مي شود.
وي افزود: مصرف داروهاي آرامبخش، قلبي يا در افراد مبتلا به بيماري هاي وسيع پوستي به علت وجود مشكلات پوستي، دفع گرما با مشكل مواجه مي شود.
دكتر رضواني تنفس عميق و تند، ضعف ناگهاني، تهوع و استفراغ، سردرد و سرگيجه و در نهايت كاهش سطح هوشياري و تشنج و كما را از علائم گرمازدگي دانست و خاطرنشان كرد: بهترين درمان براي افراد گرمازده انتقال فرد مبتلا به محيط امن و درآوردن لباس تا حد امكان است يا فرو بردن فرد در آب تا امكان برقراري تبادل گرما فراهم شود و در صورت عدم دسترسي به آب توصيه مي شود ملحفه اي خيس به دور بيمار پيچيده شود يا فرد را در معرض كولر و پنكه قرار دهند به شرط آنكه بيمار دچار لرز نشود چرا كه لرز خود عاملي براي توليد گرماست.
معاون آموزش و حوادث اورژانس كشور در ادامه توضيح داد: به دليل جلوگيري از آسپيراسيون (ورود ترشحات به ناي) توصيه مي شود سر فرد گرمازده بالاتر از بدن قرار گيرد و از دادن مايعات داغ و الكل به وي بايد جدا خودداري شود چرا كه سبب بدتر شدن وضعيت فرد گرمازده مي شود.
دكتر رضواني دادن استامينوفن براي كاهش درجه حرارت را فاقد جايگاه علمي دانست و يادآور شد:  براي كنترل تشنج، كنترل درجه حرارت و انتقال به مركز درماني توصيه مي شود.
دكتر رضواني يادآور شد: افرادي كه مشغول انجام كارهاي سخت و زيان آور هستند يا در معرض هواي آزاد كار مي كنند و ورزشكاران بيشتر در معرض گرمازدگي قرار دارند.
وي در پايان تصريح كرد: سال گذشته 47 مورد گرمازدگي به اورژانس تهران منتقل شد كه تعداد بيشتري از افراد گرمازده در سطح شهر تهران توسط مردم به مراكز درماني و درمانگاه ها منتقل شدند.
000951.jpg
پيش بيني آلزايمر با اسكن مغز
انجام اسكن بر غده هيپوكامپوس مغز تا حدود زيادي مشخص مي كند كه فرد در 9 سال آينده تا چه ميزان احتمال دارد به بيماري آلزايمر پيش از بروز نشانه هاي آن مبتلا شود. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با افت كارايي غده هيپوكامپوس و كاهش توان آن، تا 85 درصد مي توان بيماري آلزايمر را به شكلي صحيح پيش بيني كرد.
ليزا موسكاني، عضو هيات علمي دانشكده پزشكي دانشگاه نيويورك، در اين باره مي گويد: ما پيشگويي كننده هاي اوليه را پيدا كرده ايم. به نظر مي رسد غده هيپوكامپوس نخستين نقطه از بدن باشد كه علائم آلزايمر در آن بروز مي كند. اين يافته اگرچه هنوز به تاييد نرسيده است، اما اميدهايي مي دهد.

كلينيك
لغو تعرفه هاي بخش خصوصي
به دور از ادبيات جامعه فرهيخته پزشكي است
000897.jpg
معاون فني سازمان نظام پزشكي كشور در يك گفت وگوي تفصيلي با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به بررسي وضعيت كنوني تعرفه هاي پزشكي،  تاثير آن بر سيستم بهداشت و درمان و چالش هاي پيش رو پرداخت. دكتر عليرضا زالي، در ابتداي اين گفت وگو با اشاره به وجود 8 هزار پزشك بيكار و 4 هزار پزشك با بيكاري كاذب، تعرفه هاي موجود را براي گذران معيشتي پزشكان نامناسب دانست و اعلام كرد: لغو تعرفه هاي اعلام شده بخش خصوصي از سوي نظام پزشكي، صرفا پاك كردن صورت مسئله است نه رفع مشكل.
وي آحاد جامعه پزشكي را بخشي از بدنه اجتماعي كشور دانست و افزود: همواره جامعه پزشكي در دوران پس از انقلاب، دوران جنگ و سازندگي به شكلي ايثارگرانه، با حداقل هاي ممكن نيازهاي بهداشتي ـ درماني مردم را مرتفع كردند، اين در حالي است كه عصاره اين جامعه در سازمان نظام پزشكي متبلور شده كه همواره مدافع حقوق بيماران و مردم هستند.
زالي با اشاره به نگاه علمي و كارشناسانه به بحث تعرفه ها از سوي نظام پزشكي، اظهار كرد: همه مسئولان كشور به واقعي نبودن تعرفه ها و رشد نامناسب و عدم تناسب آن با مقتضيات اقتصادي اذعان دارند، اين در حالي است كه قريب به دو دهه، تعرفه هاي پزشكي يا رشدي نداشته يا رشد آن چشمگير نبوده است.
معاون فني سازمان نظام پزشكي در ادامه افزود: از مشكلات پيش روي جامعه پزشكي تعرفه گذاري در فضايي است كه از مكانيسمي معيوب برخوردار بوده و از نكات قابل توجه ديگر هزينه بر بودن امر درمان و رشد فزاينده هر ساله آن است. به عبارت بهتر نارسايي بازار يا Market failur در حيطه سرمايه گذاري بهداشت و درمان به خوبي نمود پيدا مي كند.
وي ادامه داد: اين امر مي تواند مقرون به صرفه نبودن سرمايه گذاري در بخش بهداشت و درمان و ايجاد بحران را در پي داشته باشد. براي حركت به سمت عدالت اجتماعي اركان حاكميتي بايد نقش پر رنگ تري براي تامين نيازهاي درماني مردم فراهم كنند.
معاون فني سازمان نظام پزشكي خاطرنشان كرد: يكي از چالش هاي پيش رو، نبود نظام منطقي، علمي و صد درصد كارشناسي و تحت تاثير قرار گرفتن يكسري پارامترهاي تعرفه هاي بخش خصوصي پزشكي است. اين در حالي است كه طي دو دهه گذشته جامعه پزشكي، نقش دهنده مخفي يارانه را در امر تعرفه ها بازي كرده است كه اين ناشي از واقعي نبودن تعرفه ها و حقوق جامعه پزشكي است.
وي در ادامه با اشاره به نابساماني،  ناهمگوني و عدم تنوع نامطلوب در امر تعرفه هاي پزشكي گفت: تا كنون به دليل عدم وجود نظام انتظام حاكم بر تعرفه ها در كشور تعرفه هاي قانوني و غير قانوني در كشور رايج بوده است، اين درحالي است كه با تصويب قانون جديد و رفع خلاء قانون يكي از اهداف نظام پزشكي در تعيين تعرفه ها طراحي ساز و كاري مناسب بر اساس ظرفيت قانوني سازمان نظام پزشكي بوده كه در نهايت، منفعت آن به گيرندگان خدمت (مردم) بر مي گردد.
دكتر زالي در ادامه توضيح داد: نگرش حاكم بر تعرفه ها در كشور بايد اصلاح شود. تصور اينكه تعرفه هاي پايين تري بر جامعه پزشكي حاكم شود غلط است، چرا كه بحث سرانه و مشاركت دولت در بخش بهداشت و درمان مبناي تعرفه هاي بخش خصوصي است، لذا اصلاح تعرفه ها سبب اصلاح ساير پارامترهاي اقتصادي مي شود كه اين امر بهبود وضعيت بهداشت و درمان را به دنبال دارد، لذا اعلام تعرفه هاي واقعي عين تحقق عدالت اجتماعي است.
دكتر زالي با اشاره به اينكه كاهش تعرفه ها سودي براي مردم به همراه ندارد، افزود: با كاهش تعرفه هاي بخش خصوصي تمامي پارامترهايي كه قصد سرويس دهي مناسب به مردم را دارند كاملا مخدوش مي شوند و شايد يكي از دلايلي كه جامعه پزشكي نتوانسته از نظر درماني مطالبات مردم را تامين كند ناشي از اقتصاد و درمان معيوب در كشور است.
وي ادامه داد: از بحث هاي مطرح در دنيا و در اقتصاد درمان، تعيين نرخ مناسب براي تعرفه هاي خدمات درماني و بهداشتي است، لذا آغاز حركتي در سازمان نظام پزشكي براي واقعي شدن تعرفه ها صرفا از اين منظر بوده است.
معاون فني سازمان نظام پزشكي، واقعي شدن تعرفه ها را حركتي در جهت تحقق عدالت اجتماعي در عرصه بهداشت و درمان كشور به صورت مستقيم و غير مستقيم دانست و افزود: بر اساس بازخوردي از جامعه پزشكي شهرستان ها، تعرفه هاي اعلام شده كه به نظر ما تا تعرفه واقعي فاصله زيادي دارد قادر به تامين مشكلات مالي پزشكان نيست، بنابراين با اين تعرفه ها مشكلات جدي اقتصادي جامعه پزشكي همچنان لاينحل است.
وي خدمات پزشكي در كشور را از ارزانترين خدمات در عرصه گيتي دانست و افزود: اين در حالي است كه در كشورهايي نظير سنگال، پاكستان و بنگلادش كه مردم از بنيه اقتصادي ضعيف تري برخوردارند، تعرفه هاي خدمات پزشكي آنها به مراتب بالاتر از ايران است، به عبارت ديگر بازگرداني خدمات پزشكي در سراسر دنيا به دولت تحميل مي شود تا بدين ترتيب منجر به فقيرتر شدن مردم نيازمند خدمات درماني نشود، اين در حالي است كه در شرايط كنوني مكانيسم بيمه اي مناسب در كشور براحتي اين مشكل را پوشش مي دهد.
ادامه دارد...

درمانگاه
ايرانشهر
خبرسازان
دخل و خرج
سفر و طبيعت
طهرانشهر
علمي
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  سفر و طبيعت  |  طهرانشهر  |  علمي  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |