سه شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۷۵
آنچه ما نمي بينيم در گفت وگو با معاون فني راه آهن
پشت پرده سرويس دهي در قطارها
ارائه خدمات در قطارها، اعم از سيستم هاي تهويه، صوتي يا نظافت و... در ارتباط مستقيم با مسافران قراردارد و هرگونه ايجاد خلل در ارائه اين خدمات سبب مي شود تا مسافران از عملكرد متوليان شبكه قطار اظهار نارضايتي كنند
004185.jpg
يوسف بهمن آبادي
اسب هاي آهني در ازاي 6هزارتومان و شايد نيز 16هزارتومان، تو را روي جاده اي از آهن، تا دوردست ها، از ميان كوه و سبزه و جنگل و كوير، به سوي مقصدي مشخص يله مي دهند. قطارهايي از جنس سيمرغ ، دليجان ، سبز و... شركت قطارهاي مسافربري رجاء، آمده است تا در قالب يك شركت مستقل دولتي كه صددرصد سهام آن متعلق به راه آهن جمهوري اسلامي ايران است، براي مردم اين مرز و بوم، خدمات ارائه كند. اما هنگامي كه اذهان مردمان اين سرزمين براي تداعي شدن قطاري سازماندهي مي شوند، تصويري جز درشكه هاي به هم چسبيده آهني نقش نمي بندد. با اين حال، بايد ديد ميزان پولي كه مردم براي بليت قطار هزينه كرده و سفر آغاز مي كنند، آيا متناسب با خدمات ارائه شده از سوي شركت رجاء خواهد بود؟ در شركت رجاء بيش از 2 هزار و 500 نفر نيروهاي متخصص در زمينه هاي مختلف مديريتي، طراحي، مهندسي، برنامه ريزي و... فعاليت مي كنند.
قطار را نمي شود همين طوري سوار شد، زيرا آنچه ما بر آن سوار مي شويم حاصل ده ها ساعت كار در معاونت فني براي سرويس دهي مناسب است. بنابراين بد نيست زير بنا و آنچه پشت ايستگاه ها از چشم ما دور مانده را هم نگاهي بيندازيم. بخشي كه هيچگاه نمي بينيمش بخش فني راه آهن است كه قطارها، واگن يا مولد و كشنده
( رام) را در آن تكه تكه  كرده، تعمير و سرويس  مي كنند و بعد... قاصد صوفي، معاون فني شركت رجاء در توضيح اين موضوع و وضعيت نيروي انساني مي گويد: ما دو سال پيش يكهزار و۲۵۰ نيروي متخصص داشتيم كه هم اكنون به يكهزار و 25 نفر رسيده اند؛ يعني 200 نفر از نيروهايمان كاسته شده است و در كنار آن نيز نيروهاي تكنيسين و... به عنوان كارگران ماهر قلمداد مي شوند. در ميان اين نيروها، 188 نفر نيروهاي ليسانس ، فوق ليسانس و دكتري هستند. در كنار آنها يكهزار و۴۰۰ نفر ديگر نيروي پيمانكار در اين بدنه فعاليت مي كنند.
معاون فني شركت رجاء اگرچه در سخنان خود در بحث نيروي انساني به بيمه و مزاياي كارمندان و چكاپ سالانه اشاره مي كند، اما گفته مي شود باتوجه به محيط نامساعد تعميرگاه ها، بيماري هاي تنفسي و پوستي در ميان تعميركاران شايع است.
بخش فني؛ مهم ترين بخش شركت
از آنجايي كه ارائه خدمات در قطارها، اعم از سيستم هاي سرمايش و گرمايش، تهويه، صوتي يا نظافت و... در ارتباط مستقيم با مسافران قراردارد هرگونه ايجاد خلل در ارائه اين خدمات، سبب مي شود تا مسافران از عملكرد متوليان شبكه قطار اظهار نارضايتي كنند. مهندس صوفي در اين باره مي گويد: بخش فني، كانون توجهات كل مديران شركت رجاء است كه در داخل شركت زحمات زيادي مي كشند. تنها بخشي كه مي تواند زحمات بقيه را خراب كند ما هستيم. اگر يك تهويه اي از كار بيفتد، برقي قطع شود يا واگني به هر دليلي جدا شود، مردم بدون شك ناراضي مي شوند. اثر اين نارضايتي، روي بخش هاي ديگر شركت آشكار مي شود و همه توجهشان به مجموعه فني است كه به نحوي عملكرد بقيه را زير سئوال مي برد.
وي با بيان اينكه مديريت ارشد شركت روي بحث مشتري گرايي و رضايت مسافران تاكيد دارد مي گويد: ما هر سال به طور تقريبي سه بار از بخش اجرايي نظرسنجي مي كنيم كه روند تحولات دو سال اخير، نشان از رشد كيفيت تعميرات داشته و اين امر، به لطف همكاران در بخش هاي مختلف ميسر شده است.
چگونگي تعميرات و هزينه ها
مهندس صوفي در زمينه نحوه چگونگي تعميرات قطارها مي گويد: ما عملا با يكهزار و 367 واگن سر و كار داريم. غير از بازديدهاي روزانه، هفتگي و ماهانه از قطارها، ما يك برنامه سالانه نيز داريم كه همه واگن ها بدون استثنا بايد تعمير شوند.
وي در خصوص هزينه تعميرات مي افزايد: هزينه اين تعميرات حدود 2درصد قيمت يك واگن است. ما هر چهار سال واگن ها را بايد تعمير اساسي كنيم كه چيزي حدود 10درصد قيمت واگن است. علاوه بر اين، واگن ها بايد تعميرات نيمه عمر شوند كه هزينه اين تعميرات نيز 30درصد قيمت يك واگن است. وي مي افزايد: حال اگر قيمت يك واگن را 500 ميليون تومان حساب كنيم - واگني را كه از واگن پارس مي خريم كه از قيمت اروپايي آن خيلي ارزان تر است- باتوجه به اينكه، ميانگين عمر ناوگانمان، ميانگين بالايي است، بنابراين با فروش بليت و نيز جبران زياني كه دولت پرداخت مي كند، امكان ندارد ما بتوانيم همه كارها را به نحو احسن انجام دهيم. اما با تمهيداتي كه در اين مجموعه شده است بسيار موفق عمل كرد ه ايم. به طوري كه با بهره گيري از قطعات ساخت داخل كه در مقايسه با قيمت هاي اروپايي آن در سطح بسيار نازلي است، توانسته ايم واگن ها را روي پا نگه داريم.
توليد قطعات، به عنوان يكي از فعاليت هاي شركت هاي زير پوشش شركت رجاء است كه توليدات خود را در اختيار اين شركت قرار مي دهند. صوفي، معاون فني شركت رجاء، در مورد بحث توليدات مي گويد: ما تاكنون توانسته ايم، 3 هزار قطعه از قطعات بسيار مهم واگن را بسازيم، به طوري كه ما جزو نادر شركت هاي راه آهن هاي دنيا هستيم كه به ساخت قطار روي آورده ايم (94 درصد قطعات واگن ها در داخل ساخته مي شود)، آن هم فقط به خاطر اينكه هزينه  هايمان كم شود. وي در اين باره مي افزايد: تمام راه آهن هاي دنيا،  مصرف كننده اند و اصلا توليد كننده نيستند. در كشور ما حدود 150 شركت توليد قطعه كار مي كنند و مجاب شده اند كه استانداردهاي مديريت كيفيت (ايزو 2 هزار و 9001) را در كيفيت قطعاتشان لحاظ كنند. صوفي همچنين به توليد واگن مولد بخار و واگن مولد برق اشاره مي كند و مي گويد: ما در سال 82 موفق شديم چهار دستگاه واگن مولد بخار و در سال 83 هفت دستگاه واگن مولد برق توليد كنيم كه هر يك از اين دستگاه ها خود يك قطار است و اين توليدات، در افزايش حجم جا به جايي و تمايل مسافر مي تواند تاثير بسياري داشته باشد.
فعاليت هاي انجام شده براي بهبود كيفيت
به اعتقاد صوفي، نيروي انساني، مهمترين نقش را در بهبود كيفيت خدمات و توليدات دارد، به طوري كه بيشترين سرمايه گذاري روي نيروي انساني انجام مي شود. وي بيان مي دارد: سرمايه گذاري در نيروي انساني تحت فرهنگ سازماني و تعابير سازماني جزو اصولي بود كه ما سعي كرده ايم روي آن كار كنيم. در همين ارتباط شركت هاي مختلف تخصصي را از كشورهاي مختلف دنيا به ايران دعوت كرده ايم. آنها با دعوت كردن از بهترين استادان خارج، در ايران كلاس هايي داير كرده و سمينار گذاشته اند. همچنين با مدد گرفتن از فارغ التحصيلان دانشگاه علم و صنعت توانسته ايم در بخش علمي و تجربي توانايي هاي بسياري كسب كنيم. صوفي در اثبات اين مدعا مي گويد: مي توانم بگويم كه تا دو، سه سال پيش، فاصله ما با راه آهن آلمان در بحث تعميرات، به لحاظ علمي بالاي 20 تا 30 سال بود، در حالي كه اكنون اين فاصله به 3 الي 4 سال كاهش يافته است. ما در اين مسير بشدت پير شديم و فقط به دليل اينكه بشدت كار كرديم و توانستيم كه آن علم را به وجود آوريم و الان هم با استفاده از توان مهندسي در ايران پروژه هاي بسيار موفقي را داريم. معاون فني رجاء، در بخش ديگر سخنان خود به توسعه ناوگان به عنوان يكي ديگر از مسئوليت هاي اين بخش اشاره مي كند. وي بيان مي دارد: مسئوليت توسعه ناوگان ، يعني خريد واگن ها، مذاكره با طرف هاي خارجي و مناقصه، بررسي مشخصات فني در مناقصه و نظارت و بازرسي آن و ... به عهده بخش فني شركت رجاء است. صوفي در عين حال به قراردادها و مناقصه هاي انجام شده اشاره مي كند. ما در حال حاضر يك قرارداد خريد 150 واگن مسافربري درجه يك و 25 دستگاه واگن مولد برق از كشور چين و نيز قرارداد خريد 20 قطار ترن ست از كشور اتريش و همچنين خريد 78 دستگاه واگن مسافري از واگن پارس داشته ايم. وي در اين باره اضافه مي كند: قراردادهاي ديگري نيز در دست اقدام است؛ از جمله خريد 200 دستگاه واگن مسافربري چهار تخته از طريق مناقصه بين المللي، خريد 150 واگن دو طبقه از طريق مناقصه بين المللي و خريد 50 دستگاه واگن از شركت پلور سبز (محصول شركت روماني و ايران) و...
مشكلات و محدوديت ها
معاون فني رجاء، مشكلاتي را كه شركت مذكور در راستاي فعاليت با آنها مواجه است، در چند مقوله ذكر مي كند. اين مقوله ها عبارتند از: مشكلات و محدوديت هاي قانوني، فرهنگي، آب و هوايي، مالي و ساختاري. مهندس صوفي در تشريح اين مشكلات اظهار مي دارد: استانداردهايي كه يك واگن بايد سير كند ممكن است هزارتا قانون داشته باشد. اگر ارزش 500 تاي آن براي مسافر و واگن باشد، براي تعمير 150 تا ارزش خواهد داشت. اين محدوديت ها براي ما بيشتر است. مثلا در تمام دنيا، ظرفيت آب يك واگن به طور استاندارد، يك مخزن 400 ليتري است، اما ما مي خواهيم با توجه به الزامات فرهنگي خاصي كه داريم، مخزن 400 ليتري را به مخزن 2 هزار ليتري تبديل كنيم كه اروپايي ها از اين مسئله دچار تعجب مي شوند و اينكه چنين مخزني را در كجا نصب كنيم جاي بحث پيدا مي كند. صوفي، تغييرات آب و هوايي را به عنوان يكي از مشكلات نام مي برد. وي در تشريح اين مسئله مي گويد: در تابستان كه حجم توازن براي مسافرت زياد مي شود، مجبوريم حداكثر واگن ها را در مسير بگذاريم، اما از طرف ديگر، تعميرگاه هاي ما ايستگاه هايشان خالي است و به خاطر بودن واگن ها در مسير، الان نمي توانيم تغذيه لازم را براي تعمير انجام دهيم. دوستان كارهاي ديگري انجام مي دهند، ولي از مهر ماه كه حجم توازن كاهش پيدا مي كند، مجبوريم پرسنل را به كارگاه بياوريم تا فعال باشند. ناصر صوفي از مشكل عدم اطلاع رساني مطلوب به مردم مي گويد. به اعتقاد وي بايد يك نوع فرهنگسازي شود تا مردم بدانند كه صدماتي كه به اين واگن ها وارد مي شود از جيب خود مردم جبران مي شود .  در گزارش اخير يكي از روزنامه ها آمده است: سري جديد قطارهاي چيني كه شب عيد امسال به كمك چرخه مسافرت هاي نوروزي  آمد، در نخستين سفر خود يعني 28 اسفند 83 ، با خسارات متعددي از جمله سرقت 17 دستگاه تلويزيون كوپه ها، از مجموع 200 تلويزيون كوچك آن مواجه شد.
صداي كوكو، شي شي   هاي اسب هاي آهني، از دور گوش هايت را مي نوازند. تصوراتي تازه از قطار ذهنت را فرا مي گيرد. به رغم نارسايي هاي كه در آنها حس مي كني، اما سفر آتي ات را به امان اسب هايي آهني مي سپاري.

آب معدني وشيوع بيماري
004194.jpg
هر بار كه خبر از شيوع بيماري در منطقه اي به گوش مي رسد، اگر انتقال آن بيماري به نحوي مرتبط با آب باشد، مصرف كنندگان اين مايع حياتي در استفاده از آن احتياط به خرج مي دهند و در اين زمان استفاده از آبهاي معدني شيوع بيشتري پيدا مي كند، آبهاي معدني بسته بندي شده مي تواند از رواج بيماري هايي كه از طريق آب منتقل مي شود تا حدي پيشگيري كند، علاوه بر آن به خاطر دارا بودن مواد معدني مورد نياز بدن هم مفيد است.
استفاده از آبهاي معدني در مناطقي كه با مشكل كم آبي مواجه هستند، بسيار شايع است، علاوه بر آن كشورهاي صنعتي هم از اين آبها استفاده زيادي مي كنند، البته بسياري از آبهاي معدني كارخانه اي هم مورد اعتماد نيستند، چون نظارت دقيقي بر محصولات كارخانه اي آب معدني وجود ندارد و آنها اگر موفق به اخذ مجوز وزارت بهداشت شوند، مي توانند كارخانه را راه اندازي كنند، اما خوب است بدانيد بسياري از بيماري ها هم از طريق بسته بندي هاي آلوده آبهاي معدني منتقل مي شود.
نرخ آب معدني در كشور ما از قيمت سوخت تجزيه ناپذير و فرآوري شده، همچون نفت هم بيشتر است، ولي ارزش آن چندان مورد توجه قرار نمي گيرد. در حال حاضر كشور ما نيروها و تجهيزات مناسبي براي راه اندازي كارخانه  آب معدني در اختيار دارد.
كشوري كه مناطق نيمه خشك زيادي دارد و آب شرب شهري در بسياري مناطق مناسب آشاميدن نيست. گاهي اوقات در مناطقي هم كه آب خوبي دارد در فصل هاي گرم سال آبهاي لوله كشي دچار مشكلات بهداشتي شده، غيرقابل مصرف مي شوند.
همه اين عوامل باعث روي آوردن مردم به آبهاي بسته بندي شده معدني مي شود.
كشور ايران داراي منابع غني آب زيرزميني است كه البته هنوز استفاده مناسبي از اين منابع صورت نگرفته است.
كشور ما به خاطر همجواري با كشورهاي عربي حوزه خليج فارس مي تواند بازاريابي مناسبي براي فروش آبهاي معدني انجام دهد كه اين كار باعث ايجاد اشتغال براي ساكنان مناطق محروم شده و از طرفي باعث سودآوري در داخل كشور خواهد شد.

دريچه
حفظ سلامتي با هزينه اندك
004266.jpg
فعاليت هاي بدني باعث افزايش بنيه و قدرت شما مي شود و در مواقع سختي و اضطراب توان شما را براي تحمل چنين وضعيت هايي افزايش مي دهد. هر چه سالم تر باشيد قلب، ريه و شش هاي شما مي توانند بهتر كار كنند و در نتيجه مي توانيد مدت طولاني تري راه برويد و بازي و ورزش كنيد و به طور كلي توانايي شما در همه زمينه ها افزايش پيدا مي كند.
هر چه سالم تر باشيد، نيروي بيشتري براي انجام كارهاي بدني خواهيد داشت و همان طور كه مي دانيد نيرومند بودن، علاوه بر زمينه هاي ورزشي در همه امور زندگي به دردتان خواهد خورد. چرا كه سراسر زندگي تلاش است و قوي بودن باعث مي شود همه چيز به نظرتان ساده تر جلوه كند.
انجام فعاليت هاي بدني يكي از بهترين راه هاي كسب احساس خوب در طول روز است. وقتي ورزش مي كنيد خود را از همه تنش هاي روزانه، همه استرس هايي كه به شما وارد شده و همه فشارهاي رواني مي رهانيد. حضور در كلاس هاي ورزشي، ورزش هاي تيمي و غيره راه بسيار مناسبي براي ملاقات و رويارويي با افراد تازه است؛ افرادي كه علايقي مشابه خود شما دارند. چنين وضعيتي در بهتر شدن روحيه شما و افزايش روابط اجتماعي تان موثر خواهد بود.
كنترل وزن و انجام فعاليت هاي بدني مداوم، بهترين و سالم ترين راه براي كنترل وزن و حفظ نسبت ماهيچه به چربي است، با توجه به اينكه هر كس داراي وضعيت بدني مخصوص به خود است، همه از برقراري تعادل بين چربي و ماهيچه در بدن خود سود خواهند برد.
بد نيست بدانيد كه چربي بسيار كم يا بسيار زياد هر دو مي توانند در بدن تاثيرات منفي به جاي گذارند، بنابراين لازم است با يك رژيم غذايي مناسب و ورزش بموقع، همه مواد غذايي مورد نياز بدنتان از جمله ويتامين ها، مواد معدني، پروتئين ها و چربي را به ميزان لازم دريافت كنيد.
در كنار تمرينات ايروبيك كه باعث افزايش قدرت قلب و ريه هاي شما مي شوند، تمرينات مربوط به تقويت قواي جسماني باعث كاهش چربي هاي اضافي و افزايش ماهيچه هاي بدن شما خواهند شد. روش انجام اين تمرين ها اين است كه ماهيچه هاي مختلف بدن را با انجام ورزش هايي مثل دمبل زدن قوي مي كند. مي توانيد به جاي دمبل حتي از كيسه هاي سنگين حاوي شن و ماسه يا قوطي هاي پر از آب استفاده كنيد. البته اين ورزش ها درباره ماهيچه خانم ها با كنترل هايي انجام مي شود كه از ماهيچه اي شدن بدن آنها جلوگيري مي كند. انجام اين ورزش ها بدون نظارت متخصصان مي تواند خطراتي دربرداشته باشد، به همين دليل سعي كنيد حتي المقدور حركات را درست انجام دهيد، تمرينات را دو يا چهار روز در هفته دنبال كنيد و به هر يك از گروه هاي ماهيچه اي خود يك روز را اختصاص دهيد.
مربي ورزش مدرسه يا باشگاهي كه در آن عضو هستيد بايد بتواند بر حسب وضعيت جسماني تان بهترين حالت ممكن را به شما پيشنهاد كند.
يك برنامه ورزشي مناسب براي خود ترتيب دهيد:
فكر كنيد و ببينيد كه هدفتان از ورزش كردن چيست و بر اساس آن هدف، برنامه اي بريزيد،مثلا مشخص كنيد كه مي خواهيد روزانه چند متر بدويد يا چند بار طناب بزنيد. در اين صورت موفق تر عمل خواهيد كرد. برنامه تان را با واقع بيني تنظيم كنيد. اگر تا به حال ورزش نكرده ايد انتظار نداشته باشيد كه بتوانيد روزي يك ساعت ورزش كنيد. با نيم ساعت در روز شروع كنيد و وقتي احساس كرديد بدنتان آمادگي لازم را دارد، مدت آن را افزايش دهيد.
سعي كنيد كه برنامه را با توجه به قواي جسماني خودتان تنظيم كنيد. به علاوه برنامه را كمي انعطاف پذير بنويسيد كه اگر در ساعت هاي ورزش تان اتفاقي افتاد، برنامه تان به كلي به هم نخورد. اگر براي تمرينات خود به وسيله اي نياز داريد از قبل به فكر تهيه آن باشيد و به ياد داشته باشيد كه هيچ وقت براي ورزش كردن دير نيست.
ورزش براي كساني كه معلوليت جسماني دارند
بنا به اظهارات مركز جراحي هاي عمومي آمريكا، انجام فعاليت هاي مرتب ورزشي علاوه بر اينكه مي تواند به معلولان در افزايش توانايي ماهيچه هايشان كمك كند، در ايجاد حس مفيد بودن براي آنها هم موثر خواهد بود.
فرقي نمي كند شما به چه ورزشي علاقه مند هستيد. مهم اين است كه اطمينان حاصل كنيد كه آن ورزش را درست انجام مي دهيد. اگر مصدوم شويد شايد مجبور باشيد مدت طولاني ورزش را كنار بگذاريد. در رفتگي، رگ به رگ شدن و پيچ خوردگي ممكن است براي بهبودي به هفته ها وقت نياز داشته باشند. پس در هنگام ورزش مراقب سلامتي خود باشيد.
راه هاي زيادي وجود دارد كه بدون شركت در كلاس هاي متفرقه يا باشگاه هاي ورزشي و صرف هزينه هاي گزاف، اندام خود را موزون كنيد. يك راه ساده اين است كه شيوه زندگي تان را تغيير دهيد. در زندگي روزمره فعال تر باشيد.در زير تعدادي از اين راه ها را به شما پيشنهاد مي كنيم:
- حيوانات خانگي خود را به پياده روي و گردش ببريد.
- با خواهر و برادر كوچكتان بازي كنيد.
- به جاي آسانسور از پله استفاده كنيد.
- پياده به خريد، مدرسه، دانشگاه و...برويد.
- در كارهاي خانه كمك كنيد.
- ماشين خود را بشوييد.
- به گردش و پياده روي برويد.
- چمن هاي باغچه را بزنيد.
زندگي خسته كننده به نظر مي رسد؟ به دنبال هيجان هستيد؟ به شيوه زندگي تان تنوع ببخشيد. اگر از پياده روي و ورزش صبحگاهي و...خسته شده ايد به ورزش هاي مهيج تر روي آوريد.

زاويه ديگر
نرخ بنزين شاخص تعيين قيمت كالاها
تهراني ها بيشتر از همه بنزين مصرف مي كنند؛ روزانه 13 ميليون ليتر. هفته گذشته در كشور حدود 650 ميليون ليتر بنزين مصرف شد.
مصرف بنزين روز به روز در حال افزايش است و در پي آن ميزان نياز به واردات بنزين هم بيشتر مي شود به طوري كه طبق اظهارنظر مسئولان، 5/4 ميليارد دلار بودجه در سال جاري بايد به اين امر اختصاص داده شود.مصرف بي رويه بنزين در تابستان امسال تقريبا بي سابقه است. قرار است تا سال 89 ميزان توليد روزانه بنزين در برخي پالايشگاه ها افزايش يابد و البته طرح توسعه تعدادي از آنها نيز در دستور كار وزارت نفت قرار دارد. عجيب است كه ايران، دومين منبع توليد كننده نفت و گاز در جهان، خود از واردكنندگان بنزين است.
متاسفانه يارانه اختصاص داده شده به بنزين باعث تشويق مردم به مصرف هرچه بيشتر اين منبع سوخت شده است. همه كالاها و خدمات با مرور زمان بر قيمتشان افزوده مي شود، نرخ تورم افزايش مي يابد، اما قيمت بنزين همچنان بسيار منصفانه است!
يكي از دلايل استفاده كم مردم از خودروهاي شخصي در كشورهاي توسعه يافته، بالا بودن نرخ بنزين است كه آنها را مجبور مي كند فقط مواقع ضروري از اتومبيل هاي خود استفاده كنند.
اما در كشور اين قضيه شكل ديگري دارد؛ ايجاد ترافيك هاي كيلومتري كه گاهي باعث تلف شدن چند ساعت از وقت هر شهروند در روز مي شود. اگر يك روز صبح كه در ترافيك گير كرده ايد نگاهي به داخل ماشين هاي اطرافتان بيندازيد، مي بينيد كه اكثر آنها با يك سرنشين در حركتند. ماشين هاي تك سرنشيني كه باعث افزايش آلودگي هوا و افزايش ترافيك و هدر رفتن وقت مي شوند اگر مجبور به استفاده از بنزين با نرخ تمام شده واقعي اش بودند، احتمالا بيشتر استراحت مي كردند. ظاهرا تنها راه حل مقطعي براي جلوگيري از مواجهه با مشكل كمبود بنزين، واردات آن است، اما اين مسئله باعث ايجاد ميلياردها دلار هزينه براي ايران مي شود، پولي كه بهتر بود صرف امور مهم و زيربنايي مي شد، متاسفانه كاركرد منفي پيدا كرده است.
متاسفانه هميشه با افزايش نرخ بنزين قيمت همه كالاها سير صعودي پيدا مي كند و شايد يكي از دلايلي كه باعث مي شود نرخ اين فرآورده هيچ گاه آن طور كه بايد افزايش نداشته باشد، ارتباط مستقيم آن با نرخ ساير كالاهاست؛ ظاهرا بنزين در اين مورد يك شاخص محسوب مي شود.
توليد بنزين روزانه در كشور ما 40 ميليون ليتر است، در حالي كه نرخ مصرف روزانه، 70 ميليون ليتر بوده و 30 ميليون ليتر باقيمانده از طريق واردات جبران مي شود.اما در اين ميان، برخي اقتصاددانان معتقدند كه با هدفمند كردن يارانه ها مي توان قيمت بنزين را به نرخ واقعي آن نزديك كرد، در اين ميان اقشار محروم و آسيب ديده هم ديگر نگراني از بابت افزايش قيمت ساير كالاها و خدمات نخواهند داشت.
004242.jpg
كاهش قيمت برنج اعلا
تاخير در استقرار مراكز خريد برنج موجب كاهش قيمت برنج اعلا تا كيلويي 200 تومان شد.
غلامعلي قرباني در گفت وگو با مهر گفت كه تاخير در استقرار مراكز خريد برنج و عدم تامين اعتبار لازم براي خريد برنج موجب شده قيمت برنج كيفي در استان گيلان از كيلويي۱۱۷۰ تومان به كيلويي 980 تومان برسد. كاهش قيمت برنج در استان گيلان موجب حضور دلالان و سرمايه گذاران غير مسئول براي خريد برنج كشاورزان خواهد شد؛ به طوري كه اين اقدام موجب ضرر و زيان كشاورزان مي شود. قرباني عدم رسيدن به خود كفايي در توليد برنج و كاهش سطح زير كشت برنج پرمحصول را از پيامدهاي تاخير در مكانيزم خريد برنج دانست و گفت: در حال حاضر سطح زيركشت برنج پرمحصول در استان گيلان 72 هزار هكتار است كه در صورت ادامه شرايط موجود، اين رقم در سالهاي آينده كاهش خواهد يافت. اين در حالي است كه امسال باتوجه به شرايط آب و هوايي مساعد، برداشت محصول حدود 15 تا۲۰ روز زودتر از سالهاي گذشته آغازشد. قرباني خواستار مشخص شدن هرچه سريع تر مكانيزم خريد تضميني برنج و تامين اعتبار لازم و استقرار مراكز خريد برنج از كشاورزان شد و گفت كه اجراي هرچه سريع تر مكانيزم خريد برنج مي تواند مشكلات موجود را برطرف كند.

دخل و خرج
آرمانشهر
ايرانشهر
جهانشهر
خبرسازان
در شهر
زيبـاشـهر
شهر آرا
|  آرمانشهر  |  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  در شهر  |  زيبـاشـهر  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |