شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۴ - - ۳۷۷۸
با انجام 12 ساعت عبادت در بيرون از كليساي جامع لينكولن  شاير
راهبه رمي به رمز داوينچي اعتراض كرد
من با اعتراض خود زماني كه در رستاخيز با خداوند روبه رو شوم، مي توانم به خداي خود بگويم كه من تمام تلاشم را كردم و بزرگترين كاري كه مي توانستم انجام دهم همين اعتراضي بود كه كردم
004479.jpg
يك راهبه رمي نسبت به فيلمبرداري فيلم رمز داوينچي در كليساي جامع لينكولن شاير اعتراض كرد.
خواهر ماري ميشل نلت با 12 ساعت عبادت در بيرون ساختمان كليساي جامع لينكولن به ساخت فيلم كد داوينچي و فيلمبرداري برخي صحنه هاي آن در اين كليسا اعتراض كرد.
به اعتقاد اين راهبه 61 ساله ، اين فيلم كه براساس رماني نوشته دان براون ساخته مي شود، فيلمي ضد ارزشي با محتوايي كاملا شرك آميز است.
در جريا ن اعتراض ميشل نلت، تام هنكس، بازيگر اصلي اين فيلم و كاركنان كمپاني فيلمسازي سوني نيز حضور داشتند.
او ضمن ابراز اين مسئله كه به هيچ وجه نگران واكنش عوامل اين فيلم نيست، گفت: آنچه كه براي من مهم است خداوند است و نه عوامل فيلم.
وي افزود: من با اعتراض خود در واقع زماني كه در رستاخيز با خداوند روبه رو شوم، همانگونه كه همه ما محشور مي شويم، مي توانم به خداي خود بگويم كه من تمام تلاشم را كردم و بزرگترين كاري كه مي توانستم انجام دهم همين اعتراضي بود كه كردم.
دان براون در رمان خود كه يكي از پرفروش ترين و جنجال برانگيزترين رمان هاي تاريخ ادبيا ت جهان است، به كليسا اين پيشنهاد را مي دهد كه بار ديگر درباره چگونگي زندگي حضرت مسيح بازنگري كند. به ادعاي براون، حضرت مسيح قبل از آنكه مصلوب شود با مريم مجدليه ازدواج كرده و از او نيز صاحب فرزند شده است.
فيلمبــرداري فيلم چند ميليون پوندي رمز داوينچي با بازي تام هنكس، چند روزي است كه در كليساي جامع  
لينكولن شاير آغاز شده است. به منظور انجام مراحل فيلمبرداري، بازديد عموم از اين كليسا به مدت پنج روز ممنوع شده است. در اين فيلم كه برگرفته از رماني جنجال برانگيز به همين نام و نوشته دان برون است، آدري تاتو، بازيگر فرانسوي در كنار تام هنكس به بازي مي پردازد. فيلم رمز داوينچي به كارگرداني ران هاوارد و با فيلمنامه اي از آكيوا گلدزمن تركيبي از رمزگشايي، تاريخ هنر، جوامع مخفي و مذهب است كه تاتو در آن در نقش صوفي نوييو به هنكس در نقش دكتررابرت لانگدون، براي پرده برداري از راز يك قتل كمك مي كند.
قسمت هاي زيادي از اين فيلم كه قرار است 19 مي  سال 2006 به نمايش درآيد، در موزه لوور پاريس فيلمبرداري شده است.
هاوارد بر اين عقيده است كه رمز داوينچي يكي از موفق ترين و پرفروش ترين فيلم هاي تاريخ سينماي هاليوود خواهد بود. كتاب كد داوينچي كه فيلم داوينچي برگرفته از آن است، به صورت مستمر پرفروش ترين كتاب در انگلستان و آمريكا بوده است.
طي يكي ، دو روزآينده ، تام هنكس سكانس ژهاي مربوط به كليساي جامع لينكولن را بازي  ژكند.
ساعت اين كليسا كه در هر ساعت به صدا در مي آيد، براي نخستين بار از زمان جنگ جهاني دوم خاموش خواهد شد و در نتيجه اين كليسا دو روز تعطيل خواهد بود.هر چند رمان پرفروش رمز داوينچي به خاطر زيرسئوال بردن برخي از اصول مسيحيت بسيار جنجال برانگيز بوده است ، اما برخي رهبران مذهبي كليسا از ساخت اين فيلم در كليسا حمايت كرده و كتاب را يك اثر داستاني قلمداد كرده ژاند. برخي ديگر نيز با ساخت اين فيلم در محيط كليسا اعتراض كرده و
گفته اند كه نبايد فضاي كليسا را در اختيار ساخت يك فيلم داستاني و نه مستند گذاشت.
گروه 200 نفره فيلم به همراه 400 نفر ديگر، ساخت پروژه را چند روزي است كه آغاز كرده اند. كليساي وينچستر و روزلين در نزديكي ادينبرگ نيز براي ساخت بخشي از فيلم مورد استفاده قرار مي گيرند.

ادعاي زوج استراليايي در مورد ترميناتور
004509.jpg
يك زوج استراليايي بتازگي ادعا كرده اند كه جيمز كامرون، كارگردان فيلم ترميناتور ايده اين فيلم را از آنها دزيده است.
فيليا و كنستانتينيوس كورتيس ادعا كرده اند كه ايده خلق شخصيت ترميناتور در واقع به پشنهاد آنها در سال 1987 و براي ساخت فيلمي ديگر با نام مينوتائور بوده است. به گفته اين زوج استراليايي، جيمز كامرون، فيلمنامه آنها را ديده و از ايده اصلي اين فيلمنامه در ساختن ادامه فيلم خود در سال 1991 بهره جسته است. اگرچه ادعاي اين دو نفر چندي پيش در دادگاهي محلي مردود شناخته شده بود، ولي هم اكنون بار ديگر آنها از طريق يك دادگاه استيناف فدرال، پرونده خود را بار ديگر به جريا ن انداخته اند.
فيلم ترميناتور 2 با بازي آرنولد شوارتزينگر - فرماندار كنوني كاليفرنيا - داستان يك ربات مسافر در زمان است كه دائما با يك انسان ماشيني از جنس جيوه در نبرد است. به ادعاي كورتيس ها، كامرون ايده اين ربات خارق العاده را در سال 1987 از شخصيت اصلي فيلمنامه آنها كه نيمي انسان و نيمي گاو نر بوده گرفته است. به گفته اين زوج، در فيلمنامه آنها اين موجود عجيب الخلقه قادر بوده تا خود را يا تماما به شكل انسان يا به اشكال غير جاندار تبديل كند. چندي پيش دادگاه محلي لس آنجلس گفته بود كه كورتيس ها حق شكايت عليه ويليام گرين ، فيلمنامه نويس ترميناتور را ندارند زيرا او اخيرا درگير پروند ه اي مشابه بوده و در اين پرونده نيز شكست خورده است، ولي به موجب حكم دادگاه استيناف، اين مسئله نمي تواند كورتيس ها را از حقشان براي تعقيب چنين تخلفي بازدارد و آنها نيز در اين پرونده كاملا بي طرف هستند.

مهدي فخيم زاده و حس سوم
004443.jpg
مهدي فخيم زاده، توليد اپيزود اول مجموعه تلويزيوني حس سوم را اواسط اين هفته به پايان مي رساند. گروه سازنده اين سريال پس از دو هفته استراحت، توليد اپيزود دوم اين مجموعه را از نيمه دوم شهريور ماه آغاز مي كنند.
مجموعه تلويزيوني حس سوم در دو اپيزود ده قسمتي توليد مي شود و در حال حاضر تدوين قسمت هاي مربوط به اپيزود اول توسط حميدرضا قرباني آغاز شده و گروه در تلاش است تا هر چه سريع تر اين مجموعه را براي پخش در آبان ماه سال جاري آماده كند.
حس سوم داستان شخصي است به نام ايرج كه به كار شرخري و وصول چك هاي برگشتي مشغول است. وي در حين انجام يكي از كارهايش به همراه همسرش سيما دچار حادثه اي مي شود. اين حادثه موجب مي شود تا آنان با تبهكاران و قاچاقچيان مواد مخدر سر و كار پيدا كنند و...
در اين مجموعه مهدي فخيم زاده در نقش ايرج، نسرين مقانلو در نقش سيما و ليلا برخورداري در نقش فرزند ايرج و سيما ظاهر شده اند. سيروس ابراهيم زاده، حبيب دهقان نسب، انوشيروان فاطمي، شمسي فضل الهي، محسن قاضي مرادي، كامران تفتي و ... ديگر بازيگران اين مجموعه هستند. مجموعه حس سوم از توليدات گروه فيلم و سريال شبكه 2 سيماست كه به تهيه كنندگي حبيب اسماعيلي در 20 قسمت 50 دقيقه اي تهيه و توليد مي شود. مهدي فخيم زاده پيش از اين، مجموعه پرطرفدار خواب و بيدار را كارگرداني كرده است.

درفرهنگسراها
فرهنگسراي مدرسه: جشن آزادگان به مناسبت فرا رسيدن سالروز بازگشت آزادگان به ميهن اسلامي توسط فرهنگسراي مدرسه برگزار مي شود. در اين مراسم كه با حضور 150 نفر از آزادگان و همچنين هنرمندان صدا و سيما در محوطه پارك هلال احمر (انديشه) اجرا خواهد شد، برنامه هاي شاد و مفرحي به اجرا درخواهد آمد.
علاقه مندان مي توانند در تاريخ 27 مرداد از ساعت 19 الي 21 به خيابان شريعتي، نرسيده به پل سيدخندان، پارك هلال احمر مراجعه كنند يا با شماره تلفن 8865509 تماس بگيرند.
فرهنگسراي سالمند: فرهنگسراي سالمند مثل هميشه فعال است. اين بار واحد آموزش اين فرهنگسرا دوره هاي آموزش آشپزي برگزار كرده است. بانوان ايراني مي توانند در اين دوره ها با روش طبخ انواع غذاهاي ايراني آشنا شوند.
علاقه مندان به يادگيري آشپزي مي توانند به نشاني ميدان امام حسين(ع)، خيابان 17شهريور، خيابان خشكبارچي، پارك خيام مراجعه كرده يا با شماره تلفن هاي ۹-33358688 تماس بگيرند.
فرهنگسراي اشراق: خانواده سبز در فرهنگسراي اشراق (طبيعت) براي افزايش آگاهي هاي عمومي با مقوله فرهنگ، اجتماع و طبيعت تشكيل شد. اگر به اين خانواده بپيونديد، مي توانيد تحت عنوان آموزشياران محلي در جلسات آموزشي با موضوع بهداشت، سلامت خانه و خانواده، محيط و تغذيه و مهارت هاي زندگي مشاركت كنيد.
اعضا از تخفيف ويژه در استفاده از كلاس هاي آموزشي، تفريحي و فرهنگي برخوردار مي شوند. علاقه مندان مي توانند با شماره تلفن 77329643 تماس بگيرند.
سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران
(منطقه جنوب): يك خبر خوب از كتابخانه دكتر حسابي. اين كتابخانه براي ارج نهادن به كتاب و گسترش كتابخواني از 29 مرداد تا 3شهريور نمايشگاه كتاب برگزار مي كند. علاقه مندان مي توانند با شماره تلفن 55731697 تماس بگيرند.
خبر ديگر از منطقه جنوب، برگزاري اردوي علمي و تفريحي رصد از مركز علوم و ستاره شناسي در خانه فرهنگ حر است. اين اردو سي و يكم مرداد ماه از ساعت 9 از اين مركز واقع در خيابان كارگر جنوبي، ميدان حر آغاز مي شود. مي توانيد با شماره تلفن 66402365 تماس بگيريد.
سازمان فرهنگي- هنري شهرداري تهران
( منطقه غرب): كتابخانه مشاركتي رعد به مناسب ميلاد حضرت علي (ع) با همكاري مجتمع آموزشي نيكوكاري، روز سوم شهريور ماه جشن ميلاد مولود كعبه را برگزار مي كند.
علاقه مندان براي شركت در اين جشن مي توانند با شماره تلفن 8805266 تماس بگيرند.

ذهن زيبا
حتي تظاهر به شادي نيز براي ديگران شادي بخش است .
چارلي چاپلين
من خودرا محتاج نمي دانم، زيرا طريقه قناعت را
ياد گرفته ام .
بوسي
اگر بر ناتوان خشمگين شدي دليل براين است كه قوي نيستي .
ولتر
هيزم شكن قبل از آنكه نيرو وقدرت بخواهد ، مهارت لازم دارد .
هومر

شبكه
امشب قسمت ديگري از مجموعه ايراني ريحانه حدود ساعت۲۱ از شبكه سوم پخش خواهد شد.
در قسمت گذشته اين سريال، افشين در ادامه اهداف شيطاني خود موفق در به دام انداختن منصور (داماد طوبي) شد. او در ادامه اهدافش سعي كرد تا ريحانه را نيز به گرداب بكشاند. از سوي ديگر نگار(همسر افشين) هم كه به ماجرا پي برده بود، دست به كار شد و...
مجموعه مزرعه كوچك را نيز مي توانيد حدود ساعت 22:15 از شبكه اول تماشا كنيد. در قسمت گذشته اين مجموعه محمود، دايي پونه پس از سالها زندگي در خارج از كشور به ايران بازگشت و براي ديدن خواهرزاده اش به شمال رفت. او متوجه شد كه كلاهبرداري طماع، تمام دارايي  آنها را بالا كشيده است. دايي محمود با مراجعه به هتل با مسئول صندوق كه دختري ساده و زيبا بود برخورد كرد و دلبسته او شد، اما...
شبكه تهران نيز حدود ساعت۱۹ مجموعه مظنونين را پخش خواهد كرد.

خواندني ها
نام ها و سايه ها (محمد رحيم اخوت): نام ها و سايه ها مجموعه اي از خاطرات و يادداشت هاي پراكنده  پيرمردي است كه پس از مرگش وصيت مي كند آنها را به همسر سابق خواهرزاده ا ش بدهند تا هر بلايي كه دلش مي خواهد سر آنها بياورد. پروين دخت ترشيزي ـ همان همسر سابق خواهرزاده  دكتر سيروس ايواني ـ مي نشيند و هرچيز به درد بخوري كه ميان يادداشت هاي پيرمرد باقي مانده يا در خاطرات خودش جا مانده، روي كاغذ مي آورد و مرتب مي كند.
همه  اين اتفاق ها حول و حوش سالهاي 74 و 75 مي افتد و تا خانم ترشيزي تصميم بگيرد آن نوشته ها را به دست ناشر بدهد، حدود 5 سالي مي گذرد و وقتي كتاب درمي آيد، سال 82 هم از راه رسيده است. در همان ابتداي كتاب، پري خانم پيشگفتاري مي نويسد و ماجراي نوشته شدن كتاب را توضيح مي دهد و مي گويد كه خان دايي خودش را كشته و تا آخر كتاب نبايد انتظار اتفاق عجيب و غريب و غيرمنتظره اي را داشته باشيد. يك جايي آن وسط ها هم اشاره مي كند كه چون نمي داند بالاخره اين كتاب نوشته  اوست يا خان دايي، يك اسم مستعار مردانه ـ محمدرحيم اخوت ـ پيدا كرده و به عنوان نويسنده روي جلد كتاب نوشته است.
كتاب از چند بخش مجزا تشكيل شده؛ يكي نوشته هاي خان دايي است كه بيشترشان داستان مردي است به نام صلاح الدين ايوان بلند و قصه  مهاجرتش و يادآوري سرگذشت پدر و پدربزرگ و پدر پدربزرگش. نثر اين بخش ها همان طور كه خانم ترشيزي در پيشگفتار اشاره كرده يك جور زبان متكلف است سرشار از پيرايه هاي پوك و آن طور كه خان دايي علاقه داشته پوسته  كت و كلفتي دارد و مغزي در آن نيست. بخش ديگر كتاب يادداشت ها و خاطرات خانم نويسنده از خان دايي است كه در آن زندگي شخصي نويسنده هم به چشم مي خورد. چند فصل متفاوت هم اين وسط ها هست، مثل آن فصلي كه آقاي الف، ديدارش با خان دايي را شرح مي دهد يا آن نوشته  قديمي خان دايي كه ماجراي فرارش از كشور را شرح مي دهد.
چيزي كه بيشتر از همه در نام ها و سايه ها به چشم مي آيد، روايت فاصله گذارانه اي است كه اخوت براي كتابش در نظر گرفته و از همان پيشگفتار آغاز مي شود؛ چه آنجا كه نويسنده  اصلي كتاب را خانم ترشيزي معرفي مي كند و خودش را در حد يك اسم مستعار پايين مي آورد و چه آن پاورقي هايي كه در لابه لاي كتاب از قول همان خانم نويسنده ذكر مي كند. از همه مهمتر اينكه در همان ابتداي كتاب مي گويد كه سرنوشت خان دايي چيست و كل كتاب مطابق علاقه  او پوسته  بسط يافته اي است كه مغزي در آن نيست. (انتشارات آگه‎/ 261 صفحه‎/ 1950 تومان)
حميدرضا نصيري
هيولا (پل استر‎/ ترجمه: خجسته كيهان): هيولا كتابي جذاب و پركشش ا ست. داستان با انفجار يك مرد توسط يك بمب دست ساز شروع مي شود و نويسنده اي كه گمان مي كند، مرد كشته شده همكار و دوست صميمي اش است، شروع مي كند به نوشتن خاطرات مشتركشان و اطلاعاتي را كه از زندگي بنيامين ساچز دارد، براي خوانندگان كتاب ـ و در واقع براي كارآگاهان FBI ـ شرح مي دهد. او تمام چيزهايي را كه ربطي به زندگي ساچز و مرگ عجيبش دارد و با چشمان خودش ديده و با گوش هاي خودش شنيده، نقل مي كند و در اين بين حتي به شرح كامل زندگي خصوصي خودش هم مي پردازد.
شايد بتوان گفت پراكنده گويي هاي گاه و بي گاه راوي، بزرگترين عامل جذابيت كتاب است و با اينكه تمام هدفش شرح زندگي دوستش و علل كشته شدنش است، از كوچكترين داستان هاي فرعي و جزئيات آنها صرفنظر نمي كند و البته در اين بين به دام پرحرفي هم نمي افتد. به نظر درخشان ترين فصل كتاب جايي است كه ساچز مردي را در وسط جنگل مي كشد و پس از آن تمام زندگي اش دگرگون مي شود و به قول خودش روح مقتول او را رها نمي كند.
(نشر افق‎/ 335 صفحه‎/ 3200 تومان)

جان وويت در نقش پاپ
جان وويت، بازيگر قديمي هاليوود قرار است نقش پاپ ژان پل دوم فقيد را در يك فيلم تلويزيوني ايفا كند.
پيش از انتخاب وويت براي ايفاي نقش رهبر سابق كاتوليك هاي جهان، قرار بود يان هلم اين نقش را در فيلم ژان پل دوم براي شبكه تلويزيوني CBS بازي كند، اما هلم به دلايل شخصي از اين كار كناره گيري كرد. قرار است وويت در اين فيلم از انتخاب شدن ژان پل دوم به مقام پاپي تا لحظه مرگ او را در آوريل گذشته بازي كند.
از ديگر بازيگران پروژه ژان پل دوم مي توان به كري اليوز در نقش جواني هاي پاپ، جيمز كرامول، بن گازار، فرانكو نرو و چارلز دنسيز اشاره كرد. پاپ تا پيش از انتخاب به مقام رهبري كاتوليك هاي جهان، كشيشي بود به نام كارول وويتيلا در كشور لهستان.
قرار است توليد اين فيلم چهار ساعته از اين هفته در كراكو آغاز شود و گروه سازنده اواخر سال جاري ميلادي براي ادامه فيلمبرداري به رم خواهد رفت.

خبرسازان
ايرانشهر
جهانشهر
دخل و خرج
درمانگاه
علمي
فرهنگ
شهر آرا
|  ايرانشهر  |  جهانشهر  |  خبرسازان   |  دخل و خرج  |  درمانگاه  |  علمي  |  فرهنگ  |  شهر آرا  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |