يكشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۴
نگاهي به نمايشگاه دستاوردهاي تخصصي دانش آموزان مركز پيش دانشگاهي و دبيرستان دخترانه عاشورا
همراه با قرآن همگام با فيزيك
002442.jpg
ائلدار محمدزاده صديق
موفقيت دانش آموزان و ادامه تحصيل آنها در هر شاخه علمي، نيازمند آگاهي آنان از هدف هاي آن علم است. اگر دانش آموز روش هاي آن علم را بداند، دورنمايي از ابعاد آن را در ذهن داشته باشد و به درستي بداند راهي كه مي پيمايد به كجا مي رسد؟، چه مشكلي از زندگي فردي و اجتماعي او حل مي كند؟، به پاسخ چه پرسش هايي دست مي يابد؟، تأثير پيشرفت آن در زيستگاه او چيست؟، چه معضلاتي در پيش رو دارد؟ و چه فوايدي عايد او مي شود؟ در چنين صورتي است كه كنجكاوي وي تحريك مي شود، فعالانه به شناخت بيشتر دست مي يابد و در امور فردي و اجتماعي خود به درستي تصميم گيري مي كند.تدريس درسي به صورت تئوري به همراه حل مكرر مسأله ها و خالي از هر گونه وسايل كمك آموزشي، سبب خواهد شد دانش آموز تنها با ذهنيات خود به درك موضوعات علوم بپردازد و درك صحيح و كافي از آن علم كسب ننمايد. اما استفاده از وسايل كمك آموزشي، برگزاري نمايشگاه هاي تخصصي و مشاركت دادن دانش آموزان به اجرا و ساخت وسايل مرتبط با آن علم سبب شكوفايي استعدادهاي هر يك از آنان در زمينه هاي مورد علاقه خود خواهد شد.برگزاري نمايشگاه تخصصي دستاوردهاي علمي دانش آموزان مركز پيش دانشگاهي و دبيرستان دخترانه عاشورا واقع در ناحيه ۲ شهرري كه چندي پيش برگزار شد، بهانه اي شد تا نسبت به تهيه گزارش  از اين نمايشگاه كه شامل بخش هاي فيزيك، شيمي، زيست شناسي، ادبيات فارسي، معارف اسلامي، زبان انگليسي و كامپيوتر بود، بپردازيم و هم اكنون همزمان با آغاز سال تحصيلي جديد، گزارشي از نمايشگاه فيزيك اين دبيرستان را كه داراي دستاوردهاي قابل توجهي بود، ارائه مي دهيم، باشد كه برگزاري اين نمايشگاه آغازي براي تمام مدارس كشورمان باشد و دانش آموزان بتوانند آموخته هاي خود را در ميدان عمل محك زنند.
در آغاز، خداوند قوانين حركت نيوتن را با جرم ها و نيروهاي لازم آفريد و چيزهاي ديگر با تحول روش هاي رياضي مقتضي از راه استنتاج به دست مي آيد.(۱)
علم فيزيك عبارت است از مطالعه ماده و انرژي و آدمي تلاش مي كند تا به درك بهتري از دنياي بي جان فيزيكي دست يابد و اين درك بدون آزمايش، تجربه، ساختن و آ زمودن امكان پذير نيست، تدريس و فهم آن نيز، نيازمند استفاده از روش هاي كاربردي است.
فاطمه تمدن، دبير فيزيك مركز پيش دانشگاهي و دبيرستان دخترانه عاشورا در اين باره مي گويد: از آنجايي كه فيزيك جزيي از طبيعت است، تدريس آن به صورت كاربردي مؤثرتر واقع خواهد شد و دانش آموزان نيز بهتر مسائل مربوط به اين درس را متوجه خواهند شد. تدريس درس فيزيك بايد به گونه اي باشد كه اگر دانش آموزان روزي در طبيعت براي سير و سياحت رفتند، با نگاه كردن به محيط اطراف خود مسأله هايي را طرح نمايند، آنها را با آموخته هاي خود مقايسه كنند، جواب آنها را بيابند و به دايره آگاهي شان بيافزايند.
وي معتقد است كه بسياري از آموزش ها و يادگيري ها از طريق تعاملات اجتماعي صورت مي پذيرد، وقتي معلم در كلاس با دانش آموزان به طور فردي يا گروهي در تعامل است و يا دانش آموزان با يكديگر در تعامل اند، اين امر تحقق مي پذيرد و تعاملات اجتماعي و روانشناسي سبب خواهد شد تا معلمان به راحتي بتوانند متون درسي را به دانش آموزان انتقال دهند و براي درك اين موضوع بايد محيط مدرسه را متناسب با خواست دانش آموزان به وجود آورد.
او ادامه مي دهد: استفاده از وسايل كمك   آموزشي و مشاركت دادن دانش آموزان در ساختن و طراحي كردن كاردستي ها، طرح ها و نقاشي ها به عنوان ابزاري كمك آموزشي يكي از روش هاي تدريس براي دروس است كه كاربرد عملي آن در زندگي قابل توجه است. شايد اين روش تدريس و مشاركت دادن دانش آموز براي به تصوير كشيدن موضوعي سبب اقناع آن در ذهن دانش آموز شود و مسبب شكوفايي خلاقيت ها و همچنين آموزش صحيح آن درس شود.
نمايشگاه فيزيك اين دبيرستان تحت عنوان «همراه با قرآن، همگام با فيزيك» از بخش هاي مختلف تحقيق و عملي تشكيل شده است.
فاطمه تمدن درباره بخش هاي مختلف اين نمايشگاه مي گويد: بخش تحقيقي شامل كارهايي در موضوع هاي مختلف فيزيك از جمله مكانيك، حركت، الكتريسيته، متافيزيك، كوانتوم، امواج، گرما و غيره، كارهاي نجوم و مسائل المپياد است، بخش عملي نيز شامل اجراي طرح درس به روش نوين(فعال) و ماكت اصلي نمايشگاه يعني همراه با قرآن، همگام با فيزيك نيز نشر تفكر است.
دبير فيزيك اين دبيرستان درباره اين ماكت كه بخش اصلي نمايشگاه فيزيك را تشكيل مي داد و داراي بخش هاي مختلفي بود، مي گويد: «اگر دانش آموزان اطراف خود را خوب نگاه كنند و به پديده هايي كه در نزديكي آنها به وقوع مي پيوندد، توجه نمايند از لحاظ فيزيكي و متافيزيكي مسائل را به خوبي طرح و از انرژي خود استفاده بهينه مي كنند.
اصول مهم علم و ايمان، دو بال براي يكديگرند و هر كدام بدون ديگري ضعيف عمل مي نمايد، ايده اصلي ما در نامگذاري اين ماكت نيز همين دو اصل و هدفمان كم كردن فاصله آنها بود.
او ادامه داد: ما بايد تا آنجا كه مي توانيم به دانش آموزان آگاهي لازم را بدهيم و آنها را در اين راستا هدايت نماييم و با توجه به اين كه استاد مطهري مي فرمايد علم به انسان سرعت و ايمان جهت مي دهد، لازم ديديم تا فيزيك را در قالب شكلي ديگر ارائه دهيم تا هم به هدف اصلي خود دست يابيم و هم به حالت شهودي موضوع بپردازيم.
او درباره نقش وسايل كمك آموزشي در تدريس مي گويد: تدريس از طريق وسايل كمك آموزشي، باعث رشد ۹۰ درصدي دانش آموزان مي شود. وقتي دانش آموزان خود در ساختن يك پديده شركت مي كنند، بسياري از سؤال هايي كه تاكنون براي آنها طرح نشده است، مطرح مي شود و به دنبال جواب  سؤال هاي طرح شده مي گردند، بحث مي كنند و نتيجه مي گيرند.
اما تدريس دروس فقط به شكل تئوري سبب آن خواهد شد تا دانش آموزان با گذشت زمان موضوع را فراموش كنند، در حالي كه كار عملي و استفاده از وسايل كمك آموزشي، علاوه بر اين كه حالت سرگرمي براي آنها دارد، سبب آموزش مؤثر دروس در آنها نيز مي شود.
بخش اصلي نمايشگاه اختصاص به ماكت «همراه با قرآن، همگام با فيزيك» داشت و براي توضيح آن، دانش آموزان به چند گروه تقسيم مي شدند و به صورت سؤال و جواب از يكديگر، بخش هاي مختلف آن را توضيح دادند.
دانش آموز اول: - فرض كنيد در يك روز تعطيل، همراه با خانواده  به چنين فضاي سبز(مطابق ماكت) برويد، حال از لحاظ علمي چگونه به پديده هاي طبيعت مي نگريد؟
دانش آموز دوم: وقتي به پديده هاي طبيعت نگاه مي كنيم، از طريق فيزيك كاربردي و متافيزيك مي توان جواب اين سؤال را يافت. فيزيك در لغت به معناي طبيعت و متافيزيك به معناي ماوراي طبيعت است و ما مي خواهيم از طبيعتي كه در آن قرار داريم، به ماوراي طبيعت برسيم. انرژي كه زمين به دست مي آورد، از طريق نور خورشيد است، خورشيد به زمين مي تابد و مقداري از انرژي آن به سمت آبها مي افتد و باعث گرم شدن زمين مي شود. مقداري از آن نيز به صورت قابل تبديل شده و ما از آن استفاده مي كنيم.
002445.jpg
اما جواب اين سؤال در قرآن نيز آمده است: «ما در زمين براي ماه و خورشيد منزلگاه هايي تعيين كرده ايم و هر يك به سوي منزلگاه هاي خود در حال حركتند و هر يك در مدار معين با فاصله هاي معين حركت مي كنند. »
در بخشي ديگر دانش آموزان با مشاهده ماكت به تعريف انرژي جنبشي، پتانسيل، ميزان انرژي جنبشي وارده به توپ فوتبال بر اثر ضربه، انرژي شيميايي ذخيره شده در ماهيچه كه تأثير آن به توپ سبب حركت آن مي شود، تأثير ميزان اصطكاك در كاهش سرعت توپ، رابطه انرژي جنبشي با سرعت توپ، نقش ميزان و نوع تغذيه و انرژي موجود در مواد غذايي در سلامتي و ورزش، مشخص نمودن انرژي شيميايي نهفته در مواد غذايي و فرمول هاي رياضي و فيزيك آن را يافتند.
گروهي ديگر درباره پارك بازي ماكت توضيح دادند. آنها با فرمول  هاي فيزيك، نقش ميزان سرعت و ارتفاع در مقدار انرژي جنبشي كودك در سرسره، اثبات تأثير نداشتن جرم و وزن كودك در حركت جسم از سطوح شيبدار، در نظر گرفتن نقش اصطكاك در سقوط از سطوح شيبدار و انرژي دروني اجسام پرداختند.
دانش آموز اول: من توپي دارم كه در ارتفاع يك متري از سطح زمين قرار دارد، پس از رها كردن توپ، آن به سطح زمين برمي خورد و پس از برخورد به زمين تا ارتفاع كمتر از يك متر به بالا برمي گردد، علت را مشخص كنيد؟
دانش آموز دوم: اين توپ از ارتفاع يك متري رها شده است و به دليل قرار گرفتن در ارتفاع يك متري انرژي پتانسيل گرانشي دارد، وقتي رها مي شود، انرژي پتانسيل آن به انرژي جنبشي تبديل مي شود. اين انرژي جنبشي به قدري ادامه مي يابد تا موقعي كه به زمين مي رسد، تمام انرژي پتانسيل آن به انرژي جنبشي تبديل مي شود. اما وقتي به زمين برخورد، بر اثر اين برخورد و تغيير جهت مقداري از انرژي جنبشي آن صرف تغيير جهت اين برخورد مي شود و هنگام بالا آمدن نيز با مولكول هاي خود برخورد كرده و چون با مولكول هاي هوا ايجاد اصطكاك مي كند، مقداري از انرژي خود را از دست مي دهد و تا ارتفاع كمتري بالا مي آيد.
دانش آموزان با استفاده از اين ماكت تمام مسائل مرتبت با فيزيك از جمله: موج، انرژي، صوت، حركت، گرما، مكانيك، سرعت و غيره را متوجه شده و به راحتي توضيح دادند.
سپس دبير فيزيك از آنها پرسيد: با توجه به پيشرفت علوم و فنون، آيا در مواردي امكان آن وجود دارد كه جايگاه خالق و كاشف عوض شود؟
دانش آموز اول: امكان پذير نيست، زيرا هنگامي كه خداوند جهان را آفريد، اسرار و رموزي را در آن قرار داد تا هر انسان با استفاده از استعدادي كه خداوند به او اعطا كرده است به آن اسرار و موارد پي ببرد و آن را كشف نمايد.
دانش آموز دوم: خالق به وجود مي آورد و كاشف آنها را كشف مي كند، خالق داراي يك نيروي برتر نسبت به كاشف است.
دانش آموز سوم: كسي كه كاشف چيزي است، با استفاده از نيرويي كه خداوند در او قرار داده نسبت به كشف موارد اقدام مي كند و در تقليد از كاشف ها نيز نبايد تمام جنبه هاي زندگي آنها را مورد تقليد قرار داد. ولي اگر جنبه مهمي را كشف كرد و صفحه مفيدي را در زندگي ما توانست باز كند، از آن مورد مفيد كه او نيز به خواست خدا قادر به انجام آن شده است، مي توان تقليد كرد.
دانش آموز چهارم: كشف مفيد كاشف در راه خدمت به مردم را مي توان الگو قرار داد.
فاطمه تمدن دبير فيزيك مركز پيش دانشگاهي و دبيرستان دخترانه عاشورا معتقد است كه دروسي نظير فيزيك را تنها در كلاس هاي كنكور نبايد آموخت، بلكه فيزيك جزيي از زندگي دانش آموزان است و دانش آموزان براي آموختن فيزيك بايد خودشان تفكر كنند و مسائلي را طرح نمايند و اين روش، خيلي مؤثرتر از روش هاي تئوري خواهد بود.
پانوشت :
۱- آلبرت انيشتن، فيزيك و واقعيت، ترجمه محمدرضا خواجه پور، ج ،۱ خوارزمي، تهران، ۱۳۶۳.

راهبردهاي ياددهي- يادگيري در آموزش متوسطه آسياي جنوب شرقي
002448.jpg
دكتر محرم آقازاده
در همه دوره هاي تحصيلي، راهبردهاي ياددهي- يادگيري اهميت خاصي دارند و در همه الگوهاي برنامه ريزي درسي به نحوي مورد توجه قرار گرفته اند. به ديگر سخن، در الگوهاي برنامه ريزي درسي، در نظرآوري راهبردهاي ياددهي- يادگيري غيرقابل اجتناب  است. به اين سبب، در همه نظام هاي آموزشي، اعم از پيشرفته يا عقب مانده، خواسته يا ناخواسته به اين راهبردها توجه زيادي مي شود.
در گزارش حاضر، حاصل بررسي نظام هاي آموزشي ۱۶ كشور آسياي جنوب شرقي و اقيانوسيه از منظر راهبردهاي ياددهي- يادگيري مورد استفاده در فرآيند آموزش متوسطه، ارائه مي گردد.
كشورهاي مورد مطالعه عبارتند از: استراليا، چين، هند، اندونزي، ژاپن، مالزي، نپال، زلاندنو، پاكستان، پاپواي گينه نو، فيليپين، جمهوري كره، سنگاپور، سريلانكا، تايلند و سامواي غربي.از آن جاكه راهبردهاي ياددهي- يادگيري از اهداف مفروض براي آموزش و پرورش اثر مي پذيرد، در گزارش حاضر، پيش از ارائه اين راهبردها اهداف كلي و اهداف خاص آموزش و پرورش و آموزش متوسطه عرضه مي شود.

اهداف كلي و اهداف عيني/ خاص اهداف كلي
همه ۱۶ كشور مورد مطالعه، داراي اهداف رسمي ملي هستند كه در آموزش و پرورش نيز مورد نظرند. اين اهداف در مؤسسات، طرح هاي ملي و در تمام اسناد ملي- سياسي مورد توجه قرار مي گيرند. از ميان ۱۶ كشور مطالعه شده، فقط زلاندنو فاقد اهداف رسمي تصريح شده ملي است. چهار كشور هم داراي اهداف ايالتي يا استاني هستند. جدولي كه در زير ارائه مي شود، مبين اين واقعيت هاست.
برخي اهداف مشترك ملي در ۱۶ كشور مورد مطالعه به ترتيب زير است:
* وحدت ملي، يگانگي و امنيت؛
* توسعه و عدالت اجتماعي و اقتصادي؛
* حفظ همه فرهنگ هاي ملي و فرهنگ هاي خاص مردم؛
* احترام به قانون؛
* ارتقاي اصول دموكراسي؛
* صلح، همكاري و احترام متقابل بين المللي؛
* برابري فرصت هاي آموزشي، بدون توجه به نژاد، جنس، مرام، منطقه جغرافيايي و...؛
* احترام به افراد.
اهداف آموزش و پرورش
كشورهاي مورد مطالعه، داراي اهداف تصريح شده براي آموزش و پرورش هستند و برخي از آنها نظير استراليا، ژاپن و جمهوري كره اهداف استاني يا ايالتي نيز دارند. اهداف مشترك آموزش و پرورش ۱۶ كشور مورد مطالعه به ترتيب زير است:
۱- فراگيري دانش، مهارت  و نگرش هاي ضروري براي كاميابي  در دسترسي به اهداف ملي و به ويژه دانش، مهارت و نگرش هاي ضروري براي مشاركت در شرايط متحول زندگي و فن آوري جديد.
۲- كوشش دانش آموزان براي به فعليت رساندن توانايي خود.
۳- احترام به حقوق بشر.
۴- پرورش حس كنجكاوي و پذيرش آموزش و پرورش به مثابه يك فرآيند مادام العمر.
۵- احترام به ارزش هاي جهاني پذيرفته شده.
اهداف آموزش و پرورش دوره متوسطه
همه ۱۶ كشور، به جز سنگاپور، داراي اهداف رسمي براي آموزش و پرورش متوسطه اند كه در اسنادي چون، خط مشي آموزش و پرورش يا در سند برنامه درسي آمده است. اهداف آموزش و پرورش متوسطه سنگاپور همراه با اهداف آموزش و پرورش عرضه شده است.برخي اهداف عام پذيرفته شده در بين ۱۶ كشور مطالعه شده، به ترتيب زير است:
الف) داشتن زندگي بزرگسالي كامل و غني؛
ب) يادگيري مداوم رسمي، غيررسمي؛ 
پ) يادگيري در دنياي كار.
اهداف برنامه درسي ويژه آموزش و پرورش در دوره متوسطه
در كشورهاي آسياي جنوب شرقي، به ويژه در ۱۶ كشور مطالعه شده، اهداف عام پذيرفته شده براي برنامه درسي آموزش و پرورش دوره متوسطه به صورتي است كه در پي مي آيد:
الف) پرورش قابليت هاي يادگيري فراگرفته شده در دوره هاي تحصيلي پايين تر؛
ب) ايجاد دانش، مهارت ها و نگرش هاي مورد نياز براي پرورش قابليت هاي فردي، به منظور ايفاي نقش در قالب يك عضو فعال براي جامعه؛ 
پ) پديدآوري دانش و درك نقش علم و فن آوري؛
ت) پرورش حساسيت هاي زيباشناختي؛
ث) پرورش تناسب جسماني؛
ج) ايجاد دانش و درك فهم دنياي كار؛
چ) ارتقاي ارزش هاي اجتماعي و اخلاقي وگسترش افق دانش يادگيرندگان، درك و فهم فراسوي مرزهاي ملي و ايجاد حس جهاني انديشي.
راهبردهاي ياددهي و يادگيري
با وجود اصلاحاتي كه صورت گرفته است، هنوز در كلاس هاي درس كشورهاي مورد مطالعه، رويكردهاي معلم محور ديده مي شود. با اين همه، همه كشورها از نياز به جايگزين كردن رويكردهاي جديد آگاهند. به تازگي، ژاپن از «گروه بندي مبتني بر توانايي» (۱) براي اثربخش كردن يادگيري بهره  برده و سامواي غربي رويكردهاي موضوعي را براي تدارك دروس متناسب براي دانش آموزان پيش گرفته است. فيليپين، سنگاپور و سامواي غربي از رويكردهاي ارتباطي براي زبان آموزي بهره مي گيرند. اين كشورها، رويكردهاي ذكر شده را براي تأكيد بر معنا يا كاركرد زبان مفيدتر ارزشيابي كرده اند.
در فيليپين رشته هاي تربيت بدني، بهداشت و موسيقي به صورت در هم تنيده عرضه مي شود. در سنگاپور، بر كار گروهي، كار زوجي، ايفاي نقش، شبيه سازي، واحدهاي كار، كنجكاوي و تفكر و گردش هاي علمي تأكيد مي گردد. بنابر اين، در بسياري از كشورها، تلاش هاي ملموسي براي عرضه يا وارد كردن رويكردهاي جديد و متنوع تدريس يادگيري صورت گرفته و تغيير زيادي از معلم محوري به رويكردهاي فردي و يادگيري متقابل در حال انجام است. علاوه بر راهبردهاي ياد شده، از راهبردهاي ديگري در كشورهاي مورد مطالعه استفاده مي شود. از رويكردهاي استقرايي و قياسي نيز استفاده مي شود و بهره گيري از مواد آموزشي و يادگيري كمكي در كنار كتاب هاي درسي رسمي مورد نظر است. به منظور پشتيباني از رويكردهاي اشاره شده، كشورهاي مورد مطالعه، اقدام به برگزاري كلاس هاي درس جبراني، استفاده از آزمايشگاه هاي سيار علوم و كتابخانه هاي سيار كرده اند. همه كشورهاي مورد مطالعه تقريباً به يك صورت از راهبردهاي عنوان شده بهره مي گيرند.با اين كه همه كشورهاي مورد مطالعه اشتياق خود را به كاربست راهبردهاي جديد نشان داده اند، به مشكلاتي هم در اين زمينه اشاره كرده اند. عام ترين مشكل در راه كاربست راهبردهاي جديد، فقدان يا كمبود مواد آموزشي براي آموزش معلمان است. به علاوه، مقاومت معلمان و والدين در برابر رويكردهاي جديد، نبود زمان كافي براي تدريس، فقدان منابع فيزيكي، نبود محيط آموزشگاهي مناسب و... از عوامل پديدآورنده مانع براي كاربست راهبردهاي جديد است.براي غلبه بر اين موانع، كارگاه هاي آموزشي براي معلمان و مجموعه هاي اطلاعاتي براي معلمان و والدين سازمان دهي و فراهم شده است. همچنين در سطح نواحي آموزش و پرورش، مراكزي براي تسهيل كاربرد رويكردهاي جديد تأسيس گرديد و براي ترغيب مدارس به فراهم آوري امكانات اجرايي روش هاي جديد، مدارس خوشه اي پايه گذاري شد.

بازار فرهنگ
002436.jpg
ايران ما
اين مجموعه، شامل ترانه ها، تصنيف ها و اشعار شاعران ايراني از متقدميني چون ابوالقاسم فردوسي طوسي تا متأخريني چون عبدالجبار كاكايي درباره ايران و وطن است. در اين مجموعه ، ۱۸۶ قطعه منظوم كه در پنج فصل مرتب شده و درواقع بخشي از آثار عرضه شده به چهارمين همايش سراسري شعر جوان است، ارائه شده است.
مقدمه چهارده صفحه اي عليرضا قزوه به عنوان گردآورنده اثر، تحليلي فاخر از جريان تاريخي نقش آفريني هويت ايراني در شعر پارسي است. نگارنده با دقت و ظرافت استدلال تعامل شعر پارسي با هويت ايراني را در طول تاريخ به نمايش مي گذارد تا فراموش نكنيم كه از سويي عجم زنده كردن فردوسي، در شاهنامه، تنها اشاره به زبان نيست، بلكه زنده كردن هويت ايرانيان نيز بوده است و از سوي ديگر غم غربت از وطن و دغدغه آبادي و آزادي ايران پيوسته انگيزه و محرك شاعران اين سرزمين براي سرايش بخش قابل توجهي از تصنيف ها و تغزل هاي ماندگار تاريخ شعر پارسي است.
چاپ اول اين كتاب در ۲۶۲ صفحه و با قيمت سي و پنج هزار ريال در تابستان ۱۳۸۴ به همت مؤسسه نشر شهر و با حمايت سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران به زيور طبع آراسته گرديده است.
002427.jpg
عيدانه
«عيدانه» متن كامل سخنراني آقاي دكتر احمدي نژاد، رياست محترم جمهوري و شهردار سابق تهران در جمع گروهي از مديران و كارمندان شهرداري به مناسبت آغاز سال هزار و سيصد و هشتاد و چهار است كه به سفارش روابط عمومي شهرداري تهران و توسط مؤسسه نشر شهر در هجده صفحه و به شمارگان چهارده هزار نسخه چاپ و بين كاركنان محترم شهرداري تهران توزيع شده است.
محورهاي مهم اين سخنراني را اين موضوعات شامل مي شود:
- توصيه به پيگيري اهداف تحقق نهضت خدمت رساني در شهرداري؛
- تبيين وجود نامگذاري سال هزار و سيصد و هشتاد و چهار به سال همبستگي ملي و مشاركت مردمي؛
- استمداد از دولت و مجلس جهت همكاري با شهرداري در رفع معضلات شهري تهران؛
- نقد مديريت حاكم بر دستگاه هاي دولتي و توصيه به تغيير در نگاه مديران به اسلام، انقلاب، مديريت اسلامي و عدالت.
002430.jpg
شبهاي شهريور
«شبهاي شهريور» ، عنوان كتابي ۳۰۶ صفحه اي است كه به كوشش عبدالجبار كاكايي و با استفاده از آثار برگزيده چهارمين همايش سراسري شاعران جوان ايران  گردآوري و با مشاركت سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و مؤسسه نشر شهر در شمارگان سه هزار نسخه در بهار هزار و سيصد و هشتاد و چهار به بازار نشر عرضه شده است.
در اين گلستان شعر، يكصد و نوزده شكوفه نوظهور شعر از پيدايش يكصد و نوزده باغ گل پرطراوت در آينده اي نزديك خبر مي دهد:
وقتي به راه و رسم جنون آشنا شدم
از كاروان آدم و آهن جدا شدم
پژواك حرف حرف تو در من اثر گذاشت
دل از سكوت كندم و كوه صدا شدم
002433.jpg
آموزش و پرورش ره به كجا مي برد؟
هر سال در اول مهرماه با به صدا درآمدن زنگ مدارس، بهار تعليم و تربيت نيز در ايران آغاز مي شود تا نسل فرداي اين سرزمين با بهره جويي از نظام آموزش مدون و برنامه ريزي شده مهياي اداره كشور شود؛ فردايي كه در آن تحولات جهاني در عرصه هاي مختلف به ويژه علوم و فنون با سرعت حيرت انگيزي به پيشرفت هايي نايل مي شود كه اعجاب همگان را برمي انگيزد.بي ترديد براي حضور در چنين وضعيتي در پهنه جهاني، نقشي كه آموزش و پرورش براي آموزش و تربيت نيروي كارآمد برعهده خواهد داشت، متمايز و بسيار پررنگتر از گذشته خواهد بود؛  لذا براي دستيابي به چنين هدفي نظام آموزشي بايستي با ايجاد زمينه هاي مساعد و نقد و بازنگري در اهداف و برنامه هاي خود تمهيداتي بينديشد تا اهداف تعليم و تربيت را كه همانا صيرورت و رشد معنوي انسان و نيز آمادگي علمي، اخلاقي و اجتماعي افراد براي ايفاي نقش در مسئوليتهاي مختلف در جامعه آينده است، همپاي ساير جوامع و ملتها تحقق پذيرد.محتواي كتاب حاضر نشانگر دغدغه خاطر علي اكبر اشعري، مؤلف آن است كه با نگاهي ژرف و عميق به نقد و بررسي آموزش و پرورش و اهميت و تأثير آن بر ديگر نهادهاي اجتماعي جامعه مي پردازد و بر نياز به بازنگري نهادهاي تربيتي و آموزشي كشور تأكيد مي ورزد و با طرح سؤالهاي اساسي در هر مقاله راهكارهايي را براي تربيت و پرورش نسل آينده كشور ارائه مي دهد كه هر يك در خور تأمل و انديشه اند.اين مجموعه ۴۲ صفحه اي مشتمل بر سيزده مقاله كوتاه با موضوعات مرتبط در امر آموزش و پرورش است كه هر موضوع خود مي تواند عنوان پژوهشي علمي در زمينه آموزش و پرورش به شمار آيد.
«آموزش و پرورش ره به كجا مي برد؟» در قطع پالتويي و به قيمت سه هزار ريال توسط مؤسسه نشر شهر به چاپ رسيده است.

نكته ها
موانع
نوشته: ويكتور اف. فرانكل
(نويسنده انسان در جست وجوي معني)
مايي كه در دادگاه هاي اسراي جنگي نازيها زندگي كرده ايم، مرداني را به ياد مي آوريم كه در ميان كلبه هاي اردوگاه مي گشتند و آخرين تكه هاي نان خود را به ديگران مي دادند. آنها شايد تعدادشان زياد نبود، ولي دليل محكمي بودند بر اين حقيقت كه از انسان مي شود همه چيز را گرفت، جز آزادي انتخاب نگرش به هستي در سخت ترين شرايط را. آزادي انتخاب بهترين شيوه انسان بودن يعني خدمت به ديگران با تنها چيزي (كه) در اختيار داري.
از شكست نترسيد
شما بارها شكست خورده ايد، حتي اگر يادتان نباشد.
اولين باري كه سعي كرديد راه برويد، افتاديد. مگرنه؟
اولين باري كه سعي كرديد شنا كنيد، داشتيد غرق مي شديد. مگر نه؟
اولين باري كه سعي كرديد توپ را گل كنيد، به خارج رفت. مگر نه؟
رمان نويس انگليسي، جان كريسي، قبل از چاپ ۵۶۴ كتاب ۷۵۳ بار اولين اثرش را رد كردند.
باب روت ۱۳۳۰ بار توپ را به خارج دروازه زد، ولي بالاخره ۷۱۴ گل را به ثمر رساند.
نگران تعداد دفعات شكستتان نباشيد: نگران دفعاتي باشيد كه مي توانستيد سعي كنيد و نكرديد.
002439.jpg
گل
نوشته: پاستور جان رمسي
او گفت:« من گلهاي فراواني دارم، ولي بچه ها زيباترين گلها هستند.»(اسكاروايلد)
هميشه عادت داشتم براي رفتن به كليسا در روزهاي يكشنبه به داخل جيبم، گلي را كه همسرم به من هديه مي داد بگذارم. اين كار ساليان سال تكرار شده بود، طوري كه گاهي اصلاً متوجه گل نمي شدم.
تا آن روز كه آن پسرك ده ساله اي پيش آمد و با خجالت پرسيد:
- ببخشين آقا! شما با اين گل چه كار مي كنين؟
نگاهش كردم و با تعجب پرسيدم:
- منظورت چيه؟
- مي خوام بگم اونو دور ميندازين يا نگه مي دارين؟
گفتم:
- چي مي خواي بگي؟
- پسر كوچولو جواب داد:
- مي خوام بگم اگه مي خواين دورش بيندازين، اونو بدين به من، چون مي خوام بدم به مادر بزرگم. آخه پدر و مادر من پارسال از هم طلاق گرفتند. يه مدت با مادرم زندگي كردم، ولي اون ازدواج كرد و از من خواست كه با پدرم زندگي كنم. من يه مدت پيش پدرم بودم، ولي اونم حوصله اش سر رفت و منو فرستاد پيش مادر بزرگم. مادربزرگم خيلي با من مهربونه. اون برام غذا مي پزه، از من مواظبت مي كنه، لباسامو مي شوره، مي ياد مدرسه ام درباره درسهام سؤال مي كنه. مي خوام بهش گل بدم بدونه چقدر دوستش دارم.»
چشمهايش از اشك پر شده بودند. كلمات صميمانه اين بچه تا عمق جانم نفوذ كرده بود. گل را از جيبم درآوردم و به او دادم و گفتم:
«پسر! اين قشنگ ترين حرفيه كه شنيده ام، ولي مادربزرگ تو لايق يه دسته گل بزرگه» و دسته  گلهايي را كه مردم براي روز يكشنبه به كليسا آورده بودند، به او نشان دادم و گفتم: «برو يكي از اونارو بردار!»
كودك با خوشحالي راه افتاد و گفت: «چه خوب! از خدا يه شاخه گل خواستم، يه دسته گل به من داد.»
دو برادر
دو برادر با هم در مزرعه خانوادگي كار مي كردند. يكي از آنها ازدواج كرده بود و خانواده بزرگي داشت و ديگري مجرد بود.
شب كه مي شد، دو برادر، همه چيز، از جمله محصول و سود را با هم نصف مي كردند. يك روز برادر مجرد با خودش فكر كرد و گفت: 
«درست نيست كه ما همه چيز را نصف كنيم. من مجرد هستم و خرجي ندارم، ولي او خانواده بزرگي را اداره مي كند.»
بنابراين شب كه شد، يك كيسه پر از گندم را برداشت و مخفيانه به انبار برادر برد و روي محصول او ريخت.
در همين اثنا، برادري كه ازدواج كرده بود، با خودش فكر كرد و گفت:
«درست نيست كه ما همه چيز را نصف كنيم. من سر و سامان گرفته ام، ولي او هنوز ازدواج نكرده و بايد آينده اش تأمين شود.»
بنابراين شب كه شد يك كيسه پر از گندم را برداشت و مخفيانه به انبار برادر برد و روي محصول او ريخت.
سالها گذشت و هر دو برادر متحير بودند كه چرا ذخيره گندمشان هميشه با يكديگر مساوي است، تا آن كه در يك شب تاريك، دو برادر در راه انبارها به يكديگر برخوردند. آنها مدتي به هم خيره شدند و سپس بي آن كه سخني بر لب بياورند، كيسه هايشان را زمين گذاشتند و يكديگر را در آغوش گرفتند.
انتخاب و ترجمه قطعه ها:پروين قائمي

فرهنگ
ادبيات
اقتصاد
اجتماعي
انديشه
سياست
ورزش
|  ادبيات  |  اقتصاد  |   اجتماعي  |  انديشه  |  سياست  |  فرهنگ   |  ورزش  |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   چاپ صفحه   |